دوشنبه ۳ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۳ - Sep 25, 2006
حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
اگر بنده خدا مي دانست كه چه ذخائر گرانبها و بركات سرشاري در ماه رمضان است، دوست ميداشت كه تمام سال، رمضان باشد.
(بحارالانوار، ج،۹۳ ص۳۴۶)
امروز با حافظ
معاشر دلبري شيرين و ساقي گلعذاري خوش
كنار آب و پاي بيد و طبع شعر و ياري خوش
گوارا بادت اين عشرت كه داري روزگاري خوش
الا اي دولتي طالع كه قدر وقت مي داني
آب و هوا
000171.jpg

عكس روز
000180.jpg
عكس: رويترز / سوپراي
مسلمانان اندونزي در نخستين روز ماه مبارك رمضان در مسجد استقلال شهر جاكارتا، پايتخت اين كشور نماز جماعت به جا آوردند.

در شهر چه خبر
آموزش فني رايگان
مالكان برخي از خودروهاي شركت ايران خودرو مي توانند در دوره هاي آموزش فني رايگان شركت كنند. اين دوره آموزشي يك روزه براي مالكان خودروهاي سوزوكي، پارس اي ال ايكس، سمندال ايكس، پژو 206 اس دي و پژو 206 دنده اتوماتيك در نظر گرفته شده است مالكان اين خودروها براي شركت در اين دوره مي توانند با شماره تلفن هاي 66007656 و 66033742 تماس بگيرند.

عمده فروشي ممنوع
با نصب تابلوهاي ويژه طرح ضيافت بر سردر فروشگاه ها و واحدهاي صنفي مشمول اين طرح، توزيع اقلام خوراكي داراي قيمت مناسب آغاز شد اما به دليل پايين بودن قيمت اين محصولات نسبت به قيمت بازار امكان تخلف و فروش عمده آن ها به افراد غيرمصرف كننده وجود دارد. محسن پيرهادي رئيس ستاد طرح ضيافت در اين مورد مي گويد: مردم با مشاهده هرگونه تخلف و عمده فروشي مي توانند مراتب را به هيئت تخلفات صنفي و يا سازمان هاي بازرگاني استان ها اطلاع دهند.

كابل برگردان
عمليات كابل برگردان با هدف توسعه در مراكز مخابرات صالح طبري، پيروزي، تندگويان، قدوسي، ديالمه، سلمان فارسي، بختياري آغاز شد. با اجراي اين عمليات ارتباط تلفني مشتركين در مركز مخابرات صالح طبري با پيش شماره هاي 4463 تا 4467 در محدوده خيابان هاي بلوك 13، 16، 17،  فاز 2 و در مركز مخابرات پيروزي مشتركين با پيش شماره هاي 3330 تا 3335، 3378، 3379 در محدوده خيابان هاي درياباري، آبادي، غنيان، قره ياضي و در مركز مخابرات تندگويان با پيش شماره هاي 2250 تا 2253، 2230 تا 2232 در محدوده خيابان هاي زندي، طالقاني، صالحي، ملكي، شريعتي، بنفشه، خوزستاني تا فردا دچار اختلال مي شود. همچنين در مركز مخابرات قدوسي پيش شماره  هاي 2225 تا 2227، 2222، 2290 و 2291 در محدوده خيابان هاي ميدان مينا، رودبار، ميرداماد، آزيتا در مركز مخابرات ديالمه با پيش شماره هاي 3344، 3350، 3351، 3312، 3355، 3356، 3352 در محدوده خيابان هاي مهدوي پور، مجاهدين اسلام، اخوي، قادري، اندرزگو تا فردا با اختلال همراه است.

مرغ آب كرده
توزيع مرغ منجمد وارداتي و ذخيره به قيمت مناسب در سطح ميادين ميوه و تره بار و فروشگاه هاي زنجيره اي خالي از حاشيه هاي غير قانوني نبود. برخي از فروشندگان مرغ هاي منجمد را به صورت آب كرده و به شكل شنيسل و جوجه درآورده و كيلويي 3 هزار تومان به بالا عرضه مي كردند. خريداران با مشاهده اين تخلفات و يا مرغ هاي منجمد آب كرده و يا هر نوع تخلف ديگري مي توانند با شماره تماس 77506131 شكايت خود را مطرح كنند.

قيمت ميوه
حسين مهاجراني رئيس اتحاديه تعاوني ميوه و تره بار تهران مي گويد: افزايش قيمت ميوه فقط به چند نوع ميوه شامل هلو، شبرنگ و سيب گلاب محدود مي شود كه علت آن هم اتمام فصل اين ميوه هاست. وي مي افزايد: قيمت هلوي مرغوب در دو هفته گذشته كيلويي 600 تومان بوده كه در حال حاضر به كيلويي يك هزار تومان مي رسد. اين موضوع شامل باقي انواع ميوه نمي شود.

بازار
000129.jpg
خرماي ضيافتي

آغاز ماه مبارك رمضان تقاضا براي انواع خرما را افزايش داده است به طوري كه خرما نيز در فهرست محصولات مشمول طرح ضيافت قرار گرفت. اما هر سال به ويژه در اين ايام شاهد توزيع بي سامان خرما به وسيله فروشندگان سيار و وانتي هستيم كه مشكلات خاص خود را دارد.
بسياري از خريداران پس از مشاهده محصول خوب و سالم روي جعبه ها و قيمت مناسب در خريد آن شك نمي كنند اما پس از مصرف خرماهاي سالم با كرم خوردگي و ترشيدگي باقي آن ها مواجه مي شوند.
ثابت نبودن محل فروش اين محصول و بالطبع نبود امكان شكايت هيچ راهي را پيش روي خريداران قرار نمي دهد. بنابراين توزيع انواع خرماي مرغوب با تنوع قيمت بخشي از اين مشكل را رفع خواهد كرد.

تلويزيون
000192.jpg

سكه، طلا و ارز
000195.jpg

ضيافت مهر
علي اصغر عطاران طوسي
attaratoosi@gmail.com
دعا روز اول ماه مبارك رمضان
اللهمَ اجْعلْ صِيامي فـيه صِيـام الصّائِمينَ وقيامي فيهِ قيامَ القائِمينَ ونَبّهْني فيهِ عن نَومَةِ الغافِلينَ وهَبْ لي جُرمي فيهِ يا الهَ العالَمينَ واعْفُ عنّي يا عافياً عنِ المجْرمينَ.
خدايا روزه مرا در اين روز از زمره روزه هاي حقيقي قرار بده، و عبادتم را در اين روز، همچون عبادت شب زنده داران بپذير، و در اين روز مرا از خواب غفلت بيدار نما، و اي معبود جهانيان! جرم و گناه مرا در اين روز ببخش و اي بخشنده مجرمان از من در گذر.

يك حكم شرعي
پرسش: دختراني كه تازه به سن تكليف رسيده اند و روزه گرفتن بر آنها مقداري مشكل است، چه حكمي دارند؟  آيا سن بلوغ شرعي دختران اكمال نه سال قمري است؟
پاسخ: بنا به نظر مشهور، بلوغ شرعي دختران همان تكميل نه سال قمري است كه در اين هنگام روزه بر آنها واجب است و ترك آن به مجرد بعضي از عذرها جايز نيست، ولي اگر روزه  گرفتن براي ايشان ضرر داشته باشد يا تحمل آن برايشان همراه با مشقت زياد باشد، افطار براي آنها جايز است.
مقام معظم رهبري

يك حكايت
تني از ابدال گفته است: در بلاد مغرب، گذرم به حكيمي افتاد كه بيماراني نزد او بودند و براي آنان شيوه درمانشان مي گفت. پس، پيش رفتم و گفتم: خدا بر تو ببخشايد بيماري مرا درمان كن! ساعتي در چهره من نگريست و گفت: ريشه  هاي فقر و برگ صبر و هليله فروتني را بگير و در ظرف يقين جمع كن و آب خوف بر آن بريز و آتش اندوه در زير آن بيفروز! سپس آن را در صافي مراقبه بپالاي و در جام خرسندي ريز و با شراب توكل بياميز و با دست صدق آن را بخور و با كاسه استغفار آن را بياشام و سپس با آب پرهيزكاري دهان خود را شستشو ده و از حرص بپرهيز! پس اميد كه پروردگار تو را شفا دهد.
كشكول شيخ بهايي


يك سخن
پاسداشت يك ضيافت بزرگ
ماه ضيافت الهي فرا رسيد، ضيافتي كه آحاد انسانها به آن دعوت شده اند و بي استثناء بر سر خان گسترده آن نشسته اند. نبيّ گرامي اسلام صلّي الله عليه و آله در جمعه آخر ماه شعبان، از اهميت اين ماه سخن مي راند و مي فرمايد: اي مردم ! ماه خدا با بارقه اي از بركت، رحمت و مغفرت به شما روي آورده است ... ماهي كه شما به ضيافت الهي فراخوانده شديد و در حوزه كرامت پروردگار قرار گرفتيد. نَفَسهاي شما در آن، ثواب تسبيح و ذكر خدا و خواب شما، ثواب عبادت دارد. اعمال شما در آن پذيرفته و دعاهاي شما مستجاب است . مفهوم ضيافت براي هر فرد در هر رده سني از هر مليت و زبان و گويشي، شادي بخش و لذت آفرين است. اما ماهيت ضيافت الهي با همه ميهماني ها متفاوت، و اقتضائات آن گوناگون است. از همين روست كه وظايف ميهمانان نيز به لحاظ كميت و كيفيت متمايز است. توجه به مؤلّفه هاي گوناگون اين ميهماني، رمز پاسداري و حرمت داري آن است. پس چه خوب است كه آنها را با هم مرور كنيم.
ميزبان: خداي كريم و مهربان. ميهمان: تمامي بندگان و آفريدگان الهي. مدت دعوت: 30 شبانه روز به صورت متوالي. زمان ضيافت: برترين ماه، بهترين روز و شب، و گرانبهاترين ساعات. امتيازات ميهماني: خواب و استراحت، عبادت. نفس كشيدن، تسبيح. اعمال، پذيرفته. دعاها و خواسته ها، مستجاب. بزرگان، محترم و گرامي. كوچكترها، مورد ترحّم و لطف. ايتام و فقرا، مورد عنايت و توجه. زبانها، در حريم. چشمها و گوشها، تحت كنترل. گناهان و خطاها، در حصار. باب رحمت الهي، باز و گشاده. استغفار و توبه، مورد رغبت و ميل همگان. دستان شيطان، بسته و در غُل. مقدّرات سال بندگان، تضمين. خوش خلقي، بازديد از بستگان، صدقه، افطاري دادن و تلاوت قرآن و ... ، مورد توصيه فراوان ...
به راستي! كدام ميهماني را در دوره حيات خويش، با اين جلالت و شكوه به چشم ديده ايم؟ كدام ميزبان را سراغ داريم كه با تمام وجود، خود را وقف ميهمانانش كند؟ و كدام ضيافت بشري از اين انبوه امتيازات با اين تنوع گونه اي برخوردار است؟ ... و در مقابل كدام ميهمان را ديده ايم كه بر سر سفره چنين كريمي بنشيند و قدر و منزلت آن را درك نكرده و از جلوس در كنار آن سر باز زند و يا شرط ميهماني را رعايت نكند؟ بياييد در آغازين ساعات اين ضيافت بزرگ؛ فرصت را غنيمت شمرده و با پاسداري و حفاظت از حريم آن، زمينه بهره گيري افزونتر و كسب لذّت بيشتر از لحظات و اوقات آن را براي خويش رقم بزنيم.

آلودگي هواي تهران
000174.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
دلقك
بدون طناب و توپ و كلاه و دماغ قرمز، روبه روي زن پشت ميز توي يك رستوران نشسته و به خودش مي گويد: (نبايد بفهمد من يك دلقكم).
دستش را به طرف صورتش مي برد تا مطمئن شود آن دماغ توي صورتش نيست. چند بار با خودش تكرار مي كند: (او نمي داند، پس بايد جدي باشم.)
رضا ناظم

گشتي در دنياي خبرها
وسواس در انتخاب تخم مرغ پخته
لندن: كتاب يكي از كارمندان بي بي سي انگليس تا چند روز ديگر به بازار خواهد آمد. در بخشي از اين كتاب آمده است كه پسر بزرگ ملكه اين كشور پس از شكار، تخم مرغ پخته ميل مي كند اما چون وسواس زيادي در نحوه پخت تخم مرغ دارد آشپزهاي قصر براي وي 5 تا 7 تخم مرغ آب پر مي كنند كه وي از ميان اين تخم مرغ ها بهترين را انتخاب مي كند. در پي انتشار اين خبر سخنگوي شاهزاده چارلز رسما اين موضوع را تكذيب كرد.
توصيه  نخست وزير
ورشو: روز شنبه اين هفته نخست وزير لهستان كنفرانس مطبوعاتي در يكي از پارك هاي شهر ورشو داشت. در ابتدا تصور مي شد كه وي در جريان اين كنفرانس به نكات مهمي در مورد آينده سياسي خود اشاره كند اما وي در عين تعجب همگان از مردم خواست به مرغابي ها غذا بدهند تا اينكه اين حيوانات در فصل سرما دچار مشكل نشوند.
نبرد سوسك ها
بانكوك: همه ساله در اين مقطع زماني جشنواره نبرد سوسك ها در كشور تايلند برگزار مي شود. جالب اينكه اين جشنواره يك ماهه تماشاگران بسياري دارد و آنها روي نبرد سوسك ها با يكديگر شرط بندي مي كنند.
مرغ چهار پا
فلوريدا: يك كشاورز در مزرعه خود واقع در فلوريدا 36 هزار مرغ نگهداري مي كرد اما هرگز تصور نمي كرد كه روزي يك مرغ چهار پا در مرغداري اش به دنيا بيايد. اين مرغ چهار پا از 18 ماه قبل تا كنون در ميان ساير مرغ ها در سالن مرغداري زندگي  كرده است، اما كشاورز متوجه اين موضوع نشده بود.
تهديد خودروي خودي
كاليفرنيا: يك مرد 50 ساله در آمريكا كه قصد تنبيه چند موتور سوار را داشت خود در آستانه مرگ قرار گرفت. اين مرد مدعي شده كه در حين رانندگي چند موتور سوار به وي نزديك شدند و به تمسخر او پرداختند. به همين دليل وي خودرواش را متوقف كرد و با پاي پياده و چوب دستي به تعقيب موتور سواران پرداخت تا درس خوبي به آنها بدهد. البته اين پايان ماجرا نبود. با توجه به اينكه وي فراموش كرده بود ترمز دستي خودرو را بكشد به همين دليل خودرو به راه افتاد و چيزي نمانده بود كه راننده خشمگين زير چرخ هاي خودرواش له شود. خوشبختانه قبل از اينكه وي زير خودرو برود موتورسواران او را نجات دادند.
آبگيري از رودخانه
000177.jpg
كاليفرنيا: آتش سوزي در جنگل هاي جنوب كاليفرنيا به تدريج به كنترل آتش نشانها درمي آيد. با آنكه چند فروند هلي كوپتر روز گذشته مشغول خاموش كردن آتش بودند اما هنوز به طور كامل قادر به مهار آن نشده اند. با توجه به اينكه براي هر بار پر كردن مخزن هلي كوپترها از آب به زمان نسبتا زيادي نياز است به همين دليل هلي كوپترها بر فراز يك رودخانه به پرواز در مي آيند و مخازن خود را با آب رودخانه پر مي كنند. در تصوير جزئيات اين عمليات مشخص است.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |