چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۹ - Sep 20, 2006
وعده وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و معاون امور سينمايي بر عدالت فرهنگي
فيلم ها همزمان با تهران در سينماهاي
سراسر كشور اكران مي شوند
صفار هرندي: بايد همان امكانات تهران براي استان هاي ديگر هم در نظر گرفته شود
006609.jpg
۳گروه ادب و هنر- همايش سراسري مديران كل ارشاد اسلامي استان ها كه در تهران برپا بود، طي مراسمي با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، معاون امور سينمايي و گروهي از مديران فرهنگي پايان يافت.
در اين مراسم صفارهرندي، وزير ارشاد با اشاره به ضرورت تامين عدالت در جامعه به بخش عدالت فرهنگي پرداخت و گفت: عدالت فرهنگي و هنري بايد در سراسر كشور توزيع و به تمام نقاط ايران تسري يابد. بايد همان امكانات تهران براي استان هاي ديگر هم در نظر گرفته شود.
وي افزود: عدالت فرهنگي فقط منحصر به بحث سخت افزاري و ساخت سالن هاي نمايش نيست، بلكه مهم بعد نرم افزاري است. اگر فيلم مي سازيم و امكانات كشور را به سمت توليد يك امر متوجه مي كنيم اين اثر بايد به گونه اي باشد كه فقط برآيند رضايت يك قشر خاص نباشد، بلكه بايد نياز فرهنگي مردم دورترين مناطق كشور را هم در نظر داشته باشد و بيان كننده افتخارات مملكت باشد و از تحقير مردم بپرهيزد.
محمدرضا جعفري جلوه، معاون امور سينمايي نيز در اين همايش گفت: در آينده نزديك از فيلم هاي ايراني كپي بيشتري تهيه و به صورت همزمان در سينماهاي كشور به نمايش گذاشته خواهد شد.
اين اتفاق باعث مي شود هم طول اكران كم شود و هم ركود يا خواب سرمايه در هنر صنعت سينما كمتر شود و سرانجام ورود فيلم ها به شبكه نمايش خانگي وامكان پخش آنها از تلويزيون نيز تسريع خواهد شد.
معاون امور سينمايي با اشاره به بخش سينماي حرفه اي افزود: سينماي حرفه اي در اصل و ساز و كارهاي خودش با سازوكارهاي جهاني به هم پيوسته و درهم تنيده است و به اين دليل بايد با دقت نظر بسياري در اين حوزه مديريت كنيم.
جعفري جلوه در ادامه سخنانش با طرح يك پرسش گفت: چگونه مي توانيم ضمن ملاحظه چنين امر مهمي كه تمركز مي طلبد متكثر هم باشيم.
معاون امور سينمايي با اشاره به آسيب شناسي در آيين نامه اكران در سينماهاي كشور و تكميل آن، تسري اين آيين نامه به اكران شهرستانها را لازم دانسته و افزود: شرايط موجود، شرايط مطلوبي براي اكران نيست از ناهماهنگي ها و آسيب هاي جدي در اين زمينه صدمه ديده و در رنجيم.
وي افزود: مباحث شما ما را به مجموعه وضعيت هايي كه شرايط اكران در سينماهاي مناطق و سينماهاي استانها از آن برخوردار است راهنمايي خواهد كرد و با شناسايي اين وضعيت مي توانيم بيش از گذشته دريابيم مجموعه ناوگان سينمايي كشور در مناطق مختلف در چه شرايط و وضعيتي و چه نيازهايي دارد و در اين صورت مي توانيم مجموعه امكانات و منابعي كه در اين زمينه به صورت متكثر و بلااستفاده در مجموعه استانها وجود دارد شناسايي كرده و به كار بگيريم. جعفري جلوه با اشاره به منابع مالي قابل اعتنايي كه در بودجه كل كشور در خصوص تامين تجهيزات سينماها و سينماسازي و تهيه لوازم مورد نياز براي مجموعه هاي فرهنگي در استانها تدارك ديده شده است افزود: از طريق تعاملات استاني مي توان از اين منابع بهره برداري كرد. شناسايي و بهره گيري از آنها براي چنين امر مهمي مي تواند برطرف كننده يكي از آسيب هاي بزرگ سينماي ما باشد. وي خاطرنشان كرد: با بهره گيري از اين امكانات مي توانيم فرصت هاي عادلانه و برابري در اختيار سينماگرانمان در سراسر كشور به وجود آوريم.
جعفري جلوه با اشاره به ملاحظات و آسيب هايي كه در زمينه حوزه نمايش خانگي آثار مطرح است گفت: اقتضاي يك آسيب شناسي مشترك مبتني بر تعاملات آگاهانه با محوريت اداره كل همكاري هاي سمعي و بصري و نمايش خانگي و مجموعه افراد فعال در اداره كل استانها لازم به نظر مي رسد.
عرصه نمايش خانگي سهم و جايگاه ويژه اي در سبد مصرف فرهنگي خانواده هاي ايراني دارد و هر سال حدود 1000 اثر سينمايي توسط مجموعه اين شبكه به مخاطبين عرضه مي شود.
مي دانيم در اين زمينه مشكل بزرگ، تكثير و توزيع غيرمجاز وجود دارد كه اين مسأله دو آسيب هم زمان را موجب مي شود. اول به لحاظ فرهنگي، چون اين پديده نظام مند و همراه با نظارت نيست و دوم آسيب و تهديد اقتصادي بزرگي براي فعاليت هاي قانونمند و مجاز در حوزه تامين تكثير محصولات سمعي وبصري محسوب مي شود. اين آسيب دراستانهاي مرزي به يك گونه و در استانهاي مركزي به گونه اي ديگر ظهور مي كند بنابراين بررسي و شناسايي جوانب مختلف اين آسيب نياز به يك هم انديشي جدي دارد.
مهندس جعفري جلوه با اشاره به تشكيل ستاد مبارزه با سرقت و تكثير غيرمجاز آثار سمعي و بصري به لغت سرقت در اين زمينه تاكيد كرد و گفت: دراين خصوص نيز بايد يك رفتار منطقه اي و متناسب با هر منطقه جغرافيايي كشور صورت گيرد و امتداد اين ستاد در نواحي مختلف گسترش يابد تا در يك دوره زماني كوتاه تاثيرات قابل محسوسي را شاهد باشيم. نتيجه اين مبارزه، ضمن ايجاد امنيت سرمايه در سينماي ملي بر عرضه نمايش خانگي آثار سينمايي نيز تاثير مستقيمي خواهد داشت.

توليد آثار فاخر هنرمندان موسيقي
به مناسبت سال پيامبر اعظم
ايسنا: هنرمندان مطرح موسيقي ايران همزمان با سال پيامبر عظيم الشان اسلام (ص)، به توليد آثار فاخري مرتبط با اين سال مي پردازند.
كامكارها و خورشيد مستان
قطعه  خورشيد مستان براي اركستر بزرگ و سازهاي ايراني به نگارش درآمد و به سفارش حوزه هنري براي سال پيامبر اعظم (ص) ساخته مي شود. هوشنگ كامكار سرپرست گروه كامكارها به همراه برادرش ارسلان كامكارها ساخت اين اثر را پذيرفته و هم اكنون در حال نگارش شعرها و ملوديهاي اين قطعه هستند.
رضا مهدوي، رئيس مركز موسيقي حوزه هنري پيش از اين گفته بود: مركز موسيقي حوزه هنري همزمان با عيد سعيد مبعث كه در سال پيامبر اعظم (ص) به نام روز اعظم ناميده شده است، سفارش اثري را با عنوان خورشيد مستان به آهنگسازي هوشنگ و ارسلان كامكار داده است و اين اثر به خوانندگي پيام عزيزي به همراه اركستر بزرگ با زبان هاي عربي، كردي و فارسي ساخته مي شود.
شاهين فرهت و سمفوني پيامبر اعظم (ص)
شاهين فرهت نيز چندي پيش نگارش سمفوني پيامبر اعظم (ص) را به پايان رساند. نگارش اين سمفوني كه از۱۵ ارديبهشت ماه آغاز شده بود، فرهت معتقد است: بهتر است اين سمفوني در سال پيامبر عظيم الشأن (ص) اجرا شود. البته هرسال، سال پيامبر عظيم الشأن (ص) است ولي امسال سال پيامبر عظيم الشأن(ص) ناميده شده است.
سمفوني پيامبر اعظم (ص) همانند ديگر سمفوني هاي فرهت چهار قسمتي است . در بخش اول اين سمفوني كه با قدرت آغاز مي شود شخصيت و زندگي حضرت رسول (ص) توصيف مي شود، در بخش دوم تفكرات ايشان و دعوت از مردم براي گرايش به دين اسلام مطرح شده و در قسمت هاي سوم و چهارم نيز كه همراه با شعر است به زندگي حماسي پيامبر (ص) و پيروزي هاي ايشان پرداخته مي شود.
احمد پژمان و يك سمفوني ديگر
پيش از اين رييس مركز موسيقي حوزه هنري گفته بود: ساخت سمفوني پيامبر عظيم الشأن اسلام ، توسط احمد پژمان دو سال زمان خواهد برد.
مهدوي تصريح كرده بود: ساخت سمفوني درباره  پيامبر عظيم الشان اسلام كار بسيار سخت و دشواري است و بايد اين اثر بتواند با موسيقي فيلم محمد رسول الله رقابت كند. براي ساخت سمفوني پيامبر عظيم الشان اسلام، دو سال به احمد پژمان فرصت داده شده است.
مهدوي در عين حال گفت: با توجه به تجارب و تخصص پژمان و سالها حضور او در خارج از كشور، اين اميدواري نسبت به خلق اثري ماندگار و ارزشمند وجود دارد.
به گفته  مهدوي، پژمان مهرماه به ايران مي آيد و پس از ارائه طرح ابتدايي و درصورت تاييد نهايي كار خود را آغاز خواهد كرد.
فخرالديني و موسيقي ويژه سال پيامبر (ص)
موسيقي ويژه سال پيامبر اعظم(ص) به منظور تكريم و گراميداشت شعائر ديني توسط گروهي از آهنگسازان به رهبري و سرپرستي فرهاد فخرالديني ساخته مي شود.
پيش از اين روابط عمومي دفتر امور موسيقي وزارت فرهنگ خبر داده بود: توليد اين اثر موسيقي به سفارش گروه توليد هنري دفتر امور موسيقي انجام مي پذيرد. فخرالديني پيش از اين رهبر اركستر موسيقي ملي ايران بوده است و ساخت موسيقي فيلم امام علي (ع) را برعهده داشت.

نگاه روز
اطراف ارشاد
ابراهيم زاهدي مطلق
خوب است مسئولان وزارت ارشاد بخصوص دست اندركاران صدور مجوز چاپ كتاب دقيق تر و هوشيارانه تر به موضوعات مربوط به چاپ كتابهايي كه هنوز مجوزشان صادر نشده نگاه كنند. اخباري را كه از سوي برخي خبرگزاري ها و يا روزنامه ها دنبال مي شوند، پي بگيرند و... .
توقف آثاري از نويسندگان و مترجمان در اداره اي از وزارت ارشاد كه مسئوليت صدور مجوز را دارد، گاهي آنچنان بي دليل است كه مي تواند بهترين بهانه براي بهانه جويان باشد. اگر چه سابقه صدور مجوز به آثاري سخيف و غيرقابل دفاع در ارشاد وجود دارد، اما در مقابل رندانه و مغرضانه مجوز چاپ از آثاري دريغ شده است كه به نظر مشكل چنداني ندارند. اين رندي ها و غرض ورزي ها را مسئولان ارشد ارشاد بايد هوشمندانه درك كنند. مطمئن باشند آنها كه از سوي برخي خبرگزاري ها يا مطبوعات به سراغ نويسندگان و مترجمان مي روند و نظراتشان را درباره آثاري كه در انتظار مجوز به سر مي برند، مي پرسند، اين فضاهاي خالي را مي شناسند.اطلاع رساني به موقع و دقيق از محتواي برخي آثار كه نيازمند بررسي مجدد هستند، تشكيل جلسات منظم با خبرنگاران با حضور كارشناسان فهيم و مطلع و البته آشنا به فضاهاي رسانه اي مي تواند اين فضاهاي خالي را به نفع سلامت خبري پر كند. اين روزها بسياري از آثار سالم و پاك فقط به علت نداشتن بررس كافي در وزارت ارشاد در انتظار مجوز مانده و به فضاي شايعه سازي كمك مي كند.فضايي كه در صورت تداوم و گسترش، موجبات خدشه دار شدن اصل سالم سازي محيط نشر را فراهم خواهد كرد. بر ارشاد و ارشاديان واجب است بيش از اين متوجه اطراف و برخي مصاحبه ها و اهداف پشت صحنه اين مصاحبه ها و نظرخواهي هاي نويسندگان و مترجمان باشند.

ديدگاه
سيدعلي صالحي و شعر جوان امروز
006612.jpg
به اعتقاد سيدعلي صالحي، مشكلات اساسي امروز در حوزه شعر جوان سه محور كلي دارد: گسست فرهنگي ميان نسل ها، موضوع اقتصاد و پيوند آن با صنعت نشر، و سانسور.
اين شاعر درباره تكرار تجربيات ناموفق گذشته در اين سال ها از سوي شاعران جوان، گفت: دهه  ۳۰خورشيدي را به ياد آوريد. شاعران جوان دهه  ۳۰ كه در دهه هاي بعد به نام ها و چهره هايي جدي تبديل شدند، حقيقتا جز تكرار تجربيات ناموفق و تأثيرپذيري از پيشكسوت ها و طلايه داران عصر خود، چه كار مهم و تاثيرگذاري ارائه كردند؟ مگر شاملو در ايام جواني چه سرود؟ آهن و احساس ها و قطعنامه شاملو براي شروع، بسيار مأيوس كننده بود، اما در سن پختگي ديديم كه همان جوان سايه نشين، خود به سايه ساري ملي بدل شده است.
وي افزود: مهدي اخوان ثالث و فروغ فرخزاد هم چنين موقعيتي را در جواني تجربه كردند. اگر بعضي جسارت هاي فروغ در سه مجموعه شعر نخست او را ناديده بگيريم، با نوعي سياه مشق هاي پيش پا افتاده روبه رو مي شويم، كه پشت پرده پوسيده وزن و قافيه دست و پا مي زنند. نه در ايران، بلكه در جهان و در دو قرن گذشته، شاعر جواني سراغ داريد كه به چنين توقعي پاسخ مطلق داده باشد، و به جز آرتور رمبو از فرانسه، آيا شاعر جواني بوده و هست كه به جز نوشيدن هلاهل كارساز تكرار تجربيات ناموفق ، راه ديگر داشته باشد؟
صالحي با بيان اين كه تكرار تجربيات ناموفق  يكي از مؤثرترين راه ها براي تمرين و عبور از دوران خام خواري واژه است، افزود: در اين رشته، نابغه هم كه به دنيا بياييم، باز به عملياتي كردن خطاها نيازمنديم. حافظ بزرگ نيز همين تكرار و تجربه  را مكرر كرده به ايام جواني. يقين دارم كه اين غزل غير قابل تحمل متعلق به دوره جواني حافظ است:
دل من در هواي روي فرخ
بود آشفته همچون موي فرخ
غلام خاطر آنم كه باشد
چو حافظ چاكر و هندوي فرخ
البته بعضي مطلق گرايان مستبد در مقام محقق به بعضي از شبه غزل هاي حافظ شك مي كنند و مي گويند منسوب به اوست، خير! هر شاعر بزرگي هم حق دارد و هم حتما در لحظاتي شعرهاي ضعيف سروده و مي سرايد.
او در ادامه يادآور شد: اگر تكرار تجربيات ناموفق باشند، شعر جوان طبعا زمان حال را نيز تصرف نخواهند كرد، چه رسد به فرداي ماندگار يا ماندگاري فرداها. اما آيا مي توان به صورت فله اي شعر جوان امروز را ناموفق و عامل گرته برداري دانست؟ من ممكن است با دفتر شعري كاملا موفق از يكي از شاعران جوان امروز روبه رو نشده يا نديده باشم،  اما اين نكته، معنايش اين نيست كه جامعه ادبي ما از داشتن استعدادهاي بسيار درخشان در ميان شاعران نسل نو محروم مانده باشد. هيچ عصري بي حجت   نمي ماند، و باز همان حرف اشباع شده را تكرار مي كنم: آينده از آن جوانان است ! چه بر حق و چه نادرست، در مسير آزمون و خطا،  دو نسل بعد از من، به جسارت هايي دست زده كه حتا نيما يوشيج تا پيش از  ۳۰سالگي (ايام جواني) قادر به ورود به آن نبوده است.  
منبع: ايسنا

تجليل از سرشار و يك شاعر افغاني
گروه ادب و هنر- محمدرضا سرشار و يك شعر افغاني در دو مراسم جداگانه كه از طرف دو نهاد برگزار مي شود، تجليل مي شوند.
محمدرضا سرشار درباره مراسمي كه به بزرگداشت وي اختصاص خواهد داشت، گفت: حوزه هنري قرار بود كه از 5 نفري كه در نمايشگاه كتاب گذشته توسط وزارت ارشاد تقدير شده بودند، دوباره تجليل كند و همزمان با آن، مراسم نكوداشتي نيز براي من برگزار كند، اما به اين نتيجه رسيدند كه اين دو اتفاق نبايد همزمان برگزار شود و بزرگداشت من به هفته ديگري موكول شد.
خبرگزاري فارس در اين باره مي نويسد: اين در حالي است كه چند روز به پايان تابستان باقي نمانده و نه تنها بزرگداشت سرشار برگزار نشد كه هنوز هيچ خبري از مراسم گراميداشت براي 5 داستان نويس مورد نظر حوزه هنري نيز گزارش نشده است.محمدرضا سرشار(رضا رهگذر) قصه گوي سال هاي دراز ظهر جمعه است كه با صداي خود در حوالي ساعت 13:30 شنوندگان را به شنيدن قصه دعوت مي كرد.خبرگزاري فارس همچنين در گزارش ديگري خبر از برگزاري مراسمي به مناسبت گراميداشت قهار عاصي شاعر افغاني داد.به گزارش فارس، شب شعري ويژه بزرگداشت زنده ياد قهار عاصي شاعر افغانستاني با عنوان شاعران سوخته ديار من در خانه هنرمندان برگزار مي شود.
بنا بر اين گزارش، شاعران سوخته ديار من به همت انجمن هنرمندان و فرهنگيان افغان و با همكاري كانون ادبيات ايران، انجمن شاعران پارسي گوي جهان و خانه ادبيات افغانستان، روز يكشنبه دوم مهرماه ساعت 30/16 در تالار بتهوون خانه هنرمندان ايران برگزار مي شود. گفتني است پخش صداي شعرخواني قهار عاصي، سخنراني  هادي سعيدي كياسري و شعرخواني علي معلم، علي موسوي گرمارودي، محمد رضا عبدالمكيان و همچنين اجراي تئاتر و موسيقي سنتي افغانستاني بر اساس اشعار قهار عاصي از جمله برنامه هاي اين شب شعر است.

پرتيراژترين روزنامه ايتاليا:
هنر ايران تحسين برانگيز است
سرشار و يك شاعر افغاني تجليل مي شوند
ايرنا: روزنامه  ايتاليايي  كوريره  دلاسرا در مطلبي  با عنوان  تجلي  معنويت  نوشت  : فرصت  شناخت  و تحسين  زيبايي هاي  جمهوري  اسلامي  ايران  تحت  عنوان 
تجلي  معنويت  در هنر با همكاري  آكادمي  هنرهاي  زيباي  رم  ، فراهم  شد.
پرشمارگان ترين  روزنامه  ايتاليايي  در شماره  روز دوشنبه  خود با اشاره  به  خبر افتتاح  هفته  فرهنگي  جمهوري  اسلامي  ايران  در رم  افزود : در اين  برنامه  كه  تا 23 سپتامبر(اول  مهرماه )ادامه  دارد، 9 هنرمند و 6 نوازنده  موسيقي  حضور دارند.اين  هنرمندان  آثار خود را كه  شامل  سراميك هاي  باارزش  ، مينياتور ، منبت  كاري  ، خطاطي  ، ميناكاري  و عكس  تهران  امروز است  ، به  هنرمندان  ايتاليايي  و كنجكاوان  عرضه  مي كنند.در اين  برنامه  كه  با همكاري  مشترك  آكادمي  هنرهاي  زيباي  رم  ، سفارت  ايران  و موسسه  سانتاچچيليا برپا شده  است  ، هر روز سمينارهايي  درباره  تكنيك  هنر سنتي  ايران  برگزار مي شود و چند فيلم  سينمايي  ايراني  نيز به  زبان  اصلي  و با زيرنويس  انگليسي  نمايش  داده  مي شود. جان  فرانكو امپرتوري  رئيس  آكادمي  هنرهاي  زيباي  رم  در مراسم  افتتاح  اين  هفته  گفت  : برگزاري  هفته  فرهنگي  نگاه  ما را به  جهان  باز مي كند، وي افزود: تبادل  فرهنگي  بهترين  روش  براي  غني  ساختن  وجوه مشترك  و تجربيات  هنري  در مقابل  يك  مدل  جهاني سازي  است  كه  همه  چيز را در خطر تكرار و يك  شكلي  قرار داده  است  .كوريره  دلاسرا در ادامه  مي نويسد : كافي  است  با دقت  به آثار شهرام  شيراني   نگاه  كرد تا درك  كنيم  كه  چقدر پل  ميان  شرق  و غرب  قديمي  و مستحكم  است  .
شيراني  گفت : تمام  آثار من  يك  ريشه  مذهبي  دارند و من  به عنوان  مسلمان  از ترسيم  حضرت  مسيح  (ع ) خوشحالم ، زيرا دين هاي  ما به يكديگر نزديك  هستند و در هنر تفاوت  ميان  شرق  و غرب  نمي تواند وجود داشته  باشد و آن  چيزي  كه  مهم  است  ، زيبايي  است .

اخبار كوتاه
به نام پدر همچنان در صدر فروش
فيلم سينمايي به نام پدر به نويسندگي و كارگرداني ابراهيم حاتمي كيا بعد از 38 روز نمايش در 11 سينما به فروشي برابر با 384ميليون و 168 هزار و 950 تومان دست يافته است و همچنان در صدر فروش سينماهاي ايران قرار دارد. پس از به نام پدر، كافه ستاره به كارگرداني سامان مقدم نيز با فروش 343ميليون و 515هزار و 250 تومان پس از 38 روز اكران در 15 سينما در جايگاه دوم است.
جشنواره ادبي - هنري طلاب
نخستين جشنواره ادبي -هنري طلاب با عنوان هنر آسماني دي ماه سال جاري در قم برگزار مي شود. حوزه هنري گزارش داد اين جشنواره كه با هدف شناسايي و معرفي طلاب هنرمند و حمايت از آثار فاخر در عرصه هنر ديني برگزار مي شود، شامل 2 بخش اصلي و ويژه است. بخش اصلي اين جشنواره شامل ادبيات(شعر و داستان)، هنر هاي تجسمي(عكس، گرافيك، نقاشي، تذهيب، خوشنويسي)، هنرهاي تصويري(فيلم و فيلمنامه) و پژوهش هنر(هنر و دين، رسانه و دين، مباحث نظري نقد) است.
رقص شمشير در مالزي
گروه محلي سما سيستان (رقص شمشير) وابسته به اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي سيستان و بلوچستان براي شركت در افتتاحيه نمايشگاه ايران در مالزي، عازم اين كشور شد. اين گروه 10نفره به سرپرستي نورالله برشان - معاون فرهنگي و هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي -  و همراهي استاد شيرمحمد اسپندار از استادهاي موسيقي سنتي محلي(ساز دونلي) با هدف معرفي پتانسيل ها و توانمندي هاي سيستان و بلوچستان به مدت يك هفته در اين نمايشگاه شركت مي كند.
1500فيلم كوتاه در جشنوار ه هاي بين المللي
مديرعامل انجمن سينماي جوان كشور گفت: 1500 فيلم كوتاه جهت نمايش در جشنواره هاي بين المللي، محصول فعاليت هاي فيلمسازان جوان انجمن سينماي جوان كشور در سال جاري است. باكيده افزود: دفاتر انجمن سينماي جوان در سطح كشور، 2000 فيلمساز جوان و مستعد را تحت پوشش دارد و به عنوان تنها متولي آموزش كارگاهي فيلمسازي در سطح كشور براي گروه سني نوجوان و جوان است.
رئيس كيميايي در نيمه راه
بيش از پنجاه درصد از فيلمبرداري فيلم رئيس ، آخرين ساخته مسعود كيميايي به پايان رسيد. فيلمبرداري اين فيلم هم اكنون در گاراژي نزديك ميدان شوش تهران ادامه دارد. گروه فيلمبرداري، هفته گذشته مشغول فيلمبرداري بخش هايي از اين فيلم در خيابان جردن بودند. فيلمبرداري رئيس، بيست روز ديگر تمام مي شود.
ساخت فيلم كبوتر و قلب سنگي
رضا رئيسيژ قصد دارد رمان كبوتر و قلب سنگي را در قالب فيلمي براي سيمافيلم تهيه كند.
اين داستان نويس همچنين چاپ سوم رمان خبرنگار جنگي را با بازنگري و رفع برخي ايرادها منتشر مي كند. او بهشت احمق ها و موج و مرجان (رماني تاريخي- تحقيقي درباره خرمشهر) را نيز براي انتشار به نشر سوره مهر سپرده است كه پس از هشت ماه، هنوز منتشر نشده اند. رئيسي شش بخش از فيلمنامه 18قسمتي رفقاي خدا را هم نوشته است كه پس از پايان نگارش، با يك گروه فيلمسازي، آن  را جلوي دوربين مي برد.
لغو كنسرت اركستر سمفونيك تهران
كنسرت اركستر سمفونيك تهران كه قرار بود 30 و 31شهريور ماه در تالار وحدت برگزار شود از سوي رهبر اين اركستر لغو شد. نادر مشايخي رهبر اركستر سمفونيك تهران، علت اين امر را نبود زمان كافي براي اطلاع رساني عنوان كرد.
نمايشگاه آيينه حضور
آثار عكاسان دفاع مقدس در نمايشگاهي با عنوان آيينه حضور ، همزمان با هفته دفاع مقدس، در موزه هنرهاي معاصر فلسطين به نمايش گذاشته مي شود.
اين نمايشگاه كه به همت انجمن عكاسان انقلاب و دفاع مقدس راه اندازي مي شود، از اول تا 25 مهرماه ادامه دارد. در نمايشگاه آيينه حضور 90قطعه عكس از 90 عكاس جنگ به نمايش درمي آيد كه برخي از اين آثار متعلق به شهداي عكاس دوران جنگ است.
نمايشگاه عكس ايثار، نشاط، اميد
نمايشگاه عكس ايثار، نشاط، اميد به منظور بزرگداشت مقام ايثارگران، جانبازان و رزمندگان هشت  سال دفاع مقدس در دو فرهنگسراي بانو و تفكر برپا مي شود. اين نمايشگاه كه از امروز تا 7مهرماه برپاست، به آثار محمد رضاپور اختصاص دارد كه ضمن بزرگداشت مقام ايثارگران، جانبازان و رزمندگان دوران دفاع مقدس به معرفي خدمات ساير ملل به بازماندگان جنگ نيز مي پردازد.
آسيب شناسي تئاتر كودك و نوجوان
نشست هاي تخصصي آسيب شناسي تئاتر كودك و نوجوان برگزار مي شود. قرار است طي شش ماه آينده، شش نشست به صورت ماهانه توسط مركز تئاتر كودك و نوجوان اداره كل هنرهاي نمايشي تا پايان سال۸۵ برگزار شود. نخستين جلسه، مهرماه در تالار هنر برگزار خواهد شد. طرح انتشار كتاب هاي گوناگون در زمينه تئاتر كودك و نوجوان، برگزاري كارگاه هاي آموزشي توسط اساتيد و كارشناسان اين رشته، برگزاري دوره هاي آموزشي در شهرستان ها و ... از جمله طرح هاي در دست بررسي در مركز تئاتر كودك و نوجوان اداره كل هنرهاي نمايشي است.

شهلا رياحي بازنشسته شد
006606.jpg
فارس: شهلا رياحي گفت: ديگر بازي نمي كنم،مي خواهم استراحت كنم.
شهلا رياحي بازيگر و نخستين كارگردان سينماي ايران گفت: 4 سال است كه ديگر كار نمي كنم. الآن نوبت ديگران است. مي خواهم استراحت كنم. وي افزود: آرزوي سلامت و موفقيت براي همه كساني كه در كار هنر سينما،تلويزيون،تئاتر و راديو هستند دارم. قدرت الزمان وفادوست با نام هنري شهلا رياحي يكي از قديمي ترين بازيگران سينماست كه شروع فعاليت هايش از سال 1323 در تئاتر بوده است. وي تاكنون در بيش از پنجاه فيلم به ايفاي نقش پرداخته است و آخرين بار در فيلم دعوت به شام ساخته داوود موثقي بازي كرد. پرنده كوچك خوشبختي،پرستار شب،گل مريم،چشم عقاب،در مسير تندباد ،گلنار ،بچه هاي طلاق،زمان از دست رفته،دو فيلم با يك بليت،دلشدگان،ديدار در استانبول،دلاوران كوچه دلگشا،راه وبي راه،چشم هايم براي تو،عروسي خون،مي خواهم زنده بمانم،تحفه هند از جمله فيلم هايي است كه اين بازيگر در آن حضور پيدا كرده است. از رياحي در هشتمين  جشن سينماي ايران قدرداني شد.

هفت نگارخانه در گروه هنري هفت نگاه
گروه ادب و هنر - گروه هنري هفت نگاه شامل هفت نگارخانه آريا، الهه، دي، گلستان، ماه مهر، والي و هفت ثمر تشكيل شد.هدف از اين تشكل، برگزاري نمايشگاه هاي بزرگ گروهي در داخل كشور، شناساندن هنرهاي تجسمي ايران به علاقه مندان خارج از كشور از طريق برگزاري نمايشگاه هايي در كشورهاي مختلف، برگزاري گردهمايي و سمينارهايي در مورد مسايل هنرهاي تجسمي در ايران و در نهايت يافتن راهكارهايي در جهت اعتلاي هنرهاي تجسمي، معرفي نقاشان جوان با استعدادهايي خاص، شناساندن نقاشان قديمي تر و با تجربه تر به جوانان نقاش و علاقه مندان به تاريخ هنر در ايران، برگزاري نمايشگاه هايي در شهرستان ها و مركز زدايي و برگزاري نمايشگاه هايي با مضامين خاص عنوان شده است.همچنين قرار است براي برگزاري نمايشگاه هر بار از يك يا دو نگارخانه به عنوان ميهمان دعوت شود تا آنها نيز در اين اقدام سهيم باشند و بتوانند نقاشان خود را معرفي كنند.علاوه بر اين هر سال كتابي حاوي عكس هاي نمايشگاه هاي همان سال با مقالات و نقدهايي در مورد آن نمايشگاه يا نقاشي خاص به چاپ خواهد رسيد.اولين نمايشگاه گروه هفت نگاه در نيمه اول اسفند 85 با نام نمايشگاه بزرگ سال برگزار خواهد شد كه اطلاع ساني مربوط به كم و كيف اين نمايشگاه به موقع انجام خواهد شد.

اُديپ افغاني به تالار نو آمد
گروه ادب و هنر- نمايش اُديپ افغاني به نويسندگي و كارگرداني احمد مهران فر از روز دوشنبه 27 شهريور ماه در تالار نو تئاتر شهر به روي صحنه رفت.به گزارش واحد اطلاع رساني مجموعه تئاتر شهر، اين نمايش روايت گر يك ساعت از زندگي يك زوج جوان در آپارتماني را نشان مي دهد كه طبق گفته كارگردان نمايش ساختار تعريف شده اي ندارد. مهران فر درباره اين نمايش مي گويد: اُديپ افغاني هيچ ربطي به آن اُديپ اسطوره اي ندارد ولي مي توان گفت اين سرنوشت است كه باعث مي شود او در يك فضاي كاملاً امروزي به سر برد و در ديد من به اديپوس شاه(اسطوره  يوناني) شباهت پيدا كند، همين شباهت دروني باعث شد نام نمايش را اُديپ بگذارم.در اين نمايش رحيم نوروزي و پانته آ پناهي ها به عنوان بازيگر حضور دارند. محمدرضا حسين زاده و ركسانا بهرام به عنوان دستيار كارگردان، مريم طلب نظري به عنوان طراح چهره پردازي، در اين اثر نمايشي با گروه همكاري دارند. طراحي صحنه و لباس اين نمايش نيز به عهده احمد مهران فر است.

برترين هاي  جشنواره  تئاتر دفاع  مقدس 
خوزستان  معرفي  شدند
ايرنا: برترين هاي  سومين  جشنواره  تئاتر دفاع  مقدس  خوزستان  دوشنبه  شب  در آييني در تالار آفتاب  معرفي  و از آنها تجليل  شد.
هيات  داوران  تئاترهاي  لالايي  در هور به  كارگرداني  محمدغديرزاده  و اينجاعشق  اوج  مي گيرد به  كارگرداني  مهدي  فتحي  را به  عنوان  اثر برتر معرفي  كرد. اين  دو تئاتر به  جشنواره  سراسري  تئاتر دفاع  مقدس  كه  آبان ماه  امسال  در مشهد برگزار مي شود، راه  يافتند.
هيات  داوران  نتايج  جشنواره  را در بخشهاي  اصلي به  شرح  ذيل  اعلام  كرد: در بخش  بازيگري  زنان : نسيبه  افرا براي  بازي  در نمايش  اينجا عشق  اوج مي گيرد مقام  اول ، ميترا دهقاني  براي  نمايش  لالايي  درهور و نسرين  بيگدلي  در نمايش  روايت  غريب  مشترك  مقام  دوم  و زهرا ميثمي براي  بازي  در نمايش  ماه  لب  ريخته  و شبنم  اكبري  براي  بازي  در نمايش  از خاك  تا افلاك  مشترك  سوم  شدند. در بازيگري  مردان : ناصر آل  خميس  براي  بازي  در نمايش  ناسور مقام  نخست ، حسين  گلچين  در نمايش  لالايي  در هور و نعمت  زمانپور در نمايش  اينجا عشق اوج  مي گيرد مشترك  دوم  و فرهاد الهايي  در نمايش  نيش  آخر و مجيدگراونديان  در نمايش  ناسور مقام  سوم  را كسب  كردند.
در بخش  كارگرداني  نيز هيات  داوران  هيچ  يك  از نمايشها را حايز مقام  اول ندانست  و محمد غديرزاده  كارگردان  نمايش  لالايي  در هور مقام  دوم  و مجتبي مصيب  زاده  كارگردان  نمايش  ناسور و مهدي  فتحي  كارگردان  نمايش  اينجاعشق  اوج  مي گيرد مشترك  مقام  سوم  را كسب  كردند.

آثار عكاسان جنگ در موزه هنرهاي معاصر فلسطين
گروه ادب و هنر نمايشگاهي از آثار برگزيده عكاسان جنگ همزمان با هفته دفاع مقدس در موزه هنرهاي معاصر فلسطين گشايش مي يابد.اين مجموعه از عكسهاي برگزيده جنگ به همت انجمن عكاسان انقلاب و دفاع مقدس و همكاري موسسه فرهنگي هنري صبا و فرهنگسراي پايداري، از روز اول مهر ماه در موزه هنرهاي معاصر فلسطين در معرض ديد عموم قرار مي گيرند.اين مجموعه شامل 80 اثر از دهها هنرمند عكاس است كه با انتخاب خود اين آثار را براي عرضه در نمايشگاه در نظر گرفته اند و عموماً حاوي يك نگاه ويژه، حسي، شهودي و هنرمندانه به پديده جنگ است.آثار ياد شده از عكاسان برجسته اين عرصه همچون زنده ياد كاوه گلستان، شهيد جان بزرگي، سعيد صادقي، فريدوني، صياد، سيف ا... صمديان، شانديز، ملكي، محمودي فر، منعم و... انتخاب شده و پس از پايان نمايشگاه در قالب يك مجموعه به عنوان مقدمه دايره المعارف دفاع مقدس، به صورت كتاب منتشر خواهد شد. .

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |