يكشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۶ - Sep 17, 2006
رهبر معظم انقلاب:
جوانان بايد بدون ترس از شكست
وارد ميدان هاي بزرگ شوند
017133.jpg
گروه سياسي: نخبگان جوان و برگزيدگان آزمونها و جشنواره هاي داخلي و المپيادهاي ملي و جهاني صبح ديروز در ديدار با حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي ديدگاهها و پيشنهادهاي خود را درباره مسائل مختلف علمي، اجتماعي، فرهنگي و دانشگاهي بيان كردند.
در آغاز اين ديدار خانمها و آقايان: فرزانه فرهادي (رتبه اول گروه رياضي كنكور سراسري امسال) وحيد لياقت (دارنده مدال طلاي المپياد جهاني كامپيوتر) ساحل رمضاني تبار (رتبه اول گروه علوم انساني كنكور ۱۳۸۵) مسعود داوديان (رتبه اول آزمون دستياري دندانپزشكي) نرگس سادات فهري (دارنده مدال طلاي المپياد ادبي كشور) ناصر طالبي زاده (دارنده مدال طلاي المپياد جهاني رياضي) سيده پريا سعادت
(رتبه اول گروه علوم تجربي كنكور امسال) حميد رضا كريمي (دانشجوي نمونه وزارت علوم در مقطع دكتري)
آناهيتا قزويني زاده (رتبه اول گروه هنر كنكور ۱۳۸۵) سهيل عشقي (رتبه اول زبانهاي خارجي كنكور سراسري و رياضي دانشگاه آزاد) محمد حياتي فر (رتبه اول پژوهشهاي كاربردي جشنواره خوارزمي) مريم نريمي (رتبه اول شاهد در گروه هنر كنكور سراسري امسال) سيد محمد مهدي آذري (رتبه اول شاهد در گروه علوم تجربي كنكور ۱۳۸۵) حامد صادقي پور رودسري (دانشجوي نمونه وزارت بهداشت) به بيان ديدگاههاي خود پرداختند.
مهمترين نكاتي كه نخبگان جوان در سخنان خود مطرح كردند به اين شرح است:
* لزوم نگاه نظام مند به موضوع نخبگان و پرهيز از برخوردهاي سليقه اي با اين موضوع
* ضرورت ايجاد سازوكار مناسب براي شناسايي استعدادهاي درخشان در مقاطع مختلف تحصيلي
* لزوم حمايت از نخبگان و ساماندهي آنان براي حل مشكلات جامعه و كشور
* انتقاد از بي ثباتي در قوانين حمايتي نخبگان
* مشكل كمبود خوابگاه دانشجويان شهرستاني
* تسهيل در مقررات رفت و آمد نخبگان جوان به خارج و داخل كشور
* به كارگيري نخبگان فارغ التحصيل رشته هاي پزشكي و دندانپزشكي در تحقيق و پژوهش و آموزش
* ضعف دروس علوم انساني در مقطع دبيرستان و ترجمه اي بودن متون برخي از اين دروس
* ضرورت توجه بيشتر به علوم پايه
* كمبود بودجه و امكانات پژوهش و تحقيقات
* لزوم ارتباط قوي تر مراكز تحقيقاتي با سازمانها و دستگاههاي مختلف
* توجه بيشتر به رشته هاي نوين علمي
* ارتباط بيشتر مسئولان با نخبگان جوان
* برنامه ريزي براي اصلاح كنكور
* ضرورت جهت گيري كاربردي تحقيقات و ترويج فرهنگ پژوهش
* لزوم اجراي طرحهاي ملي تحقيقاتي با مشاركت همه دانشگاهها و مراكز علمي كشور
* ايجاد مراكز پرورش نخبگان هنري در مقاطع مختلف تحصيلي
* روزآمد شدن نظام آموزش دبيرستاني
* انتقاد از بي برنامگي در برخي مراكز پژوهشي
* آشنا كردن بيشتر جوانان با فرهنگ و هويت اصيل اسلامي - ايراني براي مقابله با هجوم فرهنگي غرب
* انتقاد از كم فعاليتي بنياد نخبگان
* لزوم يكسان شدن تسهيلات براي نخبگان فارغ التحصيل وزارت علوم و وزارت بهداشت
* و ضرورت ارتقاي سطح عمومي دانش در دبيرستانها و دانشگاهها و اكتفانكردن به حضور در المپيادهاي جهاني.
در اين ديدار كه حدود ۲ ساعت طول كشيد پس از مطرح شدن ديدگاههاي نخبگان جوان، حضرت آيت الله خامنه اي، پيشرفت علمي را هدفي راهبردي، بسيار مهم و حياتي برشمردند و تلاش بي وقفه، خستگي ناپذير و پرشتاب دانشمندان، دانشجويان و به ويژه نخبگان جوان را عامل اصلي تحقق اين هدف دانستند.
ايشان ديدار و گفت وگو با نخبگان جوان را ديداري نمادين در تكريم علم و عالم و نشانه «جايگاه فوق العاده علم در نظام اسلامي و روند پيشرفت كشور» دانستند و افزودند: ملت ايران از عقب ماندگي علمي و سوءاستفاده غربي ها از علم براي سلطه سياسي - اقتصادي و فرهنگي، متحمل ضررها و آسيبهاي فراوان شده و به همين علت تصميم گرفته است با حركتي پرشتاب در مسير پيشرفت علمي، عقب ماندگي تاريخي خود را جبران و تهديدات رقبا يا دشمنان را ناكارآمد كند.
حضرت آيت الله خامنه اي، دو عامل خطرپذيري و كار خستگي ناپذير و پيگير را از مهم ترين عوامل تأثيرگذار در پيشرفت ملتها خواندند و خاطرنشان كردند: خطرپذيري، جرأت اقدام و نترسيدن از ناكامي و شكست، ملتها را به حركت و تكاپو مي كشاند و ضريب موفقيت را در همه عرصه هاي مادي و معنوي، كاملاً افزايش مي دهد و جوانان ما بايد بدون ترس از شكست و ناكامي، وارد ميدانهاي بزرگ شوند.
ايشان خطرپذيري را از خصوصيات خوب فرهنگ غرب دانستند و افزودند: ويژگيهاي خوب و بد كشورها و جوامع را بايد در كنار هم مطالعه كرد و بخشي از پيشرفتهاي غرب را نتيجه خطرپذيري آنها دانست.
رهبر انقلاب اسلامي، تلاش و فعاليت خستگي ناپذير را عامل دوم موفقيت و پيشرفت بشر برشمردند و افزودند: راحت طلبي، تنبلي و فرار از مشكلات، در طول تاريخ، عامل اصلي درجا زدن و عقب ماندگي برخي ملتها بوده است و هر ملت و كشوري به جايي رسيده است در پرتو پشتكار، روبه رو شدن با مشكلات و تلاش سخت و بي امان بوده است.
حضرت آيت الله خامنه اي با تأكيد بر لزوم توأم بودن علم با دين و اخلاق، به مشكلات عميق و گسترده اجتماعي- فرهنگي و اقتصادي آمريكا اشاره كردند و افزودند: فاصله عظيمي كه پيشرفته ترين كشور علمي جهان يعني آمريكا با آرمانهاي بشري مانند عدالت، امنيت، آرامش و سعادت دارد نتيجه فاصله عميق علم با اخلاق و معنويت در غرب است.
رهبر انقلاب اسلامي، دين و اخلاق را عامل مكمل و شتاب دهنده علم خواندند و به نخبگان جوان توصيه كردند به موازات تلاش بي وقفه علمي، به معنويات و اخلاق توجه كامل داشته باشند و با احساس مسئوليت، نقش خود را در روند پيشرفت حال و آينده كشور ايفا كنند.

اعتراض مسلمانان به سخنان پاپ ابعاد تازه اي يافت
حوزه هاي علميه در ايران در اعتراض به سخنان پاپ امروز تعطيل است
گروه سياسي- به رغم اينكه واتيكان روز گذشته كوشيد با نقل «اظهار تأسف» پاپ از موج اعتراضات مسلمانان بكاهد، واكنش هاي مراجع تقليد و نهادهاي مردمي و سياسي كشورمان، همزمان با اعتراضات ساير مسلمانان در خارج از كشور به سخنان توهين آميز پاپ بنديكت شانزدهم ادامه دارد.در چارچوب اين اعتراضها ديشب اعلام شد؛ حوزه هاي علميه در سراسر ايران امروز تعطيل است.
آيت الله فاضل لنكراني در همين زمينه با صدور بيانيه اي تاكيد كرد: «سخنان و اتهامات بي اساس پاپ كه برحسب ظاهر رهبري بخشي از مسيحيان را عهده دار است موجب تعجب و رنجش و نگراني شديد گرديد. مع الاسف آنچه را كه بيان نموده به هيچ وجه با منطق و روح اسلام سازگاري ندارد و اين امر حاكي از آن است كه چنين مطالبي را يا به او ديكته نموده اند و يا آن قدر نسبت به دين مبين اسلام جاهل و بي اطلاع است كه بايد براي پيروان او تأسف خورد.
از سوي ديگر، آيت الله مكارم شيرازي هم در بيانيه مشابهي آورده است: آيا پاپ انتظار دارد صهيونيست، از آن طرف دنيا بيايند و كشور فلسطين را از دست صاحبانش بگيرند و آواره  بيابان ها كنند و آنها سكوت كنند، يا اين كه مردم لبنان كشورشان مورد تجاوز صهيونيستها قرار گيرد، همه چيز را ويران كنند،  همه كس را اعم از كودك و پير و جوان، قتل عام نمايند و حزب الله ساكت بنشيند. زهي تصور باطل، زهي خيال محال.
آقاي پاپ شما به جاي حمله به مسلمانان جهان، سياستمداران بي رحم و خونخوار خودتان را نصيحت كنيد كه دوران استعمار پايان يافته و به استقلال كشورهاي اسلامي و مسلمين جهان احترام بگذاريد تا به شما احترام بگذارند.
آيت الله موسوي اردبيلي هم در اطلاعيه اي خواست رهبر كاتوليك هاي جهان نسبت به بازپس گيري و اصلاح گفته هايش اقدام كند.
اظهارات نماينده آشوري ها
يوناتان بت كليا نماينده آشوري ها و كلداني ها در مجلس شوراي اسلامي هم در نامه اي به پاپ توصيه كرد: اگر قرار است آن زخم هاي كهنه را باز كنيد، طبيعي است تا مسلمانان جهان هم از جنايات جنگجويان صليبي كليساي كاتوليك در قرون وسطي عليه ديگر مسيحيان، يهوديان و مسلمانان بگويند.
بت كليا افزود: ما آشوري ها به عنوان جامعه مسيحي و ملتي گسترده در شرق به هنگام ظهور مسيحيت، اين دين را پذيرفته و قرن هاي متمادي در سرزمين هاي اسلامي و به ويژه ميهن مادريمان ايران زيسته ايم، هرگز به سبب باورهاي ديني مان مورد خشم و ستم مسلمانان نبوده و حتي از ارج و قربي ستودني نزد اين هموطنان برخوردار بوده ايم.
اعتراضات مجامع مذهبي
جامعه مدرسين حوزه علميه قم با صدور اطلاعيه اي، سكوت معني دار و تأييد كننده پاپ در برابر جنايات آمريكا، انگليس و اسراييل در عراق، افغانستان، لبنان و فلسطين در ميان مسيحيان معتقد را بي توجيه خواندند و خواستار عذرخواهي رسمي پاپ از اين گناه نابخشودني شدند. از سوي ديگر در بيانيه مجمع جهاني تقريب مذاهب نيز آمده است: ما از موضع گيري هاي گذشته پاپ در مخالفت با گفت  وگوي اديان الهي آگاهيم و انتظار مي رفت با عهده دار شدن مسئوليت رهبري كاتوليك هاي جهان نسبت به گذشته خود تجديد نظر كند، به ويژه برخي بيانيه هاي مثبتي را كه از وي شنيده ايم ما را نسبت به آينده اميدوار كرد، اما اينك ايشان برخلاف تصورات ، به دين مبين اسلام توهين كرده و صلح جهاني را به خطر انداخته است. طلاب و فضلاي غير ايراني مركز جهاني علوم اسلامي هم در پي توهين پاپ، روز سه شنبه تجمعي را در مدرسه علميه حجتيه برگزار خواهند كرد.
واكنش مراجع رسمي
شايد در ميان شخصيت هاي رسمي ايران جدي ترين انتقادات به پاپ را سيد محمد خاتمي انجام داد. رئيس جمهور سابق كشورمان اين نوع اظهارنظرها را ويژه انسان هاي كم اطلاع و متعصب دانست و ادامه داد: تصور من از پاپ اين بود كه او فردي باسواد است. هم چنين انتظار داشتم متناسب با جايگاهش در رهبري كاتوليك هاي جهان سعه صدر داشته باشد، آن چه نقل شده، خلاف اين را نشان مي دهد و اميدوارم بد نقل شده باشد.
حداد عادل هم در بازديد خود از شهرستان ري سخنان پاپ را عكس العمل به موج بيداري در جهان دانست. رئيس مجلس خاطرنشان كرد: مردم دنيا بايد از پاپ بپرسند شما كه صحبت از صلح و دوستي مي كنيد، كجاي دنيا توانسته ايد از درگيري هايي كه توسط مدعيان طرفداري از مسيحيت ايجاد مي شود جلوگيري كنيد. سخنگوي وزارت خارجه هم تاكيد كرد: اظهارات پاپ با مسئوليت و جايگاه رهبريت يكي از اديان الهي منافات دارد. سيد محمد علي حسيني طرح يك چنين نگرش هايي را در شرايط فعلي مشكوك و مطابق با اهداف ستيزه جويان جهاني و تقابل اديان و در خدمت اهداف و اغراض سياسي دانست. رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هم به پاپ توصيه كرد قرآن را مورد مطالعه قرار دهد.
اظهار تأسف پاپ
پاپ بنديكت شانزدهم خطاب به مسلمانان جهان اعلام كرد از اينكه اظهاراتش در خصوص اسلام به عنوان توهين به اسلام تلقي شده، متاسف است و با اداي احترام نسبت به اعتقادات آن ها اميدوار است مسلمانان درك درستي از سخنان وي داشته باشند. كاردينال تارسيسيو برتون، وزير كشور واتيكان در اطلاعيه اي اعلام كرد: پدر مقدس از اينكه بخش هايي از سخنانش ممكن است توهين به مقدسات مسلمانان تلقي شده باشد، بسيار متاسف است.

احمدي نژاد در هاوانا خواستار شد:
تلاش غيرمتعهدها براي عضويت در شوراي امنيت
محمود احمدي نژاد امروز براي تقويت روابط با ونزوئلا به اين كشور سفر خواهد كرد. آسوشيتدپرس در گزارشي نوشت كه رئيس جمهور ايران، هوگو چاوز، رئيس جمهور ونزوئلا را برادر خود خوانده و چاوز نيز وعده داده است اگر ماه آينده كشورش به عضويت شوراي امنيت درآيد از برنامه هسته  اي ايران حمايت خواهد كرد. چاوز گفت: ونزوئلا هميشه و در هر شرايطي در كنار ايران خواهد بود.
017136.jpg
گروه سياسي -رئيس جمهوري اسلامي ايران خطاب به اعضاي جنبش غيرمتعهد تصريح كرد كه  با تكيه بر ظرفيت بالاي سياسي جنبش به عنوان اكثريت جامعه جهاني مي توان خواستار حضور نماينده اي از اين جنبش به عنوان عضو دائم و داراي امتياز وتو در شوراي امنيت شد.
محمود احمدي نژاد در چهاردهمين اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تالار همايش هاي هاوانا، در ادامه سخنان خود عضويت دوسوم كشورهاي جهان را در جنبش عدم تعهد، زمينه تاثيرگذاري تصميمات اين جنبش به نفع صلح، آرامش و عدالت در جهان دانست و تصريح كرد: بي شك تمامي توانايي ها و استعدادهاي كشورهاي عضو بيش از آن چيزي است كه تاكنون مورد توجه قرار گرفته است. وي با تاكيد بر نقش ويژه اين جنبش در عرصه جهاني تاكيد كرد: جنبش غيرمتعهدها با هدف ايجاد پناهگاهي براي كشورهاي مستقل برپا شد؛ پناهگاهي كه محل تامين منافع كشورها در ارتباطات دوجانبه و چندجانبه و به دور از نفوذ قدرتهاي بزرگ باشد.
ديدارهاي احمدي نژاد در حاشيه اجلاس هاوانا
محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري اسلامي ايران منافع و مواضع ايران و بلاروس در عرصه هاي مختلف را مشترك دانست و بر توسعه و گسترش روابط در همه زمينه ها با بلاروس تاكيد كرد.
در اين ديدار لوكاشنكو رئيس جمهور بلاروس با بيان اين كه مناسبات دوجانبه دو كشور در سطح مطلوب و ظرفيت هاي موجود نيست، بر توسعه همكاري ها و افزايش حجم مبادلات دوطرف تاكيد كرد.
رئيس جمهوري اسلامي ايران و رئيس جمهوري پاكستان نيز با يكديگر ديدار و گفت وگو كرده و بر گسترش روابط و مناسبات ميان تهران و اسلام آباد تاكيد كردند.
محمود احمدي نژاد در اين ديدار با تاكيد بر اين كه ايران در موضوع فعاليت هاي هسته اي هميشه آماده گفت وگو و مذاكره در شرايط عادلانه است، خاطرنشان كرد: در سياست هاي هسته اي جمهوري اسلامي ايران هيچ تغييري حاصل نشده و ملت و دولت ايران از حقوق مسلم خود در زمينه دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي كوتاه نمي آيند. پرويز مشرف هم در اين ديدار با ابراز خرسندي از روند مثبت موضوع هسته اي جمهوري اسلامي ايران تصريح كرد: پاكستان به هيچ وجه موافق ايجاد بحران جديد در منطقه و بر هم خوردن ثبات و آرامش ايران نيست.
محمود احمدي نژاد همچنين در ديدار رئيس هيات رئيسه مجمع عالي خلق كره با اشاره به نزديكي مواضع و ديدگاههاي ايران و كره شمالي و با بيان اين كه بايد روابط تهران- پيونگ يانگ در همه زمينه ها گسترش يابد از اعلام حمايت از حقوق هسته اي پيونگ يانگ خبر داد.
جونگ ايل رئيس هيات رئيسه مجمع عالي خلق كره با بيان اين كه سياست دولت و مردم كره شمالي تقويت دوستي، همدلي و همبستگي با جمهوري اسلامي ايران است، گفت: معتقديم مواضع اصولي ايران براي پيشبرد برنامه صلح آميز هسته اي كاملاً بحق است. رئيس جمهوري اسلامي ايران در ديدار عبدالله احمد بداوي نخست وزير مالزي با تاكيد بر ضرورت استفاده از تمام ظرفيت هاي جنبش غيرمتعهدها، گفت: كشورهاي عضو اين جنبش بايد با پيگيري و تلاش مضاعف زمينه بهره برداري از اين ظرفيتها را فراهم كنند.
احمدي نژاد همچنين با تميم بن حمد آل ثاني وليعهد قطر و يوسف بن علوي وزير امور خارجه عمان ديدار و گفت وگو كرد. وي در اين ديدارها ضمن تاكيد بر لزوم همكاري هرچه بيشتر همه اعضاي جنبش غيرمتعهدها براي تقويت و فعال شدن اين جنبش در مسائل مهم جهاني گفت: در صورت همكاري و تلاش اعضاي اين جنبش اميدواري بيشتري براي يافتن راههاي بهتر براي مسائل جهاني در آينده ايجاد خواهد شد.
محمود احمدي نژاد در ديدار با معاون رئيس جمهور كلمبيا نيز بر علاقه مندي جمهوري اسلامي ايران براي گسترش روابط همه جانبه با كشورهاي آمريكاي لاتين، انتقال تجربيات و افزايش سطح مبادلات تاكيد كرد.

نيويورك تايمز خبر داد:
لاريجاني و سولانا امروز در نيويورك ديدار مي كنند
017139.jpg
فرانسه: ايران بحث درباره تعليق را پذيرفته است
گروه سياسي- سخنگوي وزارت خارجه فرانسه تأكيد كرد: ما شاهد هستيم كه زمزمه هاي جالبي وجود دارد؛ خصوصاً اين حقيقت كه ايران ظاهراً بحث درباره مسأله تعليق را پذيرفته است. ژان باپتيست ماتئي در يك كنفرانس خبري تصريح كرد: يك سري تحركاتي انجام شده از جمله اين حقيقت كه ايران ظاهراً با بحث درباره تعليق موافقت كرده است. وي افزود: اين براي ما يك تحول مثبت است.

گروه سياسي پس از سخنان مثبت سولانا و اين كه واقعا مذاكرات او با لاريجاني در حال پيشرفت است، روزنامه نيويورك تايمز روز گذشته در خبري به نقل از مقامي رسمي در كاخ سفيد خبر داد امروز در نيويورك ديدار لاريجاني و سولانا انجام مي شود. مسئول پرونده هسته اي ايران در حالي به ديدار رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا مي رود كه از سولانا چند پيشنهاد نيز هفته گذشته گرفته و قرار است با نوعي اجماع به نيويورك برود. مشخص نيست با حضور رئيس جمهوري در سفر آيا لاريجاني قادر به كسب اجماع نهايي باشد يا نه اما بهرحال به نظر نمي رسد اين ديدار نيز ديدار پاياني باشد و احتمال آن هست كه ديداري غيررسمي با برخي نمايندگان 1+5 باشد كه آمريكا نيز در ميان آن است.
موضع اتحاديه اروپا نيز از قبل نرم تر شده و ديگر فشار براي پيش شرط تعليق ديده نمي شود. فرانسه به عنوان عضو مهم مذاكرات و كشور صاحب حق راي در شوراي امنيت در بيانيه اي رسمي خبر داد مذاكره با ايران به آن سختي نيست كه از آن تصور مي شود. رئيس جمهوري آمريكا پيش  از انجام اين مذاكرات در سخناني تند خبر داد از وضع مذاكرات نگران است و اين كه ممكن است ناگهان همه چيز به هم بريزد. بوش گفت: نگرانم كه آنها (ايران) ما را منتظر بگذارند و دست آخر همه چيز را بهم بزنند. من براي نيويورك پيام مي فرستم كه انگيزه اصلي را فراموش نكنند و نگذارند همه چيز از دست آمريكا و اروپا خارج شود. منظور بوش از پيام به نيويورك، دفتر سازمان ملل و شوراي امنيت است. بوش در سخنان خود خواستار درك بهتر ايران از وضع مذاكرات شده است اما همچنان حمايت از ايران توسط متحدان جمهوري اسلامي ادامه دارد و به ويژه كه محمود احمدي نژاد در اجلاس غيرمتعهدها به سر مي برد.
چين در خبري اتهام آمريكا را رد كرد و وزارت خارجه چين ادعاي آمريكا مبني بر انتقال فناوري موشكي از چين به ايران را تكذيب كرد. ايرنا با ذكر اين خبر از حمايت محكم فرانسه از ايران خبر داده و به نقل از سخنگوي وزارت خارجه فرانسه متذكر شده كه مذاكرات با ايران در مرحله حساسي ادامه دارد و رو به پيشرفت است.

بررسي سياست هاي كلي نظام
در خصوص پدافند غيرعامل كشور
گروه سياسي - بررسي و تدوين سياست هاي كلي نظام درخصوص پدافند غيرعامل كشور، در دستور كار مجمع تشخيص مصلحت نظام قرارگرفت و كليات آن تصويب شد.
در جلسه روز شنبه مجمع كه علاوه بر اكثريت اعضاء، وزراي كشور و مسكن و شهرسازي، رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، روساي ستادهاي مشترك و فرماندهان پدافند غيرعامل در نيروهاي سپاه پاسداران و ارتش جمهوري اسلامي و رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور حضور داشتند، ابتدا رئيس پدافند غيرعامل كشور گزارش مصوري از اهداف و برنامه هاي اين نوع پدافند ارائه داد و در ادامه، گزارش كميسيون سياسي، دفاعي و امنيتي مجمع تشخيص مصلحت نظام در اين خصوص قرائت گرديد و پس از بحث و بررسي كليات آن تصويب شد. هرگونه اقدام غيرمسلحانه اي كه موجب كاهش آسيب پذيري نيروي انساني، ساختمان ها، تاسيسات، تجهيزات و شريان هاي كشور در مقابل عمليات خصمانه و مخرب دشمن گردد، پدافند غيرعامل ناميده مي شود.

خاتمي در بازگشت از آمريكا:
از شأن و منزلت ايران دفاع كرده ام
گروه سياسي- سيد محمد خاتمي روز گذشته پس از بازگشت از سفر به آمريكا تأكيد كرد هميشه در مجامع جهاني از شأن و منزلت ايران دفاع و براي دفع خطر و بحران تلاش كرده ام.
رئيس جمهور سابق در فرودگاه مهرآباد به خبرنگار ايرنا گفت: در پايان سفر با توجه به مسائل هسته اي ايران و دفاع از حق مسلم ايران در دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي، انفعال كساني كه تا ديروز حمله مي  كردند و تند بودند، مشهود بود. وي دررابطه با نظرات خود در آمريكا افزود: آنچه من گفتم هيچ گاه انحراف از نظر امام(ره) نبوده و الآن نيز مي گويم انقلاب ما و ملت ما هيچ گاه ملت و كشور آمريكا را شيطان بزرگ ندانستند.
خاتمي در ادامه در پاسخ به سخناني كه درباره محو اسرائيل از او پرسيده شد، گفت: من خواستار محو هيچ فرد و يا هيچ ملتي نيستم و مخالفت ما با اسرائيل يك مخالفت حقوقي، اصولي و اخلاقي است و آن اين كه زور، منشأ مشروعيت نمي شود.
دفاع موتلفه از سفر خاتمي به آمريكا
سفر آقاي خاتمي به آمريكا با مشورت مسئولين نظام صورت گرفته است و بايد به عنوان يك راه فرعي در ديپلماسي خارجي جمهوري اسلامي باز بماند.
اين مطلب را حميدرضا ترقي معاون روابط بين الملل حزب موتلفه اسلامي در گفتگو با خبرنگار ما عنوان كرد.
وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا مواضع و نظرات مطرح شده آقاي خاتمي در آمريكا نيز مورد تاييد بوده و يا موضع شخصي ايشان است گفت: اصل سفر با مشورت صورت گرفته ولي بعضي از مطالب و موضع گيري ها مربوط به شخص ايشان است.
وي از جمله مواضع شخصي وي را بحث هولوكاست و پذيرش دو دولت فلسطين و اسرائيل عنوان كرد.
معاونت روابط بين الملل حزب موتلفه اسلامي علت ضعيف بودن نتيجه گيري از اين رايزني ها را اجراي اين روشها در طي هشت سال فعاليت دولت خاتمي ذكر كرد كه بدون نتيجه بوده است. ترقي گفت: الان در كنار مواضع انقلابي دولت، اين اقدام آقاي خاتمي به عنوان يك روش احتياطي مطلوب است.

باشگاه احزاب
حمايت جبهه پيروان خط امام و رهبري از فهرست جامعتين
حسن غفوري فرد رئيس ستاد انتخاباتي جبهه پيروان خط امام و رهبري خبر داد كه اين ستاد براي انتخابات خبرگان در حال حاضر با جامعه روحانيت مبارز تهران و جامعه مدرسين حوزه علميه قم در حال رايزني، تعامل و مشاورت است و قصد دارد براي انتخابات شوراها نيز به صورت گسترده با گروههاي اصول گرا براي رسيدن به فهرست واحد، ديدار و رايزني كند. وي با بيان اين كه ستاد انتخاباتي جبهه پيروان خط امام و رهبري در حال حاضر بيشتر فعاليت خود را به انتخابات خبرگان معطوف كرده است، تاكيد كرد كه اين جبهه در اين انتخابات به طور قاطع از فهرست جامعتين حمايت خواهد كرد.
براي انتخابات سالم
دبير كل حزب اعتدال و توسعه اظهار داشت: هر چند دو انتخابات پيش رو حوزه هاي كاركردي متفاوتي دارند، اما جريان هاي سياسي بايد فعال تر عمل كنند تا انتخاباتي سالم و مطلوب را برگزار كنيم. محمدباقر نوبخت در مورد بررسي صلاحيت ها در انتخابات نيز خاطرنشان كرد: تعيين صلاحيت ها يكي از مهم ترين دغدغه هاي ماست، توصيه ما به دست اندركاران انتخابات اين است كه عرصه را براي حضور همه  شايستگان فراهم كنند تا ايران از همه  فرزندان خود و ظرفيت هاي موجود بهره مند شود.

اخبار كوتاه
افزايش فعاليت هاي دشمن براي ايجاد ناامني در كشور
ايرنا: غلامحسين محسني اژه اي گفت: با روي كار آمدن دولت نهم دشمنان بر فعاليت ها و تلاش هاي خود براي ايجاد ناامني و جلوگيري از توسعه كشور افزوده اند.
وزير اطلاعات روز شنبه در ششمين جلسه شوراي اداري استان آذربايجان غربي به منظور معرفي مدير كل جديد اطلاعات اين استان افزود: با شروع بكار اين دولت ، دشمن ناامني هاي هميشگي را در داخل و خارج از كشور با حمايت كشورهاي بزرگ و برخي جريان هاي داخلي تشديد كرده است. وي گفت: ارايه بورس هاي مختلف براي دانشجويان، برگزاري آموزش و همايشهاي مختلف در ايران و كشورهاي همسايه براي خبرنگاران و ديگر قشرها از ديگر روش ها و برنامه هاي دشمنان مي باشد.
وزير اطلاعات بااشاره به اينكه زيان اين اقدامات از هزاران  اطلاعات محرمانه و جاسوسي زيادتر است، تأكيد كرد: در هشت مورد مقامات رسمي  آمريكا عنوان كرده اند كه پول اختصاصي بايد در مراكز و در ميان افرادي در ايران صرف شود كه حرف و عملشان براي مردم قابل اعتماد و اعتبار باشد تا از آن طريق اهداف خود را پي گيري كنيم.
نيروگاه هسته اي بوشهر آلودگي محيطي ندارد
ايرنا: مدير دفتر حفاظت در برابر اشعه سازمان انرژي اتمي ايران گفت: نيروگاه بوشهر داراي سيستم هاي حفاظتي و امنيتي كاملي در مقابل تشعشعات هسته اي است و آلودگي محيطي ندارد. ناصر راست خواه روز گذشته افزود: براي اينكه اعضاي راپمي (سازمان منطقه اي حفاظت از محيط زيست درياي عمان و خليج فارس ) از وضعيت محيط زيستي نيروگاه بوشهر مطلع شوند بازديدي در روز سه شنبه اين هفته براي اعضا تدارك ديده شده تا از نزديك از سيستمهاي امنيتي و حفاظتي اين نيروگاه ديدن كنند.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |