دوشنبه ۳ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۳ - Sep 25, 2006
رئيس جمهوري:
با تغيير رفتار آمريكا صحبت درباره همه چيز ممكن مي شود
دولتمردان آمريكا فكر مي كنند مالك سراسر جهان هستند
گروه سياسي - رئيس جمهور كشورمان در مورد رفتار دولتمردان آمريكا گفت :  آنها معتقدند كه مالك سراسر جهان هستند؛ بنابراين از آن موضع صحبت مي كنند و به ما از بالا نگاه مي كنند ،حتي زماني كه با ما ملاقات مي كنند. اگر آنها رفتارشان را تغيير دهند، صحبت درباره  همه چيز ممكن خواهد بود.
در بخشي از گفت وگوي محمود احمدي نژاد با واشنگتن پست كه متن كامل آن را ايسنا منتشر كرده است ، وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا حركت در جهت عادي سازي روابط با آمريكا به نفع ايران است؟ اظهار داشت : ما به داشتن گفت وگو با همه علاقمنديم. ما معتقديم كه گفتگو بسيار بهتر از تهديد و رويارويي است. ما در حال حاضر با بسياري از كشورها گفتگو داريم.
احمدي نژاد در ادامه افزود :  پيشتر گفته ام كه آمريكا يك استثنا نيست، اما بخشي از دولت آمريكا است كه شرايط صحيح را فراهم نمي كند و فرصت هاي گفتگوهاي سازنده را از بين مي برد.
وي در پاسخ به اين سئوال كه انتظار شما از آمريكا چيست و شما در عوض چه كاري براي آمريكا انجام دهيد؟ ابراز داشت :  من نامه اي بسيار مفصل و نوع دوستانه (براي رئيس جمهور بوش) ارسال كردم من دقيقا وقتي مي گويم اميدوارم آقاي بوش رفتار و رويكردش را تغيير دهد، منظورم همان چيز است. اين رفتار و رويكرد برخي سياستمداران آمريكايي است كه چيزها را خراب مي كند.
رئيس جمهوري در پايان تاكيد كرد :  آمريكايي ها مي خواهند ايران را به آنچه كه پيش از انقلاب و تحت زمان شاه بود بازگردانند؛ زماني كه واقعا عروسك خيمه شب بازي آمريكا بود. آن تاريخ است هرگز باز نخواهد گشت.

هاشمي رفسنجاني: آينده از آن دانش آموزان است
فارس: هاشمي رفسنجاني، آينده را از آن دانش آموزان ارزيابي كرد.
اكبر هاشمي رفسنجاني در اولين روز بازگشايي مدارس، عصر روز شنبه در ديدار جمعي از نمايندگان ادوار مجلس دانش آموزي با اشاره به فضيلت هاي ماه مبارك رمضان گفت:  خداوند با عنايت خويش در ماه رمضان فرصتي به انسان ها داده تا با استفاده از عبادات، خود را به خدا نزديك تر كنند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اهميت نقش دانش آموزان و دانشجويان در اداره آينده كشور گفت: مسئوليت ها به تدريج به جوانان واگذار مي شود و بايد فضايي در كشور باشد كه قشر فعال و جست وجوگر دانش آموز و دانشجو بتواند در چارچوب نظام، دين و منافع مردم و كشور بحث و تبادل نظر و در عرصه هاي مختلف مشاركت كند.

نسل جديد هواپيماهاي بدون سرنشين
به نيروهاي مسلح تحويل شد
گروه سياسي - با حضور وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، نسل جديد هواپيماهاي بدون سرنشين به يگانهاي عملياتي سپاه و ارتش تحويل داده شد.
سردار سرتيپ پاسدار مصطفي محمدنجار وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در مراسم تحويل دهي نسل جديد هواپيماي بدون سرنشين كه در صنايع هوايي قدس وابسته به سازمان صنايع هوايي وزارت دفاع برگزار شد، اعلام كرد: در طراحي و ساخت اين محصول استراتژيك به خودكفايي كامل رسيده ايم. وي افزود: به زودي نيز با تحويل انواع هواپيماي بدون سرنشين به نيروي انتظامي كليه خطوط مرزي كشور به وسيله اين نوع هواپيما كنترل و ضريب امنيتي در مرزهاي كشور به طور قابل توجهي افزايش خواهد يافت.

رئيس شوراي روابط خارجي آمريكا خواستار شد:
تغيير سياست واشنگتن در برابر ايران
000138.jpg
گروه سياسي- ريچاردهاس، رئيس شوراي روابط خارجي آمريكا كه در موسسه خود پذيراي رئيس جمهوري ايران در هفته گذشته بود، در گفت وگو با نيويورك تايمز تصريح كرد: آمريكا نمي تواند بدون همكاري ايران به بحران هاي حاضر در عراق و منطقه پايان دهد. هاس مقاله اي را نيز در لس آنجلس تايمز نوشت كه ايرنا نيز به بخش هايي از آن اشاره كرده و در آن به نشست خود با محمود احمدي نژاد اشاره كرد و گفت: در اين ديدار نكات مثبتي مطرح شد و مسئله حالا اين است كه آمريكا بايد براي حل برخي مسايل كليدي و مهم، در برابر ايران تغيير موضع دهد. هاس در پاسخ به انتقاداتي كه به وي مي شود، گفت: غرب بايد وارد گفت وگو با ايران شود و تلاش خود را بر توقف تمامي حمايت هاي مربوط به غني سازي به شرط پيش نياز مذاكرات را كنار گذارد چرا كه نتيجه نهايي مذاكرات مهم است و نه هزينه ها براي آغاز مذاكرات.هاس در ادامه به شرايط منطقه اشاره كرد و گفته آمريكا با كمك ايران مي تواند منطقه را كنترل و مهار كند. رئيس شوراي روابط خارجي آمريكا به نشست خود با احمدي نژاد اشاره كرد و گفت: در اين ديدار سه مسئله مورد توجه ويژه  من قرار گرفت. نخست آن كه احمدي نژاد گفت: براي ايجاد همكاري و ايجاد ثبات در عراق آماده است. دوم آن كه ايران معتقد به حق غني سازي است ولي به دلايل مذهبي از دستيابي به سلاح  هسته اي منع شده است و سوم آن كه ايران در صورت آمادگي واشنگتن، براي ازسرگيري روابط آماده است.
هاس افزود: انجام گفت وگو حتي در صورت شكست باز هم با معني است. براي آمريكا مهم است كه نشان دهد پيش از هرگونه اعمال تحريم و يا دست زدن به اعمال خصمانه، حسن نيت خود را به صورت ديپلماتيك نشان داده است.
نيويورك تايمز نيز در گزارشي كه ايرنا نيز به آن اشاره كرده، خطاب به كاخ سفيد گفت: زمان آغاز مذاكره با ايران فرا رسيده است. هاس در گفت  وگويي كه با نيويورك تايمز داشته تاكيد كرده ديپلماسي يك ابزار است و بايد از آن درست استفاده كرد. ريچارد هاس در دوران نخست  رياست جمهوري بوش طراح سياسي وزارت خارجه بود و هفته گذشته در شوراي روابط خارجي ميزبان محمود احمدي نژاد بود.
روسيه مخالف است
خبرگزاري ريانووستي نيز روز گذشته به سخنان وزير دفاع روسيه اشاره و خبر داد هر گونه تحريم ايران درصورتي مجاز است كه ساخت سلاح هسته اي در ايران ثابت شود.سرگئي ايوانف وزير دفاع روسيه گفت: هر چند ايران از اجراي قطعنامه 1696 سرباززده و غني سازي را متوقف نكرده، اما هنوز فعاليت هسته اي نظامي نداشته و حتي درباره حمايت ايران از تروريسم بين المللي نيز مدركي در دست نيست.ايوانف گفت: بدون مدرك درست براي تحريم ايران با توجه به تجربه عراق، بسيار دشوار و غيرقابل قبول است.

به دنبال تعيين ناظران استاني بر انتخابات شوراها صورت گرفت
تشنج پانزده دقيقه اي در صحن علني
000135.jpg
رأي منفي مجلس به تحقيق و تفحص از شهرداري تهران
گروه سياسي- پس از طرح برخي شايعات در محافل سياسي پيرامون برخي هزينه هاي غيرضروري در دوره هاي مختلف در شهرداري تهران و تصويب تحقيق و تفحص از شهرداري تهران در كميسيون عمران، روز گذشته نمايندگان در صحن علني به اين درخواست، رأي منفي دادند.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري پس از آن كه شايعه 350 ميليارد توماني هزينه بدون سند در زمان تصدي محمود احمدي نژاد در شهرداري تهران مطرح شد 56 نفر از نمايندگان خواستار تحقيق و تفحص از شهرداري تهران شدند.
البته اين افراد درخواست خود را پيرامون شفاف سازي در 2 دوره شوراي شهر تهران تنظيم كردند و اين تقاضا در جلسه پنجم شهريورماه در كميسيون عمران مجلس در 6 محور به تصويب رسيد. نحوه درآمدها و مجاري هزينه كرد آنها، نحوه انتخاب پيمانكاران، عملكرد سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و نهايتاً سازمان ميادين ميوه و تره بار از جمله محورهاي به تصويب رسيده در كميسيون عمران بود.
نهايتاً پس از گزارش مخبر كميسيون عمران از 183 نفري كه در رأي گيري شركت كردند 97 نفر موافق و 78 نفر به اين تحقيق و تفحص رأي مخالف دادند كه در نتيجه آن، اين درخواست منتفي شد.
گروه سياسي- انتخاب هيأت ناظران استاني توسط هيأت مركزي پنج نفره نظارت بر امر انتخابات شوراهاي اسلامي در مدت تعطيلات دو هفته اي مجلس باعث شد تا اولين جلسه مجلس پس از تعطيلات تابستاني همراه با تشنج 15 دقيقه اي كار خود را آغاز كند.
زماني كه حميد زنگنه، نماينده اهواز قصد داشت نسبت به تركيب استاني هيأت نظارت بر انتخابات شوراها در استان خوزستان تذكر دهد، محمدرضا باهنر به علت وارد ندانستن تذكر وي دستور قطع ميكروفن اين نماينده را داد كه عدم اجازه باهنر به نماينده ديگري در ابتداي جلسه باعث شد تا صداي اعتراض تعدادي از نمايندگان بلند شود.
زنگنه كه ميكروفن او قطع شده بود با صداي بلند فرياد مي زند حق نمايندگي ما اين است كه از حق مردم خود دفاع كنيم. در اين مجلس فقط 6 نفر حق حرف زدن دارند و مدام حرف هاي ديگران سانسور مي شود.
باهنر هم توضيح داد: وقتي جلسه علني را آغاز كرديم آقاي زنگنه مراجعه كردند و گفتند من نسبت به انتخاب نظارت اعتراض دارم كه من هم از وي خواستم حرف هاي خود را در هيأت مركزي نظارت مطرح كنند. اين كار جزو اختيارات قانوني هيأت مركزي نظارت بر انتخابات شوراهاست و كسي حق اعمال نظر شخصي در آن را ندارد.
احمد توكلي، ملا هويزه، مرتضي  تمدن، علي احمدي، آقايي، كوهكن، حسنوند و ابوترابي براي آرام كردن فضاي مجلس سعي كردند ميانجيگري كنند و مانع از خروج زنگنه از صحن علني شوند كه در همين زمان قدرت الله عليخاني كه پسر خودش هم به عنوان عضو هيأت نظارت در استان قزوين انتخاب شد، با صداي بلند شروع به اعتراض كرد و بعد به همراه تابش و گرامي مقدم و چند تن ديگر از اعضاي فراكسيون اقليت به سمت جايگاه هيأت رئيسه رفتند و در آن جا با صداي بلند به اعتراض خود ادامه دادند. محمدرضا باهنر نيز كه بر اعمال آيين نامه و ناوارد دانستن اين تذكرات اصرار داشت سعي كرد اين نمايندگان را توجيه كند اما آنها مرتبا بر شدت اعتراض خود مي افزودند.حضور اين نمايندگان در جايگاه هيأت رئيسه خلاف مقررات اداره صحن علني بود.محمدرضا باهنر به خاطر آرام كردن جلسه دو بار زنگ مجلس را به صدا درآورد و حتي از مخبر كميسيون حقوقي خواست تا وارد دستور شود اما باز هم فضا آرام نشد.
رئيس جلسه از موسي قرباني خواست تا اعتراضات را يادداشت كند تا هيأت رئيسه آنها را بررسي كند.
اصل ماجرا
براساس قانون، نظارت بر انتخابات شوراهاي اسلامي بر عهده كميته اي پنج نفره مركب از 3 عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي و دو عضو كميسيون اصل نود است كه در اين دوره حسين فدايي، حشمت  فلاحت پيشه، رشيد جلالي، سلمان خدادي، حاجي محمد موحد اعضاي اين كميته را تشكيل مي دهند. اين هيأت پنج نفره موظف بودند 90 نماينده را از 27 استان انتخاب كنند كه به ادعاي نمايندگان معترض تنها 3 نماينده از فراكسيون اقليت در ميان اين 90 نماينده ناظر بر انتخابات استانهاي مختلف حضور دارند.
حشمت فلاحت پيشه به عنوان سخنگوي هيأت مركزي تاكيد كرد قانون حق تعيين ناظران استاني را به هيأت مركزي داده اما به صورت عرفي هيأت مركزي سعي مي كرده با رؤساي مجامع استاني تماس هايي را بگيرد. وي ضمن تاكيد بر اينكه اعتراضات صورت گرفته در مجلس قانوني نيست و صرفا به عدم اجراي عرف سابق است گفت: ما آمادگي داريم كه نظرات و پيشنهادات مجامع استاني را لحاظ كنيم و انتخاب هاي ما وحي منزل نيست و احتمال تجديدنظر در آن وجود دارد.
واكنش ها به تصميم شوراي مركزي
در همين راستا كاظم جلالي كه خود به عنوان عضو ناظر انتخاب شده روند انتخاب اعضا را غيردموكراتيك توصيف كرد و اعتراض نمايندگان را وارد دانست. وي تاكيد كرد: نمي توان مديريت را در مجلس كه نهادي انتخابي است، انتصابي كرد.
اسماعيل گرامي مقدم عضو فراكسيون اقليت هم با استناد به رويه دو دوره گذشته مجلس خواستار تجديدنظر هيأت مركزي در تصميم خود شد. وي افزود: اصول گرايان فكر نمي كردند با اين واكنش جدي مواجه شوند و لذا باهنر قول داد در تصميمات تجديدنظر شود. طلايي نيك مخبر فراكسيون وفاق و كارآمدي هم گفت: هدف از استفاده از افراد كم تجربه و اعمال فشار در اين قضيه نوعي زمينه سازي براي واگذاري نظارت به شوراي نگهبان است.

ابراز تأسف ايران از تصويب نشدن قطعنامه عليه اسرائيل
ايرنا: سيدمحمد علي حسيني سخنگوي وزارت امور خارجه از تصويب نشدن قطعنامه آژانس بين المللي انرژي اتمي در خصوص تهديدات هسته اي رژيم صهيونيستي ابراز تاسف شديد كرد.
به گزارش دفتر سخنگو، وي افزود: بسيار متاسفيم كه كشورهاي غربي در مخالفت با تصويب قطعنامه پيشنهادي كشورهاي عربي، جمهوري اسلامي ايران و اندونزي به طور آشكار مفاد پيمان منع اشاعه هسته اي و ضرورت پيوستن رژيم صهيونيستي به آن را نقض كرده و با رويكردهاي تبعيض آميز مشوق تخريب مباني و مقررات عدم گسترش اشاعه هسته اي شدند.

اعتراض به حضور متكي در سخنراني بوش
فارس: نماينده دشتستان در تذكر به وزير خارجه خواستار پاسخگويي نسبت به علت ترك نكردن جلسه سازمان ملل در زمان سخنراني رئيس جمهوري آمريكا شد. شجاع نماينده دشتستان در تذكر به وزير خارجه بر پاسخگويي نسبت به علت عدم ترك جلسه سازمان ملل در زمان سخنراني رئيس جمهوري آمريكا تاكيد كرد. سادات موسوي نماينده مباركه هم در تذكر به وزير امور خارجه بر موضع گيري در خصوص احداث جزاير مصنوعي و بر هم زدن اكوسيستم توسط كشورهاي حاشيه در خليج فارس و عدم رعايت مقررات، قوانين و كنوانسيون هاي بين المللي و عدم توجه به مسائل زيست محيطي مشترك تاكيد كرد.

براي بررسي مراحل پاياني نيروگاه بوشهر
آقازاده به مسكو رفت
گروه سياسي- غلامرضا آقازاده، رئيس سازمان انرژي اتمي ايران براي بررسي مراحل پاياني و نهايي نيروگاه هسته اي بوشهر روز گذشته به مسكو رفت. خبرگزاري فرانسه در گزارشي به سخنان سرگئي نووكيوف، سخنگوي آژانس انرژي اتمي روسيه اشاره كرد و اين كه روسيه قرار است در نوامبر 2007، (حدود يك سال ديگر) توليدسوخت هسته اي را آغاز  كند. محمد سعيدي، معاون بين الملل آقازاده نيز در گفت وگو با ايرنا اين خبر را تاييد كرد و گفت: در اين ديدار آقازاده با همتاي روسي خود ديدار مي كند و موانع موجود در تكميل سريع نيروگاه اتمي بوشهر مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد.

باشگاه احزاب
خاتمي: اطلاعي از برنامه هاي ائتلاف اصلاح طلبان ندارم
عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز گفت: از ائتلاف اصلاح طلبان هيچ اطلاعي ندارم و رياست ستاد انتخابات هيچ گروهي را نپذيرفته ام.
رئيس جمهور سابق كشورمان با تاكيد بر اين كه ائتلاف همه گروه ها در انتخابات آتي لازم و ضروري است، تصريح كرد: من رياست ستاد انتخابات هيچ گروهي را نپذيرفته ام و اخبار منقول درباره رياست من بر ستاد انتخاباتي اصلاح طلبان دروغ است.
آرايش گروههاي سياسي تغيير مي كند
رئيس دفتر سياسي حزب موتلفه  اسلامي گفت: آرايش سياسي و تركيب احزاب و گروه هاي سياسي در انتخابات اخير تغيير مي كند. محمدكاظم انبارلويي با بيان اين كه حزب متبوعش نيز در تهيه منشور نوين اصولگرايان حضور دارد، گفت: در تهيه اين منشور ده ها حزب و گروه سياسي كه در جريان اصولگرايي هستند مشاركت دارند.
تلاش زنان براي ورود به خبرگان
در حالي كه بيشتر از چند روز به آغاز زمان نام نويسي نامزدهاي انتخابات خبرگان باقي نمانده است، تشكل هاي زنان اصول گرا رايزني هايي را كه جنبه عملي بيشتري به خود گرفته براي جلب نظر بزرگان اين طيف به منظور گنجاندن نام زنان مجتهده در فهرست انتخاباتي شان آغاز كرده اند، هر چند همتايان آنها در گروههاي اصلاح طلب نيز بر اين امر تاكيد داشته اند.
در پي اين تلاش ها خبرنگار ايسنا از غروي سخنگوي جامعه ي مدرسين پرسيد كه آيا در فهرست اين تشكل نامي از زنان گنجانده شده است؟ كه غروي در پاسخ اعلام كرد: در فهرست جامعه مدرسين زنان حضور ندارند. وي در توضيح بيشتر با بيان اين كه تشكل متبوعش فهرست انتخاباتي خود را بر اساس جنسيت تنظيم نكرده و معتقد است هر كه داراي شايستگي باشد مي تواند در انتخابات خبرگان شركت كند.
دعوت مجدد از هاشمي رفسنجاني
جامعه  روحانيت مبارز و جامعه  مدرسين حوزه  علميه  قم بار ديگر از هاشمي رفسنجاني به صورت رسمي براي حضور در انتخابات خبرگان دعوت كردند. جمشيدي معاون سياسي جامعه مدرسين حوزه علميه قم در گفت وگو با ايسنا، افزود: جامعتين قبل از مشخص كردن ليست نهايي خود از هاشمي رفسنجاني براي حضور در انتخابات خبرگان دعوت كرده بودند در حال حاضر بعد از مشخص شدن ليست و قرار دادن نام هاشمي رفسنجاني در ليست خود يكبار ديگر به صورت رسمي از حجت الاسلام والمسلمين هاشمي رفسنجاني براي حضور در انتخابات خبرگان دعوت به عمل آورده است.
جلسه اصلاح طلب ها باكروبي
گروههاي هجده گانه اصلاح طلب در جلسه اي با كروبي به بررسي مسايل روز سياسي به ويژه درباره انتخابات آتي پرداختند. اسماعيل گرامي مقدم، سخنگوي حزب اعتماد ملي، در گفت وگو با ايسنا، گفت كه در اين جلسه نقطه نظرات گروههاي اصلاح طلب در موضوعاتي مثل ائتلاف مطرح شد. به گفته گرامي مقدم، حجت الاسلام والمسلمين كروبي در اين جلسه اظهار داشت: اين كه نمي شود در گذشته توقف كرد را قبول دارم. به همين دليل نيز من با توجه به شرايط بوجود آمده در كشور تنها راه ادامه فعاليت سياسي را تشكيل يك حزب فراگير مي دانستم. بنابراين، اين حزب فراگير را تشكيل دادم و كار تشكيلاتي را با 53 تن عضو شوراي مركزي اين حزب كه شامل فعالين سياسي كه پيشتر در سمتهاي معاونان وزراء و استانداران مسووليت داشتند، شروع كرديم.
معرفي رئيس و اعضاي ستاد انتخابات استان تهران
طي احكام جداگانه اي از سوي كامران دانشجو استاندار تهران، رييس، اعضاء و مسئولين كميته هاي ستاد انتخابات چهارمين دوره  مجلس خبرگان رهبري، سومين دوره  شوراهاي اسلامي شهر و روستا و ميان دوره اي مجلس شوراي اسلامي استان تهران معرفي شدند. بر اساس اين احكام، عبدالله روشن معاون سياسي امنيتي استانداري تهران به عنوان رييس ستاد انتخابات استان تهران و ابراهيم رضواني نيز به عنوان معاون اجرايي و دبير ستاد انتخابات استان منصوب شدند.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |