چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۹ - Sep 20, 2006
خاوير سولانا:
پيشرفت هاي مهمي در مذاكره با ايران داشته ايم
گروه سياسي - در حالي كه سخنان دوشنبه ژاك شيراك، رئيس جمهوري فرانسه مبني بر مخالفت با تحريم ايران، با انعكاس وسيعي در رسانه هاي جهان مواجه شد و به تعبير لس آنجلس تايمز، ضربه سهمگيني بر مواضع «بوش» بوده است، او در آستانه سفر به نيويورك مجددا بر موضع خود صحه گذارد و گفتگو را تنها راه حل پرونده هسته اي ايران اعلام كرد.
از سوي ديگر خاوير سولانا مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا تاكيد كرد كه در چند روز آينده با علي لاريجاني دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران در نيويورك ديدار خواهد كرد. سولانا با اعلام اين خبر ادامه داد كه پيشرفت مهمي در گفتگوها حاصل شده است.
وزراي خارجه ۱+۵ هم ديشب در ضيافت شامي به بحث درباره پرونده اتمي ايران پرداخته اند.
مخالف اعمال تحريم
خبرگزاري «رويترز» به نقل از شيراك افزود: فرانسه مخالف اعمال هرگونه تحريم تجاري و سياسي بر ضد ايران است و پاريس از موضع روسيه و چين براي ادامه مذاكرات حمايت خواهد كرد.
وي تصريح كرد: ابزار تحريم به هيچ وجه كارايي لازم را براي برخورد با پرونده هسته اي ايران نخواهد داشت. شوراي امنيت نيز بايد از تهديدهاي خود مبني بر اعمال تحريم هاي تجاري بر ضد ايران دست بردارد. وي تاكيد كرد: تحريم هاي تجاري نه تنها پرونده هسته اي ايران را حل و فصل نخواهد كرد بلكه موضوع هسته اي را بيش از پيش پيچيده تر خواهد كرد.
تماس هاي روزانه
سولانا درباره قطعنامه ۱۶۹۶ شوراي امنيت سازمان ملل كه ۹ شهريور را ضرب الاجل پايان غني سازي در ايران معرفي كرده بود، گفت: « منطقي خواهد بود كه مادامي كه در براي مذاكره باز است قطعنامه جديدي نداشته باشيم.»
سولانا اظهار كرد: « انجام چنين كاري در صورتي كه به مذاكرات ادامه مي دهيم كاري متناقض است.»
رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپايي گفت كه تقريبا به طور روزانه تماس هايي با مقامات ايراني برقرار بوده است و افزود: « در طول اين زمان بيشترين ميزان پيشرفت را از آغاز اين مذاكرات در چند سال قبل تاكنون به دست آورده ايم.»
برنامه هسته اي ايران از موضوعات اصلي مورد بحث در اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل و در ديدارهاي رهبران جهان در حاشيه اين اجلاس خواهد بود.
ادعاي بولتون
در اين ميان آمريكايي ها هم بيكار ننشسته اند و جان بولتون كه نمايندگي آمريكا در شوراي امنيت را برعهده دارد در تلاشي براي صدمه زدن به فضاي مثبتي كه در مذاكرات درباره برنامه هسته اي ايران حاصل شده است با بيان اين كه لاريجاني هنوز به نيويورك وارد نشده ادعا كرد: « به نظر مي رسد مذاكرات با ايران در حال متوقف شدن است!»
به گزارش ايسنا سفير دايم آمريكا در سازمان ملل روز دوشنبه به خبرنگاران مستقر در مقر اين سازمان گفت: « به نظر مي رسد مذاكرات با ايران در حال رسيدن به نقطه توقف است؛ چرا كه لاريجاني كه انتظار داشتيم به نيويورك سفر كند به اينجا نيامده است.»
شان مك كورمك سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا نيز گفت كه واشنگتن با اعطاي ويزا به لاريجاني حسن نيت خود را نشان داده است.وي در عين حال مدعي شد كه ايران با به تعويق انداختن مكرر ديدارها با سولانا، با زمان بازي مي كند و اين تاكتيك شناخته شده آنهاست.
ديدار آقازاده با البرادعي
«رضا آقازاده» معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان انرژي اتمي اظهار اميدواري كرد: همكاري ايران با آژانس به بهترين شكل در چارچوب موافقتنامه پادمان ادامه يابد.
به گفته محمد سعيدي، معاون امور بين الملل سازمان انرژي اتمي، آقازاده اين مطلب را روز سه شنبه در ديدار با محمد البرادعي مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي بيان كرد.
سعيدي تصريح كرد: رئيس سازمان انرژي اتمي در اين ديدار، از گزارش اخيرا آژانس بين المللي انرژي اتمي در پاسخ به گزارش مقامات آمريكايي قدرداني و اظهار داشت اين نشانه بسيار خوبي است كه همكاري هاي ايران و آژانس مستمرا ادامه پيدا كند.سعيدي افزود: البرادعي در اين ديدار گفت: اين فرصت خوبي است كه شكل گرفته و اميدوارم با حسن نيتي كه در دو طرف وجود دارد، به سرانجام روشني برسد.
معاون امور بين الملل سازمان انرژي اتمي اظهار داشت: مدير كل آژانس همچنين گفت ما تلاش خواهيم كرد كه اين فرايند به نتيجه اي موفقيت آميز برسد.

در سخنراني در مجمع عمومي سازمان ملل متحد
بوش: به دنبال راه صلح آميز براي
حل مسأله هسته اي ايران هستيم
جرج بوش رئيس جمهوري آمريكا در سخنراني خود در مجمع عمومي  سازمان ملل متحد تأكيد كرد: آمريكا به دنبال راه صلح آميز براي حل مساله هسته اي ايران است.
به گزارش فارس، بوش ديروز در جمع نمايندگان بيش از ۱۹۰ كشور دنيا در مجمع عمومي  سازمان ملل ادعاي خود را درباره تسليحاتي بودن برنامه هسته اي ايران تكرار كرد. بوش با اشاره به آنچه جاه طلبي هاي هسته اي ايران ناميد، بدون اشاره به گزارش هاي مكرر آژانس بين المللي انرژي اتمي مبني بر نبودن انحراف در برنامه هسته اي ايران گفت: «ما از ايران مي خواهيم جاه طلبي هاي هسته اي خود را متوقف كند.» وي مدعي شد: «آمريكا با برنامه صلح آميز هسته اي ايران مخالفتي ندارد.» بوش در بخشي ديگر از سخنراني خود گفت، آمريكا به مردم، فرهنگ و تاريخ ايراني ها احترام  مي گذارد.

بامداد امروز انجام شد
سخنراني احمدي نژاد در سازمان ملل
به دليل صادر نشدن رواديد براي همراهان رئيس جمهوري ايران
سخنگوي دبيركل سازمان ملل متحد از آمريكا انتقاد كرد
گروه سياسي- سخنگوي دبيركل سازمان ملل از اقدام آمريكا در صادر نكردن رواديد براي برخي اعضاي هيأت ايراني همراه رئيس جمهوري ايران انتقاد كرد.
به گزارش ايرنا استفان دوجاريك تاكيد كرد:  آمريكا بر اساس قوانين بين المللي موظف به صدور ويزا براي مقامات كشورها است.
مديركل مطبوعات و رسانه هاي خارجي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز گفت: اين وزارتخانه، اقدام اخير دولت آمريكا در صادر نكردن رواديد براي خبرنگاران ايراني را تلافي مي كند.
محمدحسين خوشوقت تصريح كرد: چنانچه اين برخوردهاي دولت آمريكا ادامه يابد و خبرنگاران ايراني با محدوديت ورود به اين كشور روبه رو باشند، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي هم اقدام آنان را بي پاسخ نمي گذارد. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري رويترز، كنت كاتزمن ، كارشناس ارشد خاورميانه كه در سرويس تحقيقاتي كنگره آمريكا نيز كار مي كند و قرار بود براي شركت در كنفرانسي امنيتي به ايران سفر كند، به دليل صادر نشدن ويزا، از اين سفر بازماند.
گروه سياسي رئيس جمهوري كه در نيويورك به سر مي برد، بامداد امروز در مجمع عمومي سازمان ملل متحد سخنراني كرد.
محمود احمدي نژاد كه بامداد سه شنبه به وقت محلي براي شركت در مجمع عمومي سازمان ملل ، وارد نيويورك شده بود مورد استقبال منوچهر متكي وزير امور خارجه و اعضاي هيأت نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل قرار گرفت.
برنامه هاي رئيس جمهوري در نيويورك
احمدي نژاد كه براي شركت در شصت و يكمين نشست سالانه مجمع عمومي سازمان ملل وارد نيويورك شده، با دبير كل سازمان ملل ديدار كرد .
وي در مدت سه روز اقامت در نيويورك با تعدادي از سران كشورهاي مختلف ديدار و گفت و گو خواهد كرد. از جمله برنامه هاي رئيس جمهور در مدت اقامت در نيويورك كه دفتر امور رسانه هاي رياست جمهوري آن را منتشر كرده است مي توان به سخنراني در مجمع رهبران كليساي آمريكا، سخنراني در جمع اعضاي شوراي روابط خارجي و ديدار با رهبران سازمان هاي اسلامي مستقر در آمريكا، نخبگان ايراني، منتخبان ايراني و جمعي از نخبگان و روشنفكران، استادان و ارباب رسانه هاي آمريكا اشاره كرد . رئيس جمهوري همچنين فردا ، در آخرين روز اقامت خود ، در يك كنفرانس خبري در مقر سازمان ملل شركت مي كند.
ديدگاههاي ايران براي اداره دنيا
رئيس جمهوري اسلامي ايران در بدو ورود به فرودگاه جان اف كندي نيويورك گفت: مسايلي در جهان مي گذرد كه همگان را آزرده كرده و ايران براي روند بهتر امور مرتبط با اداره دنيا، نقطه نظرات روشني دارد.
محمود احمدي نژاد كه با خبرنگاران صدا و سيما و ايرنا گفت و گو مي كرد، افزود: اكنون وضعيت دنيا به گونه اي است كه نمي توانم قاطعانه بگويم چشم انداز روشني فراروي آن قرار دارد.وي گفت: مجمع عمومي سازمان ملل فرصت مناسبي را براي بررسي راه حل هاي اين مشكلات ايجاد كرده و ما مي خواهيم با دبير كل و آن گروه از روساي جمهوري كشورها كه علاقه مند به حل عادلانه مسايل دنيا هستند، گفت و گو كنيم.
اظهار تاسف نسبت به
سخنان پاپ
محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري در ارتباط با اظهارات پاپ بنديكت شانزدهم رهبر كاتوليكهاي جهان درباره دين مبين اسلام گفت: ضمن احترامي كه به شخصيت ايشان مي گذارم، از برخي اطلاعات غلط كه در اختيار وي قرار مي گيرد، متاسف هستم.
رئيس جمهوري پيش از ترك كاراكاس به مقصد نيويورك در گفت و گوي مطبوعاتي مشترك با هوگو چاوز رئيس جمهوري ونزوئلا افزود: در قرن بيستم بسياري از مردم جهان بعلت جنگ و خشونت كشته شده اند و وقتي دقت مي كنيم متوجه مي شويم كه كشورهاي اروپايي و آمريكا خشونت طلب واقعي و عامل اين جنگها هستند.
براساس گزارش آسوشيتدپرس،رئيس جمهور كشورمان در اين كنفرانس خبري اظهار داشت: ايران داراي حق مشروع و قانوني براي توليد انرژي هسته يي است. رئيس جمهوري پس از دو روز اقامت در ونزوئلا در حالي كه بعلت كارشكني آمريكاييها در صدور رواديد براي هيات همراه رئيس جمهوري ايران، تعداد زيادي از همراهان خود از جمله گروههاي خبري رسانه هاي ايراني را به همراه نداشت، كاراكاس را به مقصد نيويورك ترك كرد.

نايب رئيس مجلس در گفتگو با همشهري :
سخنان بوش را مثبت تلقي مي كنيم
006717.jpg
گروه سياسي - چندي پيش جرج بوش رئيس جمهوري آمريكا در سخناني حق ملت ايران در استفاده از فناوري صلح آميز هسته اي را به رسميت شناخت. در گفتگو با نايب رئيس مجلس به ارزيابي اين سخنان پرداختيم.
محمدرضا باهنر نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي و دبيركل جامعه اسلامي مهندسين در خصوص چرخش استراتژيك آمريكا معتقد است: چالش هاي بين ايران و آمريكا، مسائل تاريخي مفصلي دارد و يك مقدار به سياست هاي راهبردي دو كشور برمي گردد بنابراين كوتاه كردن ديوار بي اعتمادي بين دو كشور به مقدار زيادي تحت تأثير مواضع تاكتيكي مقامات دو كشور است. باهنر اضافه كرد: اگر بخواهيم سخنان بوش را در اين موقعيت تحليل كنيم طبيعي است كه مثبت است و مي شود روي آن حساب كرد اما تجربه تاريخي نشان داده كه ثباتي در اين سخنان نيست و عمدتاً بحث هاي تاكتيكي است و ممكن است بعداً توسط مقام ديگري تكذيب و كار در گردونه ديگري قرار گيرد.
نايب رئيس مجلس با اشاره به اين كه ما صحبت هاي رئيس جمهور آمريكا را مثبت تلقي مي كنيم گفت: اما اين سخنان كافي نيست بلكه بايد كارها طوري تنظيم شود كه بي اعتمادي از بين برود. در حالي كه در جريان پرونده هسته اي، از يك طرف ايران در تلاش براي رسيدن به حق خود است و از طرف ديگر با مخالفت هاي جدي آمريكا و اروپا روبه رو شده است.
باهنر تأكيد كرد: قبول حق ايران قدمي در جهت رفع بي اعتمادي است. ما هم بايد براي رفع بي اعتمادي تلاش كنيم.
دبيركل جامعه اسلامي مهندسين در پاسخ به اين پرسش كه راههاي ايجاد اعتماد بين دو كشور چگونه طي مي شود؟ گفت: ديوار بي اعتمادي در طولاني مدت كشيده شده است ولي اگر اراده اي براي حل شدنش باشد ساده است. مثلاً موضوع فناوري هسته اي ميدان بسيار خوبي براي رفع بي اعتمادي است. در حالي كه ظرف سه يا چهار سال گذشته ما تلاش زيادي براي جلب اعتماد كرده ايم اما آنها به دنبال توقف فعاليت هاي هسته اي صلح آميز ايران بوده و به كمتر از آن رضايت نمي دهند. باهنر گفت: ما حرف مقطعي غرب و نظام بين الملل را مي فهميم و به آنها اطمينان مي دهيم به دنبال استفاده نظامي نيستيم، آنها هم بايد حرف ما را بفهمند كه نمي توانيم از حق خودمان بگذريم. نايب رئيس مجلس در خصوص پيش بيني آينده روابط ايران و آمريكا گفت: تجربه گذشته موفق نبوده است اما ما نمي خواهيم با مسأله برخورد منفي داشته باشيم و حاضريم راه گذشته را براي چندمين بار دنبال كنيم منتهي شرط آن اين است كه معطل نكنند، بازي ندهند و ساز جديدي را كوك نكنند.

يادداشت
سرانجام سياست برد، برد
مهدي مطهرنيا
شكسپير در گوشه اي از نمايشنامه مشهور مكبث به اين جمله اشاره دارد كه امنيت بزرگترين دشمن موجودات فناپذير است. اگرچه امكان دارد اين گفته شكسپير كه از زبان هكات Hecate خدابانوي افسون و جادوگري بازگو شده است، نيازمند شرح و توضيح باشد؛ و افرادي يافت شوند كه در درستي آن ترديد روا دارند، اما همگان بر اين امر اذعان دارند كه امنيت جويي از پركنش ترين انگيزه هاي بشر است كه با گوهر هستي او پيوندي ناگسستني دارد.از سوي ديگر بنا بر مطالعات جديد امنيتي در چارچوب گفتمان امنيت مثبت يا اثباتي ، مفهوم امنيت تنها به مسائل نظامي و تهديدات خارجي محدود نمي شود، بلكه متوجه افزايش توان ملي براي دستيابي به اهداف تعريف شده در سطح دولت-كشور در نظام بين المللي است؛ و مجموعه بازيگران در ساحت نظام بين المللي در مقام كنشگراني متعقل!! به دنبال افزايش قدرت ملي مي باشند.
نظريه بازي ها بخشي از روشهاي تحقيق در عمليات است كه فرض اساسي آن يافتن رفتار عقلاني بازيگران است. در اين تكنيك حداقل دو بازيكن درگير بازي هستند و نتيجه نهايي بازي بسته به نحوه بازي بازيكنان، مي تواند تركيبات گوناگوني داشته باشد كه در سطح كلان دربرگيرنده بازي ها با: 1 )حاصل جمع ثابت يا صفر و 2) حاصل جمع متغير يا غيرصفر است. مدل هايي چون مدل تهديد متقابل يا بازي تهديد و تطميع از جمله بازي هاي دسته دوم محسوب مي شود؛ و يكي ديگر از مدل هاي مطرح در اين حوزه مدل تهديد نامتقارن و سازش بازيگران نابرابر است. در مدل هاي ديگر، بازيگران ضمن برخورداري از موقعيت تقريباً برابر، راهكارهاي شناخته شده اي را پيش رو دارند؛ اما در عالم واقع همواره اين مدل ها مصداق ندارند و دو طرف بازي اغلب از قدرت نابرابر برخوردارند؛ اين واقعيت را در نزديكترين تجربه بين المللي مي توان در مورد منازعه آمريكا و عراق به ياد آورد. در چنين وضعيتي است كه در نظريه بازي ها، مدل تهديد نامتقارن معنا پيدا مي كند. در اين مدل بازيگرx با قدرت محدود ولي انگيزه ايدئولوژيك و انقلابي قوي براي تغيير وضع موجود كه شديداً از آن ناراضي است- تلاش مي كند و بازيگر y نيز با همه توان و قدرت سعي در حفظ وضع موجود دارد.
در اين مدل امكان دارد بازيگرx با انتقاد از وضع موجود يا تهديد يا هر اقدام ديگري بازيگرy يا بازيگران گروهy را به چالش فراخواند يا از در تسليم وارد شده و مطيع و منقاد بازيگرy گردد. بازيگر y نيز دو استراتژي پيش رو دارد: يا با اطمينان از قدرت خود و اين كه در هر زمان مي تواند X را از پاي درآورد نخست شكيبايي پيشه كرده و از در مماشات با X وارد شود يا با استفاده از موضع برتر خود، كار را تمام كرده و X را تحت سيطره خود درآورد. در اينجا با توجه به تسليم X و ضربه پذيري آشكار Y تقريباً ماهيت بازي به بازي با حاصل جمع صفر نزديك مي شود اما با اين تفسير كه دو طرف در حد و اندازه تعريف شده خود در نظام بين الملل باخت را با تعريف متفاوتي از آن تجربه خواهند كرد.
ممكن است كه بازيگر Y استراتژي مماشت را برگزيند كه در اين صورت زيان خود را به 10- كاهش خواهد داد، اما ممكن است X نيز حركتي سازشكارانه از خود نشان دهد و با اتخاذ استراتژي مماشات و مظلوم نمايي، تا حدودي براي خود كسب وجهه كند و 20+ امتياز نيز به دست آورد. در اينجاست كه بايد مواظب حركت بازيگر Y بود چرا كه اگر بازيگر Y احساس كند X مي خواهد از اوضاع به نفع خود استفاده؛ و براي خود وجهه و امتيازي كسب كند، ممكن است با تغيير استراتژي خود از مماشات به كسب برتري، امكان بهره برداري را از بازيگر X سلب كند.به نظر مي رسد كنشگران دخيل در پرونده هسته اي ايران در ماه هاي اخير با تأكيد بر برد، برد و سياست پيشنهادهاي بسته بندي شده وارد بازي در حوزه مدل تهديد نامتقارن و سازش بازيگران نابرابر شده اند و تلاش دارند در چارچوب افزايش درك متقابل وارد عمل شوند؛ اين رويكرد با توجه به اصل فرضيه عقلاني عمل كردن بازيگران بسيار مثبت است؛ اما بايد سويه گيري آن به سمتي مديريت شود كه در آن بازيگر X، امتيازات به دست آمده خود را حفظ و در عين حال از آنچه به دست آمده مغرور نشود و چالش با بازيگر قوي تر Y را ادامه ندهد؛ و در عين حال قدرت هاي بزرگ نيز بپذيرند كه بايد به افزايش توان بازيگران ديگر در مقام محدود شدن قدرت و امنيت خود نگاه نكنند؛ و بده-بستان را اصل حاكم بر حيات كشورها در نظام بين المللي دانسته و با احترام به آن امنيت واقعي خود را تضمين و هزينه هاي آن را كاهش دهند و فراموش نكنند كه به قول شكسپير در مكبث امنيت بزرگترين دشمن موجودات فناپذير است.

تاريخ دفاع مقدس بايد راهبردي شود
گروه سياسي با نزديك شدن به 31 شهريور ماه و آغاز هفته دفاع مقدس سازمان هاي ذي ربط فعاليت هاي خود را براي گراميداشت اين هفته آغاز كرده اند.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامي  با انتشار اطلاعيه اي ضمن گراميداشت فرا رسيدن هفته دفاع مقدس و دوران ايثار ملت ايران، از تمامي  هنرمندان، نويسندگان و مراكز علمي  و هنري خواست تا با نگاه جديد به تاريخ دفاع مقدس ملت ايران، طرح نويني را براي راهبردي كردن آن به وجود بياورند.از سوي ديگر مسئول روابط عمومي نيروي مقاومت بسيج از اهتمام اين نيرو براي برگزاري هر چه با شكوهتر مراسم هفته دفاع مقدس خبر داد و گفت: فعال  نمودن ستاد برگزاري اين هفته و كميته هاي تخصصي مربوطه در مناطق و نواحي بسيج به منظور برنامه ريزي، هماهنگي، پشتيباني، نظارت و ارزيابي از برنامه ها با مسئوليت فرماندهان نيروها از جمله اقدامات صورت گرفته براي برگزاري مراسم مختلف هفته دفاع مقدس است.

از سوي وزراي خارجه و كشور مطرح شد
خروج فوري اشغالگران،  تنها راه نجات عراق
گروه سياسي وزراي خارجه و كشور ايران در نشستهاي جداگانه اي در نيويورك و جده با اشاره به مشكلات امروز كشور اشغال شده عراق بر لزوم تسريع در خروج اشغالگران و حل مشكلات اين كشور تأكيد كردند .
منوچهر متكي كه در نشستي در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل با حضور وزيران خارجه پنج كشور عضو دائم شوراي امنيت و همسايگان عراق صحبت مي كرد و خبر آن را ايرنا منتشر كرده است ، با انتقاد شديد از اقدامات يكجانبه گرايانه آمريكا و اشغال عراق تصريح كرد كه ريشه مصائب فعلي عراقي ها، اقدام يكجانبه آمريكا در اشغال عراق است.در نشست عراق كه به رياست مشترك دبير كل سازمان ملل و جلال طالباني رئيس جمهوري عراق تشكيل شد، دبيران كل اتحاديه عرب و سازمان كنفرانس اسلامي و مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز شركت داشتند.
وزير كشور جمهوري اسلامي ايران نيز در سومين اجلاس وزيران كشور همسايگان عراق خواستار خروج سريع تر نيروهاي خارجي حاضر در عراق از اين كشور شد.
مصطفي پورمحمدي طي سخناني در سومين اجلاس وزيران كشور همسايگان عراق در جده اظهار داشت: خروج اشغالگران نكته اي است كه قطعنامه هاي سازمان ملل نيز بر آن تاكيد داشته و بر خلاف برخي تصورات مي تواند به تامين امنيت بيشتر در عراق كمك كند.
وزير كشور با تأكيد بر اينكه ما معتقديم تعيين يك جدول زمانبندي براي خروج نيروهاي خارجي از عراق يك ضرورت فوري و تعيين كننده است، گفت: جمهوري اسلامي ايران با وجودي كه بيشترين خسارات مادي و معنوي را از رژيم گذشته عراق متحمل شده، همواره به عنوان يك كشور دوست و برادر، خود را در كنار مردم عراق مي بيند.

جمعه برگزار مي شود
راهپيمايي ايرانيان در اعتراض به سخنان پاپ
گروه سياسي در ادامه واكنش هاي ايرانيان به سخنان پاپ بنديكت شانزدهم، اين هفته و پس از اقامه نماز جمعه، نمازگزاران دست به راهپيمايي خواهند زد.
شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي با دعوت از مردم از آنان خواست تا با حضور گسترده خود در اين راهپيمايي كه روز جمعه 31 شهريور ماه برگزار مي شود، عامل وحدت  بين مسلمانان و اديان الهي و جلوگيري از سوءاستفاده دشمنان قسم خورده اديان الهي باشند.
آيت الله مكارم شيرازي هم در همين راستا در درس خارج فقه خود ضمن توصيف روابط ناسالم مسلمانان و مسيحيان سخنان پاپ را موجب روشن شدن آتش جنگ صليبي در جهان و موجب ناامن  شدن آن دانست.آيت الله نوري همداني هم در ديدار تعدادي از دانشجويان ضمن تأكيد بر اين نكته كه پاپ در راه بوش گام برمي دارد افزود: تمام پيامبران خدا جهادگر و مجاهد بوده اند. ما از تمام مذاهب مي خواهيم تا به حوزه عليه قم بيايند و با استدلال و بحث منطقي ثابت كنيم كه اشتباه مي كنند.

سفر رئيس جمهوري به شهرستان هاي
استان تهران در ماه رمضان
گروه سياسي - استاندار تهران از سفر رئيس جمهوري در ماه رمضان به شهرستان هاي استان تهران خبر داد .
كامران دانشجو در شوراي برنامه ريزي و توسعه استان تهران كه عصر دوشنبه برگزار شد و ايسنا روزگذشته خبر آن را مخابره كرد ، اظهار داشت : طبق اعلام غيررسمي دولت، هيچ قولي براي در نظر گرفتن اعتبار در متمم بودجه و افزايش اعتبارات جاري داده نشده، اما ممكن است جابه جايي هايي صورت گيرد.
وي افزود: چنانچه بودجه اي اختصاص يابد به سازمان هايي كه در اولويت قرار دارند، پرداخت خواهد شد.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |