چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۹ - Sep 20, 2006
نگاهي به نيازهاي دانش آموزان پايه اول ابتدايي براي آغاز مدرسه
شكفتن با مهر
عكس :جواد گلزار
006591.jpg
نيمه هاي شهريور يعني اول مهر! شروع دوباره درس و مدرسه و دلهره هاي شيرين خريد كيف و كتاب، لباس نو و دفترهايي كه ورق هايشان بوي خاصي مي دهد، بويي كه سال ها بعد نيز از مشام مان بيرون نمي رود.
يك ميليون دانش آموز كلاس اولي، امسال مانند همه كلاس اولي هاي سال هاي دور و نزديك، قرار است كلاس  اولي  بودن را تجربه كنند. تجربه اي كه هر چند شيرين به نظر مي رسد، اما اضطرابي نهفته را نيز به همراه دارد؛ اما والدين مي توانند با كاستن از اضطراب خود، دلهره كلاس اولي ها را به هيجاني شيرين و به ياد ماندني تبديل كنند.

رفتن به مدرسه  براي همه كودكان همواره واقعه اي بزرگ و عجيب بوده و هست؛ چرا كه كودك مدرسه رفتن را گام نهادن در راه بلوغ، كمال واستقلال رأي و عمل مي داند، هر چند آن را به زبان نياورد؛ اما همين احساس كسي بودن وآزادي، حس جدايي از والدين را نيز به همراه دارد؛ كه همين امر عاملي جهت ايجاد دلهره و اضطراب در كودكان است. والدين نيز از اين قضيه مستثني نيستند؛ چرا كه آنها نيز شروع مدرسه را تحولي بزرگ در زندگي خود و فرزندانشان مي دانند؛ تحولي كه بي ترديد وظيفه آنها را سنگين تر و اضطراب شان را دو چندان مي كند.
شكست اضطراب
روزهاي نخستين شروع مدرسه، كودك با محيط، افراد، ارتباطات و قوانين جديدي آشنا مي شود، تازه هايي كه تا پيش از اين تصوري از آنها نداشته و يا اگر هم داشته، در حد ذهنياتي شكل گرفته از تعاريف خوب يا بد ديگران به ويژه والدينش بوده است. به عقيده روانشناسان، همين پيش فرض هاي شكل گرفته در ذهن كودك عاملي جهت هيجان و استرس او و حالت تدافعي و تهاجمي وي در مقابل همكلاسي ها و اولياء مدرسه و يا عاملي جهت آرامش و استقبال او از درس و مدرسه است.
براي آشنا كردن صحيح كودك با محيط جديد، لازم است به چند نكته توجه كنيم:
- پيش از آغاز مدرسه و حتي قبل از شروع برنامه هاي آموزش و پرورش براي شروع مدرسه و استقبال ازمهرماه (دركشور ما جشن شكوفه ها)، فرزندتان را به مدرسه اش ببريد، مثلاً هنگام ثبت نام و به دلايل مختلف او را همراه خود به مدرسه ببريد. تمام كلاس ها، دفتر مدرسه ، سرويس هاي بهداشتي، كتابخانه و... را به او نشان بدهيد تا با فضاي مدرسه كاملاً آشنا شود.
- درباره درس و مدرسه و زيبايي هاي روزهاي آغازين سال تحصيلي با او صحبت كنيد، تا اشتياق حضور در مدرسه را در او بيدار كنيد.
- از خودتان برايش صحبت كنيد، اين كه روز اول مدرسه چه احساسي داشتيد، چه كرديد و... از رفتار آموزگار با شما و به طور كلي درباره همه احساس هاي خوشايند و ناخوشايند خود صحبت كنيد؛ صحبت كردن از احساس هاي ناخوشايند، بايد در جهت نتيجه گيري مثبت باشد.
- براي آرامش بيشتر خود و فرزندتان با آموزگار او صحبت كنيد و درباره برنامه درسي، روند كار در كلاس و... آگاه شده و اين اطلاعات را با زباني ساده در اختيار فرزندتان قرار بدهيد.
- خيال فرزندتان را راحت كنيد كه روز اول مهر، آموزگار از آنها درس نمي پرسد: اغلب كودكان فكر مي كنند آموزگار در اولين روز حضور در كلاس، درباره آموخته هاي دوره پيش دبستاني از آنها سؤال مي كند و همين امر براي آنها هيجان انگيز است.
- سعي كنيد هر وقت از منزل خارج مي شويد، از كنار مدرسه فرزندتان عبور كنيد تا محيط اطراف مدرسه براي فرزندتان غريبه به نظر نرسد. از طرفي مسافت بين منزل تا مدرسه طولاني و دور به نظر نيايد.
- درباره موفقيت ها، تفريح ها و شادي ها و نكات مثبتي كه در طول دوران تحصيل به ويژه سال اول ابتدايي با آنها مواجه شده ايد، صحبت كنيد؛ اين صحبت  ها انگيزه مثبت در او ايجاد مي كند.
- با نقاشي و طراحي و يا با وسايل بازي او مدرسه ساخته يا طراحي كنيد و از روي نقاشي يا ماكتي كه ساخته ايد، قسمت هاي مختلف مدرسه را براي او شرح دهيد.
- كتاب هايي را براي او انتخاب كنيد كه درباره درس و مدرسه داستان هايي حكايت كرده اند. اين كتاب ها تشويقي براي رفتن به مدرسه و ياد گرفتن سريع ترمهارت خواندن و نوشتن، براي خواندن اين كتاب ها است.
- همراه با فرزندتان پياده و يا با وسايل نقليه عمومي، چندين بار تا قبل از شروع مدرسه، به مدرسه او برويد تا فرزندتان مسير پياده و يا نحوه استفاده از وسايل نقليه عمومي، براي رفتن به مدرسه و بازگشت به منزل را ياد بگيرد. اين كار به او آرامش مي دهد؛ چراكه مي آموزد چگونه و با چه وسيله اي خود را به سرعت به منزل برساند و اطمينان مي يابد كه گم نخواهد شد.
تنظيم برنامه ها
خريد لوازم مدرسه، كيف، كفش، لباس و... همان قدر كه شيرين و دوست داشتني است و كودك براي رسيدن به اين لحظه، لحظه شماري مي كند. اما به تعويق افتادن اين لحظه دوست داشتني، كودك را مضطرب مي كند؛ چرا كه احساس مي كند براي رفتن به مدرسه حاضر نيست. بنابراين بهتر است تهيه لوازم و ديگر نيازهاي كودك براي رفتن به مدرسه حداقل يك ماه مانده به شروع مدرسه انجام شود. از طرفي خريد به موقع مايحتاج كودك باعث ارتباط بيشتر كودك با وسايل و لباس و كفش نو شده و به او آرامش مي دهد و اول مدرسه، همه چيز براي او جديد و غريبه نيست.
نزديك شدن به روزهاي پاياني تعطيلات تابستان و به دنبال آن تغيير شرايط كودك چه از جهت زمان خواب و استراحت و چه از جهت وضعيت تغذيه، گردش و تفريح و... دستخوش تحول مي شود؛ كه اين تغييرات نيز عاملي جهت بروز اضطراب در كودك است. از اين رو براي جلوگيري از بروز اين حالت و كاهش هيجان و اضطراب كودك لازم است تا تغييرات به صورت نامحسوس و به تدريج صورت بگيرد. به طور مثال به تدريج از زمان گردش و تفريح او بكاهيد؛ اگر بعدازظهرها هر روز بيرون مي  رفتيد، اين زمان را به يك روز در ميان و در نهايت هفته اي دوبار محدود كنيد. وضعيت خورد و خوراك كودك را نيز به تدريج تنظيم كرده و تغيير بدهيد. به اين ترتيب كه اگر تاكنون فرزندتان دير صبحانه مي خورد، با عقب بردن هر هفته نيم ساعت، به زمان مناسب براي صرف صبحانه، هنگام آغاز مدرسه برسيد. تغييرات ديگر را نيز به تدريج ايجاد كنيد و از ايجاد هر نوع تحول ناگهاني در برنامه كودك جداً بپرهيزيد. روانشناسان بهترين زمان شروع ايجاد تحولات در برنامه كودك را يك ماه مانده به آغاز فصل درس و مدرسه مي دانند و معتقدند اين زمان مناسب ترين فاصله براي تغيير تدريجي عادت ها و ثابت كردن عادت هاي جديد در ذهن و رفتار كودك است.
كنترل احساسات
احساسات والدين و عكس العمل هاي شما به شدت روي فرزندتان تأثير مي گذارد. حفظ آرامش و نداشتن هيجان براي زندگي جديد فرزندتان، او را نيز آرام مي كند؛ اما وجود هر نوع هيجان و استرس در والدين و مهم تر از همه نشان دادن اين هيجان و اضطراب، كودك را كلافه و مضطرب مي كند. بنابراين به جاي اضطراب و كلافگي، برنامه ها را هر چه سريع تر تنظيم كنيد تا خود و فرزندتان به آرامش لازم برسيد.
ملاحظات روزهاي پاياني و آغازين
روزهاي هفته هاي نخستين مدرسه، به ويژه براي كلاس  اولي ها، روزها و ساعت هاي حساسي است، بنابراين به هيچ وجه آنها را تنها نگذاريد. براي اين منظور به چند نكته توجه كنيم؛
- آنها را تنها روانه مدرسه نكنيد. اگر امكان همراهي با آنها وجود ندارد، از سرويس مدرسه براي اين كار استفاده كنيد؛ چرا كه روزها و هفته هاي نخستين شروع درس و مدرسه، كودك نمي تواند به درستي بعضي كارها را انجام بدهد؛ مهم تر اين كه هيجان ناشي از رفتن به مدرسه به تنهايي، از شب تا صبح و هيجان بازگشت از مدرسه، از شروع اولين ساعت كلاس تا به صدا درآمدن زنگ پايان روز، همراه كودك است؛ و اين دغدغه تأثير بسيار منفي براي ميزان فراگيري كودك دارد.
- پس از بازگشت از مدرسه به دقت به حرف هاي او گوش بدهيد، تا مشكلات احتمالي او را برطرف كرده و او را راهنمايي كنيد. با نشان دادن اشتياق خود، عادت صحبت كردن درباره درس و مدرسه را ملكه ذهن كودك بكنيد. صحبت كردن از مشكلات و حتي شادي  ها و موفقيت ها، ذهن كودك را آرام مي كند.
- اشتباهات فراوان او در روزهاي نخستين درس و مدرسه را ناديده نگيريد؛ اما براي برطرف كردن آنها از دعوا، عصبانيت و تحكم استفاده نكنيد؛ با آرامش و حوصله مشكلات را حل كنيد.
و كلام آخر: روزها و هفته هاي آغازين درس و مدرسه براي همه كودكان به ويژه كلاس اولي ها با هيجان و استرس خاص و البته نهفته همراه است؛ كه اگر به هر نحو به اين هيجان افزوده شود، كودك از درس و مدرسه دلزده شده و ابتدا آموزه ها را به كندي و سپس به سختي آموخته و در نهايت نسبت به درس و مدرسه بي انگيزه شده و آن را كنار مي گذارد: بنابراين حفظ آرامش و تنظيم برنامه ها بهترين راه استقبال از ماه مهر و شروع درس و مدرسه است... موفق باشيد.
مهتاب صفرزاده خسروشاهي

۳۰ روش براي بهبود مهارت هاي نوشتن در دانش آموزان
پيازاملا !
ليدا كاكيا
006594.jpg
اشاره
اهميت نوشتن و نياز به صحيح نوشتن در ايجاد ارتباط با ديگران بر كسي پوشيده نيست. در همين ارتباط از ابتداي آموزش رسمي خواندن و نوشتن، به كودكانمان مي آموزيم كه چگونه بنويسيم وچه اقداماتي در اين باره انجام مي دهيم تا بتوانند آموخته هاي خود را در موقعيت هاي مختلف به كار گيرند.
مهمترين ماده درسي كه اين وضعيت را بر عهده دارد، املاي فارسي است. املا در لغت به معني پر كردن، بر سر جمع گفتن، تقرير كردن مطلبي تا ديگري آن را بنويسد، است. در زبان فارسي كلمه اي معادل املا و ديكته نداريم، ولي مي توانيم از بر نويسي يا گفتار نويسي را جايگزين كلمه املا يا ديكته كنيم. منظور اين است كه شخص گفته هاي ديگران را بدون ديدن آن كلمات بنويسد.
با توجه به اين كه درس املا بناي علمي در يادگيري ساير دروس است و توجه به اين مهم، يكي از ضروريات نظام آموزشي ماست و از طرفي روش هاي متداول املا نمي تواند راه گشاي مشكلات آموزشي در اين درس باشد، لذا در اين مجموعه سعي شده است چندين روش متنوع و جالب براي املا و تصحيح آن ارائه شود. تا از همين ابتداي سال تحصيلي با ياري اوليا و آموزگاران در افزايش توانمندي دانش آموزان تلاش شود.
۱) املا به صورت گروهي. به اين شكل كه بچه ها را به گروه هاي 5 يا 6 نفره تقسيم مي كنيم و در هر گروه، هر خط را يك نفر از گروه مي نويسد و در انتها نمره گروهي مي دهيم و آن املا در پوشه كار گروه ها قرار مي گيرد.
۲) هر گروه يك متن املا با كمك تمام اعضاي گروه خود مي نويسد و ما املاي همه گروه ها را جمع آوري كرده و مي خوانيم و سپس يا بهترين متن ديكته را به كل كلاس مي گوييم و يا از هر گروه يك پاراگراف انتخاب كرده و ديكته تلفيقي تهيه كرده و به كل كلاس، ديكته مي گوييم. در اين صورت متن ديكته را بچه ها انتخاب كرده اند.
۳) بچه ها را گروه بندي مي كنيم و سپس هر گروه متن ديكته اي را مي نويسد و براي گروه ديگر مي خواند تا آن گروه بنويسند. ديكته گروه به گروه نام ديگر اين ديكته است.
۴) در روش ديگر، باز بچه ها به گروه هاي 5 يا 6 نفره تقسيم مي شوند. 10 كلمه مهم از درس انتخاب مي كنيم و از بچه ها در گروه ها مي خواهيم كه هر كدام جمله اي را در ارتباط با درس بنويسند و از كلمات مهم مورد نظر استفاده كنند و هر گروه جملات خود را كنار هم گذاشته و يك متن كوتاه و زيبا بسازد.
۵) در مواقعي كه شاگردي ضعيف است و در املا پيشرفت چنداني ندارد، مي توان در هنگام ديكته دانش آموز ضعيف را كنار دانش آموز قوي نشاند تا بعضي از لغات را كه برايش مشكل است، با مشورت بنويسد. در نتيجه دانش آموز ضعيف، هم آن لغت را به خوبي به ذهن مي سپارد و هم با افت نمره به طور مكرر مواجه نمي شود. البته اين روش نبايد به طور تكرار و هميشگي باشد.
۶) در هنگام تصحيح كردن املا، معلم صحيح لغات را نمي نويسد و دانش آموزان خودشان درست لغات را از كتاب پيدا مي كنند و بعد ما به آن املا نمره مي دهيم. يعني، ابتدا دور كلمات اشتباه خط مي كشيم و صحيح آن را بچه ها مي نويسند و ما به صحيح نوشتن آنها نمره مي دهيم.
۷) روش ديگر اين است كه معلم بهتر است متن ديكته را قبل از املا براي بچه ها بخواند، ولي بچه ها چيزي ننويسند و تنها گوش دهند.
۸) بعد از املا هم بايد متن مجدداً خوانده شود، يعني در هر املا كل متن بايد سه بار خوانده شود.
۹) در صورت ديگر املا، مي توان شفاهي ديكته را خواند و بچه ها لغات مهم آن را هجي كنند و در هوا بنويسند.
۱۰) نوع ديگر املا مي تواند چنين باشد كه شاگرد پشت سري كلمات را روي پشت فرد جلويي بنويسد و شاگرد جلويي از روش حركت انگشتي فرد عقبي بتواند لغات را بفهمد و بنويسد كه اين يك نوع بازي و املا است.
۱۱) در روش ديگر به بچه ها مي گوييم روزنامه با خود به كلاس بياورند و لغات را ببرند و از لغات بريده شده يك بند املا براي ما درست كنند و بر روي ورقه بچسبانند. يا اين روش مي تواند به صورت گروهي هم صورت گيرد.
۱۲) مي توان املايي را به صورت پلي كپي بدون نقطه، بدون تشديد و يا به صورت لغات ناقص به دانش آموزان داد تا آنان در جاي مناسب نقطه بگذارند و يا تشديد قرار دهند يا لغات ناقص را كامل كنند.
۱۳) مي توان ديكته را به صورت لغات صحيح و غلط در كنار هم قرار داد تا بچه ها كلمه غلط را خط بزنند.
۱۴) روش ديگر املا مي تواند به صورت تصويري باشد. يعني، شكل را به دانش آموزان بدهيم تا آنان املاي صحيح آن را بنويسند.
۱۵) املاي تقويت حافظه: بدين صورت كه معلم متني را روي تخته مي نويسد و سپس متن را براي دانش آموزان مي خواند و سپس روي نوشته هايش روي تخته پرده مي كشد و بچه ها بايد هر آنچه از متن فهميده اند را بنويسند. سپس معلم پرده را از تخته برمي دارد و بچه ها متن خود را با متن تخته مقايسه مي كنند و به خود امتياز مي دهند.
۱۶) روش ديگر، مي تواند استفاده از آينه باشد كه كلمات را بر عكس بنويسيم و بچه ها با آينه درست آن را بنويسند و يا صحيح آن را بخوانند.
۱۷) ديكته آبكي: روش ديگر، استفاده از آب و محيط حياط مدرسه است. بدين ترتيب كه بچه ها به صورت انفرادي و يا گروهي با خود آب پاش به مدرسه مي آورند و با آب ديكته را روي زمين بنويسند و گروهي نوشته هاي خود را تصحيح كنند.
۱۸) روش ديگر در تصحيح املا اين است كه دانش آموزان با اشتباهات خود جمله بسازند و يا ديكته به صورت جمله سازي از لغات مهم درس باشد.
۱۹) كلمات مهم يا مشكل درس را روي پارچه بنويسند و سپس با خمير و يا نخ و سوزن كلمات را بسازند و يا بدوزند كه در اين صورت املا با هنر و بازي توأمان مي شود (يادگيري تلفيقي)
۲۰) دانش آموزان از اشتباهات خود در املا كلمات هم خانواده، متضاد و يا هم معنا بنويسند.
۲۱) براي آشنايي دانش آموزان با انواع صداها و لهجه ها در هنگام ديكته گفتن و از اين كه بچه ها تنها به صدا و لحن معلم خود خو نگيرند، معلم مي تواند از اطرافيان خود بخواهد تا متن املا را بر روي نوار بخوانند و صداي خود را ضبط كنند و سپس آن متن را به كلاس بياورد و بچه ها از روي آن نوار ديكته بنويسند و در هنگام ارزشيابي پاياني و يا هر زمان ديگر بچه ها دچار مشكل نشوند.
۲۲) همكاران معلم مي توانند در املاهاي كلاسي جاي خود را تعويض كنند و به بچه هاي كلاس هاي ديگر املا بگويند تا بچه ها با انواع صداها و لحن  و گويش در ديكته آشنا شوند.
۲۳) دانش آموزان مي توانند به والدين خود ديكته بگويند و والدين در املاي خود چند كلمه را اشتباه بنويسند تا بچه ها آنها را تصحيح كنند و به پدر و مادر خود نمره دهند.
۲۴) بچه ها مي توانند به معلم خود ديكته بگويند. هر گروه يك پاراگراف به معلم بگويد و در انتها گروه ها ورقه  معلم را تصحيح كنند و يا هر گروه پاراگراف مخصوص به خود را صحيح كند. البته بهتر است معلم چند كلمه را عمداً اشتباه بنويسد.
۲۵) براي والدين بي سواد، فرزند مي تواند صداي خود را ضبط كند و از روي صداي خود به خودش ديكته بگويد يعني صداي ضبط شده خود را جايگزين صداي اولياي خود كه بي سواد هستند، نمايد.
۲۶) يكي ديگر از روش ها براي تصحيح املا اين است كه مي توان املا را به بچه ها داد تا تصحيح كنند، ولي در نهايت نمره نهايي را معلم بدهد و يا دانش آموزان تصحيح كننده با مداد كنار دفتر فرد، نمره بگذارند و بعد معلم، نمره خود را با نمره اي كه دانش آموزان داده مقايسه كند.
۲۷) معلم لغاتي را بر روي مقوا مي نويسد و مقوا را به تخته نصب مي كند و زمان كوتاهي وقت مي دهد تا دانش آموزان كلمات را به دقت نگاه كنند و سپس مقوا را جمع مي كند. در اين جا بچه ها هر آنچه از لغات در ذهنشان مانده است را مي نويسند و ما لغات و كلمات آنان را تصحيح مي كنيم تا دقت آنان سنجيده شود.
۲۸) دانش آموزان املا را در هوا بنويسند و ما هم در هوا تصحيح كنيم نه با قلم و روي كاغذ.
۲۹) روش ديگر املا كه همراه با بازي هم است، اين است كه دانش آموزان با گچ روي زمين مدرسه و حياط مدرسه ديكته بنويسند و سپس حياط را دسته جمعي بشويند تا آثار گچ حياط مدرسه را كثيف نكند.
۳۰) معلم مي تواند املا را بر روي چندين كارت بنويسد و اين كارت ها بين گروه ها تقسيم شود تا تمام گروه ها كارت را ببيند و سپس كارت ها را جمع كرده و از روي آنها ديكته بگويد.
لازم به تذكر است كه روش هاي املا كه به عنوان نمونه بيان گرديد را نبايد به عنوان روش واحد تلقي كرد. اگر هر روشي بيشتر از اندازه استفاده گردد، ارزش آموزشي خود را از دست مي دهد. لذا اگر معلم بنا به ضرورت و در نظر گرفتن تنوع، روش هاي متنوع املا را به كار گيرد نتيجه مفيدي عايد دانش آموزان خواهد شد.

اخبار
نظارت بر كيفيت شير مدارس
به عهده آموزش و پرورش است
فارس: مدير كل دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت گفت: با توجه به اينكه از امسال وزارت آموزش و پرورش خودش مباشر توزيع شير مدارس شده و بودجه آن را در اختيار گرفته است مسئوليت نظارت بر كيفيت شير مدارس نيز به عهده اين وزارتخانه است.
مرتضي صفوي افزود: وزارت بهداشت فقط نظارت بر كيفيت شيرهاي توليدي در كارخانه ها را بر عهده دارد اما رسيدگي به ساير موارد از قبيل توجه به تاريخ توليد، انقضا و كيفيت شير توزيعي در مدارس به عهده مسئولان سازمانهاي آموزش و پروش استانها و شهرستانهاست. وي اضافه كرد: امسال توزيع شير براي همه دانش آموزان مدارس دولتي به ميزان 200 ميلي ليتر و سه روز در هفته با توجه به مصوبه شوراي عالي سلامت و امنيت غذا عملي مي شود، اما مدارس بايد در انتخاب شير مناسب، كيفيت و زمان مناسب مصرف آن توجه كنند. وي گفت: توزيع شير در مدارس در مقاطع پيش دبستاني، دبستان و راهنمايي و به صورت يك روز در ميان انجام مي شود و فقط در دبيرستانها شير توزيع نمي شود. صفوي افزود: قرار بود امسال بر اساس مصوبه شوراي عالي سلامت و امنيت غذا، 50 گرم خرما نيز در كنار شير، در مدارس توزيع شود اما چون بودجه آن تامين نشد توزيع خرما در مدارس امسال انجام نمي شود و اميدواريم از سال آينده با تامين بودجه آن از سوي مجلس توزيع خرما را نيز در مدارس داشته باشيم. وي گفت: چون وزارت بهداشت در سبد غذايي كودكان خرما را نيز تعريف كرده است، بنابراين از والدين مي خواهيم از خرما به عنوان ميان وعده  غذايي فرزندانشان استفاده كنند و توزيع اين محصول را در بوفه هاي مدارس نيز توصيه مي كنيم.

پيام انجمن خيرين مدرسه ساز
به مناسبت بازگشايي مدارس
گروه علمي فرهنگي- جامعه خيرين مدرسه ساز كشور با ارسال پيامي آغاز سال تحصيلي در مدرسه هاي كشور را تبريك گفت.
حافظي، رئيس جامعه خيرين مدرسه ساز در اين پيام با اشاره به اين كه مشاركت در امور اجتماعي با توسعه و سازندگي مواجه خواهد شد، از دانش آموزان سراسر كشور خواسته است در انجمن خيرين جوان كه با ابتكار جامعه خيرين و به منظور مدرسه سازي شكل گرفته است، حضور فعال داشته باشند. به همت خيرين عضو جامعه خيرين مدرسه ساز در سال هاي اخير، صدها مدرسه در سراسر كشور ساخته و تحويل آموزش و پرورش شده است.

چگونگي تخصيص ساعات كار هفتگي مراقبين سلامت مدارس
گروه علمي و فرهنگي پيرو اعلام آيين نامه اجرايي تأمين، حفظ و ارتقاي سلامت جسمي، رواني و اجتماعي دانش آموزان، چگونگي تخصيص ساعات كار هفتگي مراقبين سلامت مدارس از سوي وزارت آموزش و پرورش اعلام شد. به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، بر اين اساس از مجموع 30 ساعت كار مراجعين سلامت مدارس، 12 ساعت آموزش در هفته به آموزش ارتقاي سلامت از قبيل سلامت دهان و دندان، پيشگيري از بيماري ها، بهداشت فردي و موارد مشابه اختصاص دارد كه اين آموزش ها به صورت مستمر براي دانش آموزان 6 ساعت، اولياي دانش آموزان 4 ساعت و كاركنان مدرسه 2 ساعت ارائه مي شود.

پيش  دبستاني ها
آموزش هاي قرآني مي بينند
گروه علمي فرهنگي- معاون آموزش و پرورش عمومي وزارت آموزش و پرورش، سال تحصيلي جديد را سال توجه به آموزش و پرورش در دوره ابتدايي و همچنين توليد علم همراه با اخلاق و معنويت اعلام كرد.
حسين احمدي، در يك نشست مطبوعاتي به بالا بردن سطح كيفيت آموزشي در دوره ابتدايي و پيش دبستاني اشاره كرد و گفت: توليد علم بايد با ايجاد گروه هاي كاوشگري در ميان دانش آموزان تقويت شود، همچنين مباحث قرآني به دليل ترويج ارزش هاي ديني و اسلامي، بيش از پيش در عملكرد دولت و آموزش و پرورش مد نظر قرار مي گيرد.
وي در اين باره گفت: درس قرآن از پايه اول دبستان تا پايان دوره راهنمايي تحصيلي در برنامه آموزشي مدارس گنجانده شده است و ما براي بالا بردن سواد قرآني دانش آموزان، تربيت و آماده سازي مدرسين را در دستور كار خود قرار داده ايم.
احمدي افزود: حدود 20هزار معلم تا پايان شهريور ماه تحت آموزش قرآني قرار مي گيرند.
تاكنون 400 مدرس از استان هاي كشور براي گذراندن دوره آموزش قرآني به تهران اعزام شده اند و قرار است هر كدام از آنها 50 نفر از آموزگاران استان خود را آموزش قرآني دهند.
وي در ادامه به توضيح در مورد گسترش دارالقرآن ها و اداره مراكز پيش دبستاني توسط بخش غيرانتفاعي و خصوصي پرداخت. همچنين توجه به محتواي قرآني به وسيله قصه هاي قرآني، شعر، نمايش و كارهايي از اين قبيل با همكاري مراكز قرآني را از اهداف تازه آموزش و پرورش برشمرد.
احمدي در اين ارتباط گفت: حدود 8 هزار معلم براي آموزش قرآن در مراكز پيش دبستاني تعليم داده شده اند كه از اين طريق، دانش آموزاني كه امسال تحت پوشش قرآني قرار خواهند گرفت، بيست درصد به نسبت سال گذشته افزايش پيدا مي كنند.
وي همچنين با اشاره به فرآيند توليد علم كه از سياست هاي نظام است، گفت: ما مي خواهيم روح خلاقيت و كاوشگري، سؤال محوري به جاي پاسخ محوري و تحقيق و تفحص را به صورت جدي در دوره ابتدايي پوشش دهيم. بنابراين ارزشيابي بر اساس نمره و آزمون هاي موسوم در گذشته، جاي خود را در سال جديد به فعاليت هاي عملياتي، كارگاهي و مهارت هاي دستي خواهد داد.
معاون آموزش و پرورش عمومي، به ضرورت گذراندن دوره پيش  دبستاني اشاره كرد و افزود: با آغاز سال تحصيلي جديد، حدود يك ميليون و 200 هزار نفر دانش آموز پايه اول در مدارس كشور حضور پيدا مي كنند كه تنها 560 هزار نفر از آنها دوره پيش دبستاني را گذرانده اند؛ در صورتي كه آموزش در اين دوره موفقيت بيشتري در دوره ابتدايي براي دانش آموزان به همراه خواهد داشت. تعداد مردودين در سال گذشته 6/2 دهم درصد بوده است كه درصد زيادي از اين رقم مربوط به دانش آموزان پايه اول است و عدم گذراندن پيش دبستاني و ناآشنايي دانش آموزان با محيط مدرسه از دلايل بروز اين مشكل است.

فرهنگ و آموزش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |