يكشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۶ - Sep 17, 2006
واكنشهاي جهاني به سخنان پاپ
017175.jpg
گروه بين  الملل- واكنش جهاني به سخنان پاپ بنديكت شانزدهم همچنان خبرسازترين موضوع رسانه هاي خبري جهان است.
رهبران و گروه هاي مذهبي جهان اسلام خواستار عذرخواهي بنديكت شانزدهم از مسلمانان جهان هستند و همه تلاشهاي دولت واتيكان براي آرام كردن جو موجود تاكنون بي ثمر مانده است.
مطبوعات جهان اسلام نيز در مقاله هاي خود ضمن انتقاد از پاپ اظهارات وي را مغاير با واقعيتهاي تاريخي خوانده و تأكيد مي كنند كه اين سخنان موجب ايجاد شكاف ميان جهان اسلام و غرب مي شود.
عبدالله احمد بداوي رئيس دوره اي سازمان كنفرانس اسلامي در همين رابطه گفت كه پاپ بايد ضمن پس گرفتن اظهارات خود از مسلمانان سراسر جهان پوزش بخواهد.
فواد علوي دبيركل سازمانهاي وحدت اسلامي در فرانسه گفت كه اين اشتباه بزرگ بايد تصحيح و ترميم شود.
در همين حال از ميان رهبران جهان تنها صدراعظم آلمان انگلا مركل به دفاع از پاپ پرداخت و گفت كه سخنان وي به اشتباه تفسير شده است.
پاپ كه در حضور استادان در آلمان با استناد به تعليماتش در دوران استادي خود سخن مي گفت به نوشته اي استناد كرده بود كه مباحثه اي بين پادشاه بيزانس و يك خردمند ايراني بود. پاپ فقط يك قسمت از سخنان پادشاه بيزانس را خوانده و پاسخ خردمند ايراني را مسكوت گذارد.
در همين حال واكنش به سخنان پاپ به مجامع مسيحي جهان نيز رسيد و كليساي قبطي مصر در اظهار نظري عنوان كرد كه ما بايد همان گونه كه به پيروان حضرت مسيح(ع) احترام مي گذاريم، مسلمانان و پيامبرشان را نيز محترم بشماريم. شيخ محمد سعيد طنطاوي مفتي اعظم مصر نيز كه رياست دانشگاه الازهر را نيز به عهده دارد گفت كه سخنان پاپ نشان از بي اطلاعي آشكار او از اسلام دارد.
در حالي كه تظاهرات مسلمان در همه كشورهاي اسلامي ادامه دارد، سخنگوي واتيكان گفت كه پاپ قصد اهانت به مسلمانان را نداشته است.

لوموند: تاريخ انديشه اسلام با منطق، مغاير نيست
ايرنا: روزنامه لوموند چاپ پاريس روز شنبه درمقاله اي زير عنوان «پاپ بنواي ۱۶و اسلام» با اشاره به سخنان موهن پاپ بنديكت رهبركاتوليك هاي جهان عليه اسلام، پيوند دين اسلام را با منطق، ناگسستني توصيف كرد و نوشت: تاريخ انديشه اسلام با منطق مغاير نيست.
اين روزنامه فرانسوي با تأكيد براينكه اسلام انديشمنداني همچون ابن رشد و طبري و غيره داشته است، نوشت: تاريخ انديشه اسلام ابداً با منطق مغاير نيست و همين بس كه گفته شود كلمه منطق ۴۵بار در قرآن مشاهده مي شود.
لوموند سخنان پاپ را كه تحت عنوان وسوسه خشونت در اسلام كه ۱۲سپتامبر در شهر راتيسبون آلمان ايراد شده است، نادرست خواند و نوشت: از ديدگاه پاپ، ايمان بدون منطق، انسان را به سوي قهقرا مي برد و منطق بهترين پادزهر برضد بيماري مرگ آور هر مذهب است.
لوموند نوشت: رهبر كاتوليك هاي جهان بيش از آنكه يك عالم علوم الهي باشد، يك شخصيت سياسي است.
اين روزنامه فرانسوي ادامه داد: پنج سال بعد از رويداد ۱۱سپتامبر كه جهان با موج هاي فزاينده اسلام زدايي مواجه است، مي شد انتظار داشت كه پاپ راجع به اسلام گفتار حساب شده تري را ارائه كند و بر تلفيق اسلام و اسلامگرايي تأكيد نورزد.
لوموند افزود: اشتغال فكري وسوسه گونه پاپ، همانا فروپاشي ايمان و اعتقاد و فراموشي خاطره ريشه هاي مسيحيت در اروپاست.اروپايي كه گويا گوشش ديگر به خدا نيست و به كلام ديگر، اروپايي كه از مذهب جدا شده و در حال ضعيف تر شدن در مقابل اسلامي است كه پيروزمند ارزيابي مي شود.
اين روزنامه نوشت: به هر حال گفته هاي پاپ در دنياي اسلام شوك ايجاد كرده است، چرا كه بعد از گذشت ۴۰سال از آغاز گفت وگوي واتيكان با اسلام، اكنون دنياي اسلام نگران يك بازنگري منفي در روابط اين مذهب با مسيحيت است.

نگاه
تراژدي مضاعف
علي كدخدازاده
سوگواري براي مردم عراق به يك واژه بي مفهوم مبدل شده است چرا كه سوگواري هنگامي معنا دارد كه در مقابل آن شادي و لبخند نيز وجود داشته باشد.
عراقي ها سالهاست كه سوگوارند.جنگ نابخردانه صدام عليه ايران منجر به مرگ هزاران عراقي شد و پس از آن يورش به كويت و اعدامهاي دسته جمعي مردم مناطق مختلف توسط رژيم سركوبگر صدام بر تعداد سوگواران افزود.به گونه اي كه هنوز پس از سالها در مناطق مختلف عراق گورهاي دسته جمعي كشف مي شود.
با سرنگوني رژيم بعث بارقه اي از اميد در دل مردم تابيدن گرفت اما واقعيت به گونه اي ديگر رقم خورد.بنا بر آمار از آغاز تهاجم آمريكا به عراق تا ماه گذشته بيش از ۵۰ هزار عراقي به دلايل مختلف به قتل رسيده اند.در اين مدت دهها هزار نفر مجروح و مصدوم شده اند و گروه كثيري از خانه و كاشانه خود آواره شده اند.
امروز زنان عراقي از بيم تعرض قدرت حضور در اماكن عمومي بدون همراهي مردان خانواده را ندارند و زنان و مادران هر روز صبح با ترس و نگراني مردان خود را بدرقه مي كنند.آمارهاي سازمانهاي بين المللي نشان از رشد چشمگير بيماريهاي رواني در اين كشور دارد و بي اعتمادي نسبت به آينده ،قانون و امنيت حكومتي به يك اصل بديهي در اين كشور تبديل شده است.در اين شرايط اين پرسش مطرح است كه چه كساني و با چه ساز وكاري مي خواهند عراق را بسازند.
۵۰ هزار كشته كه غالب آنها بين ۲۰ تا ۴۵ سال سن دارند يعني بي سرپرستي هزاران خانواده و محروميت اقتصادي و اجتماعي گروه كثيري از مردم اين كشور از حقوق اوليه خود.در چنين شرايطي مسئولان عراقي بيشتر در صدد تحكيم جايگاه سياسي خود در هرم قدرت هستند و بحث ها بيشتر حول محور منزلت سياسي و اندوخته حزبي در پارلمان يا هيأت دولت مي چرخد.
در اين خصوص سامر علي دانشجوي دانشگاه بغداد كه پس از كشته شدن پدر و برادرش اكنون در سن ۲۳ سالگي سرپرست و نان آور خانواده است مي گويد: مدتها است كه عاطفه در اينجا(عراق) مرده است.ديگر كسي نگران همسايه و حتي خويشاوندان خود نيست.وي مي گويد: عموي من وضعيت مالي مناسبي دارد اما حاضر نيست كوچكترين كمكي به ما بكند چرا كه مي ترسد هر لحظه هر آنچه دارد از دست بدهد.
سامر تأكيد مي كند كه در عراق با دو گروه مواجه هستيم: گروهي كه فقير و بي پناهند و گروهي كه مي ترسند هر لحظه فقير و بي پناه شوند.اما تراژدي امروز در عراق فقط ياس، نااميدي و ترس نيست.تراژدي واقعي در اين كشور فراموشي تراژدي است.
وقتي در هر گوشه دنيا به هر دليلي چند نفر در حادثه اي كشته مي شوند خبر آن در صدر اخبار جهان قرار مي گيرد اما در عراق مرگ روزانه دهها نفر نه تأثيري در اخبار رسانه ها دارد و نه هيچ عراقي را متأثر مي كند.
تراژدي در عراق امروز پذيرش مرگ و شور بختي به عنوان سرنوشت محتوم است. سرنوشتي كه امروز به دست آمريكا افتاده است.

كوفي عنان: جهان بايد مشكلات خاورميانه را حل كند
017169.jpg
ايرنا: «كوفي عنان» دبيركل سازمان ملل در سخناني در اجلاس سران كشورهاي غيرمتعهد در هاونا پايتخت كوبا، رهبران جهان را دعوت به حل مشكلات خاورميانه كرد.
عنان در سخنراني خود در اين اجلاس اظهار داشت: جنگ لبنان يك زنگ بيدار باش براي جهان بود و ملتهاي جهان را بيش از گذشته به اين نكته واقف كرد كه بايد در پي ريشه يابي مشكلات خاورميانه باشند. عنان ادامه داد: خشونت روزمره در عراق و افغانستان بيانگر اين واقعيت است كه بدون يك دستورالعمل قضائي در جبهه سياسي، جامعه به سمت سراشيبي هرج و مرج و جنگ داخلي روان خواهد شد. وي در عين حال براين وظيفه اوليه رهبران جهان اشاره كرد و گفت: رهبران جهان بايد مراقب تأمين رفاه و آسايش ملتهاي خود باشند. او اضافه كرد: از دولتهاي جنوب مي خواهيم كه به تعهداتشان در قبال مردمشان وفادار مانده ، حقوق بشر را رعايت كرده، به فشار و ارعاب خاتمه داده و آزادي مطبوعات را پاس بدارند.
اجلاس كشورهاي غير متعهد با حضور رهبران بيش از ۵۰كشور جهان از هفته گذشته در هاوانا پايتخت كوبا آغاز شده است.
اين اجلاس در غياب «فيدل كاسترو» رهبر كوبا كه در بيمارستان بستري است، به سرپرستي «رائول كاسترو» برادر فيدل كاسترو رهبر كوبا برگزار شده است.

پاول: نگاه آمريكا به مسايل مهم بين المللي بايد تغيير يابد
017172.jpg
گروه بين  الملل- كالين پاول وزير امورخارجه سابق آمريكا سياستهاي ضد تروريستي بوش را مورد انتقاد قرار داد و تأكيد كرد كه آمريكا بايد نگاه خود را به مسائل مهم بين المللي تغيير دهد.
روزنامه استاندارد چاپ اتريش نوشت وزير امورخارجه سابق آمريكا در نامه اي خطاب به كميته جنگ سنا خاطر نشان كرد: مبارزه با تروريسم در آمريكا از چارچوب مشخص و قانونمندي برخوردار نيست.
پاول روي سخن خود را «جان وارنر» رئيس اين كميته كه از جمهوريخواهان طرفدار سياستهاي بوش است ، قرار داد و خاطر نشان كرد: قوانين جديدي در جهت مبارزه با تروريسم بايد به تصويب رسيده و اجرا شوند.
«پاول» با اشاره به پيش نويس جديد قانون مبارزه با تروريسم كه بوش در اختيار كنگره قرار داده، اظهار داشت : رئيس جمهوري آمريكا بيشترين سعي خود را در جهت مبارزه با تروريسم به كار گرفته، اما به علت ناكارآمد بودن سياستهاي وي تاكنون موفقيت چنداني كسب نشده است.
جورج بوش رئيس جمهور آمريكا در واكنش به انتقاد پاول گفت:نظرات وي غير منطقي و غير قابل قبول است.

كوتاه از جهان سياست
كشف ۴۷ جسد در بغداد
واحد مركزي خبر- پليس عراق ديروز اعلام كرده است چهل و هفت جسد در حوالي بغداد پيدا شده است كه به نظر مي رسد بيشتر آنها قربانيان خشونتهاي فرقه اي باشند.
به گزارش خبرگزاري رويترز از بغداد، بيشتر اين اجساد با دستها و چشمان بسته هدف اصابت گلوله قرار گرفته بودند و آثار شكنجه روي بدن آنها مشاهده مي شد.
اين در حالي است كه بيست و شش جسد ديگر در بخش سني نشين غرب بغداد و بيست و يك جسد نيز در شرق اين شهر پيدا شده است.
سازمان ملل اعلام كرده است روزانه به طور متوسط صد عراقي كشته مي شوند.
ديروز همچنين بر اثر انفجار يك بمب نزديك شهر بعقوبه در شصت كيلومتري شمال شرقي بغداد دو مأمور پليس عراق كشته شدند و يك تن ديگر زخمي شد.
دفتر روابط و اطلاع رساني پليس استان دياله در بيانيه اي اعلام كرد افراد مسلح ناشناس بمبي را نزديك شهر بعقوبه منفجر كردند كه در نتيجه آن دو نيروي گشتي پليس كشته شدند و يك تن ديگر زخمي شد.
كرزي:پاكستان در مبارزه با دهشت افكني جدي تر عمل كند
ايرنا: «حامد كرزي» رئيس جمهوري افغانستان اعلام كرد: در سفرش به آمريكا در نشست سه جانبه رؤساي جمهوري آمريكا ، افغانستان و پاكستان از «پرويز مشرف» خواهد خواست تا در روند مبارزه با دهشت افكني(تروريسم) جدي تر عمل كند.
وي روز شنبه به خبرنگاران گفت: در نشست امنيتي كه قرار است در آمريكا برگزار شود، افغانستان به صورت شفاف از پاكستان مي خواهد، در روند مبارزه با دهشت افكني علاوه بر دولت كابل با جامعه بين المللي نيز همكاري كند.
كرزي از سخنان مشرف در بروكسل كه مدعي شد، طالبان ريشه داخلي دارد و پايگاه آنان در ميان قوم پشتون افغانستان است، انتقاد كرد.
وي تصريح كرد: سخنان رئيس جمهوري پاكستان واقعيت ندارد و دولت افغانستان اميدوار است كه در مذاكرات سه جانبه بحث هاي مهم در مورد آينده بهتر و نيز اميد به آينده مطرح شود.
از طرف ديگر عملياتي وسيع تحت عنوان «خشم كوهستان» صبح روز گذشته با مشاركت ارتش و پليس افغانستان و نيروهاي ائتلاف حاضر در اين كشور تحت عنوان «خشم كوهستان» براي سركوب طالبان در شرق اين كشور با مشاركت ۷هزار نيروي نظامي به اجرا درآمد.
به گزارش روز شنبه شبكه خبري بي بي سي، فرماندهي نيروهاي ائتلاف حاضر در افغانستان صبح روز شنبه در بيانيه اي اعلام كرد كه اين عمليات با هدف در هم كوبيدن مقاومت طالبان در استانهاي پكتيا، خوست ، غزني ، پكتيكا و لوگار به اجرا گذارده شد.
وزير خارجه پيشين فرانسه:
دموكراسي را نمي توان از خارج تحميل كرد
فارس: «اوبر ودرين» وزير امور خارجه پيشين فرانسه درباره پيامدهاي عمليات ۱۱ سپتامبر و جنگ هايي كه آمريكا بعد از اين عمليات به بهانه برقراري دموكراسي به راه انداخت، گفت: «دموكراسي را نمي توان از خارج بر كشوري تحميل كرد.»
اوبر ودرين وزير امور خارجه پيشين فرانسه در مصاحبه با روزنامه لو فيگارو چاپ اين كشور درباره پيامدهاي حادثه ۱۱ سپتامبر گفت: «سرنگوني «صدام حسين» ديكتاتور عراق، بر اساس يك رشته استدلالات بي پايه و اساس بود. اكنون كه سه سال از جنگ عراق مي گذرد، آمريكايي ها نه توانستند سلاح كشتار جمعي در عراق پيدا كنند و نه توانستند بهانه بعدي خود را كه برقراري دموكراسي در اين كشور بود، عملي كنند.»
وي افزود، شكست آمريكا در عراق باعث شد تا غرب ديگر هيچ ادعايي درباره دموكراسي در ديگر كشورها را نداشته باشد.»
وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا شكست آمريكا در عراق، مقامات كاخ سفيد را از برنامه تغيير نقشه خاورميانه منصرف مي كند يا خير، گفت: «در هر حالتي، آمريكايي ها مجبور خواهند شد كه ارزيابي واقع گرايانه اي از اوضاع داشته باشند. آمريكايي ها و نومحافظه كاران حاكم بر اين كشور اكنون متوجه شده اند كه حفظ وضع موجود ضرورتاً چيزي خوبي نيست و برقراري ثبات در هر كشوري در گرو مشاركت داوطلبانه مردم خود آن كشور است.»
همزمان با كنگره سالانه حزب كارگر انگليس در منچستر
تظاهرات گسترده مخالفان جنگ عليه توني بلر
فارس: نهاد «جنگ را متوقف كنيد» در اطلاعيه هاي گوناگون از همه مخالفان جنگ در انگلستان خواسته است با هر وسيله اي كه در دسترس دارند خود را در طول هفته به منچستر برسانند و در اجتماعهاي اعتراضي كه براي چند روز از شنبه آينده ۲۳ سپتامبر و به موازات دوره برگزاري كنگره ادامه خواهد يافت، مشاركت كنند.
در اطلاعيه اخير اين نهاد با طعنه نسبت به پيروي دولت انگليس از كاخ سفيد تأكيد شده است، هر كسي كه رهبري حزب كارگر را در اختيار دارد، خواه بلر و يا جورج بوش، رئيس جمهور امريكا، بايد بداند كه جنگها در عراق و افغانستان بايد پايان بگيرد.
اشپيگل: وزراي امور خارجه آلمان و سوريه با هم ديدار مي كنند
ايرنا: مجله اشپيگل در گزارشي با عنوان «وزراي امور خارجه آلمان و سوريه براي ديدار توافق كردند» نوشت: چهار هفته پس از لغو ديدار «فرانك والتر اشتاين ماير» وزير امور خارجه آلمان از سوريه، برلين مجدداً براي برقراري تماس با دمشق تلاش مي كند.
اين مجله آلماني نوشت: «وليد المعلم» وزير امور خارجه سوريه به اشتاين ماير پيشنهاد داده كه هفته جاري در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك و يا در زمان بازگشت از اين مجمع در برلين ديدار كنند.
به نوشته اشپيگل، وزير امور خارجه آلمان نيز اين پيشنهاد را قبول كرده است اما زمان انجام آن هنوز مشخص نيست.
اين مجله آلماني افزود: اشتاين ماير سفر ماه گذشته خود به دمشق را پس از اظهارات ضد اسرائيلي «بشار اسد» رئيس جمهوري سوريه لغو كرد. از آن زمان به ويژه «مارتين شولتس» كارشناس سياست خارجي از حزب سوسيال دمكرات آلمان براي انجام مجدد مذاكرات با سوريه تلاش كرده است.
سازمان ملل بررسي مسأله برمه را در دستور كار قرار داد
ايرنا: شوراي امنيت سازمان ملل بررسي مساله كشور برمه را در دستور كار رسمي خود قرار داد كه در آن به اعضاي اين شورا اجازه داده مي شود وضعيت اين كشور را مورد بررسي قرار دهند.
اين اقدام سازمان ملل كه از سوي ۱۰عضو شوراي امنيت نيز حمايت مي شود گام مهمي در راستاي تحت امنيت قراردادن برمه است.
اما چين كه مخالف اين اقدام شوراي امنيت بشمار مي آيد آن را غيرمنطقي و مهمل خوانده است.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |