پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۰۸ - Oct 12, 2006
ازامشب به مدت 5 شب به اجرا در مي آيد
سوگواره شب هاي قدر در فضاي باز تئاتر شهر
002976.jpg
گروه ادب و هنر- تئاتر شهر و همه تالارهاي نمايشي ايران از امشب به مناسبت ايام سوگواري شهادت حضرت علي عليه السلام به مدت 5 روز تعطيل مي شوند و همزمان با شب هاي مبارك قدر نمايش هايي ويژه در باره زندگي و شهادت امام علي(ع) را به اجرا مي گذارند. نمايش اذان صبح در تالار وحدت، اينك مولانا در فضاي باز مصلاي تهران، شهرآشوب در تماشاخانه مهر و 5 مجلس تعزيه از جمله برنامه هاي نمايشي است كه اين شب ها در تهران به اجرا در مي آيد.تئاتر شهر از  امروز همزبان با شب هاي قدر و سالگرد شهادت اميرمومنان با چند مجلس تعزيه در فضاي باز ويژه برنامه سوگواره شب هاي قدر را در حضور عموم هموطنان و عاشقان اهل بيت به اجرا خواهد گذاشت.
در اين ويژه برنامه كه به مدت 5 شب ادامه دارد، 5 مجلس تعزيه توسط پيشكسوتان و تعزيه خوانان حرفه اي به اجرا در مي آيد. اسماعيل محمدي، مظفر قرباني نژاد، رضا حيدري، علاءالدين قاسمي، محمد رضايي و رشدعلي ترابي از جمله نخبگان تعزيه خوان هستند كه هر شب در محوطه بيروني و در فضاي باز تئاتر شهر به اجراي برنامه مي پردازند.عظيم موسوي كارگردان و پژوهشگر تعزيه مديريت اين اجراها را كه هر شب از ساعت 30/19 آغاز مي شود بر عهده دارد.
اذان صبح
گروه فدك يكي از گروه هاي فعال نمايش هاي مذهبي است كه تاكنون نمايش هاي پرتماشاگري چون خورشيد كاروان و از خاك تا افلاك را اجرا كرده است. اين گروه امسال نيز براي اولين بار نمايش اذان صبح را براساس زندگي حضرت علي(ع) در تالار وحدت به صحنه مي برد. اين نمايش كه براساس نوشته مهدي م ر مي آيد.مهدي متوسلي كه تهيه كنندگي و نويسندگي اذان صبح را بر عهده دارد در صدد است با اجراي اين نمايش قياسي از شرايط سياسي ابتداي تاريخ اسلام با زمانه حاضر را ارايه دهد تا تماشاگران نسبت به وقايع تاريخي اسلام آگاهانه تر عمل كنند.
اينك مولانا
اينك مولانا عنوان نمايشنامه ديگري است كه در شب هاي قدر ماه مبارك رمضان در محل برگزاري نمايشگاه قرآن كريم، سالن آمفي تئاتر و فضاي باز مصلاي تهران به كارگرداني محمد باباوند به اجرا در مي آيد.نمايش اينك مولانا كه توسط منوچهر اكبرلو نوشته شده، روايت گر آخرين شب زندگي حضرت علي عليه السلام است. در اين نمايش سعي شده به رشادت ها و اعمال صالحه اي پرداخته شود كه آن حضرت در طول عمر با بركتش در راه حفظ و ترويج اسلام انجام داده است.رامين سياردشتي، يونس لطفي، رضا آهاري، پژمان كاشفي، عليرضا استادي، مهدي مهديون، عليرضا داوري و محسن ميرزاعلي به عنوان بازيگر در اين نمايش حضور دارند.
شهر آشوب
شهر آشوب عنوان يكي ديگر از نمايش هايي است كه اين شب ها در تماشاخانه مهر به صحنه مي آيد. اين نمايش توسط جواد هاشمي كارگرداني شده كه سال گذشته نيز در ماه مبارك رمضان نمايش شانه هاي خسته را در همين تالار بر صحنه داشت.
او كه در هر دو نمايش به زندگي حضرت اميرالمومنين(ع) مي پردازد در شهر آشوب به زمانه سياسي آن حضرت و به رثاي مولاي متقيان و عطوفت آن حضرت تأكيد دارد و معتقد است با آن كه امام علي(ع) يك سردار جنگ است اما قلب همه شيعيان را با مهرباني تسخير كرده است.
نمايش شهرآشوب به كساني پرداخته مي شود كه حضرت علي را نمي شناسند و به او دشنام مي دهند، اما بعد از شهادتش به شخصيت او پي مي برند و در مي يابند كه او امير مومنان بوده است.در اين نمايش علي سليماني، صادق ملكي، عباس غزالي، عارف برهمند، سيد عليرضا موسوي و حميد فدوي به عنوان بازيگران اصلي هستند و 35 بازيگر ديگر نيز در آن حضور دارند.

اخبار كوتاه
داوران ايراني
در جشنواره تاجيكستان
سيمين معتمد هنرمند سينماي ايران، دومين جشنواره بين المللي فيلم شهر دوشنبه پايتخت تاجيكستان موسوم به ديدار دوشنبه را در كنار پنج داور بين المللي سينما داوري مي كند.
اين جشنواره فيلم را داوراني از روسيه، قزاقستان، مصر، ازبكستان و ارمنستان نيز به عهده دارند.

دو نمايشنامه ايراني در آلمان
نمايشنامه هاي كبوتري ناگهان به كارگرداني عباس غفاري و حقيقت اين است كه خورشيد به دور ما مي چرخد به كارگرداني سيامك احصايي در آلمان روي صحنه مي روند.
بر پايه اعلام تئاتر روهر در شهر مانهايم در آلمان، نمايشنامه  كبوتري ناگهان روز 28 مهر و حقيقت اين است كه خورشيد به دور ما مي چرخد، روز 29 مهر در محل اين تئاتر اجرا خواهند شد.

بازبيني پوسترهاي
جايزه اديان توحيدي
گروه ادب و هنر- هيأت انتخاب مسابقه پوستر جهاني اديان توحيدي، كار بازبيني و انتخاب آثار رسيده را آغاز كردند.
آيدين آغداشلو، ا براهيم حقيقي، محمدحسين حليمي، حسين خسروجردي و فرشيد مثقالي به بازبيني آثار ارسال شده خواهند پرداخت و در نهايت 40 اثر را براي انتخاب در نمايشگاه انتخاب خواهند كرد. آثار منتخب روز عيد سعيد فطر معرفي خواهند شد.
در طول برگزاري نمايشگاه، يك هم انديشي در خصوص استفاده از ابزار و رسانه هاي مدرن در تبيين آموزه هاي ديني با همكاري دفتر مطالعات هنر اسلامي در موزه  هنرهاي ديني امام علي(ع) برگزار خواهد شد.

نمايشگاه بزرگ هنرهاي قرآني
گروه ادب و هنر- اولين نمايشگاه آثار هنرهاي قرآني با عنوان پرتو حسن ويژه ايام و ليالي  ماه مبارك رمضان تا پايان اين ماه در حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي برگزار مي شود.
اين نمايشگاه همه روزه از ساعت 14 تا 24 با برنامه هاي متنوع فيلم و انيميشن، نماي منقبت خواني،  شعرخواني، قرآن و اسارت، رمضان در دفاع مقدس، همايش هزار و يك بسم الله، اجراي حضوري هنرمندان نقاش، مذهب نگارگر، خوشنويسي و... مورد بازديد علاقه مندان قرار مي گيرد.محل برپايي اين نمايشگاه در خيابان حافظ، تقاطع سميه است.

بي بي سي، تلويزيون فارسي زبان راه اندازي مي كند
ايسنا: بي بي سي شبكه  تلويزيوني فارسي زبان را براي مردم ايران راه اندازي مي كند.براون مدير مالي اين شبكه با اعلام اين خبر اضافه كرد: دولت انگليس سالانه مبلغ 8 ميليون دلار (5 ميليون پوند) را براي فعاليت اين شبكه در نظر گرفته تا برنامه هاي خبري و اطلاع رساني شبكه جهاني بي بي سي در ايران نيز قابل رويت باشد.
دفتر اين شبكه در شهر لندن فعال خواهد بود و پيش بيني مي شود تا سال 2008 برنامه هاي بي بي سي به زبان فارسي روي آنتن برود.به گزارش خبرگزاري DPA، برنامه هاي شبكه فارسي زبان بي بي سي، براي تمام ايرانياني كه از امكانات شبكه هاي ماهواره اي و كابلي برخوردار هستند، قابل رويت خواهد بود.
چيمن تأكيد كرد: اين شبكه فارسي زبان به مانند ساير خدماتي كه شركت بي بي سي در اختيار مخاطبان خود قرار مي دهد، مستقل از دولت انگليس عمل خواهد كرد!

شيطان بر فراز سينماهاي جهان ايستاد
ايلنا: فيلم شيطان پرادا مي ژپوشد با بازي مريل استريپ هفته گذشته صدر نشين جدول فروش سينماهاي جهان شد.
فروش اين فيلم طي هفته گذشته در 35 منطقه جهان 3/17 ميليون دلار بود.
اين فيلم كه براساس رماني از لارن ويسبرگر ساخته شده در انگلستان ، اسپانيا و فنلاند به ترتيب با فروش 1/6 ميليون دلار، 1/2 ميليون دلار و 170 هزار دلار صدر نشين جدول شد، فروش اين فيلم طي هفته گذشته در فرانسه 6/2 ميليون دلار و فروش كلي اش در اين كشور 8/7 ميليون دلار بوده است.
اين در حالي است كه فروش كلي شيطان پرادا در سطح جهان در حال حاضر 5/45 ميليون دلار است.مركز تجارت جهاني كه هفته گذشته صدر نشين جدول جهاني بود اين هفته به رده دوم رانده شد؛ فروش كلي آن تا به اين لحظه 40 ميليون دلار بوده است، اين فيلم در تمامي بازارهاي مهم ژاپن صدر نشين بود و 4/3 ميليون دلار فروش داشت.
رده سوم جدول فروش جهاني سينما در اين هفته را فيلم كليك به خود اختصاص داد كه فروش كلي آن تا به اين لحظه 1/73 ميليون دلار بوده است.

زمان سلام گفتن به نصرالله اضافه شد
002973.jpg
فارس:  رضا رسولي، دبير جشنواره سلام بر نصرالله گفت: با توجه به استقبال پرشور علاقه مندان كميته برگزاري اين جشنواره تصميم به تمديد مهلت ارسال آثار به دبيرخانه تا 30 آبان ماه گرفت، علاقه مندان مي توانند تا اين تاريخ نسبت به ارسال آثار خود اقدام كنند. انجمن قلم ايران با همكاري مؤسسه فرهنگي شهيد آويني، انتشارات سوره مهر، حوزه هنري، سايت لوح و گروهي از دستگاه هاي فرهنگي- هنري داخلي و بين المللي جشنواره سلام بر نصرالله را در رشته هاي شعر، داستان، قطعه ادبي، فيلم كوتاه، طراحي پوستر، وبلاگ نويسي و كاريكاتور برگزار كرده است. علاقه مندان براي شركت در اين جشنواره مي توانند آثار خود را به دفتر انجمن قلم ايران، واقع در خيابان سيدجمال الدين اسدآبادي، نبش كوچه چهل وچهارم، پلاك 390 ارسال كنند.

بوكرمن به يك زن 35 ساله هندي رسيد
فارس: كي ران دساي ، نويسنده مشهور هند، براي رمان ميراث گمشده برنده جايزه ادبي بوكرمن ، برترين جايزه ادبي نويسندگان انگليسي زبان شد. كي ران دساي فرزند آنيتا دساي ، نويسنده مشهور هندي، براي رمان ميراث گمشده ، برنده جايزه ادبي بوكرمن به ارزش 50 هزار دلار شد. وي از ميان شش نفر انتخاب شده است. در اين پيش فهرست، اسامي نويسندگاني چون سارا واترز نويسنده رمان نگهبان شب ، كتي گرين ويل ، هيشاما ماتار ، ام جي هيلند و ادوارد اس تي آيوبين وجود داشت.

هنر ايراني
كرمان سينما شهر دو سالنه مي شود
سينما شهر تماشاي كرمان با هزينه اي بالغ بر 5/1 ميليون ريال و با حمايت و مشاركت مؤسسه سينما شهر دو سالني مي شود.
سينما شهر تماشا يكي از قديمي ترين سينماهاي شهر تاريخي كرمان است و داراي سالن نمايش همكف با گنجايش پانصد و هشتاد صندلي (450) و بالكني با گنجايش دويست و پنج صندلي (205) است كه با حمايت ويژه موسسه سينما شهر در حال تبديل شدن به دو سالن مجزا با ظرفيت چهارصد صندلي جهت سالن شماره يك و صد و بيست صندلي جهت سالن شماره دو تبديل مي باشد.
در حال حاضر عمليات ساختماني هر دو سالن پايان پذيرفته و در حال نصب تجهيزات است كه به زودي جهت استفاده شهروندان كرماني افتتاح خواهد شد.
مراغه توليدات سينماي جوان
انجمن سينماي جوانان مراغه در شش ماه نخست سال 85 نمايشگاه هاي متعدد عكس برگزاركرد كه از اين ميان مي توان به برگزاري اولين نمايشگاه فصلي عكس اشاره داشت.
در اين نمايشگاه آثار عكس هنرمندان عكاس در قالب 35 قطعه عكس رنگي و سياه و سفيد و در موضوعات مختلف طبيعت، اجتماعي، معماري و آزاد برگزار شد.
در زمينه توليد فيلم اين دفتر چهار فيلم كوتاه با رويكرد بومي و منطقه اي ساخته است. فيلم مستند خوشه مهر از توليدات اين دفتر است كه مراسم ويژه روزهاي تاسوعا و عاشورا در روستاي خوشه مهر مراغه را دستاويز قرار داده است. فيلم داستاني دنياي خاموش از توليدات دفتر مراغه است كه با ساختاري سوررئال و ديدي انتزاعي نسبت به مسايل دنيوي مي نگرد.
انيميشن داستاني شب دهم ساخته مصطفي انوري نيز از توليدات دفتر مراغه است كه به بررسي مراسم علم بندان در مراغه مي پردازد. فيلم كوتاه زيبا اما بي روح به كارگرداني خانم طاهره اسدي فرد و چرخ به كارگرداني ابراهيم اظهري از ديگر توليدات اين دفتر انجمن سينماي جوانان ايران است.
اصفهان 2 كارگاه آموزشي در جشنواره تئاتر
چيستا يثربي و بهرام شاه محمدلو   در سيزدهمين جشنواره سراسري تئاتر كودك و نوجوان، كارگاه آموزشي برگزار مي كنند.
كارگاه شخصيت پردازي در نمايشي به سرپرستي چيستا يثربي و كارگاه بداهه سازي به سرپرستي بهرام شاه محمدلو  عنوان دو كارگاه ياد شده است.
سيزدهمين جشنواره سراسري تئاتر كودك و نوجوان از 17 تا 22 آبان ماه سال جاري در اصفهان برگزار خواهد شد.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |