دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۷ - Nov 20, 2006
يافته هاي جديد از انرژي تاريك
002247.jpg
گروه علمي فرهنگي- تلسكوپ فضايي و ارزشمند هابل در كشفي جديد به شواهدي دست يافته است كه ضمن تاييد نظريه هاي اوليه آلبرت اينشتين نشان مي دهد نوعي انرژي مرموز و ناشناخته موسوم به انرژي تاريك حتي 9ميليارد سال قبل وجود داشته و سبب گسترش ابعاد جهان شده است.
به گزارش ايرنا، آدام ريس محقق دانشگاه جانز هاپكينز و نيز موسسه تلسكوپ هاي فضايي سازمان ناسا اعلام كرد كشف جديد به حل معماي انرژي تاريك كه يكي از اساسي ترين سوالات علم فيزيك محسوب مي شود، كمك بزرگي مي كند.
آلبرت اينشتين در نظريه هاي اوليه خود مطرح كرده بود كه نيروي جاذبه بين مواد سبب مي شود تعادل كيهان بر هم خورده و جهان منقبض شود و به همين جهت براي ايجاد تعادل نيروي ناشناخته ديگري بايد در جهان وجود داشته باشد كه وي آن را ثابت كيهاني Cosmological Costat ناميد.
اينشتين بعدها اين نظريه خود را پس گرفته و از آن به عنوان بزرگترين اشتباه عمر خود ياد كرد، اما دانشمندان سرانجام در سال 1998 موفق به مشاهده عملي شواهد اين انرژي ناشناخته و پنهان شده و نظريات اوليه اينشتين را مجددا مطرح كردند. به گفته ريس ، ويژگي ضدجاذبه انرژي تاريك همچنان در جهان هستي وجود داشته و سبب گسترش ابعاد جهان مي شود و شواهد تازه بدست آمده تلسكوپ هابل نشان مي دهد حتي 9ميليارد سال قبل نيز جهان در اثر وجود همين انرژي در حال گسترش يافتن بوده است. عمر جهان در حدود۱۳.7ميليارد سال تخمين زده مي شود.
دانشمندان در اين مطالعه، 24ستاره قديمي را كه همگي حدود ?ميليارد سال قبل در انفجارهايي بسيار نوراني موسوم به ابرنواختر منفجر شده اند مورد بررسي قرار دادند. به گفته محققان، اين ستاره ها كه هر كدام حدود 4/1برابر خورشيد جرم داشته اند همگي در زماني تقريبا مشابه منفجر شده و تمام جرم خود را به نور تبديل كرده اند. دانشمندان با اندازه گيري نور شديد حاصل از اين انفجارها كه ? ميليارد سال قبل رخ داده و هم اكنون پس از طي كردن مسافت ?ميليارد سال نوري به زمين رسيده، موفق شدند تاثير انرژي تاريك بر گسترش جهان را در تمامي اين مدت بسنجند.
نتايج اين بررسي با تاييد نظريه هاي مطرح شده در سال ????مجددا وجود انرژي تاريك در جهان از ميلياردها سال قبل تاكنون را تاييد كرد. به رغم شناسايي شواهد جديد از وجود انرژي تاريك ، ماهيت اين انرژي همچنان براي فيزيكدانان به شكل معما باقي مانده است. اينشتين در زمان معرفي ثابت كيهاني و يا به عبارتي انرژي تاريك ، آن را يك ويژگي مربوط به فضاي بيكران ناميد. برخي ديگر از نظريه پردازان آن را حاصل يك ميدان الكترومغناطيسي بسيار عظيم مي دانند و برخي ديگر نيز آن را به نكات ناشناخته قانون جاذبه ارتباط مي دهند. نتايج اين مطالعه در نشريه فيزيك نجوم (Joural (Astrophysical به چاپ خواهد رسيد.

ناول تنها فروشنده لينوكس
002244.jpg
گروه علمي فرهنگي- يك هفته پس از آن كه شركت مايكروسافت يك قرارداد بسيار وسيع لينوكس را با شركت ناول منعقد كرد، مقامات اجرايي مايكروسافت اعلام كردند كه در حال بررسي عقد قراردادهاي مشابه با سازندگان لينوكس يعني ردهت و ساير شركت هاي منبع باز هستند.
اما يكي از شرايط اين قرارداد با ناول به آن معنا است كه مايكروسافت نمي تواند امتيازات مشابه آنچه به ناول داده است را به شركت هاي ديگر بدهد. در اين بند آمده است كه پشتيباني هاي فروش كه شامل توزيع 70000 كوپن براي نگهداري و پشتيباني از لينوكس است و به مشترياني كه بخواهند هم ويندوز و هم لينوكس را در محيط هاي خود اجرا كنند منحصر به قرارداد با ناول است.
مايكروسافت از طريق روابط عمومي خود اعلام كرده است كه اينگونه تمهيدات محدود و مبتني بر زمان در بسياري از قراردادهاي همكاري گسترده امري مشترك است. البته، مايكروسافت گفته است كه در برخي از اقدامات و همكاري هاي مايكروسافت با شركت ناول در زمينه مديريت خدمات وب و Coectors ميان Ope format و فرمت فايل براي مايكروسافت آفيس و نيز در زمينه توافق هاي Patet ميان اين دو شركت هيچگونه حالت انحصاري وجود ندارد. از طريق اين قرارداد مايكروسافت اعلام كرده است كه حقوق مربوط به انواع Patet را به هيچ تكنولوژي نرم افزاري كه ممكن است با SuSE Liux ادغام شود تسليم نخواهد كرد. افراد و سازندگان منبع باز غيرتجاري كه كد مي سازند و آن را به توزيع SuSE Liux عرضه مي كنند و نيز برنامه نويساني كه براي نوشتن كدهايي كه به داخل اين توزيع وارد مي شود پول دريافت مي كنند همگي تحت اين شرايط مايكروسافت مورد حمايت قرار گرفته اند.
به علاوه مايكروسافت با ساير سازندگان لينوكس همكاري مي كند تا تكنولوژي مجازي سازي را تهيه كند تا به لينوكس و ويندوز امكان اجراي مشترك دهند. اين شركت مي تواند در گروه هاي ائتلاف مهندسي، آزمايش و پشتيباني با ساير شركت ها نيز وارد شود.
مايكروسافت مي گويد، اگر چه بر اساس برخي حوزه هاي معدود و منحصر به فرد، مايكروسافت نمي تواند با ساير سازندگان لينوكس توافقنامه هاي مشابه امضا كند، اين شركت مي تواند و تمايل دارد قراردادهاي مشابهي داشته باشد كه شامل عناصر مشابه زيادي با موارد اصلي توافقنامه ميان مايكروسافت و ناول باشد.
يكي از تحليلگران در اين زمينه مي گويد، هر چند به نظر اين مسئله بسيار خوب و پسنديده به نظر مي رسد، حمايت از قانونگذاري Patet مايكروسافت احتمالا چندان به نفع يا مورد علاقه ردهت و ساير شركت هاي منبع باز نخواهد بود.
مايكل گارتنبري، از تحليلگران شركت تحقيقاتي ژوپيتر مي گويد، فعالان عرصه Ope-Source در شروع چندان به موضوعات مربوط به patet فكر نمي كنند. او مي گويد، من بعيد مي دانم آنها چندان به اين مسئله توجه كرده باشند. او مي گويد، شايد چند شركت منبع باز كوچك احتمالا دوست داشته باشند از سوي مايكروسافت به آنها پيشنهاد محافظت عليه قوانين Patet داده شود.
به علاوه مركز قانوني Software Freedom Law Ceter اخيرا در حال ارزيابي اين مسئله است كه آيا در قرارداد مايكروسافت و ناول بخش Patet كه با پرداخت بيش از 40 ميليون دلار از سوي ناول به مايكروسافت همراه بوده است، تخلفي با ليسانس GU public Licese دارد يا نه كه ليسانس نرم افزاري براي لينوكس است. قرار است اوايل هفته آينده يا جمعه اين گروه نتايج بررسي هاي خود را منتشر كنند.
در عرضه برنامه نويسي و توليد مشترك، مايكروسافت قرار داد مشابهي هم با شركت سان مايكروسيستمز دارد تا به صورت مشترك تكنولوژي هاي Likig دو زبان برنامه et. و جاوا را در سال 2009 بسازند. در حاليكه مايكروسافت مي گويد كارهاي مهندسي را در پس پرده با سان انجام داده است تا شرايط قرار داد را فراهم سازد درباره فوايد اين همكاري براي مشتريان هنوز به صورت علني مطلبي مطرح نگشته است.

آموزش عالي
اعلام نتايج تكميل ظرفيت  آزمون سراسري
گروه علمي فرهنگي- نتايج تكميل ظرفيت  آزمون سراسري از طريق پايگاه سازمان سنجش اعلام شد.به گفته معاون سازمان سنجش، نتايج تكميل ظرفيت  آزمون سراسري فردا (30آبان) از طريق پيك سنجش اعلام مي شود.حسين توكلي افزود: امسال بيش از 100هزار نفر داوطلب تكميل ظرفيت آزمون سراسري شدند.وي اضافه كرد: امسال 50انتخاب براي تكميل ظرفيت دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي در نظر گرفته شده بود كه اين ظرفيت ها بيشتر در دانشگاه هاي مناطق دورافتاده، دانشگاه هاي غيرانتفاعي، شبانه و رشته هاي جديد وجود داشت.
ايجاد قطب هاي طراحي سئوالات كنكور
مهر: مدير كل دفتر آزمون سازي و روان سنجي سازمان سنجش از راه اندازي قطب هاي طراحي سئوالات كنكور در 5 شهرستان كشور كه از امكانات آموزشي بالايي برخوردار نيستند، خبر داد. اسدالله آسرايي افزود: سازمان سنجش در نظر دارد 5 قطب طراحي سئوال را براي آزمون سراسري در 5 نقطه كشور ايجاد كند. اين 5 قطب زير نظر دفتر آزمون سازي و روان سنجي سازمان سنجش فعاليت خواهند كرد.
نتايج آزمون كتبي دكتري تخصصي دندانپزشكي جامعه نگر اعلام شد
گروه علمي فرهنگي- نتايج آزمون كتبي دكتري تخصصي سلامت دهان و دندانپزشكي اجتماعي (دندانپزشكي جامعه نگر) بر روي سايت معاونت آموزشي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي قرار گرفت و پذيرفته شدگان بايد در آزمون شفاهي 9 آذرماه شركت كنند. رئيس مركز سنجش آموزش پزشكي وزارت بهداشت افزود: نتايج بخش كتبي امروز از طريق سايت معاونت آموزشي وزارت بهداشت به نشانيhttp://dme.hbi .ir به اطلاع داوطلبان رسيده است. وي افزود: پس از اعلام نتايج آزمون كتبي پذيرفته شدگان مي توانند براي شركت در آزمون شفاهي (مصاحبه) در روز 9 آذرماه به دانشكده دندانپزشكي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي مراجعه كنند.
كنكور برخي رشته ها در مناطق محروم حذف مي شود
فارس: معاون آموزشي وزارت علوم گفت: جهت گيري وزارت علوم اين است كه در مقاطع كارداني و كارشناسي رشته هاي كم متقاضي خصوصاً در مناطق محروم، آزمون كنكور حذف شود. حسن خالقي با اشاره به اينكه حذف كنكور در مناطق محروم با توجه به افزايش ظرفيت هاي پذيرش در دانشگاه هاي كشور طي سالهاي اخير صورت مي پذيرد، افزود: از سال آينده برخي ظرفيت ها در دانشگاه هاي غيرانتفاعي، آزاد، پيام نور و جامع علمي كاربردي در مناطق محروم به پذيرش بدون كنكور دانشجو مي پردازند.
آغاز طرح نظارت وزارت علوم
بر كيفيت دانشگاه هاي پيام نور ، غيرانتفاعي و آزاد
مهر: معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از آغاز طرح نظارت بر كيفيت دانشگاه هاي غيرانتفاعي، پيام نور و آزاد اسلامي خبر داد.
حسن خالقي با بيان اين مطلب افزود : طرح نظارت بر كيفيت دانشگاه ها در دستور كار وزارت علوم قرار گرفته و در اين راستا كميته هاي ويژه اي نيز تشكيل شده اند. در حال حاضر اين طرح در دانشگاه هاي غيرانتفاعي، پيام نور، آزاد اسلامي آغاز شده و به تدريج در دانشگاه هاي دولتي نيز اجرا خواهد شد.
راه اندازي 35 انجمن علمي جديد در دانشگاه تهران
ايسنا: رئيس دانشگاه تهران گفت: در تلاش هستيم تا با ايجاد يك انجمن علمي در هر رشته در دانشگاه تهران حمايت همه جانبه و خوبي از تشكل هاي علمي دانشجويي داشته باشيم. عميد زنجاني با اشاره به فعاليت 85 انجمن علمي در اين دانشگاه خاطر نشان كرد: در تلاشيم تا با تأسيس 35 انجمن علمي دانشجويي جديد در دانشگاه اين تعداد را به 120 تشكل ارتقا دهيم.

علمي فرهنگي
طرح جديد آموزش و پرورش براي حذف كنكور
فارس: وزير آموزش و پرورش از تهيه طرح جديد حذف كنكور در اين وزارتخانه خبر داد و گفت: اين طرح به كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس ارائه شده است. محمود فرشيدي افزود: آموزش و پرورش معتقد است كه با امتحانات خوب و با استانداردهاي بالايي كه برگزار مي كند مي تواند مبناي حضور دانش آموزان را در دانشگاه نيز فراهم كند. وي ادامه داد: در صورتي كه نياز باشد آزمون ديگري نيز به جز امتحانات دروس آموزش و پرورش برگزار شود، اين توانايي را داريم كه اين آزمون در مدارس برگزار شود.
فرشيدي اظهار داشت: وزارت علوم، تحقيقات و فناوري نيز با حذف كنكور موافق است اما اين كه مبنا چه چيزي باشد در حال بررسي هستيم. وي افزود: با طرح تأثير كامل امتحانات آموزش و پرورش در كنكور، بحث يك بار امتحان گرفتن براي ورود به دانشگاه منتفي مي شود و استرس  كنكور از بين مي رود. از سويي عدالت واقعي براي حضور دانش آموزان در دانشگاه ايجاد مي شود. پرويز آژيده، معاون نظري و مهارتي وزارت آموزش و پرورش نيز در اين باره گفت: اين كه سوابق تحصيلي در كنكور لحاظ شود، مد نظر تمام طرح هاي پيشنهادي درباره حذف كنكور است اما در خصوص كيفيت برگزاري امتحانات سؤالاتي مطرح است. وي ادامه داد: آموزش و پرورش و آموزش عالي طرح حذف كنكور خود را به كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس ارائه دادند و منتظر بررسي مجلس هستيم.
تشكيل گروه مشاوران دانش آموزي
گروه علمي فرهنگي - اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان، از تشكيل گروه مشاوران دانش آموزي براي شناسايي و ساماندهي نيازهاي همه دانش آموزان عضو انجمن اسلامي مدارس خبر داد. به گزارش روابط عمومي اتحاديه انجمنهاي اسلامي دانش آموزان، گروه مشاوران دانش آموزي متشكل از ?? دانش آموز دختر و ?? دانش آموز پسر است كه جمع آوري طرحهاي دانش آموزان و تهيه برنامه ها و جمع آوري بازخورد فعاليت هاي اتحاديه را براي آگاهي دبيركل اتحاديه برعهده دارند. هسته مركزي اين گروه نيز متشكل از دو نماينده دختر و پسر دانش آموز است كه به پيشنهاد دبيركل اتحاديه تعيين و سه نفر ديگر نيز به پيشنهاد اين دو نماينده انتخاب مي شوند. نشست هسته مركزي در طول ماه در دفتر مركزي اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموز برگزار مي شود.
همايش ارگونومي در امور اداري و كار با رايانه
گروه علمي فرهنگي همايش ارگونومي در امور اداري و كار با رايانه با هدف آشنايي با تعريف مفاهيم مرتبط با ارگونومي و خطرات سلامتي و بروز حوادث رايج در محيط كار امور اداري و كار با رايانه، روز چهارشنبه يكم آذر ماه در فرهنگسراي فناوري اطلاعات برگزار مي شود.علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره تلفن 66902134 تماس بگيرند.
تلاش سازمان ميراث فرهنگي براي جابه جايي دكل هاي نصب شده در حريم توس
ايسنا: معاون امور فرهنگي و ارتباطات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تاكيد كرد: براساس ضوابط و مقررات ملي، دكل هاي برق در حريم محوطه  تاريخي توس بايد به عقب رانده شوند و ما از تمام قدرت خود در راستاي جابه جايي اين دكل ها استفاده خواهيم كرد. عليرضا سجادپور افزود: براساس ضوابط سازماني، دكل هاي برق فشار قوي كه در حريم شهر تاريخي توس نصب شده اند، بايد طبق مقرارت از جاي خود برداشته شوند. وي تصريح كرد: دكل هاي يادشده به دليل اين كه در حريم منظري شهر تاريخي توس هستند و بخصوص چشم انداز مقبره  فردوسي را به كلي مخدوش كرده اند، سبب مي شوند كه اين اثر نه تنها به ثبت جهاني نرسد، بلكه در نظر گردشگران غيرايراني نيز كم ارزش جلوه كند.
سجادپور همچنين گفت: فعاليت پتروشيمي در حريم بيستون كاملاً منتفي شده است و قطعاً فعاليتي از سوي پتروشيمي در حريم بيستون انجام نخواهد شد.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |