پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۰۸ - Oct 12, 2006
نگاهي به مسأله دوست و دوست يابي دركودكان
خانه دوست كجاست؟
002955.jpg
كودكي دوران دوستي هاي خالص و زيباست؛ دوستي هايي كه از الگوهاي ويژه اي تبعيت مي كنند و اين الگوها در عين سادگي، عاملي جهت پيوندهاي محكم و دوست داشتني ميان كودكان است؛ پيوندهايي كه اغلب تا سال هاي دور كهنسالي ناگسستني باقي مي ماند.
اما در اين بين، گاه كودكان با مشكلاتي براي يافتن دوست و يا يافتن دوست خوب مواجه مي شوند كه لازم است والدين كودكان را به سمت و سوي مناسب راهنمايي كنند.
آن چه در پي مي آيد، آشنايي با نكاتي در همين زمينه است.
گامي براي دوستي
دوستي هاي كودكان بين سن 5 تا 9 سالگي،  دوستي هاي موقت و زودگذر است. به عبارتي كودكان در اين فاصله براي مدتي حداكثر يك هفته تا يك ماه- با يك يا چند نفر از همكلاسي هايشان بسيار صميمي شده و به او اعتماد مي كنند، اما به سرعت به سمت فرد ديگري گرايش يافته و با او دوست مي شوند.
اما پس از سن 9 سالگي، رفتار كودكان به تدريج متحول مي شود كه اولين علامت اين تحول، برقراري ارتباط بهتر و بيشتر با همسالان و دوستي هاي به مراتب پايدارتر از گذشته است؛ در حقيقت از اين زمان دوست دارند موضوع ها يا مطالبي به عنوان راز بين آنها باقي مانده و ديگران و حتي والدين از آنها بي خبر باشند كه عمده اين ناگفته ها يا رازها محدود به مطالبي بسيار ساده و معمولي است.
از سن 9 سالگي كودكان از داشتن فقط يك يا چند دوست صميمي كه با هم گروهي را تشكيل بدهند، لذت برده و براي يافتن دوست، پيشقدم مي شوند.
اما به ندرت پيش مي آيد كه كودكان تنهايي را ترجيح داده و علاقه اي به يافتن دوست نداشته باشند كه اين حالت به دو دليل پيش مي آيد؛ اول اينكه كودك احساس مي كند از نظر تفكري و رفتاري برتر از همسالان خود بوده و سرآمد آنهاست كه رفتار اغلب اين كودكان با ويژگي هايي چون تيزهوشي، منطق در رفتار و گفتار، كسب نمرات بالا و... مشخص مي شود. اما دسته دوم كودكاني هستند كه به دليل عدم ثبات شخصيت و حس پايين تر بودن نسبت به ديگران از گروه فاصله مي گيرند.
گروه نخست از شرايط خود رضايت كامل داشته و رفتاري بسيار شاد و عادي دارند و اين آرامش خيال در رفتار، شرايط اجتماعي، نمرات درسي و... آنها به وضوح ديده مي شود، اما گروه دوم ناراحتي خود را با افت شديد تحصيلي، بيش فعالي،  حركات و رفتار ناشايست و حتي ناراحتي هاي گوارشي و... نشان مي دهند.
روان شناسان دوستي و يافتن دوستان خوب را نه تنها مايه آرامش روحي- رواني كودكان مي دانند، بلكه معتقدند برقراري ارتباط خوب و مناسب با ديگران باعث تقويت احساس و عواطف دروني و بيروني آنها شده و حس اعتماد به نفس را در كودك تقويت مي كند، چرا كه كودك درمي يابد رفتارهاي او مورد قبول جمع و اجتماع بوده و ديگران پذيراي رفتارها و تفكرات او هستند.
ناتواني در برقراري ارتباط با همسالان
ناتواني در برقراري ارتباط با همسالان و يافتن دوست در اغلب كودكان اضطراب و افسردگي را در پي دارد به جز كودكاني كه خود خواسته از جمع فاصله مي گيرند كه شاخص هاي رفتاري آنها نيز ذكر شد- كه اگر والدين كودك را در يافتن دوست ياري نكنند، احساس هاي ناخوشايندي چون اضطراب، افسردگي، آشفتگي رفتاري، ذهني، افت تحصيلي و... به احساس ها و رفتارهايي پايدار در كودك تبديل مي شود كه بي ترديد كاهش شديد اعتماد به نفس را به دنبال دارد.
كم رويي و خجالتي بودن، احساس كمبود در وضع ظاهري، شرايط اجتماعي- اقتصادي و فرهنگي خانواده، افت نمرات درسي و عدم موفقيت در تحصيل و رفتارهاي نامهربان و غيرصميمي همسالان از دلايل اصلي ناتواني كودكان در برقراري ارتباط با همسالان و يافتن دوست است، اما والدين نقش بسيار مؤثري در حل اين مشكلات دارند.
چگونه كودكان را ياري كنيم؟
- كودك را تشويق كنيم؛ با او درباره مزاياي داشتن دوستان خوب صحبت كنيد و خاطرات تلخ و شيرين خود درباره دوستانتان را براي او تعريف كنيد. از او نيز بخواهيد تا تجربه ها و عقايدش را در اين باره بيان كند.
- به فرزندمان مهارت هاي اجتماعي و رفتارهاي درست اجتماعي را بياموزيم؛ كودك بايد با بازي هاي كلامي و الفاظ مناسب اجتماعي آشنا شود. به طور مثال به او بياموزيم كه گفته هاي ديگران را بد تعبير نكند تا بتواند با ديگران ارتباط برقرار كند. برقراري ارتباط كلامي، ديداري و شنيداري را به او بياموزيم. لبخند زدن و داشتن چهره اي شاد و بشاش اولين و مهم ترين قدم جهت برقراري ارتباط با ديگران است. پيشقدم شدن براي دوستي با گفتن عبارت هايي چون دوست داري با هم بازي كنيم؟ و يا تعارف كردن وسايل بازي، لوازم التحرير، خوراكي و... يكي ديگر از آموزه هايي است كه والدين بايد به فرزندشان بياموزند.
- قوانين مهم و اوليه اجتماعي را به او بياموزيم؛ شريك شدن با ديگران در وسايل بازي و...، صلح و دوستي و پرهيز از تنش و جدل، رعايت حقوق ديگران، قانع بودن به آن چه دارد، همراهي كردن با ديگران در فعاليت ها و بازي ها و... اصول مهم اجتماعي است كه والدين موظف هستند به فرزندشان بياموزند.
- اصلاح رفتارهاي تهاجمي و آشوب گرانه در كودك؛ با او صحبت كنيد و براي او توضيح بدهيد كه خودخواهي، رفتارهاي تهاجمي، پافشاري بر خواسته ها و... رفتارهاي ناشايستي است كه باعث جدايي او از جمع مي شود.
- دوستان فرزندتان و يا آن هايي را كه تشخيص مي دهيد مي توانند دوستان خوبي براي فرزندتان باشند، به منزلتان دعوت كنيد؛ به اين روش مي توان رفتارها، بازي ها و... آنها را غيرمستقيم كنترل كرد. اين شناخت به شما و فرزندتان براي يافتن دوستان خوب كمك مي كند.
- ارتباط با والدين دوستان فرزندمان، ضروري است؛ به اين ترتيب مي توان با برنامه ريزي صحيح، كودكان را هدايت كرد.
- برنامه ريزي براي بازي ها يا تفريح هاي گروهي؛ اين برنامه ها مي تواند بازديد از موزه، تماشاي فيلم، رفتن به پارك و ساير مراكز تفريحي، ورزش و... را شامل مي شود. حفظ اين ارتباط به ويژه در فصل تابستان ضروري است، چرا كه مانع از گسستن دوست هاي خوب مي شود و كودك در آغاز فصل مدرسه مجدداً به حالت اول بازنگشته و تنها نمي ماند.
- محبت و بخشش را به او بياموزيم؛ ابراز محبت و بخشش، البته به صورت متعادل را به او بياموزيم.
- دخالت را به نظارت دائمي، اما نامحسوس تبديل كنيم؛ كودكان گاه نياز دارند تا براي غلبه بر مشكلات به تنهايي تصميم بگيرند؛ نظارت بدون دخالت اعتماد به نفس كودك را افزايش مي دهد.
- هيچ گاه در حضور دوستان يا جمع اقوام او را سرزنش نكنيم، بلكه فقط از رفتارهاي خوب او تعريف كنيم.
دوست ناباب
نگراني هميشگي همه والدين دوستان ناباب فرزندشان بوده و هستند. متأسفانه كودكان اغلب به سوي افرادي تمايل دارند كه رفتارهايي ناشايست و عموماً خرق عادت انجام مي دهند و اين درست زماني است كه والدين بايد هوشيار باشند.
از سوي ديگر عموماً دوستان ناباب با مشخصه اي خاص شناسايي نمي شوند و ساده ترين و آرام ترين افراد نيز مي توانند همانند همان دوست ناباب باشند. بنابراين تنها شيوه مؤثر، نظارت غيرمستقيم اما مؤثر بر روي رفتارهاي كودكان و دوستان آنهاست كه بهترين شيوه رفت و آمد   دوستان فرزندتان به منزل شماست.
از طرفي روان شناسان تاكيد دارند كودكان جوانان و نوجوانان نبايد حتي براي يك شب بيرون از منزل و در منزل دوستانشان اقامت كرده و بخوابند؛ اين اقامت سرآغاز انحراف اخلاقي است.
چند نكته تكميلي
- به هيچ وجه اجازه ندهيد فرزندتان با دوست يا دوستاني كه شما احساس خوبي نسبت به آنها حتي اندكي مشكوك هستيد به گردش و تفريح برود.
- درباره گروه دوستان - كه اغلب با انواع موضع گيري ها، رفتارهاي ويژه و نامناسب و... همراه است كه فرزندتان به آن وارد شده، تحقيق كنيد و تك تك افراد گروه را بشناسيد؛ حتي يك فرد ناباب مي تواند گروه را به انجام رفتارهاي نامناسب وادار كند.
- نسبت به سرگرمي ها و تفريح هاي فرزندمان اشراف كامل داشته باشيم. اگر از منزل خارج مي شود- به دور از ايجاد استرس و دخالت بي مورد كه نتيجه اي به عكس دارد- دقيقاً بدانيد با چه فرد يا افرادي بيرون رفته و به چه مكان هايي مي رود. ساعت دقيق بازگشت به منزل را به او گوشزد كنيد.
و به عنوان آخرين راهكار، همان قدر كه نسبت به برقراري ارتباط فرزندمان با همسالان و يافتن دوست خوب تاكيد داريد، به همان ميزان او را در يافتن دوست خوب ياري كنيم... .
مترجم: مهتاب صفرزاده خسروشاهي
منبع: http://www.bbc.co.uk

اشتباه سازمان سنجش در دفترچه
انتخاب رشته كارشناسي ارشد
002961.jpg
در حالي كه بيش از يك ماه از اعلام نتايج نهايي پذيرفته شدگان رشته هاي مختلف كارشناسي ارشد سال جاري در دانشگاه هاي دولتي مي گذرد و چند روزي است كه سال تحصيلي دانشگاهي نيز آغاز شده، اشتباه سازمان سنجش در اعلام نتايج در برخي از رشته ها و نيز اشتباه اعمال شده در دفترچه دوم، انتخاب رشته كارشناسي ارشد دانشگاه هاي دولتي كشور، باعث شده است كه عده اي از داوطلبان و پذيرفته شدگان همچنان در بلاتكليفي به سر ببرند.
از جمله اين موارد مي توان به درج نادرست يكي از گرايش هاي علوم اجتماعي در زير گروه رشته هاي اقتصاد با كد 1105 اشاره كرد.
برنامه ريزي توسعه منطقه اي كه امسال براي اولين بار به عنوان يكي از رشته هاي اقتصاد از طريق دفترچه انتخاب رشته در اختيار داوطلبين قرار گرفت، يكي از گرايش هاي علوم اجتماعي است كه قرار بوده از سوي گروه علوم اجتماعي دانشگاه علامه طباطبايي با ظرفيت پذيرش 10 دانشجو ارائه شود، اما در اثر يك اشتباه و بي توجهي نه چندان قابل قبول از سوي سازمان سنجش در زير مجموعه گرايش هاي اقتصاد لحاظ و به چاپ رسيده است. در نتيجه پذيرفته شدگان مجاز به انتخاب رشته گروه اقتصاد اين گرايش را انتخاب كرده و در نهايت تعدادي از اين افراد كه بيشتر فارغ التحصيلان رشته هاي اقتصاد و رياضي هستند در رشته اي كه متعلق به گروه علوم اجتماعي است و جهت ارائه به فارغ التحصيلان و علاقه مندان علوم اجتماعي برنامه ريزي و طرح شده است، پذيرفته شدند. در حالي كه كمترين اطلاعي از دروس تخصصي مورد نياز اين رشته ندارند.
به اين ترتيب اين اشتباه نه تنها باعث تضييع حقوق عده اي از داوطلبان گروه علوم اجتماعي شده است، بلكه موجبات سردرگمي پذيرفته شدگان اين رشته را نيز فراهم آورده است. از يك سو دانشجويان برنامه ريزي توسعه منطقه اي از اين مسئله ناراضي هستند و از طريق اعتراض كتبي، نامه نگاري و مراجعه حضوري به سازمان سنجش خواستار ارائه راه حل اساسي و صحيح در اين خصوص بوده و از سوي ديگر استادان رشته علوم اجتماعي نيز از مواجه شدن با دانشجوياني كه بدون برخورداري از دانش و تخصص مورد نياز پذيرفته شده اند، گله مندند. اما با وجود برگزاري كلاس ها تاكنون سازمان سنجش هيچ راه حل و پاسخي جز ثبت نام و يا انصراف دانشجويان معترض از تحصيل در اين رشته و شركت در آزمون كارشناسي ارشد سال آينده به اين افراد نداده است.
يكي از اين دانشجويان مي گويد: من تا روز ثبت نام از اين مسئله اطلاعي نداشتم. زمان ثبت نام به ما گفته شد اصلاً دانشكده اقتصاد چنين رشته اي ندارد و شما بايد به دانشكده علوم اجتماعي مراجعه كنيد. در دفتر رياست دانشگاه پس از ابراز همدردي به ما گفته شد كه هيچ كاري از دست آنها برنمي آيد و اين مشكلي است بين سازمان سنجش و وزارت علوم. در سازمان سنجش هم پس از چند بار مراجعه و اعتراض كتبي پاسخ درستي به ما داده نشد و تنها از ما خواستند شماره نامه هاي ارسال شده را جهت پيگيري برايشان بنويسم تا مشخص شود كار به كجا رسيده است. در حالي كه كلاس ها از هفته اول مهر برگزار شده است. ؟
وي افزود: اين پيشنهادي كه در اين مراجعات به ما داده شده انصراف از تحصيل و شركت در آزمون ارشد سال آينده بود در صورتي كه اين حرف نه تنها راه حل مناسبي نيست، بلكه پاك كردن صورت مسئله است.
علاوه بر اين نامتناسب بودن نتايج نهايي اعلام شده از سوي سازمان سنجش كشور با رتبه هاي علمي اخذ شده در آزمون برخي از رشته ها مانند فلسفه باعث شد تا تعدادي از داوطلبان در انتخاب هاي اول خود پذيرفته نشوند و يا از ادامه تحصيل در مقطع كارشناسي ارشد محروم شوند. در پي بروز اين اشتباه جمعي از نفرات برتر در برخي از رشته ها از جمله فلسفه به صورت حضوري و كتبي اعتراضات خود را به سازمان سنجش كشور اعلام كردند. در نتيجه نتايج به صورت كاملاً غير رسمي تغيير كرد و سازمان سنجش بدون اعمال اين تغييرات در سايت رسمي خود طي تماس تلفني با برخي از افراد، آنها را از اين تغييرات مطلع كرد كه خود اين مسئله منجر به بروز پاره اي از مشكلات شد.
ادامه تحصيل در مقطع تحصيلات تكميلي از جمله كارشناسي ارشد به دليل عدم وجود ظرفيت كافي،   مشكلات و مسائل خاص خود را دارد. بنابراين آزمون و اعلام نتايج آن بايد از دقت كافي برخوردار باشد تا موجبات تضييع حقوق داوطلبان و سردرگمي آنها را فراهم نياورد.
الهام صادقي

گزارش
گسترش آموزش ابتدايي رايگان
در آفريقا
002964.jpg
002958.jpg
گروه علمي فرهنگي- تا چند سال پيش، غيرقابل تصور به نظر مي رسيد، اما در خلال دهه گذشته چندين كشور آفريقايي زير فشارهاي داخلي و كمك دهندگان، شهريه دبستان را حذف كرده اند. اين كار، زمينه را براي حضور ميليون ها نفر از خانواده هاي فقير سر كلاس هاي درس، هموار كرده است. در كنيا، يكي از اولين كارهاي مواي كيباكي رئيس جمهوري- پس از به قدرت رسيدن در سال 2003، رايگان كردن آموزش تا سال آخر راهنمايي بود. شهريه سالانه حدود 12دلار در سال براي هر دانش آموز بود اما همين رقم هم براي بسياري از خانواده هاي فقير زياد بود. هنگامي كه شهريه لغو شد، سيل دانش آموز به سوي مدارس دولتي روانه شد. ثبت نام از 9/5ميليون نفر به 6/7ميليون نفر افزايش يافت و اين رقم، همچنان رو به افزايش است.
اما دولت اين كشور كه با مشكلات مالي روبه رو است، هنوز آموزگاران بيشتري به كار نگرفته يا فضاي آموزشي را افزايش نداده است. در شهرهايي مانند نايروبي، هر كلاس حدود 100 دانش آموز دارد و كتاب و تجهيزات اوليه، اغلب به مناطق دوردست نمي رسد. در سراسر آفريقا، تحركي براي گسترش آموزش ابتدايي آغاز شده است. اين اميدي براي كودكان آسيب پذير است كه در عين حال، باعث شده است كه نظام آموزشي زير فشار قرار بگيرد.
كارشناسان مي گويند اين كار تاثير غيرقابل انكاري بر كمك به بچه ها براي حضور در مدرسه داشته است، اما تاكيد بيشتر بر دسترسي به آموزش است، نه كيفيت.
نخستين كشور آفريقايي كه شهريه ها را لغو كرد، كشور فقير و كوچك مالاوي بود اما با گذشت 12سال، هنوز كلاس هاي آن پر از دانش آموز است. نرخ سواد در اين كشور فقط 2درصد بالا رفته و به 60درصد رسيده است. تحليلگران بانك جهاني در گزارشي كه امسال درباره آموزش ابتدايي منتشر كردند، مالاوي، كنيا و اوگاندا را كشورهايي معرفي كردند كه گسترش سريع، باعث افت كيفيت شده است.
استيفن كارابا- معاون ارشد اداره آموزش كنيا- گفت: كمبودها به علت محدوديت بودجه است و نهايتا به آن رسيدگي خواهد شد. وي گفت: دولت هر سال 114ميليون دلار علاوه بر بودجه كل آموزش، صرف آموزش ابتدايي رايگان شامل كتاب درسي براي همه دانش آموزان مي كند. اين رقم، حدود يك دهم بودجه آموزش كشور است.
كاربا گفت: درست است كه در بيشتر مدارس، تعداد دانش آموز بيشتر از آني است كه معلمان بتوانند از عهده برآيند اما امكانات آموزشي براي همه وجود دارد.
به طور نمونه، مدرسه آياني در حومه نايروبي در سال 2002 حدود 1293 دانش آموز و 27 معلم داشت يعني حدود 48 نفر در هر كلاس. چند ماه بعد تعداد دانش آموز به 2087 نفر رسيد اما فقط دو معلم اضافه شد. فشار بر اين مدرسه كه 25 كلاس دارد، آشكار است. در كلاس ها، دانش آموزان دختر و پسر، در هم مي لولند. براي 1100 دختر فقط 10 توالت وجود دارد.
اين افزايش باعث شده است كه معلمان مدرسه در اهداف خود تجديد نظر كنند. از سال 2002 نمره ارزيابي ملي مدرسه 7درصد كاهش يافته است. اما طرفداران آموزش رايگان مي گويند كودكان بي شماري از زندگي در خيابان ها نجات پيدا كرده اند. آنان مي گويند حتي اگر كيفيت هم پايين آمده باشد، تعداد بسيار بيشتري از بچه ها به آموزگار،  مشاور، ناهار و ساير خدمات دسترسي دارند. يك چهارم بچه هاي دبستان آياني، يتيم يا كساني هستند كه آسيب پذير محسوب مي شوند.
منبع: سايت نايت ريدر
چهار اكتبر 2006

خبـر
يك ميليون دانش آموز صاحب حساب پس انداز اينترنتي مي شوند

گروه علمي فرهنگي- به دنبال توافقات به عمل آمده بين وزارت آموزش و پرورش، شوراي عالي فناوري اطلاعات كشور و شركت پست بانك، براي يك ميليون نفر از دانش آموزان كشور حساب پس انداز قرض الحسنه به صورت اينترنتي افتتاح مي شود.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، در اين طرح براي هر استان، سهميه اي پيش بيني شده است كه اين سهميه به صورت متوازن بين دانش آموزان پسر و دختر دوره راهنمايي و متوسطه در سطح مناطق توزيع مي شود؛ به گونه اي كه نهايتا دفترچه حساب پس انداز دانش آموزان تا سيزدهم آبان در اختيارشان قرار گيرد.
با توجه به محدوديت تعداد در اين طرح، معيار گزينش دانش آموزان، شايستگي هاي اخلاقي و تحصيلي آنان است و حداكثر 12 درصد از دانش آموزاني كه حائز شرايط مذكور باشند صاحب دفترچه حساب پس انداز اينترنتي خواهند شد.
همچنين در اين طرح تاكيد شده است نحوه انتخاب به صورتي انجام پذيرد كه تمام مناطق و مدارس تحت پوشش قرار گيرند.
اگر در هر يك از شهرستان هاي تابعه هر استان، شعبه پست بانك وجود داشته باشد، با موافقت رئيس سازمان آموزش و پرورش، عمليات افتتاح حساب در خود شهرستان صورت مي پذيرد و فقط آمار به مركز استان ارسال مي شود و در غير اين صورت، عمليات افتتاح حساب در مراكز استان ها انجام خواهد شد.

توضيح سازمان نوسازي
و تجهيزات مدارس كشور
درباره يك خبر
در پي درج دو خبر پياپي در روزهاي شنبه و يكشنبه يكم و دوم مهر ماه 85 در صفحه 5 (هر دو به نقل از خبرگزاري فارس)، كه به ترتيب با عناوين هيچ دانش آموز بمي در كانكس درس نمي خواند  و دو هزار دانش آموز بمي ميهمان كانكس ها  به چاپ رسيده بودند، از سوي سازمان نوسازي، توسعه و تجهيزات مدارس كشور پاسخي دريافت كرده ايم كه درپي مي آوريم. با اين توضيح كه حتي از همين جوابيه نيز معلوم است كه قريب دو هزار دانش آموز و شايد هم بيشتر (10 درصد از 168 مدرسه بم) در كانكس ها درس مي خوانند:
عطف به مطلب مندرج در صفحه 5 روزنامه همشهري شماره 4092 مورخ يكشنبه 2/7/1385 تحت عنوان 2 هزار دانش آموز بمي ميهمان كانكس ها به منظور تنوير افكار مخاطبين محترم آن جريده، دستور فرماييد با عنايت به قانون مطبوعات نسبت به درج جوابيه اقدام لازم را مبذول دارند.
۱ از مجموع 168 مدرسه دائر در شهرستان بم، در حال حاضر فقط قريب 10 باب از آنها به صورت 100 درصد آماده بهره برداري نمي باشد، شايان ذكر است كه ساختمان آموزشي اين مدارس آماده بود و تنها بخشي از عمليات مانند محوطه سازي يا تكميل سرايداري و ديواركشي آنها به اتمام نرسيده است، بنابراين عملا احتياجي به اين كه دانش آموزان اين تعداد از مدارس كه قريب 10 درصد كل دانش آموزان بمي (حدود 2 هزار و 400 نفر) هستند، سال تحصيلي جديد را در كانكس (كلاس پيش ساخته) شروع كنند، نمي باشد و رئيس سازمان نوسازي مدارس كشور نيز با اطلاع كامل از ميزان پيشرفت فيزيكي پروژه ها عنوان نمودند كه هيچ دانش آموز بمي در سال تحصيلي جديد در كانكس درس نخواهد خواند.
۲ دليل عمده به تعويق افتادن اين تعداد معدود از پروژه ها نيز عدم انجام كامل تعهدات تعدادي از دستگاههاي دولتي و بعضي افراد است كه هزينه كامل ساخت و تكميل پروژه را تقبل نموده بودند. از سوي ديگر سازمان مديريت و برنامه ريزي تاكنون اجازه تكميل مدارس خير ساز را از محل اعتبار بازسازي مدارس بم صادر ننموده و ستاد راهبري بازسازي بم درصدد رفع مشكل و صدور مجوز لازم مي باشد.
۳ به شهادت كليه دست اندركاران بازسازي بم، اداره كل نوسازي مدارس استان كرمان، بدون وقفه و به صورت شبانه روزي عمليات بازسازي مدارس بم را علي رغم عدم تخصيص كامل اعتبارات توسط سازمان مديريت و برنامه ريزي، با بهره گيري از توان مالي پيمانكاران طرف قرارداد به اتمام رسانده و به مجرد دريافت اعتبار، طلب پيمانكاران را پرداخت مي نمايد.
با عنايت به موارد ذكر شده مشاهده مي شود كه عملا تناقضي در اين اخبار وجود ندارد، مگر آنكه بخواهيم يك سال تحصيلي را به جاي 9 ماه ۳، هفته محاسبه و با برداشت هاي خاص ژورناليستي آن را القاء نماييم.

آزمون كارشناسي ارشد
5 تا 12 اسفند برگزار مي شود
فارس: معاون سازمان سنجش با اشاره به اينكه تاريخ دقيق برگزاري آزمون به دليل اينترنتي بودن ثبت نام هنوز مشخص نيست، گفت: آزمون كارشناسي ارشد، امسال بين 5 تا 12اسفندماه برگزار مي شود.
حسين پوركاظمي با بيان اينكه قرار بود آزمون كارشناسي ارشد، امسال در روزهاي 17 و 18 و 19بهمن برگزار شود، افزود: به دليل برنامه ريزي كه داوطلبان براي آزمون كارشناسي ارشد كرده بودند، امسال اين آزمون طبق روال قبل در اسفندماه برگزار مي شود، ولي از سال بعد اين آزمون در بهمن ماه برگزار مي شود.
وي درباره تغيير زمان آزمون كارشناسي ارشد در سال آينده گفت: ترم دوم دانشگاه، ترم كوتاهي است و به گفته اساتيد دانشگاه، دانشجويان براي آماده شدن در آزمون كارشناسي ارشد در كلاس هاي درس غيبت مي كنند و اين ترم را كوتاه تر از حد معمول خود مي كنند. به همين دليل بهتر است آزمون در بهمن ماه برگزار شود.

فرهنگ و آموزش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |