دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۷ - Nov 20, 2006
از فردا با هنرنمايي گروه هاي مختلف ايراني و خارجي آغاز مي شود
۷ كنسرت موسيقي در تالارهاي تهران
002235.jpg
گروه ادب و هنر- در روزهاي آينده و هفته اي كه پيش رو داريم علاقه مندان به موسيقي فرصت دارند از ميان برنامه ها و كنسرت هاي مختلفي كه در تالارها و فرهنگسراهاي تهران برگزار مي شود بسته به سليقه خود براي حضور در كنسرت هاي موسيقي كلاسيك، سنتي و... برنامه ريزي كنند.
فرهنگسراي نياوران فردا ميزبان رسيتال آواز پري زنگنه است. در اين كنسرت حكيم آوا پيانيست تاجيكستاني، زنگنه را همراهي مي كند. او در اين شب قطعاتي از شوبرت، شومان و ليدهاي ايراني از آثار آهنگسازان معاصر كشور را اجرا خواهد كرد.
كنسرت موسيقي آذربايجاني آراز به سرپرستي و خوانندگي رحيم شهرياري اول آذرماه در تالار وحدت به اجراي برنامه مي پردازد.
اين كنسرت به سرپرستي و خوانندگي رحيم شهرياري و با همكاري بنياد فرهنگي هنري رودكي چهارشنبه 1 آذرماه در تالار وحدت برگزار مي شود.
در اين برنامه گروه آراز قطعاتي از آلبوم هاي عصرين گوزلي، سن سيز و گئتمه قال را اجرا خواهند كرد.
گروه موسيقي آذربايجاني آراز ساعت 21 روز فوق در تالار وحدت به روي صحنه مي روند.
اين گروه از 23 تا 25 آذر نيز در تالار انديشه حوزه هنري برنامه خواهند داشت.
در حوزه موسيقي سنتي نيز گروه موسيقي سنتي صبا به سرپرستي فاضل جمشيدي در روزهاي پنج شنبه دوم و جمعه سوم آذر در تالار وحدت برنامه اجرا مي كنند. در اين گروه 12 نفره از سازهاي كوبه اي مناطق مختلف ايران در تركيب بندي سازها استفاده مي شود.
همچنين هنرمندان با سازبندي هايي چون سنتور، عود، تار، تارباس، ني، كمانچه، تنبك، دف و دهل بعد از چند سال برنامه اجرا مي كنند. اين گروه تاكنون در فستيوال هاي مختلفي شركت كرده و برنده جوايزي شده است.
در روزهاي 3 و 4 آذر گروه ايستاتيس در تالار انديشه حوزه هنري به اجراي برنامه مي پردازند. اين گروه كنسرت موسيقي بدون كلام به سرپرستي مهيار محمدعلي زاده با گيتار الكترونيك، گيتار باس، كمانچه، پيانو، كيبورد، درامز، تار و سه تار ميزبان علاقه مندان هستند.
گروه زيتون به سرپرستي عباس يوسفي نيز پس از اخذ مجوز از سوي دفتر شعر و موسيقي در روزهاي 4 و 5 آذر در محل مجموعه بنياد آفرينش هاي هنري ميزبان علاقه مندان موسيقي كلاسيك هستند.
لوريس چكناواريان از هشتم تا چهاردهم آذرماه كنسرتي به نفع كودكان سرطاني اجرا مي كند. اين كنسرت با همكاري انجمن خيريه محك در سالن سيصد نفره آمفي تئاتر بيمارستان محك برپا مي شود. در اين اجرا اركستر چهار نفره مجلسي ارمنستان با رهبري لوريس چكناواريان به اجراي قطعات كلاسيك از باخ و موتسارت، سوئيت هاي كردي و ايراني و قطعات ساخته شده توسط چكناواريان خواهند پرداخت.
در اجراي اين كنسرت علاوه بر گروه اركستر، گودويك واش و توماس تئودورف نوازندگان پيانو و ويولن از اتريش و ژاله صادقيان براي دكلمه قطعات حضور خواهند داشت.
كنسرت اركستر ملل به رهبري پيمان سلطاني از روز 14 آذر به مدت 4 شب در تالار بزرگ كشور روي صحنه مي رود. در اين كنسرت، اركستر قطعاتي همچون سمفوني نفت ساخته علينقي وزيري و مارش لوبر به عنوان اولين سرود ملي ايران را اجرا مي كنند. همزمان با آغاز كنسرت تخت جمشيد، ماكت تخت جمشيد ساخته هنرمند شيرازي بر روي سن تالار بزرگ كشور قرار مي گيرد. به غير از كنسرتهايي كه در روزهاي آتي اجرا خواهند شد به تازگي در بخش توليد آثار موسيقايي نيز، 36 اثر در مركز موسيقي و سرود سازمان صدا و سيما توليد شده است. 7 اثر سنتي، 5 اثر كودك، 10 اثر محلي، 5 اثر اركسترال، يك اثر پاپ سنتي و يك اثر تكنوازي ديوان است.
در هفته گذشته سجادي مدير حوزه موسيقي سازمان فرهنگي هنري شهرداري نيز از انتشار چهار آلبوم جديد در نيمه دوم سال خبر داد.
در روزهاي اخير، رقص مضراب مجموعه چهار مضراب هاي جلال ذوالفنون نيز در قالب آلبوم هاي صوتي منتشر شد. اين نوازنده سه تار گفته اجراي اين آثار به 15 تا 22 سال پيش بازمي گردد.
و اما هفته گذشته برنامه هاي تخصصي نادر مشايخي در كنسرواتوار تهران جهت تشكيل دوره هاي رهبري اركستر، اعلام شده است. دوره هاي رهبري اركستر شامل هارموني، آناليز، موسيقي قرن 20، فلسفه موسيقي و... خواهد بود كه دانش  پذيران پس از طي دوره آموزش 2 ساله گواهي نامه مي گيرند.

مشايخي: نماينده صلح و دوستي بودم
002226.jpg
ايسنا: جمشيد مشايخي پس از حضور در مراسم شب حافظ در پاريس شنبه به تهران بازگشت. اين بازيگر پيشكسوت گفت: در آن مراسم بنده نماينده صلح و دوستي بودم و پيشنهاد دادم هر سال كنگره اي درباره حضرت حافظ تشكيل شود تا نور عشق به جهانيان تابانده شود. در اين مراسم كه به حضرت حافظ اختصاص داشت، از پرفسور هانري دوفوشه كور، حافظ شناس برجسته فرانسوي تجليل شد و من هم به عنوان فرد كوچكي از ايران در اين مراسم حاضر بودم و لوحي را نيز به من اهدا كردند. او در ادامه گفت: افراد زيادي در سالن كاخ حضور داشتند كه اكثر آنها را ايرانيان و فرانسويان تشكيل مي دادند. بسيار لذت بردم وقتي ديدم يك اديب فرانسوي اينقدر عاشق حافظ است. اين شخص ديوان حافظ را به فرانسه تفسير و ترجمه كرده است. در اين مراسم تفألي به ديوان حافظ زدم و غزل گفتا غم تو دارم گفتا غمت سرآيد را خواندم و پرفسور دوفوشه كور ترجمه فرانسوي آن را قرائت كرد.

ايران و اسپانيا فيلم سينمايي مشترك مي سازند
ايرنا- سيروس حسن پور گفت: ايران و اسپانيا برنامه ساخت يك فيلم مشترك را در دستور كار دارند. وي كه براي شركت در جشنواره بين المللي سينماي كودك و نوجوان اسپانيا در مادريد به سر مي برد، افزود: براساس توافقات اوليه با فيلمسازان اسپانيايي، مقرر شده است فيلم هاي مشتركي با استفاده از بازيگران اين كشور اروپايي در خاك ايران ساخته شود. كارگردان ايراني، لزوم افزايش تلاش ها براي اعتلاي سينماي كودك و نوجوان ايران را مورد تأكيد قرار داد و تحقق آن را مستلزم طراحي سيستمي دانست كه در نتيجه آن ارتباطات ميان دست اندركاران ايراني و خارجي از حالت شخصي خارج شود. كارگردان فيلم بلند چوپان دروغگو گفت: سينماي كودك و نوجوان ما نياز به حمايت دارد تا بتواند ارتباطات لازم را برقرار كند.
به اعتقاد اين كارگردان ايراني، شركت در جشنواره ها اگرچه ارتباط اوليه ميان كارگردانان و دست اندركاران خارجي را برقرار مي كند ولي از آن مرحله به بعد، اين وظيفه نهادهاي قوي تر است تا وارد جريان شوند و اين ارتباط را مستحكم سازند. سومين جشنواره بين المللي سينماي كودك و نوجوان اسپانيا كه با حضور فيلم ايراني چوپان دروغگو از هفته گذشته در مادريد آغاز شده است، شاهد رقابت 33 فيلم بلند و 22فيلم كوتاه و مستند از كشورهاي مختلف است. اسپانيا، آلمان، فرانسه، ايران، برزيل، استوني و سوئد از كشورهاي حاضر در اين فستيوال تخصصي هستند.

۲ نمايش جديد در تالار سايه به صحنه آمد
گروه ادب و هنر- مجموعه تئاتر شهر در هفته جاري با به روي صحنه رفتن 7نمايش، فعاليت خود را پيگيري مي كند.
به گزارش واحد اطلاع رساني مجموعه تئاتر شهر، در تالار اصلي نمايش كوري به كارگرداني منيژه محامدي ساعت ۱۹:30 روي صحنه مي رود. در اين نمايش مهوش افشارپناه، محمد اسكندري، مهدي ميامي، مجيد جعفري، فرزانه نشاط خواه و محمود لاچيني به عنوان بازيگر حضور دارند.در تالار چهارسو هم نمايش قصه تلخ طلا به كارگرداني بهروز غريب پور ساعت ۱۹ ميزبان علاقه مندان به تئاتر است. در اين نمايش، ايرج راد، نسيم ادبي، سياووش چراغي پور، صنم نكواقبال، آزاده چاووشي و... به عنوان بازيگر حضور دارند. جنگ در طبقه سوم هم عنوان ديگر نمايشي است به كارگرداني مصطفي عبداللهي كه اين روزها ساعت ۱۸ در تالار قشقايي به روي صحنه رفته است.در تالار سايه هم از امروز نمايش سمفوني درد به نويسندگي و كارگرداني حسين پاكدل ساعت۱۸ به صحنه مي رود. در اين نمايش فرهاد اصلاني، حسن معجوني، سيامك صفري، سيدمهرداد ضيايي، اشكان صادقي، شبنم مقدمي و هومن برق نورد به عنوان بازيگر حضور دارند.اين در حالي است كه در همين تالار، نمايش پروانه هاي آسيايي به كارگرداني محمد حاتمي ساعت۲۰ بر صحنه است. در اين نمايش محمد شيري، محسن حسيني، بهاره رهنما و محمدآقا محمدي به عنوان بازيگر حضور دارند.

شانزده نمايش جشنواره تئاتر رضوي معرفي شدند
ايسنا: 16 نمايش به بخش اجراي صحنه در جشنواره تئاتر رضوي راه پيدا كردند. هيأت بازبيني اين جشنواره از ميان 45 نمايش متقاضي اجرا در بخش اجراي صحنه اي، 16 اثر را واجد شرايط حضور دراين بخش دانست.
نمايشهاي شيرين ترين شهد نوشته و كارگرداني ميترا كريم خاني،  مجلس غريب ضامن آهو نوشته رحمت اميني و كارگرداني حسن وارسته، نمايش از او به يك اشاره نوشته و كارگرداني امير آتشاني ، هفت مجلس نوشته سيروس همتي و كارگرداني سعيد نجفيان ، آهوي دشت غريب نوشته مهدي ايوبي به كارگرداني محسن سليماني و رسول نجفي ، غريب توس نوشته وكارگرداني كيوان نخعي ، رستگاري در شب دور نوشته طلا معتضدي و كارگرداني نسيم ادبي ، ابالحسن نوشته اميرعباس حسيني و كارگرداني وحيد نفر ، معمار لحظه ها نوشته فريبا رئيسي و كارگرداني افشين رازي ، وقت كوچ است نوشته سعيد تشكري و كارگرداني علي حاج علي عسگري ، صحن آيينه نوشته عزت الله مهروآوران و كارگرداني محمدجواد ظاهري ، قصيده اي براي رضا(ع) نوشته و كارگرداني افشين رشيدي ، شب هاي حرم نوشته وكارگرداني مهدي خاتمي و صحرا نوشته هادي حوري و كارگرداني حسن سرچاهي، آبي هاي زمين نوشته سعيد تشكري و كارگرداني مهدي طاهرپور در چهارمين جشنواره تئاتر رضوي به صحنه خواهند رفت. چهارمين جشنواره تئاتر رضوي 5 تا 10 آذرماه 85 در تهران برگزار مي شود.

بزرگداشت  پدر گرافيك ايران در فرانسه، تهران و باغ قلا
002229.jpg
گروه ادب و هنر-در آستانه پنجم آذر، نخستين سالروز درگذشت پير گرافيك ايران، در فرانسه، تهران و باغبان قلا- روستاي كردان - گرامي  داشته مي شود. روز جمعه سوم آذرماه سال جاري، از ساعت 12 تا 14 با حضور دوستان و بستگان مرتضي مميز، مراسم بزرگداشتي را در تكيه باغ قلاي كردان - محل دفن مميز - برگزار مي شود. همچنين در آستانه نخستين سالگشت درگذشت زنده ياد مرتضي مميز و مراسم بزرگداشت پيرگرافيك ايران، آثار طراحي نشانه گرافيست هاي معاصر ايران ارايه مي شوند. اين مراسم و نمايشگاه كه همزمان با برگزاري مجمع عمومي ساليانه انجمن طراحان گرافيك ايران تدارك ديده شده، با نمايشگاهي از آثار طراحي نشانه استاد مرتضي مميز و همچنين نمايشگاه آثار طراحي نشانه اعضاي انجمن در خانه هنرمندان ايران، همراه است. نمايشگاه اين آثار كه طراحي نشانه، نام نوشته، علايم، مونوگرام، نماد و ... را دربرمي گيرد، با هدف گردآوري مجموعه آثار نو و خلاقه اعضا، پنجم آذر ماه - در نخستين سالروز درگذشت مميز گشايش مي يابد. محمد ميرعلايي، ليلا ميري، سارا مصلحي، افشين نجف زاده، با رياست و مديريت ابراهيم حقيقي، شوراي برگزاري اين نمايشگاه را تشكيل داده اند. گويا مجموعه آثار ارايه شده در نمايشگاه نشانه نيز آماده انتشار است.

نمايش مستندهاي ايراني در جشنواره فرانسوي
گروه ادب و هنر- دو مستند ايراني دانه شكر   و ميلكان   در جشنواره بين المللي فيلم نشانه هاي زندگي فرانسه به نمايش در مي آيند. همچنين ويتريني از آثار سينمايي و تلويزيوني آفريقاي جنوبي در شهر كيپ تاون در معرض تماشاي مخاطبان و خريداران آثار سينمايي قرار گرفت. به گزارش پايگاه اطلاع رساني جشنواره فيلم نشانه هاي زندگي ، اين رويداد هنري از 20 نوامبر (29 آبان) تا 5 آذرماه در كشور فرانسه برگزار مي شود. دو بخش مسابقه بين المللي و خارج از مسابقه از جمله مهمترين قسمت هاي اين فستيوال محسوب مي شود. جشنواره فيلم نشانه هاي زندگي امسال برپايي شانزدهمين دوره اش را به شكل رقابتي پشت سر مي گذارد. جشنواره فيلم و آثار تلويزيوني آفريقاي جنوبي نيز از 18 نوامبر (27 آبان ماه) تا سه روز آينده در پايتخت اين كشور در جريان است.

رمان عشق هشتم با حضور كمال سيد نقد مي شود
گروه ادب و هنر-رمان " عشق هشتم " به قلم كمال السيد - نويسنده معاصر عرب ، با حضور پديد آورنده و مترجم در مشهد نقد و بررسي خواهد شد . عشق هشتم در نخستين دوره جشنواره انتخاب كتاب سال رضوي در دي ماه سال گذشته رتبه برتر را كسب كرد ، موضوع اين كتاب ، زندگي حضرت امام رضا (ع) است .نشست نقد و بررسي اين اثر ادبي ، روز نهم آذرماه با حضور نويسنده ، مترجم و تني چند از منتقدان ادبيات داستاني در تالار همايش هاي دانشگاه امام رضا (ع) در مشهد مقدس برگزار مي شود ، باني اين نشست موسسه خدمات مشاوره اي جوانان و پژوهش هاي اجتماعي آستان قدس رضوي است . حسين سيدي ( مترجم ) ، احمد شاكري سردبير ماهنامه ادبيات داستاني ، سيد احمد ميرزاده شاعر و عضو انجمن قلم ايران و جواد محمد زاده مقدم مديرموسسه خدمات مشاوره اي جوانان و پژوهش هاي اجتماعي آستان قدس رضوي از جمله حاضران در اين نشست هستند .

اعلام اسامي هنرمندان پوستر مقاومت
فارس: اسامي هنرمندان طراح پوستر كه آثارشان به بخش مسابقه نخستين جشنواره ملي هنرهاي تجسمي مقاومت راه پيدا كردند، اعلام شد.
ارسلان آقاجاني، سحر صادقي، محمدصابر شيخ رضايي، محمد توكلي، عليرضا الهي، بشير باستاني، سياوش فاني، حسين يوزباشي، عبدالرحيم مدرس احمدي، محمدرضا قادري، نغمه فلورذبيحي، سهراب فرح منش، محمدصابر شيخ رضايي، سيد امين باقري، محمد مهدي محجوب، تهمتن امينيان، پيمان پورحسين، علي اصغر حسيني، آريا كسايي، مهسا قبايي، پدرام تنعمي، سيد احسان برآبادي، اميرحسين قادري، مازيار زند، پويا عباسيان، محمد مظفري، عليرضا مصطفي زاده ابراهيمي، شاهرخ حيدري، ابراهيم كاشاني، علي افسرپور، سارا مصلحي، سعيد بهداد، مرتضي اتابكي، نفيسه شاطرمفيدي، سعيد ملك، بهمن علي ايرواني، بابك كاظمي، محمد رحيم پور، امير انعامي، پژمان رحيمي زاده، فرخ ماهراني، مهشيد مهاجر، مجتبي احمدي، ليلا ميري، شبنم رضوي، عليرضا وكيلي ورجوي، شاپور حاتمي، مازيار ميثمي فر، سيد اميرعلي محسنيان، مجيد زارع  زرديني، خديجه نادري، رسول كمالي دولت آبادي، پدرام حربي، كامران مهرزاده، ابوالفضل خسروي، ساعد مشكي، سيد محسن حسيني و صادق مصلح، هنرمنداني هستند كه از ميان 312 شركت كننده با 754 اثر، موفق شدند به بخش مسابقه جشنواره راه پيدا كنند.

۴۰ شاعر معاصر ايران به زيارت مولانا مي روند
مهر : 40 شاعر معاصر ايران، طي آذرماه و همزمان با ايام وفات جلال الدين محمد بلخي مشهور به مولانا شاعر نامدار ايراني، عازم قونيه در كشور تركيه مي شوند.
عبدالجبار كاكايي، دكترصابر امامي، رحمت حقي پور، عبدالرضا رضايي نيا، عباس براتي پور، ابوالقاسم حسينجاني، مرتضي نوربخش، رضا اسماعيلي و عليرضا بهرامي از جمله شاعراني هستند كه در قالب اين تور مسافرتي، عازم قونيه خواهند شد.
اين سفر ادبي را دفتر شعر و موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي شاعران معاصر تدارك ديده است. همچنين معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، دفتر شعر و موسيقي را در جريان سفر يادشده مساعدت مالي مي كند.
ايجاد تعامل مثبت ميان شاعران و ادباي ايراني با همپايان خود در كشور تركيه، رايزني با شاعران مسلمان منطقه در باب ضرورت تاسيس كانون ادبيات جهان اسلام با هدف حمايت از شاعران متعهد و مسلمان جهان و معرفي ادبيات معاصر ايران به محافل ادبي خارج از كشور از اهداف اين سفر چندروزه عنوان شده است.

يادداشت
در جست وجوي همينگوي
كامران محمدي
دسته بندي آثار ادبي اگر چه گاهي كار چندان ساده اي نيز نيست، اما در دسته هاي كلي، كار بدون مشكل انجام مي گيرد، نظير ادبيات جنگ، ادبيات عاشقانه، ادبيات اجتماعي سياسي و... اما اين مسئله در هنگام رده بندي يا رتبه بندي آثار، عموماً به پديده اي بغرنج بدل مي شود، چرا كه ماهيت اين رتبه بندي كيفي، ناشناس، نسبي و در بسياري مواقع سليقه اي است. بنابراين در انتخاب آثار برگزيده اي كه يك جشنواره در يك دسته كلي از ادبيات قرار مي گيرند، مهمترين مسئله، احتمالاً اين رتبه بندي است و اين امري طبيعي است، اما در كتاب سال دفاع مقدس كه چهارشنبه گذشته نتايج نهايي خود را اعلام كرد، اين پديده، از يك امر طبيعي، به امري افراطي و تا حدودي شگفت انگيز تبديل شد؛ اين جايزه كه در حدود 20 رشته فرعي و اصلي، نفرات برگزيده اش را اعلام كرد، عملاً در انتخاب آثار برتر چنان دچار چالش دروني و نسبيت گرايي شد كه از اين 20 رشته و گرايش، فقط در يك رشته، نفرات اول تا سوم خود را معرفي كرد.يعني در باقي رشته ها، يك، دو يا هر سه رتبه اول، دوم يا سوم، برگزيده اي نداشت. اين اتفاق، از آنجايي كه به اين صورت بسيار افراطي نخستين بار است كه در جايزه اي رخ مي دهد، مسائل گوناگوني را مطرح مي سازد....
مسئله مد
ظاهراً هر چه قدر كه جلوتر مي رويم، جوايز و جشنواره هاي وطني بيشتر به جايزه ندادن علاقه مند مي شوند و هيچ بعيد نيست كه در سال هاي آينده، اصولاً ماهيت جشنواره ها كه زماني دادن جايزه به بهترين ها بود، به ندادن جايزه به بدترين ها تغيير يابد. به هر حال مد است و هزار راز و رمز!
مسئله بضاعت
ما كه هيچ گاه تاكنون نفهميده ايم معيارهاي برگزاركنندگان و داوران جوايز ادبي چيست و انتظارشان از آثاري كه قرار است به عنوان برگزيده معرفي كنند در چه سطحي است. اما اين پرسش كه واقعاً بضاعت داستان ايراني چه قدر است و ما با برگزاري جشنواره ها، به جست وجوي چه كسي برمي خيزيم، پرسش كم و بيش فراموش شده اي است.
مسئله نسبيت
از اينها گذشته، در هيچ يك از جوايز ادبي و از جمله كتاب سال دفاع مقدس، هرگز گفته نشده است كه فقط به آثاري كه اين معيارها را در اين سطح مفروض داشته باشند، جايزه داده مي شود و اصولاً پسوند ترين ، نشان از نسبيت در امر انتخاب است. اين كه كتابي در چه سطحي از عمق و محتوا و تكنيك قرار مي گيرد، اينجا شايد در اولويت دوم باشد، مهم اين است كه نسبت به ديگري بهتر است. همان طور كه در وزنه برداري، آن كه سنگين ترين وزنه را بالاي سر مي برد، بر سكوي نخست مي ايستد.
مسئله تشويق
علاوه بر همه اينها، مگر هدف برگزاركنندگان جايزه كتاب سال دفاع مقدس، چيزي به جز تشويق و حمايت از فعالان اين عرصه است؟ بارها اعلام شده است كه تشويق ، ترغيب و حمايت سه هدف اوليه و اصلي اين جايزه بوده است و البته اصولاً هر جايزه اي همين اهداف را دنبال مي كند. پس جمع كردن فعالان و برگزيدگان در يك مراسم شلوغ و پرسر و صدا و سپس جايزه ندادن به آنها، چه معني دارد و در چه نوع تشويق و ترغيب قرار مي گيرد؟
مسئله در و همسايه
اين هم، اگر چه شايد در نگاه اول به نظر نيايد و مسئله مهمي فرض نشود، اما قطعاً بسيار اهميت دارد، بد نيست مسئولان برگزاري اين جايزه، لحظه اي اين پرسش را از خود بپرسند كه با اين وضع، واقعا در و همسايه چه مي گويند؟ نمي گويند آخر در سال 500 كتاب نوشته شده در اين حوزه، 50 كتاب نبود كه لياقت دريافت 10 12 سكه ناقابل را داشته باشد؟ واقعاً نبود؟

هنر ايراني
كاشان- جشنواره تئاتر مهر
كاشان خبرنگار همشهري: دومين جشنواره سراسري تئاتر مهر ازديروز 28 آبان به مدت 10 روز در فرهنگسراي مهر كاشان آغاز به كار كرد. طي اين مدت دوازده گروه نمايش كه از ميان 71 گروه در شهرستان هاي مختلف كشور موفق به راهيابي به جشنواره شده اند، با هم به رقابت مي پردازند.
شيراز- جشنواره فيلم و عكس اعتياد
نخستين جشنواره فيلم و عكس اعتياد و آسيب هاي اجتماعي با هدف بررسي ابعاد مختلف اين معضل اجتماعي در شيراز گشايش يافت.از بين آثار دريافتي 25 فيلم شامل سه نماآهنگ، هشت پويانمايي و هفت اثر مستند و همچنين 41 قطعه عكس پذيرفته شده است.
قم- تئاتر پاييز در تالار غدير
مسئول انجمن نمايش قم از اجراي تئاتر پاييز در تالار غدير كتابخانه آيت الله خامنه اي اين استان خبر داد.اين نمايش به نويسندگي نادر برهاني مرند و كارگرداني حسين رنجبر شيرازي آماده شده است.اين تئاتر به مدت 19 شب تا هفتم آذر ماه اجرا مي شود.
اصفهان- همايش پل ادبي
ايران و ارمنستان
دومين همايش پل ادبي ايران و ارمنستان با حضور پژوهشگران و انديشمندان مسلمان و ارمني داخلي و خارجي اول آذرماه در دانشكده زبان هاي خارجي دانشگاه اصفهان گشايش مي يابد. در اين همايش دوروزه علاوه بر چهار پژوهشگر جمهوري ارمنستان چند نفر از استادان دانشگاه هاي كشورمان نيز به ارايه مقاله و سخنراني خواهند پرداخت.

اخبار كوتاه
تقدير از عكاسان تئاتر: شناسايي عكاسان تئاتر، تعيين جايگاه عكاسي در تئاتر و پديدآوردن زمينه اي براي تشكيل انجمن عكاسان تئاتر از جمله اهداف برگزاري مسابقه و نمايشگاه عكس هاي برتر تئاتر است. ابراهيم حسيني، دبير مسابقه و نمايشگاه عكس هاي برتر تئاتر، به واحد خبر حوزه هنري گفت: باني و متولي اين مسابقه انجمن عكاسان تئاتر مركز هنرهاي نمايشي حوزه هنري است و در آن اقدامات و تدابير موثر براي مشخص كردن جايگاه عكاسان تئاتر در عرصه تئاتر و عكاسي انجام خواهد شد.
بررسي اسطوره شناسي: نشست هفتگي شهر كتاب فردا سي ام آبان ماه به بررسي اسطوره شناسي در ايران اختصاص دارد. در اين نشست كه با حضور و سخنراني دكتر ابوالقاسم اسماعيل پور برگزار مي شود، نقش اسطوره در تبيين شاخص هاي فرهنگي، هنري و ادبي يك قوم، پيوند اسطوره با هنر و ادبيات، تاريخچه اسطوره شناسي در ايران و بررسي مهم ترين اسطوره هاي ايران باستان و تاثير آن در ادبيات بومي و جايگاه اساطير ايران در پهنه اساطير جهان بررسي مي شود.
اين نشست ساعت 17 در خيابان حافظ شمالي، نبش زرتشت شرقي برگزار خواهد شد.
انتشار غزل و تك بيتي: شعرهاي كوتاه شاعران ايراني منتشر مي شود.
اثر يادشده مجموعه اي از تك بيتي هاي شاعران ايران را به همراه شعرهاي كوتاهي از كلاسيك تا معاصر، در بر مي گيرد. تمركز در تأليف اين كتاب بيشتر بر روي آثار شاعران كلاسيك بوده است.
تغيير زمان برگزاري جشنواره بهزيستي: زمان برگزاري نخستين جشنواره فيلم بهزيستي از آذرماه به دي ماه امسال تغيير يافت.اين جشنواره از 11 دي ماه امسال به مدت پنج روز در سينماها و فرهنگسراهاي تهران برگزار مي شود.اين تغيير به دليل جلوگيري از تقارن با جشنواره ها و رويدادهاي سينمايي موازي انجام شد.تاكنون بالغ بر يك هزار اثر در حوزه بهزيستي و آسيب هاي اجتماعي به دبيرخانه ارسال شده است.
002232.jpg
داوري اساتيد روسي: دو استاد دانشگاه ويگيك روسيه داوري بخش بين الملل پنجمين جشنواره فيلم و عكس دانشجويان ايران را به عهده گرفتند.استانيسلاو سوكولوف رئيس گروه انيميشن و گرافيك و سرگئي سولوويف استاد فيلمسازي و همكلاسي تاركوفسكي دو عضو هيأت علمي دانشگاه ويگيك روسيه نخستين دانشگاه سينمايي دنيا هستند كه به عنوان داور بخش بين الملل به جشنواره فيلم و عكس دانشجويان مي آيند.
جايزه جشنواره اسلواكي: فيلم مستند چرخ گردون ساخته رضا مجلسي جايزه بهترين فيلم بخش علوم انسان شناسي و قوم نگاري چهارمين دوره جشنواره فيلم هاي مستند قوم نگار جمهوري اسلواكي را دريافت كرد.اين جشنواره از 17 تا 20 آبان ماه در جمهوري اسلواكي برگزار شد.مستند ايراني چرخ گردون در شبكه چهارم سيما توليد شده است.
فيلم ايراني در افتتاحيه مادريد: فيلم سينمايي جايي نزديك خدا نخستين ساخته بابك سرابي به عنوان فيلم افتتاحيه در جشنواره مادريد اسپانيا به نمايش درمي آيد.اين جشنواره كه اختصاص به فيلم هاي اول كارگردان ها دارد هر ساله پنجم تا دوازدهم دسامبر در مادريد اسپانيا برگزار مي شود. جايي نزديك خدا كه محصول مشترك سينمايي ايران و تركيه است در چهار ايپزود: زمين، ايمان، انسان و زندگي و با حضور بازيگران مناطق كردنشين در كردستان ايران و تركيه فيلمبرداري شده است.
۱۰۰ فيلم در جشنواره ايدز: دبير جشنواره سالانه آثار سينمايي، تلويزيوني و فيلمنامه هاي ايدز از قطعي شدن حضور 100 فيلم كوتاه و بلند و 21 فيلمنامه در جشنواره فيلم ايدز خبر داد. شهرام شفيعي فر گفت: شركت پرشمار فيلمسازان در جشنواره فيلم ايدز قابل تأمل و ستودني است و نشان مي دهد هنرمندان كشور به مضامين اجتماعي و بهداشتي نگاه نافذ و موشكافانه دارند.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |