پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۰۸ - Oct 12, 2006
رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
هر كه از روي ايمان و براي رسيدن به ثواب الهي، شب قدر را به عبادت بگذراند، گناهان گذشته اش آمرزيده مي شود .
فضائل الاشهر الثلاثة، ص 136
امروز با حافظ
اسباب جمع داري و كاري نمي كني
اي دل به كوي عشق گذاري نمي كني
در كار رنگ و بوي نگاري نمي كني
اين خون كه موج مي زند اندر جگر ترا
آب و هوا
003087.jpg

عكس روز
003093.jpg
عكس: رويترز / گوران توماسويچ
دو ماهيگير مصري كنار درياچه اي واقع در 210 كيلومتري شمال قاهره، روي قايق خود نماز عصر را در ماه مبارك رمضان بجا مي آورند.

در شهر چه خبر
نرخ سبزي
پس از گذشت شرايط كمبود سبزي در هفته هاي پيش، بازار سبزي در هفته جاري اندكي به تعادل نزديك شد. هر چند هنوز هم كمبود سبزي در تمامي نقاط تهران به چشم مي خورد. اما مسئولان براي افزايش توزيع سبزي و تنظيم بازار قول مساعد داده اند. در حال حاضر نرخ هر كيلوگرم انواع سبزي درجه يك در ميادين ميوه و تره بار 200 تومان، كاهو رسمي پاك كرده 250 تومان، كاهو سالادي 320 تومان،گل كلم 220 تومان، كلم سفيد 190 تومان، كلم قرمز 270 تومان، ، كرفس 150 تومان و بلال 200 تومان است .

كابل برگردان
عمليات كابل برگردان با هدف توسعه شبكه كابل در مركز مخابرات حافظ و شهيد يزدان پناه آغاز شده است. با اجراي اين عمليات ارتباط تلفني مشتركين در مركز مخابرات حافظ با پيش شماره هاي 6670 تا 6676 در محدوده خيابان هاي نوفل لوشاتو، جمهوري، گوهرشاد و مسعود سعد و در مركز مخابرات شهيد يزدان پناه پيش شماره هاي 4480 تا 4485 در محدوده بلوار اشرفي اصفهاني، دره فرخزاد و سيمون بوليوار با اختلال همراه است.

پخت و پز با مايكروفر
خانه فرهنگ ابوسعيد در ترم پاييز بانوان را براي پخت غذا و خشك كردن سبزيجات با مايكروفر آموزش مي دهد. شركت كنندگان در اين كلاس ها با پخت انواع غذاهاي ايراني، خارجي و شيريني و كيك و انواع سبزيجات آشنا مي شوند. علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني خيابان وليعصر- ميدان منيريه- خيابان ابوسعيد- جنب درمانگاه زنجاني ها- خانه فرهنگ ابوسعيد مراجعه كنند و يا با شماره تلفن 66493039 تماس بگيرند.

دستفروش ها در پارك
طي روزهاي گذشته بوستان هاي پايتخت پذيراي 430 غرفه خوداشتغالي شامل اجناس دستفروش هاي سطح شهر شدند تا علاوه بر ساماندهي اين صنف غيررسمي، قيمت هاي ارزان دستفروش ها نيز از ياد خريداران نرود. در حال حاضر 100 غرفه در بوستان ملت، 50 غرفه در بوستان رسالت، 50 غرفه در بوستان قيطريه و در بوستان هاي استقلال، دانش، بهاران، پيروزي، بسيج و ايرانشهر نيز چندين غرفه مشغول به كار هستند. براي اين دسته از فروشندگان سه مركز ثابت نيز در مناطق 5، 10 و 14 پيش بيني شده و در حال احداث است.

كد دو ارزان شد
سيم كارت كد دو نيز همانند كد چهار ارزاني را پي گرفته است به طوري كه از ابتداي هفته جاري اين نوع سيم كارت با 40 هزار تومان كاهش قيمت در حال حاضر 530 هزار تومان خريداري مي شود. براي فروش نيز قيمت اين كد با كد 3 در رقم 550 هزار تومان برابر شد. سيم كارت كد 4 نيز با نوسان قيمتي معادل 10 هزار تومان، 460 هزار تومان خريداري و 470 هزار تومان فروخته مي شود. كدهاي 5 و 6 نيز با كاهش 20 هزار توماني به 480 هزار تومان براي خريد و 490 هزار تومان به فروش مي رسد. سيم كارت كاركرده كد يك 650 هزار براي خريد و 660 هزار تومان براي فروش قيمت گذاري مي شود. تاليا نيز بين 110 تا 120 هزار تومان خريد و فروش مي شود.

مسابقه قرآن نابينايان
همزمان با آغاز هفته نابينايان، كانون نابينايان فرهنگسراي بهمن اقدام به برگزاري مسابقات قرآني ويژه نابينايان كرده است. اين مسابقات در رشته هاي حفظ و روخواني قرآن كريم و با درنظر گرفتن جوايز نفيسي براي نفرات برتر و پذيرايي (در قالب افطاري) از شركت كنندگان امروز از ساعت 15 تا 18 برگزار مي شود. علاقه مندان براي شركت در اين محفل معنوي مي توانند به نشاني ميدان راه آهن، ميدان بهمن، فرهنگسراي بهمن، كانون نابينايان مراجعه و يا با شماره تلفن هاي
۱-55312300 تماس بگيرند.

بازار
003129.jpg
صف طولاني شير

گويا صف هاي صبحگاهي شيرهاي يارانه اي قصد كوتاه شدن ندارند. از سطح شهر خبر مي رسد با فرارسيدن ماه مبارك رمضان اين صف ها طولاني تر از پيش شده است. اگر چه در ظاهر رشد تقاضا به عنوان عامل اصلي اين كاستي مطرح است اما به گفته شاهدان عيني تمامي سهميه هاي شير يارانه اي مستقيم به دست مصرف كنندگان نمي رسد. بلكه اين روزها با اوج گرفتن مصرف، شيرهاي يارانه اي بيشتر با قيمت آزاد توزيع مي شود. در حوزه قيمت بازار آزاد نيز پنير غيرپاستوريزه و كره پاستوريزه در حد چند دهم درصد گران شدند.كارشناسان نيز براي روزه داران فقط مصرف لبنيات پاستوريزه و استرليزه را توصيه كرده و همچنين پايين بودن سرانه مصرف لبنيات در ميان ايرانيان را گوشزد مي كنند.

سكه، طلا و ارز
003126.jpg

ببخشيد! الان چكار مي كنيد؟
الهام اناري
حميد فرخ نژاد
پايان حلقه سبز
003096.jpg
به تازگي بازي در سريال حلقه سبز به كارگرداني ابراهيم حاتمي كيا رابه پايان بردم.يعني حالادو كار از ابراهيم حاتمي كيا راآماده نمايش دارم.يكي به رنگ ارغوان كه دو سال پيش آماده شده و حلقه سبز كه به زودي براي پخش آماده مي شود.
صحنه جرم ، ورودممنوع به كارگرداني ابراهيم شيباني راهم آماده اكران دارم .اين فيلم درجشنواره فيلم فجر به نمايش درآمد .در صحنه جرم ، ورود ممنوع با شقايق فراهاني،حامد بهداد، مرجان شيرمحمدي،پولاد كيميائي و سام درخشاني هم بازي بودم. در مورد كارگرداني هنوز هيچ برنامه خاصي ندارم.
پولاد كيميايي
بازي در كنار قريبيان
003105.jpg
اين روزها مشغول بازي در رئيس به كارگرداني مسعود كيميائي هستم. در اين فيلم نقش سيامك را بازي مي كنم.سيامك رئيس شايد شباهت هايي به كاراكترمحسن در فيلم حكم داشته باشد اما در رئيس گريم و نقش متفاوتي دارم.داستان رئيس به دو بخش تقسيم مي شود. يك بخش مربوط به آمدن پدري است كه سال ها در خارج ازكشوربوده و بخش دوم به سيامك و درگيري ها و مسائلي كه دارد مي پردازد. اين دو قصه به طور موازي پيش مي رود.خوشحالم كه در اين فيلم بارديگر در كنار فرامرز قريبيان بازي مي كنم .او در اين فيلم نقش پدر مرا دارد . من پيش از اين در تجارت بازي با ايشان راتجربه كرده ام . حضور فرامرز قريبيان در اين گروه به من اعتماد به نفس مي دهد. او دوست قديمي پدرم است و من به عنوان عضوي از خانواده به ايشان نگاه مي كنم . تابه حال حدود۷۰در صد از فيلمبرداري رئيس انجام شده و اين روزها لوكيشن در شمال كشوراست.

شهاب حسيني
شايد يك آلبوم موسيقي
003102.jpg
مدتي با گروه موسيقي سون همكاري كردم.شايد در آينده اي نزديك يك آلبوم موسيقي و يا شايد يك كليپ تصويري را به بازارعرضه كردم اما زمان آن هنوز مشخص نيست. به تازگي بازي در مجموعه تلويزيوني اوهام به كارگرداني كاظم معصومي رابه پايان برده ام در اين مجموعه در كنار لاله اسكندري،بابك حميديان و مارال فرجاد ايفاي نقش كردم. مجموعه هاي ايستگاه بهشت به كارگرداني نادرمقدس و گرداب به كارگرداني حسن هدايت و دو مجموعه تلويزيوني رقص پرواز احمد مرادپور و مدارصفردرجه حسن فتحي را هم آماده پخش دارم.

بهاره رهنما
تمرين پروانه هاي آسيايي
003099.jpg
اين روزها همچنان مشغول بازي در سريال زيرزمين به كارگرداني عليرضا افخمي هستم . پريا در اين سريال دختري مرفه است كه به دليل شرايط زندگي و نقشه هاي پدرش مجبور مي شود نقش يك دختر فقير را بازي كند.پيش از اين قرار بود سال گذشته با بازي درنقش فرشته سريال او يك فرشته بود همكاري با افخمي راتجربه كنم اما سال گذشته درگير تئاتر بودم و اين همكاري به امسال موكول شد. سال گذشته درعرصه تئاتر پنجره ها كار فرهاد آئيش و قدم زدن روي ابرها
به كارگرداني محمد چرمشير را تجربه كردم. اين روزها پروانه هاي آسيايي به كارگرداني محمد حاتمي را تمرين مي كنيم كه احتمالا آبان ماه روي صحنه مي رود.در سينما هم شبانه به كارگرداني اميد بنكدار و كيوان علي محمدي و ماجراهاي اينترنتي حسين قناعت راآماده دارم.همچنين در يك اپيزود از سريال كتاب فروشي هدهد به كارگرداني مرضيه برومند حضورداشتم.

چشم انتظار
مقدمه آمدن
003135.jpg

ضيافت مهر
علي اصغر عطّاران طوسي
003138.jpg

آلودگي هواي تهران
003090.jpg

تلويزيون
003132.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
ترس تو بي مورد نيست
توي اين هواپيما بمب هست. هيچ مدر«ي ندارم. اما مي دانم. ترس نفسم را بند مي آورد. صداي «وبش قلبم به گوش مي رسد، ش« ندارم. مثل تايمر تخم مرغ. به آرامي از روي صندلي ام بلند شدم تا بقيه را به وحشت نيندازم. توي دست شويي به صورتم آبي سرد مي پاشم. بمب توي بخش بار هواپيماست. به «ليني« سيتي نزدي« مي شويم. هواپيما به زمين مي نشيند. بمب هرچند مسلح بود اما منفجر نشد. توي بيمارستان «ليني« سيتي مجبورم با ي« بيمار قلبي هم اتاق شوم.
مي پرسد: براي چي آمده اي؟
مي گويم: تومور مغزي.
ي« هو جاني مي گيرد و مي گويد: وضعت چه طور است؟
زن او روزي دو بار به ملاقاتش مي آيد. زير لبي حرف مي زنند.
شرم زده مي پرسد: لاعلاج هستي؟
انگار مي خواهد وضع هواي دس موينس را بپرسد.
مي گويم: نمي دانم، خبرش را ندارم.
شوهرش سقلمه اي به زنش مي زند و مي گويد: تومور مغزي.
نگاه هاي محبت آميزي به هم مي اندازند. مي دانم چه ف«ري مي «نند.
معلوم است «ه قلب مرا مي خواهند.
مي گويم: ما«رودنوما خوش خيم.
به هم چشم« مي زنند.
مرا دلداري مي دهند.
بعد از عمل به طرف خانه پرواز مي «نم. ضعف دارم اما به تهديد ها حساسم.
علاقه ات را مي ستايم. به نگاه خيره ترسانت احترام مي گذارم. ترست بي مورد نيست. متاسفم. اينجا توي اتاقم مي نشينم و تصميم مي گيرم «ه به تو چه بگويم. بله جاي اميدواري نيست. اما خُب بعضي از فيوزها خراب است، بعضي تومورها خوش خيم است. بعضي بيماران قلبي خود به خود خوب مي شوند. وقت داري «ه زندگي ات را تغيير بدهي.
ري« دو مارينيس / اسدالله امرايي

گشتي در دنياي خبرها
ربات آشپز
پكن: يك شركت در چين ربات آشپز به بازار عرضه كرده است. اين ربات توانايي سرخ كردن، پختن، جوشاندن و بخارپز كردن مواد غذايي را دارد. در جريان پرده برداري از اين ربات، وي توانست طي 5 دقيقه خوراك ميگو تهيه كند. قرار است توليد انبوه اين ربات از سال آينده ميلادي آغاز شود.
اتحاديه اروپا چند عضو دارد
بروكسل: از هر پنج شهروند اروپايي تنها يك نفر مي داند كه چند كشور عضو اتحاديه اروپا هستند. جالب اين كه شهروندان سه كشور اسلووني، لوكزامبورگ و قبرس مطلع ترين مردم در اين زمينه هستند. از سوي ديگر شهروندان انگليسي بدترين عملكرد را در اين نظرسنجي داشته اند.
سرقت 5 دستگاه اتوبوس دوطبقه
هنگ كنگ: پليس هنگ كنگ چندين ساعت براي كشف 5 دستگاه اتوبوس شهري دوطبقه سرگردان شد. داستان از اين قرار بود كه سارقان اين 5 دستگاه اتوبوس را از پاركينگ شركت اتوبوسراني به سرقت بردند و با اين وسايل نقليه عمومي در خيابانهاي شهر به گشت وگذار پرداختند. جالب اين كه كوچكترين آسيبي به اين اتوبوس هاي سرقتي وارد نشده و چيزي از داخل آنها به سرقت نرفته بود. تحقيقات پليس نشان داد كه بيشتر اتوبوس هاي شركت اتوبوسراني با كليدهاي معمولي روشن مي شوند به همين دليل به مسئولان اين شركت توصيه شده استارت اتوبوس ها را به گونه اي طراحي كنند تا اين كه با سوئيچ مخصوص روشن شوند. به عبارتي ديگر هر اتوبوس سوئيچ منحصر به فرد خود را داشته باشد.
تهديدهاي جعلي
هانوي: طي يك ماه گذشته سه بار پروازهاي شركت هواپيمايي ويتنام به دليل تهديد هاي غيرواقعي مسافران، چندين ساعت به تعويق افتاده است. چند روز قبل سه مسافر كه تحت تأثير مشروبات الكلي بودند پيش از برخاستن هواپيما از فرودگاه هانوي به مقصد سيدني استراليا مدعي شدند كه نارنجك در چمدانهاي خود جاسازي كرده اند به همين دليل پرواز هواپيما چندين ساعت به تعويق افتاد. در پي انتشار اين خبر مقامات سازمان هواپيمايي اين كشور خواستار برخورد جدي با متخلفان از سوي مسئولان شركت هواپيمايي ويتنام شده اند. با توجه به اين كه شركت هواپيمايي مورد نظر از افرادي كه مدعي بمب گذاري در پروازها شده اند شكايت نمي كند به همين دليل امكان تعقيب قضايي اين افراد وجود ندارد.
خطرات افزايش قد
پكن: اين روزها مردم كشور چين اهميت بسياري براي قد خود قائل هستند چون تعدادي از مدارس و سازمانها براي جذب شاگرد و نيروي جديد شرط قد تعيين كرده اند. به عبارتي ديگر قد مردان نبايد از 170 سانتيمتر و قد زنان از 165 سانتيمتر كوتاهتر باشد. همين موضوع باعث شده تا تعدادي پزشك فرصت طلب مدعي شوند كه با انجام يك عمل جراحي روي پاي مردم مي توانند طول قد آنها را افزايش بدهند. ديروز وزارت بهداشت چين هشدار داد مردم براي افزايش قد خود عمل جراحي انجام ندهند چون در يك ماه گذشته دست كم 10 نفر بر اثر انجام چنين عملي معلول شده اند.
تماشاي مسابقه مهم تر از سلامتي
نيويورك: فوتبال آمريكايي و بيسبال در اين كشور طرفداران زيادي دارد و برخي از طرفداران متعصب اين دو رشته ورزشي حتي به خاطر تماشاي اين رقابتها حاضرند سلامتي خود را به خطر بيندازند. اخيراً يك پزشك اورژانس در آمريكا تحقيقي انجام داده كه مطلب فوق را تأييد مي كند. نتايج اين تحقيق حاكي از آن است ميزان مراجعات مردان به بخش اورژانس بيمارستانها در حين برگزاري مسابقات فوتبال آمريكايي و يا بيسبال نسبت به زمان قبل و بعد از برگزاري رقابتها 50 درصد كاهش مي يابد. به همين دليل پزشكان به مردان توصيه مي كنند مراجعه به بخش اورژانس بيمارستانها را حتي براي چند دقيقه به تعويق نيندازند.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |