پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۰۸ - Oct 12, 2006
تازه ترين اقدامات انجام شده براي سالم سازي فضاي بورس
سهامداران بانك پارسيان براي انتخاب هيات مديره جديد
به مجمع مي روند
002985.jpg
گروه بورس- در حالي كه خبر مي رسد برخورد با فروشندگان اطلاعات در داخل بورس آغاز شده، هيات مديره بانك پارسيان نيز سهامداران را براي شركت در مجمع عمومي و انتخاب مديران جديد دعوت كرده است.
بر اساس اطلاعيه اي كه اداره نظارت بر ناشران اوراق بهادار در بورس تهران منتشر كرده، مجمع عمومي عادي به طور فوق العاده بانك پارسيان، براي انتخاب اعضاي هيات مديره جديد، شنبه آينده 29مهرماه راس ساعت 14 برگزار مي شود.
قرار است اين مجمع در مركز همايش هاي رازي واقع در بزرگراه همت تشكيل شود. پيش بيني مي شود با توجه به وقايع اخير، شاهد استقبال گسترده اي از اين مجمع متفاوت در بين شركت هاي بورسي باشيم. اطلاعيه دعوت به مجمع بانك پارسيان در حالي منتشر مي شود كه پيش از اين، هيات مديره بانك پارسيان دو نفر را براي تاييد صلاحيت به بانك مركزي معرفي كرده اند.
به اين ترتيب باتوجه به تاييد بانك مركزي اگر سهامداران بانك پارسيان هم راي مثبت بدهند، محمدعلي بهزادان از اعضاي هيات مديره سابق به عنوان مديرعامل جديد بانك پارسيان جايگزين عبدالله طالبي- مديرعامل سلب صلاحيت شده- اين بانك مي شود.
اطلاعيه اي ديگر
همزمان با اين تحولات، هيات مديره بانك پارسيان نيز بر خلاف تصورهاي قبلي، بيانيه اي آرامش دهنده درباره اتفاقات اخير و سلب صلاحيت مديرعامل اين بانك صادر كرده است.
به گزارش ايسنا در اين اطلاعيه آمده است: بانك پارسيان از بدو تاسيس در سايه لطف خداوند متعال و تنها با اتكا به اصل مشتري محوري و حسن ارتباط با مشتريان، در صدد ارائه خدمات مطلوب و درخور بر اساس استفاده از تكنولوژي پيشرفته در صنعت بانكداري روز دنيا بوده و همواره تلاش كرده تا به طور همزمان حامي  و نگهبان منافع دولت، سهامداران، سپرده گذاران و تسهيلات گيرندگان باشد كه كارنامه حدود 5?سال فعاليت اين بانك و از آن فراتر سخنان رئيس جمهور در سفر استاني اخيرشان نيز مويد اين مدعاست .
در اين اطلاعيه تصريح شده است: ميزان اعتماد و نوع تعامل مشتريان حتي در روزهاي اخير به نوعي بوده كه به رغم فراز و نشيب هاي موجود، اين بانك نه تنها در جذب سپرده هاي مردمي  ركودي نداشته،بلكه با افزايش سپرده ها نيز مواجه بوده است .
تشديد برخورد
خبرگزاري فارس هم در گزارشي اعلام كرد: بعد از برخورد و دستگيري جاعلان اوراق بهادار توسط سازمان بورس و اوراق بهادار و ارجاع پرونده چند كارگزار متخلف به كميته رسيدگي و با بازخواست چند نفر از كاركنان و هشدار به چند كارگزار، برخورد و مبارزه با متخلفان درون و برون سازماني شدت گرفت.
اخبار رسيده حاكي است در هفته گذشته، يكي،دو تن از كارمندان حوزه عمليات و نظارت بر بازار مورد بازخواست قرار گرفتند كه يك نفر از اين كاركنان، متهم به فروش اطلاعات نهايي شده است.
حوزه عمليات نظارت بر بازار سازمان بورس و اوراق، از چنان جايگاه ويژه اي در تصميم گيري هاي سهامداران و وضعيت آينده سهام برخوردار است كه از نظر كارشناسان، اين حوزه از سازمان، قلب بورس و مركز اصلي اطلاعات به شمار مي رود و بايد سالم ترين و متخصص ترين افراد را در اين حوزه گمارد.
اين در حالي است كه هفته گذشته سازمان بورس و اوراق بهادار به دليل تخلفات چند كارگزار در تهران و شهرستان ها با ارسال نامه هايي، موارد تخلف را به اطلاع كارگزاران رسانده و از مديران عامل شركت هاي كارگزاري خواسته است تا هرچه سريع تر موارد تخلف را برطرف كنند.
اخبار تكميلي نيز از برخورد جدي سازمان بورس با چند كارگزار از جمله يكي ،دوكارگزار وابسته به بانك ها و چند كارگزار خصوصي حكايت دارد.
اين برخورد ها و مبارزه با تخلفات و فروش اطلاعات در شرايطي انجام مي شود كه به باور همه فعالان اعم از سهامداران حقوقي و حقيقي، كارشناسان و مديران، اين گونه برخوردها و اقدامات مي تواند زمينه ساز افزايش اعتماد و گسترش شفافيت باشد.
با برخورد جدي و بيرون راندن متخلفان، موج سازان و دارندگان اطلاعات نهايي مي توان اميدوار بود كه يكسان سازي اطلاعات محقق شود و در فضايي از شفافيت قادر بود زمينه هاي تعميق بازار را فراهم كرد.
در بورس كشورهايي مانند آمريكا و انگلستان شفافيت اطلاعات و مبارزه با دارندگان اطلاعات نهاني داراي چنان اهميتي است كه اشد مجازات براي متخلفان در نظر گرفته شده است.

هجوم خريداران به سوي سهام معادن و فلزات
003051.jpg
گروه بورس تازه ترين آمار دريافتي حاكي است: در دوره سپري شده از مهر ماه 85 سهام شركت هاي معدني و فلزي با هجوم كم سابقه متقاضيان سرمايه گذاري در بورس مواجه شده اند.
به گزارش همشهري، در اين دوره با توجه به بازگشايي نماد بيشتر شركت هاي توليدكننده روي استقبال از سهام معادن و فلزات شتاب بيشتري به خود گرفت، به طوري كه در مجموع بيش از 8 هزار نفر دستور خريدهاي خود را براي سهام اين گونه شركت ها صادر كردند.در اين دوره چهار هزار و 200 نفر با پرداخت رقمي معادل 220ميليارد ريال 48 ميليون سهم از سهام 5 شركت معدني را به سبد دارايي هايشان افزودند: چهار هزار و 100 نفر هم بيش از 400 ميليارد ريال از نقدينگي شان را براي خريد 25 ميليون سهم 17 شركت فعال در اين صنعت پرداخت كردند.
افزايش تقاضا براي سهام گروه معادن در طول مهر ماه موجب شد خودروسازان بورس در يك موقعيت نادر به رده هاي بعدي جدول تقاضا در بورس تهران رضايت دهند، به طوري كه در اين مدت با توجه به اينكه چهار هزار نفر سهام خودروسازان را براي سرمايه گذاري برگزيده اند، اين گروه رتبه سوم را در جدول تقاضا به خود اختصاص داده است. ارزش كل دستور خريدهاي صادر شده در سهام خودرو در اين دوره از 177 ميليارد ريال فراتر رفت. آمار موجود نشان مي دهد: در طول مهر ماه قيمت سهام بيشتر شركت هاي خودروسازي و قطعه سازي فعال در بورس تهران با افت مواجه شده است.
اين گزارش حاكي است: سهام شركت هاي پتروشيمي، با وجود صف طولاني خريد موجود در پشت سر آنها، در رتبه چهارم جدول تقاضا جاي گرفته، دليل اين امر را مي توان در قفل شدن بازار سهام 3 شركت پتروشيمي اراك، اصفهان و شيراز جست وجو كرد. پتروشيمي خارك نيز تا همين اواخر با چنين وضعيتي روبه رو بود كه با عرضه سهام صندوق نفت گره ايجاد شده در بازار سهام پتروشيمي خارك باز شد.
آمار موجود نشان مي دهد: در مهر ماه 3 هزار و 700 هزار نفر توانسته اند از ميان صف موجود بگذرند و 25 ميليون سهم شركت هاي فعال در صنايع پتروشيمي و شيميايي را به سبد دارايي هايشان بيافزايند.انبوه سازان، بانك ها و داروسازي گروه هاي ديگري هستند كه رتبه هاي پنجم تا هفتم اين جدول را در اختيار گرفته اند. در اين مدت 3500 نفر سهام انبوه سازان را خريده اند، 3400 نفر سهام بانك ها را براي سرمايه گذاري برگزيده اند و 2100 نفر سهام شركت هاي داروسازي را خريده اند.

تحليل فضاي جديد
سهام روي
فارس: يك كارشناس بازار سرمايه اثر ريزش ديواره معدن انگوران را بر روند سودآوري شركت هاي گروه روي، وضعيت شاخص بورس و قيمت هاي جهاني روي را بسيار مهم ارزيابي كرد.
علي اشراقي با اشاره به اين مطلب كه موجودي روي در داخل كشور تا سه ماه آينده به پايان مي رسد اظهارداشت: با توجه به ريزش ديواره معدن انگوران و در پيش بودن فصل زمستان و همچنين بهره برداري نكردن از اين معدن تا چند ماه آينده، توليد و فروش شركت هاي فعال اين محصول با مشكلاتي مواجه خواهد شد.
وي افزود: شركت هايي مانند كالسيمين، فرآوري مواد معدني و ملي سرب و روي از درجه وابستگي بالايي به اين معدن برخوردارند و چنانچه اين شركت ها از دي ماه امسال تا ارديبهشت ماه سال آينده قادر به برداشت محصول نباشند با زيان
روبه رو خواهند شد.
اشراقي درباره وضعيت باما ديگر شركت فعال در صنعت روي اظهار داشت: اين شركت برخلاف سه شركت ياد شده در سال حدود۱۰۰هزار تن خاك از اين معدن برداشت مي كند كه با توجه به اين موضوع شركت باما نسبت به ديگر شركت ها مشكلات كمتري خواهد داشت.
وي در پاسخ به اين پرسش كه اثر ريزش ديواره معدن انگوران در توسعه معادن روي ايران به عنوان شركت مادر اين صنعت چيست به ماهيت هلدينگي و اثرپذيري غيرمستقيم اين شركت اشاره كرد و گفت: توسعه معادن كه مالك عمده و اصلي سه شركت اصلي فعال در گروي روي است تحت تأثير غيرمستقيم اين اتفاق قرار خواهد گرفت، ولي با توجه به مالكيت 100درصدي معادن روي در شركت ذوب و روي بافق ، بهره برداري نكردن از انگوران توسط اين شركت اثر منفي و مشهودي در معادن روي به جا خواهد گذاشت، زيرا ذوب و روي بافق تمام خاك مورد نياز را از معدن انگوران تأمين مي كند.
اين كارشناس به تأثير ريزش ديواره معدن انگوران بر قيمت هاي جهاني روي اشاره كرد و گفت: سابقه نشان داده كه در صورت تغيير در عرضه و تقاضا 300-400 هزار تني روي در بورس فلزات معدن قيمت اين محصول نيز نوسان مي يابد كه با توجه به صادرات 200 تا 250هزار تني شركت هاي داخلي به خارج از كشور، قيمت جهاني روي در آينده اي نزديك به دليل كاهش عرضه، افزايش خواهد يافت.
اشراقي ادامه داد: در اين صورت با توجه به نياز صنايع داخلي به همراه افزايش قيمت جهاني بايد بين 100 تا 150 دلار نيز هزينه حمل واردات نيز جهت مصرف داخلي پرداخت شود.
وي ضمن بيان اين مطلب كه هزينه هاي باطله برداري معدن انگوران ممكن است بالاتر از قيمت هاي كنوني باشد به لزوم كارشناسي بيشتر در اين خصوص اشاره و تأكيد كرد: مسئولين و مديران شركت ها بايد هرچه زودتر نسبت به اين موضوع مهم اقداماتي انجام دهند.
اشراقي در پايان گفت: ريزش ديواره معدن بر روي شركت هاي گروه روي اثر منفي گذاشته كه ادامه اين وضعيت مي تواند در روند نزولي شاخص بورس و افزايش قيمت هاي جهاني روي نيز مؤثر باشد.

برنامه مجامع
3 شركت بورس
گروه بورس سه شركت ديگر بورس برنامه برگزاري مجامع خود را منتشر كردند.
به گزارش همشهري، سهامداران توكافولاد بايد ساعت 14 روز شنبه 28مهرماه براي شركت در مجمع عمومي عادي سالانه به دفتر مركزي اين شركت در اصفهان مراجعه كنند.
سهامداران سرمايه گذاري عايق پلاستيك هم 24مهرماه با حضور مجمع عمومي درباره صورت هاي مالي عملكرد سال قبل و تقسيم بندي تصميم مي گيرند. قرار است در اين مجمع، تغيير نام شركت به سرمايه گذاري پرديس به راي گذاشته شود.
سهامداران داروسازي جابربن حيان نيز براي شركت در مجمع عمومي فوق العاده دعوت شده اند. قرار است در اين مجمع كه روز شنبه 29مهرماه برگزار مي شود، درباره افزايش سرمايه داروسازي جابر تصميم گرفته شود.

سرنوشت اداره بورس امروز مشخص مي شود
گروه بورس- امروز مجمع عمومي  مؤسسان شركت بورس اوراق بهادار برگزار مي شود.
هرچند دستور كارهاي متعددي براي اين مجمع در نظر گرفته شده ولي بي گمان انتخاب نخستين هيأت مديره شركت بورس اوراق بهادار موضوعي است كه ساير موارد را تحت الشعاع قرار مي دهد.
از آنجا كه شركت بورس طبق قانون جديد بازار اوراق بهادار وظيفه همه امور اجرايي بورس را بر عهده مي گيرد، اين انتخابات از حساسيتي دوچندان برخوردار شده است.
بر اين اساس در حالي كه هنوز خبري از فهرست ائتلافي شركت هاي سرمايه گذاري بيرون نيامده، كارگزاران بورس سرانجام به توافق هاي اوليه دست يافتند. سهامداران جزء نيز با توجه به مشكل به وجود آمده بر سر وكالت نامه ها در تلاشند با بسيج نيرو ،حداقل رأي لازم براي در اختيار گرفتن يك كرسي از 7 كرسي هيأت مديره را به دست آورند.
ائتلاف كارگزاران
اخبار دريافتي حاكي است، عصر روز سه شنبه در جلسه پيش مجمع شركت بورس، كارگزاران، از ميان 12 داوطلب براي هيأت مديره شركت، نمايندگان چهار شركت كارگزاري را انتخاب كرده اند كه پس از برگزاري مجمع عمومي  از بين اين تعداد، اسامي   نهايي هيأت مديره شركت بورس مشخص خواهد شد.
نصراله برزني، كارگزار بورس اوراق بهادار، در گفت وگو با ايسنا، ضمن اعلام اين خبر به داوطلبي 12 شركت كارگزاري براي عضويت در هيأت مديره شركت بورس اشاره كرد و افزود: بيشترين رأي ها براي چهار شركت كارگزاري بوده كه عجمي  مديرعامل شركت كارگزاري آرمون بورس، محمدرضا رهبر مديرعامل شركت كارگزاري حافظ، نصراله برزني مديرعامل شركت كارگزاري بانك اقتصاد نوين و حسين خزلي خرازي مديرعامل شركت كارگزاري بانك كشاورزي، به ترتيب به عنوان اعضاي منتخب بيشترين رأي را به خود اختصاص دادند.
انتقاد از محدوديت ها
ايجاد محدوديت براي سهامداران جزء انتقادهاي بسياري را به همراه داشته است. يك كارشناس بازار سرمايه با انتقاد از عملكرد سازمان بورس در عدم پذيرش وكالتنامه هاي سهامداران گفت: اين اقدام سازمان به ضايع شدن حقوق سهامداران حقيقي و حقوقي مي انجامد.
داوود ميرباقري كارشناس و مدير سرمايه گذاري يكي از شركتهاي بورس در گفت وگو با فارس اظهار داشت: چگونه است كه سازمان بورس با خريد و فروش درون گروهي سهام و معاملات چرخشي موافقت مي كند اما با وكالتنامه هاي سهامداران حقيقي براي انتخاب نامزدهاي هيأت مديره شركت بورس براي دفاع از حقوق سهامداران جزء مخالفت مي كند؟
حق رأي
حسين خزلي دبير كميته اجرايي هيأت مؤسس شركت بورس با بيان مطلب فوق گفت: همه افراد اعم از حقيقي و حقوقي داراي حق رأي هستند و هريك سهم مؤيد 7 رأي است و همه افرادي كه در پذيره نويسي شركت كرده اند تا نهادهاي مالي و كارگزاري با توجه به تعداد سهمي كه در اختيار دارند حق رأي دارند.
وي با اشاره به مخفي بودن رأي گيري و اين كه با وجود لابي هاي صورت گرفته نشانه اي تا روز رأي گيري نخواهد بود اعلام كرد: بايد تا روز رأي گيري و با شمارش آرا صبر كرد، همچنين سيستم كامپيوتري تعبيه شده كه آرا مورد شمارش قرار گيرد و حداكثر تا بعدازظهر روز پنج شنبه با شمارش آرا بتوان پس از پايان مجمع اعضاي هيأت مديره را انتخاب كرد.
او در مورد تركيب سهامداران شركت بورس گفت: در حال حاضر كل سهام شركت بورس شامل نهادهاي مالي حدود 40 درصد، كارگزاران 34?درصد و سايرين اعم از حقيقي و حقوقي 26 درصد است.
خرازي گفت: 6200 نفر در پذيره نويسي عمومي شركت بورس شركت كردند.
دبير كميته اجرايي شركت بورس افزود: در مجموع 6200 نفر پذيره نويسي كرد ه  و 5482 نفر اطلاعاتشان را به سازمان بورس ارسال كرده اند كه در نرم افزار امور سهام وارد شده است؛ همچنين حدود 113 نفر نيز اطلاعات ناقص ارسال كرده اند كه بايد به تكميل آن بپردازند.
موضع سازمان بورس
رئيس سازمان بورس اوراق بهادار گفت: امكان سوءاستفاده و تباني در بورس با شكل گيري شركت بورس از بين خواهد رفت.
علي صالح آبادي در گفت وگو با مهر گفت: آنچه كه در مورد روند شكل گيري شركت بورس در حال انجام است بر اساس قانون تجارت بوده و تركيب سهامداران نيز با توجه به درصد تخصيص داده شده است.
وي در پاسخ به سؤال مهر مبني بر اين كه آيا سازمان بورس مي تواند براي انسجام سهامداران حقيقي اقدامي كند، گفت: سهامداران حقيقي خود تمايل داشتند كه امكان مشاركت گسترده مردم فراهم شود و سهام شركت بورس به صورت ريز بين سهامداران حقيقي توزيع شود.
صالح آبادي ادامه داد: بر اساس آنچه كه در اساسنامه شركت بورس آمده است هر كس مي تواند وكالت يك شخص را در مجمع داشته باشد و شايد هدف قانون اين است كه شركت بورس به  مفهوم واقعي يك شركت سهامي عام باشد و امكان تباني و سوءاستفاده از بين برود و هر كس كه اصلح است انتخاب شود.

دومين روز نزول منحني شاخص
002979.jpg
گروه بورس- شاخص كل قيمت سهام براي دومين روز پياپي با افت مواجه شد.
به گزارش همشهري، روز گذشته شاخص كل قيمت سهام با نوسان هاي متعددي روبه رو شد و با افزايش و كاهش هاي شديد به كار خود ادامه داد، اما پس از آنكه فشار وزنه پتروشيمي خارك، چادرملو و گل گهر براي افت شاخص افزايش يافت، ناظر بازار، نماد باما را باز كرد. اما اين بازگشايي نيز در نهايت، تغييري در روند كلي بازار نداد.
ديروز پتروشمي خارك 2/6 واحد، چادرملو 8/5 واحد و گل گهر 8/1 واحد شاخص را منفي كردند. حركت سهام ساختمان ايران، صدرا و سيمان فارس و خوزستان نيز تاثير منفي بر روند حركت شاخص برجاي گذاشت.
اما در سوي ديگر بازار، بازگشت با ما بيش از 7 واحد بر شاخص بورس، تاثير مثبت داشت. پتروشيمي اراك و بانك پارسيان نيز از جمله شركت هايي بودند كه عملكرد سهامشان تمايل منحني شاخص را براي صعود افزايش مي داد.
اما در نهايت، اوضاع به گونه اي پيش رفت كه در پايان وقت مبادلات، 14 واحد نزولي براي شاخص عملكرد بورس به ثبت رسيد. شاخص كل قيمت سهام با وجود اين ميزان افت، در محدوده بالاتر از 9600 واحد باقي ماند.
در اين روز ساير شاخص هاي اصلي بورس تهران نيز كاهش يافتند، اما در اين ميان فقط شاخص مالي، روند رو به رشد را تجربه كرد. اين شاخص، ديروز 8/27 واحد افزايش يافت،  در حالي كه شاخص صنعت با 4/13 واحد افت مواجه بود.
ديروز همچنين در تالار اصلي، شاخص عملكرد بازار 3/16 واحد افت راتجربه كرد و در تالار فرعي، شاخص بورس 4/5 واحد نزول كرد. شاخص بازده بازار هم در اين روز 3/43 واحد منفي شد.از سوي ديگر در گروه هاي صنعتي، شاخص بيشتر گروه ها كاهش يافت تا اركستر نزول شاخص ها در روز چهارشنبه تكميل شود.

صدر جدول تقاضا در اختيار سهام بانك
و پتروشيمي قرار گرفت
002982.jpg
گروه بورس- روند حركت بازار، ديروز به گونه اي پيش رفت كه صدر جدول تقاضا به  طور كامل در اختيار سهام بانك ها و پتروشيمي ها قرار گيرد.
به گزارش همشهري، صف خريد سهام بانك ها كه از روز دوشنبه به آرامي در حال شكل گيري بود، از روز سه شنبه نمود بارزتري به خود گرفت. در پايان معاملات روز چهارشنبه حجم تقاضا براي سهام بانك ها به حدي بود كه در پايان وقت مبادلات، 700دستور خريد عمل نشده روي ميز كارگزاران بورس باقي ماند. ارزش كل دستور خريدهاي صادرشده براي سهام بانك ها در طول روز گذشته، از 15ميليارد ريال فراتر رفت.
در حوزه سهام پتروشيمي نيز فعالان بازار ديروز در اواخر وقت معاملات شاهد بازگشت دوباره سهام پتروشيمي خارك به جدول تقاضا بودند اما همچنان فشار اصلي تقاضا در اين روز بر سهام دو شركت پتروشيمي اراك و اصفهان وارد آمد.پتروشيمي شيراز نيز در اين ميان جايگاهي مناسب داشت. اما در جدول عرضه سهام ساختمان ايران، صدرا و سايپا همچنان با صف طولاني فروش مواجه است. كالسيمين، شركت ملي سرب و روي و فرآوري مواد معدني نيز از جمله شركت هاي معدني بورس هستند كه صف فروش آنها در پي انتشار يك سري شايعات و اخبار، طولاني تر شده است.

تغييرات قيمت سهام
003039.jpg
003042.jpg
003045.jpg
003048.jpg

بـورس
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بورس
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |