دوشنبه ۳ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۳ - Sep 25, 2006
سريال هاي ماه رمضان
چهار سريال جديد در راه است
صاحب دلان ، آخرين گناه، زيرزمين و بوي خوش زندگي چهار مجموعه مناسبتي تلويزيون در ايام ماه مبارك رمضان هستند
000045.jpg
فارس: در آستانه ماه مبارك رمضان هستيم و شبكه هاي مختلف سيما سعي دارند تا بر اساس عرفي كه چند سالي است در صدا و سيما پديد آمده سريال هاي مختلفي براي پخش در اين ماه آماده كنند.
امسال نيز مانند سال هاي گذشته شبكه هاي صدا و سيما سريال هاي مختلفي تدارك ديده اند؛ سريال هايي كه شبكه هاي تلويزيوني در چند سال اخير ذائقه مخاطبان خود را به تماشاي آنها عادت داده اند.
ساخت سريال هاي امسال ماه مبارك رمضان زودتر از سال هاي گذشته آغاز شد و گروه هاي سازنده با فراغ بال بيشتري به ساخت برنامه هاي خود پرداختند و اين نكته خود مي تواند بيانگر اين باشد كه شايد امسال شاهد مجموعه هايي باشيم كه شتاب زدگي باعث افت كيفيتشان نشده است.
در اين گزارش به معرفي سريال هايي مي پردازيم كه از سوي شبكه هاي مختلف براي اين ايام توليد شده اند:
شبكه يك: صاحبدلان
محمدحسين لطيفي در سال هاي گذشته طي همكاري با شبكه سه سيما سريال هاي مختلفي چون: سفر سبز، كت جاوديي، وفا، همسايه ها و.... را ساخته است. وي اين سريال را بر اساس فيلمنامه اي از عليرضا طالب زاده كارگرداني كرده است.
قصه سريال صاحبدلان قصه  اي شهري است و تمام ماجراي آن در تهران و اطراف آن تصويربرداري شده است. داستان هم از جايي آغاز مي شود كه صحاف پير و متديني به اسم سيدخليل صحاف زاده به دليل كهولت سن، كار صحافي را رها مي كند و مشغول خريد و فروش كتاب هاي قديمي و خطي مي شود. او با نوه اش دنيا كه دانشجوي رشته فيزيك است، اختلافاتي دارد و پسرش محمود هم بر سر سهم الارث اش با پدر و دنيا كشمكش دارد.
در اين ماجرا محمود از نامادري اش انتظار دارد براي رسيدن به هدفش به او كمك كند. يكي ديگر از شخصيت هاي اصلي داستان، سيدجليل، برادر بزرگ خليل است كه شركت ساختماني بزرگي را با دو پسر و دامادش اداره مي كند و قصد دارد براي توسعه فعاليت  هايش، با شخصي به اسم حشمتيان كه مجري طرح هاي نفتي است، به سرمايه گذاري و ساختمان سازي در امارات بپردازد و...
صاحبدلان مانند ديگر ساخته هاي لطيفي از گروه بازيگران حرفه اي زيادي سود برده است. محمدكاسبي، حسين محجوب، ثريا قاسمي، باران كوثري، مهرانه مهين ترابي، سيروس گرجستاني، محسن قاضي مرادي، پوريا پورسرخ، حميد ابراهيمي، برزو ارجمند، مهران رجبي، ليدا عباسي و... بازيگراني هستند كه در اين سريال ايفاي نقش كرده اند.
شبكه دو: آخرين گناه
سريال آخرين گناه به كارگرداني حسين سهيلي زاده ساخته شده و داستان اين سريال در يك شهر اتفاق مي افتد و ماجرا از اين قرار است كه در اين شهر افرادي كه به گناه شهرت دارند، به قتل مي رسند و.....داستان اين سريال از زماني آغاز مي شود كه چشم فردي را به فردي ديگر پيوند مي زنند و اين مسئله ديدگاهي به فرد دوم مي دهد كه او حالا مي تواند خيلي چيزها را به چشم ببيند. شايد ديگر نياز به توضيح نباشد كه داستان اين سريال داستاني ماورايي است و يكي از جذابيت هاي داستان، جلوه هاي ويژه اي است كه شما در اين داستان خواهيد ديد.
سهيلي زاده هم براي اين سريال به سراغ يك فرمول شناخته  شده سريال هاي پر مخاطب يعني بازيگران شناخته شده رفته است. علي دهكردي، آتيلا پسياني، جمشيد مشايخي، منوچهر آذر، حميد رضا پگاه، مينا لاكاني، ليلا اوتادي، اشكان خطيبي، محمدعمراني، احمد ساعتچيان، ندا مقصودي و... برخي از اين بازيگران اين مجموعه هستند.
مسئله قابل توجه درباره اين سريال نگارش فيلمنامه آن به صورت همزمان توسط اميد سهرابي و رحمان سيفي آزاد است. البته با توجه به حساسيت هاي فيلمنامه گروهي از كارشناسان مذهبي در نگارش و تكميل فيلمنامه با نويسندگان همكاري داشته اند.
اين سريال به تهيه كنندگي مهرام رسام تهيه مي شود.
تصويربرداري مجموعه  آخرين گناه   تيرماه با حضور جمشيد مشايخي آغاز شده است و همزمان با پخش آن تا اواخر ماه رمضان ادامه دارد.
اين سريال در۴۰ لوكيشن در تهران و يك لوكيشن در روستاي كردان تصويربرداري مي شود. سهيلي زاده، محرم سال گذشته سريال (روزهاي اعتراض) را براي شبكه 2 سيما كارگرداني كرد و آخرين گناه اولين سريال مناسبتي ماه رمضان اوست.
شبكه سه: زير زمين
عليرضا افخمي اولين كارگرداني است كه امسال ساخت سريال ماه رمضان را براي شبكه سه آغاز كرده است. نام قبلي اين سريال(خوب ،بد،زشت) بود كه نام اين سريال داستاني يادآور فيلم سينمايي وسترني از سينماي هاليوود بود كه در آخرين لحظات به زير زمين تغيير نام داد.
ساخت اين سريال از اواخر خرداد ماه آغاز شده است و شايد كار افخمي را بتوان تنها سريال طنز ماه رمضان دانست. مجموعه تلويزيوني خوب، بد، زشت مضموني مذهبي دارد و در 30 قسمت 30 دقيقه اي پخش خواهد شد.
داستان اين مجموعه درباره سه شريك است كه با يك برنامه ريزي كاملاً حرفه اي موفق به كلاهبرداري چندميلياردي مي شوند، اما در ادامه مسير قصه به شكلي كه آنها پيش بيني كرده بودند، پيش نمي رود و ماجراهاي عجيبي در انتظار آنهاست، هر كدام از شخصيت ها نماد يكي از صفات خوب، بد و زشت هستند و درگير موقعيت هاي پيچيده و جالبي مي شوند.
فتحعلي اويسي، ابوالفضل پورعرب، رضا توكلي، بهاره رهنما، سروش صحت، مرجانه گلچين، بهمن دان، مهران رجبي، پرستو مقدم، مريم كاوياني، فرناز رهنما، صدرالدين حجازي، معصومه اسكندري، منوچهر صفرخاني، داريوش سليمي، روناك فرهنگ، مينوزاهدي و پيمان يزدان پناه به ايفاي نقش مي پردازند.
عليرضا بذرافشان نويسنده، مصطفي احمديان مدير تصويربرداري، آيدين ظريف طراح صحنه و لباس، بهمن گودرزي مدير توليد و برنامه ريزي، احمد پولي بابايي صدابردار و شهنام اسدي طراح گريم با اين پروژه همكاري مي كنند.
شبكه پنج: بوي خوش زندگي
سريال بوي خوش زندگي كه كارگردان آن شاه حاتمي است، ابتدا با نام همبرگر ارائه شد كه در نهايت مسئولان شبكه تصميم گرفتند فيلمنامه عليرضا طالب زاده را در اولويت توليد قرار دهند. بوي خوش زندگي كه نويسندگي آن را شاه حاتمي انجام داده است به تهيه كنندگي حسين صابري تهيه شده است.
علي شاه حاتمي از 31تيرماه در خانه اي در حوالي خيابان بهار تهران كار فيلمبرداري خود را آغاز كرده است. در اين سريال بازيگران مختلفي همچون مجيد صالحي، پويا اميني، يوسف مراديان، مجيد حاجي زاده، خشايار راد، رضا ناجي،پوراندخت مهيمن، كاوه سماك باشي، ماريا خبازي، آتوسا گودرزي، عباس بيگدلي و... به ايفاي نقش مي پردازند.
اين سريال طنز درشب هاي ماه مبارك رمضان از شبكه تهران پخش مي شود و دانشگاه شهيد بهشتي، سينما، بيمارستان، كشتارگاه، ايستگاه اتوبوس، چند خانه، كلانتري، اداره آگاهي،زندان، فرودگاه، دفاتر هواپيمايي، دادگاه، رستوران و... برخي از لوكيشن هاي اين سريال هستند كه بازيگري انگلستاني نيز در آن به ايفاي نقش مي پردازد.
داستان اين مجموعه از اين قرار است: مجتبي، رضا و سيامك در اين خانه به همراه عمورستم زندگي مي كنند. مجتبي دانشجوي رشته زبان انگليسي است كه در كنار تحصيل به عنوان پيك در يك پيتزافروشي كار مي كند. رضا هم كه دانشجوي رشته پزشكي است، بعد از ظهرها در يك كارواش كار مي كند. سيامك هم كه دانشجوي رشته ادبيات فارسي است، گاهي مسافركشي مي كند. اين سه شخصيت هر يك داستان خود را دارند. در مقطعي از داستان سرقت موتور مجتبي باعث مي شود كه همه براي حل مشكل او به فكر بيفتند...

عماد افروغ: هنوز هيچ اثر فاخري
در عرصه دفاع مقدس توليد نشده است
000042.jpg
گروه ادب وهنر- رئيس كميسيون فرهنگي مجلس گفت: امروزه هنرمندان عرصه جنگ در ايران هنوز آثار فاخري كه مفهوم صحيح جنگ و پايداري را به تصوير بكشد توليد نكرده اند.
عماد افروغ با انتقاد از عملكرد هنرمندان حوزه هنر جنگ در ايران، هنر جنگ را هنري متعهد و ارزشي دانست و افزود: هنر جنگ، يك هنر معنادار و جهت دار تعريف مي شود كه تلاش مي كند بعد جهت داري و معناداري هنر را شفاف و آشكار مطرح كند و آن را به تجلي برساند كه اين موضوع، هنوز در آثار هنرمندان جنگ در ايران به خوبي ديده نمي شود. وي در ادامه خاطرنشان كرد: هنر جنگ واقعي در حد كفايت و ضرورت به وجه هنري توجه دارد ولي بايد معنا را اقناع كند و بيشتر به بعد معنايي و ارزشي هنر بپردازد.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در ادامه، هنر جنگ را يك هنر سياسي اهل فرهنگ دانست و تصريح كرد: اين هنر، پيام دار و با رسالت است و تكليفش چيزي جز رساندن معنا و جوهر دفاع مقدس نيست.
وي در پايان، مهجورماندن برخي هنرمندان جنگ و هنر آنها را به دو عامل فردي و مديريتي نسبت داد و افزود: هنرمند اگر نتواند ارزشگرا باشد و اثرش نتواند ارزش هاي جاري در جنگ را برساند، جايگاه و فاخريت نخواهد داشت و در سوي ديگر، مديريت جامعه نيز با درك واقعيت هاي جنگ و بهادادن به آن جايگاه، هنر جنگ را در جامعه ارتقاء بخشد.

نگاه روز
سخنان فاخر
ابراهيم زاهدي مطلق
آقاي عماد افروغ را نه به عنوان يك سياستمدار، بلكه پيش از آن به عنوان يك شخصيت فرهنگي مي شناسم و اين را به اعتبار گفتگوهايش با مطبوعات در سالهاي پيش از نمايندگي اش در مجلس شوراي اسلامي تأكيد مي كنم. بخصوص گفت وگوهاي حوزه انديشه اي اش.
اما سخنان او كه اين روزها به موضوعات مختلف فرهنگي به اعتبار جايگاهش در كميسيون فرهنگي مجلس مي پردازد، از جهات متعددي قابل تأمل و البته نقد است. آخرين سخنان او كه روي سايت خبري خبرگزاري فارس آمده است، چند سوال را پيش رو قرار مي دهد. ايشان گفته اند: هنرمندان ما هنوز آثار فاخري كه مفهوم صحيح جنگ و پايداري را به تصوير بكشد، توليد نكرده اند. هنر جنگ يك هنر معنادار و جهت دار تعريف مي شود كه تلاش مي كند بعد جهت داري و معناداري هنر را شفاف و آشكار معني كند و آن را به تجلي برساند.
اگر چه پيش تر گفتم آقاي افروغ را پيش از آن كه فردي سياسي بشناسم، انساني فرهنگي مي دانم، اما سخنان اخيرش جاي چند سوال را باقي مي گذارد كه اولين اش، اين سوال است: آثار هنرمندان ايراني را با چه چيزي مقايسه مي كنيد؟
اگر پاسختان با آثاري است كه در خارج از اين مرزها خلق شده اند كه بايد برويد اطراف آن آثار را با اطراف آثار هنرمندان ايراني مقايسه كنيد و زمينه هاي پيدايش آن آثار را بشناسيد. چنان كه نمي توانيد زمان سپري شده از جنگها را براي خلق آثاري بزرگ درباره آنها ناديده بگيريد.
جناب آقاي افروغ!
هنرمندان در هر حوزه اي پيش از هر چيزي و توجه به هر رويداد و رويكردي، دغدغه هاي خود و حديث نفس شان را خلق مي كنند و اگر منظور شما همين است، كه بايد گفت لابد سينماي دفاع مقدس را خوب نديده ايد. لابد از آنچه در ادبيات دفاع مقدس و بويژه داستان كوتاه رخ مي دهد، بي اطلاعيد. (البته ايرادي ندارد، مسئولان بي شماري بي اطلاعند.)
اما اگر شما هم خداي ناكرده گرفتار اين عبارت كليشه اي شده ايد كه اين روزها اغلب بر زبانها رانده مي شود و از آن با نام آثار فاخر ياد مي شود، بايد تعريف تان را از آثار فاخر ارايه دهيد. چون اين عبارت بشدت شعارآلود و قابل تفسير است.
آقاي افروغ!
مطمئن باشيد كه هستيد هيچ هنرمندي تصميم نمي گيرد اثري فاخر توليد نكند. بلكه مسئولان هستند كه ناگهان به علت آنچه تفاوت در تلقي شان از يك اثر هنري و فاخر است، جلو عرضه آن را به جامعه مي گيرند.
در مصاحبه اخيرتان گفته ايد بها دادن به جايگاه هنر و جنگ ؛ اين عبارت، از نظر هنرمندان و مسئولان و سياست گذاران فرهنگي كشور متأسفانه- دو معني متفاوت دارد. درست به همين دليل است كه شما مي گوييد: هنر جنگ بايد معنا را اقناع كند و بيشتر به بعد معنايي و ارزشي هنر بپردازد. و براي هنرمندان، در هنرشان و آنچه خلق مي كنند، چيزي جز ارزش و معنا وجود ندارد. باز هم درست به همين دليل است كه برخي مسئولان هنر را به فاخر و غيرفاخر و ارزشي و غيرارزشي و... تقسيم مي كنند. حال آن كه براي هنرمندان، هنر غيرفاخر وجود ندارد؛ همان طور كه هنر غيرارزشي وجود ندارد.
درست به همين دليل است كه هنرمندان مي گويند اثر فاخر هنري درباره جنگ خلق شده و باز هم خلق خواهد شد. ممكن است تعداد اين آثار فراوان نباشد كه البته طبيعي است، چرا كه به قول شاعر: گر همه شبها شب قدر بودي‎/ ديگر شب قدر بي قدر بودي يا به مصداق آن ضرب المثل  معروف: آن خشت بود كه پرتوان زد.
بازهم درست به همين دليل از شما كه شخصيتي فرهنگي هستيد دعوت مي كنم گشتي در اطراف ادبيات جنگ بويژه داستان كوتاه بزنيد. قطعا مصاحبه بعدي تان جز اين خواهد شد. سينما رفتن هم كه كار سختي نيست. خسته نباشيد.

انتقاد نصرت الله مسلميان از اوضاع نقاشي معاصر
برنامه ريزي كلان براي مديريت فرهنگي وجود ندارد
گروه ادب و هنر- گالري دارها و مراكز دولتي با روي گشاده از هنرمندان جوان استقبال نمي كنند اما آنها كه مي توانند از اين فيلتر تنگ عبور كنند، نشان داده اند كه استعدادهاي درخشاني دارند.
نصرت الله مسلميان نقاش- افزود: در اين ميان، گاه جشنواره ها به كمك نقاشان جوان مي آيند و نقشي تشويقي را ايفا مي كنند، ولي مشكل در اينجاست كه يك برنامه ريزي كلان براي مديريت فرهنگي كشور وجود ندارد.
اين نقاش پيشكسوت همچنين عنوان كرد: وضعيت آموزشي در دانشگاه هاي هنر نيز پر از مشكلات جدي و بحران است.
ما با تقاضاهاي زيادي از سوي جوانان هنرمند براي ورود به دانشگاه ها مواجه هستيم، اما نه شيوه آموزشي مناسبي وجود دارد، نه راهكاري براي تربيت استادان ديده شده است و نه كانال هايي براي كنترل و نقد آثار نقاشان جوان به چشم مي خورد.
مسلميان با اشاره به وضعيت هنرمندان جوان در شهرستان ها گفت: وقتي كه به صورت كلان براي مقدمات فرهنگي، برنامه ريزي صورت نمي گيرد، طبعاً در شهرستان ها مشكلات بيشتري در آموزش، ارائه و گسترش فضاي هنري وجود دارد و همان امكانات نسبي پايتخت نيز در اين مناطق ديده نمي شود.
وي اظهار داشت: نشريات حرفه اي هم در عرصه هنرهاي تجسمي بسيار اندك هستند و با اين پراكندگي جمعيتي و جغرافيايي، اساساً به دست بسياري از هنرمندان شهرستاني نمي رسند. ضمن اينكه همين نشريات، هم از جنبه معرفتي و هم از جنبه گرافيكي، چندان قابل توجه نيستند.
شايان ذكر است سومين جشنواره تجربي هنرهاي تجسمي(هنر جوان) پاييز سال جاري به همت مركز هنرهاي تجسمي حوزه هنري برگزار مي شود.

در قالب يك مجموعه تلويزيوني
نويسندگان دفاع مقدس ميهمان شبكه دو سيما مي شوند
فارس: مجموعه اي با عنوان او يك نويسنده است به مناسبت هفته دفاع مقدس  به همت گروه سياسي شبكه دو از اين شبكه پخش مي شود.
به گزارش فارس، او يك نويسنده است به كارگرداني مهرداد غفارزاده با هفت قصه از جنگ و جبهه به 8 سال دفاع مقدس بازمي گردد كه در اين مجموعه نويسنده داستان نيز ما را همراهي مي كند.
اين هفت داستان قاسمعلي فراست با داستان گلاب خانم ،   داود اميريان با فرزندان ايران  ، مجيد قيصري با جنگي بود جنگي نبود ، حسن احمدي  با كسي در آينه ، شهيد بزرگوار حبيب  غني پور با قصه حبيب ، حسين فتاحي با عشق سالهاي جنگ و محمد حمزه زاده با سبز آسماني همسفران اين مجموعه هستند.
او يك نويسنده است به تهيه كنندگي حسن نهضت و نويسندگي اكبر روح امين عظيمي به همت گروه سياسي شبكه دو ساخته و پخش مي شود.
بنابراين گزارش، ويژه برنامه عكس هاي ماندگار نيز به همت گروه اجتماعي شبكه دو سيما به مناسبت هفته دفاع مقدس تهيه و توليد شده است.
موضوع اين برنامه مستند از آنجايي شروع مي شود كه جمعي از رزمندگان در ميان عكس هاي جبهه كه زماني آنها را با شوق و اشتياق گرفته  بودند به يك عكس خاص مي رسند و آنها سعي مي كنند با دادن نشاني صاحب عكس او را پيدا كرده و خاطرات جنگ را براي ما تعريف كنند.
عكس هاي ماندگار در 26 قسمت توليد شده است كه 7 قسمت آن در هفته دفاع مقدس از شبكه دو سيما پخش خواهد شد و قسمت هاي ديگر اين مجموعه در ماه مبارك رمضان به صورت هفتگي به روي آنتن مي رود.
اين مجموعه به تهيه كنندگي و كارگرداني صالح صيامي و نويسندگي معصومه حيدري از شبكه دوم سيما پخش مي شود.

محمدرضا لطفي: با ابزار غربي نمي توان جهاني شد
000036.jpg
ايسنا: محمدرضا لطفي استاد موسيقي ايراني با انتقاد از برخي هنرمندان موسيقي ايران كه تلاش نادرستي براي جهاني شدن دارند، گفت: با ابزار غربي نمي توان جهاني شد.
وي به برخي از كنسرتهاي گروه هاي موسيقي ايراني در خارج از كشور اشاره كرد و گفت: وقتي يك گروه موسيقي ايراني در اروپا برنامه اجرا مي كند و مي خواهد صداي پيانو از تار ايراني به مخاطب غربي برساند، مشخص است كه مخاطب از اين برنامه استقبال نخواهد كرد.
وي گفت: من كنسرتهايي ديده ام كه اينگونه بوده اند و مردم از سالن بيرون رفته اند. مخاطب غربي كه به تماشاي يك كنسرت از كشور شرقي مي نشيند انتظار شنيدن يك موسيقي غربي را از اين گروه موسيقي ندارد.
لطفي تاكيد كرد: براي جهاني شدن، بايد بيان هنري خودمان و ساختمان و ساختار مختص به خودمان را داشته باشيم. اگر بسم الله خان تبديل به نوازنده بزرگي در موسيقي دنيا مي شود به خاطر بيان هنري خاص خودش بوده است.
لطفي تاكيد كرد: استاد كسايي چهل سال پيش اثري كه با دستگاه ضبط قديمي و در خانه ضبط شده را ارائه مي كند، به خاطر همين اثر، استاد كسايي را در دنيا بزرگترين نوازنده  ني مي شناسند.
لطفي تاكيد كرد: رشد فرهنگ و هنر تابع ثبات در يك كشور است و ثبات در يك كشور نيز با مقولاتي چون برنامه ريزي و آينده نگري نسبت مستقيم دارد.
او در ادامه سخنان خود تصريح كرد: موضوع لهجه موضوع بسيار مهمي در موسيقي ايراني است و توجه به رابطه لهجه و زبان مادري، اهميت بسياري در موسيقي دارد و بي توجهي به اين مسئله، خطاي غير قابل جبراني در زمينه رشد موسيقي است.
وي در ادامه سخنان خود تاكيد كرد: در هر دوره اي گرايش مسلط بر موسيقي و تعداد موسيقي دانان بزرگ آن دوره، بر آن دوره تاثير مي گذارد. مثل هم اكنون كه گرايش مسلط آواز ايران نزديك به چهل است كه در دست آقاي شجريان است. او، هم تسلط زيادي داشته و هم صدايش از نظر امكانات فوق العاده بوده است و تعداد آلبوم ها و كنسرتها و استقبالي كه از آثار ايشان مي شود تاييد كننده اين موضوع است.
وي ادامه داد: به همين خاطر هم اكنون بسياري از جوانان از شجريان تقليد مي كنند، حتي اگر او را نديده باشند يا شاگرد او نباشند. براي اينكه او گرايش مسلط آواز ايران است.
لطفي اضافه كرد: در دوران گذشته نيز، خواننده اي بسيار محبوب مردم بود و مثل الان كه مردم هنگام فوتبال به سرعت به خانه مي روند آن زمان نيز مردم براي شنيدن صداي اين خواننده، از راديو، به سرعت به خانه مي رفتند.
اين استاد موسيقي ايراني در ادامه سخنان خود تاكيد كرد: هر كسي با احساسات باطني و دروني خودش ساز بزند ولي متصل نشود و سازش ارزش دروني و معنوي پيدا نكند، همه مرزها را به هم زده است. مرزبندي تا زماني مطرح است كه چنين اتفاقي نيفتاده است.

اخباركوتاه
فيلم نور در آمريكا
نخستين جشنواره فيلم نور بهمن ماه امسال در آمريكا برگزار مي شود
اين فستيوال توسط عده اي از جوانان ايراني مقيم آمريكا در راستاي حفظ و اشاعه فرهنگي غني ايراني با حمايت خانه سينماگران جوان برگزار مي شود.
فيلم نور قرار است هرساله با نمايش فيلم هاي ايراني، به عرضه سينما و فرهنگ ايراني در آمريكا بپردازد. در اولين سال برگزاري اين جشنواره، نمايش فيلم هاي كوتاه در اولويت قرار دارد ولي در سال هاي آينده فيلم هاي بلند نيز به اين اولويت اضافه خواهد شد. فستيوال فيلم نور از اول تا چهارم فوريه 2007 در شهر لس آنجلس و با حضور عده اي از برندگان اسكار در سال هاي مختلف برگزار مي شود.
بررسي كارنامه فرمان آرا
000039.jpg
فيلم سينمايي بوي كافور، عطر ياس   امروز سوم مهر ماه در حوزه هنري مركز كرج و با نگاهي به كارنامه بهمن فرمان آرا تحليل مي شود.اين برنامه از ساعت 13تا 16 در حوزه هنري مركز كرج واقع در كرج، بين ميدان نبوت و خيابان مطهري، ميلاد 4، شماره 35 برگزار مي شود.
هفت فيلم از هفت زن نابينا
مستندهاي فيلمسازان زن نابينا آماده نمايش است
پروژه توليد هفت فيلم مستند به كارگرداني هفت فيلمساز زن نابينا بدون كمك گرفتن از افراد عادي پس از مدت ها در مركز گسترش سينماي مستند و تجربي به نتيجه رسيد و اين فيلم ها آماده نمايش شد.
اين فيلم ها برآيند نوع نگاه و شناخت فيلمسازان از دنياي اطراف خودشان است و هنگام ساخت قرار بر اين شد هيچ كمكي از افراد بينا به آنها نشود. در كنار آن فيلمسازان مجاز نبودند از نور و نورپردازي طبيعي استفاده كنند و فيلمبردار بودن خود فيلمساز و استفاده نكردن از سه پايه و مونيتور نيز از ديگر شروط فيلمسازي بود.
ماه و روباه در جشنواره لوكاس
فيلم پويانمايي ماه بود و روباه به بخش مسابقه بيست و نهمين جشنواره بين المللي فيلم كودكان لوكاس در آلمان راه يافت. رقابت اين فيلم موفق ايراني به كارگرداني بابك نظري با 19 فيلم از 17 كشور جهان از روز دوم مهر آغاز شده است و تا 9 مهر ادامه خواهد يافت. ماه بود و روباه با فيلم هايي از كشورهايي مانند هند، بريتانيا، اسپانيا، ژاپن و آلمان رقابت خواهد كرد. فيلم بلند سگ هاي ولگرد به كارگرداني مرضيه مشكيني، محصول مشترك ايران و فرانسه نيز در بخش غيرمسابقه اي به نمايش درمي آيد.
جشنواره فيلم كوتاه تهران
جشنواره ملي و بين المللي فيلم كوتاه تهران امسال در هفت بخش متنوع برگزار مي شود.
در اين جشنواره فيلم ها در بخش هاي نگاه ملي، سرزمين  زيباي من، سينماي جوان، آسيا پاسيفيك، بين الملل، ويژه بين الملل و سال پيامبر اعظم(ص)، به نمايش در مي آيند. فيلم هاي ارسالي در بخش هاي ملي و فيلم هاي ارسالي با موضوع آسيا پاسيفيك، بين الملل و ويژه بين الملل در بخش بين الملل از سوي دو هيأت جداگانه مورد ارزيابي قرار مي گيرند. جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران 30 آبان الي 5 آذر 85 در تهران برگزار مي شود.
رؤياي خيس درخشنده در جشنواره رشد
000033.jpg
فيلم سينمايي رؤياي خيس آخرين ساخته پوران درخشنده در سي وششمين جشنواره بين المللي فيلم رشد به نمايش درمي آيد. اين فيلم پس از شمعي در باد ساخته قبلي فيلمساز كه به موضوع اعتياد و جوانان اختصاص داشت، با مضمون اجتماعي به موضوع نوجوانان و مسائل مربوط به آنها در جامعه مي پردازد. سي و ششمين جشنواره بين المللي فيلم رشد از 12 تا 19 آبان ماه امسال در تهران برگزار مي شود.
دو فيلم ايراني در جشنواره لندن
دو فيلم داستاني ايراني در بخش سينماي بين الملل پنجاهمين جشنواره فيلم لندن كه از 18 اكتبر (26 مهر) آغاز مي شود به نمايش گذاشته خواهد شد.
چهارشنبه سوري ساخته اصغر فرهادي و زمان مي ايستد ساخته عليرضا اميني دو فيلمي هستند كه در اين جشنواره به نمايش در مي آيند.
بليندا اليت مسئول روابط عمومي اين جشنواره گفت: اين فستيوال مفتخر است كه در سال جاري، اين دو فيلم را از ايران در مجموعه فيلم هاي بخش (سينماي دنيا) قرار داده است.
جشنواره فيلم لندن به مناسبت فرا رسيدن پنجاهمين سالگردش، فستيوال امسال را (سالگرد نقره اي) ناميده و از همين رو برنامه هاي ويژه تري را براي آن در نظر گرفته است.
جشنواره فيلم لندن 15 روز تا دوم نوامبر (11 آبان) در سينماهاي مهم و مراكز هنري لندن برقرار است.
70 شخصيت ادبي هند در فرانكفورت
پنجاه و هشتمين نمايشگاه بين المللي كتاب هند امسال از 4 الي 8 اكتبر با حضور حداقل 70 شخصيت برجسته ادبيات هند برگزار مي شود.
ميهمان ويژه اين دوره از نمايشگاه كتاب فرانكفورت، با 70 نويسنده، شاعر و نمايشنامه نويس در اين نمايشگاه حضور خواهد يافت.
هند با برگزاري جشني در خانه اپراي فرانكفورت، در تاريخ سوم اكتبر، يك روز پيش از افتتاح نمايشگاه، حضور خود را در اين نمايشگاه به طور رسمي اعلام مي كند.
در اين جشن چند تن از هنرمندان نامي هند از جمله نيمايداس بااول ، آرونا سيرام و آستاد دبو ،در كنار سخنراني چند شخصيت ادبي اين كشور به اجراي برنامه خواهند پرداخت.

صفار هرندي: وظايف حاكميتي را
نمي توان حراج كرد
گروه ادب و هنر- وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي مي گويد: ما نمي توانيم نقش و وظايف حاكميتي را در هدايت و اعمال نظارت بر محيط هاي فرهنگي و هنري يكسره واگذار كنيم و اين مسأله اساساً قابل واگذار كردن نيست.
محمدحسين صفارهرندي كه با خبرنگار ايسنا گفت وگو كرده است، حتي شيوه گذشته را در واگذاري تصدي گري دولت، اشتباه مي داند: اشتباهي در گذشته صورت گرفته به گونه اي كه واگذاري تصدي گري را آن قدر گسترش دادند كه حتي وظايف حاكميتي را هم از اين طريق به جاهاي ديگر سپردند .
صفارهرندي ادامه مي دهد: امروز دوستان ما بايد تلاششان اين باشد كه وظايف حاكميتي در جايگاه خود بنشيند و تصدي گري ها و كارهاي اجرايي كه قابل واگذاري است، با دست و دلبازي واگذار شود.وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، البته نقش هنرمندان و انجمن ها را در تصميم گيري ها نيز در نظرگرفته است. از نظر او، اين نقش روشن است و قانون اساسي، قواعد داخلي دستگاه ها و حتي قواعد صنفي، قالب ها و چارچوب هاي نقش آنها را مشخص كرده است.
اما تأكيد وزير همچنان بر وظايف حاكميتي است: تصميم گيري اگر به معناي وظايف حاكميتي باشد، قابل حراج كردن نيست، هنرمندان و انجمن هاي صنفي كاملاً فعال در ميانه ميدان هستند، منتهي چارچوب هاي كار خود را مي دانند. بدون چارچوب نمي شود.

سميرا مخملباف در پنجاه سرزمين بزرگ
جاناتان لي در كتاب اخير خود با نام پنجاه سرزمين بزرگ درباره مشاهير بزرگ جهان، در ميان دو فصل سارتر و داوينچي فصلي را به سميرا مخملباف براي كشف هنري افغانستان با فيلم پنج عصر اختصاص داده است.
كتاب پنجاه سرزمين بزرگ نوشته جاناتان لي توسط نشر پرس تل در 192صفحه به زبان انگليسي با فصل هايي درباره مشاهيري چون پيكاسو، لئوناردو داوينچي، گوگن، مونه، سارتر، همينگوي، سرجئولئونه و... منتشر شده است. لي در اين كتاب در ميان دو فصل سارتر و داوينچي فصلي را به سميرا مخملباف براي كشف هنري افغانستان با فيلم پنج عصر اختصاص داده است. در مقدمه اين كتاب آمده است: كشف سرزمين هايي كه الهام بخش هنرمندان بزرگ جهان بوده است، بهانه چاپ مجموعه حاضر است. اين كتاب سفري منحصربه فرد است كه خوانندگان را به ايستگاه هايي از جهان مي برد كه در چشم نويسندگان، عكاسان، فيلمسازان، موسيقي دانان، نقاشان، پيكر تراشان و فيلسوفان شكل گرفته است. هر بخش، معرف عكس هايي رنگي، آموزه هايي كاربردي براي سفر، اطلاعاتي درباره چگونگي آشنايي با هنرمند از طريق نمايشگاه ها، فستيوال ها، نمايش ها و موزه هاست. اين كتاب همچنين معرف صد نفر از برجستگان قرن بيست و يكم بوده و به هنرمندان جوان اجازه مي دهد روندي خلاقانه را تجربه كنند. مخملباف در 18سالگي، عنوان جوان ترين فيلمساز جهان را به خود اختصاص داد و تا 23سالگي 4 فيلم در ايران و افغانستان براي كشف موضوع جنگ، ظلم و مردسالاري ساخت .

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |