دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۷ - Nov 20, 2006
با تصويب مجلس
اتباع آمريكا براي ورود به ايران انگشت نگاري مي شوند
گروه سياسي- بالاخره پس از چند جلسه بحث و بررسي و كشاكش به وجود آمده بر سر تصويب طرح انگشت نگاري از اتباع آمريكا، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي روز گذشته علي رغم مخالفت دولت، اين طرح را به تصويب رساندند.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري بر اساس اين مصوبه دولت موظف است از كليه اتباع آمريكا در مبادي ورودي كشور و صدور رواديد متناسب با رفتار آمريكا، بازرسي و انگشت نگاري كند.
وزير امور خارجه كه در جلسه مجلس حاضر شده بود به عنوان نماينده دولت   در مخالف با كليات اين طرح با بيان
اين كه اقدام دولت آمريكا در انگشت نگاري از اتباع ايراني بازتاب منفي داشته است گفت: يكي از اهداف آمريكا از اين اقدام عدم ارتباط ملت ايران و آمريكاست.
منوچهر متكي با اشاره به سفر احمدي نژاد به نيويورك و ديدارهاي مختلف وي با نخبگان و روزنامه  نگاران آمريكايي افزود: فكر مي كنيم عدم تصويب اين طرح پيام روشني به مردم آمريكا و پيامي براي شكست دولت آمريكا در سيستمي است كه در پيش گرفته است.
اما مخبر كميسيون امنيت ملي در موافقت با كليات طرح و با اشاره به بي احترامي پليس آمريكا به دانشجوي ايراني گفت: ما با موضع دولت در خصوص وضعيت افكار عمومي آمريكا موافق هستيم اما بحث اين است كه اگر نسبت به اتباع ايراني بدرفتاري انجام شد، دولت چه كار بايد بكند؟ 
پس از سخنان موافقان و مخالفان، اين طرح با 158 رأي موافق، 37 رأي مخالف و 10 رأي ممتنع از مجموع 235 نماينده حاضر به تصويب رسيد. پس از تصويب كليات اين طرح ايرج نديمي و احمد توكلي در توضيحاتي براي همكاري با دولت و بررسي بيشتر اين طرح و ارائه پيشنهادات جامع تر خواستار سلب فوريت اين طرح شدند اما نمايندگان با سلب فوريت هم مخالفت كردند.
سپس سه پيشنهاد جايگزين توسط حاجي بابايي، طلايي نيك و فلاحت پيشه ارائه شد كه در هركدام از اين پيشنهادها دست دولت در اعمال اين مصوبه به نوعي باز گذاشته مي شد و مصوبه به نوعي تلطيف مي گرديد اما علي رغم نظر مثبت دولت و رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي، هيچ كدام از اين پيشنهادات جايگزين هم  رأي نياورد و نمايندگان قاطعانه بر مصوبه قبلي كميسيون اصرار كردند تا هيچ گونه تلطيفي در اين مصوبه صورت نپذيرد.
معاون پارلماني رئيس جمهور هم در خصوص مخالفت دولت با اين مصوبه گفت: براي ما ميهمان عزيز است.

رايزني بوش و پوتين درباره پرونده هسته اي ايران
مذاكره مسكو و واشنگتن درباره طرح مركز بين المللي غني سازي
مهر: سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه اعلام كرد كه رؤساي جمهوري روسيه و آمريكا در نشست اپك در هانوي درباره تاسيس مركز بين المللي غني سازي گفتگو كردند. وي گفت: روسيه پيشنهاد تاسيس مركزي بين المللي براي غني سازي داده است تا اين مركز به تمام امضاكنندگان معاهده منع تكثير سلاح هاي هسته اي موسوم به ان پي تي كه به آن وفادار بوده اند، سوخت هسته اي ارائه دهد.لاوروف همچنين با اشاره به طرح آمريكا افزود كه ماهيت و محتواي اين طرح نيز مانند طرح روسيه بوده و هر دو كشور در خصوص ابعاد اين طرحها گفتگو كردند.وي همچنين خاطرنشان كرد: به من و كاندوليزا رايس (وزير امور خارجه آمريكا) دستور داده شده است تا براي هماهنگي و كار در خصوص اين طرحها با همديگر همكاري كنيم بنابراين روسيه و آمريكا مي توانند طرح مشتركي براي جامعه جهاني ارائه دهند.
گروه سياسي - روساي جمهوري آمريكا و روسيه ديروز در حاشيه اجلاس اپك در ويتنام، درباره برنامه هسته اي ايران و مسائل دو جانبه بحث و تبادل نظر كردند. جرج بوش پس از ديدار با پوتين گفت: گفتگوهاي ما مهم بود و درباره مسائل مشترك و چگونگي حل مسائل مهم از جمله ايران و كره شمالي صحبت كرديم. روزجمعه معاون وزير خارجه ايلات متحده، خبر ناكام ماندن تلاش هاي اين كشور در ايجاد فشاري سريع عليه ايران را اعلام كرده بود.
سيمور هرش، تحليل گر مشهور آمريكايي هم روز شنبه اعلام كرد: براساس پيش نويس يك گزارش تحليلي طبقه بندي شده سازمان مركزي اطلاعات آمريكا(سيا) و برخلاف ادعاي كاخ سفيد، هيچ مدركي دال بر وجود برنامه اي مخفي براي توليد سلاح هسته اي در ايران، وجود ندارد. هرش در مقاله اي كه براي هفته نامه نيويوركر نوشته، به اين موضوع پرداخته است كه دولت جمهوري خواه جرج بوش رئيس جمهوري آمريكا، پس از پيروزي دمكرات ها در انتخابات كنگره، با موجي از درخواست ها مبني بر انجام مذاكرات مستقيم با ايران، مواجه شده است. در همين حال، سرگئي لاوروف، ضمن ابراز مخالفت مجدد با ايجاد محدوديت عليه ايران از لغو تحريمهاي اعمال شده آمريكا درباره شركت هواپيماسازي سوخوي روسيه، كه ادعا شده بود به ايران كمك تجهيزاتي كرده است، خبر داد.
تصورات كاخ سفيد
سيمور هرش نوشت:  به خاطر پيش نويس يك گزارش تحليلي به شدت طبقه بندي شده  سيا، سرنوشت گزينه نظامي مورد نظر آمريكا عليه ايران بسيار پيچيده شده و اين پيش نويس تصورات كاخ سفيد را در ارتباط با مدت زمان فراروي ايران تا ساخت بمب اتم، به چالش طلبيده است. به گزارش خبرگزاري فرانسه هرش با بيان اين كه سيا از اظهار نظر در اين خصوص خودداري كرده است، افزود: سازمان مركزي اطلاعات آمريكا تاكنون به هيچ گونه مدرك مستدلي كه ثابت كند ايران يك برنامه مخفي توليد سلاح هسته اي را هم راستا با فعاليت هاي غيرنظامي اعلام شده اش به آژانس بين المللي انرژي اتمي به پيش مي برد، دست نيافته است.
حل مساله  هسته  اي
رئيس جمهور چين حل مساله  هسته اي ايران و كره شمالي را از طريق گفتگو و مذاكره خواستار شد.
به گزارش ايسنا، خبرگزاري شينهوا گزارش كرد، هو جينتائو، رييس جمهور چين در ديدار با جورج بوش، همتاي آمريكايي اش در حاشيه  چهاردهمين نشست دو روزه  سران كشورهاي عضو اپك گفت: ما بايد به مسير حل مساله  هسته اي ايران و شبه جزيره كره از طريق گفتگو ادامه دهيم.

۱۰۰ نماينده مجلس پيشنهاد دادند
تجميع انتخابات شوراها با رياست جمهوري
002301.jpg
گروه سياسي- 100 تن از نمايندگان مجلس روز گذشته طرح تجميع انتخابات شوراها با انتخابات رياست جمهوري را در قالب تبصره الحاقي به ماده 3 قانون تشكيلات وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهردار آن را با دو فوريت به هيات رئيسه مجلس تقديم كردند.مطابق اين تبصره به منظور تجميع انتخابات شوراها با انتخابات رياست جمهوري دوره سوم فعاليت شوراهاي روستا و شهر به مدت 6 سال و دو ماه تعيين مي گردد؛ به طوري كه 9 ارديبهشت 86 آغاز و 8 تيرماه 92 خاتمه مي يابد.
در مقدمه اين طرح آمده است: تعدد و پراكندگي برگزاري انتخابات در كشور هزينه هاي فراواني در پي دارد و برگزاري همزمان دو انتخابات علاوه بر كاهش هزينه ها آثار زيادي دارد و تجربه كشورها آن را ثابت كرده است.
بر اين اساس تجميع انتخابات ها يك امر ضروري است. خوشبختانه با تغيير آئين نامه مجلس خبرگان موضوع تجميع انتخابات خبرگان با مجلس شوراي اسلامي حل شده است و در صورت تجميع انتخابات شوراها با رياست جمهوري طرح تجميع كامل مي گردد و تجميع انتخابات شوراها با رياست جمهوري تنها در صورت تغيير مدت دوره آينده شوراها امكان پذير است و اين تغيير بايد قبل از انتخابات شوراها صورت بگيرد و دو گزينه قابل تصور است يا كاهش دوره به دو سال و سه ماه كه در اين صورت دوره چهارم شوراها همزمان با انتخابات دوره دهم رياست جمهوري يعني سال 88 خواهد بود و يا افزايش آن به شش سال و دو ماه كه در اين صورت با انتخابات دوره يازدهم رياست جمهوري يعني سال 92 همزمان خواهد بود و چون در مجموع آثار و فوايد افزايش دوره بيشتر است، طرح ماده واحده ارائه مي گردد.
نگراني از رد صلاحيت شوراها
مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اشاره به رد صلاحيت نامزدهاي انتخاباتي شوراها گفت: اعضاي اين كميسيون گزارش هاي موجود در اين زمينه را نگران كننده مي دانند.
كاظم جلالي پس از پايان جلسه عصر ديروز كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: اعضاي كميسيون مذكور گزارش هايي كه درخصوص رد صلاحيت ها توسط هيأت هاي اجرايي و هيأت هاي نظارت شهرستان ها انجام شده است را بعضاً نگران كننده مي دانستند.وي افزود: البته كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي به اين معنا واقف است كه هنوز زمان ايفاي نقش هيأت هاي نظارت در استان ها و هيأت مركزي نظارت كه متشكل از نمايندگان مجلس است فرا نرسيده و از اين زمان اين نقش جدي مي شود و مجلس بي ترديد در صيانت از حقوق تك تك شهروندان و نامزدها جديت لازم را خواهد داشت.
جلالي از بررسي آخرين تحولات مربوط به پرونده هسته اي و فعاليت هاي بخش سياست خارجي در روزهاي اخير در جهت گفت و گو با برخي از كشورها و همچنين سفر علي لاريجاني به مسكو در اين جلسه خبر داد.
گزارش از تخلف سازمان حسابرسي
در جلسه روز گذشته همچنين گزارش عدم اجراي ماده 151 قانون تجارت توسط سازمان حسابرسي و عدم رعايت قانون در پرداخت پاداش به اعضاي هيات عامل و هيات عالي نظارت آن سازمان توسط مجمع عمومي، توسط حجت الاسلام بنايي، مخبر كميسيون اصل نود قرائت شد.
در گزارش قرائت شده كميسيون اصل نود آمده است:  مديرعامل سازمان حسابرسي موظف است با قطع نظر از موافقت يا مخالفت مجمع عمومي خود، گزارش تخلفات مجرمانه را به مراجع قضايي صلاحيت دار اعلام كند ولي علي رغم اين تكليف اين سازمان سالهاست كه تكليف قانوني مندرج در ماده 151 قانون تجارت عمل نكرده و مراجع قضايي را از وقوع جرايم مالي براي مجازات متخلفين مطلع ننموده است.
تذكر 24 نماينده به متكي
۲۴ نماينده در تذكري به وزير امور خارجه لزوم هشدار به دولت جمهوري آذربايجان در خصوص توهين به مقدسات اسلام و پيامبر گرامي اسلام در يكي از نشريات اين كشور و مقابله با توطئه هاي ضد اسلامي را خواستار شدند.
همچنين 22 نماينده در تذكري به سه وزير اقتصادي دولت خواستار جلوگيري از افزايش قيمت مجدد گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ و ميوه شدند. 16 نماينده هم در تذكري به وزير كشور رسيدگي به رد صلاحيت گسترده كانديداهاي انتخابات ميان دوره اي مجلس خبرگان و شوراهاي شهر و روستا با رويكرد سياسي را درخواست كردند.
بقيه از صفحه 2
لايحه اجراي سياست هاي ابلاغي اصل 44
وزارت اقتصاد و دارايي به زودي لايحه اجراي سياست هاي ابلاغي اصل 44 قانون اساسي را به مجلس ارسال مي كند تا در كميسيون ويژه مورد بررسي قرار گيرد.
محمدمهدي مفتح، عضو كميسيون سياست هاي كلي اصل 44 مجلس با اعلام اين خبر افزود: وزارت دارايي بر اساس لايحه قانوني اجراي سياستهاي ابلاغي اصل 44، الزامات اين سياستها را به قانون مبدل مي كند.
اعتراض به تغيير رئيس سازمان مديريت
همان طور كه پيش بيني مي شد با آغاز به كار مجلس برخي از نمايندگان به تصميم اخير رئيس جمهور در تغيير رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي اعتراض كردند.
در همين زمينه عادل آذر نماينده دهلران كه از اساتيد برجسته دانشكده هاي مديريت مي باشد در نطق پيش از دستور روز گذشته خود تصريح كرد: آقاي رئيس جمهور، همواره درصدد خبر خوش براي مردم است. اما خبر خوش مديريتي و اقتصادي زماني است كه اعلام كنيم؛ در كشور ايران نظام قيمت گذاري كليه كالاها و خدمات براساس مكانيسم قيمت تمام شده است. بخش خصوصي از ارج و قرب ويژه اي در كشور برخوردار است و در فضاي شفاف و رقابتي فعاليت مي كند و همواره مرعوب بخش دولتي نيست. خبر خوش زماني مي آيد كه رمز بقاء بنگاه ها در بازار ايران كيفيت كالا و خدمات آنها و پايين بودن قيمت باشد نه رانت دولتي و بازار! سرمايه گذاران در كشور كارآفرينان هستند و بنگاهي از حمايت بيشتر برخوردار است كه نقش بارزتري در توليد ثروت و رونق اقتصادي داشته باشد و بهبود چشمگيري در بهره وري ملي ايجاد كند. خبر خوش آنگاه است كه بگوييم يارانه ها به حداقل رسيده است و تنها افراد مستحق آنان را دريافت مي كنند! خبر خوش وقتي است كه بگوييم كيفيت بزرگترين صنعت كشور (يعني صنعت خودرو) قابل رقابت با رقباي خارجي است، نه بدهي 5 هزار ميليارد توماني آن را پنهان كنيم و به صادرات صوري آن بنازيم.عضو كميسيون برنامه و بودجه افزود: البته جسارت رئيس دولت در اينكه مقهور بوروكراسي دولتي نشده و درصدد كارآمد كردن نظام اداري و پيچيده كشور است قابل تقدير است ولي اتخاذ تصميمات مهم و استراتژيك مستلزم مطالعات فراگير و مشاوره هاي همه جانبه است تا امروز شاهد ترديد در نتيجه كار نباشيم.
ارائه تذكر به مقام مربوطه
رئيس مجلس در پاسخ به تذكر گرامي مقدم گفت: بزودي طرحي در مجلس اجرا مي شود كه طبق آيين نامه، هر تذكري به مقام مربوطه ارائه خواهد شد.
اسماعيل گرامي مقدم نماينده مردم بجنورد در مجلس شوراي اسلامي  در جلسه علني مجلس در تذكر آيين نامه اي خطاب به رئيس مجلس گفت: هيأت رئيسه بايد نظم و ترتيب و قوانين تذكرات را رعايت كند.غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس نيز در پاسخ به اين تذكر خاطرنشان كرد: امروز براي صرفه جويي در وقت همكاران اسامي  را به من ندادند و راجع به تذكرات كتبي نيز بزودي طرحي در مجلس اجرا مي شود كه طبق آيين نامه، هر تذكري به مقام مربوط ارائه شود و اگر امروز شما تغييري در عناوين مشاهده كرده ايد براساس اين طرح بوده است.
انتقاد از يك انتصاب
نماينده تبريز با انتقاد از صدور حكم معاونت سياسي وزارت كشور براي ثمره  هاشمي، از وزير كشور در اين رابطه توضيح خواست. اكبر اعلمي در سؤالي از مصطفي پورمحمدي وزير كشور با بيان اين كه صدور حكم معاونت سياسي وزارت كشور به نام آقاي ثمره هاشمي كه همزمان سمت مشاور عالي رئيس جمهور در نهاد رياست جمهوري را عهده دار است، با كدام استدلال و مبناي قانوني صورت گرفته است؟ تأكيد كرد: به موجب اصل يكصد و چهل و يك قانون اساسي و ماده واحده قانون ممنوعيت بيش از يك شغل و با عنايت به تبصره 2 ماده واحده قانون اخير الذكر و نيز بند يك ماده 29 قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي مصوب 7/9/1378 صدور حكم معاونت سياسي وزارت كشور به نام آقاي ثمره  هاشمي  كه همزمان پست مشاور عالي رئيس جمهور را نيز برعهده دارد، مشمول عضويت تصدي بيش از يك شغل محسوب مي شود.

تماس تلفني احمدي نژاد و عنان
گروه سياسي كوفي عنان دبيركل سازمان ملل متحد در تماس هاي جداگانه تلفني با محمود احمدي نژاد و بشار اسد ، درباره ضرورت كمك كشورهاي منطقه، به برقراري ثبات و وحدت در لبنان، تبادل نظر كرده است. به گزارش خبرگزاري فرانسه، سخنگوي عنان در بيانيه اي گفت: عنان، از رهبران ايران و سوريه خواست به طرف هاي درگير توصيه كنند كه خويشتنداري كرده و اختلافاتشان را از طريق گفت وگو برطرف نمايند.
ايران،خواستار خلع سلاح هسته اي در همه جهان است
رئيس جمهوري گفت : مسايل مختلف جهاني از جمله مشكلات دو كره از طريق گفتگو و تفاهم قابل حل است و جمهوري اسلامي ايران خواستار خلع سلاح هسته اي در همه جهان از جمله شبه جزيره كره است.محمود احمدي نژاد  رئيس جمهور شنبه شب در ديدار چه تاي بك، رئيس مجمع ملي خلق كره كه خبر آن را پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري منتشر كرد،  با اشاره به دخالت قدرت هاي استكباري از جمله آمريكا در مسايل داخلي كشورها و تفرقه اندازي ميان ملت ها، گفت: روابط اقتصادي تهران - پيونگ يانگ نيز بايد با توجه به ظرفيت هاي فراوان و علاقه مندي دو طرف همپاي روابط سياسي گسترش يابد.

سعيدلو: تغييرات كابينه حساب شده است
گروه سياسي - معاون اجرايي رئيس جمهوري گفت: تغييرات كابينه حساب شده و جمع بندي ها مثبت است.
به گزارش فارس علي سعيدلو در حاشيه جلسه معارفه دبير جديد شوراي عالي مناطق آزاد در پاسخ به اين سئوال كه آيا تغيير ديگري در كابينه رخ مي دهد؟ گفت: به دنبال تغيير نرويد. دنبال تغييرات نباشيد. مهم نيست كه چه كسي بيايد، مهم اين است كه در يك پروسه زماني تلاش كنيم.
سعيدلو افزود: طبيعي است كه اگر تشخيص داده شود وزيري در جاي ديگر بهتر كار مي كند طبيعي است تغييرات انجام مي شود. وي در پاسخ به سئوال ديگري كه تصور نمي كنيد اين تغييرات هزينه دارد؟ گفت: هزينه و درآمد حساب شده و جمع بندي مثبت است.

...تا انتخابات
*طلايي نيك سخنگوي فراكسيون وفاق و كارآمدي مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر لزوم كاهش اعمال نفوذ گروه هاي سياسي در شوراها و جلوگيري از دولتي شدن اين نهاد مردمي افزود: در صورت دولتي شدن شوراها، جايگاه واقعي اين نهاد كه نظارت و پيگيري مطالبات مردم است بر زمين خواهد ماند.
*مصباحي مقدم سخنگوي جامعه روحانيت مبارز گفت: شوراي نگهبان در احراز صلاحيت هاي عمومي و علمي داوطلبان انتخابات چهارمين دوره مجلس خبرگان رهبري سختگيري كرده ولي ملاحظات جناحي را در اين كار لحاظ نكرده است.
* اسدالله بادامچيان رييس ستاد انتخابات جامعتين با اظهار خشنودي نسبت به اين كه " فهرست جامعتين در سطح كشور مورد پذيرش اكثريت روحانيت و توده ي متدين مردم قرار گرفته است" گفت: عموم گروه ها، تشكل ها و فعالان صحنه ي سياست به اين فهرست توجه كردند و در كل اين ليست انتخاباتي با يك پذيرش عمومي مواجه است. بادامچيان گفت: برخي مطرح مي كنند؛ چرا شوراي نگهبان در يك دوره صلاحيت ما را تاييد كرده و در دوره ي بعد رد كرده است؟ بايد به اين دسته گفت: شما قبل از نمايندگي يك ويژگي داشتيد، اما حالا كارهايي كرده ايد كه صلاحيت تان از دست رفته است.
*محمدعلي ابطحي عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز گفت: با توجه به شرايط موجود مجمع در انتخابات اين دوره خبرگان حاضر نخواهد شد. اين فعال سياسي با تاكيد بر اينكه اكنون بهترين راه، شركت در انتخابات است، گفت: اختلافات جدي محافظه كاران فضا را براي فعاليت بيشتر اصلاح طلبان فراهم نموده و شرايط خوبي براي رقابت جدي اصلاح طلبان در انتخابات شوراها فراهم شده است.
*قاسم روانبخش عضو ستاد نخبگان حوزه و دانشگاه با تاييد اين خبر كه آقايان علي مصباح يزدي، سقاي بي ريا، شيخ مرتضي تهراني، حسن زاده و دعايي از اعضاي مؤسسه امام خميني(ره) و كانديداي اين ستاد در انتخابات خبرگان در امتحان شفاهي شوراي نگهبان صلاحيت علمي لازم را كسب نكرده اند، گفت: ما در اين ارتباط تقاضاي تجديدنظر كرده ايم.

يادداشت
تلاش براي انتخاباتي سالم
سيد مرتضي نبوي
برگزاري انتخاباتي سالم، خواست نظام اسلامي ايران است،  آن هم با شرايط بسيار حساسي كه ايران در عرصه بين المللي و تعاملات جهاني دارد، اين انتخابات و نتايج آن ويژگي خاص و بسا منحصر به فردي پيدا مي كند. تلاش درجهت پرشور برگزارشدن انتخابات همراه و لازم برخي مسايل است.
مهمترين مولفه در تثبيت فضاي پرشور انتخابات و حصول نتايج مطلوب برگزاري آزادانه و آگاهانه انتخابات است كه آن هم محقق نمي شود مگر در سايه رقابت سالم و جدي. اگر رقابت ها توأمان سالمتر و جدي تر باشند شاهد مشاركت پررنگ و فعال تري از سوي شركت كنندگان خواهيم بود. در تعريف اين نوع از رقابت هم مي توان گفت كه انتخاب كنندگان در اين فضا بايد قدرت انتخاب و مانور داشته باشند تا بتوانند از ميان كانديداهايي كه ديدگاه ها و نظريات مختلفي دارند، گزينه دلخواه و مطلوب خود را يافته و او را برگزينند. اين رقابت ها بايد براساس نقد منصفانه عملكردها و تعريف برنامه ها و ديدگاه ها باشد. هرچند متأسفانه برخي راه را گم مي كنند و به جاي اينكه برنامه هاي خود را اثبات يا عملكردها را نقد كنند، تثبيت خود را با تخريب شخصيت افراد و زيرسؤال  بردن صلاحيت آنها دنبال مي كنند؛ درحالي كه تجربه برخي انتخابات نظير مجلس ششم ثابت كرده است كه تخريب و بداخلاقي در انتخابات نه تنها فضا را پرشور نمي كند كه برعكس نتيجه را ناخوشايند مي سازد.
بنابراين همه بايد بپذيرند كه در همه جا طرفدار انضباط، رعايت حريم ها و قانون باشيم. به تعبير ديگر همه از مجريان و ناظران تا احزاب، گروه ها و رقباي حاضر در انتخابات بايد اخلاق انتخاباتي را رعايت كنند.
مجري مرّ قانون را رعايت و حقوق اكثريت و اقليت را با نگاه يكسان بنگرد. ناظر، نظارتي نظام مند و قانونمند را دنبال كند. احزاب هم كه نقش جدي كردن رقابت ها را برعهده دارند از القاي فضاي بدبيني و بي اعتمادي در جامعه خودداري ورزند. اين نكته را هم از ياد نبريم كه هيچگاه و به هيچ قيمتي نبايد سلامت انتخابات را زيرسؤال برد؛ چرا كه اگر اين اتفاق ناخوشايند بيفتد مطمئناً به ضرر همه خواهد بود.

ديدگاه
اين چهار حالت
مهدي فضائلي
روابط بين الملل، عرصه اي پيچيده و پرافت و خيز است و منازعات موجود در اين عرصه ، حول محور منافع ملي رقم مي خورد.
كشورهاي مختلف به ميزان نقش، نفوذ و جايگاهي كه در روابط بين المللي دارند يا مايلند داشته باشند، دامنه منافع ملي خود را بسط مي دهند يا محدود مي كنند. بالطبع كشورهاي بزرگتر و طالب سهم بيشتر، بر سر اين دامنه به رقابت برمي خيزند. رقابت براي محدودكردن نفوذ رقيب و حفظ جايگاه و يا گسترش سهم خود.در اين باره شناخت فرصت ها و بهره گيري صحيح و بموقع از آن براي كشورهايي كه تلاش مي كنند به عنوان بازيگران اصلي در جهان امروز به ايفاي نقش بپردازند، موضوعي حساس و به شدت تأثيرگذار است.باتوجه به اين مقدمه بديهي اما مهم،  وضعيت كشورهاي عضو گروه 1+5 را در خصوص موضوع هسته اي ايران صرف نظر از اينكه كدام محقق خواهد شد در چهار حالت كلي مي  توان تصور كرد.
حالت اول) آمريكا با همراهي كامل يا نسبي ديگر كشورهاي گروه 1+5 در آينده به اهداف خود دست يابد. در اين صورت نفوذ آمريكا در منطقه بيشتر خواهد شد و امكان رقابت اين كشورها با او دشوارتر، در اين شرايط قطعا آمريكا كشوري نخواهد بود كه سهم قابل توجهي به رقباي خود واگذار كند. معناي ديگر اين سخن آن است كه اين كشورها بدست خود، موقعيت آمريكا را تحكيم و امكان اثربخشي خود را در معادلات منطقه كاهش خواهند داد.
حالت دوم) آمريكا به رغم همراهي اين كشورها، كماكان ناكام بماند و از دستيابي به اهداف مورد نظر خود بازماند. در اين وضعيت نيز كشورهاي همراه چيزي به ايران نداده اند كه بخواهند ما به ازاء آن را بازستانند و رسوايي شكست، دامن هر شش كشور را خواهد گرفت.
حالت سوم) اينكه آمريكا، بدون همراهي 5 كشور بتواند به اهداف مورد نظرش برسد. در اين حالت مانند حالت اول، آمريكا دست برتر را در منطقه خواهد داشت و 5 كشور نيز سهمي دريافت نخواهند كرد.
حالت چهارم) آمريكا با توجه به عدم همراهي 5 كشور، شكست بخورد. در اين وضعيت نفوذ آمريكا در منطقه به شدت كاهش خواهد يافت و 5 كشور متناسب با سرمايه گذاري شان مي توانند بر منافع مشتركشان با ايران بيفزايند و از آن بهره ببرند.
بنابراين تنها در وضعيت چهارم است كه 5 كشور عضو گروه 1+5 (غير از آمريكا) مي توانند به منافع آتي خود در ايران و منطقه اميدوار باشند. به خصوص اينكه ايران در موضوع هسته اي مصمم است، با همه توان و با فرض دشوارترين شرايط از حقوق قانوني خود دفاع كند و در اين راه از تحميل هزينه هاي سنگين به كساني كه قصد تهديد منافع حياتي آن را داشته باشند ابايي ندارد.شايد آنچه به خصوص در هفته هاي اخير در عدم همراهي روسيه و چين با آمريكا نمود پيدا كرد، به دليل توجه به همين دورنما باشد، اما اگر قرار باشد با چند معامله بين آمريكا و روسيه مانند تاييد عضويت روسيه در WTO يا لغو تحريم هاي آمريكا عليه شركت سوخو روسيه اين عدم همراهي رنگ عوض كند خوب است روسها، آينده نگري را فراموش نكنند.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |