دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۷ - Nov 20, 2006
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
ترس از مردم، شما را از رعايت حقي كه مي دانيد بازندارد.
(كنزالعمال، ج 15، ص 923، ح 43588)
امروز با حافظ
كار چراغ خلوتيان باز در گرفت
ساقي بيا كه يار ز رخ پرده برگرفت
وين پير سالخورده جواني ز سر گرفت
آن شمع سر گرفته دگر چهره بر فروخت
آب و هوا
002328.jpg

عكس روز
002340.jpg
عكس: رويترز / بوگدان كرستل
به مناسبت شصتمين سالگرد تأسيس يونيسف، بيش از سه هزار كودك در روماني، روي سه هزار متر پارچه متصل به هم نقاشي كردند. موضوع اين نقاشي، گل بود.

در شهر چه خبر
كابل برگردان
عمليات كابل برگردان با هدف توسعه شبكه كابل در مراكز مخابراتي شهيد جعفري، شهيد سعادتمند، شهيد ديالمه، حافظ و پيام نور آغاز شد. با اجراي اين عمليات ارتباط تلفني 709 مشترك در مركز مخابرات شهيد جعفري با پيش شماره هاي 2240 تا 2242 و 2217 در محدوده خيابانهاي 25، 23 و 21 شرقي و غربي، ولنجك و سامان و در مركز مخابرات شهيد سعادتمند تعداد 510 شماره با پيش شماره هاي 4420 تا 4428 در محدوده خيابانهاي الوند 1 تا 3، مسيل پونك، بلوار شهيد خرم رودي و خيابانهاي آرش و شهيد ابراهيمي به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است. همچنين در مركز مخابرات شهيد ديالمه تعداد 250 شماره با پيش شماره هاي 3312، 3313، 3344، 3355، 3356، 3350 تا۳۳۵۲ در محدوده خيابانهاي شهيد احمدي، زير گذر اميركبير شرقي و شهيد كريمي و در مركز مخابرات حافظ با پيش شماره هاي 6670 تا 6676 در محدوده خيابانهاي جامي، پيام انقلاب، حافظ و استخر و در مركز مخابرات پيام نور تعداد 300 شماره با پيش شماره هاي 4440 تا 4447 در محدوده خيابانهاي تيراژه، باغ فيض، مالك اشتر، بزرگراه اشرفي اصفهاني، 20 متري گلستان، 35 متري جنت آباد، اتوبان شهيد همت و پارك شبنم با اختلال همراه است.

وضعيت راه ها
همزمان با بارش نخستين برف پاييزي در محور ارتباطي كرج چالوس و سفيدپوش شدن برخي نقاط اين جاده ارتفاع برف در اين نقاط به 10 سانتي متر رسيد. به دنبال اين رويداد شماره تلفن هاي 141 و تلفن گوياي 88925252 سيستم اطلاع رساني مركز اطلاعات راه هاي كشور آماده پاسخگويي به شهروندان شد. اين سيستم اطلاعات جامعي مانند وضع راه ها، بهترين و كوتاه  ترين مسير بين مبداء و مقصد، مسافت كل و فواصل بين شهري را در اختيار متقاضيان قرار مي دهد. به گفته مسئولان راهنمايي و رانندگي، زمان به همراه داشتن تجهيزات ايمني شامل زنجير چرخ و وسايل گرم كننده فرارسيده است.

ايستگاه تاكسي
تهران در نقاط پر رفت و آمد داراي ايستگاه هاي تاكسي مي شود. در حال حاضر صف هاي طولاني ايستگاه هاي اتوبوس به ايستگاه هاي تاكسي نيز منتقل شده و اين مشكل صبح ها بيشتر به چشم مي خورد. در مقابل قطار تاكسي هاي سرگردان در خيابان كه به دنبال دربستي ها مي گردند گره اي از مشكلات ترافيك و ديركردهاي مكرر شهروندان نمي گشايد اما در آينده اي نزديك ايستگاه هاي تاكسي با مسير و نرخ مشخص در مقابل بيمارستان ها، سينماها، مراكز اقتصادي، دانشگاهي و بازار تهران، بخشي از اين نابساماني  را رفع خواهد كرد. علاوه بر اين ملبس شدن راننده تاكسي ها به لباس هاي يك شكل از ديگر تصميم هاي سازمان تاكسيراني است.

استخر ارزان شد
فرارسيدن يك موج جديد سرما سطح قيمت بليت برخي از استخرهاي تهران را كاهش داد. برخي از استخرهاي مستقر در اطراف تهران كه از استقبال معدود شناگرهاي پاييزي هم مأيوس شدند، نرخ ها را اندكي كاهش دادند تا شناور شدن نرخ بليت، كسادي حاكم بر اين مراكز را از ميان ببرد. با اين وجود هزينه آب تني پاييزي كمتر از حدود 2 هزار و پانصد تومان نيست.

بازار
002355.jpg
تمديد كالابرگ برنج

ديروز مهمترين خبر منتشره درباره برنج، خبر تمديد اعتبار كالابرگ شماره 923 شهري سهميه برنج استان تهران بود. اين كالابرگ تا 30 آذرماه و كالابرگ 823 روستايي نيز براي مصرف كنندگان روستايي تا 11 دي ماه و براي عاملين فروش تا 14 دي تمديد اعتبار شد.
بازار برنج نيز هفته گذشته را با شايعات گوناگون پيرامون رشد قيمت برنج در آينده اي نزديك گذراند. با وجود شركت موفق شهرستان ها در كشت برنج به همراه كشاورزان شمال كشور، دلال ها زودتر به شالي ها رسيدند و بخش زيادي از محصولات را خريداري كردند. گويا انبارهاي كوچك تعاوني هاي روستايي فقط مقدار محدودي برنج را در خود جاي دادند و باقي محصولات به كمك دلال ها به سفره مردم خواهد رسيد.
با اين وجود جو خبري جديد هنوز قيمت ها را جابه جا نكرده و اين پيش بيني در چند ماه آينده صحت و سقم خود را نشان مي دهد.

سكه، طلا و ارز
002358.jpg

فرهنگسرا
كارگاه آموزشي مهر و معاش
كارگاه آموزشي مهر و معاش هدف آشنايي بانوان با حقوق اقتصادي خود در خانواده، برگزار مي شود. در اين كارگاه آموزشي موضوع نفقه توسط كارشناسان ارشد حقوق مورد بررسي قرار مي گيرد. مفهوم و تعريف نفقه، تاريخچه و ابعاد نفقه در اقوام و اديان مختلف و نيز بررسي مباني و كاركردهاي حقوقي نفقه در دين اسلام از جمله مباحثي است كه در اين كارگاه ارايه مي شود. در كارگاه آموزشي مهر و معاش هم چنين به سؤالات و ابهامات بانوان شركت كننده پيرامون مسايل نفقه پاسخ داده مي شود. شركت در اين كارگاه براي تمامي علاقه مندان رايگان است و بانوان علاقه مند مي  توانند روز سه شنبه 30 آبان ساعت 9 صبح به نشاني: شهرزيبا شهران بلوار شهران نرسيده به فلكه دوم فرهنگسراي تفكر، سالن اجتماعات مراجعه كنند و براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره هاي 44319303 و 9-44304978، تماس بگيرند.

ايستگاه سلامت
خانه فرهنگ امامزاده يحيي(ع) با مشاركت اداره سلامت شهرداري تهران اقدام به برپايي ايستگاه سلامت كرده است. در اين ايستگاه كه از اول آذرماه تا هفتم آذرماه (به مدت يك هفته) ادامه دارد، بيماران توسط پزشك عمومي به طور رايگان معاينه مي شوند. متقاضيان مي توانند در روزهاي ياد شده از ساعت 14 تا 17 به اين خانه فرهنگ واقع در خيابان ري خيابان آبشار غربي كوي هداوند مراجعه كنند.

كانون شادي
خانه فرهنگ حرا به منظور پرورش استعدادهاي نهفته كودكان و ايجاد فضاي شاد و مفرح اقدام به برگزاري كانون شادي با حضور اساتيد مجرب كرده است. والدين علاقه مند مي توانند براي شركت كودك خود در كانون شادي كه شامل كارگاه خلاقيت، نقاشي، كاردستي، سفال و... است، به نشاني ميدان بريانك، خيابان حسام الدين، كوچه شهيد محقق، بوستان ناظمي مراجعه كنند و يا با شماره تلفن: 55772537 تماس بگيرند.

مسابقه قصه گويي
فرهنگسراي بانو به مناسبت ميلاد حضرت معصومه(س) اقدام به برگزاري مسابقه قصه گويي ويژه بانوان در روز پنج شنبه 2 آذر نموده است. اين مسابقه ويژه مادربزرگ ها، مادران و دختران جوان برگزار مي شود. گفتني است علاقه مندان مي توانند پس از ثبت نام در مسابقه، روز برگزاري جشن ميلاد به قصه گويي پرداخته و پس از داوري از جوايز نفيس آن بهره مند گردند. شايان ذكر است موضوعات قصه ها آزاد مي باشد. علاقه مندان مي توانند به نشاني خيابان وليعصر، ضلع شمالي پارك ساعي، كوي ساعي، فرهنگسراي بانو مراجعه نمايند و يا جهت كسب اطلاعات بيشتر با تلفن هاي 8-88786275 تماس حاصل نمايند.

سينما
002337.jpg
قتل آن لاين
كارگردان: مسعود آب پرور
بازيگران: جمشيد هاشم پور، حميد گودرزي، شهاب حسيني، غلامحسين لطفي، الناز شاكردوست
سينماهاي نمايش دهنده: قدس، ايران 3، شهر تماشا،۱ تهران 1 و پيام انقلاب
خلاصه داستان: قاتلي قصد دارد از راه اينترنت و چت با قربانيان خود ارتباط برقرار كند و نقشه هاي شوم خود را عملي كند. اما پليس وارد عمل مي شود و فراز و نشيب هاي داستان را شكل مي دهد.

تلويزيون
002361.jpg

آلودگي هواي تهران
002331.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
سرهنگ
جناب سرگرد بفرماييد جلو.
سرگرد دستي به درجه هاي خود كشيد و گفت: نه همين عقب راحت ترم. هيچ وقت عادت ندارم روي صندلي جلو بنشينم.
يا بفرماييد جلو يا اين كه من شما را به مقصد نمي رسانم، حتي اگر اخراج شوم.
حق نداريد اين كار را بكنيد، اما من حوصله بحث ندارم، پياده مي شوم.
فرداي آن روز سرهنگ را از مؤسسه كرايه اتومبيل اخراج كردند.
سرهنگ در كشور خود هميشه در صندلي عقب مي نشست، از وقتي به اين كشور پناهنده شد به عنوان راننده در مؤسسه اتومبيل كرايه كار مي كرد. حالا عادت نداشت كسي را كه درجه اش پايين تر از او بود در صندلي عقب بنشاند.
آماندا ديويس / اسدالله امرايي

گشتي در دنياي خبرها
اعتراض مردم اندونزي
002334.jpg
جاكارتا: بلافاصله پس از انتشار خبر سفر كوتاه جرج بوش رئيس جمهور آمريكا به اندونزي، مردم اين كشور با برگزاري تظاهرات گسترده مخالفت خود را با سفر وي به اين كشور اعلام كردند. تصوير، تظاهرات ديروز مردم اين كشور را مقابل يكي از مساجد جاكارتا نشان مي دهد.
روز جهاني سرويس هاي بهداشتي
سنگاپور: ديروز روز جهاني سرويس هاي بهداشتي بود، به همين مناسبت يك همايش بزرگ در سنگاپور برگزار شد. اين براي پنجمين سال بود كه چنين همايشي برگزار مي شد. هدف از برگزاري اين همايش ها بهبود كيفيت سرويس هاي بهداشتي در كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه است. در روز جهاني سرويس هاي بهداشتي، مايع دستشويي، دستمال كاغذي و برس ناخن با قيمت بسيار پايين در بيشتر كشورها عرضه شد. در حال حاضر 6/2 ميليارد نفر در سراسر جهان (9/1 ميليارد نفر در آسيا) دسترسي به سرويس هاي بهداشتي استاندارد ندارند.
قتل به خاطر يك پوند
لندن: دو جوان 23 و 24 ساله در انگليس، يك پيرمرد 75 ساله را تنها به خاطر سرقت يك پوند از وي به قتل رساندند. هنگامي كه اين دو نفر وارد خانه پيرمرد ناشنوا شدند وي به مقابله با آنها پرداخت كه سارقان بي رحم او را به حدي كتك زدند كه وي جان باخت. آنها سپس با سرقت يك سكه يك پوندي پا به فرار گذاشتند.
عاقبت جمع آوري قارچ
ونكوور: دستگاه ضبط و پخش ديجيتالي يك جوان 25 ساله در كانادا وي را از مرگ نجات داد. وي كه براي نخستين بار قصد جمع آوري قارچ را داشت به داخل يك جنگل رفت اما مسير خود را گم كرد. با توجه به اينكه پس از غروب آفتاب وي به منزل بازنگشته بود مادرش با پليس تماس گرفت و مأموران جستجوي گسترده اي را براي يافتن اين جوان آغاز كردند. در حين جستجو يكي از مأموران ناگهان يك نقطه روشن در ميان جنگل ديد كه در واقع اين نقطه روشن، نور صفحه نمايش دستگاه ضبط و پخش ديجيتالي جوان گمشده بود. سرانجام پليس ساعت يك بامداد موفق به يافتن اين جوان شد. در صورتي كه مأموران اين مرد را پيدا نمي كردند به احتمال بسيار زياد طعمه حيوانات درنده جنگل مي شد.
جنجال مأمور پليس
منچستر: يك مأمور راهنمايي و رانندگي با صدور قبض جريمه جنجال آفريد. ماجرا از اين قرار بود كه يك زن در انگليس دچار حمله قلبي شد به همين دليل همسرش وي را با خودرو به بيمارستان رساند اما چون مقابل بيمارستان مكاني براي پارك كردن خودرو وجود نداشت، وي وسيله نقليه خود را در محل توقف ممنوع متوقف كرد. هنگامي كه اين مرد در حال انتقال همسرش به داخل بيمارستان بود ناگهان يك مأمور راهنمايي و رانندگي از راه رسيد و او را به جرم توقف در محل پارك ممنوع جريمه كرد. همين موضوع باعث شد تا جنجال رسانه اي عليه پليس اين كشور ايجاد شود.
پايان يك روز پركار
002343.jpg
ملبورن: برگزاري اجلاس وزراي اقتصاد و رؤساي بانك هاي مركزي كشورهاي عضو گروه 20 در شهر ملبورن استراليا با تظاهرات گسترده مخالفان جهاني سازي همراه بود. به همين دليل مأموران پليس هر روز از صبح تا شب با شهروندان معترض درگير بودند. در تصوير مشخص است كه مأموران خسته و فرسوده در پايان يك درگيري نفس گير با مخالفان، با خوردن بستني خستگي را از تن بيرون مي كنند.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |