دوشنبه ۳ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۳ - Sep 25, 2006
بازداشت ۹۰ دقيقه اي وزير خارجه ونزوئلا در نيويورك
همشهري آنلاين: وزير امور خارجه ونزوئلا پس از ۹۰ دقيقه بازداشت در فرودگاه نيويورك آزاد شد.
نيكلاس مادورو وزير امور خارجه ونزوئلا خود در اين باره در مصاحبه اي با شبكه خبري سي .ان.آن از آزادي  اش خبر داد و اقدام ماموران امنيتي فرودگاه نيويورك را نمونه ديگري از سوءاستفاده از قدرت ايالات متحده توصيف كرد.
به گفته مادورو حادثه زماني رخ داد كه مامور امنيتي فرودگاه جان اف كندي به وي گفت نمي تواند شيئي را كه از دستگاه كنترل فلز رد شده مجدداًٍ بردارد.
وزير امور خارجه ونزوئلا گفت: وقتي خود را به عنوان عضو دولت ونزوئلا معرفي كردم اين مسأله نيز برخورد ماموران امنيتي را با من تغيير نداد.
در واقع مأموران بي توجه به اظهارات مادورو، وي را به اتاقي هدايت كردند و در آن جا بازرسي ها را به مدت يك ساعت و سي دقيقه ادامه دادند.
منابع كاخ سفيد نيز در واكنش به اظهارات وزير امور خارجه ونزوئلا اعلام كردند: ماموران امنيتي از هويت وي بي اطلاع بوده و تنها از مادورو درخواست كرده بودند براي بار ديگر به بازرسي ها تن در دهد.اما هنگامي كه با مخالفت وزير ونزوئلايي مواجه شدند بر اقدام خود پافشاري كردند.
منابع كاخ سفيد افزودند: پس از حل مسأله و با آنكه وزير امور خارجه ونزوئلا جواز سوار شدن به هواپيما را در دست داشت، ترجيح داد در نيويورك بماند.
مادورو پيش از مصاحبه با سي.ان.ان در گفت و گويي تلفني با شبكه تلويزيون دولتي ونزوئلا از بازداشتش در نيويورك خبر داده بود.
پس از پخش اوليه اين خبر ساير تلويزيون هاي ونزوئلا نيز مبادرت به پخش خبر دستگيري وزير امور خارجه كشورشان كردند.
مادورو در اين مصاحبه تأييد كرد كه پس از اقدامي كه نمايانگر زير پا گذاشتن تمام قرارداد هاي بين المللي ميان ايالات متحده و سازمان ملل و حتي تمامي عهدنامه هاي ديپلماتيك بود توسط پليس نيويورك بازداشت شد.
مادورو گفت: آنها حتي نزديك بود به ما ضرباتي را وارد كنند.او افزود: اما ما هيچگاه و تحت هيچ گونه شرايطي در برابر اين افراد سر فرود نمي آوريم.
مادورو همچنين گفت كه در زمان بازداشتش بليت و مدارك را از وي گرفته بودند و به زور او را وادار به انجام دور ديگري از بازرسي ها كردند.
هوگوچاوز رئيس جمهور ونزوئلا دستگيري وزير امور امور خارجه دولتش را از تحريكات آقاي شيطان (بوش) توصيف كرد و گفت به وي اطلاع داده اند كه مادورو را به اتهام شركت در حوادث ۴ فوريه دستگير كرده بودند.
او افزود: اين اتهام دروغي است، او حتي در قيام ميهني ۴ فوريه شركت نكرده است.
قيام فوريه در سال ۱۹۹۲ و به رهبري هوگو چاوز عليه رئيس جمهور وقت ونزوئلا كارلوس اندرس پرس به وقوع پيوست.

فروش بي سابقه كتاب ضدآمريكايي چامسكي
000168.jpg
همشهري آنلاين: سخنراني اخير رئيس جمهوري ونزوئلا در مجمع عمومي سازمان ملل فروش اينترنتي يك كتاب چامسكي را با ركورد بي سابقه اي مواجه كرد.
سخنراني اخير هوگو چاوز در مجمع عمومي  سازمان ملل كه در آن وي به يك كتاب درباره سياست هاي آمريكا استناد كرد، فروش اينترنتي كتاب نوام چامسكي را با ركورد بي سابقه اي مواجه كرده است.
روزنامه لس آنجلس تايمز روز يكشنبه نوشت: كتاب موسوم به «استكبار يا ادامه بقا، آمريكا در جست وجوي تسلط بر جهان »كه در سال ۲۰۰۳توسط نوام چامسكي زبان شناس و صاحب نظر سياسي بزرگ آمريكايي منتشر شده  است، روز جمعه تنها دو روز پس از آن كه چاوز در سخنراني آتشين خود در مجمع عمومي آن را در دست گرفته و به همه نشان داد به  صدر فهرست كتاب هاي فروخته شده سايت آمازون كه بزرگترين فروشگاه كتاب اينترنتي جهان است، صعود كرد.
چاوز در ابتداي سخنان خود به تمام كساني كه مي خواهند بفهمند كه در طول قرن بيستم چه بر دنيا گذشته است توصيه كرد اين كتاب را بخوانند زيرا اين كتاب نشان مي دهد كه چگونه سياست خارجي آمريكا با در پيش گرفتن راهبرد اختصاصي از جمله مبارزه با تروريسم هدف تسلط بر جهان را دنبال كرده است.
چاوز همچنين در سخنراني خود آرزو كرد كه قبل از مرگ، چامسكي را ببيند.
نوام چامسكي ۷۷ساله كه سمبل چپ آمريكايي است در واقع بزرگترين زبان شناس قرن بيستم است اما در سياست نيز از مهارت خاصي برخوردار است.

هيچ مدركي در دست نيست
عربستان سعودي و غرب گزارش هاي اطلاعاتي درباره مرگ بن لادن را تأييد نكردند
گروه بين الملل- عربستان سعودي ديروز اعلام كرد هيچ مدركي در اختيار ندارد كه ثابت كننده مرگ اسامه بن لادن رهبر القاعده باشد. به اين ترتيب صحت گزارش هاي سرويس اطلاعات فرانسه درباره خبر مرگ بن لادن بيشتر از گذشته زير سؤال رفت.
به گزارش خبرگزاري ها، عربستان هم ديروز به فرانسه، آمريكا و انگليس پيوست و همگي تأكيد كردند نمي توانند گزارش هاي اطلاعاتي درباره مرگ بن لادن را تأييد كنند. مطبوعات فرانسه روز شنبه به نقل از سرويس اطلاعات خارجي اين كشور نوشت، مأموران مخفي عربستاني متقاعد شده اند كه رهبر القاعده دو ماه پيش به دليل ابتلا به تيفوس در پاكستان درگذشته است.
در همين حال مجله تايم در گزارش جداگانه اي در سايت اينترنتي خود از يك منبع ناشناس عربستاني نقل كرد كه بن لادن به يك بيماري آبي مبتلا شده و ممكن است مرده باشد.
اما سفارت عربستان در واشنگتن ديروز در بيانيه اي اعلام كرد، پادشاهي عربستان هيچ مدركي در دست ندارد كه اين گزارش هاي رسانه اي را تأييد كند. سفارت عربستان همچنين اعلام كرد كه گزارش هاي منتشر شده اخير درباره مرگ بن لادن بر حدس و گمان صرف استوار بوده و نمي توان آن  را تأييد كرد.
در همين حال ژاك شيراك رئيس جمهور فرانسه نيز به خبرنگاران گفت، مرگ بن لادن هنوز تأييد نشده بنابراين نمي توان درباره آن اظهارنظر كرد.
كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا هم وقتي در نيويورك در برابر پرسش خبرنگاران درباره مرگ بن لادن قرار گرفت گفت: وقتي اطلاعاتي وجود ندارد نمي توان اظهارنظر كرد. توني بلر نخست وزير انگليس هم در اين باره اظهار بي اطلاعي كرد.

تشديد رويارويي نيروهاي امنيتي و تروريست ها در عراق
گروه بين الملل - همزمان با تشديد عمليات نيروهاي عراقي و دستگيري تعدادي از رهبران برجسته تروريست ها در عراق، گستره عمليات انتحاري در اين كشور كه نتيجه آن كشته و مجروح شدن تعداد كثيري از شهروندان عراقي است افزايش يافته است.
ديروز نيروهاي عراقي اعلام كردند كه در طي يك عمليات پليسي در بعقوبه واقع در شمال عراق موفق به دستگيري فرمانده گردان هاي ثورة العشرين شدند. در اين عمليات اين فرمانده كه نام وي اعلام نشده به همراه هفت تن از يارانش دستگير شدند. گروه ثورة العشرين ازجمله تشكل هاي مسلح است كه تاكنون عمليات انفجاري متعددي در عراق داشته است.
به موازات اين خبر در منطقه سيدعبدالله واقع در حومه بغداد نيز نيروهاي امنيتي عراق پنج تروريست را با يورش به مخفيگاه آنها به قتل رساندند. افراد مذكور از شبكه هاي وابسته به القاعده بودند.
در شمال عراق و در منطقه موصل نيز درگيري بين نيروهاي عراقي و تروريست ها منجر به قتل دو عضو عربستاني شبكه القاعده در عراق شد.
از سوي ديگر دولت عراق اعلام كرد طي يك عمليات نظامي مشترك با نيروهاي آمريكايي در شهرك محموديه در جنوب بغداد دست كم پنج تروريست كشته و ۲۵ مظنون به عمليات تروريستي دستگير شدند.

تظاهرات ضددولتي در مجارستان
ايسنا: حدود  ۲۰ هزار تن در بزرگترين تظاهرات ضد دولتي مجارستان در بوداپست گردهم آمدند. اين در حالي است كه در هفته گذشته راست گرايان اين كشور از نخست وزير درخواست كردند كه به خاطر دروغگويي هايش درباره وعده هاي اقتصادي اش از قدرت كناره گيري كند.
اين تظاهرات كه به وسيله احزاب راست گرا و راست افراطي حمايت مي شد، با حضور ساكنان شهر بوداپست به همراه افرادي كه با اتوبوس به محل تظاهرات آمده بودند، انجام شد.
نگراني از تشديد خشونت ها پس از چند روز آشوب خياباني در اوايل هفته جاري كه باعث زخمي شدن  ۲۵۰ تن و دستگير شدن  ۲۰۰ تن ديگر شد، بي جهت بود و اين تظاهرات بدون هيچ حادثه اي كمي بعد از نيمه شب خاتمه يافت.
شمار نيروهاي پليس نيز در محل تظاهرات بسيار اندك بود و اين نيروها خيابان هاي منتهي به پارلمان مجارستان را بسته بودند.
اين در حالي است كه گمان مي رفت به دليل اين تظاهرات هزاران پليس در ميدان بوداپست حضور داشته باشند.
بعد از پخش اعترافات ضبط شده  نخست وزير مجارستان از راديو دولتي در روز يكشنبه گذشته، مجارستان شاهد شديدترين ناآرامي ها در اين كشور بوده است.
گئورچساني در نواري ضبط شده به معاونان خود در حزب سوسياليست اعتراف كرد، با اينكه شرايط وخيم اقتصادي كشور را كاملا درك كرده بود ولي به خاطر پيروزي در انتخابات ماه آوريل به دروغ به مردم قول داده بود كه پرداخت ماليات را قطع كند.
اين در حالي است كه ويكتور اربان، رئيس حزب اصلي راست گرايان فيدژ، از نخست وزير مجارستان درخواست كرد كه از قدرت كناره گيري كند؛ اما وي درخواست اربان را نپذيرفت و از اين كار امتناع كرد.

مخالفت دمشق با استقرار نيروهاي بين المللي
در مرز سوريه و لبنان
فارس: معاون وزير امور خارجه سوريه اعلام كرد: نيروهاي يونيفيل در جلوگيري از تجاوزات اسرائيل به لبنان نقش مهمي ايفا كرده اند اما هيچ توجيهي براي استقرار اين نيروها در مرز لبنان و سوريه وجود ندارد.
فيصل مقداد در گفتگو با شبكه خبري العالم با اشاره به اينكه لبنان و اسرائيل در حالت جنگ هستند و مردم سوريه و لبنان روابط خوب و برادرانه دارند، گفت: برهمين اساس هيچ توجيهي حتي براي فكركردن درباره استقرار اين نيروها در مرز اين دو كشور برادر وجود ندارد و اين نيروها بايد بين لبنان و اسرائيل باشند كه هنوز در حالت جنگ بسر مي برند.
مقداد همچنين به روابط مستحكم سوريه با جناحهاي ملي لبنان اشاره كرد و اظهار داشت: ما مايليم بهترين روابط با كشور برادر لبنان داشته باشيم و به استقلال و حاكميت اين كشور احترام مي گذاريم و در شرايط سخت و دشوار در كنار لبنان ايستاديم و با تهاجم اخير اسرائيل به لبنان مخالفت كرديم.

همايش حزب كارگر انگليس
ايرنا: گردهمايي سالانه حزب حاكم كارگر در انگليس بعدازظهر ديروز در شرايطي در ميان تدابير شديد امنيتي در شهر منچستر آغاز مي شود كه اعتراض گسترده نهادهاي مدني هوادار صلح، رقابت قدرت درون حزبي و افزايش قدرت احزاب رقيب، چشم انداز روشن حيات سياسي اين حزب را در هاله اي از ابهام فرو برده است.
«توني بلر» رهبر حزب و نخست وزير انگليس با تظاهرات هزاران نفر از مردم سراسر انگليس در منچستر كه به سياستهاي دولت وي معترض هستند، مورد استقبال قرار گرفت و در كنار آنان معترضان به عملكرد و سياست دولت در بخش بهداشت نيز با برگزاري تجمع و سردادن شعار، مخالفت خود را با اين سياستها ابراز كردند.
تظاهركنندگان علاوه بر ترغيب بلر به ترك سمت نخست وزيري در كوتاهترين زمان ممكن، به سياستهاي دولت وي در نوسازي تسليحات اتمي، مشاركت در جنگ عراق و افغانستان و خط مشي جانبدارانه لندن از رژيم صهيونيستي اعتراض كردند.
بلر تحت فشارهاي درون حزبي خود و بدون اشاره به جزئيات، اعلام كرده حداكثر يكسال ديگر در قدرت باقي نخواهد ماند. در صورت عمل به وعده داده شده، همايش منچستر آخرين حضور وي در سمت رهبر حزب كارگر و نخست وزير در گردهمايي هاي حزبي خواهد بود.

كوتاه از جهان سياست
مرگ ۴۰ شبه نظامي طالبان در جنوب افغانستان
گروه بين الملل - در عمليات نظامي مشترك نظاميان افغان و نيروهاي ناتو بيش از ۴۰ شبه نظامي مخالف دولت در جنوب اين كشور كشته شدند.
در عمليات چند روز گذشته در استان هاي پكتيا، زابل، خوست و هيلمند همچنين ۲۱ شبه نظامي اسير شده و مقدار زيادي سلاح توقيف شد. ارتش افغانستان و نظاميان ناتو در جنوب اين كشور همچنين عليه طالبان دست به عمليات هوايي زده اند.
طرح تعليق عضويت سودان در سازمان ملل
ايسنا: دولت آمريكا به منظور اعمال فشار بر سودان و كسب موافقت اين كشور جهت ورود نيروهاي پاسدار صلح سازمان ملل به دارفور، سلسله مجازات هايي را طي طرحي به سنا اعلام كرده است كه تعليق عضويت سودان در سازمان ملل از جمله  اين مجازات ها به شمار مي آيد.
براساس اين طرح اعمال تحريم هاي مالي و اقتصادي از طريق توقف سرمايه گذاري ها در سودان از جمله موارد ديگر اين مجازات ها به شمار مي رود.
اين در حالي است كه كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه  آمريكا قبلا اظهار داشت كه در صورت شكست تلاش هاي ديپلماتيك در سودان تدابير ديگري اتخاذ خواهد شد. وي گفته بود كه فرصت درحال اتمام است و دولت سودان چاره يي جز موافقت با حضور نيروهاي سازمان ملل در دارفور ندارد.
همه پرسي از مردم سوئيس درباره قانون جديد پناهندگي
گروه بين الملل- مردم سوئيس ديروز در همه پرسي قانون جديد و سختگيرانه تر اعطاي پناهندگي به پناهجويان شركت مي كنند.
به گزارش شبكه تلويزيوني بي بي سي، اين قانون مورد حمايت دولت سوئيس است و طرفداران آن مي گويند قانون جديد جلوي سوءاستفاده از نظام اعطاي پناهندگي به متقاضيان را مي گيرد اما مخالفان مي گويند محدوديت هاي پيش بيني شده در اين قانون بسيار سختگيرانه است.
سوئيس به طور سنتي سياست سهل گيرانه اي براي اعطاي پناهندگي به متقاضيان داشته است اما بسياري از مردم اين كشور معتقدند كساني كه واقعاً مستحق دريافت پناهندگي از سوئيس نيستند از قانون فعلي سوءاستفاده مي كنند.
سربازان  انگليسي  در عراق  متهم  به  معاوضه  اسلحه
  با مواد مخدر هستند
ايرنا: روزنامه  انگليسي  ساندي  تايمز در شماره  ديروز خود نوشت ، شماري  از سربازان  انگليسي  مستقر در عراق  براي  تهيه  مواد مخدر به  صورت  مخفيانه  تسليحات  نظامي  از اين  كشور خارج  مي كردند.
خبرگزاري  فرانسه  از لندن  گزارش  داد، وزارت  دفاع  انگليس  بدون  اشاره  به  اتهام  وارده  به  سربازان  گردان  سوم  هنگ  يورك  شاير اعلام  كرد، تحقيقات  از اين  سربازان  به  اتهام  داشتن  اسلحه  غيرمجاز آغاز شده  است .
اين  وزارتخانه  شمار سربازان  انگليسي  مظنون  را كه  تحقيقات  از آنها آغاز شده  است ، ۱۰ نفر اعلام  كرد.اين  اتهامات  كه  همزمان  با اعتراف  دونالد پين  سرجوخه  ارتش  انگليس  در عراق  به  بدرفتاري  با سربازان  عراقي  مطرح  شد، عملكرد نيروهاي  انگليسي  در اين  كشور را زير سؤال  مي برد.ساندي  تايمز به  نقل  از يك  مقام  امنيتي  گزارش  داد، در برخي  موارد اين سربازان  چندين  قبضه  سلاح  را تنها با ۵۰ گرم  كوكايين  معاوضه  كرده  و سپس مواد مخدر را به  سربازان  انگليسي  در عراق  فروخته اند.
ديدار پاپ با سفيران كشورهاي اسلامي
واحد مركزي خبر: پاپ بنديكت شانزدهم رهبر كاتوليك هاي جهان كه سخنانش درباره دين اسلام خشم مسلمانان جهان را به دنبال داشت امروز با سفيران كشورهاي اسلامي در واتيكان ديدار و گفت وگو مي كند.
نشست پاپ با سفيران كشورهاي اسلامي درحالي برگزار مي شود كه وي پس از سخنان روز دوازدهم سپتامبر خود كه توهين به اسلام تلقي شد دو بار ابراز تأسف كرد.اين نشست با هدف به نمايش گذاشتن تمايل و اراده پاپ براي گفت وگو ترتيب داده شده است.

آمريكا سلول هاي ويژه اي را در گوانتانامو مي سازد
ايسنا: مقامات رسمي آمريكايي اعلام كردند، پس از آنكه موجي از حملات عليه نگهبانان در زندان گوانتانامو رخ داد و مدارك نشان داد اين زندانيان در گروه هايي به طور سازماندهي  شده اين اقدامات را انجام داده اند، ارتش آمريكا به فكر ساخت يك مكان مستحكم تر براي اين مظنونان در گوانتانامو است.
مقاوم سازي يك مكان جديد در گوانتانامو همزمان با درخواست بازرسان حقوق بشر سازمان ملل براي تعطيلي كل اين مركز صورت گرفته است. اما فرماندهان آمريكايي مي گويند به دليل ادامه جنگ عليه گروه هاي تروريستي، هيچ چاره اي جز برخورد با دشمنان نيست. اين در حالي است كه وقايع ماه هاي اخير مقامات رسمي در گوانتانامو را بسيار نگران ساخته است. ارتش آمريكا مي گويد زندانيان با طراحي يك اقدام براي خودكشي در ماه مه، نگهبانان را به سلولي دربند ۴ زندان كشانده و سپس با پره هاي پنكه و تكه هاي شكسته لامپ فلورسنت به آنها حمله كردند.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |