چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۹ - Sep 20, 2006
شوراي شهر ديروز تصويب كرد
تعيين تكليف و تثبيت واحدهاي تجاري تهران در سال ۸۵
مالكان املاك تجاري مي توانند با پرداخت ۷۵ درصد عوارض شهرداري ، نسبت به تثبيت واحد هاي تجاري  خود اقدام كنند
006759.jpg
گروه شهري - در جلسه ديروز شوراي اسلامي شهر تهران، لايحه «تعيين تكليف و تثبيت واحدهاي تجاري در سال ۸۵» پس از بررسي با انجام اصلاحاتي به تصويب رسيد.
به گزارش همشهري، از آنجا كه مهلت استفاده از تسهيلات مربوط به تثبيت تجاري هاي قبل از سال ۸۱ برابر مصوبه قبلي شوراي شهر اواخر اسفند ماه سال گذشته به پايان رسيده و از آن به بعد بلاتكليف مانده بود، براساس مصوبه جديد شوراي شهر، مالكان اين گونه املاك مي توانند با پرداخت ۷۵ درصد عوارض شهرداري شامل عوارض تغيير كاربري، نسبت به تثبيت تجاري هاي خود اقدام كنند.
در ماده يك مصوبه جديد شوراي شهر آمده است: به صاحبان املاك واحدهاي تجاري كه مشمول مصوبات كميسيون ماده پنج (واحدهاي تجاري قبل از سال ۸۰) در خصوص تثبيت واحدهاي تجاري مي شوند مشروط به تعيين تكليف واحد تجاري تا پايان اسفند ماه سال ۸۵ معادل ۷۵درصد عوارض شامل عوارض تغيير كاربري و پذيره تعلق مي گيرد و شهرداري مجاز به دريافت هيچ گونه وجهي مازاد بر آن نخواهد بود.
براساس يكي از تبصره هاي موجود: شهرداري موظف است كليه موارد تثبيت تجاري از ابتداي سال ۸۵ را برمبناي اين مصوبه تطبيق داده و كسري و مازاد دريافتي را با مؤديان تسويه كند.
براساس ماده ۲ اين مصوبه نيز، به صاحبان واحدهاي اداري غيردولتي مشمول دستورالعمل پيوست اين مصوبه مشروط به تعيين تكليف واحدهاي اداري تا پايان اسفند ۸۵ ، معادل ۵۰ درصد عوارض مصوب تغيير كاربري تعلق خواهد گرفت.
مهدي چمران رئيس شوراي شهر با اشاره به كاهش پلكاني ميزان بخشودگي عوارض تثبيت تجاري ها از سال ۸۲ تا سال جاري (يعني از ۵۰ درصد به ۲۵ درصد) گفت: در سال اول بسياري با استفاده از ۵۰ درصد تخفيف در نظر گرفته شده نسبت به تثبيت تجاري هاي خود اقدام كردند.
وي افزود: صاحبان واحدهاي تجاري به ويژه واحدهاي تجاري بزرگ همان سال اول اقدام كردند و سود كلاني هم بردند ولي در حال حاضر بايد به فكر بقيه واحدهاي تجاري نيز بود.
چمران در عين حال گفت: قدمت و وسعت واحدهاي تجاري و قيمت نيز بايد در فرمول مربوط به تخفيف عوارض تثبيت واحدهاي تجاري در سال ۸۵ لحاظ شود.
از سوي ديگر خسرو دانشجو مخبر كميسيون فني و عمراني شوراي شهر هنگام بررسي لايحه گفت: در سال ۸۲ وقتي شوراي شهر ۵۰ درصد تخفيف براي تثبيت تجاري ها تصويب كرد باعث شد تا برخي يك  شبه ميلياردها تومان سود ببرند، از اين رو پيشنهاد مي شود در اين لايحه سقف متراژ مشمول تخفيف نيز مشخص شود.
وي در عين حال با اشاره به اين كه اين لايحه مربوط به تثبيت تجارهاي قبل از ۸۰ است و سال هاي بعد را شامل نمي شود گفت: نبايد اجازه داد تا واحدهاي تجاري وسيع با استفاده از اين شرايط «يك شبه» به درآمدهاي ميلياردي دست يابند.
مسعود زريبافان عضو هيأت رئيسه شوراي شهر نيز با اشاره به مصوبات شوراي شهر در رابطه با تخفيف عوارض مربوط به تثبيت تجاري ها و حذف بهره از سيستم مالي شهرداري در شوراي شهر دوم خاطرنشان كرد كه گرفتن چنين پول هايي از مردم بركت ندارد و ايجاد مشكل مي كند.
وي گفت: شوراي شهر نبايد اجازه دهد كه هر درآمدي وارد سيستم مالي شهرداري شود.
وي افزود: در برخي موارد گفته مي شود كه املاك تجاري واقع در طرح هاي عمراني شهرداري ابتدا با تخفيف تثبيت ولي بعد به چند برابر قيمت خريداري مي شود و اين به ضرر شهرداري است. ضمن اين كه در مصوبه شورا به واحدهاي تجاري واقع در طرح هاي شهرداري اشاره اي نشده است.
رسول خادم رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر نيز گفت: نبايد به فضاهاي موجود در تهران به طور يكسان نگاه و درباره آنها تصميم گيري كرد بلكه با توجه به تبصره هاي مختلف اين لايحه بايد تصميماتي اتخاذ شود كه قابليت اجرايي داشته باشد.
حسن زياري رئيس كميسيون فني و عمراني شوراي شهر نيز گفت: متأسفانه در مناطق شهرداري تفسيرهاي متعددي از مصوبه مربوط به تثبيت تجاري ها شده است و با اين مصوبه جلو تفسيرها و برداشت هاي متفاوت گرفته مي شود.
وي همچنين از شهرداري خواست از دادن مجوز براي تثبيت و ايجاد واحدهاي تجاري در اراضي اوقافي خودداري كند.زياري همچنين گفت: تعدادي از مالكان املاك توان مالي براي تثبيت واحد تجاري خود را براساس اين مصوبه ندارند و در تهران حدود ۴۰۰ هزار متر مربع تجاري خلاف وجود دارد.
نادر شريعتمداري رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر نيز خواستار تسهيل هرچه بيشتر در رابطه با تثبيت تجاري ها و پرهيز از پيچيدگي مسائل مربوط به اين مصوبه شد.وي گفت: اكثر كساني كه طي ۲ سال گذشته براي تثبيت تجاري هاي خود مراجعه نكرده اند علتش اين بوده كه برايشان صرف نمي كرده است.
تذكر به شهرداري
از سوي ديگر سخنگوي كميسيون فني و عمراني شوراي شهر گفت: مسئولان شهرداري نمايندگان مردم در شوراي شهر را خودماني دانسته و ما را غريبه ندانند.
خسرو دانشجو با بيان اينكه اخباري دال بر خريد سهام يكي از بانك ها توسط يكي از سازمان هاي شهرداري منتشر شده افزود: بهتر است شهرداري قبل از انجام اين موضوع، شوراي شهر را در جريان قرار مي داد.
وي افزود: با توجه به گردش مالي بسيار بالا در شهرداري تهران، انجام اين مهم بسيار ضروري و قابل دفاع است و از اين طريق منافع بسياري نصيب شهرداري مي شود.
دانشجو در عين حال گفت: ما نمايندگان مردم در شوراي شهر تهران از هر حركتي كه به بهتر شدن انجام امور بيانجامد دفاع كرده و از آن حمايت مي كنيم
از سوي ديگر مهندس معتمدي آذر عضو كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر نيز گفت: بسته شدن دسترسي به برخي خيابان هاي مختلف توسط شهرداري، بدون كار كارشناسي صورت گرفته است.
وي در تذكري به شهرداري گفت: من خود شاهد بودم كه گاه براي بسته شدن يكي از دسترسي ها مجبور شدم كه ۵ كيلومتر مسافت بيشتري را طي كنم.
معتمدي افزود: به طور مثال با بسته شدن تقاطع ۱۵ خرداد با «ري» شهروندان مجبورند مسافت هاي طولاني را طي كنند كه اين امر علاوه بر افزايش استهلاك ماشين، منجر به افزايش آلودگي و اتلاف وقت مردم مي شود.
معتمدي گفت: به طور مثال با بسته شدن ضلع غربي ورودي مصلاي تهران مردم مجبورند براي ورود تمام فضاي مصلا را دور بزنند.
وي از شهرداري خواست قبل از بستن اين گونه دسترسي ها كار كارشناسي دقيقي براي انجام اين امور انجام دهد.

مشاور شهردار تهران اعلام كرد:
سال ۸۵ سال جهش در ورزش محلات است
گروه شهري: مشاور شهردار تهران در امور توسعه و مطالعات شهري گفت: سال ۸۵ سال جهش بزرگ در توسعه كمي و كيفي فضاي ورزشي محلات است.
سيد موسي پور موسوي كه به  مناسبت برپايي اولين همايش شهر و ورزش كه ۱۷ تا ۱۸ آبان ماه در تهران برگزار مي شود، سخن مي گفت، با اعلام اين خبر افزود: يكي از محوري ترين اهداف شهردار تهران توسعه ورزش در ميان محلات شهري است كه توسعه فضاهاي شهري در همين راستا صورت مي پذيرد.وي از توسعه طرح چمن مصنوعي در تهران خبر داد و اظهار داشت: تا پايان امسال چندين فضاي ورزشي كه توسط چمن مصنوعي پوشش داده شده است، به بهره برداري مي رسد.پورموسوي گفت: براي تشخيص و تكنيك هاي حل مسائل و همچنين ارائه الگوهاي مناسب در فضاهاي شهري به منظور توسعه ورزش همگاني هنوز مي بايست مطالعات و تحقيقات بيشتري انجام شود كه برپايي همايش شهر و ورزش در اين زمينه فرصتي مغتنم را فراهم مي آورد.
اولين همايش ملي شهر و ورزش با هدف بررسي تأثير متقابل شهر و ورزش از سوي اداره كل ورزش و تفريحات سالم شهرداري تهران، فدراسيون تكواندو جمهوري اسلامي و دانشكده معماري و شهرسازي دانشگاه علم و صنعت ايران ۱۷ و ۱۸ آبان ماه امسال در تهران برگزار مي شود.
علاقه مندان به كسب اطلاعات بيشتر مي توانند، به پايگاه اينترنتي اين همايش به نشاني www.cityandsport.com مراجعه كنند.

رسيدگي به همه پرونده ها با روش«بازديد يكسان» در ۲ روز
نظام اداري شهرداري از ماه آينده متحول مي شود
گروه شهري- تا نيمه اول مهرماه كليه مناطق ۲۲ گانه تهران به سيستم بازديد يكسان مجهز مي شود.
براساس اين سيستم مراحل مختلف مميزي اعم از مفاصاحساب، عوارض نوسازي، صدور انواع پروانه، گواهي عدم خلاف و پايان كار كه قبلاً با صرف وقت زياد و طي مراحل اداري و نامه نگاري هاي مختلف در ادارات درآمد و نوسازي، شهرسازي، فضاي سبز، املاك و مستغلات بعضاً مدت ها به طول مي انجاميد به شكل مكانيزه در حداقل زمان ممكن (۲ روز) و با يكبار بازديد صورت خواهد پذيرفت.
فرزان شيروان بيگي مديركل تدوين ضوابط و مقررات و صدور پروانه درباره ديگر مزاياي اين طرح به خبرنگار همشهري گفت: با اجراي اين سيستم علاوه بر متمركز و يكپارچه شدن اطلاعات متفرق، امكان دسترسي برنامه ريزان شهري به اطلاعات به روز، پالايش و تدوين شده در كمترين زمان ممكن فراهم مي شود.
وي گفت: وجود ۱۲۰۰ آيتم اطلاعاتي يكپارچه در سيستم هاي مكانيزه بازديد يكسان علاوه بر اينكه دنيايي از اطلاعات پويا را پيش روي برنامه ريزان و مديران شهري به منظور تصميم گيري باز مي كند، صرفه جويي در هزينه هاي شهرداري، حذف مميزي هاي اداري، افزايش دقت و دسترسي به بازخورد اطلاعات را به دنبال خواهد داشت.
شيروان بيگي با اشاره به اينكه ۹۲۰ هزار ملك در تهران براساس قانون مي بايست هر ۵ سال تحت مميزي قرار گيرند افزود: تفرق اطلاعات، طي مراحل نفس گير اداري، بازديدهاي مكرر از سوي ادارات مختلف و... مستلزم زمان بوده و عملا تحقق اين امر را در زمان مقرر ميسر نساخته است منتهي با اجراي طرح مكانيزه بازديد يكسان در هر سال امكان مميزي ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار ملك فراهم خواهد شد.
اين مقام مسئول اظهار داشت: با پياده سازي طرح بازديد يكسان در تمام مناطق شهر تهران گروهي به طور مداوم اطلاعات املاك قديمي شهر تهران را به روز خواهند كرد و ظرف يكسال با حداقل هزينه مميزي دقيق و كاملي از شهر تهران صورت خواهد گرفت.
وي دسترسي به اطلاعات به روز و يكپارچه را اصل تصميم گيري و برنامه ريزي مديران شهري در طرح هاي تفصيلي، جامع، موضوعي و موضعي دانست و گفت: اجراي اين سيستم زمينه ساز بهينه سازي، پاكسازي، پالايش و مديريت بهينه اطلاعات خواهد شد.

طرح جديد شهرداري براي ساماندهي
ترافيك در اطراف ميدان آزادي
006714.jpg
گروه شهري- مطالعات ترافيكي ساماندهي ميداني آزادي به پايان رسيد.
به گزارش خبرنگار ما از آنجايي كه ميدان آزادي به عنوان يكي از عمده ترين مكانهاي تبادل سفر روزانه با حجم بالايي از مسافرين در محورهاي شمالي - جنوبي يا شرقي - غربي و برعكس مواجه است به منظور سرويس دهي به اين مسافران پايانه هاي مسافربري شامل خطوط تاكسي و اتوبوس در ميدان آزادي احداث شده است كه پراكندگي موقعيت ايستگاه هاي تاكسي و اتوبوس افزايش مسافت پياده روي، اختلال در عبور و مرور و كاهش ايمني عابران پياده و وسايل نقليه را به دنبال داشته است.
خبرنگار ما مي افزايد: غير از مشكلات مطرح شده ،اين ميدان از كمبود معابر براي انتقال حجم بالاي ترافيك در محورهاي شرقي-غربي و شمالي و جنوبي در رنج است. افندي زاده مديرعامل شركت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران درباره گزينه هاي مطرح شده در طرح مطالعاتي بهبود وضعيت ترافيك ميدان آزادي مي گويد:
با توجه به پتانسيل موجود در معابر استاد معين و شهيد اكبري با اتصال اين دو معبر ارتباط مناسبي بين بخش جنوبي و شمالي در محدوده شرقي ميدان فراهم و موجب افزايش سرعت متوسط تا ۲۶/۸ درصد مي شود. همچنين درهمين ضلع امتداد بزرگراه يادگار امام تا خيابان جي سبب افزايش سرعت متوسط خودروها تا حدود ۶ درصد خواهد شد.
وي ادامه داد: در محدوده شمالي ميدان آزادي با اتصال خيابان شهيد صالحي به خيابان دانش از طريق پل زيرگذر نيز مي توان انتظار داشت كه بخشي از سفرهاي شرقي-غربي به اين دو خيابان انتقال يابد و موجب افزايش سرعت متوسط تا ۵/۵ درصد شود.
به گفته افندي زاده در محدوده غربي ميدان طرح تقاطع غيرهم سطح خيابان شهيد رحماني و جاده مخصوص كرج به تأمين دسترسي در اين محدوده كمك شاياني خواهد كرد بويژه كه اين طرح حركات گردشي غرب به شمال را تسهيل كرده و به تبع آن نياز به تكميل پل هاي طراحي شده براي بزرگراه شيخ فضل الله را تشديد كرده و افزايش سرعت متوسط خودروها تا ۹۰/۷ درصد را به دنبال خواهد داشت.وي اظهار داشت: تكميل بزرگراه كن به موازات شهيد ستاري و اتصال به بزرگراه فتح بخش قابل ملاحظه اي از حجم ترافيك انتقالي شمالي-جنوبي را عهده دار شده و سرعت متوسط خودروها را تا ۸۰/۱۰ درصد افزايش مي دهد.
اين مقام مسئول طرح هاي كوتاه مدت براي رفع مسايل موجود در ميدان آزادي را عبارت از تغيير موقعيت ورودي پارك سوار آزادي به خيابان شهيد رحماني و تغيير مسير اتوبوسها به مقصد پارك سوار آزادي دانست.وي همچنين گفت: تغيير موقعيت ايستگاه هاي تاكسي موجود در بخش هاي شمالي، جنوبي و شرقي ميدان به پايانه اي در ضلع شمال شرقي ميدان آزادي كارآمد خواهد بود.
به نظر مديرعامل شركت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيك بهترين گزينه در طرح هاي ميان مدت متمركز كردن كليه خطوط حمل و نقل همگاني در مكان موجود پارك سوار آزادي است كه در صورت كمبود فضا نيز مي توان استفاده از زمينهاي واقع در كنار خيابان شهيد عزيزي و براي ارتباط بين اين دو منطقه تقاطع غيرهم سطح خيابان صالحي و خيابان دانش را پيشنهاد كرد.
وي اظهار داشت: با توجه به اين كه اين طرح موجب پراكندگي عابرين پياده در ضلع شمالي ميدان مي شود با نرده كشي محدوده مربوط به توقفگاه اتوبوسراني و تاكسيراني مي توان حركت عابرين پياده را كنترل كرد.وي از ضرورت تغيير هندسي ميدان آزادي و كاهش حجم حركات تداخلي به اين ميدان سخن گفت و در اين باره به دو گزينه اشاره كرد: نخست در استفاده از ميدان آزادي حركت از شرق به غرب به عنوان اولويت اول و حركت از شمال به جنوب به عنوان اولويت دوم مدنظر قرار گيرد با اين حساب براي ميدان آزادي دو حلقه در دو سطح ايجاد شود.
وي در توضيح اين طرح ادامه داد: حلقه زيرين كه از تكميل زيرگذرهاي فعلي ساخته خواهد شد شامل كليه دسترسي هاي ورودي و خروجي براي حركات از شرق و از غرب خواهد بود.
افندي زاده افزود: با توجه به اين حركات از شمال به جنوب در اولويت دوم قرار دارد استفاده از حلقه خارجي واقع در سطح فعلي ميدان پيشنهاد مي شود كه امكان دسترسي به حلقه زيرين را نخواهند داشت. در اين طرح امكان حركت از شمال به شرق و جنوب به غرب وجود ندارد.وي گفت: براساس اين طرح تنها در دو محل، ورودي از حلقه خارجي به حلقه داخلي امكان پذير مي باشد. در محل ورود از حلقه خارجي به داخل يك چراغ راهنمايي دوفازه نيز در نظر گرفته شده است و در صورتي كه حركت جنوب به غرب و شمال به شرق آزاد شود سرعت در مقطع هاي شمال غربي و جنوب شرقي به ترتيب ۱۷ و ۳ درصد بهبود مي يابد در صورتي كه اين حركات محدود شود سرعت در اين دو مقطع به ترتيب به ۳۵ و ۳۳ كيلومتر بر ساعت مي رسد كه نسبت به وضع موجود ۲۱ و ۷ درصد بهبود نشان خواهد داد.

نگاه
006756.jpg
ابوالفضل محترمي

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |