دوشنبه ۳ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۳ - Sep 25, 2006
گردشگري سدها مسكوت در ميان اما و اگرهاي مسئولان
بخش فراموش شده در صنعت توريسم
اسدالله افلاكي
گروه شهري- گردشگري سدها يكي از گزينه هايي است كه به دليل غفلت و بي توجهي مسئولان ذي ربط در صنعت گردشگري كشور جايي ندارد.
دكتر الميرا ايلياتي كارشناس توسعه پايدار، درباره امكان بهره برداري توريستي از سدها به همشهري گفت: اين گونه استفاده از سدها در تمام دنيا معمول بوده و براي آن ضوابط و استانداردهاي مشخص تدوين شده است؛ به طوري كه در برخي كشورها، درياچه پشت سدها از جمله قطب هاي بسيار فعال گردشگري محسوب مي شود، چرا كه تملك اراضي براي ايجاد مجتمع هاي تفريحي به صورت برنامه ريزي شده قابل انجام بوده و توسعه زيرساخت ها و مضاعف سازي جاذبه ها نيز مي تواند كاملاً تحت برنامه انجام شود. اما در ايران متأسفانه به بهانه آلودگي آب سدها از هر گونه استفاده توريستي از اين پديده هاي جذاب انسان ساخت جلوگيري مي شود.
درحالي كه اين امكان وجود دارد كه توسعه فعاليت هاي توريستي در درياچه هاي پشت سدها به گونه اي انجام شود كه آلودگي به حداقل ممكن برسد البته قاعدتاً هيچ فعاليتي در هيچ نقطه اي نبايد آلوده زا باشد. سود ناشي از فعاليت هاي توريستي به دست آورد. به گفته وي، در حالي كه بسياري از پساب هاي شهري و بعضاً صنعتي به راحتي وارد حوزه آبگير سدها مي شود بسيار عجيب است كه مسئولان ذيربط صرفاً مانع از اين فعاليتهاي توريستي مي شوند؛ فعاليتهايي كه از نظر موازين توسعه پايدار در شمار پاك ترين فعاليتهاي اقتصادي قرار دارد.
ايلياتي اضافه مي كند: اصرار وزارت نيرو براي جلوگيري از بهره برداري توريستي از درياچه سدها اين شائبه را ايجاد كرده كه امكان تصفيه كامل آب شهروندان وجود ندارد و با روش هايي اين چنين مي خواهند از آلودگي بيشتر آن جلوگيري كنند. به هر حال فراموش نبايد كرد كه ايران كشوري خشك با ميزان نزولات جوي كمتر از يك سوم متوسط كره زمين است و در چنين كشور خشك و بياباني كه تعداد رودخانه ها و درياچه هاي دائم آن بسيار اندك است ممانعت از بهره برداري توريستي از سدها خامدستي و اجحاف در حق شهروندان مي تواند به شمار آيد.
اين كارشناس توسعه پايدار ضمن تأكيد بر فعال كردن گردشگري سدها، از وزارت نيرو، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و سازمان حفاظت محيط زيست دعوت كرد استانداردهايي را كه براي بهره برداري پايدار توريستي از منابع آب قابل شرب وجود دارد مطالعه كنند و بر اساس آن، تمهيدات لازم براي استفاده از اين قابليت را فراهم سازند.
فعال شدن گردشگري سدها
در حالي كه همواره كارشناسان توسعه پايدار و صنعت توريسم، از گردشگري سدها در كشور به عنوان يك گزينه مطلوب ياد مي كنند كه تاكنون به دليل بي توجهي مسئولان مورد بي مهري واقع شده است، شنيده ها حاكي از آن است كه سرانجام با همكاري مشترك سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و وزارت نيرو، گردشگري سدها تا پايان سال جاري فعال مي شود.
كوشا، مدير كميته گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور در اين باره به خبرگزاري ميراث خبر گفت: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي ساماندهي امور گردشگري سدها كه مدت هاست به شكل مطلوبي به آن پرداخته نشده برنامه هايي را آغاز كرده است. در تهيه سند گردشگري به گفته وي تعيين چگونگي فعاليت گردشگري در حوزه سدهاي كشور و تلاش براي معرفي سدهاي پيشنهادي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به وزارت نيرو در دست اقدام است.
بر اساس طبقه بندي هاي موجود در سازمان محيط زيست، سدها به دليل كاربري ويژه خود مي توانند مورد بهره برداري قرار گيرند.
ميزان فعاليت هاي گردشگري در محدوده سدهايي كه كاربري تأمين آب شرب دارند با سدهايي كه مي توان از آنها براي بهره برداري از آب كشاورزي استفاده كرد متفاوت است و البته اجماع بر سر چگونگي فعاليت در اين زمينه به برگزاري جلسه هاي مشترك بين سازمان هاي ذي ربط نياز دارد.
در همين زمينه جلسه هاي مشتركي با سازمان مراتع و جنگلباني برگزار شده است تا در زمينه برنامه ريزي براي چگونگي فعال كردن گردشگري سدها اقدامات لازم انجام شود.
رسول زرگر، معاون وزير نيرو در امور آب نيز در همين زمينه گفت: پرداختن به گردشگري سدها از جمله موضوعاتي است كه مي تواند به رشد صنعت گردشگري كشور كمك كند و اين پتانسيل در تمامي سدهاي كشور به چشم مي خورد.
وي همچنين افزود: وزارت نيرو در آينده طي جلسه هاي مشتركي براي مشخص كردن سدهاي داراي زمينه گردشگري اقدام مي كند.
زرگر تصريح كرد: وزارت نيرو به محض اينكه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري فهرستي از سدهاي داراي شرايط مناسب را براي سرمايه گذاري در حوزه گردشگري اعلام كند براي هرگونه همكاري با اين سازمان آماده است.

چشم انداز
000078.jpg
در حالي كه شرايط زيست محيطي اغلب سدهاي كشور اين امكان را براي مسئولان و مديران حوزه گردشگري و آب كشور به وجود آورده است تا ايران بتواند در زمينه بهره برداري از سدها در امور گردشگري اقدام كند، ولي تاكنون اين موضوع در حوزه صنعت گردشگري كشور مورد بي مهري واقع شده است.
هرچند به تازگي زمزمه هايي مبني بر فعال شدن اين حوزه از صنعت گردشگري به گوش
مي رسد،اما نمي توان غفلت و سهل انگاري مسئولان ذيربط را در اين زمينه ناديده گرفت.

احداث دهكده توريستي در مراغه
000075.jpg
گروه شهري دهكده توريستي در زميني به وسعت 70 هكتار در مراغه احداث مي شود.
رضا عبادي، رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان آذربايجان شرقي، در گفت ژوگو با خبرنگار ايلنا، تصريح ژكرد: طرح احداث دهكده توريستي مراغه از چند سال پيش آغاز شده و شهرداري مراغه تاكنون كارهاي جزيي در اين زمينه انجام داده است.
وي افزود: اين دهكده كه در شمال شرقي شهر مراغه و در كنار درياچه سد علويان قرار دارد، پتانسيل ژهاي لازم براي جذب سرمايه ژگذاري را دارد و ما از سرمايه ژگذاران دعوت كرده ژايم با توجه به ظرفيت ژهاي بالاي اين دهكده، جهت جذب گردشگر ما را ياري كنند. وي، گفت: اهميت دهكده توريستي مراغه تا حدي است كه چندي پيش اين دهكده از طرف هيأت وزيران جزو مناطق نمونه گردشگري كشور معرفي شده است و در حال حاضر در حال مطالعه هستيم تا همه ظرفيت ژهاي اين دهكده را شناسايي كنيم.

ايران در نمايشگاه توريسم مالزي
000072.jpg
گروه شهري نمايشگاه جهانگردي مالزي روز جمعه با حضور شماري از شركت هاي گردشگري و هواپيمايي در كوالالامپور گشايش يافت.
هشت شركت توريستي ايراني با برپايي غرفه هايي در اين نمايشگاه به معرفي جاذبه هاي گردشگري ايران مي پردازند.
رضا ايرانمنش، مدير اجرايي نمايشگاه ايران در گفت وگو با خبرنگار ايرنا استقبال از غرفه هاي ايران در اين نمايشگاه را بي نظير توصيف كرد.
وي گفت: غرفه هاي ايران در نمايشگاه توريسم مالزي با حمايت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري برپا شده است. شركت هاي گردشگري ايراني در غرفه هاي خود با عرضه پوستر از اماكن گردشگري و لوح هاي فشرده حاوي تاريخ و فرهنگ ايران زمين  از مراجعه كنندگان استقبال مي كنند. بر اساس آمارهاي موجود از هر 16شغل ايجاد شده در سطح جهان يك شغل مربوط به صنعت گردشگري است.

نگاه دوم
نابودي 125 هزار هكتار جنگل در سال
گروه شهري - سرطان، ريه هاي زمين را در ايران نابود مي كند. در خبرها آمده است سالانه 125 هزار هكتار جنگل در ايران از دست مي رود. بي گمان روند كنوني نابودي جنگل ها در ايران علاوه بر زيان هاي جبران ناپذير زيست محيطي و بر هم زدن اكوسيستم حساس اين منطقه منجر به بروز سيل هاي ويرانگر شده، تأثير منفي بر اكوتوريسم كشور خواهد گذاشت.
هادي سليمانپور، عضو كميته ملي گردشگري، با اشاره به اين كه 90 ميليون هكتار مرتع در كشور وجود دارد، اضافه كرد: در 20 سال گذشته ميزان 16 ميليون هكتار مرتع درجه سوم به 44 ميليون هكتار افزايش پيدا كرده است كه نتيجه اين تخريب 171 ميليون دلار خسارت و عدم نفع براي كشور بوده است. اين در حالي است كه پيش تر در خبرها آمده بود يك مرتع خوب اگر فقير شود 36 برابر احتمال وقوع سيل افزايش مي يابد.وي همچنين به وضعيت تأسف بار تالاب هاي ايران اشاره كرد و افزود: 20 تالاب بين المللي در ايران وجود دارد كه ظرف 20 سال گذشته 5 تالاب اصلي از اين تعداد خشك شده است. اين در حالي است كه احياي مجدد اين تالاب ها ميلياردها دلار هزينه در بر دارد.
جداي از ارزش زيست محيطي اين تالاب ها، بايد به نقش ويژه آنها در صنعت اكوتوريسم نيز توجه داشت. در همين ارتباط وي در بخش ديگري از سخنانش افزود: صنعت اكوتوريسم نيازمند حداقل سرمايه گذاري و بسيار زودبازده است.
از سوي ديگر مشايي، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، پيشنهاد داد تا نماينده سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور براي ارزيابي روند فعاليت كميته ملي اكوتوريسم حضور دائم داشته باشد.
وي افزود: حوزه طبيعت گردي حوزه اي بسيار مهم و اساسي است و اگر صرفاً پسوند ملي را در كنار اين صنعت قرار داده ايم به اين معنا نيست كه اين حوزه مربوط به كشور ماست، بلكه اين حوزه جهاني بوده و تنها قصد ما از استفاده از اين پسوند اين است كه عزم ملي را براي حمايت از اين حوزه به دست بياوريم.
در همين حال دبير كميته ملي طبيعت گردي اظهار داشت: شناسايي جاذبه ملي طبيعي كشور و شناساندن آن به جامعه باعث رونق بخشيدن به صنعت اكوتوريسم مي شود.كوشا با بيان اين كه اكوتوريسم به مسأله اساسي در كشور مبدل شده است، گفت: اگر به مراكز گردشگري و اكوتوريسم توجه كامل شود ديگر شاهد بيكاري، عدم رونق اقتصادي و چالش هاي اجتماعي نخواهيم بود.

زادبوم
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |