دوشنبه ۳ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۳ - Sep 25, 2006
مريخ نورد فرصت در دهانه بيگل
000057.jpg
گروه علمي فرهنگي- مريخ نورد فرصت كه اين روزها در راه رسيدن به دهانه بزرگ ويكتوريا قرار دارد در طول مسيرش به دهانه بيگل رسيد. نام اين دهانه بر گرفته از نام كشتي چارلز داروين است كه با آن به سفرهاي زيادي رفته است.
به نوشته سايت پارس اسكاي، مريخ نورد فرصت از نماي كلي اين دهانه 35 متري تصويري پاناروما تهيه كرد و آن را به زمين ارسال كرد. سنگ هايي كه در اطراف دهانه مي بينيد هنگام برخورد يك جرم فضايي با سطح مريخ به اطراف دهانه پرتاب شده اند. با بررسي هاي بيشتر روي اين سنگ ها معلوم شد كه دچار فرسايش زيادي شده اند و اين يكي از شواهدي است كه به دانشمندان براي يافتن سن اين دهانه كمك مي كند. هر چه فرسايش بيشتر باشد سن سنگ ها هم بيشتر است. ماسه هاي روان مركز دهانه را پوشانده اند كه دانشمندان به آن ها شن هاي سياه مي گويند. كاوشگر فرصت پس از تحقيق روي اين دهانه راه خود را براي رسيدن دهانه ويكتوريا در پيش مي گيرد. تنها كافي است كه اين مريخ نورد جان سخت دو ماه ديگر بر روي مريخ دوام بياورد تا دانشمندان آزمايشگاه جت پروپالشن ناسا تولد 1000 روزه شدن آن را جشن بگيرند.

نخستين تصاوير از پرتاب كاوشگر ژاپن
000060.jpg
گروه علمي فرهنگي- نخستين عكس ها از كاوشگر سولار - بي ژاپن كه صبح شنبه 23سپتامبر(اول مهر) پرتاب شد، از سوي رويترز مخابره شد.
آژانس فضايي ژاپن، فضاپيمايي را براي مطالعه و تحقيق درباره انفجارهاي عظيم اتمسفر خورشيد موسوم به شعله هاي خورشيدي پرتاب كرده است. ماموريت كاوشگر سولار-بي (Solar-B) كه با كمك آمريكا و بريتانيا انجام مي شود، خورشيد را از مدار زمين زير نظر خواهد گرفت و انتظار مي رود واضح ترين تصاوير از ستاره منظومه شمسي را به دست دهد. اميد مي رود اين كاوشگر به دانشمندان كمك كند بهتر بفهمند چرا اتمسفر خورشيد بسيار داغ تر از سطح قابل رؤيت آن است. اين مدارگرد به خصوص شعله هاي خورشيدي را مطالعه خواهد كرد. اين رويدادهاي خارق العاده در تنها چند دقيقه، انرژي اي معادل ده ها ميليون بمب هيدروژني آزاد مي كنند.
سولار-بي صبح شنبه به وقت محلي از يوچينورا در دماغه جنوبي ژاپن پرتاب شد.

حلقه جديدي اطراف كيوان
000054.jpg
گروه علمي فرهنگي- ستاره شناسان يك حلقه كم رنگ ديگر اطراف كيوان كشف كردند.
به گزارش آسوشيتدپرس، سفينه بدون سرنشين كاسيني كه هم اكنون در مدار كيوان در گردش است، هفته گذشته تصاوير جديدي از اين سياره به زمين ارسال كرده كه در آنها يك حلقه جديد در ميان حلقه هاي مشخص تر اين سياره، به چشم مي خورد.
اين حلقه تازه شناسايي شده از مدار دو قمر اين سياره با نامهاي جانوس (Jaus) و اپي متئوس (Epimetheus) مي گذرد و همين كشف سبب تقويت فرضيه اي شده كه بيان مي كند ذرات ريز جدا شده از قمرهاي سياره كيوان سبب پيدايش حلقه هاي زيباي حول اين سياره شده اند.
به گفته جف كوزي محقق طرح كاسيني در سازمان ناسا، سياره كيوان داراي هفت حلقه اصلي است كه به ترتيب با حروف انگليسي Aتا G نام گذاري شده اند و در حدود شش حلقه غيراصلي و كمرنگ ديگر نيز در لابه لاي هفت حلقه اصلي ياد شده وجود دارند كه حلقه تازه شناسايي شده در بيرون حلقه اصلي E قرار داشته و دورترين حلقه غيراصلي اين سياره محسوب مي شود. دانشمندان مي گويند حلقه هاي اطراف كيوان مدل كوچكي از حلقه هايي از جنس گاز و گرد و غبار هستند كه پيش از پيدايش سياره هاي منظومه شمسي، در اطراف ستاره خورشيد وجود داشته اند و مطالعه اين حلقه ها مي تواند به شناسايي چگونگي شكل گيري سياره هاي منظومه شمسي در 5-4ميليارد سال قبل كمك كند. كاوشگر بدون سرنشين و 2-3ميليارد دلاري كاسيني در سال 2004از زمين به سوي سياره كيوان پرتاب شد و در يكم ژوييه سال 1997 و پس از سفري هفت ساله وارد مدار اين سياره شد. كاسيني طرح فضايي مشترك سازمان فضايي آمريكا ناسا، آژانس فضايي اروپا و آژانس فضايي ايتاليا است.

تصفيه كننده هواي داخل خودرو
گروه علمي فرهنگي- گروهي از پژوهشگران آمريكايي، دستگاهي براي تصفيه هواي داخل خودرو ابداع كردند.
به گزارش ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، اين وسيله  كه براي تجزيه و تصفيه گازهاي مضر ناشي از سوخت يا دخانيات، ميكروب هاي موجود در هوا و عوامل آلرژي زا طراحي شده  است، مي تواند مواد آلي فرار شيميايي (VOC)را اكسيد كرده و بيوآئروسل ها (موجودات زنده معلق در هوا) را از بين ببرد.
دستگاه تصفيه كننده فوق از مولكول هاي بلوري اكسيد تيتانيوم به اندازه 40 نانومتر به عنوان ماشين مولكولي استفاده مي كند. ذرات TiO2 نيمه هادي هايي هستند كه با فوتون هاي نور فرابنفش باردارشده و باعث واكنش هاي اكسايش و احياء در سطح كاتاليزور ها مي شوند. اين واكنش ها آلاينده  هاي آلي را به دي اكسيد كربن و آب تبديل مي كنند. اين تصفيه كننده قادر به نابودكردن سريع تركيبات سمي دود دخانيات نظير فرمالدئيد، آكرولين و بنزن است.
از دستگاه هاي ديگري نيز براي تصفيه هواي داخل خودرو استفاده مي شود، اما آنها شامل دستگاه هاي مولد ازن و يون هستند. تركيبات مولد ازن سمي بوده و آسم را تشديد مي كند و دستگاه هاي مولد يون نيز ذراتي توليد مي كنند كه به داشبورد، كف ماشين و صندلي ها مي چسبند و براي سلامتي مضرند. علاوه بر اين توليد كنند ه هاي يون باعث توليد گاز واسطه مي شوند، كه به هيچ وجه با استانداردهاي وسايل الكترونيكي در خودرو مطابقت ندارد، لذا استفاده از اين تميز كننده ها در خودرو از سوي موسسات استاندارد رد شده است و به نظر مي رسد استفاده از تصفيه كننده هاي فتوكاتاليستي نانويي بهترين راه باشد.

علمي فرهنگي
چهاردهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم
فردا گشايش مي يابد

ايرنا: چهاردهمين نمايشگاه بين المللي قرآن  كريم به عنوان بزرگترين رويداد قرآني كشور، چهارم مهرماه در محل مصلي امام خميني(ره) گشايش مي يابد.
اين نمايشگاه كه به مدت 25 روز ادامه دارد، به دليل عرضه محصولات متنوع فرهنگي، آموزشي، پژوهشي، نرم افزار و فضاي نمايشگاهي در نوع خود بي نظير است. نمايشگاه امسال در فضايي حدود 16??هزار مترمربع برگزار خواهد شد 150 ناشر براي شركت در نمايشگاه ثبت نام كرده اند كه تاكنون از اين تعداد براي 120 ناشر مجوز حضور در نمايشگاه صادر شده است.
در بخش الكترونيك نيز 70 ناشر شركت خواهند كرد و قرار است امسال تمام آثار الكترونيكي مورد داوري قرار بگيرد و برترين هاي آن در جشنواره نرم افزارهاي ممتاز قرآني معرفي شوند.
پيامبر اعظم(ص)، هنر، ترجمه قرآن به زبانهاي مختلف، پژوهش دانشگاهي، نشر الكترونيك، قصص قرآن كريم، طرح قرآن و دفاع مقدس، حجاب، جوان، نشر و فروش محصولات فرهنگي موسسات و مراكز دولتي و مردمي از جمله بخشهاي اين نمايشگاه است. در حاشيه اين نمايشگاه همچنين برنامه هايي چون برگزاري جشنواره سبكهاي آموزشي، معرفي برترين دانشگاه ها، تقدير از خادمان و فعالان قرآني در روز ??ماه مبارك رمضان، برگزاري ?? نشست تخصصي در رابطه با آموزش قرآن و راه اندازي ?? پايگاه اطلاع رساني براي راهنمايي و اطلاع رساني به مردم تدارك ديده شده است.

سرويس هاي مدارس بايد تا پايان مهر آرم سرويس بگيرند

فارس: رئيس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران با بيان اينكه صلاحيت رانندگان سرويس مدارس بايد تأييد شده و خودروي آنها معاينه فني شده باشد، گفت: تمام رانندگان سرويس مدارس بايد تا پايان مهر ماه آرم سرويس بگيرند.جعفر درونه  افزود: كارشناس انجمن اوليا و مربيان در اين باره با اداره راهنمايي و رانندگي هماهنگي هاي لازم را انجام داده است و تمام رانندگان بايد آرم سرويس داشته باشند. وي اضافه كرد: رانندگان بايد با در دست داشتن معرفي نامه از مدرسه مربوطه، فتوكپي گواهي نامه، كارت اتومبيل، بيمه نامه و برگه معاينه فني به اداره راهنمايي و رانندگي منطقه خود مراجعه نمايند و آرم سرويس دريافت كنند. درونه اظهار داشت: آرم سرويس بايد به شيشه عقب خودرو نصب شود.
وي در خصوص تردد سرويس هاي مدارس در مناطق طرح ترافيك گفت: بر اساس هماهنگي با اداره راهنمايي و رانندگي، مجوزي براي تردد در محدوده طرح ترافيك به سرويس مدارس دانش آموزي با ذكر ساعت شروع و خاتمه فعاليت مدرسه  داده مي شود. وي افزود: پليس راهنمايي و رانندگي با رانندگاني كه آرم سرويس تهيه نكرده باشند، به عنوان متخلف برخورد مي كند.
نشست بررسي نقش اخلاق در فناوري اطلاعات

گروه علمي فرهنگي- نشست نقش اخلاق در فناوري اطلاعات با هدف بررسي اهميت و ضرورت توجه به مباحث اخلاقي در فناوري اطلاعات و آسيب ها و مشكلات به وجود آمده ناشي از غفلت و كم توجهي به مباحث اخلاقي، به همت دفتر امور زنان سپاه فردا (چهارم مهرماه) ساعت 9 صبح در محل سالن كوثر صدا و سيما برگزار مي شود.در اين نشست كه حجت الاسلام شهرياري، دبير شوراي عالي اطلاع رساني سخنراني خواهد داشت، مفاهيم اخلاقي و مقايسه آن در دنياي قديم و كنوني، فضاي فناوري هاي جديد و دلايل لزوم ورود اخلاق در اين فضا تشريح مي شود.همچنين تشريح و تطبيق مفاهيم اخلاق با فضاي فناوري هاي نو به ويژه اينترنت و ارائه پيشنهادها و راه كارها جهت رعايت، توسعه و ترويج اخلاق در فناوري از جمله مواردي است كه در اين نشست مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد.نشست نقش اخلاق در فناوري اطلاعات از فعاليت هاي جنبي همايش زنان و اينترنت در هزاره سوم است و حضور در آن نيز رايگان اعلام شده است.

آموزش عالي
اسامي پذيرفته شدگان رشته هاي نيمه متمركز كنكور چهارشنبه منتشر مي شود

ايسنا: اسامي معرفي شدگان چند برابر ظرفيت رشته هاي مختلف تحصيلي نيمه متمركز آزمون سراسري سال 1385 روز چهارشنبه 5 مهرماه از طريق ويژه نامه پيك سنجش منتشر خواهد شد.
معرفي شدگان مي بايست بر اساس برنامه زمان بندي اعلام شده در ويژه نامه مذكور جهت شركت در مراحل مصاحبه، معاينه، آزمون علمي يا عملي اقدام كنند.
تمديد مهلت بازپرداخت وام دانشجويان

ايسنا: رئيس صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، گفت: آخرين مهلت بازپرداخت وام دانشجويان بدهكار 20 مهرماه جاري است.
مهرداد فولادي نژاد تصريح كرد: وزارت علوم براي كليه دانشجويان بدهكار فراخواني ارسال كرده بود كه طي آن فارغ التحصيلان بدهكار به صندوق رفاه دانشجويان تا 15 شهريور جاري فرصت داشتند نسبت به بازپرداخت  وام هاي خود اقدام كنند، ولي از آنجا كه هنوز كليه دانشجويان فرصت نكرده اند نسبت به بازپرداخت وام خود اقدام كنند، اين مهلت تا 20 مهر تمديد شده است.
وي افزود: در صورتي كه بدهكاران در اين مهلت مقرر نسبت به بازپرداخت وام خود اقدام نكنند، پرونده آنها از طريق مراجع قانوني پيگيري شده و سند محضري سپرده شده آنها به اجرا گذاشته مي شود.
تازه ترين مصوبه هاي شوراي گسترش آموزش عالي

فارس: شوراي گسترش آموزش عالي، تازه ترين مصوبه هاي رشته هاي دانشگاهي را اعلام كرد.
به گزارش روابط عمومي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، شوراي گسترش آموزش عالي با ايجاد دوره دكتراي رشته عمران - سازه در دانشگاه سمنان به صورت قطعي و رشته هاي شيمي(در مركز مشهد) و رياضي(در مركز تهران) دانشگاه پيام نور و مهندسي مكانيك در دو گرايش طراحي جامدات و حرارات و سيالات دانشگاه شهيد چمران اهواز به صورت يك بار پذيرش دانشجو موافقت كرد.
همچنين در مقطع كارشناسي، شوراي گسترش آموزش عالي موافقت خود را با ايجاد رشته مهندسي مكانيك - طراحي جامدات، مهندسي صنايع، توليد صنعتي و مهندسي فناوري اطلاعات(IT) در دانشگاه صنعتي اروميه به صورت قطعي و رشته هاي مهندسي فناوري اطلاعات در دانشگاه تبريز و مهندسي برق - كنترل و مهندسي كامپيوتر - سخت افزار به صورت يك بار پذيرش دانشجو اعلام كرد.
تغيير تاريخ برگزاري آيين گشايش سال تحصيلي جديد دانشگاه ها

ايسنا: تاريخ برگزاري آيين گشايش سال تحصيلي جديد دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي كشور كه با حضور احمدي نژاد، رئيس جمهور در دانشگاه تهران برگزار مي شود، از روز دوشنبه سوم مهر به روز شنبه هشتم مهر ماه تغيير كرد.
آيين گشايش سال تحصيلي جديد دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي كشور صبح روزشنبه 8 مهرماه با حضور احمدي نژاد رئيس جمهور، وزير علوم، تحقيقات و فناوري، روساي دانشگاه ها كشور، رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها و مسئولان دفاتر اين نهاد در دانشگاه هاي كشور، در تالار علامه اميني دانشگاه تهران برگزار مي شود.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |