دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۷ - Nov 20, 2006
سنگ هاي كليه هم مثل سنگ ريزه هاي كنار دريا شكل ها و رنگ  هاي متنوع دارند
سنگ هاي رنگين، دردهاي سنگين
دكتر فرنوش صفوي فر
002277.jpg
شايد شما هم در اخبار هفته هاي اخير شنيده باشيد كه مرد هفتادساله اي در نظرآباد به خاطر سنگ مجاري ادراري به اتاق عمل بيمارستان اين شهرستان رفت و با 48سنگ كه از مثانه او خارج شد، از اتاق عمل بيرون آمد. البته در خبرها چيزي از جنس سنگ ها و تجزيه شيميايي آنها نيامده بود و فقط ذكر شده بود كه اين سنگ ها بين يك تا 5/2سانتي متر قطر داشته اند. اين همه سنگ، آدم را ياد سنگريزه هاي كنار دريا مي اندازد كه ناخودآگاه وسوسه اش مي كنند تا موقع قدم زدن در ساحل، يكي يكي آنها را بردارد و در شكل و  اندازه شان دقيق شود. سنگ هاي مجاري ادراري - از كليه گرفته تا حالب و مثانه و ساير ضمائم آن - مي توانند به همين  اندازه متنوع و جالب باشند؛ صد البته نه براي كسي كه آنها را در بدنش حمل مي كند و هرازگاهي بايد با حمله درد تيركشنده اش دست و پنجه نرم كند.
***
بعضي سنگ ها كه مجاري ادراري را مسدود مي كنند و باعث بندآمدن ادرار و درد و سوزش مي شوند، گرد هستند؛ مثل سنگ هاي كلسيمي كه ممكن است از اگزالات يا فسفات كلسيم درست شده باشند. اينها شايع ترين سنگ هاي مجاري ادراري هستند و گردي بعضي از آنها درست شبيه سنگ هايي است كه از اثر جريان آب، لبه هاي صاف پيدا كرده اند. البته همه سنگ هاي كلسيمي،  اين شكل گرد و مدور را ندارند و برخي از آنها ممكن است هنوز همان حالت دندانه دار خود را حفظ كرده باشند.
در نقطه مقابل، سنگ هايي هستند كه در اثر رسوب در منطقه لگنچه كليه ها ساخته مي شوند. لگنچه، جايي از كليه است كه چند مجراي جمع كننده ادراري كه از قسمت غشاي كليه منشأ گرفته اند، محتواي ادراري خود را در آن تخليه مي كنند؛ درست مثل رودخانه هايي كه به يك درياچه مي ريزند. رسوب بعضي يون هاي ادرار در اين منطقه، باعث مي شود سنگ هايي به شكل چندشاخه درست شود. به اين نوع سنگ ها اصطلاحا شاخ گوزني گفته مي شود.
سنگ هاي عفوني
سنگ هاي شاخ گوزني مي توانند جنس هاي مختلفي داشته باشند. يك نوع آنها كه بر خلاف انواع ديگر سنگ ها در خانم ها بيشتر از آقايان شايع است، سنگي است ناشي از عفونت. ميكروب هايي كه اوره مي سازند، سبب قرارگرفتن چند يون يعني آمونيوم، منيزيوم و فسفات در كنار هم مي شوند و آنها را در لگنچه رسوب مي دهند. اين نوع سنگ ها كه استرووايت نام دارند، مصرف آب زياد و ادرار بيشتر باعث دفعشان نمي شود(برخلاف بقيه سنگ ها) و با وجودي كه علتشان عفوني است، با مصرف آنتي بيوتيك هم درمان نمي شوند و تنها راه خلاصي از آنها جراحي است. روش هاي مختلفي براي جراحي و خارج كردن اين سنگ ها وجود دارد كه مناسب ترين آنها در اين مورد خاص، سنگ شكني از راه پوست است.
سنگ هاي شاخ گوزني مي توانند يك جنس ديگر نيز داشته باشند؛ ماده اي به نام سيستئين. نوعي بيماري ژنتيك وجود دارد كه تنها علامتش همين دفع سيستئين و ساخته شدن سنگ هاي سيستئيني است. اين سنگ ها زير ميكروسكوپ قوي، كريستال هاي شش وجهي زيباي تشكيل دهنده شان را به نمايش مي گذارند.
سنگ در بدن چه شكلي ديده مي شود؟
اگر از ظاهر سنگ ها خارج از بدن بگذريم و بخواهيم آنها را وقتي هنوز در داخل بدن و در مجاري ادراري مان حضور دارند تماشاكنيم، باز هم تفاوت هايي را بين آنها مي بينيم. يكي از ساده ترين راه ها براي مشاهده سنگي كه در بدن و در مسير ادرار است ، عكس راديولوژي معمولي است كه با استفاده از اشعه ايكس گرفته مي شود. در اين عكس ها، هر سنگ با نما و جلوه خاصي ديده مي شود و اين براي تشخيص نوع آن، كمك كننده است.
اكثر سنگ ها نمي توانند اشعه ايكس را از خود عبور بدهند، بنابراين عكس شان در راديولوژي به شكل سايه و كدورت مي افتد. سنگ هاي سيستئيني سايه شان كمرنگ تر از بقيه سنگ هاست، به طوري كه راديولوژيست ها به نماي اين نوع سنگ ها نماي شيشه مات مي گويند. بقيه سنگ ها سايه تقريبا مشابهي دارند.
اما در اين ميان، سنگ هايي هستند كه مي توانند اشعه ايكس را از خود عبور بدهند و به همين خاطر عكسشان به جاي اين كه به شكل سايه باشد، به شكل يك منطقه شفاف و روشن تر از بقيه بافت ها از آب در مي آيد؛ مثل استخوان ها كه در عكس راديولوژي نسبت به عضلات، شفاف تر ديده مي شوند. اگر در عكس، چنين نقاط شفافي ديده شود و پاي تشخيص سنگ بيايد وسط، به احتمال قوي سنگ، سنگ اسيداوريكي است. اين سنگ ها اكثرا در مردان ديده مي شود و معمولا در زمينه يك بيماري مثل نقرس به وجود مي آيد. شايد فكر كنيد كسي كه اسيداوريك خونش بالا باشد، از اين نوع سنگ ها در ادرارش پيدا مي شود كه البته بعضي اوقات همين طور هم هست، اما بيشتر بيماران با وجود اسيداوريك خون طبيعي، دچار اين نوع سنگ ها شده اند.
مي توان حدس زد كه آقاي هفتادساله مورد بحث، احتمالا از اين نوع سنگ ها داشته باشد. البته فقط با آناليز دقيق تركيبات سنگ در آزمايشگاه مي توان به تشخيص نهايي و قطعي رسيد اما نكته مهم، آن است كه سنگ هاي مثانه كه باز هم اغلب در آقايان ديده مي شوند، معمولا از جنس اسيداوريك و اورات آمونيوم هستند. در مرحله بعد، ممكن است سنگ هايي از جنس اگزالات كلسيم در مثانه به وجود آيد.
آقاياني كه دچار سنگ هاي مثانه مي شوند، به احتمال قوي، يك مشكل زمينه اي دارند. غير از نقرس، مشكل ديگري كه در مثانه سنگ مي سازد و شيوع بالايي هم دارد، بيماري هيپرپلازي خوش خيم پروستات است كه در سنين بالا اتفاق مي افتد. اين بيماري باعث راكدشدن جريان ادرار مي شود و به اين ترتيب، يون هاي موجود در آن را رسوب مي دهد(مثل وقتي كه مقداري ماسه را در يك ليوان آب بريزيد و هم بزنيد. تا وقتي آب به هم زده مي شود، ماسه ها هم داخل آن حركت مي كنند اما به محض آن كه هم زدن قطع شود و آب ساكن بايستد، ماسه ها كف ليوان جمع مي شوند).
نكته ديگري كه در اين مورد خاص وجود دارد، آن است كه سنگ هاي مثانه معمولا به صورت منفرد ديده مي شوند و فقط در 25درصد موارد، سنگ هاي متعدد در كنار هم در مثانه قرار مي گيرند. بنابراين، اين كه 48تا سنگ با هم در يك مثانه جمع شده باشد، باز موضوع را بيشتر قابل توجه مي كند.
خطرهاي سنگي
همان طور كه حتما تا حالا متوجه شده ايد، انواع و اقسام گوناگوني از سنگ ها ممكن است راه عبور ادرار را ببندند و باعث درد شديد شوند. علاوه بر درد، تغيير مسير ادرار نيز اتفاق مي افتد؛ يعني به جاي اين كه از كليه به سمت پيشابراه حركت كند، چون راهش بسته شده است، به طرف كليه پس زده مي شود و در آن جمع مي شود. اگر به اين مشكل، زود رسيدگي نشود، كليه غرق شده در ادرار به تدريج از كار مي افتد و كار دستمان مي دهد. اين نشان مي دهد مشكل سنگ ها به اندازه كافي جدي است و بايد براي درمان به موقع آن چاره اي يافت.
با توجه به تنوع شكل و جنس سنگ ها مي شود حدس زد كه علت ساخته شدن هر كدام، با ديگري فرق دارد و چون علت متفاوت است، درمان هاي متفاوتي براي هر كدام وجود دارد. اين كه چه درماني - اعم از درمان هاي دارويي يا درمان هاي جراحي - براي ازبين بردن سنگ انتخاب شود، به علت تشكيل آن برمي گردد. اما به عنوان يك اصل كلي، همه مي دانيم كه نوشيدن مايعات بيشتر، حتي تا 12ليوان آب در شبانه روز - طوري كه مجبور شويم شب ها هم براي رفتن به دستشويي بيدار شويم - مفيد است، چرا كه باعث رقيق شدن ادرار و كم شدن خطر تشكيل سنگ در افراد مستعد مي شود.
عوامل سنگ ساز
اگر با اين حرف ها نگران شده ايد كه نكند شما هم صاحب سنگ هاي ريز و درشت باشيد، با بعضي از مهم ترين عواملي كه باعث مي شود احتمال سنگ سازي در مجاري ادراري فردي بيشتر از بقيه باشد، آشنا شويد:
۱ - دفع كريستال در ادرار: البته بعضي كريستال ها مثل كريستال هاي سيستئين يا استرووايت، به هر مقدار كه در ادرار باشند، غيرطبيعي اند و حضور آنها در ادرار نوعي دفع سنگ محسوب مي شود. در مورد بقيه مثل فسفات يا اگزالات، احتمال تشكيل سنگ با ديدن آن در ادرار قوت مي گيرد.
۲ - نوع زندگي اي كه معمولا در شهرهاي صنعتي رواج دارد، مثل رژيم غذايي پرچربي، مصرف پروتئين حيواني و قند زياد و فيبر و پروتئين گياهي كمتر و همين طور مصرف زياد سديم(نمك طعام) و تحرك كم هم از عوامل خطر سنگ سازي محسوب مي شود.
۳ - آب و هواي گرم باعث زيادشدن عرق و دفع بيشتر آب بدن مي شود. به اين ترتيب، غلظت ادرار بيشتر مي شود و احتمال رسوب يون هاي موجود در آن بالا مي رود.
۴ - سابقه فاميلي مثبت: آنها كه در اقوام درجه يك خود كسي را دارند كه سنگ داشته، به احتمال بيشتري دچار اين مشكل مي شوند.
۵ - مصرف برخي داروها مثل انواعي از داروهاي ضدفشار خون هم در درازمدت ممكن است سبب تشكيل برخي سنگ ها شود.

دو اپيزود از يك كنگره
دكتر عليرضا آشوري
002280.jpg
رشته جراحي دهان و فك و صورت يكي از رشته هاي تخصصي دندانپزشكي و تنها رشته بيمارستاني آن محسوب مي شود. رشته اي كه بدون شك سقف رشته هاي دندانپزشكي بوده و عمدتاً آخرين مرجع براي درمان برخي از پيچيده ترين بيماري هاي رشته دندانپزشكي است. سومين كنگره انجمن جراحان دهان و فك و صورت چندي پيش در تهران برگزار شد.
كنگره قبلي اين انجمن كه دو سال قبل برگزار شد، يكي از بهترين كنگره هاي تخصصي دندانپزشكي طي چند سال گذشته بود و با توجه به پيشينه اي كه ذكر شد، انتظار تكرار موفقيت چشمگير كنگره قبلي وجود داشت. سومين كنگره انجمن جراحان دهان و فك و صورت تا حدودي توانست به اين مقصود دست يابد.
اپيزود يكم
وقتي خبر برگزاري يك كنگره تخصصي را مي شنويم يك سئوال هميشگي در ذهن نقش مي بندد و آن اينكه كنگره مذكور تا چه حد قابل استفاده خواهد بود؟ بخصوص اين پرسش وقتي اهميت مي يابد كه يك دندانپزشك يا پزشك عمومي طرف صحبت باشد. به هر حال تكليف يك متخصص كمابيش روشن است؛ وقتي كنگره تخصصي رشته اي برگزار مي شود، طبعاً متخصصان براي تنها همايش ويژه رشته خود دور هم جمع مي شوند تا از آخرين دستاورد هاي تخصصي رشته مطلع شده و به تبادل يافته ها و اطلاعات جديد با ساير همكاران بپردازند.مثلاً در مورد كنگره جراحان دهان و فك و صورت اين قضيه مي تواند بررسي پيشرفته ترين روش هاي جراحي تصحيحي فك يا درمان پيچيده ترين شكستگي هاي ناحيه فك و صورت و يا حتي نتايج آزمايش نوعي از مواد قابل كاربرد جراحي روي حيوانات آزمايشگاهي باشد. روي ديگري از اين قضيه به تبادل اطلاعات با ساير رشته هاي تخصصي مرتبط باز مي گردد كه در اين كنگره بيشتر از تمام كنگره هاي سال هاي اخير دندانپزشكي به آن بها داده شده بود؛ به شكلي كه حجم نسبتاً زيادي از سخنراني هاي كنگره به اين مسئله اختصاص داشت و توسط متخصصان رشته هايي نظير بيهوشي،گوش و حلق و بيني، چشم پزشكي و اعصاب ارائه شد.
دكتر بيژن اخوان آذري متخصص خوشنام و شناخته شده رشته جراحي دهان و فك و صورت و دبير علمي انجمن جراحان دهان و فك و صورت در اين زمينه مي گويد: تعامل با متخصص بيهوشي براي هر جراحي ضروري است چون قدم اول هر درمان جراحي محسوب مي شود. از سوي ديگر موارد متعددي پيش مي آيد كه بيماري با چندين مشكل به جراحي نياز پيدا مي كند و لازم است چند جراح با هم بيمار را جراحي كنند. چنين شرايطي به خصوص در بيماراني كه دچار تروما(صدمه) شده اند به وفور اتفاق مي افتد. پس لازمه يك درمان صحيح و كامل همفكري و همكاري جراحان با يكديگر است. ما در چنين كنگره هايي مي توانيم با ساير همكاران جراح به تبادل اطلاعات بپردازيم تا در نهايت درمان مناسبي براي بيمار انجام دهيم چون جراحي عمدتاً درماني مولتي ديسيپلينري(چند وجهي و چند تخصصي) است. دكتر حسين بهنيا، دبير علمي كنگره نيز مي گويد: به روز شدن اطلاعات همكاران در زمينه رشته هاي تخصصي مرتبط براي انجام درماني مناسب ضروري است، در اين صورت مي توان با اشراف كامل بر تمام جنبه هاي مرتبط با درمان يك بيمار و تبادل نظر با ساير متخصصان درگير در اين امر اعم از بيهوشي، گوش و حلق و بيني و بقيه رشته ها كه ارتباط نزديكي با رشته ما دارند، بهترين درمان ممكن طراحي و اجرا شود. اين مسائل به بهترين شكل مي تواند در چنين كنگره هايي به بحث و تبادل نظر گذاشته شود و يكي از اصلي ترين اهداف ما در اين كنگره دستيابي به همين مسئله بود.
با چنين رويكردي ارائه مقالات كاملاً تخصصي در كنگره امري واضح به نظر مي رسيد. مقالاتي كه اغلب جز جراحان دهان و فك و صورت براي ساير رشته ها به خصوص دندانپزشكان عمومي قابل استفاده نبود. شايد يكي از دلايل حضور كم تعداد دندانپزشكان عمومي و دانشجويان در كنگره به همين قضيه باز مي گشت. تخصصي بودن مقالات كنگره را دكتر بهنيا كاملاً تاييد مي كند: تمركز ما در اين كنگره روي همكاران جراحان دهان و فك و صورت بود و قصد داشتيم مقالات تخصصي و جديدي را براي بهره مندي آنها در نظر بگيريم. در عين حال حضور ميهمانان خارجي و سخنراني هاي آنها مقياس مناسبي براي سنجش سطح رشته جراحي دهان و فك و صورت در داخل و خارج كشور در اختيار ما قرار مي داد كه به جراًت مي توان گفت اگر از آنها برتر نباشيم قطعاً پايين تر هم نيستيم و در بسياري از ابداعات جراحي همكاران ما در داخل كشور به مراتب برتر و چندين گام جلوتر از خارجي ها هستند. اما آيا اصلاً در كنگره هاي تخصصي نيازي به طرح گسترده مطالب علمي براي پزشكان عمومي هست يا نه؟ آنچه مسلم است اين است كه درنظر نگرفتن چنين مطالبي و جايگزيني با مطالب صددرصد تخصصي گرچه بارعلمي كنگره را افزايش مي دهد ولي امكان استفاده را از خيل وسيعي از پزشكان عمومي سلب مي كند. سئوال ديگر اينكه آيا يك كنگره تخصصي اصلاً بايد براي پزشكان عمومي قابل استفاده باشد يا نه؟
دكتر غلامرضا شيراني متخصص جراحي دهان و فك و صورت و دبيرعلمي كنگره قبلي انجمن جراحان دهان و فك و صورت معتقد است: به هر حال جهت دهي اين كنگره اساساً تخصصي است. در عين حال چون در طول سال چندين كنگره به عناوين گوناگون براي دندانپزشكان عمومي برگزار مي شود شايد طرح گسترده مطالب عمومي چندان ضرورتي نداشته باشد، اما نبايد از ياد برد كه ما تنها جراحان وابسته به دندانپزشكي هستيم و به نوعي دندانپزشك هم محسوب مي شويم.
اپيزود دوم
معضل دائمي تمام كنگره هاي رشته هاي پزشكي بحث اعصاب خردكن محل برگزاري و تداركات اجرايي است كه ظاهراً به مشكلي ابدي و لاينحل تبديل شده است.
نخستين و اصلي ترين مشكل بحث فضاي برگزاري كنگره است. ما فاقد فضاهاي مناسب به تعداد كافي براي اينگونه همايش ها هستيم؛ جايي كه گنجايش تعداد بالاي شركت كننده را داشته باشد، محل پارك خودرو آن وسيع باشد، امكانات سمعي و بصري مناسبي داشته باشد،  براي برپايي نمايشگاه مواد و تجهيزات واجد فضاي كافي و مطلوب باشد و امكان اجراي برنامه هاي عملي روي بيمار با رعايت اصول كنترل عفونت و امكان استفاده شركت كنندگان ميسر باشد و يك نكته مهم اينكه هزينه خيلي سنگيني را بر انجمن ها كه اغلب غير دولتي هستند تحميل نكند.
با اين تفاسير به جرات مي  توان گفت هيچ محلي كه واجد تمام اين امكانات باشد وجود ندارد. شايد برخي سالنها براي برپايي كنگره هاي كوچك مناسب باشد اما با افزايش تعداد شركت كنندگان اغلب سالن ها جوابگو نيستند. سالهاست كه بحث احداث يك محل اختصاصي براي برگزاري كنگره هاي پزشكي مطرح است اما اين مسئله صرفاً در حد حرف باقي مانده است. اغلب انجمن ها نمي دانند سال بعد كنگره شان كجا برگزار خواهد شد و به  همين دليل نمي توانند تاريخ دقيق برگزاري كنگره را اعلام كنند. در نتيجه علاقه مندان هم براي برنامه ريزي و شركت در كنگره دچار سردرگمي مي شوند. تازه بعد از تمام اين چالش ها مشكلات كوچك و بزرگ اجرايي خود كنگره پيش مي آيد كه ربطي به تخصص برگزاركنندگان ندارد و به راحتي مي تواند كل زحمات چندين ماهه دست اندركاران را لوث كند.
به طور مثال سالن محل برگزاري سومين كنگره انجمن جراحان دهان و فك و صورت محلي زيبا و خوش منظره و خوش آب و هوا بوده و در محلي نسبتاً آرام و به دور از هياهو قرار داشت، اما همين محل گنجايش تعداد زياد شركت كننده را نداشت. افزايش تعداد افراد مشكل جاي پارك براي خودروها را به دنبال داشته و سر آخر اينكه اين سالن فاقد يك محل متمركز وسيع براي برگزاري نمايشگاه مواد و تجهيزات است. به گفته دكتر بهنيا، با توجه به گرايش تخصصي كنگره، نمايشگاه هم بيشتر محملي براي عرضه محصولات تخصصي رشته جراحي فك و صورت بود اما همين عدم تمركز و پراكندگي غرفه ها كمابيش باعث سردرگمي بازديد كنندگان شده بود.
گويا مشكلات تداركات و اجرا ديگر به جزء لاينفك تمام كنگره هاي ما تبديل شده است؛ چاره اي نداريم جز اينكه اميدوار باشيم بالاخره روزي اين معضلات برطرف شود. شايد هم اصلاً نبايد بيش از اين هم انتظار داشته باشيم. سومين كنگره جراحي دهان و فك و صورت به رغم برخي كاستي ها از بعد اجرايي قابل قبول و حتي بالاتر از بسياري كنگره هاي مشابه قرار مي گرفت ولي بدون شك تا چنين مشكلاتي وجود داشته باشد امكان بهره مندي تمام و كمال از مطالب علمي كنگره هم ميسر نخواهد شد.

محققان مي گويند
پارك سر كوچه
شما را ورزشكار مي كند
002283.jpg
گروه سلامت- قابل توجه سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري؛ بيشتر پارك بسازيد، دم خانه مردم پارك بسازيد، آنها هم بيشتر ورزش مي كنند.
مجله پدياتريكس در آخرين شماره خود در ماه نوامبر نتايج تحقيقي را منتشر كرده كه نشان مي دهد جواناني كه يك پارك در فاصله 800متري خانه آنها هست، حداقل 10درصد بيشتر از همسن و سال هايشان ورزش مي كند.
رويترز كه نتايج اين بررسي را گزارش كرده، اضافه كرده اگر اين پارك ها امكاناتي مثل وسايل بدنسازي، استخر شنا و مسيرهاي پياده روي داشته باشند، نوجواناني كه در اطراف آنها زندگي مي كنند، در فعاليت هاي ورزشي به طور منظم تر و فشرده تر شركت مي كنند.
اين بررسي روي 1556 دختر نوجوان سال آخر متوسطه در 6 شهر ايالات متحده و به مدت 6روز انجام شده و نشان مي دهد كه بافت شهري و توزيع امكاناتي مثل پارك و فضاهاي ورزشي چقدر در ميزان ورزش كردن و در نتيجه سلامت آنها مؤثر است.
002274.jpg
ارتباط بسته بندي داروها و اثر درماني آنها
گروه سلامت- ديده ايد بعضي پدربزرگ ها و مادربزرگ ها چندان به قرص و دوايشان پايبند نيستند؟ بعضي وقت ها يادشان مي رود، بعضي وقت ها قرص ها را جابه جا و اشتباهي مي خورند، بعضي هايشان هم كه كلاً دوا و دكتر را قبول ندارند.
براي اين دسته آخر هنوز راهي براي متقاعد كردنشان پيدا نشده؛ اما در مورد بقيه، چند روز پيش خبرگزاري رويترز نتيجه يك آزمايش جالب را ارائه كرد. يك تيم تحقيقاتي همه داروهاي روزانه 200 بيمار قلبي را در يك بسته خاص تعبيه كرده بودند. اينها بيماراني بودند كه بايد روزي 4قرص يا بيشتر مصرف مي كردند.
قبل از اين، از گروه بيماران فقط 61درصد پايبند داروهايشان بودند، يعني فقط همين عده داروها را درست و سر وقت مصرف مي كردند، اما بعد از آنكه 2 ماه داروهايشان را در اين بسته ها دريافت كردند، يعني داروهاي هر روز در يك بسته، اين ميزان به 5/97درصد رسيد و اين افزايش قابل ملاحظه نشان داد اين بسته بندي توانسته است براي تعداد زيادي از بيماران مفيد باشد.
طبق اين بررسي كه زير نظر انجمن قلب آمريكا انجام شد، فشار خون و كلسترول بيماران بهتر كنترل شد و علائم كمتري داشتند كه البته نتيجه مستقيم مصرف مرتب داروهايشان بود. جالب اينكه بعد از گذشت اين دوره آزمايشي وقتي بيماران دوباره به شيوه قبلي داروهايشان را دريافت كردند، باز هم تقريبا همان درصدشان داروها را درست مصرف كردند. از آنجا كه براي اثركردن دارو حتما بايد آن را مصرف كرد، چنين ابتكارهايي اهميت زيادي در كنترل علائم بيماران سالمند دارد.
آفتاب، سرطان تخمدان را مي خشكاند
خانم هايي كه در مناطق پرآفتاب زندگي مي كنند، كمتر از بقيه احتمال دارد كه به سرطان تخمدان مبتلا شوند.
اگر قبلا بعضي مطالعات نشان داده بود كه زندگي در اين مناطق باعث كم شدن خطر سرطان هاي كولون(روده بزرگ) و سينه مي شد، با وجود اين بررسي كه در آخرين نشريه طب پيشگيري آمريكا منتشر شده، بيشتر از قبل آرزوي زندگي در اين نواحي را خواهيد داشت.
به نظر مي رسد بازيگر اصلي در اين ماجرا ويتامين D باشد. به اين ترتيب كه نور حيات بخش خورشيد با ساختن ويتامين D در پوست، اين اثر مهم را در پيشگيري از سرطان پيدا مي كند و بالا رفتن ذخيره اين ويتامين در بدن خانم ها باعث مي شود نوعي ايمني نسبت به انواع سرطان ها مثل تخمدان شود.
مدتي قبل در مطالعه ديگري آمده بود كه كساني كه روزانه 400 واحد ويتامين D مصرف مي كنند، خطر سرطان پانكراس(لوزالمعده) را نيز تا حدودي از خود دور مي كنند. البته همه اين آثار و فوايد ويتامين ها نبايد اين برداشت را به وجود آورد كه خودسرانه و بي حساب و كتاب مصرفشان كنيم؛ چرا كه مسموميت با آنها هم مي تواند به اندازه كافي خطرناك باشد. آفتاب هم، همان طور كه مي تواند باعث ساخته شدن ويتامين D در بدن شود، مي تواند خطر سرطان پوست را بالا ببرد.

جهان سلامت
خطر انتشار
يك ويروس جديد درجهان
گروه سلامت - دكتر سيد محمد ابوترابي: مشكل آنفلوآنزاي مرغي و ايدز هنوز تمام نشده اند كه ويروس جديدي بر سر مردم جهان سايه افكنده است. البته شدت بيماري ناشي از اين ويروس مثل ايدز و آنفلوآنزاي پرندگان نيست ولي به هر حال يك بيماري جديد است و مركز كنترل و پيشگيري بيماريهاي آمريكا، در مورد انتشار اين ويروس جديد كه با گسترش خود جهان را تهديد مي كند و در حال حاضر در قاره هاي آسيا و آفريقا منتشر شده ، هشدار داده است.
يك شيوع سريع
به گزارش سازمان جهاني بهداشت، در فاصله 25 مارس 2005 تا 12 فوريه 2006، هزار و 722 مورد ابتدا به اين ويروس جديد كه چيكونگونيا (chikuguya) نام دارد، توسط پزشكان لاريونيون گزارش شده است. لاريونيون جزيره اي آفريقايي است كه در اقيانوس هند و در 800 كيلومتري ماداگاسكار واقع شده. نكته بسيار مهم در مورد اين ويروس سرعت شيوع بسيار زياد آن است، چراكه از بين هزار و 722 بيمار فوق، 326 نفر از آنها در طول هفته دوم فوريه به اين ويروس آلوده شده اند. البته مسئولان سازمان بهداشت جهاني معتقدند كه نظام سنتي بهداشت و درمان لاريونيون نمي تواند همه موارد ابتلا به بيماري تب چيكونگونيا را تشخيص دهد و تخمين مي زنند كه تا هفته دوم فوريه امسال بيش از 110 هزار نفر در اين جزيره به ويروس چيكونگونيا آلوده شده باشند.
بعد از مناطق آفريقايي اقيانوس هند، اكنون نوبت خود هند است كه با اين ويروس تازه نفس دست و پنجه نرم كند. البته اين طور كه از آمار سازمان جهاني بهداشت بر مي آيد، ويروس چيكونگونيا در هند خيلي گرد و خاك كرده است،چرا كه از فوريه 2006 تا كنون، در هند، حدود يك ميليون و 250 هزار مورد مشكوك به تب چيكونگونيا گزارش شده است. در اين كشور 9 استان آلوده به اين ويروس شده اند و استان كاراناتاكاي هند با 752 هزار و 245 مورد مشكوك به ابتلا به تب چيكونگونيا بالاترين آمار را دارد.
يك بيماري جديد
به توصيه مركز كنترل و پيشگيري بيماري هاي آمريكا، اگر بيماري علايمي از درد مزمن و تب داشته باشد و اخيرا نيز به كشور هند و يا تفريح گاهي در اقيانوس هند سفر كرده باشد، بايد فورا به پزشك مراجعه كند، چرا كه ممكن است به اين بيماري ويروسي جديد يعني تب چيكونگونيا مبتلا شده باشد.
ويروس چيكونگونيا كه توسط پشه منتشر مي شود، اخيرا به شدت ساكنان جنوب هند و جزاير اقيانوس هند را آلوده كرده است و طبق اعلام مركز كنترل و پيشگيري امراض آمريكا در اواخر ماه گذشته مسافران، اين ويروس را از مناطق آلوده به اروپا و آمريكا آورده اند.
اما دانشمندان مي گويند كه امكان وقوع اپيدمي اين بيماري در خارج از مناطق استوايي امكان پذير نيست، چرا كه پشه ناقل ويروس چيكونگونيا كه آئدس آئگيپتي نام دارد، فقط در مناطق گرم و مرطوب مي تواند زندگي و فعاليت كند.
اين بيماري براي نخستين بار در سال 1950 در شرق آفريقا شناخته شد. نام انتخاب شده براي ويروس اين بيماري به معني بيماري اي كه خميده مي كند است و علت انتخاب اين اسم اين بوده كه قربانيان آن اغلب از شدت درد در ماهيچه ها و مفاصل خم مي شدند. اين بيماران همچنين علائمي چون تب، سردرد، جوش هاي پوستي، تهوع و خستگي داشتند.
اين بيماري به ندرت كشنده است. اما درد مفاصل اغلب ممكن است چندين هفته و يا حتي چندين ماه به طول انجامد. به علاوه فعلا، هيچ درماني براي اين بيماري وجود ندارد و تنها را پيشگيري از ابتلا به آن، جلوگيري از گزيدگي با نيش پشه ناقل آن است.

معرفي كتاب
تغذيه سالم
براي سالم زيستن
002271.jpg
تغذيه سالم عنوان كتابي است كه به بررسي اعجاز خوراكي ها از ديدگاه پزشكي مي پردازد. در اين كتاب مباحثي نظير ارتباط موادغذايي و درمان بيماري هاي مختلف از جمله ديابت، بالابودن كلسترول، يبوست، فشارخون بالا، انواع سرطان ها،  سرماخوردگي،  برونشيت، سنگ كليه، صفرا و... مطرح شده است و دكتر ناصر رجب زاده- نويسنده كتاب- با زباني ساده راهكارهاي عملي درمان اختلافات مختلف از طريق تغذيه را بيان كرده است. بهترين و مهمترين دوست براي كاهش وزن، كفش ها هستند يا با آرزو و تلقين مي توان لاغر شد برخي از عناوين مطالب اين كتاب هستند. دايره المعارف گياهان، جدول موادغذايي غني از ويتامين ها و املاح معدني و آب ميوه ها و سبزيجات، بخش ديگري از كتاب تغذيه سالم را به خود اختصاص داده است.
دكتر رجب زاده،  مؤلف اين كتاب كه به كوشش انتشارات علم و ادب به چاپ رسيده، در مقدمه كتاب  آورده است: هر انساني، فيزيولوژي خاصي داشته و در مقابل موادغذايي، عكس العمل هاي متفاوتي از خود نشان مي دهد؛ از اين  رو پيشنهاد مي شود با مشورت و نظر پزشك معالج خود، نسبت به انتخاب رژيم غذايي و برنامه هاي ورزشي لازم، اقدام كنيد .

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
شهري
علمي فرهنگي
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |