دوشنبه ۳ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۳ - Sep 25, 2006
آموزش فراگير روزنامه نگاري در مؤسسه همشهري
همشهري آنلاين: مركز آموزش همشهري دوره  فراگير آموزش روزنامه نگاري، با تأكيد بر روزنامه نگاري چند رسانه اي را برگزار مي كند.
خبرگزاري ايسنا گزارش كرد، شركت كنندگان در اين دوره ضمن آموختن موضوعاتي چون مباني روزنامه نگاري، روزنامه نگاري راديويي و تلويزيوني، روزنامه نگاري آنلاين، روزنامه نگاري شهري، روزنامه نگاري فرهنگي، روزنامه نگاري بحران، روزنامه نگاري جوان و روزنامه نگاري خانواده از كمك هزينه تحصيلي نيز برخودار مي شوند.
دكتر حسن نمك دوست تهراني، مدير آموزش مؤسسه  همشهري، درباره  نحوه  برگزاري اين دوره  آموزشي به ايسنا گفت: براي نخستين دوره دوازده داوطلب پذيرفته خواهند شد، شش نفر از درون موسسه همشهري با تشخيص و تأييد سردبيري و شش نفر نيز از همكاران بيرون از مؤسسه با بررسي پيشينه كاري آنها و انجام مصاحبه تخصصي. علاقه مندان بيرون مؤسسه بايد مدرك كارشناسي ارشد و يا كارشناسي همراه با تجربه مشخص روزنامه نگاري داشته باشند. اين دوره  حدود ۳۲ هفته است و كلاس ها در مركز آموزش همشهري، برگزار مي شود.
همچنبن دكتر نمك دوست در گفت وگو با همشهري آنلاين، درباره ويژگي هاي اين دوره افزود: با توجه به اين كه مدرسان برخي مباحث همكاران غيرايراني خواهند بود، بنابراين شركت كنندگان بايد به زبان انگليسي آشنايي داشته باشند.
البته از جمله امكاناتي كه مركز آموزش در اختيار همكاران قرار مي دهد، آموختن زبان انگليسي هم هست.
وي گفت: پذيرفته شدگان، چه آناني كه از مؤسسه همشهري در اين دوره شركت مي كنند و چه كساني كه از بيرون پذيرفته مي شوند، بعدازظهرها با تشخيص سردبيري در تحريريه همشهري حضور خواهند يافت.
مدير مركز آموزش همشهري درباره پرداخت كمك هزينه به شركت كنندگان در دوره نيز گفت: طبيعي است كه همكاران پذيرفته شده نبايد نگراني مالي داشته باشند، بنابراين ترتيبي داده شده است كه كمك  هزينه تحصيلي لازم به آنان پرداخت شود.
دكتر نمك دوست تأكيد كرد كه اين دوره رايگان است، اما براي اين كه كار به سامان برسد از پذيرفته شدگان تعهدي دريافت مي شود كه در صورت نيمه كاره گذاشتن آموزش، ملزم به پرداخت هزينه كلاس ها و بازگرداندن كمك هزينه دريافتي باشند.

انتقاد شديد معاون راهنمايي و رانندگي از شركت هاي بيمه
گروه اجتماعي - معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي گفت: برخوردهاي غلط اعمال شده  از سوي شركت هاي بيمه اي در كشور باعث افزايش ميزان كشته هاي تصادفات رانندگي در كشور شده است.
سردار محمد رويانيان افزود: مجمع بيمه مركزي با امضاي 3 وزير و رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور مصوب نمود كه جهت كاهش كشته هاي رانندگي مبلغي جهت تقويت حضور پليس در جاده ها در جهت كاهش تصادفات رانندگي از سوي شركت هاي بيمه اختصاص يابد كه متأسفانه با توجه به دستور رئيس جمهوري باز هم شركت هاي بيمه از پرداخت آن امتناع مي كنند.
رويانيان گفت: هم اكنون پليس فقط در 10 درصد از راههاي كشور حضور دارد كه در صورتي كه بخواهيم جاده هاي بيشتري را تحت پوشش قرار دهيم نياز به اعتبار داريم. معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي ادامه داد: شركت هاي بيمه در سال گذشته 900 ميليارد تومان خسارت پرداخت كردند و اين در حالي است در صورتي كه 10 درصد اين رقم را جهت ايمني ترافيك هزينه كنند مي توانند 30 درصد سوددهي داشته باشند.
۵ /1 ميليون خودرو فاقد بيمه شخص ثالث
سردار رويانيان با اشاره به اجباري بودن بيمه شخص ثالث خودروها در كشور گفت: هم اكنون 5/1 ميليون خودروي فاقد بيمه شخص ثالث در كشور در حال تردد هستند كه چنانچه بخواهيم خودروهايي كه فاقد بيمه هستند را كنترل كنيم بايد توان بالايي از پليس طلب كنيم و اين در حالي است كه هر سال 300 ميليارد تومان به سرمايه بيمه افزوده مي شود ولي هيچگونه اقدامي جهت ايمني ترافيك انجام نمي دهد.
شركت هاي بيمه قانون مربوط به خود را نيز رعايت نمي كنند
معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي با بيان اينكه قانون بيمه شخص ثالث كه در كشور اجرا مي شود مربوط به 35 سال قبل است گفت: همين قانون قديمي نيز هم  اكنون توسط خود شركت هاي بيمه اجرا نمي شود. وي به فارس گفت: به طور مثال بسياري از شعبات بيمه در سراسر كشور از بيمه شخص ثالث خودروها امتناع مي كنند و اگر هم اين كار را صورت دهند با قيمت بالاتر انجام مي شود.
رويانيان گفت: در زمان بروز تصادفات اگر كسي مجروح شود تا زمان صدور حكم قطعي دادگاه بيمه ها از پرداخت هزينه هاي پزشكي امتناع مي كند و اين در حالي است كه بايد بلافاصله پس از مجروحيت و مصدومت شركت هاي بيمه 25 درصد از حق بيمه را پرداخت كنند تا مداواي اوليه صورت گيرد و پس از صدور حكم قطعي دادگاه مابقي هزينه ها پرداخت شود كه متاسفانه هيچكدام از اين قوانين توسط بيمه ها رعايت نمي شود.
وي با بيان اينكه هم اكنون ميليون ها موتورسيكلت در كشور در حال تردد هستند خاطرنشان كرد: به بيمه مركزي اعلام كرده ايم تا هزينه هاي بيمه اجباري موتورسيكلت ها را كاهش دهند تا ميليون ها موتورسيكلت كه هم اكنون در سطح كشور در حال تردد هستند بتوانند با پرداخت حق الزحمه بيمه از خدمات بيمه استفاده كنند.
خودروهاي صفر كيلومتر وبيمه ناقص
رويانيان با اشاره به بيمه هاي ناقصي كه خودروهاي صفر كيلومتر با آن تحت پوشش قرار مي گيرند گفت: برخي از كارخانجات خودروسازي مشتري را ترغيب به خريد بيمه نامه ناقص مي كنند كه اين اقدام به ضرر مردم تمام مي شود و بنابراين به كارخانجات توليد خودرو هشدار مي دهيم كه با توجه به ورود سالانه 1 ميليون خودرو و موتورسيكلت به چرخه كامل حمل و نقل كشور حتماً از بيمه كامل جهت خودروهاي صفر كيلومتر استفاده كند.
پيگيري تلفات جاني ناشي از نقص فني
يكي از خودروها
از سوي ديگر پيرو گزارش سرپرست پليس راه نيروي انتظامي مبني بر آمار تكان دهنده تلفات جاني و خسارت مالي ناشي از نقص فني يكي از محصولات يك كارخانه خودروسازي ، دادستان كل كشور ضمن ابراز تأسف شديد، خواستار پيگيري موضوع شد.
دري نجف آبادي به معاونت امنيتي خود دستور پيگيري و رسيدگي به اين مسأله را داده و طي نامه اي خطاب به وزير صنايع خواستار ارائه گزارشي در خصوص انجام اقدامات پيشگيرانه و تمهيدات مقتضي در اين خصوص شد.
در اين نامه آمده است : مستدعي است در اسرع وقت و در جهت ايفاء وظايف قانوني دادستاني كل كشور (به عنوان مدعي العموم) اينجانب را از اقدامات پيشگيرانه و نتايج حاصله مطلع كنند. بديهي است هر گونه سهل انگاري و قصور و تقصير در اين رابطه موجب ضمانت شرعي و مسئوليت مدني و قانوني خواهد بود .
دادستاني كل كشور پيش از اين نيز تذكرات مقتضي را به سازمان هاي ذي ربط داده و خواستار رفع نقص خودروها و جبران خسارت وارده شده بود.

بودجه مبارزه با مواد مخدر بايد به صورت استاني توزيع شود
گروه اجتماعي - استاندار تهران، در جلسه شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان تهران، گفت: در صورتي كه بودجه هاي مبارزه با مواد مخدر استاني شود، قطعاً تأثيرگذاري بيشتري خواهد داشت و امكان پيگيري نحوه تخصيص بودجه نيز وجود دارد. وي افزود: بودجه هاي مبارزه با مواد مخدر بايد از وزارتخانه ها خارج شده و به عنوان بودجه مبارزه و پيشگيري در برنامه هاي استاني هزينه شود.
دانشجو تصريح كرد: استان تهران، 13 ميليون نفر جمعيت و 51 شهرداري دارد، همچنين 5/2 ميليون دانش آموز و 500 هزار دانشجو در آن مشغول تحصيل هستند. استاندار تهران با اشاره به اينكه دپوي تمام جرائم در استان تهران صورت مي گيرد، افزود: مهاجرت، توسعه حاشيه نشيني و بافت ناهمگون مشكلات زيادي را براي تهران ايجاد كرده، همچنين حدود 700 هزار نفر اتباع خارجي كه عمدتاً افغاني ها هستند در استان تهران زندگي مي كنند.
وي يادآور شد: هرچند تمام دستگاه ها بر شرايط ويه استان تهران اذعان دارند، اما در بعد عمل، نگاه ويه اي به اين استان نداشته و آن را استاني برخوردار محسوب مي كنند.

برگزار ي  جشنواره نشان پژوهش تأمين اجتماعي
گروه اجتماعي- جشنواره نشان پژوهش تأمين اجتماعي با هدف تقدير و تجليل و معرفي متخصصان، محققان، كارشناسان و پژوهشگران حوزه تأمين اجتماعي دوم اسفند ماه توسط مؤسسه عالي پژوهش تأمين اجتماعي در تهران برگزار مي شود.
محمد گودرزي، رئيس موسسه عالي پژوهش تأمين اجتماعي، با اعلام اين مطلب گفت: اين موسسه آبان ماه امسال نيز ميزبان نشست روساي صندوق هاي بيمه اي و بازنشستگي خواهد بود.وي افزود: در اين نشست روساي بيش از هجده صندوق بيمه اي و بازنشستگي اعم از بازنشستگي كشوري، تأمين اجتماعي و نيروهاي مسلح حضور خواهند داشت.

در صورت توافق وزارت رفاه و امور اجتماعي
بيمه زنان خانه دار توسط بيمه گر خصوصي انجام مي شود
000069.jpg
گروه اجتماعي مينا شهني: ادامه بيمه زنان خانه دار توسط شركت بيمه خصوصي امكان پذير است.
طرح بيمه زنان خانه دار كه پس از سالها بحث و بررسي از سال 81 اجرايي شد تاكنون تنها 30 هزار زن را تحت پوشش قرار داده است.
معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي در گفت وگو با همشهري درباره ادامه اين طرح گفت: مهمترين مشكل طرح بيمه خانه دار اين بود كه با هيچ شركت بيمه گري در رابطه با بيمه زنان مذاكره نشده بود. به همين دليل ما با شركتهاي گوناگوني در اين زمينه مشاوره كرده ايم و شرايط پيشنهادي اين شركت ها را مورد بررسي قرار  داديم.
خباز با تاكيد بر اينكه سعي شده بهترين شرايط براي بيمه شدگان در نظر گرفته شود، افزود: شركت هاي طرف مذاكره بهزيستي درباره بيمه زنان خانه دار پيشنهادهاي متفاوتي داشته اند كه در نهايت از نظر كارشناسان سازمان بهزيستي يك شركت بيمه خصوصي بهترين شرايط را پيشنهاد داده است. از همين رو پيشنهاد اين شركت را پذيرفته ايم و در صورت توافق وزارت رفاه و امور اجتماعي بيمه زنان خانه دار از اين پس توسط اين شركت با مشاركت بهزيستي ادامه خواهد يافت.
معاونت اجتماعي سازمان بهزيستي درباره بودجه در نظر گرفته شده براي اين كار از سوي دولت توضيح داد: سال 1381 اين طرح با بودجه اي 200 ميليون توماني كار خود را آغاز كرد كه در سال 1382 اين بودجه به 800 ميليون تومان رسيد اما در سال 1383 اين بودجه با يك جهش متناسب به 2 ميليارد تومان رسيد كه در همان سال مركز امور زنان رياست جمهوري نيز 500 ميليون تومان به بيمه زنان خانه دار اختصاص داد و مجموع اعتبار اين طرح در سال 1383 دو و نيم ميليارد تومان بود. اما سالهاي 84 و 85 تنها همان رديف بودجه 2 ميليارد توماني اش را دريافت مي كند. وي معتقد است قانونگذار هنگام تصويب قانون بيمه زنان خانه دار كشور مصمم بوده تا تمامي زناني را كه تحت پوشش هيچ صندوق بيمه اي و حمايتي نيستند پوشش داده و از مزاياي مستمري بازنشستگي بهره مند كند.نكته جالب توجه اينكه با توجه به عدم اختصاص بودجه بيشتر براي بيمه زنان خانه دار از سوي دولت به نظر مي رسد اين طرح تا دهه هاي آينده نيز نتواند به پوشش مناسبي براي زنان خانه دار در كشور تبديل شود. توقف رشد بودجه در اين زمينه سبب شده است كه از ميان 16 ميليون زن خانه دار كشور تنها 30 هزار نفر از شانس بيمه شدن برخوردار شوند.

اجراي طرح مانا مرگ ومير كودكان
زير 5 سال را كاهش مي دهد
000063.jpg
انجام تست ASQ جهت ارزيابي تكامل رشد كودك ضروري است
گروه اجتماعي- مريم غفاري: با انجام تست ASQ جهت آگاهي از ميزان تكامل و رشد كودك و اجراي طرح مراقبت ادغام يافته ناخوشي هاي اطفال (مانا) ميزان مرگ و مير كودكان زير 5 سال به شدت كاهش مي يابد. سوسن محمودي، مدير گروه تخصصي تغذيه، بهداشت و تنظيم خانواده دانشگاه علوم پزشكي ايران گفت: در طرح مراقبت ادغام يافته ناخوشي هاي اطفال (مانا) هر كودك بيماري كه به مراكز بهداشتي مراجعه كند توسط بهورز يا پزشك آن مركز تحت معاينات كامل و واكسيناسيون قرار مي گيرد تا در صورت ابتلا به بيماري هايي همچون اختلالات تنفسي، اسهال، تب، گلودرد، گوش درد و مشكلات رشد سريعاً درمان شود.
وي با اشاره به اينكه هم اكنون معاونت هاي آموزشي و درماني دانشگاه هاي علوم پزشكي سراسر كشور طرح مانا را در دستور كار خود قرار داده اند، گفت: وزارت بهداشت در اين خصوص قدم هاي مثبتي را برداشته و معاونت هاي بهداشتي دانشگاه هاي علوم پزشكي در راستاي اجراي طرح مانا روش هاي جديد تشخيصي و درماني بيماريهاي شايع كودكان به طور مداوم به بهورزان و پزشكان آموزش مي دهند تا با معاينه كامل كودكان بيمار مراجعه كننده ميزان مرگ ومير كودكان تا حد امكان كاهش يابد.
ضرورت اجراي تست ASQ براي كودكان
اجراي تست ASQ جهت آگاهي از ميزان تكامل رشد كودك ضروري است. عوامل متعددي از جمله سلامتي مادر، رژيم غذايي در طي بارداري، عملكرد جفت، ژنتيك والدين، جنسيت نوزاد و نژاد و ژن نوزاد را هنگام تولد تحت تأثير قرار مي دهد.
كارشناسان مركز مطالعات رشد و سلامت كودك جهاد دانشگاهي علوم پزشكي ايران معتقدند: محدوده طبيعي وزن نوزاد بين 5/2 تا 4 كيلوگرم است كه معمولاً طي هفته اول بعد از تولد 5 تا 8 درصد وزن خود را از دست داده و تا آخر هفته دوم به وزن هنگام تولد رسيده و از آن پس نيز شروع به افزايش وزن مي كند. همچنين نوزاداني كه به موقع متولد شده اند تا انتهاي ماه دوم به طور متوسط روزانه 30 گرم وزن اضافه كرده، اما در نوزادان نارس اين ميزان روزانه 20 گرم است. قد نوزاد نيز بين 45 تا 55 سانتي متر و اندازه دور سر بين 33 تا 37 سانتي متر از ديگر معيارهاي سلامت نوزاد محسوب مي گردد.
افزايش وزن كودك يكي از آسان ترين راه ها براي بررسي رشد اوست به طوري كه در موارد سوء تغذيه ابتدا شاخص وزن و سپس در صورت طول كشيدن سوء تغذيه شاخص ، قد افزايش مناسب را نشان نمي دهد. مسئولان مركز مطالعات رشد و سلامت كودك يا پيش دوره اي و منظم رشد را در اهميت بررسي روند سلامت كودك مهم ارزيابي كرده و معتقدند: با انجام اين معاينات مي توان از سلامت كودك مطمئن شد و يا تأخير و افت رشد را در مراحل اوليه تشخيص داده و اقدامات لازم را انجام دهند.
بررسي ها و ارزيابي هاي دوره اي تكامل با كمك آزمون هاي ويژه، چگونگي سير و تكامل كودك را نشان مي دهد و به اين ترتيب مي تواند هر گونه تأخير را در اين مسير به سرعت تشخيص داده و اقدامات مناسب را انجام داد .

كاهش 10 درصدي نسبت جمعيت جوان
ايران تا 15 سال آينده
000066.jpg
گروه اجتماعي - كارشناسان پيش بيني كرده اند كه نسبت جمعيت جوان ايران در سال 1400 هجري شمسي به 03/15 درصد خواهد رسيد؛ اين در حاليست كه اين نسبت هم اكنون 17/25 درصد است.
جمعيت شناسان معتقدند كه رشد سريع جمعيت جوان فشار سنگيني را به توسعه خدمات آموزشي، بهداشتي و برنامه هاي هدف دار اشتغال و ايجاد فرصت هاي شغلي وارد مي كند؛ اين در حاليست كه در حال حاضر در بسياري از كشورهاي جنوب شرقي، جنوبي و مركزي آسيا و تقريباً در اكثر كشورهاي شرقي دوره انبساط جمعيت جوان با سرعت به حد نهايي خود رسيده است.
علاوه بر تعداد مطلق جمعيت جوان نسبت جمعيت جوان به كل جمعيت نيز توجهات خاص سياسي را مي طلبد.
آمار و ارقام نشان مي دهد كه طي 45 سال اخير، نسبت جمعيت جوان ايران (15 تا 24 سال) در مقايسه با كل جمعيت افزايش داشته است. اين افزايش بدين ترتيب بوده كه اين نسبت از 42/15 درصد در سال 35 به 55/20 درصد در سال 75 و به 1/24 درصد در سال 80 رسيده و پيش بيني مي شود كه اين مقدار در سال 85 به حد نهايي خود يعني 17/25 درصد برسد.
الهام فتحي، كارشناس مركز آمار ايران و كارشناس ارشد جمعيت شناسي در بررسي پديده تورم جواني در ايران و آثار جمعيت شناسي مرتبط بر آن بيان مي كند: گرچه سياستگذاران نگران چنين مسأله اي هستند؛ ليكن دوره انبساط كوتاه خواهد بود؛ بدين ترتيب كه تورم جواني در ايران از اوايل دهه 70 آغاز شده و در اواسط دهه 80 به حد نهايي خود خواهد رسيد و پس از آن نسبت جمعيت جوان به سرعت رو به كاهش خواهد گذاشت و در سال 1400 هجري شمسي ميزان آن به 03/15 درصد مي رسد.
۲۵ سالگي مناسب ترين سن ازدواج
نتايج تحقيقات صورت گرفته نشان مي دهد كه بيشتر نوجوانان شهر تهران اعم از دختر و پسر سن 25 سالگي را مناسب ترين سن براي ازدواج خود ذكر كرده اند كه در ميان دختران اين نسبت 7/17 درصد و در مورد پسران 4/24 درصد است.
براساس تحقيق صورت گرفته بر روي نگرش و ايده آل هاي نوجوانان تهران در زمينه همسرگزيني، فرزندآوري و تنظيم خانواده توسط شيرين احمدنيا، استاديار دانشگاه و اميرهوشنگ مهريار، رييس مركز مطالعات و پژوهش هاي جمعيتي آسيا و اقيانوسيه نشان مي دهد با توجه به اينكه سن متوسط اولين ازدواج در مورد دختران از 7/18 سالگي در سال 45 به 5/22 سالگي در سال 75 افزايش يافته است، تمايل دختران به سن 25 سالگي به عنوان سن مطلوب ازدواج، رشد قابل توجهي را نويد مي دهد؛ بويژه اينكه با افزايش سن ايده آل اولين ازدواج انتظار مي رود كه سن نخستين بارداري نيز افزايش يابد.
بر اساس اين تحقيق هنگامي كه از نوجوانان در مورد ويژگي هاي مطلوب همسر آينده شان سؤال شده است، بيشترين نسبت دختران به ترتيب به ويژگي خوش اخلاقي با 6/17 درصد، تحصيلات خوب 17 درصد، دينداري 7/15 درصد و نجابت با 8/13 درصد همسر آينده خود و پسران به ترتيب به زيبايي 4/37 درصد، عفت و نجابت 3/20 درصد،  دينداري و متقي بودن با 6/11 درصد و خوش اخلاق بودن با 8/9 درصد اشاره كرده اند.
به گزارش ايسنا بر اساس يافته هاي تحقيق ياد شده در مورد سطح تحصيلات نيز بيشتر دختران و پسران هم سطح بودن سطح تحصيلات همسر با خودشان را ترجيح مي دادند؛ از سوي ديگر درصد نسبت بيشتري از دختران نيز مايل بودند با كسي ازدواج كنند كه سطح تحصيلاتشان كمي بيشتر از سطح تحصيلات آنها باشد؛ اما در مورد پسران بيشتر آنها اظهار كردند كه فرقي نمي كند ميزان تحصيلات همسرشان چقدر باشد.
همچنين درباره اختلاف سني، دختران بيشتر مايلند كه همسر آينده شان از خودشان بزرگتر و پسران مايلند كه همسرشان از آنها كوچكتر باشد، اما جالب آنكه نسبت بالاتري از پسران (7/15 درصد) در مقايسه با دختران (8/6 درصد) مي پذيرند كه همسر آينده شان همسن و سال خودشان باشد.

ارائه خدمات ويژه به مشمولان در هفته ناجا
گروه اجتماعي- سردار كارگر از برگزاري نمايشگاه تخصصي در ستاد سازمان وظيفه عمومي در هفته نيروي انتظامي خبر داد و يادآور شد: در اين نمايشگاه، خدمات ويژه رايگان به مشمولان ارائه مي شود.
رئيس سازمان وظيفه عمومي ناجا از برگزاري نمايشگاه تخصصي در ستاد سازمان وظيفه عمومي خبر داد و گفت: در اين نمايشگاه خدمات ويژه رايگان شامل معاينه اوليه پزشكي، واكسيناسيون منن‍ژيت، ارائه خدمات پستي و دفترچه راهنماي خدمت وظيفه عمومي، دريافت مدارك و صدور اوراق اعزام به خدمت، به مشمولان ارائه مي شود.
سردار بهمن كارگر افزود: همچنين لوح فشرده آموزشي در خصوص قوانين خدمت وظيفه عمومي تهيه شده كه به صورت رايگان در اختيار بازديدكنندگان قرار مي گيرد.رئيس سازمان وظيفه عمومي ناجا، حضور مشاوران سازمان وظيفه عمومي را در اين نمايشگاه تخصصي يادآور شد و تصريح كرد: مشمولان و خانواده هاي آنان مي توانند با حضور در اين نمايشگاه، در خصوص اعزام يا معافيت، مشاوره دريافت كنند.

با مردم
پيشنهاد ادامه تونل توحيد
احداث تونل توحيد در راستاي يكي از مهمترين محورهاي شمالي- جنوبي تهران، طرح مفيد و مؤثري است.
اما با توجه به تراكم خودرو در بزرگراه نواب، اگر اين طرح تا انتهاي بزرگراه نواب ادامه يابد، كمك شاياني به رواني ترافيك در اين محدوده پر رفت و آمد شهر خواهد شد.
آقاي ميربلوك تهران

شرايط ثبت نام اعلام نشده است
نتايج دوره فراگير دانشگاه پيام نور از طريق اينترنت اعلام شده است، اما پس از گذشت 10 روز هنوز شرايط ثبت نام، براي اين دوره اعلام نشده است.
آقاي علمي تهران

از توليدكنندگان حمايت كنيد
در تثبيت قيمت فرآورده هاي شيري از قبيل؛ شير، ماست، پنير و ... بايد از توليدكنندگان مواد اوليه، يعني دامداران و توليدكنندگان شير، به صورت پرداخت يارانه، حمايت به عمل آيد.
متاسفانه حذف يارانه فروش سبوس به توليدكنندگان اصلي شير، نقطه مقابل چنين تصميمي بود. اگر به توليدكنندگان توجه نشود، آيا كارخانه ها بدون پشتوانه توليد مواد اوليه قادر به فعاليت خواهند بود؟
حسين درزي شيرگاه مازندران

تقاضا براي تامين روشنايي
در خيابان رضوان واقع در دارآباد شميران، تيرهاي برق نصب شده، اما هنوز روشنايي اين خيابان تامين نشده است.
آقاي نعيمي تهران

در انتظار تلفن ثابت
مدتهاست از پرداخت پول توسط متقاضيان تلفن ثابت در خيابان حصارك بالا بلوار آزادي در غرب تهران سپري شده، اما هنوز، تلفن ها واگذار نشده است.
آقاي جمشيدي تهران

معضل ترافيك و ريشه ها
@ تغيير ساعت كار بانكها، مدارس و دستگاههاي دولتي كه امسال به اجرا درآمده است، طرح تازه اي است كه بايد منتظر پيامدها و نتايج آن بود و پس از آن در مورد تداوم يا توقف چنين طرحي اتخاذ تصميم نمود؛ گو اين كه معضل اصلي شهر تهران كه همگان بر آن واقف مي باشند، وجود تعداد خودرو به مراتب فراتر از ظرفيت خيابان هاي شهر مي باشد كه بايد با اقدام لازم و فراهم ساختن تسهيلات كافي و حفظ حقوق صاحبان خودروها، موجبات خروج اتومبيل هاي فرسوده را فراهم نمود؛ مثل كاري كه در همه شهرهاي جهان انجام مي شود.
خانم بدري سليمي فر تهران

از كجا خسارت بگيريم
راننده تاكسي و از ايثارگران هستم. پس از خريد يك دستگاه خودرو... بر آن شدم كه به كارم رونقي بدهم. اما متاسفانه 5 بار موتور ماشينم سوخت و پس از مراجعه به شركت سازنده و تعمير اساسي، موتور خودرو قفل مي كند.
سرانجام، چگونه بايد خسارات ناشي از آتش گرفتن موتور خودرو من و دهها نفر ديگر كه در ماههاي اخير رخ داده، جبران شود.
منصور ميرزايي تهران

نظارت بر خدمات پس از فروش
با تشكر از روزنامه همشهري كه انتقادهاي مردم بابت نارسايي هاي خدمات پس از فروش توسط شركت ها را انعكاس مي دهد، اميدوارم دستگاههاي مسئول براي اجرايي كردن خدمات بعد از فروش و برخورد با متخلفان ضوابط قانوني لازم را برقرار نمايند.
آقاي بخشي تهران

گراني لوازم التحرير
گراني قيمت لوازم التحرير، در آغاز سال تحصيلي امسال، براي خانواده هاي كم درآمد به صورت يك مشكل درآمده است.
چرا در اين مورد نظارت كافي براي تعديل قيمت ها انجام نمي شود؟
خانم اطلسي تهران

پاسخ مسئولان
كابل معيوب تعويض شد
ضمن تشكر براي درج مشكلات مردم و پاسخ مسئولان درخصوص شكواييه مورخ 6/6/85 مربوط به خيابان ملت به استحضار مي رساند:
با توجه به بالا بودن مصرف مشتركين و مصرف بي رويه برق به خصوص مصارف سرمايشي در فصل تابستان، كابل برق محل مذكور معيوب در مرحله اول نسبت به تعويض قسمت كابل معيوب اقدام شد و در مرحله بعدي مقرر است نسبت به تعويض كل كابل و اصلاح كامل آن اقدام گردد.
روابط عمومي شركت توزيع نيروي برق مركز تهران

مطالبات پزشكان طرف قرارداد پرداخت مي شود
عطف به مطلب مندرج در ستون با مردم مورخ 5/6/85 آن روزنامه با تيتر مطالبات معوقه پزشكان به نقل از آقاي حسين پيمانلو به استحضار مي رساند: حسب گزارش اداره كل درمان غيرمستقيم سازمان تامين اجتماعي، مطالبات پزشكان طرف قرارداد با اين سازمان تا خرداد ماه سال جاري در اكثر استان هاي كشور پرداخت گرديده و يا در دست اقدام مي باشد.
اداره كل روابط عمومي و امور بين الملل

وديعه مسكن بازنشستگان فقط به هزار نفر رسيد
گروه اجتماعي- وام وديعه مسكن سازمان بازنشستگي كشوري تنها به يك هزار نفر از بازنشستگان رسيد.
از ميان نه هزار و 159 نفري كه واجد شرايط براي دريافت وام وديعه مسكن سازمان بازنشستگي كشوري بودند تنها هزار نفر توانستند گوي سبقت را از سايرين بربايند. انتخاب هزار نفر مزبور بر اساس قرعه كشي به وسيله سيستم مكانيزه انجام شده است.
قرعه كشي انجام شده با حضور نمايندگان وزارت مسكن و شهرسازي، بانك مسكن، وزارت رفاه و تأمين اجتماعي، رئيس و مسئولان سازمان بازنشستگي كشوري و منتخبين كانون هاي بازنشستگي انجام شد.
بازنشستگان مي توانند با مراجعه به سايت اينترنتي سازمان بازنشستگي كشوري به آدرس www.cspf.ir از برنده شدن خود آگاهي يابند.
برندگان اين قرعه كشي حداكثر تا 15/7/85 با در دست داشتن اجاره نامه مسكن، حكم و فيش حقوقي سال 85 و فرم تعهدنامه مبني بر كسر اقساط از حقوق به سازمان مربوطه مراجعه نمايند.
گفتني است، ثبت نام وام وديعه مسكن براي بازنشستگان مستأجر از 31 تيرماه سال جاري به مدت يك ماه و از طريق پايگاه اينترنتي سازمان بازنشستگي كشوري انجام شد و 18 هزار و 961 نفر از بازنشستگان براي دريافت وام ثبت نام كردند كه از اين تعداد 4 هزار و 274 مورد تكراري، 2 هزار و 494 نفر وظيفه بگير چند ورثه اي، هزار و 122 مورد داراي حقوق بالاتر از مبناي تعيين شده (225 هزار تومان) و 105 مورد پرونده راكد بود كه در نهايت قرعه كشي ميان 9 هزار و 159 نفر انجام شد.

در جلسه روز گذشته مجلس صورت گرفت
تعيين تكليف تابعيت فرزندان حاصل
از ازدواج زنان ايراني با مردان خارجي
گروه اجتماعي - ياسر مرادي: پس از مشكلات فراواني كه براي 120 هزار فرزندي كه از مادران ايراني و پدران خارجي در كشورمان حضور دارند، نمايندگان مجلس روز گذشته طرحي را براي تعيين تكليف تابعيت اين افراد به تصويب رساندند.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري، براساس ماده واحده اين طرح فرزندان حاصل از ازدواج زنان ايراني با مردان خارجي كه در ايران متولد شده يا حداكثر تا يكسال پس از تصويب اين قانون در ايران متولد مي شوند مي توانند بعد از رسيدن به سن 18 سال تمام تقاضاي تابعيت ايراني نمايند. اين افراد در صورت نداشتن سوءپيشينه كيفري يا امنيتي و اعلام رد تابعيت غيرايراني به تابعيت ايران پذيرفته مي شوند.
همچنين براساس اين طرح وزارت كشور نسبت به احراز ولادت طفل در ايران و صدور پروانه ازدواج موضوع ماده 1060 قانون مدني اقدام مي نمايد و نيروي انتظامي نيز با اعلام وزارت كشور پروانه اقامت براي پدر خارجي مذكور در اين ماده صادر مي كند. نمايندگان همچنين با توجه به مشكلات پيش آمده براي اين افراد قبلاً از رسيدن به سن 18 سال تصويب كردند. فرزندان موضوع اين ماده قبل از تحصيل تابعيت نيز مجاز به اقامت در ايران مي باشد، بنابه تصويب مجلس در واقع به اين افراد تابعيت ذاتي ايران داده نشد و تابعيت آنها اكتسابي به شمار مي آيد لذا در عين حال كه يكسري حقوق شهروندي برخوردار مي شوند كه شامل برخي محروميت هاي تابعيت اكتسابي مانند حق نماينده مجلس شدن نيز مي باشند.
براساس تبصره يك اين طرح چنانچه سن مشمولين اين ماده در زمان تصويب بيش از هجده سال تمام باشد بايستي حداكثر ظرف يكسال اقدام به تقاضاي تابعيت ايراني نمايند.
تبصره دوم هم مقرر مي دارد از تاريخ تصويب اين قانون كساني كه در اثر ازدواج زن ايراني و مرد خارجي در ايران متولد شوند و ازدواج والدين آنها از ابتدا با رعايت ماده 1060 قانون مدني به ثبت رسيده باشد پس از رسيدن به سن 18 سال و حداكثر ظرف مدت يكسال بدون رعايت شرط سكونت مندرج در ماده 979 قانون مدني به تابعيت ايران پذيرفته مي شوند.

برخورد قاطع ضابطين قضايي
با هر نوع تخلف در ماه مبارك رمضان
گروه اجتماعي- دادستان كل كشور گفت: تمامي دستگاه هاي ذي ربط و ضابطين قضايي طبق ماده 638 قانون مجازات اسلامي موظف هستند با رعايت اخلاق اسلامي و ارشاد و تذكر لازم نسبت به تعقيب و برخورد قاطع با هر نوع تخلفي در زمينه
روزه خواري اقدام نمايند.
حجت الاسلام دري نجف آبادي در اطلاعيه اي از عموم مردم تقاضا كرد در تعظيم شعائر اسلامي، اهتمام ورزند و چنانچه افرادي از لحاظ شرعي معذور باشند عنايت نموده از تظاهر به روزه خواري در انظار و اماكن عمومي پرهيز كنند.
دراين اطلاعيه آمده است، بدون ترديد ملت شريف ايران در همه صحنه ها و عرصه هاي صيانت از اسلام و قرآن و دفاع از حريم مقدسات اسلامي و تعظيم شعائر مذهبي پيشگام و اسوه بوده اند و در اين ماه شريف نيز اين شايستگي را نشان خواهند داد و حرمت اين ماه بزرگ را بيش از سال هاي گذشته پاس خواهند داشت.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |