نتايج آمارگيري جديد از ترافيك تهران:
۱۳ درصد شهروندان با خودروي شان مسافركشي مي كنند
ساكنين منطقه ۱۵ با ۲۶ درصد ، بيشترين مسافركش را در تهران دارا هستند
|
|
گروه شهري: آخرين نتايج آمارگيري درمورد شرايط و چگونگي عبور مرور در شهر تهران به منظور برنامه ريزي، طراحي و ارائه راهكارهاي مناسب در زمينه حمل و نقل و ترافيك اعلام شد.
به گزارش خبرنگار ما يكي از مؤلفه هاي اصلي در اين آمارگيري مربوط به مشخصات سفر و نحوه تبادل آن در شبكه است كه شامل جنسيت، هدف سفر، مبدأ و مقصد سفر، وسيله مورد استفاده، خصوصيات استفاده كننده و... است كه به برخي از نتايج حاصل از اين آمارگيري به نقل از شركت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيك اشاره مي شود.
به گفته افندي زاده، مديرعامل اين شركت، خصوصيات ساكنين يك محدوده بر هدف سفر، زمان سفر و... اثرگذار است.وي به آخرين نتايج آمارگيري در اين باره اشاره كرد و گفت: نزديك به ۳۴ درصد ساكنين تهران شاغل، ۳۰ درصد محصل اعم از دانش آموز و دانشجو و ۲۴ درصد خانه دار و حدود ۱۲ درصد خارج از سه گروه اصلي ذكر شده قرار دارند.
مديرعامل شركت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيك بيشترين سهم جمعيت تهران را در منطقه ۴ و پس از آن منطقه ۱۵ و كمترين سهم جمعيت را ساكن در مناطق ۲۲ و ۹ اعلام كرد و اظهار داشت: مشاهده مي شود كه ۶۲ درصد ساكنين تهران فاقد گواهينامه رانندگي و نزديك به ۳۲ درصد داراي گواهينامه پايه ۲ هستند.
در اين ميان متوسط نرخ مالكيت سواري ساكنين تهران ۱۶۹ سواري به ازاء هر ۱۰۰۰ نفر است كه بيشترين نرخ با ۳۲۲ سواري در منطقه ۳ و كمترين با ۸۸ سواري مربوط به منطقه ۱۷ است. به گفته افندي زاده، از بين كليه دارندگان سواري بيش از ۱۳ درصد اعلام كرده اند كه از سواري خود به عنوان مسافركش هم استفاده مي كنند كه ساكنين منطقه ۱۵ با ۲۶ درصد در اين زمينه بيشترين سهم را دارا هستند.
وي ادامه داد: باتوجه به مطالعات انجام شده در ۱۰ سال گذشته مشاهده شده است كه طي سال هاي ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۳ تعداد سفرهاي سواره ساكنين تهران ۲۰ درصد رشد داشته است كه از اين ميان رشد سفر با سواري شخصي ۴۶ درصد، با تاكسي و مسافركش و آژانس ۳۶ درصد و با اتوبوس واحد و مترو ۱۸ درصد بوده است اما جابه جايي با ساير وسيله ها در طي بازه زماني كاهش يافته است.
اين مقام مسئول گفت: متوسط نرخ سفر به ازاء هر نفر در بين ساكنين تهران ۳/۱۶ سفر است كه ميان اقشار مختلف متفاوت است به گونه اي كه باتوجه به سه گروه اصلي ذكر شده مشاهده مي شود كه متوسط نرخ شاغلين ۵۷/۲ سفر به ازاء هر فرد شاغل، نرخ سفر محصلين ۲۱/۱ و نرخ سفر خانم هاي خانه دار ۱۹/۱ سفر مي باشد. در ضمن متوسط نرخ سفر دارندگان گواهينامه تقريبا دو برابر سايرين برآورد شده است.
در زمينه وسيله استفاده شده براي انجام سفر كه حائز اهميت فراوان در مطالعات ترافيكي و برنامه ريزي شهري است افندي زاده مي گويد: سهم سواري ۵/۳۲ درصد، سهم تاكسي و مسافركش ۸/۲۴ درصد، سهم اتوبوس واحد ۴/۲۰ درصد، سهم مترو ۳/۲ درصد، سهم سرويس ۹درصد، سهم ميني بوس خطي ۴ درصد و سهم موتورسيكلت ۷ درصد است.وي درباره هدف سفر يادآور شد: سفرهاي خانه ابتدا و هيچ سرخانه ۹/۴۵ و سفرهاي به مقصد خانه ۱/۵۴ درصد از سفرهاي سطح شهر را به خود اختصاص مي دهند. (سفرهاي خانه ابتدا و هيچ سرخانه به مقاصد مختلفي انجام مي شوند نظير شغلي، تحصيلي، آموزشي، خريد كالا، تفريحي و...).وي ادامه داد: نزديك به ۳۰ درصد سفرها نياز به مكاني براي پارك وسيله نقليه دارند كه از اين تعداد ۴۹ درصد جنب خيابان هاي اصلي و فرعي، ۱۵ درصد در پاركينگ هاي عمومي، ۳۳ درصد از پاركينگ محل كار و ۳ درصد از پاركومتر و كارت پارك استفاده كرده اند.وي در زمينه زمان سفرهاي انجام شده گفت: ساعت اوج شروع سفرها ساعت ۸-۷ صبح با بيش از ۱۲ درصد، ساعت اوج ظهر ۱۳-۱۲ با كمتر از ۷ درصد و اوج عصر ۱۸-۱۷ با بيش از ۷ درصد است كه بيان كننده اهميت ساعت اوج صبح به عنوان بحراني ترين زمان عبور و مرور مي باشد.
|