يكشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۶ - Sep 17, 2006
پيامبر اعظم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
بعد از گناهان بزرگ كه خداوند از آن نهي كرده، بزرگتر از همه گناهان آن است كه مردي بميرد و قرض داشته باشد و محلي براي پرداخت آن نگذارد.
(سنن ابي داود، كتاب البيوع، ح 2901)
امروز با حافظ
بيگانه گرد و قصه هيچ آشنا مپرس
جانا ترا كه گفت كه احوال ما مپرس
جرم نكرده عفو كن و ماجرا مپرس
زآنجا كه لطف شامل و خلق كريم توست
آب و هوا
017055.jpg

عكس روز
017067.jpg
عكس: رويترز‎/ جيانان يو
ورزشكاران معلول كشور چين خود را براي شركت در رقابت هاي پاراليمپيك 2008 (رقابت هاي المپيك معلولان) آماده مي كنند. ديروز هم اين ورزشكاران در جريان يك دوره مسابقه انتخابي پرش ارتفاع با يكديگر به رقابت پرداختند.

در شهر چه خبر
غيبت پنير
پنير كه تنها عضو خانواده لبنيات در گروه كالاهاي كالابرگي است با طولاني شدن غيبتش در اين گروه، تأثير افزايش قيمت لبنيات را در برنامه هاي توزيع كالابرگ به وضوح نشان مي دهد. به نظر مي رسد با افزايش قيمت شير كارخانه هاي توليد پنير تمايلي به توليد پنير كالابرگي ندارند. تا پايان سال جاري نيز فقط احتمال يك نوبت پنير در قالب كالابرگ از طرف وزارت بازرگاني اعلام شده است. علاوه بر اين، زمزمه هايي از احتمال خروج پنير از فهرست كالاهاي كالابرگي به گوش مي رسد. در حال حاضر متوسط بهاي خرده فروشي يك بسته 450 گرمي پنير پاستوريزه به 3هزار و 830 تومان مي رسد.

بازگشت فشار آب
بالاخره مشكل چندين و چند ساله افت فشار آب در محدوده جنوبي بزرگراه همت در خيابان هاي جلفا، ارسباران و خواجه عبدالله انصاري رفع شد. علت اين مشكل قطع لوله 400 ميلي متري خيابان پاسداران در زمان ساخت بزرگراه همت و در ادامه بزرگراه زين الدين تشخيص داده شده است. با انجام 470 متر لوله گذاري و اتصال شبكه آبرساني اين مشكل رفع شد و اهالي اين مناطق در ساعت هاي پرمصرف نيز از نعمت آب بهره مند شدند.

آموزش طبخ آبزيان
خانه فرهنگ نور به منظور ترويج استفاده صحيح از آبزيان يك دوره آموزش طبخ آبزيان برگزار مي كند. در اين كلاس آموزشي كارشناسان تغذيه و مربيان آشپزي، بانوان را با انواع و خواص آبزيان و نحوه پخت و استفاده از آن آشنا مي كنند. اين دوره آموزشي رايگان است و علاقه مندان براي حضور در اين برنامه مي توانند فردا 27 شهريورماه ساعت 9 صبح به خانه فرهنگ نور واقع در ميدان نور، بلوار آيت الله كاشاني، جنب شهر كتاب مراجعه كنند.

جلسات نقد فيلم
فرهنگسراي خانواده كارگاه نمايش و تحليل فيلم با عنوان دوازده فيلمساز، دوازده فيلم در روزهاي پنج شنبه هر هفته برگزار مي كند. اين دوره در 12 جلسه برگزار مي شود و در هر جلسه فيلم هايي چون تلألو اثر استنلي كوبريك، مخمل آبي اثر ديويد لينچ، ادوارد دست قيچي اثر تيم برتون، رفقاي خوب اثر مارتين اسكورسيزي، گلهاي پژمرده اثر جيم جارموش و... اكران مي شود. علاقه مندان براي ثبت نام در اين كانون مي توانند به كانون فيلم فرهنگسراي خانواده واقع در نارمك، ميدان هلال احمر، خيابان گلستان مراجعه و يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 77819455 تماس بگيرند.

راه اندازي سالن مرجع
خانه فرهنگ و كتابخانه فرزانگان در راستاي اهداف فرهنگي خود سالن مرجع راه اندازي مي كند. سالن مرجع شامل 800 جلد كتاب از سري كتاب هاي كمياب و تخصصي جهت مطالعه و استفاده علاقه مندان و محققان است. دوستداران كتاب و كتابخواني مي توانند از 30 شهريور همه روزه به جز ايام تعطيل از ساعت 8 الي 20 براي استفاده از سالن مرجع به نشاني نارمك انتهاي خيابان گلستان جنب پارك تسليحات كوچه شهيد گلستاني شماره 128 مراجعه يا با شماره 77820544 تماس بگيرند.

بازار
017193.jpg
كنترل قيمت سبزي

در حالي كه بارفروشان ميوه و سبزي از كنار هم قراردادن تجربه گراني هرساله ميوه و سبزي در آستانه ماه مبارك رمضان و خشكسالي بهار و تابستان رشد قيمت ها را براي هفته هاي آينده پيش بيني مي كنند، مسئولان ميادين ميوه و تره بار اين روند را براي سال جاري فقط در مورد دو قلم سبزي شامل جعفري و تره قبول دارند كه آن هم تأثير خاصي بر قيمت كلي سبزي نخواهد داشت.
بر اساس گفته هاي حسين مهاجران رئيس شركت تعاوني ميوه و سبزي و ابوالفضل زين العابدين مديرعامل سازمان ميادين ميوه و تره بار كرج، در سال جاري اداره بازرگاني و سازمان ميادين قيمت ها را به طور كامل كنترل و تثبيت خواهند كرد. حتي برخي ميوه ها از قيمت هاي فعلي عقب خواهند نشست و ارزان تر توزيع مي شوند.

سكه، طلا و ارز
017196.jpg

در حاشيه خبرها
تركيب ايده آل غذاها
ديروز در اين ستون به توصيه هايي در مورد چگونگي نگهداري و مصرف ميوه و سبزيجات براي بهره از حداكثر ويتامين ها و مواد ضد سرطاني موجود در آنها اشاره شد. اما هنگامي كه قرار است از مواد غذايي به صورت تركيبي استفاده شود، تركيب ايده آل چگونه بايد انتخاب شود؟
كلم پيچ، كلم بروكلي و يا گل كلم بخارپز شده را حتما با غذاهايي كه حاوي سلنيوم هستند استفاده كنيد چون در اين صورت مواد ضد سرطاني موجود در اين سبزيجات 13 برابر مي شوند. مواد غذايي حاوي سلنيوم عبارتند از: مرغ، تخم مرغ، ماهي قزل آلا و قارچ.
مواد غذايي حاوي آهن مانند گوشت قرمز را بايد با مواد غذايي كه حاوي مقادير زيادي ويتامين سي هستند ميل كرد. به عنوان مثال مصرف گوشت قرمز با فلفل قرمز باعث جذب بيشتر آهن در بدن انسان مي شود.
اگر مي خواهيد بدن شما مقادير بالايي كلسيم جذب كندحتما با غذاهاي حاوي كلسيم موادي كه حاوي ويتامين دي هستند استفاده كنيد. كلسيم در لبنيات و سبزيجاتي كه رنگ آنها سبز بسيار تيره است به وفور يافت مي شود. پس با اين مواد غذايي تخم مرغ و ماهي هاي چرب مصرف كنيد چون منبع ويتامين دي هستند.

فرهنگسرا
جلسه نقد مثنوي
فرهنگسراي مدرسه جلسه نقد و بررسي كتاب شرح جامع مثنوي معنوي را فردا 27 شهريور ساعت 17 با حضور جمعي از فرهيختگان ادبي برگزار مي كند.
شرح جامع مثنوي معنوي تاليف استاد كريم زماني از انتشارات اطلاعات است. در اين جلسه استاد كريم زماني به همراه استاد بهاءالدين خرمشاهي قرآن پژوه و حافظ شناس، به ايراد سخنراني مي پردازند. علاقه مندان جهت شركت در اين نشست مي توانند دوشنبه 27 شهريور ساعت 17 به نشاني:خيابان شريعتي، پايين تر از پل سيدخندان، سالن اجتماعات فرهنگسراي مدرسه مراجعه و يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره 88505513 تماس بگيرند.

مسابقه آيات قرآني
فرهنگسراي سالمند در ماه مبارك رمضان مسابقه نگارش متن ادبي با الهام از آيات و مفاهيم قرآني را ويژه شهروندان برگزار مي كند. در اين مسابقه شهروندان مي توانند با الهام از آيات و مفاهيم قرآني تراوشات ادبي خود را با موضوعات اخلاق و اوصاف پيامبر، خودفراموشي و خدافراموشي، اوصاف بندگان خاص خدا، عشق به خداوند، آرامش دل، اسماء الهي، نماز و دعا به نگارش درآورند. علاقه مندان مي توانند آثار خود را تا پايان ماه مبارك رمضان به صندوق پستي
444-17115 ارسال نمايند و از جوايز ويژه اين مسابقه بهره مند شوند. علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني: ميدان امام حسين(ع) خ 17 شهريور
خ خشكبارچي پارك خيام مراجعه و يا با شماره 33358688 تماس بگيرند.

سينما
017064.jpg
به نام پدر
كارگردان: ابراهيم حاتمي كيا
بازيگران: پرويز پرستويي، گلشيفته فراهاني، مهتاب نصيرپور، كامبيز ديربار
سينماهاي نمايش دهنده: فرهنگ،۱ بهمن 1،  بلوار، مركزي، قدس، جمهوري، ايران 3، فلسطين 1، كارون،  پايتخت، شيدا، حافظ، جي 1، دهكده المپيك، ملت، گلريز 2 و تهران 1
خلاصه داستان: به نام پدر كه به ارتباط ميان يك پدر و دختر مي پردازد، از موضوعي اجتماعي با پس زمينه جنگ برخوردار است.

تلويزيون
017199.jpg

آلودگي هواي تهران
017058.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
چراغ قرمز
از آن چراغ قرمزهاي طولاني بود و او در لابه لاي ماشين ها ساز مي زد و با صداي خوشي همه را سرگرم كرده بود. با آهنگ هاي شادي كه مي خواند انتظار براي مردم خوش آيند شده بود. آوازه خوان دوره گرد نمي دانست كه كارگرداني نامي در يكي از ماشين ها او را زيرنظر گرفته و براي ايفاي نقشي پسنديده است. اما چراغ اين بار چه زود سبز شد و كارگردان قبل از آن كه بتواند او را صدا بزند به ناچار حركت كرد و رفت. هنرمند دوره گرد هيچ وقت نفهميد كه فاصله سبز شدن يك چراغ قرمز چه قدر مي توانست در عوض كردن رنگ زندگي او اثر داشته باشد.
مصطفي چترچي

گشتي در دنياي خبرها
خوراك كرم
017061.jpg
ژوهانسبورگ: در دوران آپارتايد غذاخوردن سفيد و سياهپوستان در كنار يكديگر داخل رستورانهاي آفريقاي جنوبي ممنوع بود اما حالا همه مردم از نژادهاي مختلف مي توانند در رستوران مركزي ژوهانسبورگ به صرف غذا بپردازند. به همين دليل اين رستوران غذاهاي متنوعي به مشتريان عرضه مي كند كه هر يك از اين غذاها نشان دهنده تنوع فرهنگ ها و نژادها در اين كشور است. اما جالب ترين غذاي اين رستوران خوراك كرم است كه هم به صورت پخته و هم به صورت سرخ شده عرض مي شود. در تصوير، اين غذاي محبوب ساكنان بخش شمالي كشور آفريقاي جنوبي مشخص است.
جريمه هتل شون پن
تورنتو: شون پن چهره سرشناس سينماي جهان كه هم اكنون در جشنواره بين المللي فيلم تورنتو حضور دارد با سيگاركشيدن در محل اقامت خود جنجال آفريد. در كانادا سيگاركشيدن در اماكن عمومي ممنوع است اما شون پن كه از اين قانون بي خبر بود در جريان كنفرانس مطبوعاتي خود داخل هتل ناگهان سيگار روشن كرد. به همين دليل مقامات بهداشتي، صاحب هتل محل اقامت شون پن را 290 پوند انگليس جريمه كرده اند.
دردسرهاي كلاه گيس
نيويورك: يك مرد در آمريكا چندي پيش سفارش كلاه گيس داد اما هنگامي كه براي تحويل گرفتن آن به صاحب فروشگاه مراجعه كرد متوجه شد كلاه گيس علاوه بر بزرگ بودن با رنگ موهاي اصلي وي نيز همخواني ندارد. به همين دليل از پرداخت پول آن خودداري كرد و درگيري لفظي بين وي و صاحب فروشگاه بوجود آمد. در همين حال مرد دچار حمله قلبي شد. حالا وي از صاحب فروشگاه درخواست 15 هزار دلار غرامت كرده است.
بازداشت به اتهام سيگاركشيدن
سنگاپور: پليس يك خانم استراليايي را كه داخل دستشويي يك هواپيماي سنگاپوري سيگار كشيده بود، دستگير كرد. هنگامي كه ميهمانداران متوجه خارج شدن دود از داخل دستشويي شدند موضوع را به خلبان اطلاع دادند و او نيز به دليل بيم از حملات تروريستي هواپيما را به گوشه اي از فرودگاه سنگاپور انتقال داد. سپس پليس تمام مسافران را به سالن ترانزيت بازگرداند و آنها را از زير دستگاه اشعه ايكس عبور داد. هم اكنون خانم استراليايي در بازداشت بسر مي برد.
افزايش جمعيت 100 ساله ها
توكيو: رعايت نكات بهداشتي باعث شده تا جمعيت افراد بالاي 100 سال در كشور ژاپن به 28 هزار نفر برسد در حاليكه اين رقم در ابتداي دهه 1980 تنها 1000 نفر بود. جالب اينكه 85 درصد جمعيت بالاي 100 سال ژاپن را زنان تشكيل مي دهند. با وجود ماشيني شدن زندگي در اين كشور مردم آن كماكان رژيم غذايي سنتي خود را حفظ كرده اند كه همين موضوع مهمترين عامل افزايش طول عمر مردم است.
قطع انشعاب برق مقام دولتي
دهلي نو: شركت برق هند از چند هفته قبل عمليات گسترده اي را براي مبارزه با مشتركاني كه قبوض برق خود را نمي پردازند آغاز كرده است. بر اين اساس انشعاب برق مشتركاني كه قبوض معوقه دارند قطع مي شود. دو روز قبل يكي از مهندسان ارشد اين شركت انشعاب برق منزل يكي از بالاترين مقامات دولتي شهر بمبئي را به دليل پرداخت نشدن دو قبض برق در مجموع به ميزان 2600 دلار قطع كرد. البته پس از كشيده شدن اين موضوع به مطبوعات شركت برق به طور موقت اين مهندس را از كار بركنار كرد.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |