چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۹ - Sep 20, 2006
كنترل اتومبيل و دستگاه هاي صنعتي با تلفن
006648.jpg
006645.jpg
گروه علمي فرهنگي يك مبتكر ايراني سيستمي طراحي كرده و به ثبت رسانده است كه با آن مي توان دستگاه هاي صنعتي و خانگي و حتي اتومبيل را با استفاده از شبكه مخابراتي(تلفن ثابت يا همراه) كنترل كرد.
پيشرفت تكنولوژي باعث ازبين رفتن فاصله ها و توانايي بيشتر كنترل بر محيط شده. سيستم هاي امروزي، اين امكان را در اختيار افراد قرار مي دهد كه بسيار سريع تر و دقيق تر و بدون حضور نيروي انساني و صرفا با استفاده از تجهيزات و هماهنگي ابزار و لوازم با يكديگر نظارت و كنترل بر امور روزانه خود داشته باشند. سيستم هاي مخابراتي نيز يكي از همين ابزارها جهت نظارت و كنترل بيشتر بر عوامل محيطي كارگاهي و تجهيزاتي است و اين سيستم نيز با استفاده از همين ابزار طراحي شده است.
براي مثال در سيستم صنعتي مي توان براي شبكه هاي آبياري، بدون حضور شخص و در هر زماني كه كاربر نياز داشته باشد، موتور آب را روشن نموده و با كنترل سيستم هاي ديگر، آب را به مخازن هدايت مي كند. پس از مدت معين اقدام به بستن شيرهاي مختلف نموده و جريان آب را قطع و پس از آن نيز موتور آب را خاموش مي كند. پس از انجام هر عمل مي توان از موفقيت آميز بودن عمل خود نيز مطلع شد يا در كارخانه ها كنترل كليه سيستم هاي عملياتي و راه اندازي دستگاه مخصوص يا دستگاه هاي الكترونيكي خاموش و روشن كردن دزدگير و... را انجام داد.
به گزارش همشهري از اين سيستم مي توان در كنترل كليه لوازم خانگي، قفل يا باز نمودن در هاي ورودي ساختمان، روشن يا خاموش نمودن چراغ ها و... از هر مكان دستورات مورد نظر را اعمال كرد. مثلا مي توان در ساختمان هايي كه در فاصله بسيار دور قرار دارند، ساعت ها قبل از ورود اقدام به روشن نمودن موتورخانه، كولر و يا يخچال نمود.
اين سيستم در صورت درخواست، توانايي ارسال پيام به مكان هاي از قبل اعلام شده را دارد.
اما مهمترين كاربرد اين سيستم در اتومبيل است. به گفته مهندس رضا حصارباني- طراح اين سيستم- از اين دستگاه مي توان براي قطع رله هاي مختلف در اتومبيل و كنترل وسايل موجود در آن استفاده كرد. مثلا با دستورات مختلف مي شود برق اتومبيل را قطع كرد، يا شيشه ها را بالا برد، چراغ ها و ترمز را فعال كرد و سيستم صوتي، كولر يا بخاري را به كار انداخت و حتي زماني كه اتومبيل شما در اختيار شخص ديگري قرار گرفت يا سرقت شد، شما توانايي كنترل كامل اتومبيل خود را خواهيد داشت. ضمن اينكه مي توان اتومبيل را رديابي كرد. حافظه دستگاه طوري طراحي شده كه در صورت قطع برق، پاك نمي شود و پس از وصل مجدد برق به كار مي افتد و به طور خودكار آخرين دستور داده شده را اجرا مي كند.
طرز كار دستگاه
به گفته مهندس حصارباني، دستگاه از طريق خطوط مخابرات كار مي كند. با استفاده از تلفن همراه يا ثابت، ابتدا شماره دستگاه مربوطه را گرفته و پس از وصل شدن به سيستم، رمز شخصي را كه شش رقمي است وارد و در صورت صحت رمز ورودي، دستگاه با برگشت صوتي و اعلام صحيح بودن، آماده دريافت فرامين بعدي مي شود و با كدهايي كه قبلا براي دستگاه تعريف گرديده، عمل هاي مورد درخواست را انجام داده و با برگشت صوتي به اطلاع كاربر خواهند رساند كه عمل درخواستي انجام گرفته يا نه.
در اين سيستم، بعد مسافت هيچ گونه تاثيري بر عملكرد دستگاه نداشته و در هر فاصله اي، دستگاه پس از دريافت دستورات لازم عمل درخواستي را انجام خواهد داد. نصب اين سيستم، هيچ گونه مانع و تاثيري بر عملكرد سيستم هاي الكتريكي و الكترونيكي اتومبيل نخواهد داشت. چون اين سيستم از طريق خطوط مخابرات عمل مي كند، هر قدر سيستم هاي مخابراتي بر قابليت هاي خود اضافه نمايند، در اين سيستم، خودبه خود قابليت، اجرا خواهد شد.

آموزش و پرورش
تدوين نخستين برنامه درسي ملي كشور
006651.jpg
گروه علمي فرهنگي - علي اصغر محمدي: جشن رونمايي از 21 كتاب درسي جديدالتاليف كه بالغ بر۶۰ مؤلف براي تاليف آنها مشاركت داشته اند صبح ديروز در سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزش و پرورش برگزار شد.
به گزارش همشهري در اين آيين از كتابهاي دين و زندگي دوره پيش دانشگاهي ، فارسي بخوانيم و بنويسيم پنجم ابتدايي، برنامه درسي هنر دوره ابتدايي، آشنايي با صنايع دستي دوره متوسطه و راهنمايي، تدريس كارگاه گرافيك دوره متوسطه، كتابهاي كامپيوتر سخت افزار، سيستم عامل و بسته هاي نرم افزاري ، كتابهاي جوشكاري شاخه كاردانش ، مدارهاي الكتريكي خودرو شاخه كاردانش، سيستم هاي الكترونيكي خودرو، نصب لوازم بهداشتي، كارگاه تاسيسات بهداشتي، تعمير لوازم خانگي، راه اندازي موتورهاي سه فاز، تك فاز، عيب يابي و تعمير راديو ضبط، رونمايي شد.
رييس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزش و پرورش در اين مراسم گفت: دغدغه  اصلي اين سازمان، فاصله بين برنامه وضع شده از سوي دستگاه هاي ستادي و برنامه هاي اجرايي در مدارس است. وي افزود: آموزش و پرورش نيازمند نقد علمي و كارشناسانه كتابهاي درسي توسط صاحبنظران است.
به گفته نويد ادهم،مشاركت پذير كردن فرايند برنامه ريزي و توليد كتابهاي درسي و برون سپاري توليد كتابها جهت استفاده از توانمندي ساير مراكز علمي و پژوهشي و بخش دولتي و خصوصي از سياستهاي سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي است.
وي در ادامه با اشاره به تدوين اولين برنامه درسي ملي كشور گفت:در اين برنامه نقشه كلي يادگيري تعليم و تربيت كشور بر اساس آن كليه مفاهيم و آموزه ها و متون درسي ترسيم مي شود. وي برنامه محوري به جاي كتاب محوري را از سياستهاي سازمان خواند و تصريح كرد: بر اين اساس مقرر شده است تا تغييرات كتب درسي به صورتي هوشمندانه مديريت شود تا بيشترين اثر بخشي را به دست آوريم. رييس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزش و پرورش، با تاكيد بر هزينه هاي بسيار بالايي تغييرات كتب درسي گفت: مجموعه تغييرات كتابها نظير آموزش معلمان، تغيير در روشهاي تدريس، شيوه هاي ارزشيابي و حتي هزينه بخش خصوصي در مجموعه بودجه كشور سنگيني مي َكند. وي افزود:كتاب درسي رسمي ترين و معتبرترين سند آموزشي كشور است كه حاصل پيام نسل امروز به نسل فرداست.به گفته نويد ادهم در آموزش و پرورش ما كه متاسفانه بيشتر كتاب محور است تغييرات در كتب درسي مي تواند تغيير در شيوه هاي يادگيري و ياددهي را به دنبال داشته باشد.
گشايش بيش از 2 هزار مدرسه نوساز در اول مهر
فارس: معاون عمراني وزير آموزش و پرورش از گشايش بيش از 2هزار مدرسه نوساز در سال تحصيلي جديد خبر داد.
حبيب الله بوربور افزود: در مهر ماه امسال حدود 2 هزار و 40 مدرسه با بيش از 12 هزار كلاس درس در كشور افتتاح مي شود. وي ادامه داد: در تلاش هستيم كه تا پايان امسال نيز 2 هزار و 500 كلاس در كشور افتتاح شود.
بوربور اظهار داشت: ما سال گذشته 23 هزار مدرسه دو شيفته داشتيم كه اميدواريم مدارس دونوبته به مدارس يك نوبته تبديل شود. وي اضافه كرد: براي آنكه تمام مدارس كشور يك نوبته شود، نياز به 20هزار ميليارد تومان اعتبار است.

گوگل و مبارزه با تخريب محيط زيست
خدمات اينترنتي تصاوير ماهواره اي گوگل، آسيب هاي گسترده محيط زيست از جمله تخريب شديد جنگل ها، عقب  نشيني يخچال هاي طبيعي و رشد انفجاري شهرنشيني را آشكار مي كند.
به گزارش نيوساينتيست، گوگل به تازگي و با همكاري برنامه محيط زيست سازمان ملل متحد (UEP)امكان مشاهده عكس هاي ماهواره اي قديمي و جديد از نقاط كره زمين را به خدمات عكس هاي اينترنتي گوگل ارث خود افزوده است.
آكيم اشتاينر- رئيس برنامه محيط زيست سازمان ملل- اعلام كرد اين تصاوير ماهواره اي، زنگ خطري براي ماست تا متوجه شويم در برخي نقاط زمين چه تغييرات ويران كننده اي ايجاد كرده ايم. امكان مشاهده عكس هاي ماهواره اي قديم و جديد از نقاط برگزيده كره زمين، روشي با ارزش براي تجسم و درك تغييراتي است كه كره زمين اكنون با آنها مواجه شده است.
خدمات اينترنتي گوگل ارث كه از زمان راه اندازي آن در سال گذشته تاكنون بيش از صد ميليون نفر در آن ثبت نام كرده اند، به كاربران اجازه مي دهد علاوه بر امكان مشاهده نقشه هاي عادي مناطق مختلف زمين، تصاوير ماهواره اي گرفته شده از كل سطح كره زمين را با قابليت حركت و بزرگ نمايي تماشا كنند. در خدمات رايگان گوگل ارث، تصاوير ماهواره اي با كيفيت متوسط از كل كره زمين و تصاوير ماهواره اي با كيفيت بالا از آمريكاي شمالي، اروپا و آسيا در اختيار كاربران قرار داده شده است.
هم اكنون كاربران گوگل ارث از طريق همين خدمات مي توانند به برنامه محيط زيست سازمان ملل دسترسي يافته و علاوه بر تصاوير جديد، تصاوير قديمي يكصد نقطه برگزيده از زمين را نيز مشاهده كنند و تغييرات شديد اين نقاط در طول سال هاي گذشته را ببينند.از ديگر نكات جالب قابل مشاهده در اين تصاوير، رشد سريع و چشمگير ابعاد شهرهاي لاس وگاس در آمريكا و شنزن در كشور چين بين سال هاي ???? تا ???? است.

آموزش عالي
با حضور رييس جمهور
آيين گشايش سال تحصيلي جديد دانشگاه ها
در دانشگاه تهران برگزار مي شود

ايسنا: آيين گشايش سال تحصيلي جديد دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي كشور روز دوشنبه سوم مهر ماه با حضور احمدي نژاد رييس جمهور، وزير علوم، تحقيقات و فناوري، رؤساي دانشگاه هاي كشور، رييس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها و مسئولين دفاتر اين نهاد در دانشگاه هاي كشور، در تالار علامه اميني دانشگاه تهران برگزار مي شود.
همچنين در اين مراسم نفرات برگزيده اول تا سوم كنكور سراسري دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي كشور در گروه هاي مختلف آموزشي از سوي رئيس جمهور مورد تقدير قرار خواهند گرفت.
تشكيل ستاد سياستگذاري مبارزه با مواد مخدر
و ناهنجاريهاي اجتماعي در وزارت علوم

ايسنا: مسئول دفتر مركزي مشاوره وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ضمن تشريح برنامه هاي آغاز سال تحصيلي از تشكيل ستاد سياستگذاري مبارزه با مواد مخدر و ناهنجاريهاي اجتماعي، ابلاغ سرانه مشاوره دانشجويي به دانشگاه ها، تدوين شيوه نامه ارتقاي بهداشت رواني دانشجويان آسيب پذير و در معرض خطر و ارتقاي تخصصي و كيفي مراكز مشاوره دانشجويي خبر داد.
پورشريفي با بيان اين كه ستاد سياستگذاري مبارزه با مواد مخدر و ناهنجاريهاي اجتماعي در وزارت علوم تشكيل مي شود،  گفت: به دنبال پيشنهاد معاونت فرهنگي وزارت خانه و موافقت وزير مقرر است ستاد ويژه اي با هدف سياستگذاري، برنامه ريزي و هدايت اجرايي كليه فعاليت ها و اقدامات مربوط به مبارزه با مواد مخدر و ناهنجاريهاي اجتماعي موجود در محيط هاي دانشگاهي و آموزش عالي كشور تشكيل شود.
ابلاغ سرانه مشاوره دانشجويي به دانشگاه ها
وي با اشاره به ابلاغ سرانه مشاوره دانشجويي به دانشگاه ها، اظهار كرد: بر اساس توافقات به عمل آمده براي دانشجويان نوبت دوم اعم از روزانه و شبانه مبلغ سرانه خدمات مشاوره اي هشت هزار تومان و براي دانشجويان عادي پنج درصد از سرانه دانشجويي به عنوان سرانه خدمات مشاوره اي در نظر گرفته شده است، كه بر اساس ميزان كل سرانه دانشجويي اين رقم از حداقل 9 هزار تا 15 هزار تومان در نوسان است.
تدوين شيوه نامه ارتقاي بهداشت رواني دانشجويان آسيب پذير
و در معرض خطر
پورشريفي با بيان اين كه شيوه نامه ارتقاي بهداشت رواني دانشجويان آسيب پذير و در معرض خطر تدوين مي شود، گفت: اين شيوه نامه به منظور ايجاد وحدت رويه در ارتقاي بهداشت رواني دانشجويان آسيب پذير دانشگا ه ها تدوين مي شود. در اين شيوه نامه ابتدا تعريفي از دانشجويان آسيب پذير و در معرض خطر ارائه شده است.
ضرورت تشكيل پرونده سلامت براي دانشجويان
وي با اشاره به ضرورت تشكيل پرونده سلامت براي دانشجويان، اظهار كرد: در حال حاضر براي كليه دانشجوياني كه به مركز مشاوره مراجعه مي كنند، پرونده محرمانه تدوين مي شود، با اين حال لزوم تهيه پرونده هاي سلامت رواني به منظور توجه بيشتر به نيازهاي روانشناختي دانشجويان در كنار پرونده هاي سلامت جسمي احساس مي شود. وي افزود: اين امر در بسياري از دانشگاه هايي كه مراكز مشاوره آنها از توان علمي و اجرايي قابل توجه برخوردارند، مورد توجه قرار گرفته است.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |