دوشنبه ۳ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۳ - Sep 25, 2006
بررسي وضعيت خواب و استراحت مردمان امروز
سفر به انتهاي شب...
000006.jpg
000012.jpg
اگر چه در دنياي پرسرعت امروز نمي توان دست از تلاش كشيد؛ اما تلاش بي وقفه بشر امروز، خواب و خوراك را از او سلب كرده و انسان جز به تلاش براي دستيابي به آرزوهاي بلند و بي پايانش، به چيز ديگري نمي انديشد. غافل از اين كه اين تلاش بي وقفه و ممتد، گاه چيزي جز بيماري و خستگي براي او نخواهد داشت.
آن چه در پي مي خوانيد، گزارشي است از ميزان و نحوه خواب و استراحت افراد كه توسط پژوهشگران دانشگاه شيكاگو در مجله علمي اپيدميولوژي آمريكا به چاپ رسيده است.
بررسي وضعيت خواب و استراحت 669 فرد ميان سال نشان داد مردم بسيار كمتر از آنچه فكر مي كنند، مي خوابند و يا استراحت مي كنند و اين در حالي است كه همه آنها به استراحتي بيش از اين نياز دارند. بر همين اساس، سياه پوستان كمتر از سفيدپوستان، مردان كمتر از زنان و فقرا كمتر از افراد ثروتمند و مرفه خوابيده و استراحت مي كنند.
آمارها نشان مي دهد همه افراد به طور متوسط حدود هفت ساعت و نيم در طول شب در رختخواب به سر مي برند، اما فقط شش ساعت و ده دقيقه از اين مدت را واقعا مي خوابند. بر همين اساس، زنان سفيدپوست با بالاترين ميزان خواب در طول شب، برابر شش ساعت و چهل دقيقه در صدر قرار داشته و پس از آن مردان سفيدپوست با شش ساعت و ده دقيقه، زنان سياه پوست با 5 ساعت و 9 دقيقه و مردان سياه پوست با 5 ساعت و يك دقيقه خواب در طول شب، در رده هاي بعدي قرار دارند. نكته جالب اين كه افراد متمول، كمي بيشتر از افراد هم نژاد و هم جنس خود مي خوابند.
دكتر ديان لودردال از دانشگاه شيكاگو معتقد است: مردم تصور مي كنند در طول شبانه روز به قدر كافي خوابيده و استراحت مي كنند، اما در حقيقت بسيار كمتر از آن چه تصور مي كنند، مي خوابند.
وي در ادامه مي افزايد: به هر ميزان آگاهي ما نسبت به تاثير خواب و استراحت بر سلامتي مان افزايش يابد، به همان ميزان به خواب و استراحت خود توجه مي كنيم؛ كه متاسفانه اين بي اطلاعي و بي توجهي باعث كاهش شديد بازده خواب و استراحت در ميان مردم سراسر جهان نسبت به سال هاي قبل شده است.
پژوهش ها نشان مي دهد متوسط مدت خواب و استراحت از سال 1900 ميلادي به طرز چشمگيري كاهش يافته است، به طوري كه ميزان خواب و استراحت مردم در آن زمان چيزي حدود 9 ساعت در طول شب بوده است كه اين ميزان در دهه 70 ميلادي (1970م) به هفت ساعت در طول شب رسيده است.
دكتر لودردال، درباره بي اطلاعي مردم از ميزان دقيق خواب و استراحت شان مي گويد: بيشتر افراد درباره ميزان خواب و استراحت خود تخمين درستي ندارند و اغلب بيشتر از آن چه بايد ميزان خواب و استراحت شان را گزارش مي دهند. بنابراين نمي توان براساس تصورات و آمارهاي آنها، ميزان دقيق خواب آنها را برآورد كرد. بنابراين گروه تحقيقاتي ما با انجام مجموعه آزمايش هايي توانست به نتايج تقريبا قطعي و البته جالبي درباره ميزان خواب و استراحت افراد از نژادها و جنس هاي مختلف دست يابد.
بررسي هاي گروه تحقيقاتي دانشگاه شيكاگو به سرپرستي دكتر لودردال بر مبناي آزمون wrist Actigraphy استفاده از سنسورهاي خاص كه در طول شبانه روز مانند ساعت مچي به دست افراد تحت آزمايش بسته شد صورت گرفت، آمار جالبي را به اين شرح مشخص كرد:
- ميزان حضور در رختخواب در همه افراد بدون احتساب جنس و نژاد، هفت ساعت و پنجاه و يك دقيقه گزارش شد؛ اما ميزان حضور در رختخواب براساس جنس و نژاد، ارقامي ديگري را به اين شرح نشان داد، كه براساس آن زنان سفيدپوست هفت ساعت و 4 دقيقه؛ مردان سفيدپوست 7 ساعت و 34 دقيقه، زنان سياه پوست 7 ساعت و 55 دقيقه و مردان سياه پوست 7 ساعت و 10 دقيقه در طول شب در رختخواب حضور دارند؛ اما واقعا خواب نيستند.
ميزان خواب واقعي  در همه افراد بدون در نظر گرفتن جنس و نژاد برابر 6 ساعت و 13 دقيقه برآورد شد. اما ميزان خواب واقعي افراد با دخالت دادن دو عامل جنس و نژاد از اين الگو پيروي مي كرد؛ زنان سفيدپوست 6 ساعت و 41 دقيقه؛ مردان سفيد پوست 6 ساعت و 9 دقيقه، زنان سياه پوست 5 ساعت و 9 دقيقه و مردان سپاه پوست 5 ساعت و 8 دقيقه.
بازده خواب در همه افراد 8/80 درصد، بدون احتساب جنس و نژاد اعلام شد، كه اين ميزان با دخيل كردن عامل جنس و نژاد به اين ترتيب مشخص شد؛ زنان سفيد پوست 7/85 درصد، مردان سفيدپوست 4/82 درصد، زنان سياه پوست 2/78 درصد و در نهايت مردان سياه پوست 2/73 درصد.
نگاهي به اين آمارها نشان مي دهد ميزان خواب واقعي و حضور در رختخواب، تفاوت فاحشي را نشان مي دهد. به عبارتي حضور در رختخواب نشان دهنده ميزان خواب واقعي و مورد نياز افراد نيست.
از سوي ديگر پژوهش ها نشان مي دهد ميزان خواب افراد فقير و ثروتمند بسيار متفاوت است، به اين معني كه ميزان خواب و استراحت مردان دو رگه آفريقايي آمريكايي فقير برابر 5 ساعت و يك دقيقه در طول شب گزارش شده است؛ كه به اين ترتيب بازده خواب آنها حداقل بوده و برابر 73 درصد است.
پژوهشگران يكي از دلايل عمده كاهش زمان خواب به ويژه در كشورهاي پيشرفته و صنعتي را سرعت گرفتن روند كار و تلاش و زندگي مردم در طول روز مي دانند.
براساس گزارش مجله كوان مجله ويژه دانشگاه آريزوناي آمريكا وضعيت خواب و استراحت مردم سراسر جهان دستخوش تحولي جدي شده است به طوري كه ميزان خواب و استراحت آنها در بسياري موارد بسيار كمتر از حد استاندارد است؛ كه اين مسئله بي ترديد بر سلامت آنها تاثيرگذار است؛ چرا كه بي خوابي و كم خوابي باعث كاهش شديد تمركز حواس، ناتواني در فراگيري، ناتواني در انجام امور روزمره به ويژه فعاليت هاي نيازمند تمركز حواس شده و مشكلاتي چون افزايش تصادفات جاده اي (و شهري)، مشكلات گوارش و عصبي، افزايش احتمال بروز حمله قلبي و مغزي، اضافه وزن و چاقي مفرط، افزايش خطر ابتلا به ديابت نوع دوم (اكتسابي) و افزايش خطر ابتلا به فشار خون بالا را نيز در پي دارد.
مطالعات پژوهشگران دانشگاه نورت وسترن آمريكا روي 669 فرد 38 تا 50 ساله نشان داد افرادي كه از وضع مالي مناسبي برخوردار هستند، در مقايسه با ديگران نگراني كمتري دارند و همين امر باعث افزايش آرامش آنها، به جهت توانايي تسلط بر اعصاب و تسلط بر محيط اطراف از جهت اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي شده و به اين ترتيب خواب و استراحت بيشتر و آرام تري دارند. اين افراد معمولا از تغذيه مناسبي برخوردار بوده و به گردش و تفريح خود نيز اهميت مي دهند. آرامش ناشي از اين موارد مانع از بروز بيماري هاي قلبي و عصبي در اين افراد مي شود.
دكتر لودردال معتقد است: ارتباط مستقيمي بين وضعيت مالي، جايگاه اجتماعي فرهنگي و نژاد افراد با ميزان خواب و استراحت و ابتلاي آنها به بيماري هاي مختلف وجود دارد. در حقيقت عوامل متعددي دست در دست هم، باعث كاهش ميزان خواب و استراحت و در نتيجه ابتلاي فرد به بيماري هاي مختلف مي شوند.
و در نهايت اين كه پژوهشگران معتقدند هر فرد، از هر جنس و نژاد، حداقل به هفت ساعت خواب مفيد در طول شب نيازمند است كه به هر ميزان از اين مدت زمان كاسته شود، به همان ميزان خطر ابتلاي به بيماري هاي مختلف افزايش مي يابد.
منبع: http://www.Seiorjoural.com
مترجم:سها دادمند

قلب و رمضان
روزه داري و سلامت جسم
000009.jpg
اكنون فرصتي سبز براي خودسازي و راز و نيازهاي عاشقانه با دوست در راه است؛ فرصتي كه اگر رفت براي آمدنش بايد سالي ديگر را به انتظار نشست...
اثرات مثبت معنوي اين ماه بر كسي پوشيده نيست؛ اما از اثرات مثبت آن بر سلامت جسم نيز نمي توان غافل شد. آن چه در پي مي آيد، نگاهي كوتاه به اثرات مثبت روزه داري بر سلامت جسم است.

بر اساس آخرين تحقيقات منتشر شده در مجله تغذيه و متابوليسم آمريكا ، روزه داري يكي از مهم ترين عوامل تأثيرگذار بر سلامت افراد است كه شاخص ترين تأثير آن كاهش خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي به ويژه سكته قلبي است.
در طول ماه رمضان به دليل آن كه خوردن و آشاميدن به دو زمان سحر و افطار محدود شده و فاصله اين دو زمان حدوداً دوازده ساعت است، دستگاه هاي مختلف بدن به ويژه دستگاه گوارش و گردش خون استراحت مي كنند. استراحت اين دو دستگاه به شدت بر سلامت قلب و اندام هاي گوارشي مؤثر است.
پژوهش هاي انجام شده روي بيست و چهار زن و مرد مسلمان غيرسيگاري با ميزان كلسترول خون طبيعي كه در رده سني بيست تا سي سال قرار داشتند، نكات تازه اي را درباره روزه داري و تأثير آن بر قلب نشان داد.
به اين ترتيب كه حدود بيست روز پس از شروع ماه مبارك رمضان ميزان هموسيستئين ، اصلي ترين عامل بروز سكته قلبي در خون اين افراد به شدت كاهش يافت. از طرفي ميزان كلسترول خوب يا حفاظتي(HDL) افزايش يافته و غلظت خون نيز در حد طبيعي قرار داشت.
كاهش ميزان تري گليسريد ها و كلسترول بد (LDL) يكي ديگر از اثرات مثبت ناشي از روزه داري در اين افراد بود.
تناسب كالري دريافتي و مصرفي اثر مثبت ديگري بود كه در عده اي باعث كاهش وزن و در افراد ديگر باعث ثابت ماندن وزن در حالت ايده آل شد. در حقيقت اين تعداد زن و مرد از جهت وزن نيز به حد ايده آل رسيدند.
دليل اثرات مثبت روزه داري
حذف يك وعده غذايي و اتفاقاً مهم ترين وعده غذايي يعني ناهار، تحريك بدن براي سوخت و ساز (متابوليسم) بيشتر و بهتر را به دنبال دارد. با اين تحريك طبيعي، كالري اضافي ذخيره شده در بدن از بين مي رود.
تصفيه طبيعي بدن به دليل كاهش كالري و تغذيه دريافتي و در مقابل، سوخت و ساز بالا از ديگر اثرات خوب روزه داري است. استفاده از ذخاير چربي و هيدرات كربن (قند) اضافي، باعث تنظيم ميزان قند و چربي و در نتيجه كاهش وزن بدن مي شود.
بنابراين از آن جايي كه در طول ماه رمضان ميزان قند، چربي، كالري دريافتي و كلسترول بد (LDL) در حد طبيعي قرار گرفته و ميزان هموسيستئين ، شاخص بروز سكته قلبي كاهش مي يابد، قلب و دستگاه گردش خون در استراحت به سر برده و خطر بروز سكته قلبي به شدت كاهش مي يابد. استراحت دستگاه هاي مختلف بدن به ويژه دستگاه گوارش و افزايش ميزان كلسترول خوب (HDL) يكي ديگر از اثرات مثبت روزه داري است.
پزشكان معتقدند در اين ماه به دليل آن كه افراد از پرخاشگري، رفتارهاي تهاجمي، استرس و هيجان، كشيدن سيگار، مصرف چاي و قهوه دوري مي كنند، بنابراين امكان بروز سكته قلبي در آنها كاهش مي يابد. مجموعه اين تغييرات در وضعيت رفتار و تغذيه افراد، دو عامل مهم جهت حفظ سلامتي فرد در طول ماه مبارك رمضان است.
مهتاب خسروشاهي
منبع:
http://www.pccatural markets.com

امكانات جديد براي دانلود توسط آي پاد
000003.jpg
شركت هاي مايكروسافت و اپل و ديگر شركت هاي بزرگ سازنده رايانه و تشكيلات رايانه اي مدتي است به اين نتيجه رسيده اند كه توليدات رايانه اي در مقياس كوچك تر، سودي به مراتب بيشتر دارد و بر همين اساس هر يك محصولي جديد را روانه بازار ساخته و همواره سعي كرده اند نمونه جديد تر محصول خود را زودتر از رقبا به بازار عرضه كنند. بر همين اساس، كمپاني قدرتمند اپل كه آي پاد را به جهانيان عرضه نموده است، به تازگي اعلام كرد كه هفت امكان جديد براي دانلود هفتاد و پنج فيلم را براي آي تيون  جديد به همراه يك آي پاد جديد با صفحه بزرگ تر تلويزيوني با شافل كوچك تر و نانوي جديد به بازار عرضه كرده است. اولين سري اين مجموعه چند فيلم قابل خريدني از ساخته هاي شركت هاي والت ديزني ، پيكسار ، تاچ استون و ميراماكس است.
علاقه مندان مي توانند اين فيلم ها را از طريق رايانه هاي خود و يا از طريق يك ويدئو آي پاد جديد موسوم به اي تي وي پلي ير (نام آي پاد جديد) تماشا كنند. تمامي فيلم هاي جديد از لحظه اي كه روي DVD روانه بازار شود، همزمان در فروشگاه هاي آي تيون در دسترس همگان قرار مي گيرد. شركت اپل اعلام كرد: بهاي اين گونه فيلم ها در اولين هفته انتشار با سفارش از قبل، دوازده دلار و نود و نه سنت است و از آن بعد چهارده دلار و نود و نه سنت خواهد بود . اين  گزارش مي افزايد: بهاي فيلم  هاي قديمي تر، نه دلار و نود و نه سنت خواهد بود .
هر چند تعداد فيلم هاي موجود فعلاً محدود است، اما آقاي استيو جابز مديرعامل و بنيان گذار شركت عظيم رايانه اي اپل خاطرنشان ساخت كه سال قبل آي تيون ها فقط پنج نمايش تلويزيوني را ارائه مي دادند، ولي در حال حاضر بيش از دويست و بيست شو يا نمايش تلويزيوني را ارائه مي دهند.اين دانلود جديد آي تيون هفت در حال حاضر به طور رايگان براي رايانه هاي شركت اپل مكينتاش و برنامه هاي ويندوز، در دسترس همگان است.
همچنين شركت معظم اپل محصول جديد خود كه يك آي پاد جديد از نوع پنجم است را به بازار عرضه كرده است. اين آي پاد داراي يك صفحه تلويزيوني به مراتب بزرگ تر از قبل به مقياس۵ /2 اينچ رنگي و شصت درصد روشن تر از قبل است. تعدادي از كارشناسان اهل فن در همين زمينه مي گويند: ورود اپل به دنياي فيلم و پخش آن از طريق دانلود همانند ورودش به دنياي پخش موسيقي از طريق دانلود باعث فروش و سود بيشتر و موفقيت بزرگ تر براي اين كمپاني عظيم خواهد بود .
لازم به توضيح است كه براي دانلودكردن آي تيون به آدرس: http://www.apple.com/itues/dowload مراجعه كنيد.
منبع: مركوري نيوز
ترجمه: مرتضي اسلام زاده

همايش ها
همايش بررسي ميزان مصرف
و كاربرد منابع
-1تاريخ برگزاري: 13-11 اكتبر 2006
۲ - مكان برگزاري: روسيه‎/ مسكو
۳ - آخرين مهلت ارسال مقاله: اول اكتبر 2006
۴ - تلفن: 74953559666+ / دورنگار: 74953991677+
۵ - پست الكترونيكي:
J-shishkova@viigaz.gazprom.ru
۶ - صفحه الكترونيكي:
http//: www viigaz.ru/ugs2006
۷ - نيم نگاه: اين نشست با هدف بررسي منابع فسيلي به ويژه گاز و منابع آن، ميزان مصرف و استفاده از منابع در تكنولوژي برگزار مي شود. در افتتاحيه همايش، مديران گازپروم روسيه (Gas prom) در باره دستاوردها، مشكلات و برنامه هاي آن صنعت گاز و صنايع وابسته به آن به بحث و گفت وگو پرداخته و در ادامه همايش با تمركز بر سه محور اصلي شامل: 1- UGS در تجارت، طرح هاي جديد در مناطق نو 2- كاربرد تكنولوژي هاي مدرن در حفظ امنيت منابع گازي در زمان صدور و حفظ امنيت ذخاير گازي 3- روش هاي جايگزين و نو در ذخيره گاز و استفاده Co2 در صنعت گاز ادامه مي يابد. پژوهشگران درباره نكات مرتبط با هريك از محورهاي اصلي مقالاتي با اين موضوع ها ارايه مي كنند. آينده تجارت گاز؛ بررسي امنيت ذخاير و ارسال گاز به كشورها، مديريت منابع گازي و ذخيره سازي گاز با تكيه بر تكنولوژي هاي مدرن، تراكم گاز و نحوه استخراج آن را منابع متراكم؛ ذخاير گاز موجود در بسترهاي نمكي و نحوه استخراج و تصفيه گاز به دست آمده از اين ذخاير؛ ذخاير گازي نهفته در بسترهاي آبي؛ منابع گازي آزاد؛ تكنولوژي و استفاده از گاز؛ محيط زيست و منابع گازي.
پنجمين همايش بين المللي شيمي تجزيه
۱ -تاريخ برگزاري: 8-5 اكتبر 2006
۲ - مكان برگزاري: يونان‎/ تسالونيكي
۳ - پست الكترونيكي:
daftsis @ chem..auth.gr
۴ - صفحه الكترونيكي:
http:// web. auth.gr/aegea- acd- 2006
۵ - نيم نگاه: پنجمين همايش شيمي تجزيه با هدف بررسي نكاتي چون: روش هاي جديد تجزيه در شيمي؛ روش اسپكتروسكوپيك در شيمي و كاربرد آن؛ روش الكتروآناليتيك با بررسي يافته هاي جديد و كاربردها؛ روش هاي خودكار در تجزيه شيميايي و شيوه هاي تجزيه بيوآناليتيك برگزار مي شود. همايش با كارگاه آموزشي نيز همراه است.
همايش استفاده از پلاستيك ها
در علم پزشكي
۱ - تاريخ برگزاري: 5-4 اكتبر 2006
۲ - مكان برگزاري: بلژيك‎/ بروكسل
۳ -پست الكترونيكي:
EPCofereces@emap.com
۴ - صفحه الكترونيكي:
http://www.medplastics.com
۵ - نيم نگاه: استفاده از پلاستيك ها و مواد قابل انعطاف در علم پزشكي باعث شده تا بسياري از سازه هاي مورد نياز بيماران چون ساخت دست و پاي مصنوعي و... محقق شود. اين همايش با هدف بررسي مسائلي چون، بررسي موفقيت ها، ضعف ها، چالش ها و آينده استفاده از مواد پلاستيكي و قابل انعطاف در علم پزشكي با بررسي سه موضوع، آينده استفاده از تجهيزات پزشكي پلاستيكي، چالش ها و مشكلات پيش رو در ساخت و استفاده از تجهيزات پلاستيكي، پيشرفت هاي امروز و برنامه هاي آتي؛ بررسي ايده ها و طرح هاي آتي كارخانه هاي توليد تجهيزات پزشكي با هدف بررسي طرح هاي متمركز شده روي توليد تجهيزات پلاستيكي؛ شناخت وضعيت كنوني و آتي كشور چين در ساخت تجهيزات پلاستيكي مورد استفاده در پزشكي؛ مواد مورد استفاده در توليد و طراحي پلاستيك هاي ويژه مورد استفاده در ساخت تجهيزات پزشكي؛ بررسي سازه هاي جديد مورد استفاده براي معلولان، بيماران قلبي و...؛ پليمرها و ساخت تجهيزات پلاستيكي؛ فوايد استفاده از توليدات پلاستيكي در علم پزشكي با هدف بررسي پيشرفت ها، ضعف ها و موارد استفاده؛ آگاهي از آخرين يافته هاي كشورهاي اروپايي در ساخت تجهيزات مختلف پلاستيكي مورد استفاده در علم پزشكي؛ مهندسي پزشكي و ساخت تجهيزات پزشكي؛ سازگاري بدن با سازه هاي جديد پلاستيكي متصل شده به بدن و... برگزار خواهد شد.

اخبار
بازي هاي جديد كامپيوتري منطقه بندي نخواهد داشت
گروه علمي فرهنگي- گذاشتن قفل هاي منطقه اي، يكي از كارهايي بود كه در بازي هاي اولية كنسول وجود داشت. مثلاً بازي كننده هاي اروپايي نمي توانستند بازي هاي منطقه آسيا را بازي كنند و برعكس. اين موضوع سپس به دي وي دي هاي فيلم و دنياي سينما هم كشيده شد. هم اكنون هنوز بازي هاي پلي استيشن با كدهاي منطقه اي مختلف عرضه مي شوند.
همزمان با اعلام نهايي قيمت Wii و تاريخ عرضة آن در بازار، اين سؤال پيش آمد كه تكليف منطقه بندي بازي هاي Wii چه خواهد شد و آيا بازي ها مطابق قبل منطقه بندي مي شوند؟ اما شايعاتي شنيده مي شد مبني بر اين كه بازي هاي Wii هيچ گونه قفل منطقه اي نخواهند داشت و در همه جاي دنيا، بازي كننده ها مي توانند از يك نوع بازي استفاده كنند. اين موضوع را نمي توان يك شايعة بي اساس در نظر گرفت، زيرا با توجه به سياست هاي نينتندو براي هر چه بيشتر كاربردي و ساده كردن استفاده از كنسولWii ، مي توان انتظار داشت كه محدوديت هاي منطقه اي را از بازي ها بردارد. اما نكتة ديگر توجه به بازي هاي كنسول دستي DS است كه آنها هم هيچ گونه محدوديت منطقه اي ندارند. اما منشا اين شايعه، صحبت هاي پرين كاپلان، مدير بازاريابي شاخة ايالات متحده نينتندو بود. در مصاحبه اي كاپلان در پاسخ به اين پرسش كه آيا بازي هاي Wii محدوديت منطقه اي خواهند داشت يا خير؟ گفت: بازي هاي توليد شده توسط نينتندو در همة دنيا قابل اجرا خواهند بود، اما بازي هايي كه توسط شركت هاي ديگر براي Wii توليد مي شوند، مي توانند از قفل هاي منطقه اي استفاده كنند.
اين جواب دو پهلو بحث هاي زيادي را در ميان طرفداران به وجود آورد و با توجه به اين كه در اعلام هاي رسمي، اشاره اي به اين موضوع نشده، بايد كمي صبر كرد تا درستي يا نادرستي اين شايعه تأييد شود. اين روزها نينتندو، يكي از شلوغ ترين و پر سروصداترين دوران هاي خودش را سپري مي كند. اما با توجه به بازي هاي DS و سياست هاي نينتندو، هيچ بعيد نيست كه اين موضوع صحت داشته باشد و به احتمال زياد بازي هاي Wii محدوديت منطقه اي نخواهند داشت.
طراحي ديسك هيبريد
با توانايي ذخيره 
فرمت هاي گوناگون
گروه علمي فرهنگي- مهندسان فناوري رايانه نخستين ديسك هيبريد جهان را طراحي كردند كه علاوه بر سازگاري با فرمت هاي بلو-ري و HD DVD، قادر به پخش DVD استاندارد نيز است.
به گزارش ايسنا، طراحي اين ديسك هيبريد مي تواند پاياني براي جنگ فرمت ها ميان شركت هاي بزرگ فناوري جهان باشد. اين ديسك پيشرفته هر فرمت را با يك ضخامت متفاوت ذخيره مي كند و اطلاعات اشعه آبي با ضخامت  ۱‎/۰ ميلي متر از سطح ديسك و اطلاعات HD-DVD با ضخامت  ۶‎/۰ ميلي متر ذخيره مي شوند؛ هر چند تمامي  اين فرمت ها از يك ليزر آبي مشابه براي خواندن اطلاعات استفاده مي كنند.
نسخه دوم Valkyrie Profile
ارائه شد
همشهري جوان- مدتي است كه بازي هاي پلي استيشن? بسيار كم شده اند و به ندرت يك بازي با كيفيت خوب پيدا مي كنيد كه ارزش بازي كردن داشته باشد. اما تا وقتي ژاپني ها هستند و بازي هاي نقش آفريني توليد مي كنند، هيچ وقت يك كنسول به دست فراموشي سپرده نمي شود! اگر اهل بازي هاي نقش آفريني كنسولي هستيد، حتما بايد آخرين محصول اسكوايرانيكس را امتحان كنيد.
بازي Valkyrie Profile 2 يكي از آن دسته بازي هاي نقش آفريني خوش ساخت و جالب است كه از استوديويي مانند اسكوايرانيكس انتظار داريد. بازي از هر لحاظ كيفيت بسيار خوبي دارد و مي تواند علاقه مندان را راضي كند. گرافيك VP برخلاف اين دسته بازي ها، بسيار خوب و چشم نواز است. طراحي نقشه، آن قدر ديدني است كه دوست داريد مدتي به همه گوشه و كنار نقشه نگاه كنيد.
اگر شماره اول VP را ديده باشيد، احتمالا با روند بسيار خوب آن آشنا هستيد. مبارزه ها بسيار هيجان انگيز هستند. در اين بازي، شما مي توانيد چهار كاراكتر براي هر مبارزه انتخاب كنيد و با سيستم كنترل بسيار جالب بازي تا حدودي هدايت هر چهار نفر را در يك زمان در اختيار داشته باشيد. با وجود حركات و قدرت هاي منحصر به فرد هر شخصيت، مي توانيد با تركيب اين حركات، چنان ضربه هاي جالبي خلق كنيد كه فقط در VP نظيرشان پيدا مي شود.
داستان، مهم ترين عامل جذابيت VP است و كماكان به نبرد بين خدايان ربط دارد. اودين مشغول لشگركشي است و نقش اول داستان، آليشيا كه روح سيلمارياي ولكيري وارد بدنش شده، در حال جمع كردن جنگجوهايي از سراسر دنياي انسان ها براي نبرد با اودين است. بازي طولاني است و با وجود روند بسيار خوب و داستان هيجان انگيزش، به هيچ وجه خسته كننده نمي شود. اين بازي را به همه پلي استيشن? بازها و طرفداران بازي هاي نقش آفريني توصيه مي كنيم.

دانش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |