گفت وگو با جك نيكلسون، لئوناردو دي كاپريو و مت ديمون بازيگران فيلم تازه اسكورسيزي
دنياي تبهكاران
|
|
ترجمه: امير نوري زاده - پليسي به شكل مخفيانه به درون باند تبهكاران نفوذ كرده و مي تواند اعتماد رهبر قدرتمند تبهكاران را به دست آورد اما اين خلافكار سابقه دار هم بيكار ننشسته و يكي از زيردستان معتمدش را به داخل نيروهاي پليس فرستاده است.
هر كدام از اين دو مأمور مخفي مي دانند كه يك نفوذي در طرف مقابل وجود دارد ولي هيچ كدام از هويت او مطلع نيستند تا اين كه در نهايت با يكديگر روبه رو شوند.
شنيدن اين داستان مهيج مي تواند هر علاقه مندي به ژانر جنايي را به سالن هاي سينما بكشاند، كاري كه ابتدا فيلم هنگ كنگي روابط داخلي انجام داد و موجب شد تا سازنده اش يك باره به فيلمسازي سرشناس بدل شود و حالا پس از گذشت چهار سال، اين فيلم تحت عنوان جدا افتادگان توسط مارتين اسكورسيزي و با فيلمنامه اي از ويليام موناهان بازسازي شده است تا با حضور لئوناردو دي كاپريو در نقش شخصيت مثبت و مت ديمون به نقش شخصيت منفي و جك نيكلسون در نقش رهبر تبهكاران، اشتياق سينما دوستان براي تماشاي فيلم بيش از پيش باشد. نسخه اصلي فيلم نامزد دريافت 16 جايزه از جشنواره بهترين هاي سينماي هنگ كنگ شد و استقبال از آن در گيشه ها به قدري بود كه در سال هاي بعد قسمت هاي دوم و سوم آن ساخته شد. نقش هاي اصلي اين فيلم براي هر هنرپيشه اي در جهان وسوسه كننده بود چرا كه بيش از هر فيلم ديگري مي توانست توانايي هر هنرپيشه را محك بزند. در فيلم روابط داخلي كه از حدود دو سال قبل به روي دي وي دي، عرضه شده، سكانس فوق العاده 20 دقيقه اي معامله مواد مخدر را مي ديديم كه طي آن هر كدام از طرفين قصد دارند پيام مورد نظرشان را به فرد نفوذي شان برسانند بدون اين كه او لو برود و هنوز مشخص نيست كه اسكورسيزي در بازسازي خود تا چه حد اين سكانس را با اهميت تشخيص داده است.اين چهارمين بازسازي اسكورسيزي پس از نيويورك نيوريورك (براساس فيلم مردي كه دوست داشتم) و عصر معصوميت و تنگه وحشت (براساس رمان هايي كه قبلاً فيلم شده بودند) به حساب مي آيد. اسكورسيزي در سال 2004 در گفت وگويي اعلام كرد كه فيلم روابط داخلي را تماشا نكرده و قصد تماشاي آن را نيز ندارد. اما آنچه در نقدهاي اكران افتتاحيه فيلم به نظر مي رسد، اين است كه لئوناردو دي كاپريو با بازي خوب خود در اين فيلم شايد اصلي ترين رقيب خودش براي اسكار بهترين بازيگر نقش اول در مراسم اسكار امسال باشد چرا كه بازي فوق العاده اي را در فيلم جديد ادوارد زويك به نام الماس خونين از خود به نمايش گذاشته است. او از نقش يك پسر (گيلبرت گريپ چه مي خورد؟) وتين ايمبر احساساتي (تايتانيك) به يك هنرپيشه كامل تبديل شده است و با اكران سومين فيلمش با اسكورسيزي پس از فيلم دارودسته و هوانورد؛ جدا افتادگان شايد ثابت كند كه او مي تواند دنيرو جديد اسكورسيزي باشد.
***
* جك، تو مارتين را حدود سي سال است كه مي شناسي چه شد كه همكاري با او را قبول كردي؟
- نيكلسون: ما سالها است كه با هم در باره فيلم و سينما صحبت مي كنيم از طرف ديگر من با ساير هنرپيشه هاي فيلم هم آشنا بودم همه مي خواستيم فيلم مشتركي داشته باشيم.
ديمون: وقتي ديدم كه جك تا چه حد فيلمنامه نويس خوبي است، حسابي جا خوردم [نيكلسون بخشي از ديالوگ هايش را نوشته است].
اسكورسيزي: شخصيت جك در پي كشف فرد نفوذي است و او از من پرسيد: فكر مي كني براي اين سكانس چه بايد بكنم؟ و من به او گفتم كه او در اين زمينه كاملاً آزاد است. در هنگام فيلمبرداري پس از پايان ديالوگ هايي كه در فيلمنامه بود، احساس كردم كه بايد فرمان كات بدهم ولي ناگهان ديدم كه جك اسلحه اي به سوي لئو گرفت و حتي من هم نمي دانستم كه او مي خواهد از اسلحه در اين صحنه استفاده كند و به اين خاطر وحشت لئو در اين صحنه كاملاً عادي است.
* هر كدام از شما در اين فيلم فرم كنترل نشده اي از خشم را ارايه مي دهيد. آيا ابراز خشم در فيلم ساده تر از ساير احساسات است؟
- نيكلسون: اين ديگر چه جور سوالي است؟ هنرپيشه بايد بتواند هر نقشي را ايفا كند. چه اين نقش يا بازي در نقش مادربزرگتان باشد يا اين كه نقش مقتولي كه مورد هدف قرار مي گيرد.
* آيا در فيلمي بوده ايد كه دوست نداشته باشيد آن را تماشا كنيد؟
- اسكورسيزي: اكثر آنها؟
نيكلسون: وقتي در فيلمي بازي مي كنيد، تحمل تماشاي خودتان كمي ناراحت كننده است.
* پس عدم تماشاي فيلم ها از سوي بازيگران و كارگردان ها يك پديده جدي است؟
- دي كاپريو: حداقل ده سال طول مي كشد تا شما از فيلم قبلي تان فاصله بگيريد.
ديمون: چون شما همه چيز ازآن فيلم را به خاطر مي آوريد و وقتي آن را تماشا مي كنيد غيرممكن است كه مثلاً به ياد نياوريد كه در سكانس شام چه اتفاقي رخ داد.
* آيا فيلمي وجود دارد كه نتوانيد از تماشاي آن دست بكشيد؟
- ديمون: اگر فيلم تايتانيك پخش شود، نمي توانم از ديدن آن دست بكشم (همه با هم مي خندند).
اسكورسيزي: از فيلم هاي كوبريك نمي توان گذشت. يكي از اين شب ها تلويزيون فيلم درخشش را پخش مي كرد و ناچار شدم تا انتها نگاه كنم.
دي كاپريو به نيكلسون: دوست داشتم در فيلم ديگري از كوبريك بازي مي كردي.
نيكلسون: خودم هم از اين موضوع متأسفم وقتي كه خبر مرگ او را شنيدم اولين نكته اي كه به ذهنم خطور كرد اين بود كه ديگر نمي توانستم در فيلمي از او بازي كنم.
* اگر امكان داشت در فيلمي از اسكورسيزي بازي كنيد، كدام فيلم را انتخاب مي كرديد؟
- دي كاپريو: راننده تاكسي. جالب است كه شما فيلمي را در دوران نوجواني تماشا كنيد و فيلم به شكلي در شما تأثير بگذارد كه نتوانيد آن را توصيف كنيد.
تداويس بيكل يك قهرمان مجنون است ولي شما گاهي فراموش مي كنيد كه فيلمي را تماشا مي كنيد و با او همذات پنداري مي كنيد.
ديمون: من به سراغ جك لاموتا از فيلم گاو خشمگين مي رفتم هر چند كه از نظر ظاهري هيچ شباهتي با او ندارم.
نيكلسون: خب پاسخ به اين سوال بستگي دارد به اين كه شما چه نقشي را مي توانيد بازي كنيد يا اين كه چه نقشي را دوست داريد بازي كنيد.
من نمي توانم نقش جك لاموتا را انتخاب كنم چون نمي توانم در نقش او بازي كنم. ولي آن فيلم با آن طرفدار ديوانه نامش چه بود؟
ديمون: سلطان كمدي و روبرت پاپكين
نيكلسون: آن صحنه كه جري لوئيس در خيابان قدم مي زند فوق العاده است. يادم مي آيد در روزهاي اولي كه به نيويورك آمده بودم ديدم كه دان جانسون اين طور قدم مي زد و من هم احساس پاپكين را داشتم بنابر اين فكر مي كنم در نقش پاپكين بتوانم بازي كنم.
منبع : تايم . 10 اكتبر
|