دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۷ - Nov 20, 2006
سيدحسن نصرالله:
دولت سينيوره از آمريكا دستور مي گيرد
002298.jpg
گروه بين الملل- سيد حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان در يكي از شديد ترين حملات خود عليه فواد سينيوره گفت:ما هرگز نخواهيم پذيرفت دولت كنوني بر كشور ما حكمراني كند چرا كه اين دولت آمريكايي است.وي كه سخنراني اش از شبكه المنار پخش مي شد گفت تنها دو راه براي پايان دادن به بحران كنوني در كشور وجود دارد و آن تشكيل دولت وحدت ملي در لبنان و برگزاري انتخابات پيش از موعد است.
نصرالله در اين سخنراني به شدت به  گروه هاي مخالف كه مدعي اند حزب الله تحت نفوذ ايران و سوريه است تاخت و افزود:اين اتهامات مسخره و نوعي سبك مغزي است. وي گفت:تيمي كه اكنون برمسند قدرت در لبنان قرار دارددر حالت ضعف است و فقط از دولت آمريكا اطاعت مي كند.

نصرالله سپس با رد اين نظر كه وزراي طرفدار وي به دليل طرح دادگاه بين المللي براي محاكمه متهمان ترور رفيق حريري از كابينه خارج شده اند اظهار داشت:هدف ما هرگز به تعطيل كشاندن دادگاه نيست و چنين اتهاماتي واقعاً مسخره است.در همين حال با توجه به اينكه پس از اظهارات مقامات حزب الله مبني بر برپايي راهپيمايي مخالفان دولت هواداران اين جنبش در انتظار زمان راهپيمايي هستند ديروز تلويزيون المنار وابسته به حزب الله اعلام كردكه به زودي اين جنبش اقدامات غافلگير كننده اي خواهد داشت كه از استعفاي وزرا نيز غافلگيرانه تر خواهد بود. اين تلويزيون توضيحات بيشتري در اين خصوص نداد.

گفتگوي بلر و مشرف در پاكستان
002325.jpg
گروه بين  الملل - توني بلر نخست وزير انگليس كه به پاكستان سفر كرده است، ديروز در پايان مذاكرات با پرويز مشرف، رئيس جمهور پاكستان با محور مبارزه با تروريسم به ويژه در افغانستان در يك كنفرانس خبري مشترك با مشرف گفت، در صورتي كه حمايت بيشتري از ميانه روها در جنگ عليه تروريسم صورت نگيرد، جنگ عليه افراط گرايي با شكست مواجه خواهد شد.
به گزارش آسوشيتدپرس بلر در كنفرانس مشترك مطبوعاتي اش با ژنرال پرويز مشرف گفت، نيروهاي انگليسي براي جلوگيري از گسترش افراط گري در افغانستان به جنگ با طالبان ادامه خواهند داد.
بلر در جريان ديدارش از شهر لاهور در  شرق پاكستان تصريح كرد، آنچه كه در افغانستان اتفاق افتاده يكي از مظاهر تروريسم است كه سال ها وجود داشته و شكست دادن آن زمان زيادي مي برد.
نخست وزير انگليس خاطرنشان كرد: برقراري دموكراسي و توسعه و حل بحران اسرائيل - فلسطين براي تضمين پيروزي ميانه روها در برابر افراطيون حياتي است.
بلر گفت: شكست در اين ميدان به معناي شكست ماست، ولي ما نبايد شكست بخوريم.
مشرف نيز اظهار داشت: پاكستان براي جلوگيري از حمايت افراطيون پاكستاني از جنگ در افغانستان هر آنچه در توان دارد بكار مي گيرد.
وي در عين حال تاييد كرد كه دولت وي براي ريشه كن كردن اين تهديد بايد بيشتر تلاش كند.
مشرف افزود: مشكل طالبان مشكل افغانستان است كه از سوي برخي عناصر در پاكستان مورد حمايت قرار مي گيرد، ما بايد به سهم خود به اوضاع سر و سامان دهيم. در همين حال خبرگزاري فرانسه گزارش داد: رهبران دو كشور اذعان داشتند كه در سال هاي آتي نيز همكاري نزديكي در مبارزه با تروريسم خواهند داشت.
در بيانيه  مشتركي كه پس از گفت وگوي سران دو كشور انگليس و پاكستان در لاهور منتشر شد، آمده است: بلر و مشرف توافق كردند كه كشورهايشان بايد بيش ازپيش در زمينه مبارزه با تروريسم همكاري نزديك داشته باشند.
به عنوان بخشي از اين همكاري لندن طي سه سال آينده كمك عمراني خود به پاكستان را به 480 ميليون پوند ( 909 ميليون دلار)  خواهد رساند كه بيش از دو برابر مقدار كنوني است.
مشرف و بلر توافق كردند تا همكاري هاي وزارتخانه  كشور و سرويس هاي اطلاعاتي دو طرف در زمينه  مبارزه با تروريسم افزايش يابد.
رهبران دو كشور هم چنين متعهد شدند كه با قاچاق مواد مخدر مهاجرت غيرقانوني و جرايم سازماندهي شده  بين المللي مبارزه كنند.
انگليس اعلام كرد كه براي مبارزه با قاچاق مواد مخدر دو هلي كوپتر mi-17 به نيروهاي پليس مبارزه با مواد مخدر پاكستان تحويل داده خواهد شد.
سرويس اطلاعات و پليس انگليس طي ماه هاي اخير نسبت به نقش پاكستان در به افراط كشاندن اتباع مسلمان انگليسي كه به سرزمين آبا و اجدادي شان سفر مي كنند، ابراز نگراني كرده  است.
در ماه اوت امسال چندين تن از جمله يك انگليسي پاكستاني تبار به اتهام دست داشتن در توطئه  نافرجام انفجار هواپيماي مسافربري انگليسي با مواد انفجاري مايع دستگير شدند.
توني بلر كه اغلب خواستار توجه بيشتر غرب به گسترش اسلام ميانه رو است هم چنين ديشب با علماي اسلامي پاكستان ديدار و از يك مسجد بازديد كرد. وي همينطور با شوكت عزيز همتاي پاكستاني خود ديدار و گفت وگو خواهد داشت.

كردستان عراق به آمريكا پايگاه نظامي مي دهد
گروه بين الملل- دولت خودمختار كردستان عراق اعلام كرد كه به ارتش آمريكا پايگاه نظامي مي دهد. اين موضوع را قباد طالباني سخنگوي دولت خودمختار كردستان عراق در يك كنفرانس خبري اعلام كرد.
دولت خودمختار كردستان عراق به رياست مسعود بارزاني چندي پيش در اقدامي غيرعادي دستور داد تا پرچم عراق را از ساختمان هاي دولتي اين منطقه برداشته و به جاي آن از پرچم كردستان عراق استفاده شود كه اين موضوع با واكنش مقامات دولت عراق و گروه هاي سياسي در اين كشور مواجه شد.
قباد طالباني دراين نشست خبري با اظهار اينكه كردها همپيمان آمريكا هستند گفت: ما هيچ مخالفتي با ايجاد پايگاه هاي نظامي آمريكا در كردستان نداريم.
اين سخنان در حالي از سوي مقامات كردستان عراق اعلام مي شود كه طبق قانون اساسي عراق تصميم در خصوص چنين اقدامي تنها برعهده مجلس عرا ق است.چندي پيش نيزجلال طالباني رئيس جمهور عراق در سفر به آمريكا به صورت تلويحي چنين موضوعي را مطرح كرده بود كه با واكنش شديد احزاب عراقي مواجه شد.

هنري كيسينجر:
آمريكا بايد از ميان دو گزينه ثبات و
دموكراسي در عراق يكي را انتخاب كند
ايسنا: هنري كيسينجر، وزير امور خارجه پيشين آمريكا كه در حال حاضر به بوش و چني مشاوره مي دهد، نتيجه گرفت كه آمريكا بايد از ميان دو گزينه ثبات و دموكراسي در عراق يكي را انتخاب كند اما دموكراسي مورد نظر وي در حال حاضر دور از دسترس است.
هنري كيسينجر، وزير امور خارجه پيشين آمريكا گفت: فكر مي كنم اين موضوع از ابتدا در عراق صحت داشت.وي بااشاره به درگيري هاي قومي در عراق افزود: تكامل دموكراسي معمولا به تدريج در كشورها صورت مي گيرد.

بوش و رهبران چهار كشور آسيايي
از مشوق هاي جديد براي كره شمالي خبر دادند
گروه بين الملل - جورج بوش رئيس جمهور آمريكا كه براي شركت در نشست همكاريهاي اقتصادي آسيا و اقيانوسيه در هانوي پايتخت ويتنام به سر مي برد ديروز در چندين نشستي كه در حاشيه اين اجلاس و با حضور هم پيمانان آسيايي آمريكا و پشت درهاي بسته برگزار شد به همراه اين رهبران آسيايي اعلام كردند كه امتيازات جديدي براي توقف برنامه هسته اي كره شمالي به اين كشور پيشنهاد خواهند داد. اما شرط برخورداري از همه اين امتيازات اين است كه كره شمالي در دور جديد مذاكرات شش جانبه هسته اي با خلع سلاح فوري خود اعلام موافقت كند.
روزنامه نيويورك تايمز به نقل از مقامات آمريكايي نزديك به اين مذاكرات نوشت، بوش در ديدار با رهبران چهار كشور ژاپن،  كره جنوبي، چين و روسيه كه از طرفهاي مذاكرات شش جانبه هسته اي كره شمالي هستند درباره سه گامي صحبت كردند كه آمريكا و آسيا از كره شمالي مي خواهد بدون فوت وقت آنها را بردارد. تعطيلي فوري راكتور 5 مگاواتي كره شمالي، بسته شدن تاسيسات بازفرآوري توليدكننده سوخت پلوتونيوم و بازرسي هاي فوري بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي سه گامي هستند كه دولت بوش و همسايگان آسيايي كره شمالي از اين كشور درخواست كرده اند.
در پايان نشست بوش و هوجين تائو رئيس جمهور چين كه در هتلي متعلق به كره جنوبي در شهر هانوي برگزار شد، دو طرف در مقابل خبرنگاران به تشريح نتايج اين نشست پرداختند. در اين كنفرانس
برخلاف انتظار خبرنگاران، هو هيچ اشاره اي به موضوع كره شمالي نكرد و فقط درباره مذاكرات تجاري اش با رئيس جمهور آمريكا با خبرنگاران گفتگو كرد.
بقيه در همشهري آنلاين

نگاه
اسرائيل و چالش هاي پس از جنگ
علي كدخدازاده
اسرائيل هرگز گمان نمي كرد تجاوز سي و سه روزه به لبنان چنين ابعاد گسترده اي پيدا كند. ماحصل اين حمله نه تنها افزايش اقتدار حزب الله در لبنان بود بلكه باعث تحولات اساسي درون سيستم نظامي اين رژيم و انجام تغييرات مهم در ساختار مديريت نظامي اسرائيل شد.
به موازات اين تحولات از محبوبيت ايهود اولمرت به حدي كاسته شد كه وي مجبور گرديد براي بقاي دولت خويش با ليبرمن رئيس حزب اسرائيل،خانه ما ائتلاف كند. ائتلافي كه با مرام نامه حزب كاديما به عنوان يك جريان واقع گرا (در فضاي سياسي اسرائيل) تناقض داشت. اما اين همه تاثيرات داخلي اين جنگ نيست. در پي ناكامي تل آويو در جنگ لبنان نيروهاي ضد اسرائيلي در جهان عرب و به ويژه فلسطين نيروي تازه اي گرفتند. در فلسطين حماس تا حدود بسيار زيادي از تنگنا خارج شد و علاوه بر اينها اسرائيل نتوانست به رغم تحمل خسارات زياد و تلفات درخور توجه سربازان اسير خود در لبنان و فلسطين را- كه بهانه اين يورش آزادي آنها بود- رها سازد.
اما اين جنگ تبعات خارجي نيز براي اسرائيل داشت. به عنوان مثال ديروز داني ايالون سفير اسرائيل در آمريكا و داني گيلرمن نماينده اين رژيم در سازمان ملل به اولمرت در خصوص وقوع تغيير سياست هاي كاخ سفيد كه به ضرر اسرائيل است هشدار دادند.
در اين يادداشت آمده است كه شماري از دوستان اسرائيل در كاخ سفيد به زودي كنار گذاشته خواهند شد و برخي سياستمداران بي طرف و حتي متنفر از اسرائيل جاي آنها را خواهند گرفت. ظاهراً گرچه آمريكا قطعنامه شوراي امنيت عليه اسرائيل را وتو كرد اما نماينده آمريكا در سازمان ملل تا آخرين دقايق موضع كشورش را اعلام نكرده بود كه به نظر ديپلمات ها اين امر نشانه نارضايتي واشنگتن از رفتار و عملكرد ارتش اين رژيم است. به گزارش روزنامه الشرق الاوسط كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا در نشست اخير با اولمرت با انتقاد از او گفت كه آمريكايي ها احساس مي كنند اسرائيل فريبشان داده است زيرا واشنگتن چك سفيد براي انجام هر اقدامي به تل آويو داده بود اما نتيجه اي عايدش نشد.
در همين حال اگرچه قطعنامه قطر در محكوميت كشتار بيت حانون توسط آمريكا در شوراي امنيت سازمان ملل وتو شد اما در مجمع عمومي سازمان ملل با رأي اكثريت كشورهاي جهان از جمله دول غربي به تصويب رسيد و به همين دليل است كه سفير اسرائيل در سازمان ملل در واكنش به رأي مثبت فرانسه به اين قطعنامه ديروز از پاريس به عنوان متحد تروريست ها نام برد.
اين وقايع در شرايطي محقق مي شود كه شنبه شب پانزده  هزار ايتاليايي در رم عليه سياست هاي سركوبگرانه اسرائيل در فلسطين تظاهرات كردند.
اين شواهد نشانگر آن است كه اسرائيل وارد چالش هاي پردردسري شده كه هرگز گمان نمي كرد با حمله به لبنان گرفتار آن شود.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |