چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۹ - Sep 20, 2006
اظهارات دبيركل سازمان ملل در مورد لبنان و عراق
006750.jpg
گروه بين الملل- «كوفي عنان» دبيركل سازمان ملل در گزارشي به نشست شوراي امنيت درباره لبنان و روند اجراي قطعنامه ۱۷۰۱ از پيشرفت هاي حاصله در لبنان ابراز خشنودي كرد.
اين گزارش به موفقيت ها در پايان دادن به درگيريهاي لبنان و اسرائيل، افزايش شمار نيروهاي صلح بان سازمان ملل در لبنان و پايان محاصره اين كشور توسط ارتش اسرائيل اشاره مي كند.
به گزارش ايرنا عنان افزود: دولت لبنان تصميم گرفته است تنها يك منشاء قانون و قدرت در اين كشور باشد. راه حل طولاني مدت، با ثبات و فراگير براي گروههاي داخلي و منطقه اي مثمرثمر خواهد بود.
از سوي ديگر «كوفي  عنان » دبيركل  سازمان  ملل  در نشست  مرتبط با عراق  كه  با حضور مقامات  عالي رتبه  كشورهاي  مختلف  در مقر سازمان  ملل  در نيويورك  برگزار شد، گفت : پيمان  بين المللي  عراق  بايد به  كشتار پايان  دهد و امنيت  و ثبات  را به  اين  كشور جنگ زده  باز گرداند.
وي گفت كه جامعه  بين الملل  ممكن  است  نتواند موفقيت  عراق  را تضمين  كند ولي  اگر حمايت  كافي  از عراق  صورت  نگيرد شكست  آن را تضمين  مي كند.
عنان  افزود: عراق  و رهبران  آن برسر دوراهي  مهمي  قرار گرفته اند، اگر آنان  به  نيازهاي  تمامي گروههاي  عراق  پاسخ  بدهند، صلح  پرباري  به دست  مي آيد.
دبيركل  سازمان  ملل  از همه  مردم  عراق  تقاضا كرد اتحاد خود را حفظ كنند.
در نشست  عراق  كه  عصر دوشنبه  به  وقت  نيويورك  و در حاشيه  مجمع  عمومي سازمان  ملل  برگزار شد، ۳۱ نفر از نمايندگان  كشورها و سازمانهاي  مختلف  حضور داشتند.
عنان  گفت : با وجود اينكه  پيشرفتهايي  به دست  آمده ، اما هنوز كارهاي  بسياري  بايد انجام  شود و تا آخر امسال  بايد اهداف  پيمان  عراق  به  نتايج  قابل  توجهي  برسد.
وي  بر كمك هاي  كشورهاي  همسايه  و جامعه  بين الملل  تأكيد و ابراز اميدواري  كرد كه  صلح  در اين  كشور بزودي  برقرار شود.

فتح ،خواهان انتخابات پيش از موعد در فلسطين شد
گروه بين الملل - در آستانه تحقق دولت وحدت ملي در فلسطين ديروز جنبش فتح از محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين خواست تا اقدام به برگزاري انتخابات پيش از موعد پارلماني و رياست جمهوري كند.
فتح مدعي شد اين تقاضا را براي خروج ملت فلسطين از بحراني كه با آن روبروست خواسته است.
درهمين حال نبيل شعث از اعضاي فتح شوراي قانونگذاري فلسطين مدعي شد كه تشكيل دولت وحدت ملي به علت اظهارات غيرمسئولانه به تدريج كم مي شود. وي درخصوص اين اقدامات و گويندگان آن توضيحي نداد.
اما به موازات اين اخبار اسماعيل هنيه نخست وزير تشكيلات خودگردان فلسطين ديروز از ادامه مذاكرات با محمود عباس، درمورد تشكيل دولت ائتلاف ملي خبر داد و گفت اين مذاكرات به بن بست نرسيده است.
هنيه در بيانيه اي اعلام كرد شيوه اي كه مسايل مطرح شده است نشان دهنده به بن بست رسيدن مذاكرات نيست زيرا همه جدي هستند تا دولت ائتلاف ملي را تشكيل دهند.

تظاهرات مخالفان دولت در مجارستان
006753.jpg
گروه بين الملل - به دنبال درخواست احزاب مخالف دولت مجارستان براي استعفاي فرنس  يورچني نخست وزير، هزاران نفر از طرفداران اين احزاب با ريختن به خيابان هاي پايتخت و برخي از شهرها بزرگ مجارستان، دست به تظاهرات و آشوب زدند.
به گزارش شبكه خبري بي بي سي، هزاران نفر از مخالفان دولت كه نخست وزير را متهم به دروغگويي درباره اصلاحات اقتصادي كشور مي كنند، با ريختن به خيابان ها و تجمع در برابر پارلمان اين كشور و برخي از ادارات دولتي، به مركز راديو و تلويزيون دولتي در بوداپست حمله كردند و بخشي از آن را به آتش كشيدند. در اين تظاهرات بيش از ۱۵۰ نفر در درگيري با پليس مجروح شدند.
تظاهركنندگان در بوداپست و ديگر شهرهاي بزرگ مجارستان بر ضد نخست وزير اين كشور شعار دادند و اين تظاهرات با دخالت نيروهاي پليس به خشونت گراييد.
زماني كه فرنس يورچني در ماه آوريل گذشته در انتخابات پيروز شد و دولت فعلي مجارستان روي كار آمد، پيروزي اين دولت در انتخابات يك اقدام تاريخي محسوب مي شد چراكه اولين دولت چپگراي كمونيستي در اروپاي شرقي پس از سقوط كمونيسم به شمار مي رفت.
اين تظاهرات منجر به حمله مردم به دو ايستگاه تلويزيوني نيز شد و دو برنامه تلويزيوني براي مدتي قطع شد. تظاهرات به دنبال پخش نواري بود كه در آن نخست وزير گفته بود در بسياري از موارد به مردم دروغ گفته است. وي ديروز تقاضاي تظاهركنندگان را براي ترك پست نخست وزيري رد كرد.

جناح صدر حضور در پارلمان را به تعليق درآورد
گروه بين الملل - در واكنش به حمله نيروهاي آمريكايي به منزل يكي از نمايندگان پارلمان عراق، جريان مقتدا صدر حضور خود در پارلمان را به حالت تعليق درآورد.
در جريان حمله سربازان آمريكايي به منزل زينب كريم جبوري، آمريكايي ها چهار محافظ وي را بازداشت و سلاح كمري آنها را مصادره كردند. در واكنش به اين اقدام فلاح حسن شنشل از نمايندگان پارلمان عراق گفت: نمايندگان مصونيت دارند و در قانون اساسي نيز بر آن تأكيد شده اما آمريكايي ها خلاف اين قانون عمل كردند.وي افزود: اشغالگران بايد ضمن آزادي محافظان جبوري رسماً از اقدام خود عذرخواهي كنند.
در همين حال بر اثر انفجار يك خودرو بمب گذاري شده در بغداد دو نفر كشته و ۲۵ تن ديگر مجروح شدند. اين انفجار ديروز در نزديكي يك پمپ بنزين در غرب بغداد روي داد.
همچنين انفجار بمب در مسير عبور خودرو حامل نظاميان آمريكايي در شهر موصل منجر به جراحت چهار غيرنظامي شد.

نگاه
اولين انتخابات رقابتي در يمن
006747.jpg
گروه بين الملل- امروز در يمن روز متفاوتي است. آرام نگه داشتن اوضاع در روزي كه قرار است اولين انتخابات واقعا رقابتي در يك كشور عربي برگزار شود كار دشواري است، آن هم در كشوري كه در آن به ازاي هر يك نفر شهروند سه قبضه سلاح وجود دارد.كميته عالي انتخابات يمن امروز را «روز بدون سلاح» در اين كشور نامگذاري كرده است.يمني ها امروز در انتخاباتي شركت مي كنند كه در آن علي عبدالله صالح رئيس جمهوري براي اولين بار طي ۲۸ سال دوران حكومتش با يك چالش و رقيب واقعي روبه رو شده است. به اين ترتيب مردم يمن امروز ميان دولت او و فيصل بن شملون نامزد پيشروي مخالفان يكي را انتخاب مي كنند.چنين انتخاباتي بدون شك نمي تواند بدون خشونت و درگيري باشد. در روزهاي گذشته حملات خشونت باري كه چند كشته هم به جا گذاشته در اين كشور روي داده است. يمن كشور زادگاه اسامه بن لادن است و شبه نظاميان طرفدار القاعده همواره بخشي از معادلات قدرت در اين كشور بوده اند. در هفته هاي اخير نيروهاي امنيتي چند حمله شبه نظاميان را خنثي كرده اند.
جدال انتخاباتي علاوه بر ناامني و حملات خياباني به مطبوعات، نطق هاي راديو تلويزيوني و حتي آوازهاي خياباني هم كشيده شده و مردم يمن را از فضاي يك رقابت انتخاباتي واقعي كه براي اكثر اعراب اتفاقي ناآشناست، خسته كرده است.
مخالفان مي گويند انتظار ندارند كه اين انتخابات كاملا آزاد و منصفانه باشد. اما ديپلمات ها و ناظران مي گويند تعداد ناظران اين انتخابات از كشورها و احزاب اروپايي، به اندازه كافي است و تقلب در چنين فضايي آسان نيست.
در اولين انتخابات رياست جمهوري يمن در سال ۱۹۹۹ علي عبدالله صالح با ۲/۹۶ درصد آرا پيروزي قطعي را به دست آورد.اين بار هم احتمال اينكه او برنده انتخابات نباشد بسيار اندك است اما بدون شك ميزان آراي او ديگر اين مقدار نخواهد بود.
فضاي رقابت انتخاباتي در يمن تقريبا منصفانه بوده و در ميان حيرت همگان كانديداي مخالفان به اندازه رئيس جمهوري براي تبليغات در راديو و تلويزيون زمان داشت.
بيش از صد هزار نيروي مسلح حفظ امنيت و آرامش اين انتخابات را به عهده دارند.
علي عبدالله صالح در نطق هاي انتخاباتي خود مخالفان را «نيروهاي تاريكي» توصيف كرده است كه به قدرت رسيدنشان باعث توقف زندگي مي شود.بسياري از يمني ها از صالح حمايت مي كنند اما عده اي ديگر مي گويند كه به نامزد مخالفان راي مي دهند چون كشور فقير يمن با سرانه توليد ناخالص داخلي ۶۴۶ دلاري، نياز به تغييرات دارد.

برادر كفيل رئيس جمهوري سومالي در انفجارهاي اين كشور كشته شد
گروه بين الملل - برادر كفيل رياست جمهوري سومالي در انفجارهايي كه در نزديكي ساختمان پارلمان اين كشور در شهر بيداوه رخ داد، كشته شد.
خبرگزاري فرانسه از بيداوه به نقل از يك مقام امنيتي بلندپايه گزارش داد، اين انفجارها تلاشي براي ترور رئيس جمهوري سومالي بوده و منجر به قتل عبد السلام يوسف احمد و ۱۰تن ديگر شده است.يوسف احمد هيچ پست دولتي نداشته است.
اين دو انفجار زماني رخ داد كه سخنراني كفيل رياست جمهوري سومالي در پارلمان به پاپان رسيده بود و وي قصد داشت اين ساختمان را ترك كند.
مقامات دولت انتقالي اين كشور گفتند، عبدالله يوسف احمد پس از شنيدن صداي انفجار به سرعت از پارلمان خارج شده و به وي هيچ آسيبي نرسيده است.شهر بيداوه در ۲۵۰كيلومتري شمال غرب موگاديشو قرار دارد.
ائتلاف دادگاههاي شرعي، پس از چهار ماه درگيري، در تاريخ پنجم ژوئن سال جاري ميلادي، جنگسالاران تحت حمايت آمريكا را از موگاديشو بيرون راند و قدرت را در پايتخت به دست گرفت.

كوتاه از جهان سياست
ادامه اعتراض ها به سخنان پاپ
گروه بين الملل - اعتراض محافل مختلف جهاني به سخنان ضداسلامي پاپ همچنان ادامه دارد و دامنه آن به محافل مسيحي نيز كشيده شده است. جامعه يهوديان ايتاليا نيز اعلام كرده است كه عذرخواهي پاپ كافي نيست و وي بايد بيشتر درمورد سخنانش توضيح دهد. اجلاس همسايگان عراق در جده هم خواستار عذرخواهي پاپ شد و حزب حاكم سوسياليست اسپانيا سخنان پاپ را مغاير با گفت وگوي مذاهب خواند.
محافل مسيحي لبنان نيز همچنان از پاپ انتقاد مي كنند و سخنگوي دولت اردن نيز گفت  كه سخنان پاپ موجب تحريك احساسات مسلمانان شده است. دربار واتيكان در روزهاي گذشته با صدور اطلاعيه هايي سعي در آرامش بخشيدن به جو موجود عليه پاپ كرد ولي اعتراض ها هنوز ادامه دارد.
اسرائيل بار ديگر رهبر حزب الله را به ترور تهديد كرد
گروه بين الملل - چند ماه پس از تهديد نصرالله از سوي اسرائيل مبني بر ترور وي، رژيم تل آويو بار ديگر در پي اعلام رهبر مقاومت لبنان مبني بر شركت در جشن بزرگ پيروزي مقاومت عليه اسرائيل، نصرالله را به ترور تهديد كرد.
منابع اسرائيلي فاش كردند كه نيروي هوايي اين رژيم با همكاري ارتش آمادگي خود را جهت اجراي عمليات عليه سيدحسن نصرالله، دبيركل حزب الله لبنان و ديگر رهبران اين حزب اعلام كردند.منابع اسرائيلي هم چنين فاش كردند كه اسرائيل تهديدهاي خود را مبني بر بمباران تمامي مناطق كه گمان برود در آن فعاليت هايي جهت انتقال اسلحه از سوريه به لبنان صورت مي گيرد، افزايش داده است.
گسترش كشت خشخاش در افغانستان
ايرنا: رييس اداره مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل در يك نشست مطبوعاتي با خبرنگاران در اين سازمان گفت كه افزايش شديد كشت خشخاش در افغانستان هشداردهنده و نيازمند مداخله نيروهاي امنيتي و نيز اجراي قانون در اين عرصه است.
«آنتونيو ماريا كاستا» گفت: در جنوب افغانستان كه شورشيان قدرت بيشتري دارند، كشت ترياك به شدت افزايش يافته است.وي افزود: سازمان ملل با مقامات افغانستان در تماس است و با ساير كشورهايي كه مي توانند امنيت در افغانستان را بهبود بخشند، همكاري مي كند.اين مقام سازمان ملل گفت: در بيشتر قسمت هاي جنوبي افغانستان قانون حكومت نمي كند بلكه گلوله حاكم است.
تحريم هاي جديد ژاپن عليه كره شمالي
گروه بين الملل - دولت هاي ژاپن و استراليا در واكنش به آزمايش هاي موشكي اخير كره شمالي تحريم هاي جديدي عليه اين كشور تصويب كردند.
به گزارش شبكه خبري بي .بي.سي، اين تحريم ها شامل ممنوعيت انتقال ارز به كره شمالي توسط افراد و سازمان هاي مستقر در ژاپن و استرالياست. ارسال پول توسط كره اي هاي ساكن كشورهاي ديگر براي بستگانشان در كره شمالي يكي از منابع اصلي كسب درآمد ارزي اين كشور است و به همين دليل اين تحريم ها فشار زيادي به دولت كره شمالي وارد مي كند. اين تحريم ها از امروز به اجرا درمي آيد.
بحث در مجلس آلمان درباره اعزام نيروي صلح بان به لبنان
ايرنا: جلسه ويژه مجلس آلمان براي بحث درباره ماموريت صلح باني نيروي دريايي اين كشور در سواحل لبنان، ديروز با سخنان فرانك والتر اشتاين ماير و يوزف فرانس يونگ وزراي امور خارجه و دفاع آلمان آغاز شد.
مجلس آلمان قرار است امروز در خصوص اين ماموريت رأي گيري كند. دولت آلمان پيش تر ماموريت صلح باني نيروي دريايي اين كشور در لبنان را تصويب كرده  بود.
وزير امور خارجه آلمان درباره اين ماموريت گفت: با توجه به اين كه نه تنها لبنان بلكه حتي اسرائيل نيز خواستار شركت آلمان در اين ماموريت است، ما قصد داريم در آن شركت كنيم. اشتاين ماير از آغاز يك روند جديد سياسي در منطقه خاورميانه سخن گفت و افزود: هدف از شركت در اين ماموريت، درجه اعتماد و اطمينان به آلمان است كه به طور مستمر بر تضمين حق موجوديت اسرائيل تأكيد كرده است.
وزير امور خارجه آلمان با اشاره به اين كه ارتش اين كشور ۲۴۰۰ تفنگدار را به ماموريت لبنان اعزام خواهد كرد، گفت: با اعزام اين نيرو و ديگر نيروهاي نظامي  به خاورميانه، ثبات در اين منطقه برقرار خواهد شد و برلين نبايد در اين امر در حاشيه باشد.

كودتا در تايلند
تانك هاي ارتش در اطراف ساختمانهاي دولتي بانكوك مستقر شدند
۳گروه بين الملل - تاكسين شيناواترا، نخست وزير تايلند ديشب در بانكوك حالت فوق العاده اعلام كرد.
اعلام حالت فوق العاده توسط شيناواترا كه در حال حاضر براي شركت در اجلاس سالانه مجمع عمومي سازمان ملل متحد به نيويورك رفته درحالي است كه شايعاتي درباره كودتاي دولتي شنيده مي شود. به گزارش بي بي سي، تلويزيون ارتش تايلند ديشب برنامه عادي خود را قطع كرد و تصويرهايي از خانواده سلطنتي تايلند را همراه مارش نظامي پخش كرد.خبرنگاران مي گويند يك چنين صحنه هايي در گذشته با كودتاهاي ارتشي مرتبط بوده است. به گزارش خبرگزاري رويترز، تانك هاي ارتش نيز در اطراف ساختمان هاي دولتي مستقر شدند.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |