يكشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۶ - Sep 17, 2006
رئيس شوراي شهر در آستانه بازگشايي مدارس وعده داد
ورود ۸۰۰ اتوبوس جديد به ناوگان شركت واحد
017184.jpg
گروه شهري- مديريت شهري براي بازگشايي مدارس و حلول ماه مبارك رمضان برنامه هاي مفصلي را تدارك ديده و خود را آماده كرده است.
رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در گفت و گو با همشهري افزود: معاونت هاي مختلف و سازمان هاي وابسته به شهرداري ،امسال با توجه به همزماني بازگشايي مدارس و حلول ماه مبارك رمضان برنامه هاي مناسبي را تدوين كرده اند كه به موقع اجرا مي شود.
مهدي چمران گفت: در اين بين از سوي معاونت خدمات شهري، معاون عمراني، معاونت فرهنگي اجتماعي، سازمان زيباسازي و سازمان حمل و نقل و ترافيك پيش بيني هاي لازم صورت گرفته است كه مواردي نظير تميز كردن معابر، آماده سازي و آذين بندي و نورپردازي محل هاي اطراف مدارس و مساجد، توقف حفاري ها در روزهاي اوليه بازگشايي مدارس، رفع سد معبر و جلوگيري از ريختن خاك و نخاله در معابر از جمله آنهاست. به گفته وي، معاونت فرهنگي نيز برنامه هايي را از جمله دادن غرفه براي ارايه نوشت افزار، برگزاري جشن شكوفه ها در مدارس، بردن دانش آموزان به مساجد محل جهت شركت در مراسم شب هاي قدر پيش بيني كرده است.
رئيس شوراي شهر همچنين با اشاره به مشكلات ترافيكي ايام بازگشايي مدارس از احتمال ورود ۸۰۰ دستگاه اتوبوس جديد به شبكه حمل و نقل عمومي خبر داد و گفت: مديريت شهري از چندي قبل به دنبال بحث هاي مربوط به تبصره ماده ۱۳ و اعتبارات پيش بيني شده در بودجه كل كشور براي توسعه حمل و نقل عمومي كلان شهرها پيگير بوده است و شوراي شهر و شهرداري تلاش هاي گسترده اي را براي گرفتن تعداد قابل توجهي اتوبوس انجام داده اند و اصرار ما بر اين است كه بتوانيم تا قبل از بازگشايي مدارس ۸۰۰ دستگاه اتوبوس جديد تحويل بگيريم و آن را وارد شبكه اتوبوسراني كنيم.
چمران در عين حال گفت: از آنجا كه ۳۵ درصد قيمت اتوبوس هاي سهميه تهران بايد توسط شهرداري و ۶۵ درصد بقيه توسط وزارت كشور و دولت تأمين شود و شهرداري در حال حاضر منابع كافي براي تأمين آن را نداشت قرار شد شهرداري ۵/۱۷ درصد آن را به صورت چك پرداخت و رياست  جمهوري نيز چك ها را براي خودروسازان تضمين كند.
وي افزود: با توجه به صحبت هاي مسئولين ذي ربط در رياست جمهوري با خودروسازان و تلاش و پيگيري هاي شوراي شهر، شهرداري و شركت واحد، اميدواريم اتوبوس ها هرچه سريع تر تحويل شود.
چمران گفت: ورود اين تعداد اتوبوس به ناوگان شركت واحد و آماده شدن نزديك به ۴۰۰ دستگاه اتوبوس تعميري مي تواند در مجموع گشايش مناسبي را در ايام بازگشايي مدارس براي تردد دانش آموزان به دنبال داشته باشد. رئيس شوراي شهر با اشاره به پيش بيني حدود ۳ هزار دستگاه اتوبوس جديد براي تهران و نوسازي اتوبوس هاي فرسوده گفت:با افزايش تعداد اتوبوس هاي شركت واحد از حدود ۵ هزار دستگاه به ۷ هزار دستگاه تحولي اساسي در حمل و نقل عمومي و سهولت سفرهاي درون شهري ايجاد خواهد شد.
به گفته وي، در ايام بازگشايي مدارس براي مترو نيز برنامه ها و سرويس دهي ويژه در نظر گرفته شده است ولي به هر حال توسعه مترو و تحقق برنامه هاي مصوب آن نيازمند تصميم گيري مناسب در شوراي پول و اعتبار است.
وي افزود: قرار است در رابطه با مترو جلسه مشتركي با حضور مسئولين تبصره ۱۳ رياست جمهوري، شوراي شهر، شهرداري و در صورت نياز مسئولين بانك مركزي برگزار و مسئله حل شود.
چمران گفت: به هر حال، كاهش فاصله زماني حركت قطارها از ۴ يا ۵ دقيقه به حدود ۲ دقيقه، نيازمند خريد واگن ها و قطارهاي جديد است كه منابع آن بايد از تبصره ۱۳ بودجه كل كشور تأمين شود و هنوز در اين رابطه اقدامي صورت نگرفته است و به تصويب دولت و شوراي پول و اعتبار نياز دارد.

با حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي صورت گرفت
آغاز بهره برداري از سه پروژه عمران شهري در منطقه ۲۰
گروه شهري- سه پروژه عمراني در منطقه ۲۰ شهرداري تهران به عنوان بخشي از پروژه هاي عمراني منطقه با حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي، افتتاح شد.
به گزارش سما، پل روگذر شهرداري، مجموعه فرهنگي ورزشي وليعصر (عج) و قطعه نهايي كمربندي شهر ري،ديروز با حضور حدادعادل رئيس مجلس شوراي اسلامي در فرهنگسراي ولاء افتتاح شد.
بر اساس اين گزارش، كمربندي شهر ري با طول ۵۰۰ متر و با عرض ۴۵ متر با هدف كاهش بار ترافيكي در سطح منطقه و با افزايش طول كمربندي شهر ري كه ۱۱ كيلومتر وسعت داشت، گشايش يافت.
در راستاي افتتاح قطعه نهايي كمربندي شهر ري، شهرداري منطقه ۲۰ با احداث پست برق و جابه جايي آن رفع ۲۸ معارض، احداث دوربرگردان و انجام عمليات فضاي سبز در افتتاح اين پروژه فعاليت داشته است.
همچنين مجموعه فرهنگي ورزشي وليعصر (عج) نيز با مساحت ۲۴۰۰ متر مربع شامل سالن چند منظوره ورزشي، سالن چند منظوره اجتماعات با گنجايش ۳۱۸ نفر، رستوران و فضاهاي اداري به شكل قوسي و با نمايي سفالي افتتاح شد.
بر اساس اين گزارش، پل روگذر شهرداري به عنوان سومين پروژه عمراني با مشاركت شهرداري تهران و شركت راه آهن جمهوري اسلامي ايران با صرف هزينه ۵۰۰ ميليارد ريال گشايش يافت. طول كل اين پروژه ۴۰۰ متر و عرض آن ۱۴ متر و داراي دهنه عرشه اي ۱۵۰ متري و ۷ متر ارتفاع تاج است.

عوارض ساليانه خودروها را پرداخت كنيد
گروه شهري- با توجه به تمهيدات به عمل آمده مبني بر كنترل خودروهاي فاقد برچسب پرداخت عوارض ساليانه، تمامي مالكان خودروهاي سواري و انواع وانت به ادارات درآمد مناطق ۲۲ گانه شهرداري تهران و يا ستاد عوارض خودرو مراجعه كنند.
اطلاعيه اداره كل درآمد شهرداري تهران در اين باره مي افزايد :در اجراي بند «و» از ماده «۴» قانون تجميع عوارض و با توجه به تمهيدات به عمل آمده مبني بر كنترل خودروهاي فاقد برچسب پرداخت عوارض ساليانه بدين وسيله از تمامي مالكان خودروهاي سواري و انواع وانت دعوت به عمل مي آيد تا با مراجعه به ادارات درآمد مناطق ۲۲ گانه شهرداري تهران و يا ستاد عوارض خودرو واقع در خيابان كريمخان زند - ساختمان شماره ۴ شهرداري نسبت به پرداخت عوارض ساليانه و اخذ مفاصاحساب و برچسب مربوطه اقدام نمايند.
بديهي است، پرداخت عوارض پس از موعد مقرر طبق تبصره ۳ ماده ۶ قانون تجميع عوارض موجب تعلق جريمه تاخير خواهد شد.

در آستانه ماه مبارك رمضان و سال تحصيلي جديد
معابر و مساجد شهر تهران آذين بندي مي شود
017181.jpg
گروه شهري- سازمان زيباسازي شهرداري تهران به مناسبت فرارسيدن ماه مبارك رمضان و ايام بازگشايي مدارس، اقدام به آذين بندي و چراغاني معابر، ميادين اصلي و مساجد و همچنين پخش اذان در پارك ها و بوستان هاي شهر كرده است.
به گزارش سما، معاون آموزش و امور مناطق سازمان زيباسازي شهرداري تهران با اشاره به برنامه بهسازي وضعيت مدارس و مساجد همزمان با نزديك شدن به ايام ماه مبارك رمضان و همچنين بازگشايي مدارس، گفت: بهسازي وضعيت مدارس و مساجد در بخش هاي پاكسازي نماها، رنگ آميزي، بهبود وضعيت مبلمان داخل مدارس، پاكسازي و نقاشي روي ديوارها، رنگ آميزي درب و پنجره مدارس و مساجد صورت خواهد گرفت.
مهدي گلشني افزود: نصب پيام هايي با مضامين آموزشي و فرهنگي به مناسبت فرارسيدن ماه رمضان و فصل بازگشايي مدارس بر روي بيلبوردها و تابلوهاي نمايشگر شهري، توزيع بروشورهاي آموزشي و فرهنگي و مرمت و اصلاح خط كشي ها از جمله ديگر اقدامات حوزه زيباسازي به مناسبت فرارسيدن اين دو مناسبت ارزشمند است.
به گفته معاون آموزشي و امور مناطق سازمان زيباسازي شهرداري تهران، همچنين اين سازمان قرار است به مناسبت عيد فطر نيز در چند ميدان اصلي و مهم شهر تهران با اجراي نورپردازي ليزري شبي شاد و به ياد ماندني و زيبا براي شهروندان تهراني به وجود آورد.

شهر نگار
شيء شدگي شهر
كمال اطهاري
«شيء شدن» هنگامي رخ مي دهد كه همه روابط اجتماعي به رابطه اقتصادي تقليل يابد. آنگاه انسان به دستاوردهايش و از آن جمله شهرش، به مثابه شييء قابل معامله، بل واجب المعامله مي نگرد.
در ايران با چنين نگرشي طي سه دهه گذشته باغ ها، منابع طبيعي، محل بازي كودكان و ورزش جوانان، زيبايي ها و مناظر طبيعي، ميراث فرهنگي، پهنه هاي نسبتا ارزان براي كار و فعاليت (مانند پهنه هاي صنعتي) و... براي كسب درآمد شهرداري ها برباد رفته اند. به همين خاطر است كه چشم انداز كنوني شهرهاي ايران به شدت طبيعت گريز ، پر تزاحم و بعضاً آزارنده است . با همين نگرش، پرداختن به مسائلي چون محيط زيست، فرهنگ و سلامت اجتماعي همچون نبود عقلانيت و سود سوداگران زمين و ساختمان و كسب درآمد از آن ناحيه عين عقلانيت انگاشته شد!
«شيء شدگي» شهر در ايران از آن زمان آغاز شد كه پس از پايان جنگ تحميلي، شهرداري هاي كلانشهرها موظف شدند كه خودكفا شوند. اما آنها براي اجراي اين فرمان هيچ ابزاري نداشتند (و تقريباًً هنوز هم ندارند).چاره را فروش آن چه كه قواعد «طرح هاي جامع» شهري بدان ارزش بخشيده بود، ديدند. از آن پس باغ ها كه به دليل عدم اجازه ساخت (بجز براي استفاده مالك) قيمتي پايين تر از كاربري مسكوني داشت بيخ كن گشتند، كاربري هاي مجاور خيابان هاي اصلي به ضرر رفت و آمد شهر اجازه تجاري شدن يافتند، قطعات زمين مسكوني در هر كوچه و در كنار معابر باريك مجاز به برج سازي شدند و بدين سان شهر به «شيء» بدل شد.
درواقع، با سوء برداشت و استفاده از اصطلاح «هزينه -فايده» بدون اين كه هزينه هاي اجتماعي محاسبه شود، از سود حاصل از ازدياد تراكم ساختماني يا تغيير كاربري زمين به مسكوني يا تجاري، اين نتيجه به اصطلاح عقلي كه فروش شهر براي ساكنان آن فايده دارد، گرفته شد.
در همه عرصه هاي اجتماعي (اقتصاد، فرهنگ و هنر، ورزش و...) تبعيت از قانون مايه حفظ حقوق شهروندي (مالكيت، امنيت، آزادي و...) دانسته شد، اما درمورد قانون طرح هاي جامع (كه به مثابه قانون به شهرداري ها توسط وزارت مسكن و شهرسازي ابلاغ مي شوند) استفاده از واژگان عقلانيت، انعطاف و سياليت، قواعد تراكم ساختماني، كاربري زمين و حتي سقف جمعيتي شهرها خلاف عقل و حقوق شهروندي، سنتي، خلاف عدالت و آزادي آيندگان خوانده شد تا شهر «شيء  شده» براي كسب درآمد به فروش رود.
به طور مثال، پس از آن كه مدتي برج سازان تراكم خريدند و فروش آن متوقف شد، عده اي مدعي عدالت شدند كه به مردم ظلم مي شود اگر آنها هم اجازه خريد تراكم براي ساخت خانه براي فرزندانشان نيابند. يعني كوشيدند كه مردم را شريك جرم خود سازند تا امكان تداوم بي قانوني وجود داشته باشد: كاري كه اخيراً شهرداري شهر دوم ايران كرد و خوشبختانه ديوان عدالت اداري به شكايت سازمان مسكن و شهرسازي استان مربوطه جلوي آن را گرفت.
شهرهاي شيء شده ايران را تنها قدرت گيري حوزه عمومي و مشاركت مردم مي تواند نجات دهد. درباره اين موضوع و اين راه باز هم خواهيم نوشت.

پس از ۶ سال انتظار با حمايت شهردار تهران صورت گرفت؛
گشايش نخستين مركز تاكسي سرويس بانوان در منطقه ۱۰
گروه اجتماعي- بنيامين صدر: مجوز راه اندازي تاكسي سرويس بانوان از سوي شهرداري تهران، با هدف كارآفريني و اشتغال زايي زنان تهراني صادر شد.
به گزارش خبرنگار ما، رضا يادگاري مدير مركز رشد و توسعه كارآفريني خانواده در منطقه ۱۰ تهران گفت: اين طرح پس از بررسي از سوي اداره كل امور بانوان شهرداري تهران و تأييد ستاد كارآفريني معاونت فرهنگي، اجتماعي شهرداري تهران در تمامي مراكز كارآفريني مناطق ۲۲ گانه شهر تهران اجرا خواهد شد.
به گفته يادگاري، نخستين مركز تاكسي سرويس ويژه زنان تهراني به زودي در منطقه ۱۰ و با حمايت ستاد كارآفريني شهرداري تهران در راستاي پيشبرد اهداف معاونت فرهنگي اجتماعي شهرداري تهران گشايش مي يابد. وي هدف از پيگيري و اجراي اين گونه طرح ها را ازسوي ستاد كارآفريني و به تبع آن مركز رشد و توسعه كارآفريني خانواده را توانمندسازي زنان سرپرست خانوار يا زنان علاقه مند به كار عنوان كرد.
در همين حال، معصومه آهوان مجري طرح تاكسي سرويس ويژه بانوان گفت: از اين كه پس از ۶ سال انتظار بانوان علاقه مند تهراني، طرح آژانس ويژه زنان با حمايت شهرداري تهران به صورت رسمي به اجرا درخواهد آمد، بسيار خوشحالم.

اهداء سبد كالاي رمضان به بازنشستگان شهرداري
به گزارش روابط عمومي سازمان بازنشستگي شهرداري تهران به منظور تكريم ماه مبارك رمضان و نيز كمك به معيشت بازنشستگان شهرداري تهران سبد كالاي ارزاق عمومي ويژه ماه مبارك رمضان به بازنشستگان شهرداري تهران در منزل اهدا خواهد شد. پيش از آغاز ماه مبارك رمضان سبد كالاي فوق اهدا مي شود.
در اين گزارش تصريح شده است: به وظيفه بگيران شهرداري تهران و بازنشستگاني كه در شهرهاي دور سكونت دارند معادل ريالي ارزش سبد كالا پرداخت مي شود.

نگاه
017178.jpg
ثنا حسين پور
بنزين سهميه بندي مي شود

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |