دوشنبه ۳ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۳ - Sep 25, 2006
اصول تغذيه در ماه مبارك رمضان
چه بخوريم و چطور بخوريم؟
تهيه و تنظيم: محمدرضا هاديلو
000096.jpg
اگر چه براي روزه داران واقعي فوايد روزه از نظر آثاري كه بر جسم آنها دارد اهميت و اصالت ندارد، اما به هر حال در روايات بر اين نكته تأكيد شده است كه گذشته از آثار معنوي، روزه ماه رمضان در سلامت جسمي روزه داران هم موثر است. فراموش نشود، تنها در شرايطي مي توان انتظار داشت روزه دار سلامت جسم و روح را به دست آورد كه مطابق اصول صحيحي رفتار كند. مثلاً روزه مي تواند با كاهش وزن بدن، سبب كاهش فشار بر مفاصل استخواني پا، كمر و ساير اندام شود؛ البته در صورتي كه شخص روزه دار، در خوردن افطاري و سحري طوري زياده روي نكند كه بعد از پايان ماه رمضان اضافه وزن پيدا كند. در فرهنگهاي مختلف، روزه به معناي كم خوردن نيست، بلكه به معناي خودداري از خوردن، آشاميدن، روابط جنسي، سخن گفتن و بالاخره پرهيز از كار كردن است.
يعني در زمان روزه بودن هيچ يك از افعال بالا صورت نمي گيرد. اما دين اسلام متعادل تر بوده و هرگز به روزه دار توصيه نمي كند كه كار نكند ولي حتماً بايد از انجام بسياري  كارها پرهيز كرده و اعمالي چون صحبت كردن را نيز كم كند.
نكته حائز اهميت اينكه چرا اگر قرار است كمتر بخوريم و كمتر بياشاميم بيشتر خريد مي كنيم و در پايان ماه رمضان اضافه وزن پيدا مي كنيم؟
بدون شك يك جاي كار مشكل دارد و آن هم نمي دانيم،  چه بخوريم، كي بخوريم و چطور بخوريم...!
در ماه مبارك رمضان، رژيم غذايي نبايد به نسبت قبل خيلي تغيير كند و در صورت امكان بايد ساده باشد. همچنين، رژيم غذايي بايد طوري تنظيم شود كه بر روي وزن تأثير زيادي نداشته باشد. البته اگر فرد دچار اضافه وزن است، ماه رمضان فرصت مناسبي است تا وزن به حالت طبيعي باز گردد.
با توجه به ساعات طولاني ناشتا بودن، بايد غذاهايي را مصرف كرد كه به كندي هضم مي شوند، مثل غذاهاي حاوي فيبر زياد.
غذاهاي دير هضم معمولاً 8 ساعت در دستگاه گوارش مي مانند در حالي كه غذاهاي سريع الهضم فقط 3 تا 4 ساعت در معده باقي مي مانند.
غذاهاي دير هضم عبارتند از: حبوبات و غلات مثل جو، گندم، لوبيا، عدس، آرد، غلات برنج با پوست و غيره (كه كربوهيدراتها ناميده مي شوند.).
غذاهاي سريع الهضم عبارتند از: غذاهايي كه حاوي قند، آرد سفيد و غيره (كه به كربوهيدراتهاي تصفيه شده معروفند).
غذاهاي حاوي فيبر عبارتند از: گندم سبوس دار، غلات و حبوبات، سبزيها، لوبيا سبز، نخود، ذرت، اسفناج، برگ چغندر، ميوه ها (با پوست)، ميوه خشك شده مثل برگه زردآلو، انجير، آلوخشك، بادام و غيره.
غذاهاي مصرفي بايد در حالت تعادل با يكديگر باشند و از همه گروههاي غذايي مثل ميوه، سبزيجات، گوشت، مرغ، ماهي، نان، حبوبات و محصولات لبني در رژيم غذايي وجود داشته باشد.
غذاهاي سرخ شده بايد محدود شوند زيرا باعث عدم هضم، سوزش سر دل و اختلال در وزن مي شوند.
چه چيزهايي بخوريم
براي خوراك سحر، مصرف كربوهيدراتهاي مركب كه براي هضم آنها زمان زيادي لازم است، توصيه مي شود زيرا در طول روز كمتر گرسنه مي شويد.
حليم يك منبع عالي پروتئين است و جزو غذاهاي دير هضم به شمار مي آيد.
خرما سرشار از قند، فيبر، كربوهيدرات، پتاسيم و منيزيم است.
مغز بادام غني از املاح به خصوص كلسيم و فيبر مي باشد.موز يك منبع خوب پتاسيم، منيزيم و كربوهيدرات است.
مصرف زياد آب يا آب ميوه در صورت امكان در فاصله بين افطار و زمان خواب باعث تأمين آب مورد نياز بدن مي شود.
چه چيزهايي نخوريم
غذاهاي سرخ كردني و خيلي چرب، غذاهاي حاوي قند خيلي زياد و خوردن غذاهاي زياد به خصوص هنگام سحر اصلاً توصيه نمي شود.
خوردن چاي زياد هنگام سحر، ممنوع! زيرا چاي باعث افزايش ادرار شده و از اين طريق نمك هاي معدني كه در طول روز بدن به آنها نياز دارد دفع مي شوند.
سيگار، هرگز! و اگر نمي توانيد به يكباره استعمال آن را قطع كنيد حتماً به تدريج مصرف آن را كم كنيد.
توصيه هاي افطاري
بيشتر انرژي بدن بايد با خوردن سحري تأمين شود. پس افطار را سبك بخوريد تا شكم سنگين نشود.
غذاهاي افطار بايد سبك و پركالري بوده و سريع هضم شود. مثل خرما، شله زرد، مقدار كمي شير و چاي كمرنگ.
حتماً براي افطار از غذاهاي كم حجم استفاده كنيد تا به معده فشاري وارد نشود.
بهتر است با چاي شيرين و خرما روزه خود را باز كنيد و حتي المقدور از نوشيدن آب زياد بپرهيزيد؛ چون اين كار باعث بي حالي، ضعف و درد معده خواهد شد. موقع افطار مايعات زيادي مصرف نكنيد؛ چرا كه مصرف مايعات در اين زمان سبب سوءهاضمه مي شود.
فراموش نكنيد در ساعات بعد از افطار نوشيدن آب زياد مفيد است.باز هم تكرار مي كنيم در زمان افطار و سحر از خوردن غذاهاي چرب خودداري كنيد.
توصيه هاي سحري
اولين و مهمترين نكته اين است كه پرخوري در هنگام سحر نه تنها از احساس گرسنگي در ساعات انتهايي روز جلوگيري نمي كند، بلكه در ساعات ابتدايي بعد از سحر، فشار زيادي را به معده و دستگاه گوارش فرد وارد مي كند كه سبب بروز علائمي نظير سوءهاضمه درد و نفخ معده مي شود.
در ماه رمضان سعي كنيد شب ها زود بخوابيد تا بتوانيد سحر به موقع تقريباً 5/1 ساعت قبل از اذان صبح- بيدار شويد. با اين روش از ورود مقدار زيادي غذا و مايعات به معده و تجمع آنها جلوگيري مي كنيد و هضم غذا نيز راحت تر خواهد بود.
بيدار نشدن براي سحري كاملاً اشتباه است و در طولاني مدت سبب ضعف و بي حالي روزه داران خواهد شد.
در سحر از مواد غذايي پروتئين دار تخم مرغ، حبوبات، لبنيات و گوشت- استفاده كنيد و به جاي نوشيدن آب زياد، ميوه هاي آبدار بخوريد.
مايعات توصيه شده براي سحري بايد به تدريج نوشيده شوند. يك ليوان آب ميوه و يك ليوان شربت عسل يا قند اثر مفيدي خواهد داشت.
رژيم غذايي سحر بهتر است شامل مواد غذايي متنوع باشد. اين نكته براي نوجوانان اهميت بيشتري دارد و بايد از مواد غذايي قندي، پروتئين دار و پرانرژي استفاده كنند.
از مصرف نمك زياد خودداري كنيد، چون نمك زياد سبب دفع مايعات از بدن و احساس تشنگي در ساعات روز خواهد شد، با يك رژيم غذايي معمولي، نمك كافي به بدنتان خواهد رسيد و نيازي به مصرف نمك اضافي نيست. بعد از خوردن سحري حتي الامكان نخوابيد، چون وضعيت درازكش، سبب برگشت مواد به مري و ترش كردن مي شود و گذشته از آن در طول روز احساس خوبي نخواهيد داشت. اين كار در درازمدت باعث سوزش سر دل و بيماري رفلكس معده و مري مي شود.
توصيه هايي به روزه داران
در درجه اول، ساعات بعد از سحري و بعد آن، ساعات بعد از افطار براي مطالعه دانش آموزان و دانشجويان وقت مناسبي است.
ورزشكاران در ماه رمضان نسبت به افراد عادي نياز بيشتري به پروتئين، قند و ويتامين ها دارند. بايد حدود 3 ساعت بعد از افطار ورزش را شروع كرد تا غذاي مصرف شده فرصت هضم پيدا كند.
بين خوردن غذا و شروع ورزش بايد فاصله اي باشد كه جريان خون بتواند به راحتي به عضلات بدن برسد.
در ماه رمضان تمرينات ورزشي سبك تر باشد، زيرا بدن نمك و آب زيادي در جريان ورزش از دست مي دهد و در ورزشهاي شديد منجر به ضعف شديد بدن مي شود.
ورزشكار بايد سحر به تدريج مايعات زيادي مصرف كند كه نيازهاي بدنش تأمين شود.
خرما، سوپ، سبزيجات و شير براي افطار ورزشكاران توصيه مي شود. در صورتي كه فردي بعد از افطار قصد تمرين ورزش سنگين يا مسابقه ورزشي را دارد بهتر است قبل از شروع مسابقه، هنگام افطار از گوشت، زرده تخم مرغ و ماهي استفاده كند.
مصرف مايعات فراوان از جمله آب ميوه ها قبل از ورزش هم مناسب است. ميزان انرژي تأمين شده از پروتئين در ورزشكاران بايد حدود 15 درصد و حداكثر 20 درصد باشد؛ چون پروتئين زياد، مناسب نيست و سبب توليد مواد زايد در خون و احساس خستگي در حين ورزش مي شود.

در مغز كودكان چه مي گذرد؟
000087.jpg
ترجمه: زينب همتي
تلاش براي ايجاد ارتباط بين واژه ها و اشياي جديد (البته چيزهايي كه به كودك نشان داده مي شود) كمك قابل توجهي به كودك مي كند تا به تدريج شناخت خود را از محيط پيرامون بهتر كند.
* كودك 10 ماهه اي را در نظر بگيريد كه بر روي صندلي خود در گوشه آشپزخانه نشسته و به پدر و مادر كه در حال پخت و پز و گفت وگو با يكديگر و با كودك هستند خيره شده است. اين صحنه ساده همه روزه حجم عظيمي از اطلاعات را در مقابل ذهن اين كودك قرار مي دهد كه مي بايست از جانب او تجزيه و تحليل شوند.
والدين اين كودك مرتب  جابه جا شده و چيزهاي مختلفي را به طرق متفاوت دستكاري مي كنند و در عين حال يك سره با يكديگر صحبت مي كنند. علي رغم پيچيدگي شرايط، اين كودك مي بايست طي سال هاي پيش رو به طريقي با جريان لغات و كنش هايي كه در پيش روي او قرار مي گيرند كنار بيايد. او به طور دقيقي قادر خواهد بود هزاران لغت را به اشياي مربوط به آن لغات نسبت دهد و در عين حال ظرفيت ذهن خود را در تفسير اين حجم فراوان اطلاعات بالا ببرد.
دير بالدوين(D.Baldwi) به عنوان يك روان شناس، تلاش هاي درازمدت پژوهشي خود را وقف اين واقعيت كرده است كه كودك توانايي بنيادي در اخذ آگاهي دارد. بالدوين تلاش كرده است نشان دهد كه چگونه كودكان و حتي نوزادان اطلاعات فراوان موجود در محيط خود را تجزيه و تحليل مي كنند.
مطالعات بالدوين تاكنون نشان داده است كه كودكان حتي در سنين بسيار كم قابليت خيره كننده اي در تجمع آگاهي از خود نشان مي دهند. اين آگاهي مي تواند از طريق صدا، كلمات به ظاهر بي معني و يا حركت بدن صورت گيرد. در مقياس كلان بالدوين كوشيده است كه انواع مكانيسم هاي به كار گرفته شده توسط كودكان را براي اخذ آگاهي مشخص سازد. علاوه بر اين او تلاش كرده است تأثير اخذ آگاهي كودك را در بسياري ديگر از زمينه هاي رفتاري روشن سازد.
بالدوين سعي كرده است حساسيت نوزادان را نسبت به تجارب محيطي از طريق مطالعه خيره شدن، طرز قرار دادن بدن و نمايش احساسات نشان دهد. اين مطالعات نشان داده است كه كودكان 12 تا 18 ماهه وقتي كه مخاطب قرار مي گيرند تلاش مي كنند ارتباط بين لغاتي كه براي آنها تازه است با اشياي مورد نظر را بيابند.
از اين طريق كودك از بسياري از خطاهاي بالقوه مصون مي ماند. تلاش براي ايجاد ارتباط بين واژه ها و اشياي جديد (البته چيزهايي كه به كودك نشان داده مي شود) كمك قابل توجهي به كودك مي كند تا به تدريج شناخت خود را از محيط پيرامون بهتر كند. در بخشي از اين مطالعات نشان داده شده است كه كودكان خجالتي مهارت كافي براي ايجاد ارتباط بين واژه ها و اشياي جديد از خود نشان نمي دهند. اين امر موجب مي شود كه امر يادگيري زبان با تأخير صورت پذيرد. بالدوين و شاگردان او تلاش كرده اند بفهمند كه آيا كودكان 3 تا 4 ساله قادرند آگاهي طرف مقابل خود را بسنجند.
اگر كودكان بتوانند افراد آگاه و غيرآگاه را از يكديگر تشخيص دهند كمك فراواني به يادگيري خود مي كنند. فرض كنيد كه كودك سه تا چهار ساله مجذوب دنياي دايناسورها شده است. اگر او نام يكي از دايناسورها را از پدر خود بپرسد و پدر او با ترديد نامي به زبان آورد، كودك نبايد اين نام را ياد بگيرد چرا كه پدر او مطمئن نبوده است.
مطالعات بالدوين نشان داده است كه در واقع كودكان وقتي با مخاطبان نامطمئن روبه رو هستند از آنها چيز كمتري مي آموزند. مطالعات قبلي بالدوين نشان داده بود كه كودكان 12 تا 18 ماهه مي توانند چيزهايي در مورد انگيزه هايي كه رفتار افراد را هدايت مي كند، بفهمند. با توجه به اين كه رفتار انسان مجموعه پيچيده اي از انگيزه، نمايش و گفتار است اين قابليت در كودكان جوان نقش مهمي در تجمع آگاهي او بازي مي كند.
در حال حاضر موضوع اصلي مطالعات بالدوين پيدا كردن ريشه اين توانايي هاي خيره كننده است. آيا كودكان كمتر از يك سال در تلاش خود براي كشف جهان خارج قادرند ساختارهايي در تركيب پيچيده بيروني كشف كنند؟
به تعبير ديگر آيا آنها مي توانند واحدهاي كنشي در رفتار افراد مخاطب خود را دريابند؟ اگر كودك قدرت تفكيك ساختاري رفتارها را از خود نشان مي دهد تا چه حد قادر است اين توانايي را در شرايطي كه اين واحدهاي كنشي چندان آشكار به نظر نمي رسند، دنبال كند؟ براي نمونه بسياري از رفتارهاي انساني در فرآيندي از كنش ها به شرح زير جاي داده مي شود: ما به چيزي خيره مي شويم، آن را لمس مي كنيم، آن را دست كاري مي كنيم، آن را رها مي كنيم و سپس جهت بدن خود را به سمت چيز ديگري تغيير داده و فرآيند قبلي را تكرار مي كنيم. اگر كودكان بتوانند هريك از اين اجزاي هدفمند رفتاري را تشخيص دهند در قدم بعد خواهند توانست انگيزه افراد را براي به نمايش گذاشتن آن رفتار دنبال كنند.
با انجام مجموعه فراواني از آزمايشات، بالدوين و همكاران او توانستند نشان دهند كه در واقع كودكان كم سن مي توانند سيل عظيم اطلاعات مربوط به محيط پيرامون خود را تكه تكه دريافت كنند. فراتر از آن، آنها توانستند نشان دهند اين توانايي براي درك اجزاي رفتار مي تواند از جانب كودك در ارتباط قرار بگيرد؛ با انگيزه اي كه رفتار را برانگيخته است.
*منبع :روانشناسي؛ دير بالدوين

يادداشت
فوايد روزه داري
گروه اجتماعي - در طب قديم روزه اهميت خاصي داشته، فيثاغورث و بقراط برخي از امراض را با روزه معالجه مي كردند و ابن سينا فصلي از كتاب قانون را به مداوا با روزه اختصاص داده است. دكتر الكسي سوفورين دانشمند شهير روسي مي گويد: جسم به هنگام روزه به جاي غذا از مواد داخلي استفاده كرده و آنها را مصرف مي كند و بدين وسيله خود را به وسيله روزه، پاكيزه مي سازد. اكثر بيماريهاي حاد و مزمن را مي توان به وسيله روزه بهبود بخشيد يا از شدت آنها كاست. بهترين درمان بيولوژيكي اين است كه به وسيله دفع مواد مضر، سلامت فرد را تأمين نماييم. به محض اين كه نيروهاي نوسازي موجود زنده، در هنگام روزه فعال و آزاد بشوند، تصفيه مواد زائد حاصل از متابوليسم ايجاد مي گردد.مشاهدات علمي تفاوت بين روزه داري و گرسنگي را نشان داده اند. نوعي داوطلبي واقعي توأم با آسايش دروني لازمه روزه درماني است. وضع فكر بيمار، در هدايت اعمال متابوليك تمام بدن تأثير اساسي دارد. روزه داري سبب افزايش قدرت انقباضي قلب و دفع چربي هاي زائد مي گردد.
آثار مثبت جسمي زيادي در افراد سالم و بيمار، براي روزه داري بيان شده است كه از جمله؛
* اثر بر سوخت و ساز،
* غلظت هورمونها،
* فعاليت كليه ها، آزمايشهاي كبدي،
* دستگاه گوارش،
* دستگاه قلب و عروق،
* آثار عصبي و رواني،
* اثر بر الكتروليت ها و شاخص هاي خون سازي،
* اثر بر كاهش وزن و... مي باشد.
* شيوع حملات صرعي در روزه داران ماه مبارك رمضان كاهش مي يابد.
* روزه داري سبب كاهش افسردگي، افكار پارانوئيدي و وسواس مي گردد و عزت نفس فرد را افزايش مي دهد.
ماه رمضان را از آن جهت ماه صبر ناميده اند چون صابر و روزه دار خود را از تأثير درگير ي ها و شكوه ها و آلام مي رهاند و خويشتن را از آنها بازمي دارد. صبر يكي از طرق سلامت و بهداشت رواني است كه در روزه دار تجلي مي يابد.

درمانگاه
استفاده از چهار گروه اصلي مواد غذايي در ماه رمضان
000093.jpg
سميه شرافتي- همزمان با حلول ماه مبارك رمضان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اطلاعيه نكات تغذيه اي را در اين ماه اعلام و هموطنان را به رعايت اين نكات دعوت كرد.
در اين اطلاعيه آمده است: در ماه رمضان به جاي غذاهاي چرب و سرخ شده از غذاهاي آب پز، بخارپز و كبابي استفاده كنيد. همچنين بر ضرورت استفاده از چهار گروه اصلي غذايي (نان، غلات، ميوه ها و سبزي ها، گوشت و حبوبات و تخم مرغ، شير و لبنيات) تأكيد فراوان شده است. افراد روزه دار همانند زماني كه روزه نيستند ملزم به استفاده از سه وعده غذايي هستند كه اين وعده ها شامل افطار، شام و سحر است. البته مصرف غذا در دفعات كمتر مثلاً 2 بار نيز اشكالي ندارد و بهتر است غذاي مصرفي در سحر خصوصيت و ويژگي وعده ناهار را داشته باشد. در اين اطلاعيه اعلام شد: استفاده از سبزي و ميوه در هنگام افطار و سحر به دليل اينكه منبع خوبي از فيبر هستند براي دستگاه گوارش بسيار مفيد است و مانع از بروز يبوست مي شود. روزه داران بايد براي تأمين آب مورد نياز پس از صرف افطار و تا قبل از خواب به تدريج انواع ميوه، چاي كمرنگ و ساير مايعات به ويژه آب براي جبران كم آبي بدن بنوشند و افطار خود را با كمي آب گرم و يا چاي آغاز كرده و پس از آن مي توانند از خرما يا كشمش استفاده كنند، زيرا اين دو سبب كنترل اشتها مي شود.
گفتني است: مصرف خرما در ماه رمضان در تنظيم قند خون بسيار مفيد است. همچنين به افراد روزه دار توصيه شده از مصرف انواع شيريني مثل زولبيا كه فقط حاوي انرژي و فاقد مواد مغذي هستند پرهيز كرده و خرما و كشمش را جايگزين آن كنند. در عين حال از مردم خواسته شده از مصرف تنقلات زياد در فاصله افطار تا سحر پرهيز كنند.
سحري را حذف نكنيد
000090.jpg
صدف كوه كن- روزه يكي ازعبادات بسيار خوب اسلام است كه علاوه بر فوايد فراوان روحي در صورتي كه درست گرفته شود، مي تواند سلامت جسمي فرد را نيز تضمين كند. ولي متأسفانه در برخي موارد به دليل عدم رعايت نكات كليدي در روزه داري، نه تنها افراد نمي توانند از مزاياي آن بهره مند شوند بلكه دچار مشكلات جانبي خواهند شد كه چندان سودمند نيست.
يكي از نكاتي كه روزه داران بايد به آن دقت كنند اين است كه هرگز وعده سحري را حذف نكنند زيرا اين مسأله به خصوص براي افرادي كه فعاليت ذهني دارند (دانش آموزان) و يا كارگراني كه فعاليت بدني زيادي دارند بسيار حائز اهميت است.
علاوه برآن به دليل فاصله زماني بين وعده سحري و افطار و براي جلوگيري از گرسنگي و تشنگي در طول روز بهتر است از تمام گروه هاي غذايي در وعده سحر استفاده شود: مصرف ميوه و سبزي علاوه بر تأمين ويتامين ها و مواد مغذي، مقدار فيبر بالايي را نيز به بدن مي رساند كه هم از يبوست جلوگيري مي كند و هم مصرف ميوه ها و سبزي هاي تازه قسمتي از آب مورد نياز بدن را نيز تأمين مي كنند.
بهتر است در وعده سحر از مواد حاوي كلسيم مثل پنير و شير استفاده شود، نان هاي سبوس دار نيز گزينه بسيار مناسبي براي وعده سحري هستند.
در وعده سحر مي توان سالادي متشكل از سبزي هاي برگ سبز (كاهو، خيار و سبزي هاي معطر) به همراه مواد غذايي حاوي ويتامين ث نظير گوجه فرهنگي، فلفل دلمه و ليموترش و همچنين هويج رنده شده يا جوانه گندم به همراه 1 يا 2 عدد گردو يا اندكي روغن زيتون نيز استفاده كرد. مصرف بيش از حد زولبيا و باميه و مواد غذايي شيرين در فاصله كمي، روزه دار را گرسنه مي كنند زيرا قندهاي ساده سريع تر وارد جريان خون شده و با تحريك ترشح انسولين، قند خون را پس از مدتي كاهش مي دهند.
در وعده سحر استفاده از غلات و حبوبات نيز سودمند است، مثلاً مصرف عدسي به همراه روغن زيتون، گلپر و ليموترش گزينه بسيار مناسبي است البته به شرطي كه از مشكلات گوارشي رنج نبريد و توصيه اكيد وجود دارد مبني بر اين كه حتماً حبوبات را قبل از مصرف 2 بار خيس كرده و آب آن را عوض كنيد و پس از صرف چنين وعده هايي بهتر است يك استكان كوچك عرق نعناع يا عرق رازيانه مصرف كنيد.
همچنين نوشيدن مقدار زياد مايعات در وعده سحري از ترس تشنگي به هيچ وجه توصيه نمي شود زيرا زياد نوشيدن چاي موجب افزايش دفع ادرار و از دست رفتن املاح معدني بدن مي شود. در اين زمينه مصرف چاي كمرنگ، ميوه ها و سبزي هاي آبدار، شير كم چرب و... به خصوص در افراد مسني كه روزه مي گيرند بسيار اهميت دارد.
در خاتمه بهتر است ذكر كنيم كه چنانچه روزه داري براساس اصول كلي بهداشتي انجام شود باعث ايجاد تعادل در چربي هاي خون شده، وزن را كاهش مي دهد، در طول دوران روزه داري سموم بدن دفع شده، فشار خون تعديل مي شود و در كل وضعيت سلامت افراد بهبود چشمگيري خواهد يافت.

دريچه
تأثير خواب كوتاه روزانه در بهبود حافظه
000081.jpg
گروه اجتماعي- دانشمندان آمريكايي به اين نتيجه رسيدند كه خواب كوتاه در طول روز مي تواند سبب تقويت 15درصدي يادگيري و حافظه شود.
تأثير مثبت خواب شبانه بر توانايي هاي ذهني و قوه حافظه انسان از مدت ها پيش براي دانشمندان روشن شده و اهميت مرحله اي از خواب شبانه به نام آريي ام يا رم كه بيشتر روياهاي شبانه در آن رخ مي دهند آشكار شده است. دانشمندان هم اكنون مطالعه جديدي انجام داده اند كه نتايج آن حاكي از آن است كه حتي يك چرت كوتاه به اين مرحله از خواب نرسد بر توانايي يادگيري تأثير بسزايي دارد.
از قديم اين عقيده وجود داشته كه اختصاص زماني از روز براي خوابيدن نوعي اتلاف وقت است، اما نتيجه اين آزمايش ثابت مي كند چرت روزانه تأثير مهمي در شكل گيري حافظه دارد.
منبع: هلث دي نيوز-23سپتامبر
كاهش قدرت باروري مردان با اضافه وزن
000084.jpg
گروه اجتماعي: براساس مطالعات دانشمندان، مردان چاق بيشتر از مردان لاغر مبتلا به عقيمي مي شوند و هر ده كيلوگرم اضافه وزن قدرت باروري يك مرد را تا ده درصد كاهش مي دهد. در اين تحقيقات دانشمندان برروي زوج هايي كه چهار سال پيش براي بچه  دار شدن اقدام كرده بودند را بررسي كردند. زنان در اين بررسي سن زير 40 سال داشتند. محققان شاخص جرم بدن مردان را با ميزان باروري مقايسه كردند. شاخص جرم بدن بالاي 25 اضافه وزن محسوب مي شود. زنان و مرداني كه پس از 12 ماه از هيچ يك از روش هاي جلوگيري از باروري استفاده نكنند و بارداري اتفاق نيفتد در اين صورت نابارور محسوب مي شوند. براين اساس دانشمندان دريافتند قدرت باروري در مرداني كه شاخص جرم بدن آنها 26 يا بالاتر است، كمتر است و هر چه اين شاخص بالاتر رود ميزان باروري كاهش مي يابد. علل گوناگوني در اين زمينه نقش دارد. اضافه وزن، غلظت يا شمارش اسپرم ها را كاهش مي دهد و توازن هورمون ها را به هم مي زند.
رويترز 23 سپتامبر
مرگ ده ميليون كودك زير 5 سال

گروه اجتماعي- واكسن ها، پادتن ها و ساير داروها مي توانند شانس زنده ماندن را در 60 كشور فقير آسيايي و آفريقايي بهبود بخشند.
به گزارش خبرگزاري رويترز، دكتر ريچارد هورتون- سردبير مجله لانست- مي گويد: دانش لازم براي نجات جان كودكان وجود دارد. چيزي كه وجود ندارد، بودجه كافي است .
بيشترين آمار مرگ كودكان مربوط به اين كشورهاست اما تلاش در اين مناطق براي مهار و درمان بيماري هايي مانند ذات الريه، اسهال و مالاريا ناقص و پراكنده بوده و سرمايه گذاري، ناكافي است.
اين در حالي است كه كارشناسان بهداشتي مي گويند هر ساله بيش از ده ميليون كودك زير 5 سال جان مي سپارند در شرايطي كه دو سوم اين مرگ ها با روش هاي ارزان و موثر، قابل پيشگيري است.
رويترز 23سپتامبر

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |