دوشنبه ۳ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۳ - Sep 25, 2006
به منظور ارتقاي كمي و كيفي خدمات شهري آغاز مي شود
بهره برداري از۴۰پروژه عمراني در غربي ترين محدوده تهران
گروه شهري- ۴۰ پروژه عمران شهري به منظور افزايش سرانه و ارتقاي كمي و كيفي خدمات در شمال غربي تهران امروز مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
اصغر نصيري، شهردار منطقه ۲۲ تهران، با اعلام اين مطلب كه ۴۰ پروژه فني و عمراني، خدماتي، فرهنگي و ترافيكي با صرف اعتباري بالغ بر ۴۰ ميليارد ريال اجرا و طي مراسمي با حضور شهردار تهران و جمعي از مقامات و مديران ارشد شهري امروز مورد بهره برداري قرار مي گيرد، تصريح كرد: كليه پروژه ها بر اساس نياز شهروندان و با رعايت شاخصه هاي مديريت زيست محيطي و با كاركرد منطقه اي و فرامنطقه اي اجرا شده اند.
وي تصريح كرد: به رغم اين كه سرانه فضاي سبز در منطقه ۲۲ حدود ۹ برابر استانداردهاي جهاني است، اما به لحاظ جغرافيايي و تاثيرگذاري شرايط اين منطقه بر ساير مناطق تهران، حفظ و افزايش فضاي سبز بايد همچنان در سرلوحه برنامه هاي مديريت شهري باشد. بر همين اساس ۶ بوستان محله اي و منطقه اي نيز امروز مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
به گفته وي بوستانهاي شب بو، ناز، كيانا، بهار، سرو، صدرا، با صرف اعتباري بالغ بر ۱۵ ميليارد و ۶۴۵ ميليون ريال در زميني به وسعت ۷۴ هزار متر مربع در شهرك هوانيروز، ميدان المپيك، ميدان اتريش، آزادشهر و شهرك صدرا ساخته شده اند.
نصيري همچنين با بيان اين مطلب كه واگذاري مديريت محلي به شهروندان از رويكرد اصولي مديريت شهري و از سياست هاي مؤكد شهردار تهران تلقي مي شود، از ساخت ۳ سراي محله در نواحي سه گانه منطقه ۲۲ تهران خبر داد و افزود: با توجه به امكانات موجود در ۳ سراي محله، پيش بيني مي شود از اين پس امور مربوط به محلات و شهروندان با صرف كمترين زمان ممكن انجام پذيرد.
به گفته وي ادامه بزرگراه شهيد همت به طول ۱۶۰۰ متر از ديگر پروژه هايي است كه امروز مورد بهره برداري قرار گرفت.
نصيري همچنين از ايستگاه جديد آتش نشاني، جايگاه سوخت رساني شركت واحد، سرويس هاي بهداشتي و كتابخانه آزادشهر به عنوان ديگر پروژه هايي ياد كرد كه امروز مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
وي گفت: به منظور ترويج فرهنگ دوچرخه سواري، كمك به كاهش منابع آلاينده هوا و جايگزين  كردن دوچرخه به جاي خودرو در سفرهاي درون منطقه اي ۳۰ غرفه كرايه دوچرخه با صرف اعتباري بالغ بر ۵۰۰ ميليون ريال در شهرك لاله، ميدان المپيك و ايستگاه مترو چيتگر واقع در خيابان كوهك ساخته شده است.
راه اندازي ۴ خط جديد اتوبوسراني و زمانبندي خط ۱۳-۲۲ مطابق با زمانبندي قطارهاي مترو، ساماندهي تابلوهاي اسامي معابر، مناسب سازي گذرهاي عرضي عابرين  پياده، معلولين، سالمندان و نيز نصب و راه اندازي فانوسهاي چشمك زن و زمان دار راهنمايي، پهلوگاه ايستگاه هاي اتوبوس و نصب سرپناه، اصلاح هندسي تقاطع بلوار هاشم زاده و سروستانهاي ۸ و ۹ و نرده گذاري در رفيوژهاي مياني معابر حوالي پل هاي هوايي عابر پياده از ديگر پروژه هايي است كه امروز مورد بهره برداري قرار گرفتند.

كمك۲ميليون توماني براي جايگزيني
تاكسي فرسوده به خودرو گازسوز
000132.jpg
در جلسه شوراي اقتصاد كه به رياست رئيس جمهوري تشكيل شد، اعطاي كمك بلاعوض ۲۰ميليون ريالي از محل منابع داخلي شركت ملي نفت ايران به منظور جايگزيني تاكسي ها و مسافربري هاي (راهي) فرسوده با خودروهاي گازسوز(CNG) تصويب شد.
به گزارش فارس از اين مبلغ ۷ ميليون ريال در قالب موضوع بند «د» تبصره ۱۳ قانون بودجه امسال به مالكان تاكسي ها و مسافربري هاي راهي فرسوده پرداخت مي شود.
براساس اين مصوبه حداقل ۱۲ هزار دستگاه از انواع خودروهاي ساخت داخل نظير سمند، پژو و پرايد در سال ۸۵ جايگزين خودروهاي تاكسي و مسافربر راهي فرسوده توسط راهنمايي و رانندگي اسقاط و از رده خارج مي شود.
در اين جلسه همچنين شوراي اقتصاد با پرداخت ۵۱۲ ميليارد ريال يارانه به شركت راه آهن جمهوري اسلامي ايران به منظور حفظ قيمت بليت قطارهاي مسافربري به عنوان يارانه حمل و نقل مسافر ريلي از محل جزء (۷) بند (ب) تبصره (۱۵) قانون بودجه سال ۸۵ موافقت كرد.
در اين جلسه همچنين ۴۲۰ ميليارد ريال به عنوان يارانه خدمات حمل و نقل عمومي درون شهري از محل اعتبارات تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۸۵ اختصاص يافت و مقرر شد ۳۶۰ ميليارد ريال به عنوان يارانه بليت اتوبوسراني عمومي و خصوصي، ۵۰ ميليارد ريال به عنوان يارانه بليت اتوبوسراني شبانه كلان شهرها و ۱۰ ميليارد ريال علي الحساب به عنوان يارانه بليت متروي تهران هزينه شود.
موافقت با استفاده از تسهيلات مالي خارجي فاينانس براي تكميل طرح ايجاد كارخانه ريخته گري و آهنگري قطعات سنگين اسفراين به ارزش ۱۱۶ ميليون و ۸۲۰ هزار و ۱۵۹ يورو و با بهره مندي از حداقل ۹/۵۴ درصد توان فني و مهندسي توليدي و صنعتي و اجرايي ساخت داخل كشور از ديگر مصوبات شوراي اقتصاد بود.
اين طرح با مشاركت ايراني - خارجي با حداقل ۵۱ درصد ارزش كار طرف ايراني اجرا مي شود.

نتايج آمارگيري جديد از ترافيك تهران:
۱۳ درصد شهروندان با خودروي شان مسافركشي مي كنند
ساكنين منطقه ۱۵ با ۲۶ درصد ، بيشترين مسافركش را در تهران دارا هستند
000186.jpg
گروه شهري: آخرين نتايج آمارگيري درمورد شرايط و چگونگي عبور مرور در شهر تهران به منظور برنامه ريزي، طراحي و ارائه راهكارهاي مناسب در زمينه حمل و نقل و ترافيك اعلام شد.
به گزارش خبرنگار ما يكي از مؤلفه هاي اصلي در اين آمارگيري مربوط به مشخصات سفر و نحوه تبادل آن در شبكه است كه شامل جنسيت، هدف سفر، مبدأ و مقصد سفر، وسيله مورد استفاده، خصوصيات استفاده كننده و... است كه به برخي از نتايج حاصل از اين آمارگيري به نقل از شركت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيك اشاره مي شود.
به گفته افندي زاده، مديرعامل اين شركت، خصوصيات ساكنين يك محدوده بر هدف سفر، زمان سفر و... اثرگذار است.وي به آخرين نتايج آمارگيري در اين باره اشاره كرد و گفت: نزديك به ۳۴ درصد ساكنين تهران شاغل، ۳۰ درصد محصل اعم از دانش آموز و دانشجو و ۲۴ درصد خانه دار و حدود ۱۲ درصد خارج از سه گروه اصلي ذكر شده قرار دارند.
مديرعامل شركت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيك بيشترين سهم جمعيت تهران را در منطقه ۴ و پس از آن منطقه ۱۵ و كمترين سهم جمعيت را ساكن در مناطق ۲۲ و ۹ اعلام كرد و اظهار داشت: مشاهده مي شود كه ۶۲ درصد ساكنين تهران فاقد گواهينامه رانندگي و نزديك به ۳۲ درصد داراي گواهينامه پايه ۲ هستند.
در اين ميان متوسط نرخ مالكيت سواري ساكنين تهران ۱۶۹ سواري به ازاء هر ۱۰۰۰ نفر است كه بيشترين نرخ با ۳۲۲ سواري در منطقه ۳ و كمترين با ۸۸ سواري مربوط به منطقه ۱۷ است. به گفته افندي زاده، از بين كليه دارندگان سواري بيش از ۱۳ درصد اعلام كرده اند كه از سواري خود به عنوان مسافركش هم استفاده مي كنند كه ساكنين منطقه ۱۵ با ۲۶ درصد در اين زمينه بيشترين سهم را دارا هستند.
وي ادامه داد: باتوجه به مطالعات انجام شده در ۱۰ سال گذشته مشاهده شده است كه طي سال هاي ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۳ تعداد سفرهاي سواره ساكنين تهران ۲۰ درصد رشد داشته است كه از اين ميان رشد سفر با سواري شخصي ۴۶ درصد، با تاكسي و مسافركش و آژانس ۳۶ درصد و با اتوبوس واحد و مترو ۱۸ درصد بوده است اما جابه جايي با ساير وسيله ها در طي بازه زماني كاهش يافته است.
اين مقام مسئول گفت: متوسط نرخ سفر به ازاء هر نفر در بين ساكنين تهران ۳/۱۶ سفر است كه ميان اقشار مختلف متفاوت است به گونه اي كه باتوجه به سه گروه اصلي ذكر شده مشاهده مي شود كه متوسط نرخ شاغلين ۵۷/۲ سفر به ازاء هر فرد شاغل، نرخ سفر محصلين ۲۱/۱ و نرخ سفر خانم هاي خانه دار ۱۹/۱ سفر مي باشد. در ضمن متوسط نرخ سفر دارندگان گواهينامه تقريبا دو برابر سايرين برآورد شده است.
در زمينه وسيله استفاده شده براي انجام سفر كه حائز اهميت فراوان در مطالعات ترافيكي و برنامه ريزي شهري است افندي زاده مي گويد: سهم سواري ۵/۳۲ درصد، سهم تاكسي و مسافركش ۸/۲۴ درصد، سهم اتوبوس واحد ۴/۲۰ درصد، سهم مترو ۳/۲ درصد، سهم سرويس ۹درصد، سهم ميني بوس خطي ۴ درصد و سهم موتورسيكلت ۷ درصد است.وي درباره هدف سفر يادآور شد: سفرهاي خانه ابتدا و هيچ سرخانه ۹/۴۵ و سفرهاي به مقصد خانه ۱/۵۴ درصد از سفرهاي سطح شهر را به خود اختصاص مي دهند. (سفرهاي خانه ابتدا و هيچ سرخانه به مقاصد مختلفي انجام مي شوند نظير شغلي، تحصيلي، آموزشي، خريد كالا، تفريحي و...).وي ادامه داد: نزديك به ۳۰ درصد سفرها نياز به مكاني براي پارك وسيله نقليه دارند كه از اين تعداد ۴۹ درصد جنب خيابان هاي اصلي و فرعي، ۱۵ درصد در پاركينگ هاي عمومي، ۳۳ درصد از پاركينگ محل كار و ۳ درصد از پاركومتر و كارت پارك استفاده كرده اند.وي در زمينه زمان سفرهاي انجام شده گفت: ساعت اوج شروع سفرها ساعت ۸-۷ صبح با بيش از ۱۲ درصد، ساعت اوج ظهر ۱۳-۱۲ با كمتر از ۷ درصد و اوج عصر ۱۸-۱۷ با بيش از ۷ درصد است كه بيان كننده اهميت ساعت اوج صبح به عنوان بحراني ترين زمان عبور و مرور مي باشد.

مساجد و مدارس شمال تهران آذين بندي و بازپيرايي شد
گروه شهري- مساجد و مدارس شمال غرب تهران در قالب طرح جهادي مهر رمضان، توسط شهرداري منطقه ۳ بازپيرايي، آذين بندي و ساماندهي شدند.
به گزارش سما، خادم الاسلام شهردار منطقه ۳ گفت: همزمان با آغاز سال تحصيلي و ماه مبارك رمضان، پس از نيازشناسي فضاهاي آموزشي و مساجد، عمليات اجرايي، بازپيرايي و بهينه سازي آنها آغاز شد تا شرايطي مطلوب براي حضور پرنشاط و ثمربخش دانش آموزان در مدارس و شهروندان در مساجد فراهم آيد.
وي افزود: خط كشي هاي عابر پياده و نوشتاري، بازسازي و نصب سرعت گير، نصب نرده هاي ايمني، تابلوها و علائم راهنمايي و رانندگي در مقابل مدارس، توضيع وسايل آموزشي و تبليغاتي بين دانش آموزان بخشي از فعاليتهايي است كه در قالب طرح مهر رمضان در شمال تهران به اجرا درآمد.
شهردار منطقه ۳ تهران در ادامه از بازپيرايي و بهينه سازي مساجد واقع در شمال تهران خبر داد و افزود: با هماهنگي متوليان مساجد و انجام نيازشناسي اين اماكن، افزون بر آذين بندي مساجد، برخي از كاستي ها از جمله رنگ آميزي، ايجاد فضاي سبز، ترميم و نوسازي محوطه از فعاليتهايي است كه در مساجد سطح منطقه انجام شد تا شرايط ايده آلي براي حضور شهروندان روزه دار و نمازگزار در ماه رمضان فراهم آيد.

نگاه
000183.jpg
مهدي كاظمي

ستون نامه ها
اضافه بر آن فهرست
دكتر ناصر كرمي
يك مؤسسه بين المللي به نام مركز مطالعات آينده فهرستي منتشر كرده است از شمار مناطقي كه احتمالاً تا سال ۲۰۲۰ از فهرست مقاصد گردشگري جهان حذف خواهند شد. تخريب زيست بوم، آلودگي محيطي و اضمحلال هويت بومي، عامل اصلي حذف اين مناطق اعلام شده است. فهرست اين شركت از آن جهت اهميت دارد كه مبنايي است براي فعاليت شركتهاي بزرگ بيمه در مناطق گردشگري. بر اين اساس، بعيد است هيچ شركت بيمه اي حاضر بشود از اين پس براي امنيت سرمايه گذاري در مناطقي همچون بخش هايي از سواحل مرجاني استراليا، كل كشور مالديو، تالاب هاي فلوريدا، سواحل مشهور دالماس در كرواسي و توسكاني در ايتاليا متعهد بشود. شگفت است كه به واسطه آلودگي شديد هوا و ازدحام ترافيك شركت مذكور پيش بيني كرده است كه آتن، پايتخت يونان و كاتماندو پايتخت نپال هم تا چند سال ديگر فاقد جذابيت براي جهانگردان خواهند بود و به واقع توصيه كرده است از سرمايه گذاري بلندمدت توريستي در اين شهرها خودداري شود.
اگر مشابه مطالعه شركت پيش گفته در ايران انجام شود، چه خواهد شد؟ بي ترديد همه زيست بوم هاي زاگرس، همه تالاب هاي ايران، بخش عمده جنگل هاي شمال، شهرهايي همچون يزد، كرمان و كاشان (به واسطه تخريب تدريجي بخش تاريخي شهر و اضمحلال معماري بومي)، بيش از نود درصد مناطق حفاظت شده (كه از بسياري از آنها هم اكنون هم فقط نامي برجاي مانده است) همه آنچه كه اصطلاحاً توريسم مردم شناختي ناميده مي شود (به دليل يكجانشيني شتابناك و تقريباً اجباري كوچندگان، نابودي تدريجي معيشت هاي محلي و روستاگريزي در ميان جوانان تحصيل كرده روستايي و همچنين رهاسازي هزاران آداب و رسوم ملي) و در درازمدت حتي شايد اصفهان و شيراز، به خاطر غلبه نگاه تجاري بر مديريت فضاي كالبدي اين شهرها در فهرست مناطق خطرناك براي سرمايه گذاري گردشگري قرار خواهند گرفت. وقتي كه رسماً از شركتهاي معتبر بيمه خواسته شده از سرمايه گذاري بر صنعت هتلداري در شهري همچون آتن خودداري كنند، آنچه كه گفته شد قطعاً نه گزافه است، نه بدبينانه.
ژاك پره ور روزي گفته بود: اي دختر كوچك چه مي كني با آن گل هاي با طراوت- اي دختر جوان آنجا چه مي كني با آن گل ها، گلهاي خشك- اي زن زيبا چه مي كني با آن گل هاي پژمرده- اي بانوي سالخورده آنجا چه مي كني با گل هاي پلاسيده و مرده ... و همگي پاسخ داده بودند ايستاده ايم به انتظار ... و نكته همين است... هر كسي بي اعتناي سرنوشتي كه به ناگزير همراه اوست، هميشه ايستاده است به انتظار.

پرسه در شهر
معاون شهردار در ۱۸۸۸
اين سومين فرصت براي شهروندان است تا با مسئولين شهرداري ارتباط تلفني برقرار كنند. چهارم مهر دنيا مالي، معاون فني عمراني شهرداري تهران در مركز نظارت همگاني شهرداري (۱۸۸۸) پاسخگوي انتقادات و نظرات شهروندان خواهد بود.
زولبيا، باميه و خرما در كانكس
در مدت ۳۰ روزه ماه رمضان كافي است دستتان را دراز كنيد تا خوراكي هاي پرمصرف اين ماه را بدست آوريد. قرار است سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران در اين ماه در ۱۱۰ كانكس اقلام مورد نياز سبد خانواده و زولبيا، باميه و خرما را عرضه كند.
بسيج تاكسي ها
اگر چه هنوز معلوم نيست چه ضمانت اجرايي براي اين وعده وجود دارد، اما بد نيست بدانيد كه تيموري كرماني، مديرعامل سازمان تاكسيراني شهر تهران وعده داده تاكسي ها تا نزديك ترين ساعات به اذان مغرب در سطح شهر به جابه جايي مسافر بپردازند.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |