يكشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۶ - Sep 17, 2006
در يك ماه گذشته روي داد
كاهش 3 هزار ميليارد ريالي ارزش سهام سايپا
اين ميزان افت دقيقاً برابر رقم بزرگترين داد و ستد تاريخ بورس است كه فردا انجام مي شود
017052.jpg
گروه بورس سروش خسروي: قرار است فردا بزرگترين داد و ستد تاريخ بورس تهران انجام شود. ولي آيا مي دانيد در يك ماه اخير ارزش سهام سايپا معادل رقم اين داد و ستد بزرگ كاهش يافته است؟
به گزارش همشهري، از هفته آخر مرداد ماه به اين سو ارزش بازار سهام سايپا بيش از 3 هزار ميليارد ريال در تالارهاي مبادلات اوراق بهادار تنزل كرده، كه اين رقم دقيقاً معادل قيمت فروش 8 /28 درصد از كل سهام بانك پارسيان است.
اين افت ارزش يك باره، سايپا را از رتبه نخست در جمع بزرگان بورس تهران به جايگاه دوم تنزل داده است. سايپا در نيمه اول سال به طور ممتد جايگاه خود را به عنوان بزرگترين شركت بورس تهران تثبيت كرد. اما ظاهراً برخي مسائل داخلي موجب افت اين شركت خودروسازي در بازار سهام شده است.
طبق آمار موجود كل سهام سايپا در پايان مرداد ماه امسال حدود 22 هزار و 600 ميليارد ريال ارزشگذاري مي شد كه اين رقم در حال حاضر به 19 هزار و 477 ميليارد ريال تنزل كرده است. يك ماه پيش سايپا حدود 7 درصد كل ارزش هاي موجود در بورس را در خود جمع كرده بود ولي اكنون اين رقم به پايين تر از 6 درصد رسيده است.
با توجه به آن كه در اواخر هفته گذشته مسئولان بازاريابي گروه سايپا از فروش 190 هزار دستگاه خودرو توليدي در اين شركت خبر دادند، ميزان عملكرد اين شركت در بازار توليد و فروش نمي تواند دليل نزول بزرگترين خودروساز خاورميانه در بورس تهران باشد. بررسي ها نشان مي دهد، همواره جدا از مولفه هاي مالي، مديريت از مولفه هاي اصلي براي خريد، فروش و به طور كل سرمايه گذاري تلقي شده است.
اخبار پراكنده 10 روز گذشته در رسانه ها و برخي خبرگزاري ها از بروز اختلاف دوباره در هيأت مديره و صاحبان سهام عمده سايپا حكايت داشته، بي گمان در حال حاضر اين عامل بيشترين تأثير را بر روند حركت قيمت سهام سايپا برجا گذاشته است.
آمار موجود نشان مي دهد، افت قيمت سهام سايپا تأثير عميقي بر حركت عمومي بازار و به ويژه شاخص اصلي عملكرد بورس بر جاي گذاشته، براين اساس تغيير هر 6/6 ريال در قيمت سهام سايپا يك واحد شاخص كل بورس را جابه جا مي كند. بنابراين تأثير افت 600 ريالي قيمت سهام سايپا را در يك ماه گذشته بر نوسان هاي شاخص به طور دقيق مي توان محاسبه كرد.
افت ارزش سهام سايپا در حالي روي داده كه ارزش سهام شركت رقيب، يعني ايران خودرو، در يك ماه گذشته 400 ميليارد ريال افزايش يافته است.
به نظر مي رسد در مقطع كنوني خواست عمومي سهامداران و سرمايه گذاران، اطلاع رساني شفاف و دقيق در مورد وضعيت مديريت و نحوه اداره هيأت مديره سايپا باشد.

دستورالعمل ساماندهي عرضه عمومي سهام
در بازار سرمايه ايران
گروه بورس- در حالي كه هنوز شركت هاي سهامي عام با انتشار آگهي هاي رنگارنگ به پذيره نويسي سهام اقدام مي كنند، خبر مي رسد دستورالعمل عرضه عمومي اوراق بهادار تدوين شده است.
به گزارش همشهري، طبق قانون بازار اوراق بهادار پذيره نويسي و فعاليت شركت هاي سهامي عام فقط با مجوز سازمان بورس امكان پذير است. سازمان بورس، هدف از تدوين اين دستورالعمل را رعايت مصالح و منافع عمومي و حمايت از حقوق سرمايه گذاران اعلام كرده است.
اگرچه سازمان بورس بر اساس اين آيين نامه الزام مي كند كه اطلاعات ناشر، مي بايست صحيح و دقيق باشد، لكن صحت اطلاعات را تضمين نمي كند و ناشر، شركت تأمين سرمايه، حسابرس و ارزش يابان و مشاوران حقوقي ناشر، مسئول جبران خسارت وارد شده به سرمايه گذاراني هستند كه در اثر قصور، تقصير، تخلف و يا به دليل ارائه اطلاعات ناقص و خلاف واقع در عرضة اوليه كه ناشي از فعل يا ترك فعل آنها باشد، متضرر شده اند.
در اين آيين نامه تاكيد شده است: عرضه عمومي اوراق بهادار در بازار اوليه، موكول به ثبت آن نزد سازمان بورس با رعايت مقررات قانون بازار اوراق بهادار است و عرضه عمومي اوراق بهادار به هر طريق بدون رعايت مقررات مزبور ممنوع است. ضمن اين كه براي ثبت شركت هاي سهامي عام يا افزايش سرمايه آنها، اجاز? انتشار اعلاميه پذيره نويسي توسط مرجع ثبت شركت ها پس از موافقت سازمان صادر مي شود.
از سوي ديگر اوراق مشاركت دولت، بانك مركزي و شهرداري ها اوراق مشاركت منتشر شده توسط بانك ها و مؤسسات مالي و اعتباري تحت نظارت بانك مركزي، اوراق بهادار عرضه شده در عرضه هاي خصوصي و سهـام هـر شـركت سهـامي عـام كه كل حقـوق صاحبـان سهام آن پس از عرضه عمومي حداكثر معادل 10 ميليارد ريال باشد از ثبت معاف شده است.
ناشر اوراق بهاداري كه از ثبت معاف است، موظف است ضمن ارائه مدارك و مستندات مربوط به معافيت از ثبت، مشخصات و خصوصيات اوراق و نحوه و شرايط توزيع و فروش آن را (مطابق فرم هايي كه سازمان اعلام مي كند) قبل از ارائة طرح اعلاميه پذيره نويسي به مرجع ثبت شركت ها، به سازمان اعلام كند.
اين دستورالعمل ناشر را مكلف مي كند در صورتي كه از زمان ثبت درخواست تا پايان فرآيند عرضه عمومي، تغييرات با اهميتي در اطلاعات بيانيه ثبت به وجود آيد، تغييرات مذكور را فوري به سازمان بورس اعلام كند و از طريق سايت رسمي خود به اطلاع عموم برساند.
بر اين اساس تا زماني كه شركت هاي تأمين سرمايه به تعداد كافي تشكيل نشده و از سازمان مجوز دريافت نكرده  اند، وظايف مربوط به آنها را ساير نهادهاي مالي و بانك ها، به  درخواست ناشر و تشخيص سازمان انجام مي دهند.
در ادامه آمده است: سازمان بورس پس از موافقت با عرضه عمومي اوراق بهادار، مجوز عرضه اوراق را صادر مي كند.
ناشر حداكثر پس از پانزده روز از تاريخ مجوز سازمان، مي بايست مجمع عمومي فوق العاده جهت افزايش سرمايه يا انتشار اوراق مشاركت را برگزار كند. مهلت شروع پذيره نويسي، حداكثر 60 روز از تاريخ صدور مجوز پذيره نويسي توسط سازمان بورس است.
در ماده ديگر اين دستورالعمل آمده است: فروش اوراق بهادار متعلق به مؤسسين شركت هاي تازه تأسيسي كه اوراق آن از طريق عرضه خصوصي پذيره نويسي شده، تا يك  سال از زمان تاسيس شركت ممنوع است. مؤسسين مي توانند اوراق مذكور را در سال دوم صرفاً به سرمايه گذاران نهادي بفروشند.
بنابراين فروش هر مقدار از سهام شركت توسط مؤسسين، مديران و سهامداران عمد? ناشر، طي مدت يك  سال از زمان شروع اولين عرضه عمومي سهام، ممنوع است.
به نظر مي رسد با ابلاغ نهايي اين دستورالعمل بايد شاهد ساماندهي مراحل پذيره نويسي و تشكيل شركت هاي سهامي عام در بازار سرمايه ايران باشيم.

پيش نويس آيين نامه دستكاري قيمت ها آماده شد
017049.jpg
ايسنا: در اجراي شفاف سازي در بازار سهام، پيش نويس آيين نامه مقابله با دستكاري قيمت ها آماده شده است.
علي صالح  آبادي رئيس  سازمان بورس در اين باره گفت: اين امر موجب مي شود نه تنها بسياري از مشكلات بازار سرمايه برطرف شود، بلكه كاهش تخلفات در بازار سرمايه را به دليل تعريف جرم در پي خواهد داشت.
او درباره انتشار دارايي هاي دبيركل پيشين بورس اوراق بهادار و حرف و حديث هاي مربوط به اين موضوع گفت: اين كار به درخواست ايشان صورت گرفته، بنابراين جاي هيچ گونه بحثي وجود ندارد. او در ادامه به نهايي شدن مراحل تشكيل شركت بورس اشاره كرد و گفت: نهايي شدن اين كار تقريبا صورت گرفته و در حال حاضر در اداره ثبت قرار دارد و پس از اخذ مجوز از اداره ثبت، پذيره نويسي انجام خواهد شد.
صالح آبادي درباره كارت ملي الكترونيك سهامداري توضيح داد: كارتي صادر خواهد شد كه سهامدار دارايي هاي خود را از طريق سيستم معاملات چك كرده كه با اين وجود نه تنها كارها آسان تر خواهد شد، بلكه اشتباهات و جرائم نيز در بورس كاهش پيدا مي كند. رييس سازمان بورس و اوراق بهادار وضعيت بازار سهام را خوب خواند و افزود: با وجود بازگشايي نماد شركت ها در روزهاي اخير ما شاهد روند رو به رشدي در بازار هستيم كه مردم نيز نسبت به بازار علامت مثبتي از خود نشان  مي دهند.
او درباره عرضه سهام شركت هاي دولتي گفت: پيگيري هاي لازم در اين زمينه انجام مي شود و شركت هايي كه قبلا مشخص شده بودند پذيرش خواهند شد.

مخالفت بورس كشاورزي با ادغام بورس هاي كالا
017046.jpg
ايلنا: در حالي كه برنامه ادغام بورس هاي كالا در سازمان بورس به سرعت پيگيري مي شود، دبيركل بورس كشاورزي ادغام بورس ژهاي كالا را در اين برهه زماني، عملي مثبت نمي داند.
احمد كبيري تصريح كرد: ما نمي ژتوانيم مخالف ادغام باشيم؛ ولي طي نشست ژهايي كه با رييس سازمان بورس و اوراق بهادار داشتيم، اعلام كرديم بهتر است اين ادغام با مطالعه كافي و دقيق صورت گيرد؛ زيرا ما در دنياي كنوني شاهد فعاليت هر دو شكل بورس يعني بورس ژهاي تفكيكي و بورس ژهاي ادغام شده هستيم؛ ولي هم ژاكنون در بورس ژهاي كالا فقط اوراق مبتني بر كالا مبادله مي ژشود، به اين معنا كه كارگزار به فيزيك كالا كاري ندارد و اوراقي را مورد مبادله قرار مي ژدهد كه در آن نوع، مقدار و سررسيد تحويل كالا قيد شده است و خريدار هم شايد مصرف ژكننده واقعي نباشد و اين برگه را به اميد گران ژتر شدن ارزش محصول قيد شده در آن تا سررسيداعلام شده، خريداري ژكند.
كبيري افزود: مشكل اين است كه مبادلات فعلي در بورس ژهاي كالا به صورت فيزيكي و نقدي است و نظر اكثر كارشناسان نيز بر اين است كه بور ژس ژهاي كالا بايد در ابتدا، تغييرات ساختاري خود را انجام دهند و با كمك دستگاه ژهاي مرتبط، از حالت بازار اوليه مبتني بر خريد و فروش فيزيكي كالا خارج و به مرحله بازار ثانويه مبتني بر خريد و فروش اوراق برسند و سپس بحث ادغام بورس ژهاي كالا به ميان آورده شود.
او ادامه داد: سازمان بورس و اوراق بهادار بايد مهلتي قايل شود تا مطالعه دقيقي بر روي اين امر انجام گيرد و مسير از بازار اوليه به بازار ثانويه طي شود و بعد از آن، بحث ادغام پيش كشيده شود. به نظر من در شرايط كنوني، بحث ادغام خيلي زودرس است؛ البته در قانون جديد نيز به اين نكته اشاره نشده و در متن آن، بارها اصطلاح بورس ژهاي كالا مطرح شده و اگر قرار بود كه بورس ژهاي كالا با هم ادغام شوند و به صورت يك بورس كالا فعال باشند حتماً اين امر، در قانون ذكر مي ژشد.

افزايش حجم تقاضا براي سهام ايران خودرو
017043.jpg
گروه بورس- فعالان بورس تهران طي دادوستدهاي ديروز اين بازار براي خريد سهام ايران خودرو پشت درهاي كارگزاري ها صف كشيدند.
به گزارش همشهري ، در اين روز يك هزار و 70 نفر براي خريد 10 ميليون سهم اين شركت به ارزش 30 ميليارد ريال دستور خريد صادر كردند.
در جريان دادوستدهاي اين روز پتروشيمي اراك در صدر جدول تقاضا ايستاد و پس از آن به ترتيب سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي، لوله سديد و سرمايه گذاري شاهد مقام دوم تا چهارم را از آن خود كردند.
روز گذشته 528 دستور خريد براي 5 ميليون سهم پتروشيمي اراك به ارزش 55 ميليارد ريال صادر شد، يك هزار و 668 نفر نيز ديروز براي خريد 4/16 ميليون سهم سرمايه گذاري بازنشستگي به ارزش 5/34 ميليارد ريال به كارگزاري ها مراجعه كنند.
در اين روز حجم تقاضا براي خريد سهام لوله سديد به دو ميليون سهم به ارزش 33 ميليارد ريال رسيد.
بنا بر اين گزارش روز گذشته پس از شركت هاي ياد شده سهام شركت هاي پتروشيمي اصفهان، سرمايه گذاري مسكن، پتروشيمي خارك، چادرملو، سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات با بيشترين تقاضاي خريد مواجه بود.
در سوي ديگر بازار هم ديروز يك هزار و 842 نفر 7 ميليون سهم سرمايه گذاري غدير به ارزش 28 ميليارد ريال را به فروش گذاشتند.
۸۳۲ نفر هم 5/5 ميليون سهم سرمايه گذاري بهمن به ارزش 6/5 ميليارد ريال را در بورس عرضه كردند.
همچنين حجم عرضه سيمان دورود روز گذشته به 183 هزار سهم به ارزش 6/4 ميليارد ريال رسيد.
اين گزارش حاكي است: 367 نفر ديروز فروشنده 7/1 ميليون سهم ليزينگ صنعت و معدن به ارزش 2/3 ميليارد ريال بودند.
رايان سايپا، سيمان شمال و ايران ترانسفو هم از جمله شركت هايي بودند كه ديروز حجم عرضه سهام آنها بيش از ساير شركت هاي بورسي بود.

گذر از مرز 9 هزار و 400 واحد
017040.jpg
گروه بورس- معاملات دو شركت بزرگ توليد كننده خودرو سايپا و ايران خودرو و سرمايه گذاري مسكن ديروز به شدت بر روند رشد شاخص كل قيمت سهام تاثير گذاشت.
به گزارش همشهري ، در اين روز شاخص كل با 47 واحد افزايش از مرز 9 هزار و 400 واحد گذشت.همچنين معاملات سايپا و ايران خودرو روز گذشته موجب شد شاخص سهام خودرو نيز 5 /35 واحد افزايش يابد. طي داد و ستدهاي اين روز شاخص عملكرد تالار اصلي 54 واحد رشد كرد و به 9 هزار و 192 واحد رسيد. شاخص عملكرد تالار فرعي هم با 16 واحد افزايش روي 9 هزار و 442 واحد متوقف شد. در اين روز شاخص صنعت تحت تاثير عملكرد خوب شركت هاي صنعتي حاضر در بورس 37 واحد افزايش يافت و از 7 هزار و 519 واحد گذشت. شاخص واسطه گري هاي مالي نيز كه عملكرد شركت هاي سرمايه گذاري حاضر در بورس را نشان مي دهد روز گذشته 72 واحد رشد را تجربه كرد و به 17 هزار و 545 واحد نزديك شد.
در اين روز كاري شاخص سهام نفت و سوخت هسته اي 330 واحد، شاخص سهام فلزات اساسي 3/7 واحد و شاخص گروه كاني هاي فلزي 5 واحد رشد كردند.

۱۴ شركت زيان ده دولتي قيمت گذاري مي شود
ايسنا: سازمان خصوصي سازي در حال حاضر سهام 14شركت زيان ده دولتي را قيمت گذاري مي كند كه پس از اخذ مجوز به فروش برسند.
سيدمهدي عقدايي، معاون واگذاري سازمان خصوصي سازي در اين باره گفت: اين شركت ها پس از قيمت گذاري در قالب سهام عدالت عرضه نخواهد شد و خارج از سهام عدالت به صورت مزايده واگذار مي شوند.
او افزود: شركت هاي داروسازي الحاوي، فولاد آذربايجان، كشاورزي و دامپروري اله آباد، سازمان مديريت صنعتي، فرآوري گوشتي زياران، مشعل سازي ايران، روكش چوبي ايران، پروفيل پارس، نقش ايران، صنايع هوايي ايران، الكتريكي جوين، به آرا، كاغذي حرير و نساجي قائم شهر از جمله شركت هاي در حال قيمت گذاري هستند.
او تاكيد كرد: تا پايان امسال حدود سه تا چهار هزار ميليارد تومان سهام دولتي در قالب سهام عدالت واگذار مي شود.

عرضه عمده
سهام آبادگران
گروه بورس سهام شركت مجتمع هاي آبادگران 29شهريور ماه جاري در بورس تهران به صورت عمده عرضه مي شود.
به گزارش همشهري ، در اين روز سرمايه گذاري ساختمان 6/43 ميليون سهم معادل 1/29 درصد از كل 150ميليون سهم مجتمع هاي آبادگران را به فروش مي رساند.
معامله ياد شده به صورت يكجا و نقد با قيمت پايه هر سهم 2هزار و 460 ريال و در تابلوي اصلي انجام مي شود.

تغييرات قيمت سهام
017109.jpg
017112.jpg
017115.jpg
017118.jpg

بـورس
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بورس
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |