پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۰۸ - Oct 12, 2006
انحراف چشم در كودكان، در گفتگو با دكترضياءالدين يزديان
جراحي يك انحراف
سميه شرافتي
003030.jpg
انحراف چشم يا استرابيسم يكي از شايع ترين مشكلات چشمي بخصوص در كودكان است كه اگر در دوران كودكي درمان نشود منجر به بروز اختلال ديد دايمي خواهد شد.
انحرافات چشم يك اختلال شايع در بچه ها است، بطوريكه تقريبا در ? درصد كودكان اين اختلال ديده مي شود. معاينه به موقع چشم كودك و درمان صحيح آن باعث بهبود ديد كودك براي تمام عمر خواهد شد. جراحي استرابيسم نيز مثل هر عمل جراحي ديگري ممكن است در موارد كم همراه با عوارضي مثل عفونت، خونريزي و عوارض ديگري باشد، ولي عوارض جدي آن بسيار نادر است. در مورد انحراف چشم و روش هاي درمان آن بخصوص در كودكان با دكتر ضياءالدين يزديان فلوشيپ چشم پزشكي اطفال و انحراف چشم كودكان گفت وگو كرده ايم. ايشان معتقدند استرابيسم چنانچه در يك چشم ديده شود و در زمان كودكي پديدار شود خطر تنبلي چشم را تقويت مي كند و احتمال مي رود كه براي هميشه تنبلي چشم باقي بماند، ولي چنانچه در دو چشم به طور متناوب ديده شود خطر اختلال در ديد نداشته ولي مانع ايجاد ديد دو چشمي و ديد عمق(ديد سه بعدي) خواهد شد.
به طور كلي جراحي استرابيسم، درماني موثر براي برطرف كردن انحراف چشم است، ولي جانشيني براي عينك و درمان تنبلي چشم نيست.
***
*استرابيسم در كودكان چيست و چند درصد كودكان ايراني انحراف چشم دارند؟
- استرابيسم به معني لوچي و انحراف چشم بوده و در 5 درصد كودكان آمريكا ديده مي شود. متاسفانه آمار آن در ايران مشخص نيست البته لازم به توضيح است كه انحراف چشم ممكن است به صورت كاذب بوده و مربوط به چين پلكي باشد به اين معني كه كودكاني كه ريشه بيني پخ دارند و فاصله بين شكاف هاي بيني آنها زياد است اكثرا چين هاي پلكي، گوشه هاي داخلي چشم ها را مي پوشاند و در ظاهر چشم ها انحراف را نشان مي دهند (شبيه چشم هاي ژاپني و چيني) اين انحراف كاذب بوده و با بزرگ شدن ريشه بيني از بين مي رود ولي انحراف واقعي زماني است كه دو چشم در يك راستا نبوده و يكي از آنها در حالت مستقيم بودن خارج شده و منحرف مي شود. براي اثبات آن چنانچه شما چشم ديگر بيمار را بپوشانيد چشم منحرف حركت كرده و در خط وسط قرار مي گيرد به عبارتي نشان مي دهد كه اين چشم منحرف بوده است. اين انحراف از نوع واقعي بوده و اگردر كودك در يك چشم ديده شود خطر تنبلي چشم خواهد داشت.
* بطور ميانگين سالي چند عمل جراحي براي اصلاح انحراف چشم انجام مي شود؟
- متاسفانه آمار دقيقي نداريم، ولي بايد توضيح دهم كه همه انحراف هاي چشم احتياج به عمل جراحي ندارند و بعضي از آنها با تجويز عينك و تمرينات ارتوپديك كه نوعي تمرين براي تقويت كار عضلات چشم است بهبود پيدا مي كنند.
*آيا استرابيسم مي تواند موجب اختلال در ديد دائمي شود؟
- استرابيسم چنانچه در يك چشم ديده شود و در زمان كودكي پديدار شود خطر تنبلي چشم دارد كه براي هميشه اين تنبلي چشم باقي مي ماند، ولي چنانچه در دو چشم به طور متناوب ديده شود خطر اختلال در ديد نداشته، ولي مانع ايجاد ديد دو چشمي و ديد عمق(ديد سه بعدي) خواهد شد. لازم به ذكر است كه ديد دو چشمي نعمتي است كه در انسان سالم وجود دارد و مكانيسم ايجاد آن به اين صورت است كه هر كدام از چشم ها جداگانه تصوير خود را به مغز فرستاده و مغز هر دو تصوير را يكي كرده و ما آن شيء را به صورت واحد و با ديد عمق مي بينيم. ديد عمق به ما كمك مي كند كه فواصل اشياء را به خوبي حدس بزنيم. كساني كه انحراف چشم دارند اكثرا ديدشان تك چشمي است و دو چشم در يك زمان شيء مقابل را نمي بينند به عكس هر كدام به تناوب به آن شيء نگاه كرده و در نتيجه ديد عمق هم به وجود نمي آيد. يكي از اهداف عمل جراحي و اصلاح انحراف علاوه بر وضعيت ظاهر چشم ها و مسأله زيبايي ايجاد ديد دو چشمي و ديد سه بعدي است.
* مهمترين علل بروز انحراف چشم در كودكان كدامند؟
- مهمترين علل بروز انحراف در درجه اول مسأله ارثي بودن آن است، ولي عوامل ديگر هم مي توانند در بروز آن دخالت داشته باشند از قبيل؛ نارس بودن و حوادث موقع زايمان، اختلالات مغزي، ضربه، تشنج، ترس شديد، تب، بيماري هاي ته چشمي و هر عاملي كه ديد يك چشم را كاهش دهد. عيوب انكساري مثل دور بيني نيز مي توانند در كساني كه زمينه انحراف چشم دارندمنجر به تنبلي چشم شود.
*معمولا كودك از چه سني بايد براي معاينه اوليه چشم به چشم پزشك مراجعه كند؟
- بهتر است در خانواده هايي كه زمينه تنبلي و انحراف چشم دارند كودكان از سن 6ماهگي تحت معاينه قرار گيرند.
* بهترين سن براي جراحي انحراف چشم در چه سني است و اگر به بزرگسالي كشيده شود قابل درمان است يا خير؟
- انحراف چشم جز در موارد خاص هرچه در سنين پايين تر جراحي شود نتيجه بهتر خواهد بود. دليل آن نيز ايجاد ديد دو چشمي است كه در سنين پايين امكانپذير بوده، ولي در سنين بالا امكان آن كاهش مي يابد. نكته ديگري كه بايد توضيح داده شود مدت زمان انحراف است كه هرچه بيشتر طول بكشد، ممكن است عمل جراحي روي آن تاثير منفي بگذارد به عبارتي انحراف چشم چنانچه احتياج به عمل جراحي داشته باشد اگر در مدت كمتر از سه ماه جراحي شود نتيجه بهتري خواهد داشت تا اينكه به تعويق افتد.
*آيا مشكل استرابيسم در كودكاني كه سابقه زردي نوزادي دارند بيشتر است؟
- بله استرابيسم در كودكاني كه سابقه زردي نوزادي دارند چنانچه همراه با نارس بودن و بيماري هاي ديگر نوزادي باشد شايعتر است دليل آن نيز اين است كه در اين نوزادان دفاع بدن ضعيف بوده و سيستم مغزي رشد كافي نداشته و انحراف چشم هر لحظه كودك را تهديد مي كند.
* انحراف چشم مي تواند عامل بروز تنبلي چشم شود؟
- همانطور كه قبلا توضيح دادم چنانچه انحراف در يك چشم وجود داشته باشد، به دليل آنكه در سن كودكي به محض شروع انحراف، كودك آن چشم را حذف كرده و استفاده نمي كند در اثر عدم استفاده اين چشم تنبل خواهد شد، ولي اگر انحراف در هر دو چشم به تناوب ديده شود يعني هر كدام از چشم ها به طور مساوي دچار انحراف گردند، گرچه ديد دو چشمي وجود ندارد، ولي خطر تنبلي چشم اين كودك را تهديد نمي كند.
*آيا اصلاح انحراف چشم در كودكان با عمل هاي جديد ليزيك و... امكانپذير است؟
- هنوز از ليزر براي اصلاح انحراف و عمل جراحي استفاده نشده است، ولي در بعضي اشخاص كه انحراف چشم آنها با عينك اصلاح شده است امكان دارد در سن بالاي 20 سال بتوانند از عمل هاي ليزيك و... استفاده نموده و عينك را حذف كنند. ولي اين مسأله در همه انحراف ها صادق نيست. در مورد عمل ليزيك در كودكان ممكن است در بعضي از آنها كه اختلاف عيب انكساري دو چشم زياد است مثلا يك چشم سالم بوده و ديگري نمره عينك بالا دارد، بتوان عمل ليزيك را انجام داد، ولي اين كار هنوز مورد تاييد مراكز علمي و از جمله سازمان غذا و داروي آمريكا نيست.
*انحراف با جراحي كاملا اصلاح مي شود يا اينكه امكان برگشت آن وجود دارد؟
- انحراف چشم اگر با عمل جراحي يا هر روش ديگر اصلاح شود دو حالت پيش خواهد آمد:
۱) موقعي كه ديد دو چشمي ايجاد شده و هر دو چشم بتوانند از شيء مورد نظر در يك زمان تصوير بگيرند. در اين حالت شانس برگشت انحراف خيلي كم بوده و به عبارت ديگر عمل موفقيت آميز خواهد بود.
۲) موقعي كه به دلايل مختلف از جمله تنبلي چشم و هر عاملي كه مانع ديد دو چشمي شود به دليل آنكه بيمار از آن چشم تنبل و يا چشمي كه ديد خيلي كم دارد استفاده نمي كند شانس برگشت و يا برعكس تصحيح زيادتر انحراف بيشتر خواهد بود، ولي لازم است توضيح داده شود كه حتي در اين موارد هم امكان ديد دو چشم به ميزان ضعيف وجود داشته و ممكن است انحراف برگشت نكند، ولي اگر هم عود كند شانس عمل جراحي مجدد وجود خواهد داشت و اكثرا پس از عمل دوم شانس برگشت كم خواهد بود.
*در پايان ذكر چه نكته ديگري را براي كساني كه انحراف چشم دارند، لازم مي دانيد؟
- نكته مهم آن است كه در بعضي از افراد كه انحراف چشم ها با عينك اصلاح شده است چنانچه عمل ليزيك انجام شود و آنها بخواهند عينك را حذف كنند، ممكن است انحراف چشم آشكار شود و حتي بيمار بعد از ليزيك دچار دوربيني شود. بديهي است آن دسته از بيماران كه تمايل به عمل ليزيك دارند بايد توسط چشم پزشك كه داراي فوق تخصص استرابيسم است معاينه شده و بعدا تصميم به عمل ليزيك بگيرند.

چگونه صرع كودكان را كنترل كنيم؟
003027.jpg
گروه اجتماعي- بسياري از افرادي كه براي اولين بار صرع را تجربه كرده اند سن زير 20 سال داشتند. براي همين اگر كودك شما به صرع مبتلا شده مطمئن باشيد كه امروزه شانس بالايي وجود دارد كه بتوانيد صرع كودكتان را كنترل كنيد. صرع كودكان از نظر نوع، درجه و شدت متفاوت است و ممكن است با مسائل ديگري در ارتباط باشد. بسياري از اين كودكان نرمال و فعال بوده و به مراقبت هاي ويژه نيازي ندارند. اين كودكان مي توانند به راحتي فعاليت هايي از قبيل شنا و بازي هاي مختلف را انجام دهند. همچنين از نظر هوش و توانايي هاي طبيعي با كودكان ديگر تفاوتي ندارند. البته بعضي از بيماران نيز مشكلات جسمي يا ذهني دارند كه ممكن است با آسيب مغزي يا بيماري هاي ديگر توأم باشد. علت صرع هنوز ناشناخته است. گاهي به علت آسيب مغزي، تومور مغزي و يا ضربه به سر مي تواند به وجود بيايد. در بعضي از كودكان تشنج زماني مي تواند اتفاق بيفتد كه فرد مبتلا به صرع صداي يكنواختي را مكرراً بشنود و يا مي تواند هنگامي كه فرد به نوري درخشان نگاه مي كند يا جاهاي خاصي از بدنش را لمس مي كند رخ بدهد. تفاوت تشنج با صرع را نبايد ناديده گرفت. نوزادان يا كودكان خردسال مبتلا به تب بالا ممكن است براي چند دقيقه لرز كنند و دچار كاهش سطح هوشياري شوند. به اين حالت تشنج ناشي از تب گفته مي شود. اين تشنج ها نشانه اي از صرع نيستند و با افزايش سن از بين مي روند. احتمالاً شما وقتي كودكان را در حال تشنج مي بينيد خيلي مي ترسيد و دستپاچه مي شويد، اما بايد بدانيد كه حفظ آرامش در اين لحظات بسيار مهم است، چرا كه بايد آنچه را اتفاق افتاده دقيقاً براي پزشك توضيح دهيد. تشخيص صرع معمولاً آسان نيست و هميشه نمي توان در مورد اينكه كودك تشنج كرده يا دچار صرع شده قضاوت كرد.
بنابراين پزشك بايد در مورد اتفاقي كه براي كودك شما افتاده اطلاع كافي داشته باشد. تشنج ناشي از تب با افزايش سريع درجه حرارت بدن ايجاد مي شود و با بيماري كودك مثل گلو درد يا درآوردن دندان ارتباط دارد. بند آمدن تنفس نيز با شوك يا ترس شديد در كودك مرتبط است. كودك در اين حالت به هنگام خشمگين شدن، جيغ كشيده و نفس عميقي مي كشد به شكلي كه انگار مي خواهد گريه كند. سپس براي مدتي نفس خود را نگه مي دارد و همين باعث بند آمدن تنفس كودك مي شود. به عنوان والدين كودك مبتلا به صرع سعي كنيد اقدامات زير را موقع حمله صرع دنبال كنيد: مطمئن شويد كه كودك شما نفس مي كشد او را روي زمين بخوابانيد تا زمين نخورد. كودك را به پهلو بخوابانيد تا از خفگي ناشي از انسداد مجاري تنفسي جلوگيري شود، اطراف كودك را از چيزهايي مثل ميز و صندلي خالي كنيد، بند لباس هايي كه كودك به تن دارد را شل كنيد، كودك را محكم نگيريد و مانع حركات او نشويد، هرگز حين تشنج چيزي داخل دهانش نگذاريد و سعي نكنيد با انگشت دهانش را باز نگه داريد، در صورت امكان هر چه زودتر با پزشك تماس بگيريد. احتمالاً بعد از تشنج كودك شما به خواب عميقي فرو خواهد رفت، اين طبيعي است و احتياجي به بيدار كردن كودك نيست. با وجودي كه اغلب كودكان صرعشان به خوبي كنترل مي شود، اما بعضي از كودكان كه به شكل هاي وخيم تر بيماري دچارند و با دارو به سختي كنترل مي شوند و تشنج هاي ممتد خواهند داشت. كودكاني كه دچار صرع با كنترل مشكل هستند ممكن است مشكلات ديگري مانند تأخير تكامل و يادگيري مشكل داشته باشند.
اطلاعات صحيح و خوش بينانه به شما و فرزندتان كمك مي كند كه از زندگي دوران كودكي او لذت ببريد. به او به اندازه اي راجع به صرع بگوييد كه احساس مي كنيد مي تواند بفهمد و به او راه هاي ساده اي را كه به وسيله آنها مي تواند شرايط را كنترل كند نشان دهيد.

روشي تازه
براي جلوگيري سريع خونريزي
003021.jpg
همشهري آنلاين- دانشمندان در حال تكميل روشي براي بندآوردن سريع و موثر خونريزي  از زخم ها با استفاده از يك ماده ژل مانند هستند.
به گزارش هلث دي نيوز، پژوهشگران مي گويند اين ژل شفاف روي زخم را مي پوشاند و به فوريت خونريزي را متوقف مي كند.
اين ژل فعلاً تنها در جوندگان مورد آزمايش قرار گرفته است و هنوز دقيقاً معلوم نيست در انسان ها هم كارآيي دارد يا نه، اما اگر اين گونه باشد، اين فرآورده مي تواند به پيشرفت عمده اي، هم براي جراحان و هم براي مردم عادي بدل شود.
دكتر راتلج اليس- بنك محقق موسسه تكنولوژي ماساچوست و سرپرست اين پژوهش گفت: اگر به بيرون شهر رفته باشيد و دست تان را ببريد، تنها كافي است يك لوله از اين ماده را با خود برده باشيد و محتواي آن را روي دست تان بريزيد تا خونريزي متوقف شود.
با و جود اينكه پزشكان راه هايي را براي متوقف  كردن خونريزي ابداع كرده اند، خونريزي هنوز چالشي جدي در حين جراحي باقي مي ماند. فشارآوردن - همان شيوه اي كه براي لخته كردن خون در خونريزي بيني يا بريدگي هاي پوستي به كار مي رود - يك راهبرد براي بندآوردن خون است. راهبرد ديگر كاتتريزاسيون - سوزاندن انتهاهاي عروق خوني - است.
جراحان همچنين به داروهاي تشديدكننده لخته شدن و حتي استفاده از جزء اصلي در ابرچسب براي بستن زخم ها روي آورده اند.
اليس- بنك و همكارانش در حين آزمودن شيوه هايي براي دوباره متصل كردن بخش هاي بريده شده مغز تصادفاً به راه حل احتمالي ديگري برخوردند. او گفت: ما متوجه شديم هنگامي كه اين ماده را در مغز به كار مي بريم، همه خونريزي متوقف مي شود.
ژل مورد بررسي هنگام قرار گرفتن بر روي زخم سدي از پپتيد ه - قطعات كوچك پروتئيني - تشكيل مي دهد. پژوهشگران، اين ژل را بر روي هامسترها براي درمان زخم ها در مغز، كبد، طناب نخاعي، عضله و شريان راني مورد آزمايش قرار دادند.
نتايج اين تحقيق سه شنبه 10 اكتبر (18 مهر) در نسخه آنلاين نشريه aomedicie منتشر شد.
پژوهشگران كه از MIT و دانشگاه هنگ كنگ بودند دريافتند كه اين ژل در طول 15 ثانيه خونريزي را متوقف مي كند. در حال حاضر دقيقاً معلوم نيست نحوه اين عمل ژل چگونه است، اما پژوهشگران فكر نمي كنند به لخته شدن خون مرتبط باشد، چرا كه اين پديده به يك تا دو دقيقه وقت نياز دارد. اليس- بنك گفت: ما توانستيم نشان دهيم كه اين ژل صرفاً يك سد فيزيكي است.اين ژل كه شفاف و شبيه آب است، بعداً به اسيدهاي آمينه و واحدهاي ساختماني پروتئين ها تجزيه مي شود.
اليس- بنك گفت: قدم بعدي استفاده از اين ژل بر روي حيوانات بزرگتر مانند خوك هاست. او تخمين زد كه ممكن است سه تا پنج سال طول بكشد تا اين فرآورده براي استفاده انساني وارد بازار شود.
در حال حاضر پزشكان يك فرآورده ضدخونريزي ديگر را دارند آزمايش مي كنند: يك داروي داخل وريدي به نام ovoSeve كه به نظر مي رسد لخته شدن خون را تشديد كند.
اما براي تأثير كردن ژل مورد بررسي، جراحان بايد پس از باز كردن نواحي خونريزي دهنده، آن را بر روي محل خونريزي به كار ببرند.

دريچه
ارتباط بين كاهش بينايي
و شنوايي
003024.jpg
گروه اجتماعي- پژوهشگران به تازگي دريافته اند افت بينايي و شنوايي بخصوص در افراد ميانسال با هم ارتباط نزديكي دارند. به اين معنا كه كساني كه دچار نقص بينايي هستند احتمال بيشتري دارد كه به نقص شنوايي نيز دچار شوند. عكس اين نكته نيز صادق است. دانشمندان با مطالعه بر روي 2 هزار فرد 70ساله دريافتند كه افراد مبتلا به آب مرواريد نسبت به افرادي كه به اين اختلال مبتلا نيستند با احتمال بيشتري به كاهش شنوايي دچار مي شوند. شايد ارتباط اين دو اختلال در نتيجه پيري باشد. همچنين عوامل شايع خطرساز مي تواند زمينه ساز ابتلاي افراد به اين آسيب هاي حسي باشد.
قرار گرفتن در معرض دود سيگار، تصلب شرايين و... با آب مرواريد و كاهش شنوايي ارتباط نزديكي دارند. ديابت نيز عامل خطرساز ديگري براي ابتلا به آسيب هاي بينايي و شنوايي است. اين آسيب ها را بيشتر افراد در سنين پيري تجربه مي كنند. براساس اعلام دانشمندان در حال حاضر در انگليس دو ميليون فرد بالاي 65 سال به اختلال بينايي و شنوايي مبتلا هستند.
بي بي سي نيوز 10 اكتبر
داروي جديد كاهش چربي خون
003036.jpg
گروه اجتماعي - يكي از جديدترين داروهاي كاهنده چربي خون دنيا، براي اولين بار در ايران ساخته شد.
ازتيكول، دارويي است كه براي كاهش ميزان كلسترول خون به كار مي رود و در واقع با اتصال به پرزهاي روده مانع از ورود چربي موجود در رژيم غذايي به داخل خون مي شود.
با مهار جذب كلسترول از روده توسط ازتيكول، ميزان انتقال كلسترول به كبد كم شده، ذخيره كبدي آن كاهش يافته و در نهايت از بروز بيماري هاي قلبي عروقي و مشكلاتي كه در نتيجه تجمع چربي در عروق خوني ايجاد مي شود، پيشگيري خواهد شد.
در كنترل و درمان هايپركلسترولمي، رژيم غذايي مناسب، ورزش، تغييرات مثبت در عادات روزمره و انتخاب داروي مناسب نقش بسيار مهمي دارند، زيرا كنترل كلسترول موجود در خون در پيشگيري از بيماريهاي قلبي عروقي بسيار مؤثر است.
با توجه به اين كه كاهش يك درصد در ميزان كلسترول منجر به كاهش 2 درصد در ريسك بروز حملات قلبي مي شود، درمان چربي خون با مناسب ترين دارو بسيار حائز اهميت است. اگر چه اولين قدم در كنترل كلسترول خون و كاهش ريسك فاكتورهاي بيماريهاي قلبي عروقي، داشتن رژيم غذايي مناسب،  ورزش و تغييرات مثبت در عادات روزمره زندگي (مانند عدم سيگار) است، اما انتخاب داروي مناسب نيز براساس شرايط بيمار توسط پزشك متخصص نقش بسيار مهمي دارد.

همايش
كاهش عوارض جراحي بيني
گروه اجتماعي - دبير علمي اولين كنگره بين المللي راينولوژي گفت: با بهره گيري از تكنيك هاي جديد تشخيصي و جراحي بيني مي توان عوارض اعمال جراحي بيني را به ميزان قابل توجهي كاهش داد.
دكتر محسن نراقي راينولوژيست و جراح بيني كه به مناسبت برپايي اولين كنگره بين المللي راينولوژي كه 16 تا 19 آبان ماه امسال در بيمارستان ميلاد تهران برپا مي شود، سخن مي گفت، با اعلام اين خبر افزود: عوارض جراحي بيني به دو صورت عوارض داخلي بيني و عوارض ظاهري آن قابل تقسيم بندي است.
وي با اشاره به اين كه در مواردي جراحي بيني سبب چسبندگي هاي داخلي بيني يا تنگ شدن بيش از اندازه سوراخ هاي بيني و مشكلات تنفسي مي شود، تصريح كرد: اختلال در عملكردهاي حياتي بيني، عواقب ناگواري در سلامت و زندگي افراد و جامعه بر جاي مي گذارد. وي عوارض تنفسي را به عنوان مهم ترين عارضه جراحي هاي پلاستيك بيني ذكر كرد و از برداشتن بيش از اندازه بافت هاي بيني و كوچك كردن بيش از حد بيني به عنوان وجه مشترك عوارض تنفسي و زيبايي بيني نام برد.
دكتر نراقي با تأكيد بر اهميت توجه به مسائل داخلي بيني، حين عمل جراحي گفت: ابعاد جراحي بيني بسيار فراتر از تغييرات در ظاهر بيني است و توجه چندجانبه جراح بيني به تمام اين ابعاد، ميزان بروز عوارض تنفسي را به حداقل مي رساند.
وي آندوسكوپي تشخيصي بيني را روشي دقيق در جهت شناخت مشكلات داخل بيني برشمرد و اضافه كرد: از آنجا كه تنفس حياتي ترين نياز زندگي به شمار مي رود و نتيجه آن رسيدن اكسيژن به بافت هاي بدن است، هنگامي كه تنفس از مسير طبيعي خود از راه بيني منحرف شود، عوارض كاهش اكسيژن بافت هاي ديگر بدن را هم تحت تأثير قرار مي دهد.عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران يادآور شد: فردي كه تنفس از راه بيني خود را از دست بدهد، نه تنها در زندگي فردي، بلكه در روابط اجتماعي نيز مشكلات زيادي را تجربه خواهد كرد.وي با اشاره به اين كه روش هاي جراحي بيني در سالهاي اخير تحولات چشمگيري را شاهد بوده است، گفت: در تكنيك هاي جديد، با بهره گيري از دانش راينولوژي در جهت حفظ عملكرد بيني، تغييرات متناسب و متوازن در بيني و حداقل ايجاد زخم در داخل بيني، عوارض تا ميزان قابل توجهي كاهش مي يابد.

درمانگاه
سهل انگار در انجام تكاليف
زهرا قزويني- تحقيقات نشان داده كه يكي از علل افت تحصيلي دانش آموزان، فعال نبودن آنها در كلاس درس يا انجام ندادن تكاليف مورد نظر است. موارد زير، رهنمودهايي هستند كه با به كار بستن آنها مي توان دانش آموزان سهل انگار و بي علاقه را براي انجام تكاليف درسي برانگيخت. اين قبيل از دانش آموزان را بادقت زير نظر داشته باشيد و آنان را به خاطر كمترين كوشش و فعاليت در جهت نوشتن تكاليف، اشتغال به انجام آن يا تكميل تكاليف داده شده، ترغيب و تشويق نماييد.
۱ - دانش آموز را وادار كنيد تعداد تمرين هايي را كه در كلاس براي درسي انجام داده است، به صورت جدول و نمودار نشان دهد. اين كار باعث تقويت دانش آموز مي گردد، زيرا مي تواند بر كار خود نظارت داشته باشد و پيشرفت خود را به راحتي ببيند.
۲ - از يكي از دانش آموزاني كه رابطه اي صميمي با دانش آموز مورد نظر دارد بخواهيد كه به او در انجام تكاليف كمك كند.
۳ - اگر دانش آموزي انجام تكاليف خاصي را دوست دارد، قبل از انجام آن، تكليفي را به او بدهيد كه كمتر به انجام دادن آن تمايل دارد؛ مثلاً اگر نوشتن انشا را دوست دارد ولي از انجام دادن تمرينات رياضي طفره مي رود، به او بگوييد كه پس از انجام تمرينات رياضي مي تواند انشا بنويسد.
۴ - به وضوح به دانش آموز بگوييد كه براي انجام هر تكليف، چقدر وقت دارد و چگونگي تنظيم وقت را به او آموزش دهيد.
۵ - برنامه كار روزانه دانش آموز را به او بدهيد تا بداند در هر روز چه مقدار بايد كار انجام دهد.
۶ - تا مي توانيد براي كودكان دبستاني از بازي هاي هدف دار براي تدريس استفاده نماييد تا در كودكان، انگيزه بيشتري براي يادگيري مطلب ايجاد گردد.
۷ - پدران و مادران، علاقه مند هستند كه فرزنداني منظم و مسئول بار بياورند لذا گاهي با اعمال زور و قدرت، تهديد، ارعاب و حتي تنبيه بدني آنها را وادار به انجام دادن تكليف مي نمايند. اين كار نه تنها سودي ندارد، بلكه در آنها باعث اضطراب، افسردگي، دلزدگي از درس و مدرسه مي شود.
اگر مي خواهيد با حرف، آنها را وادار به انجام كاري نماييد، از كلمات ساده و محبت آميز استفاده نماييد و كمتر نصيحت كنيد و آنها را با ديگران مقايسه نكنيد زيرا نه تنها براي آنها سودمند نيست، بلكه پي آمدهاي خطرناكي را به دنبال خواهد داشت.روش هاي غيرمستقيم مانند اينكه من مي توانم حدس بزنم تو امروز در چند دقيقه مي تواني تكاليف خود را به طور عالي و دقيق انجام  دهي ، دانش آموزان را راغب به انجام تكليف خود مي نمايد.

داروخانه سبز
ميوه اي كه مي خندد
003033.jpg
صدف كوه كن- پسته درخت دوپايه اي است كه ارتفاع آن به حدود 5 متر مي رسد و به حالت خودرو در ايران و افغانستان مي رويد. درخت پسته معمولي و يا پسته ايراني پيستاكياورا(Pistacia vera) به شكل جنگل هاي انبوه در شمال شرقي ايران ديده مي شود، لذا مي توان گفت كه اصل اين نوع پسته از ايران است و درخت پسته از ايران به ساير نقاط خصوصاً به سواحل درياي مديترانه (جنوب اروپا و شمال آفريقا) رفته است.
پسته در اروپا بسيار گران است و كمتر شناخته شده است، البته يكي از طرفداران پر و پا قرص پسته را در رم شناخته اند، چنانچه نوشته اند قيصر ويتي ليوس كه از پرخورهاي روزگار بود روزانه مبالغ هنگفتي صرف خريد پسته مي كرد، او به قدري پسته را دوست داشت كه پس از خوردن غذاهايي چون زبان بلبل، مغز طاووس، جگر طوطي و خوراكي هاي لذيذ ديگر، دهان خود را پر از پسته مي كرد و آن را با ولع مي خورد! مغز پسته از نظر طب قديم ايران گرم و خشك است و براي افراد گرم مزاج مناسب نيست. پسته بسيار مقوي است و حاوي ويتامين هاي ب ،۱ ب 3، ويتامين E بوده و املاح مغذي شامل آهن، پتاسيم، فسفر و كلسيم را داراست.مغز پسته به دليل دارا بودن آهن، خون ساز است و معمولاً به افرادي كه از كم خوني فقر آهن رنج مي برند، مصرف آن توصيه مي شود، همچنين آن را تقويت كننده نيروي جسمي مي دانند. از ديگر خواص پسته مي توان به وجود كوآنزيم كيو۱۰(10Q) اشاره كرد كه انواعي از آنتي اكسيدان است و در پيشگيري از بيماريهاي قلبي، نافع است.
پسته قادر به برطرف كردن اسهال معمولي و اسهال خوني است و چون حاوي مواد مغذي مناسب به همراه ويتامين ها بوده و كالري بالايي دارد ، مصرف آن به ورزشكاران، دانش آموزان، نوجوانان به خصوص در سنين رشد و به زنان باردار و شيرده توصيه مي شود. پوست سبز پسته تازه نيز خواص متفاوتي داراست. در برخي منابع آن را درمان مناسبي براي رفع بوي بد دهان ذكر مي كنند و جويدن آن را براي التيام زخم هاي داخل دهان مناسب دانسته و براي استحكام لثه ها، ماليدن آن را بر روي لثه سودمند ذكر مي كنند.
دم كرده پوست سبز پسته حالت دل به هم خوردگي و استفراغ را از بين مي برد. براي رفع سكسكه پوست سبز پسته را دم كنيد و يك فنجان از آن بنويشيد. مغز پسته حاوي اسيدهاي چرب مفيد بوده، اما مصرف آن به افرادي كه ميزان تري گليسريد خون بالايي دارند، توصيه نمي شود، همچنين به دليل هضم دشوار آن براي معده مناسب نيست.
برخي از افراد معتقدند كه مصرف زياد پسته، باعث كثيف شدن خون مي شود كه اين به دليل بالا رفتن ازت در خون است و اشخاصي كه دچار ضعف و نارسايي كبد هستند و مبتلايان به بيماريهاي نقرس و ديابت و ناراحتي كليه، بايد از خوردن پسته خودداري كنند.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |