يكشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۶ - Sep 17, 2006
جنگل يك درصد، بازيافت كاغذ كمتر از يك درصد!
اصرار مشكوك به توليد كاغذ، در كشور بياباني
جنگل هاي شمال آخرين بازماندگان قديمي ترين اكوسيستم جنگل هاي پهن برگ برجاي مانده از دوران سوم زمين شناسي است. آيا با شنيدن اين خبر متعجب و خوشحال نمي شويد؟ به نظر شما همين كافي نيست تا اين گنجينه ميليون ها چشم را به درخشش درآورد؛ هزاران گردشگر طبيعت را به سوي خود بكشاند و دهان بوم شناسان را از تنوع بي نظير ژنتيك خود آب بيندازد؟
حال اين خبر را به نقل از خبرگزاري ميراث فرهنگي بخوانيد:
دكتر حسن اصيليان، معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست مي گويد: مصرف بي اندازه كاغذ قطعاً تخريب جنگل ها و خاك را دربرداشته و منابع مالي كشور را به صورت فزاينده اي مي بلعد كه متأسفانه اين اتلاف منابع سال به سال رقم بيشتري را به خود اختصاص مي دهد.
بله سال به سال و فقط خدا مي داند با اين خامدستي چند سال كوتاه لازم است تا گنجينه جنگل هاي شمال به  ورطه نيستي فرو رود.
اين مقام مسئول اضافه مي كند: افزايش مصرف كاغذ در جامعه از يك طرف نشانگر توسعه يافتگي بوده، ولي فشار غيرقابل تحملي را به منابع طبيعي و محيط زيست وارد مي كند كه براي حل اين معضل و دستيابي به توسعه پايدار بايد بازيافت را به صورت جدي در دستور كار قرار داد.
چقدر در اين كار جديت وجود دارد؟ اصلاً چگونه مي توان بازيافت كاغذ را جدي گرفت در حالي كه جنگل هايمان به شكل ميليون ها قطعه كاغذ بي فايده در ميان دستان خسته ارباب رجوع ها و كارمندان بي انگيزه، بيهوده دست به دست مي چرخد. چگونه مي شود اين كار را جدي گرفت، در حالي كه تنه هاي باستاني درختان جنگل هاي شمال در پايان هر سال تحصيلي سر از زباله داني بي بازيافت درمي آورد. خاطره اي را برايتان بازگو كنم، به خصوص كه چند روز ديگر سال تحصيلي هم شروع مي شود.
دوستي دارم كه در هلند زندگي مي كند. چند سال قبل مدتي پيشش رفتم. او پسري داشت كه آن موقع محصل بود. داشتم كتاب هاي درسي اش را ورق مي زدم كه رفيقم گفت:
- فلاني مي داني اين كتاب چند سال پيش چاپ شده؟
- نه؟
- 01 سال پيش. تاريخش را نگاه كن مال 1981 است.
- پس چطور اينقدر سالم مانده! چطور است كه هنوز همين را به بچه ها درس مي دهند؟ مگر كتاب هايشان عوض نمي شود؟
- نه. تاريخش را كه مي بيني!
بگذريم. بهتر است برگرديم سر خبر معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست.
آقاي دكتر اصيليان اضافه مي كند: در سال 82 بحث دولت سبز مطرح شده و براي آن نيز بودجه اي در نظر گرفته شده است كه برمبناي آن بايد صرفه جويي كاغذ در ادارات دولتي و در مرحله بعد در بخش خصوصي صورت گيرد.
او ادامه مي دهد: در مقايسه با توليد و بازيافت كاغذ، آمارها نشانگر اين است كه در بازيافت كاغذ بيش از 40 درصد از انرژي مورد نياز براي استحصال تا مرحله پخت كاغذ صرفه جويي صورت مي گيرد ضمن اين كه از ورود حدود 290 تن گاز دي اكسيد كربن به هوا جلوگيري مي شود.
اول آن كه كمترين نشاني از دولت سبز مورد اشاره در سخنان آقاي معاون به چشم نمي خورد. تنها چيزي كه ديده مي شود همان نامه پراكني هاي هميشگي و اغلب بي حاصل در هزارتوي بي انتهاي ديوان سالاري است .
ديگر آن كه صحبت از بازيافت شد (بحث درباره آلودگي هم بماند براي بعد) ببينيم وضعيت بازيافت در ايران چگونه است.
يك مقام مسئول مي گويد: در ايران تنها كمتر از يك درصد از كاغذهاي مصرفي بازيافت مي شود. رقمي بسيار ناچيز آن هم در كشوري كه بنا به آمار كانون ديد بانان زمين -كه از فعالان مسائل زيست محيطي ايران هستند- تنها 1 درصد آن از جنگل هاي مرطوب پوشيده شده است و به قول همين ديد بان ها برخورد تخريبي با اين جنگل ها مثل آن است كه تنها يك پارچ آب داشته باشيم و از آن براي آبپاشي استفاده كنيم!
به هر حال دولت براي اين كه همين يك پارچ آب را هم حفظ كند، در اجراي اصول 45 و 50 قانون اساسي، طرح صيانت از جنگل ها را در سال 82 به تصويب رساند. اكنون سه سال از آن تاريخ گذشته است اما متأسفانه اظهارات دكتر اصيليان خبر از واقعيت ديگري مي دهد.
نظر كانون ديد بانان زمين در مورد طرح صيانت از جنگل ها هم جالب است. اين كانون در بخشي از نامه اي سرگشاده به سازمان بازرسي كل كشور كه در مرداد ماه 83 منتشر شده، مي نويسد: ... بعلاوه صيانت از جنگل ها زير نظر وزارت جهاد كشاورزي كه ماهيت آن بر ديدگاه مزرعه مداري استوار است از نظر ساختاري با حفاظت از جنگل منافات اصولي دارد. ضمن آن كه به ياد داشته باشيم در مزرعه فعاليت با كاشت آغاز مي شود، در حالي كه در اين جنگل ها فعاليت با برداشت آغاز شده و خواهد شد و برداشت هاي بعدي به علت طولاني بودن مراحل داشت (مثلاً مرحله داشت براي درخت راش حداقل 50 سال به طول مي انجامد آنهم اگر شرايط جغرافيايي اجازه دهد) در ابهام قرار مي گيرد.
۵۰ سال فقط براي يك گونه و خدا مي داند چند سال براي 130 گونة درختي و درختچه اي كه در جنگل هاي شمال شناسايي شده است.
آيا نوادگان ما هم مي توانند جنگل هاي شمال را ببينند يا آنها هم مثل ما كه در آرزوي شنيدن صداي ببر مازندران مانديم اما صداي ناله ببر باغ وحش را مي شنويم، ديده حسرتبارشان را بر مزارع چوب مي دوزند. مزارعي كه به جاي جنگل روئيده است تا عطش سيري ناپذير و ديوانه وار به كاغذ را فرونشاند!

چشم انداز
017085.jpg
از دل جنگل صداي غرش مي آيد. نه اما، غرش باشكوه يك گربه سان. اين صداي تيغ يغماگر اره اي است كه جنگل هاي باستاني شمال را به كام سيري ناپذير چاپگري در اداره اي فرو مي برد يا طعمه بروشور تبليغاتي فلان شركت مي كند يا ...
معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست مي گويد: مصرف بي اندازه كاغذ قطعاً تخريب جنگل ها و خاك را دربرداشته و منابع مالي كشور را به صورت فزاينده اي مي بلعد كه متأسفانه اين اتلاف منابع سال به سال رقم بيشتري را به خود اختصاص مي دهد.

توسعه اكوتوريسم دركرمانشاه
017094.jpg
گروه شهري- در نشست مشتركي با حضور مديران و كارشناسان ميراث فرهنگي، قابليت هاي توسعه اكوتوريسم منابع طبيعي و حفاظت محيط  زيست استان كرمانشاه بررسي شد.
به گزارش خبرگزاري ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در اين نشست، سه طرح پارك جنگلي بيستون ، غار قوري قلعه و محيط اطراف تا روستاي شمشير، همچنين منطقه سرخه ديزه و جنگل هاي بناكوه در اولويت اجرا قرار گرفتند. با نگاه توسعه و توازن در طبيعت استان، لازم است تسهيلاتي از قبيل پاركينگ، مبلمان، سكوهاي يك نفره، كمپينگ، اجاق هاي سنگي، سرويس هاي بهداشتي، ايستگاه هاي اطلاع رساني و... براي گردشگران علاقه مند به طبيعت گردي فراهم شود.

شناسايي 25 هزار قطعه سفال اسلامي
017091.jpg
ميراث خبر: گمانه زني هاي باستان شناسان در بافت قديم يزد به شناسايي 25هزار قطعه سفال متعلق به دوران اسلامي منجر شد. باستان شناسان با هدف شناسايي يزد باستان فعاليت هاي پژوهشي و مطالعات خود را با عنوان باستان شناسي شهري يزد آغاز كردند.
ابراهيم كاظم نژند ، باستان شناس پايگاه پژوهشي يزد در اين مورد گفت: در مرحله نخست مطالعه گونه شناسي سفال هاي بافت يزد ،پنج  گمانه در نقطه هاي مختلف بافت قديم يزد زده و در مجموع 25 هزار قطعه سفال شناسايي شد. از اين تعداد 1200 قطعه سفال شاخص انتخاب و مستندنگاري شدند. وي افزود: اين سفال ها شامل سفال بدون لعاب و لعابدار هستند. سفال هاي بدون لعاب كه بخش بسيار بزرگي از اين آثار را تشكيل مي دهند داراي نقش كنده، افزوده و استامپي هستند. موضوع نقوش اين سفال ها هندسي، گل هاي استامپي، چندپر، توپي و نوارهاي تزئيني است.

اكوسيستم هاي جنگلي
در معرض آفات قرار گرفته اند
017088.jpg
ايسنا- جنگل هاي استان مازندران و گيلان امسال تابستان رنگ پاييزي به خود گرفته و بر اثر كمبود بارندگي كه در چند سال اخير بي سابقه نيز بوده دچار خزان زودرس شده اند.
همه افرادي كه امسال سفري به استان هاي شمالي كشور داشته اند به يقين شاهد تفاوت جنگل هاي شمال نسبت به سال هاي قبل شده اند؛ خشكسالي و كمبود بارندگي باعث آفت زدگي و در نتيجه تغيير رنگ درختان شده است به طوري كه ديدن اين مناظر فصل پاييز را براي هر بيننده اي تداعي مي كند.
درباره دلايل به وجود آمدن چنين وضعيتي دكتر محمد طاهر نظامي  ـ عضو هيات علمي  دانشگاه آزاد اسلامي  گفت: خشكي بيولوژيك و فيزيولوژيك و خشكي اقليمي  كه بر اثر كمبود بارندگي اتفاق افتاده باعث شده كه اكوسيستم هاي جنگلي در معرض آفات و انواع و اقسام حشرات برگ خوار و غيره قرار بگيرد و بسياري از درختان در جنگل هاي شمال حتي از ريشه نيز خشكيده و به رنگ هاي پاييزي درآيند.
وي با بيان اين كه اين جريان باعث به هم خوردگي، تجديد نسل و حيات و رشد درختان و گياهان جنگل ها مي شود، افزود: براي جلوگيري از چنين مشكلي بايد اكيپ هاي مجهز براي دفع آفات و امراض در محل حضور داشته و اقدامات لازم را انجام مي دادند و در حال حاضر نيز بايد گروه هاي مطالعاتي به بررسي ميزان صدمات و بازسازي گونه هاي آسيب ديده مي پرداختند ولي متاسفانه تاكنون هيچ عكس العملي از سوي مسئولان صورت نگرفته است.
وي با بيان اين كه سيستم حفاظت، پايش و مديريت در جنگل هاي ما بسيار ضعيف است به آتش سوزي هاي زيادي كه در تابستان اكثر نقاط جنگل هاي شمال را تحت تاثير قرار داد اشاره كرد و گفت: در حالي كه همه ساله ما بيشترين آتش سوزي در جنگل ها را در فصل پاييز شاهد هستيم ولي متاسفانه امسال بيش از 10 مورد آتش سوزي در جنگل هاي شمال اتفاق افتاد كه ضعف مديريت و استفاده نكردن از اهل تجربه و تخصص در امر حفاظت و حمايت از جنگل و منابع طبيعي از مهم ترين دلايل روي دادن چنين جرياناتي است.
نظامي  تصريح كرد: متاسفانه با وجود زحمات، تلاش ها و برنامه ريزي ها و اعتباراتي كه دولت تخصيص مي دهد بازدهي بسيار اندك است و روند تخريب جنگل ها و مراتع با شتاب وحشتناكي ادامه دارد.
عضو هيات علمي  دانشگاه آزاد اسلامي  به خشكسالي 2 سال اخير در استان سيستان و بلوچستان اشاره كرد و گفت: متاسفانه در اين 2 سال بر اثر خشكسالي و جاري نشدن آب هيرمند و نداشتن بارندگي، شن هاي روان در بيابان سيستان طغيان و زندگي عادي مردم را فلج كرده است؛ ولي متاسفانه به نظر مي رسد اين منطقه جزيي از مملكت ما نيست و اقدام جدي براي كنترل اين شن هاي روان صورت نمي گيرد.
نظامي  در پايان افزود: براي حفاظت و حمايت از جنگل ها و منابع طبيعي بايد مديريتي عالم، آگاه، متخصص،  با تجربه، كارآمد، برنامه ريز و با دانش وجود داشته باشد كه متاسفانه در مديريت جنگل ها و منابع طبيعي ايران حداكثر 2 ويژگي از ويژگي هاي ياد شده كنار هم وجود دارد.

نگاه دوم
اقدامات پليس
براي روان سازي ترافيك مهر
گروه شهري- همزمان با بازگشايي مدارس، پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ از 30شهريور تا 15 مهر براي روان سازي ترافيك بسيج مي شود. سردار حسين ساجدي نيا، ضمن بيان اين مطلب افزود: از آنجايي كه اول مهر ماه حداقل 30 درصد به ترافيك تهران افزوده مي شود، 2دستگاه بالگرد براي كنترل ترافيك تهران به كمك پليس مي آيد.وي با اشاره به اينكه از آغاز مهر با برنامه ريزي تلاش مي شود زمان حضور پليس به صحنه تصادف به 13 دقيقه كاهش داده شود، گفت: براي كنترل بهتر ترافيك ستاد مشتركي با همكاري راهنمايي و رانندگي و معاونت ترافيك شهرداري تشكيل شده كه هدف آن پر كردن خلأهاي احتمالي و كنترل بهتر ترافيك است.
ساجدي نيا تصريح كرد: امسال به منظور روان سازي ترافيك، نيروهاي پليس در اطراف بيش از 500 مدرسه مستقر مي شوند، ضمن آنكه براي ارتقاي ايمني دانش آموزان، اطراف مدارس خط كشي و تابلوهاي راهنمايي و رانندگي نصب شده است. همچنين كليه سرويس هاي مدارس ملزم به داشتن برگه معاينه فني شده اند و سوار شدن دو دانش آموز در صندلي جلوي سرويس ها ممنوع شده است.
رئيس پليس راهور تهران بزرگ از والدين خواست طي روزهاي باقي مانده تا مهر، فرزندان خود را با آموزش نسبت به عبور از معابر و ديگر نكات ايمني مرتبط با سوار و پياده شدن به سرويس آگاه سازند. همچنين براي روان سازي ترافيك حتي المقدور در روزهاي آغازين مهر براي رساندن فرزندان خود به مراكز آموزشي از وسايل نقليه شخصي خودداري كنند.
وي توصيه كرد: شهروندان براي خروج از منازل خود برنامه ريزي كنند و سفرهاي صبحگاهي خود را قبل از ساعت 7 آغاز كنند.
سردار ساجدي نيا با اشاره به اينكه سوار كردن بيش از يك سرنشين براي موتورسواران ممنوع است، گفت: موتورسواران موظفند ضمن استفاده از كلاه ايمني، از سوار كردن بيش از يك سرنشين خودداري كنند، چرا كه پليس با موتورسواراني كه اين مقررات را رعايت نكنند به شدت برخورد خواهد كرد.رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ با اشاره به اينكه سال گذشته 210 هزار دانش آموز آموزش پليس مدرسه ديده اند تصريح كرد: همزمان با بازگشايي مدارس، پليس هاي مدرسه تحت عنوان پليس هاي مهر رمضان فعاليت خود را آغاز مي كنند تا ترافيك اطراف مدارس به حداقل ممكن كاهش داده شود.

زادبوم
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |