چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۹ - Sep 20, 2006
رابطه تغذيه و سرطان در گفت وگو با دكتر غلامرضا خاكپور
رژيمي براي سرطان
سميه شرافتي
عكس:جواد گلزار
006681.jpg
زماني تصور مي شد كه رژيم هاي غذايي نقشي در مرگ هاي ناشي از سرطان ندارند. امروزه محققان ثابت كرده اند كه رژيم غذايي افراد نقش مهمي در پيشگيري، بروز و درمان انواع سرطانها ايفا مي كند. با پذيرش اين حقيقت كه انسان هر روزه ملزم به مصرف غذا است و به دليل تعداد و تنوع سرطانهايي كه به طور بالقوه با رژيم غذايي در ارتباط هستند، مي توان گفت كه در حدود يك سوم سرطانهايي كه در نهايت منجر به مرگ مي شوند با آنچه كه مي خوريم در ارتباطند. تأثير تحولاتي كه امروزه در نوع زندگي و عادات غذايي مردم صورت گرفته است را نمي توان در ايجاد چنين بيماريهايي ناديده گرفت.
استعداد ابتلا به سرطان در افراد مختلف به دليل تفاوت هاي زمينه اي و ذاتي با يكديگر متفاوت است و علاوه بر ويژگي هاي وراثتي،  عوامل بيروني نيز در ايجاد سرطان ها تاثير به سزايي دارند. با وجود شيوع روزافزون سرطان در سراسر دنيا هر روزه خبرهاي اميدواركننده اي درباره اين بيماري ها مي شنويم. اگر نمي توانيم در عوامل محيطي خود تغييري ايجاد كرده و يا اگر نمي توانيم بر محيط زيست و عوامل تهديدكننده موجود در آن غلبه كنيم، اما مي توانيم با اصلاح و متعادل ساختن الگوهاي غذايي خود در طول زندگي احتمال ابتلا به سرطان را در خود به ميزان قابل ملاحظه اي كاهش دهيم. در رابطه با علل تغذيه اي ابتلا به سرطان با دكتر غلامرضا خاكپور، متخصص اورولوژي از دانشگاه مك مستر كانادا و محقق در زمينه بيماريهاي قلبي و سرطانها گفت وگويي را ترتيب داديم. ايشان معتقدند سرطان يك بيماري وحشتناك نيست و با تشخيص به موقع مي توان هر نوع سرطان را در مراحل اوليه درمان كرد.
***
* لطفاً در ابتدا توضيح دهيد در بين غذاهاي مصرفي كدام يك در ابتلا به سرطان نقش بيشتري دارند؟
- غذاهاي ما دو دسته هستند، غذاهايي كه از حيوانات مي گيريم و سبزيجات. امروزه ثابت شده كه كساني كه به مقدار زياد از فرآورده هاي گوشتي استفاده مي كنند بيشتر مستعد ابتلا به بيماري هاي قلبي، كليوي و سرطان ها مي شوند. به علت وجود مقدار زياد چربي در گوشت هاي قرمز، اين مواد در قسمت داخلي عروق مي نشيند و با كوچك ترين زخمي در اين ناحيه كلسيم در آن رسوب مي كند و باعث ايجاد لخته و بعد انسداد در عروق قلب و انفاركتوس ميوكارد مي شود. توصيه ما به كساني كه مستعد بيماري هاي قلبي هستند عدم استفاده از گوشت و به خصوص گوشت قرمز است و حتي بهتر است گوشت سفيد هم نخورند چون در گوشت سفيد هم مقدار زيادي مواد چربي وجود دارد و از طرف ديگر چون امروزه تغذيه اين حيوانات از طريق مواد مصنوعي و شيميايي است، اين مواد وارد گوشت شده و وقتي در كبد متابوليزه مي شود ايجاد مواد سمي مي كند كه علاوه بر افزايش چربي سرطان را نيز سبب مي شود.
* در مورد مضرات احتمالي گوشت سفيد بيشتر توضيح دهيد.
- در مرغ ها به علت اين كه مقدار زيادي استروژن، تستوسترون و آنتي بيوتيك به آنها مي دهند استفاده از آنها به خصوص در خانمها و دختران باعث بلوغ زودرس مي شود. در قديم سن بلوغ 16 سال بود ولي امروزه به 13 سال رسيده و هرچه سن بلوغ و يائسگي پايين تر باشد ميزان ابتلا به سرطان افزايش پيدا مي كند. در آقايان نيز به علت وجود تستوسترون در مواد تغذيه اي حيوانات بلوغ زودرس ايجاد مي شود و اين تستوسترون خودش در مردان ايجاد سرطان پروستات مي كند به همين دليل امروزه در همه جاي دنيا سرطان سينه در خانمها و سرطان پروستات در آقايان شيوع زيادي پيدا كرده است.
* آيا دادن آنتي بيوتيك به اين حيوانات براي سلامتي انسان مضر است؟
- بله، دادن آنتي بيوتيك به اين حيوانات به اين خاطر است كه مريض نشوند و اين آنتي بيوتيك ها به خصوص پني سيلين از طريق روده وارد گوشت اين حيوانات مي شود و به همين دليل بدن انسان نسبت به پني سيلين به تدريج مقاوم شده و سبب شده ميزان تأثيرگذاري به پني سيلين از 100 درصد به 18 درصد برسد.
* توصيه شما به كساني كه سابقه فاميلي ابتلا به سرطان دارند، چيست؟
- كساني كه مستعد سرطان هستند و يا سابقه فاميلي دارند بايد گوشت قرمز را از برنامه غذايي شان حذف كنند. استفاده از سبزيجات و ميوه ها به خصوص ميوه هاي حاوي رنگدانه بسيار مهم ترند و خاصيت آنتي اكسيدان دارند. ثابت شده كه بيماري هاي قلبي و بسته شدن عروق از سن 10 سالگي شروع مي شود و خوردن غذاهاي چرب به كودكان نيز توصيه نمي شود.
* پزشك در مورد بيماري چه مواردي را بايد به بيمار گوشزد كند؟
- پزشك بايد در مورد بيماري اطلاعات كافي به بيمار بدهد و واقعيت را به او بگويد. مشكل ايراني ها ترس از واژه سرطان است و خانواده ها اين واژه را نمي پذيرند ولي در كشورهاي پيشرفته پزشك اطلاعات كافي در مورد بيماري به بيمار مي دهد و به او در امر درمان اميدواري مي دهد. پزشك بايد در تمام حيطه ها از دادن اطلاعات تا درمان تخصص داشته باشد. خود افراد نيز بايد يك سري از اطلاعات را داشته باشند مثل تشخيص سرطان سينه و لمس توده توسط خانمها. خوب است بدانيد كه تشخيص سرطان در مراحل اوليه با درمان صددرصد مساوي است.
* آيا مصرف آب سالم و قرار گرفتن در معرض نور خورشيد در جلوگيري از سرطان مؤثر است؟
- آب تصفيه شده و نوشيدن آن به ميزان كافي بسيار مهم است. البته نوشيدن آب خيلي زياد چون باعث ايجاد مسموميت و ورم در اندامها مي شود، مضر است. نوشيدن آب كافي از بروز بيماري هاي كليوي و انفاركتوس ميوكارد جلوگيري مي كند و منجر به رقيق شدن خون و شستشوي مثانه و جلوگيري از سرطان مثانه مي شود و كليه ها را فعال مي كند.
نور آفتاب نيز علاوه بر اين كه ميكروب كش است به علت ويتامين دي از پوكي استخوان جلوگيري مي كند. الآن دانشمندان انگليسي تحقيق كردند كه در مناطقي كه نور خورشيد بيشتر است ابتلا به استئوآرتريت كمتر است ولي بايد مواظب بود كه اين نور منجر به سرطان پوست نشود. روزي يك ساعت قرار گرفتن در معرض نور آفتاب اين ويتامين را تامين مي كند. استفاده از ويتامين هاي مصنوعي خاصيت ضدسرطان ندارند و تنها نور خورشيد اين خاصيت را دارد.
* استراحت و ورزش تا چه حد در اين امر مؤثرند؟
- فاكتور استراحت باعث ساخته شدن سلول هاي جديد در بدن مي شود. اگر به هر علتي خواب كسي كم شد بايد با مراجعه به پزشك آن را تنظيم كند زيرا افراد كم خواب و كساني كه در روز كمتر از 8 ساعت مي خوابند در ابتلا به بيماري هاي قلبي شانس بيشتري دارند و به خصوص كساني كه شب كارند نسبت به افراد طبيعي 5 سال طول عمرشان كمتر مي شود.
ورزش نيز همراه با تغذيه مناسب در حدود 20 دقيقه تا نيم ساعت در روز به خصوص در كساني كه سابقه خانوادگي سرطان دارند بسيار مهم است. تحقيقات نشان داده كه هنگام ورزش موادي در بدن ترشح مي شود كه فرد را سرحال كرده و با اثر گذاشتن روي جداره عروق از ابتلا به سرطان جلوگيري مي كند.
* اگر ذكر موارد ديگري را لازم مي دانيد، بفرماييد.
- اعتياد به مواد غذايي نامناسب در خيلي از افراد وجود دارد و ثابت شده كه افراد چاق به خصوص خانمها بيشتر به سرطان مبتلا مي شوند.
روزانه مصرف 8 واحد ميوه و استفاده از آن موقع خوردن صبحانه بسيار مهم است، ولي ميوه و سبزي را نبايد با هم خورد، چون محيط هاي اسيدي و قليايي آنها در هم اثر بد مي كنند. خوردن كلم بروكلي و اسفناج و سبزي هاي سبزتر مفيدتر است. در رابطه با چاي نيز بايد از نوع سياه آن كه حاوي مواد رنگي و طعم دار نيست استفاده شود. استفاده از چاي سبز زياد توصيه نمي شود زيرا بعضي از آنها منجر به سرطان كبد مي شود. روزي 4 تا 5 ليوان چاي تا۲۵ درصد كاهش كلسترول مي دهد و به دليل وجود آنتي اكسيدان از ابتلا به سرطان جلوگيري مي كند.

دريچه
صندلي مناسب براي دانش آموزان
006672.jpg
گروه اجتماعي براساس علم ارگونومي، ميز و صندلي بايد به گونه اي باشد كه كف پاي فرد در هنگام نشستن روي صندلي، روي زمين هم سطح قرار گيرد. بخصوص هنگام نشستن دانش آموزان روي صندلي بايد به اين نكته توجه بيشتري شود. امكان جابجايي و حركت آزادانه با توجه به فاصله بين ران و سطح زيرين ميز، توجه به ارتفاع ميز به طوري كه، آرنج ها تقريبا هم سطح با لبه جلويي ميز باشد، توجه به شرايط صندلي مطالعه منزل و... از نكاتي است كه شرايط دانش آموزان را براي نشستن روي يك صندلي مناسب، مساعدتر مي كند. يك متخصص ارتوپد در اين رابطه مي گويد: وقتي كف پا روي زمين قرار مي گيرد زاويه اي كه ران با تنه مي سازد حدود 90 درجه است و در اين صورت گودي كمر حفظ مي شود. دكتر تركمان در اين رابطه افزود: در هنگام مطالعه نيز سر و گردن نبايد بيشتر از 20 درجه به طرف پايين خم شود و علاوه بر آن بعضي اعمال مثل تاق باز خوابيدن يا به شكم خوابيدن در هنگام مطالعه در درازمدت دردهاي ناحيه گردن و كمر را افزايش مي دهد. وي يادآور شد: كساني كه طولاني مدت مطالعه مي كنند يا به حالت نشسته كاري را انجام مي دهند بايد هر 20 دقيقه عضلات خود را حركت دهند. در واقع چهار گروه اصلي عضلات كه شامل عضلات ناحيه ران، باسن، ستون فقرات و شانه مي شوند نبايد به طور مداوم بي حركت بمانند چون در طولاني مدت صدمات زيادي را براي فرد ايجاد مي كنند.اگر اين توصيه ها در درازمدت رعايت نشوند، فرد را دچار آسيب هاي جدي از جمله آرتروز، ساييدگي و مشكلات گردن مي كند كه كمتر درمان قطعي براي آن وجود دارد.

التهاب كيسه مفصل
همشهري آنلاين: عارضه بورسيت هنگامي رخ مي دهد كه كيسه پر از مايعي كه در محل مفاصل بين استخوان ها قرار دارد و بورسا ناميده مي شود، دچار التهاب  شود.
بورسا در مفصل ران در لگن نسبتاً بزرگ است و مي تواند به آساني تحريك شود و باعث درد اين مفصل شود. اين درد ممكن است به صورت حاد يا مزمن احساس شود و ممكن است پس از خوابيدن يا نشستن براي مدت طولاني شدت پيدا كند.
برخي از علل شايع بورسيت مفصل ران در لگن اينها هستند:
* فشار مكرر بر روي اين ناحيه در دويدن، دوچرخه سواري، بالارفتن از پله يا ايستادن به مدت طولاني * آسيب به لگن، از جمله افتادن روي آن، ضربه خوردن يا كبود شدن آن، يا دراز كشيدن به مدت طولاني روي آن. * انحراف ستون فقرات (اسكوليوز) يا ساير بيماري هاي آن.* كوتاهتر بودن يك پا از پاي ديگر.* آرتريت روماتوئيد.* جراحي مفصل لگن.
* خارهاي استخواني يا رسوبات كلسيم در مفصل لگن.

درمانگاه
خطر شيفت هاي كاري چرخشي
006678.jpg
گروه اجتماعي- تحقيقات دانشمندان نشان مي دهد افرادي كه در شيفت هاي چرخشي كار مي كنند بيشتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات قرار مي گيرند.شيفت هاي كاري به دو صورت ثابت و چرخشي است. در نوبت كاري هاي كشورهاي كانادا و آمريكا حدود 42درصد افراد نوبت كار از سيستم نوبت كاري متغير استفاده مي كنند. محدوديت هاي اين نوبت كاري ها باعث شده تا هر كسي در اين سيستم ها دوام نياورد. علاوه بر سرطان پروستات، بيماري هاي قلبي، ناراحتي هاي گوارشي، ديابت، اعتياد به سيگار، فشار خون بالا و اختلالات رواني ونيز كساني كه از بي خوابي ناشي از شيفت كاري چرخشي رنج مي برند را تهديد مي كند. تحقيقات قبلي دانشمندان نيز نشان داده بود كه كار كردن در شيفت هاي چرخشي خطر ابتلا به سرطان سينه و سرطان روده را افزايش مي دهد.
هلث دي نيوز-19سپتامبر

اشكال مختلف اختلالات شنوايي
006675.jpg
گروه اجتماعي- اختلال شنوايي، يك واژه عام و نشانگر يك ناتواني در شنيدن است و مي تواند از لحاظ شدت، از درجه خفيف تا عميق گسترده  باشد. اين اختلالات ممكن است مربوط به گوش خارجي مانند وجود جسم خارجي در مجراي گوش يا به علت تورم و عفونت در گوش مياني باشد كه در اين صورت، صداها به گوش داخلي نمي رسند و به آن، كري انتقالي مي گويند. در اختلال گوش داخلي، حس صدا به علت خرابي سلول هاي درك اصوات از بين مي رود كه به آن كري عصبي مي گويند. كري، ممكن است مادرزادي مثل سيفليس مادرزادي، سرخجه مادر، استعمال بعضي از داروها در دوران بارداري يا بدشكلي هاي اعضاي شنوايي به علت صدمات دوران جنيني و زايمان باشد. در نوع اكتسابي، مهم ترين علت، عفونت هاي گوش مياني است كه اغلب بعد از بيماري هاي عفوني مخصوصاً  سرخجه و تيفوئيد ديده مي شود. با سنجش شنوايي در كودكان مانند اعمال بازتابي طبيعي كه كودك با شنيدن صدا به طرف آن برمي گردد و همچنين از طريق بازي با كودك و بالاخره انجام اديومتري هر گوش به طور جداگانه مي توان به ميزان شنوايي يا اختلال آن پي برد. اديومتري جديد كه از طريق رسم امواج مغزي انجام مي شود، سنجش دقيق از شنوايي با كامپيوتر است كه حتي در خواب مي شود بدون آگاهي كودك مورد استفاده قرار گيرد.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |