دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۷ - Nov 20, 2006
بررسي كارت هاي هوشمند الكترونيكي و انواع آن
هميان هاي مجازي
علي سفيدپور
002208.jpg
با افزايش روزافزون گردش هاي مالي و انجام تجارت هاي بين المللي، هزينه توليد ، نگهداري و تبديلات ارزي براي كشورها بار گزافي را در پي داشت، براي همين در كنار روند رو به رشد فناوري، تشكيل مفهومي در بر گيرنده پول مجازي، با استفاده از ابزار الكترونيكي، باعث پيدايش تحولي در صنعت بانكداري و گرايشي با عنوان تجارت الكترونيكي گرديد. در اين ارتباط استفاده از ابزاري جهت بهره برداري از اين خدمات نظير كارت هاي خريد، ترمينال هاي خريد، دستگاه هاي خودپرداز و كيوسك هاي اطلاع رساني متداول شد و مفاهيم نويني مرتبط با آنها گسترش يافت.
كارت و انواع آن
نخستين ابزاري كه جهت استفاده در پرداخت هاي الكترونيكي در اختيار افراد متقاضي قرار مي گيرد كارت هاي پرداخت است. جنس اين كارت ها معمولاً از پي وي سي است كه مقاومت خوبي دارد. در ديدگاه اول، كارت ها از لحاظ پذيرش در دستگاه كارت خوان به دو دسته تماسي و غيرتماسي تقسيم مي شوند، در كارت هاي تماسي براي برقراري ارتباط كارت با دستگاه كارت خوان، قسمتي از كارت كه حاوي اطلاعات است لزوماً بايد درون دستگاه كارت خوان قرار بگيرد و Head دستگاه كارت خوان با آن در تماس فيزيكي باشد. در صورتي كه در كارت هاي غيرتماسي اين ارتباط از طريق امواج راديويي صورت گرفته و با توجه به نوع كارت و كارت خوان انتخاب شده، كارت مي تواند با فواصل مختلف از كارت خوان قرار بگيرد. اخيراً نوع ديگري از كارت ها نيز مورد توجه قرار گرفته كه به كارت هاي هيبريد مشهورند. اين كارت ها در حقيقت ماهيت جديدي نداشته و تنها از تركيب چند تكنولوژي ساخته شده اند. به عنوان نمونه در يك نوع از كارت هاي هيبريدي، كارت علاوه بر داشتن قابليت غيرتماسي، چيپ هم دارد و توانايي استفاده در سيستم هاي تماسي نيز دارد.
كارت هاي تماسي
همان طور كه گفته شد، كارت هاي تماسي به طور مستقيم با كارت خوان در تماس بوده و اطلاعات از طريق Head كارت خوان به آنها منتقل مي شود ، لذا به طور نسبي امنيت بيشتري نسبت به كارت هاي غيرتماسي دارند و اكثر كارت هاي بانكي و مالي را شامل مي شوند. از انواع اين كارت ها مي توان به كارت هاي مغناطيسي و كارت هاي چيپ دار اشاره كرد كه طيف وسيعي از كارت هاي امروزي را پوشش مي دهند. در كارت هاي مغناطيسي اطلاعات بر روي نوار سياه رنگي كه بر روي كارت است، به صورت مغناطيسي نوشته و خوانده مي شود، اين نوار خود شامل سه تراك است كه بر روي هر كدام از آنها اطلاعات خاصي نوشته مي شود. در طرف مقابل، كارت هاي چيپ دار از يك چيپ مدار مجتمع (IC) تشكيل شده كه اين چيپ مي تواند شامل يك حافظه تنها و يا يك حافظه به همراه يك ميكروپروسسور باشد. كارت هايي كه تنها از يك حافظه تشكيل شده باشند، كارت هاي حافظه نام دارند كه معمولاً براي نگهداري اطلاعات از آنها استفاده مي شود و امنيت بيشتري نسبت به كارت هاي مغناطيسي دارند، در سويي ديگر كارت هاي پردازنده دار (هوشمند) قرار دارند كه به جز حافظه ياد شده از مزاياي يك ميكروپروسسور نيز سود مي جويند و بدين ترتيب از لحاظ امنيتي ضريب بسيار بالاتري را دارند و طبيعتاً از قيمت بالاتري نيز برخوردارند.
كارت هاي مغناطيسي
اولين كارت هايي كه به طور گسترده در زمينه تجارت الكترونيك و به عنوان كارت هاي بانكي مورد استفاده قرار گرفت كارت هاي مغناطيسي بودند. اين كارت ها كه با قرارگرفتن يك نوار مغناطيسي بر روي كارت هاي پي وي سي ايجاد مي شوند، به علت محدوديت هاي فيزيكي موجود حجم اطلاعاتي زيادي را شامل نمي شوند. نوار مغناطيسي روي اين كارت ها بنا به استاندارد ايزو 7811 از سه تراك تشكيل شده است كه اطلاعات ويژه اي بر روي هر تراك ثبت مي شود. تراك 1 كارت معمولاً شامل اطلاعاتي از قبيل نام دارنده و شماره حساب شخص است و ساير اطلاعات كنترلي نيز بر روي تراك هاي ديگر قرار دارد. در برخي از خودپردازهاي بانك ها نوشتن بر روي تراك ها نيز ممكن است. اين كارت ها به دو دسته اصلي تقسيم مي شوند: HiCo و LoCo. كارت هاي HiCo از كيفيت بهتري نسبت به كارت هاي LoCo برخوردار بوده و تأثيرات كمتري در استفاده مداوم ، همجواري با كارت هاي ديگر و ميدان هاي مغناطيسي مي پذيرند. همچنين بر اساس آزمايشات انجام شده، درصد صحيح خوانده شدن اطلاعات در نوع HiCo بسيار بيشتر از نوع ديگر بوده و با وجود هزينه بيشتر آن ، به صرفه تر هستند.
به علت امنيت پايين تر اين كارت ها نسبت به كارت هاي هوشمند و سهولت خواندن تراك  هاي موجود بر روي آنها و توانايي كپي كردن اطلاعات آنها روي كارت ديگر (كپي كردن كارت) ، غالباً از اين كارت ها در ارتباطات آنلاين و يا به عنوان كارت هاي شناسايي روزمره استفاده مي گردد.
كارت هاي حافظه
كارت هاي حافظه (Memory Cards) در حقيقت كارت هاي چيپ داري هستند كه تنها از يك حافظه تشكيل شده اند، كه اين حافظه مي تواند غير قابل شارژ يا با قابليت شارژ نيز باشد. به علت عدم وجود پردازنده كنترلي امنيت اين كارت ها كمتر از كارت هاي هوشمند بوده ولي همچنان با تمهيدات در نظر گرفته شده امنيت بيشتري نسبت به كارت هاي مغناطيسي دارند. اين كارت ها براي استفاده در تلفن هاي عمومي و پاركومترها مصرف مي شوند.

كارت هاي هوشمند
يكي ديگر از انواع كارت هاي چيپ دار، كارت هاي هوشمند است كه معمولا متشكل از پردازنده اي جهت انجام امور كنترلي، حافظه اي فقط خواندني شامل سيستم عامل كارت (ماسك) و حافظه اي تا 64 كيلوبايت جهت استفاده هستند. به علت وجود برنامه هاي كنترلي موجود و ساختار موجود در آنها ضريب امنيتي اين كارت ها بسيار فراتر از كارت هاي مغناطيسي است.
كارت هاي هوشمند از لحاظ ساختار داده اي موجود در آنها به دو دسته Data Card و Applicatio Card تقسيم مي شوند. در دسته اول تنها فايل هاي داده اي ايجاد و قابليت ذخيره سازي دارند، در صورتي  كه در نوع دوم كارت قابليت ذخيره سازي يك برنامه كاربردي ، اجرا و ذخيره سازي نتايج آن را دارد.
در دسته بندي ديگري، كارت هاي هوشمند را مي توان به دو دسته كارت هاي كاربردي و كارت هاي SAM تقسيم كرد كه كارت هاي كاربردي براي استفاده پس از آماده سازي در اختيار مشتري قرار مي گيرد، در صورتي كه كارت هاي SAM به علت وجود الگوريتم هاي پيچيده امنيتي براي نگهداري كليدهاي لازم درون دستگاه كارت خوان قرار مي گيرد و مسلماً قيمت بيشتري دارند.
كارت هاي غيرتماسي
در كارت هاي غيرتماسي انتقال اطلاعات و تمامي ولتاژهاي مورد نياز به صورت بي سيم از طريق سيگنال هاي RF (فركانس هاي راديويي) و روش هاي تزويج القايي صورت مي گيرد. سيستم هاي RFID ( Radio Frequecy Idetificatio ) در ابتدا براي مسيريابي ، تشخيص موقعيت اجسام و مكان سنجي استفاده گرديد و بر حسب مسافت و برد لازم دو نوع Passive و Active به وجود آمد كه تفاوت اصلي در اين موارد وجود باتري (منبع تغذيه) در نوع Active براي افزايش طول برد بود. در حال حاضر در دنياي كارت هاي غيرتماسي، با توجه به استفاده هاي مكرر، ابعاد كارت ها و عدم نياز به برد و مسافت بالا از نوع Passive اين سيستم ها استفاده مي شود و لذا محدوديت هايي بر اساس فركانس كاري و طول موج در اين سيستم ها ايجاد مي شود.

شخصي سازي كارت ها
با افزايش استفاده روزمره از كارت ها ، شخصي سازي آنها نيز دچار تحولات شگرفي شده  است. امروزه ثبت لوگوهاي زيبا و جذاب در كنار موضوعات تبليغاتي نقش بزرگي در جذب مشتري و چرخه كارت ايفا مي كند. عمليات و مراحل تبديل يك كارت خام سفيد كه از شركت توليد كننده كارت تحويل گرفته مي شود به كارتي كه در دسترس افراد استفاده كننده قرار مي گيرد و مشخصات فردي دارنده كارت و شركت صادر كننده را در بر دارد، شخصي سازي كارت مي گويند. طبيعي است كه شخصي سازي از فازهاي گوناگون تشكيل يافته و از مراحل بسيار مهم در صدور كارت است.
يكي از جديدترين تكنولوژي هايي كه امروزه براي شخصي سازي مورد استفاده قرار مي گيرد، ثبت متن و يا لوگوي خاصي كه معمولاً نشان دهنده شركت صادر كننده كارت است بر روي قسمت مركزي كارت با ليزر است. به علت شرايط ويژه و هزينه بالاي اين تكنولوژي تعداد دستگاه هاي شخصي سازي محدودي از آن سود مي جويند كه مي توان از DataCard به عنوان مهم ترين آنها ياد كرد.
چاپ بر روي كارت
يكي از متداول ترين مراحل شخصي سازي كارت، چاپ لوگوي شركت صادر كننده، نام فرد استفاده كننده، عكس فرد استفاده كننده، تبليغات و ساير اطلاعات درخواست شده بر روي كارت است كه به علت مواد تشكيل دهنده كارت ها (پي وي سي) از چاپگرهاي مخصوص كارت با ريبون هاي متفاوت استفاده مي شود.
امروزه چاپگرهاي جديد امكان بارگذاري دسته اي كارت ها ، دريافت دسته اي اطلاعات لازم و حتي چاپ همزمان دو روي كارت را دارند. بديهي است كه هم زمان با خواندن اطلاعات چاپي از فايل يا پايگاه داده موجود و چاپ كارت ها، گزارشي نيز از مراحل انجام گرفته در نرم افزار لازمه توليد و نگهداري مي شود. همچنين اين چاپگرها به علت وجود چيپ و نوار مغناطيسي روي كارت ها ، قابليت تعريف و چاپ بر روي قسمت هاي خاصي از كارت بدون لطمه زدن به ساير قسمت ها را دارد و معمولاً چاپ آنها به صورت حرارتي و با تركيب رنگ هاي اصلي صورت مي گيرد. پس از اتمام چاپ رنگي كارت نيز در صورت نياز برخي از چاپگرها قابليت چاپ هولوگرام و يا يك لايه محافظ (لامينيت) طرح دار بر روي كارت براي جلوگيري از فرسايش رنگ چاپ شده بر اثر استفاده روزمره را دارند.
چاپ برجسته (Embossig )
از اين تكنولوژي معمولاً براي درج برجسته نام مشتري، شماره حساب مشتري و تاريخ انقضاي كارت مشتري بر روي كارت استفاده مي شود. در دستگاه هاي جديد علاوه بر قابليت تعريف اندازه قلم (Fot)، توانايي تعريف قلم هاي گوناگون نيز تعبيه شده  است، به  صورتي كه دستگاه هاي حاضر توانايي پشتيباني از قلم هاي فارسي را نيز دارند. در ارتباط با محل درج برجسته بر روي كارت نيز استانداردهايي موجود مي باشند ولي در حالت عادي به جز محل خواندن Head محدوديتي براي محل درج وجود ندارد.
رمزنگاري چيپ/مغناطيس
پس از انجام كليه مراحل چاپي در نهايت عمل رمزنگاري چيپ/مغناطيس صورت مي گيرد. در اين مرحله اطلاعات لازم مورد نياز از طريق دستگاه به حافظه كارت انتقال  يافته و كارت براي استفاده آماده مي گردد. در كارت هاي هوشمند از آنجا كه رمزهاي توليد شده و ساير كليدها نيز در اين مرحله بر روي كارت منتقل مي شوند، از الگوريتم ها و تمهيدات ويژه اي براي بالا بردن ضريب امنيتي استفاده مي گردد. در اين قسمت رمز اوليه اختصاص داده شده به مشتري بر روي كاغذهاي مخصوص چاپ و با پوششي مناسب پوشانده مي شود. چون كه رمزها جداگانه و مستقلاً در اين ماجول استفاده مي شوند، معمولاً بين محل نگهداري رمزها و اين قسمت از سخت افزارهاي امنيتي ويژه نظير HSM استفاده مي شود. بديهي است كه پس از چاپ رمزها به هيچ وجه رمزها نگهداري نشده و قابليت دسترسي به آنها وجود ندارد.
پوشش كارت
پس از انجام كليه مراحل و اطمينان از صحت آنها، كارت ها توسط اين ماجول به طور اتوماتيك درون پاكت هاي مخصوص از قبل چاپ شده قرار گرفته كه حاوي نام صاحب كارت، مشخصات، آدرس و بروشرهاي لازم جهت استفاده است.

خبـر
ابررايانه اي با هزار تريليون محاسبه در ثانيه
گروه علمي فرهنگي- آي بي ام با همكاري وزارت انرژي آمريكا ابررايانه اي توليد مي كند كه در زمان فعاليت 30برابر سريعتر از سريعترين ابررايانه فعلي جهان، يعني ابررايانه بلوجين/ال خواهد بود.
به گزارش تك وب، اداره علوم و همچنين سازمان ملي امنيت هسته اي آمريكا SA كه هر دو زيرنظر وزارت انرژي اين كشور هستند، در پنج سال آينده ?? ميليون دلار از ?? ميليون دلار مورد نياز براي طراحي اين ابررايانه قدرتمند را تامين خواهند كرد و آي بي ام نيز 35ميليون دلار در اين طرح سرمايه گذاري خواهد كرد. براي ساخت ابررايانه جديد از ساختاري برگرفته از ساختار ابررايانه هاي خانواده بلوجين آي بي ام استفاده مي شود.
هم اكنون ابررايانه بلوجين/ال كه در آزمايشگاه ملي لارنس ليورمور آمريكا نصب شده با سرعت محاسباتي 6/280 ترافلاپ سريعترين ابررايانه جهان بوده و ابررايانه يي سرور بلوجين سلوشن در مركز تحقيقات توكاس واتسون همين شركت، با سرعت 2/91ترافلاپ سومين ابررايانه سريع جهان محسوب مي شود.
لينتون اف. بركس مدير سازمان امنيت هسته اي آمريكا اعلام كرد ابررايانه ها در زمينه بررسي ايمني و قابل اطمينان بودن سلاح هاي هسته اي قديمي داراي اهميت بسيار زيادي بوده و نياز به آزمايش هاي هسته اي زيرزميني را منتفي مي كنند و به علاوه شبيه سازي هاي فرايند هاي پيچيده زيستي، شيميايي و فيزيكي را ممكن مي سازند.
ابررايانه جديد كه تا پنج سال آينده توسط آي بي ام ساخته مي شود سرعتي بيش از يك پتافلاپ خواهد داشت و يا به عبارتي قادر به انجام بيش از هزار تريليون محاسبه در هر ثانيه خواهد بود.

پردازنده هاي سيليكوني رايانه ها 35 ساله شدند
002214.jpg
گروه علمي فرهنگي- 35سال پيش، اينتل در روز چهاردهم نوامبر 1971 نخستين پردازنده رايانه اي خود را با نام اينتل 4004 به بازار داد. به همين مناسبت موزه تاريخ رايانه در ماونتن ويو آمريكا مراسمي جهت بزرگداشت 35 سالگي تراشه هاي سيليكوني رايانه اي برگزار كرد.
پردازنده ها در حقيقت مغز اصلي رايانه ها و بسياري از تجهيزات الكترونيكي امروزي محسوب مي شوند و مهمترين بخش از محاسبات رايانه اي در آنها صورت مي گيرد. اينتل نخستين پردازنده سيليكوني خود را به سفارش يك شركت ژاپني سازنده ماشين حساب به نام بيزي كام (Busicom) توليد كرده بود.
بيزي كام با استفاده از اين پردازنده ماشين حسابي به نام بيزي كام -??? پي اف توليد كرد و ??? هزار عدد از اين دستگاه را در جهان فروخت.
پردازنده اينتل ???? با ابعاد ? سانتيمتر در 5/4سانتيمتر با توان محاسباتي مشابه با توان محاسباتي نخستين رايانه جهان به نام انياك بود.
رايانه انياك كه چند سال قبل از پردازنده اينتل ???? ساخته شده بود، به جاي يك پردازنده، از ?? هزار لامپ خلاء استفاده مي كرد و داراي ابعادي مشابه ابعاد يك اتاق متوسط بود. اينتل كه همچنان يكي از مهمترين سازندگان پردازنده هاي رايانه اي جهان محسوب مي شود، در ماه جاري نسل جديد پردازنده هاي چهار هسته اي خود را نيز به بازار داده است.
پردازنده هاي ? هسته اي فعلي اينتل هم اكنون ??? ميليون ترانزيستور دارند كه اين تقريبا ??? هزار برابر تعداد پردازنده هاي مورد استفاده در پردازنده اينتل ???? در سال ???? است.

نوآوري
كتابخانه تان را
همراه داشته باشيد
002211.jpg
گروه علمي فرهنگي- نرم افزار كتيبه براي انتشار كاملا فارسي انواع كتاب بر روي تلفن همراه، توليد شده است.
به گزارش همشهري، درحالي كه سرانه كتاب خواني كشور پايين اما رو به بهبود است و تمامي نهادهاي فرهنگي در جهت ارتقاي سطح علمي كشور تلاش مي كنند اما در اين ميان مشكلات فراواني وجود دارد كه تحقق هدف را كمي دشوار مي كنند.
مشكلاتي مانند بالا بودن دغدغه هاي كاري و فكري افراد جامعه و نداشتن زمان فراغت طولاني مدت به صورت پيوسته جهت مطالعه كتاب، مشكلات مختلف تهيه كتاب ها و مسائلي از اين قبيل سبب شده اند كه علي رغم تلاش نهادهاي مختلف و نيز علاقه مندي نسل جوان براي پذيرش طرح هاي گوناگون فرهنگي، روش هاي موجود پاسخگوي نياز جامعه نباشند.
براي رفع اين مشكل، آنچه در نگاه اول به ذهن مي رسد، انتشار الكترونيكي كتاب ها توسط سخت افزاري قابل حمل است اما مشكلي كه در اين بين وجود دارد بالا بودن هزينه توليد چنين سخت افزاري است كه بالطبع، تأثيرات سوء خود را در قيمت تمام شده محصول خواهد گذاشت.
اما با كمي  دقت خواهيم ديد كه نيازي به توليد چنين محصولي نيست. به نظر مي رسد كه تلفن هاي همراه توان سخت افزاري براي انجام اين كار را داشته باشند.
براي همين منظور، گروهي از محققان جوان با همكاري مركز فناوري اطلاعات و ارتباطات پيشرفته دانشگاه صنعتي شريف ( AICTC ) با هدف افزايش سرانه مطالعه كشور نرم افزاري به نام كتيبه را ارائه كرده اند.
حجم بسيار پايين كتاب ها، استفاده از حداقل امكانات تلفن همراه، قابليت نصب و اجراي كاملا فارسي بدون توجه به پشتيباني از زبان فارسي توسط تلفن همراه از ويژگي هاي اين نرم افزار است.
نكات فوق سبب شده اند كه نصب و استفاده از كتيبه توسط طيف گسترده اي از دستگاه هاي تلفن همراه امكان پذير باشد.
اين نرم افزار كه بر پايه تكنولوژي جاوا (j2m) توليد شده، خصوصيات منحصر به فرد زير را دارد:
•اجراي طرح براي اولين بار در ايران
•حجم بسيار پايين كتاب ها در حد چند كيلو بايت
•استفاده از حداقل امكانات دستگاه هاي تلفن همراه
•زبان كاملا فارسي بدون نياز به پشتيباني دستگاه تلفن همراه از اين زبان
•قابليت پشتيباني از زبان هاي خارجي
•قابليت اجرا بر روي بيش از 70 درصد دستگاه هاي تلفن همراه داخل كشور (بيش از 90 درصد تلفن هاي همراه توليد شده در سه سال اخير بدون توجه به شركت توليد كننده)
•داشتن برتري هاي كتاب الكترونيك
•طراحي بر مبناي فرهنگ ايراني اسلامي
•سادگي نصب و استفاده
•كاهش هزينه هاي مطالعه
•دسترسي ساده و سريع به نرم افزار(از طريق اينترنت).

دانش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |