دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۷ - Nov 20, 2006
مخالفت كارشناسان، سازمان حفاظت محيط زيست و شهرداري تهران ادامه دارد
ابهام در لغو محدوديت
استقرار صنايع در حريم تهران
گروه شهري: باوجود مخالفت گسترده سازمان هاي مسئول، كارشناسان و علاقه مندان محيط زيست ظاهراً بخش هايي از دولت همچنان بر لغو قانون محدوديت استقرار صنايع در شعاع 120 كيلومتري تهران اصرار دارد.
به گزارش خبرنگار ما اصرار حوزه هاي اجرايي و اقتصادي دولت بر اقدام فوق الذكر درحالي صورت مي گيرد كه سازمان حفاظت محيط زيست هم با اين اقدام مخالفت كرده و نسبت به عواقب آن هشدار داده است.
در تازه ترين خبر در اين باره ايسنا ديروز گزارش داد كه معاون اول رئيس جمهوري و وزراي صنايع و جهاد كشاورزي مسئول بررسي و ارائه پيشنهاد براي تغيير در مصوبه ممنوعيت احداث صنايع جديد در داخل شعاع 120 كيلومتري تهران شدند.

اين درحالي است كه براساس صورتجلسه  هيات  وزيران  درباره ممنوعيت  احداث  صنايع  در شعاع  120 كيلومتري  تهران  مصوب  20/3/1346 مقرر شده بود كه براي  ايجاد صنايع  در تهران  و حومه  تا شعاع  120 كيلومتري  اجازه  ايجاد صنايع  - مگر با اجازه  هيات  دولت -  داده  نشود، در حاليكه هم اكنون تهران با كمتر از 2/1 درصد از كل مساحت و 20 درصد جمعيت كشور، حدود 35 درصد واحدهاي توليدي و صنعتي را در خود جاي داده و با معضلات عديده زيست محيطي رو به روست.
از سوي ديگر اداره كل محيط زيست استان تهران 46هزار واحد توليدي، صنعتي و كارگاهي را شناسايي و پايش كرده است كه از اين تعداد 17 هزار و 500 واحد با مجوز وزارت صنايع و معادن ايجاد، تعدادي نيز با مجوز وزارت بازرگاني تأسيس شده اند و مابقي غيرمجازند و بدين ترتيب بايد گفت كه 70 تا 80 درصد صنايع در استان تهران مجوز سازمان محيط زيست را ندارند! از سوي ديگر در سال 84 از 46هزار واحد شناسايي شده بين 5 تا 7 درصد تنها مورد پايش قرار گرفته اند!
واكنش سازمان حفاظت محيط زيست
دكتر اصيليان، سرپرست معاونت محيط انساني سازمان حفاظت محيط زيست در اين باره با اعلام اين كه مخالف لغو مصوبه ممنوعيت استقرار صنايع در داخل شعاع 120كيلومتري تهران است، گفت: تهران با مشكلات زيادي همچون آلودگي هوا، تمركز جمعيت، كمبود آب و ... مواجه است و اكثر سرمايه گذاران علاقه مند به سرمايه گذاري در تهران هستند. وي با اشاره به اين كه سازمان حفاظت محيط زيست و رياست سازمان مخالف لغو اين مصوبه هستند، مي افزايد: اين در حاليست كه مصوبه ممنوعيت استقرار صنايع در داخل شعاع 120 كيلومتري تهران يك تبصره داشت كه سازمان حفاظت محيط زيست درخواست كرده بود كه آن تبصره نيز لغو شود، چرا كه شرايط زيست محيطي تهران بحراني است.
دكتر دبيري، مدير گروه حقوق محيط زيست دانشگاه  آزاد اسلامي واحد علوم تحقيقات نيز در گفت وگويي با ايسنا با اشاره به اين كه حتي در زمان جنگ هم نتوانستند مصوبه ممنوعيت استقرار صنايع در داخل شعاع 120 كيلومتري تهران را لغو كنند، گفت: در آن زمان تنها تعدادي از اين صنايع را از اين مصوبه مستثني كردند.وي با اشاره به اين كه مصوبه ممنوعيت استقرار صنايع در داخل شعاع 120 كيلومتري تهران مربوط به سال 46 بود و پيش از ايجاد سازمان حفاظت محيط زيست در هيات وزيران به تصويب رسيد، افزود: تنها يكي از اهداف اين مصوبه مسايل زيست محيطي بود و پشت اين مساله ديدگاههاي كلان انديشي مانند آمايش سرزمين، جانمايي كارخانجات و ... بود. اين استاد دانشگاه با اشاره به اين كه لغو اين مصوبه حاشيه نشيني را گسترش مي دهد، به ايسنا گفت: افزايش بار مهاجرت، فقر، حاشيه نشيني و ... نيز از تبعات اين امر است.
از سويي دكتر شفيع پور، استاد دانشگاه و كارشناس محيط زيست نيز در اين باره گفت: هر مصوبه اي كه منتهي به بارگذاري جمعيتي، شغلي و زيست محيطي و ايجاد تمركز در استان تهران شود، مغاير اهداف توسعه پايدار براي نجات تهران است. وي افزود: در حالي كه تهران كمتر از 2/1 درصد از كل مساحت كشور را تشكيل مي دهد، حدود 35درصد واحدهاي توليدي و صنعتي و 20 درصد از جمعيت كشور را در خود جاي داده است كه بدين ترتيب تراكم فوق العاده اي در اين پيكره جمعيتي وجود دارد، بنابراين لازم است براي توزيع عادلانه فرصتهاي شغلي و ثروت ملي بار سرمايه گذاري و شغلها در گستره كشور توزيع شود كه بدين منظور سياستهاي تمركززدايي از استان و شهر تهران از ضرورتهاي انكارناپذير است.
حميدرضا كاتوزيان، نايب رئيس كميسيون صنايع و معادن مجلس نيز در اين باره به ايسنا گفت: ورود صنايع جديد در محدوده 120 كيلومتري تهران و لغو مصوبه ممنوعيت استقرار صنايع در اين شعاع به صلاح كشور و شهرهاي بزرگ نيست. وي با اشاره به اين كه در سال 1346 به دليل رشد روز افزون جمعيت در تهران مقرر شد تا براي حل اين مشكل صنعت در تهران و حوالي آن راه اندازي نشود، افزود: اين شرايط به رشد بيش از اندازه تهران، ترافيك و معضلات آلودگي هوا دامن مي زد كه در اين راستا مصوبه ممنوعيت استقرار صنايع در شعاع 120كيلومتري تهران به تصويب رسيد تا در داخل اين محدوده صنعت جديدي شكل نگيرد. وي تصريح كرد: اما با وجود اين مصوبه تخلفاتي صورت گرفت و استثنائاتي قائل شدند؛
و بدين ترتيب بافت شهري تهران توسط يك حلقه بزرگي از صنايع محاصره شده است و تنها غير از منطقه شمال تهران كه توسط رشته كوه البرز محدود شده صنايع از سه طرف ديگر اين شهر را احاطه كرده است.

در جلسه ديروز شوراي شهر صورت گرفت
تصويب يك فوريت لايحه افزايش دستمزد كاركنان شهرداري
عكس: عليرضا بني علي
002349.jpg
گروه شهري - شوراي اسلامي شهر تهران در جلسه ديروز خود يك فوريت لايحه تأمين اعتبار افزايش حقوق و دستمزد كارمندان رسمي و قراردادي شهرداري تهران به استناد مصوبات هيأت وزيران را تصويب كرد. به گزارش همشهري، مهدي چمران رئيس شوراي شهر، ديروز در پايان دويست و هفتاد و هشتمين جلسه علني و بدون حضور مستمع شورا در جمع خبرنگاران گفت: از آنجا كه اجراي اين موضوع و تأمين اعتبار آن نيازمند اصلاح بودجه است، اين لايحه به صورت يك فوريتي به شوراي شهر ارائه شد كه در صورت نهايي شدن اصلاح حقوق و دستمزد كاركنان شهرداري بر اساس مصوبه هيأت دولت اجرا مي شود. چمران همچنين در پاسخ به سؤالي درباره پروژه مونوريل نيز گفت: از نظر ما مصوبه شوراي شهر به قوت خود باقي است ولي شوراي حل اختلاف آن را رد كرد و ما نيز رد آن را به شهردار وقت اعلام كرديم و شهردار نيز آن را متوقف كرد. وي همچنين با اشاره به تصويب 150 ميليون دلار فاينانس براي احداث مونوريل از سوي دولت نيز گفت: براي دريافت اعتبارات تبصره 13 تا پايان تيرماه وقت گذاشته اند و تا آن زمان بايد در باره مونوريل بررسي و تصميم گيري شود.
چمران در پاسخ به سؤالي در باره طرح مطالعاتي مونوريل از سوي دولت نيز گفت: در اين باره سؤال كردم كه گفتند طرح مطالعه شده وجود دارد. وي افزود: از آنجا كه قبلاً با پيگيري هاي شوراي شهر دو مشاور شامل يك كارشناس اين رشته و همچنين دانشگاه علم و صنعت روي اين موضوع كار كردند شايد نتيجه كار آنها در هيأت دولت مورد استفاده قرار گرفته و بر آن اساس پيش بيني اعتبار كرده اند. وي در باره به كارگيري اعتبارات مونوريل در رابطه با مترو گفت: چون اين موضوع را هيأت دولت براي مونوريل تصويب كرده اگر بخواهد در مترو به كار گرفته شود بايد توسط دولت تصويب شود. چمران همچنين از ارائه گزارش غير رسمي شهرداري در باره مونوريل خبر داد و گفت: گزارشي را در اين باره به بنده داده اند و قرار است گزارش به طور رسمي از سوي شهرداري به شورا ارائه شود تا در صحن شورا مورد بررسي قرار گيرد. رئيس شوراي شهر همچنين گفت: اعتبارات تبصره 13 بودجه كل كشور در باره توسعه حمل و نقل عمومي ابلاغ شده است و رونوشتي از آن نيز براي شوراي شهر آمده است. چمران در اين باره گفت: از منابع ريالي تبصره 13 بودجه سال 85 حدود 25 ميليارد تومان به مترو اختصاص يافته و 10ميليارد تومان نيز براي يارانه بليت مترو در نظر گرفته شده است.

شهردار تهران:
احداث مو نوريل غيركارشناسي است
گروه شهري- قاليباف با استناد بر منابع تحقيقاتي جهان در حوزه حمل و نقل، آمار استفاده از خطوط مترو را قابل قياس با مونوريل ندانست .
به گزارش همشهري، قاليباف شهردار تهران با غيركارشناسي خواندن احداث خط آزمايشي مونوريل صادقيه گفت: اشكالات وارده به اين طرح موجب توقف احداث خط آزمايشي مونوريل از همان ابتداي كار تا به امروز شده است.
قاليباف با اشاره به درنظر گرفتن اين نكته كه هنوز طرح كارشناسي مونوريل آماده نيست و همه صاحب نظران نيز معتقدندكه با مونوريل امكان جابجايي حجم انبوهي از مسافران وجود ندارد، پيشنهاد كرد، بودجه 150 ميليون دلاري هيات دولت به مترو اختصاص يابد.به اعتقاد قاليباف موضوعات مربوط به اداره شهر و خدمات شهري نيازمند كار كارشناسي است و ربطي به سياست و سياسي كاري ندارد.
شهردار تهران كه در حاشيه گشايش نخستين نمايشگاه ياد يار مهربان سخن مي گفت، در مورد دليل عدم حضور خود در جلسات دولت مربوط به استان تهران را بار نخست دير مطلع شدن، و دفعه دوم به رغم اعلام آمادگي ، دعوت نشدن از سوي دولت اعلام كرد.قاليباف توقف موقت فعاليت استوديو صداي شهر را به دليل سوء تفاهم از جانب برخي دانست كه تصور مي كردند شهرداري تهران بر خلاف اصل 175 قانون اساسي راديوي خصوصي راه اندازي كرده در حالي كه اصلا راديويي به اين نام وجود ندارد. وي افزود: همانطور كه مسئولان صدا و سيما هم اعلام كردند يك استوديو از راديو تهران بخشهايي از فعاليتهاي برنامه اي خود را به موضوعات فرهنگ شهري ، نيازمنديها، آموزش، مشاركت و دسترسي به منابع اطلاعاتي اختصاص داده اند كه اقدام بسيار زيبايي است.

پيك بادپا 4 رقمي مي شود
گروه شهري شهروندان تهراني بزودي خواهند توانست با يك شماره تلفن چهار رقمي با تمامي شعبه هاي پيك بادپاي شهرداري تماس گرفته و از خدمات مورد نياز بهره مند شوند.
فاطمه صدرايي، مدير روابط عمومي پيك بادپاي شهرداري تهران گفت: به منظور تسريع در حمل و نقل كالاي درون شهري و نيز تسهيل در دسترسي شهروندان به خدمات پيك بادپا، اين سامانه به زودي يك شماره تلفن چهار رقمي را در اختيار شهروندان قرار مي دهد. وي گفت: دسترسي شهروندان به شعبه هاي پيك بادپا، كنترل و بازرسي الكترونيكي و صدور الكترونيكي بارنامه از طريق تلفن چهار رقمي انجام خواهد گرفت. صدرايي با بيان اين مطلب كه تاكنون بيش از 250 شعبه در سطح مناطق 22گانه تهران و دهها شعبه در شهرهاي مراكز استانها از جمله كلان شهرهاي كشور راه اندازي شده اند، افزود: با توجه به نقش پيك بادپا در مديريت تقاضاي سفرهاي درون شهري با هدف جابجايي كالا و خدمات، سهم اين سامانه در حذف سفرهاي مذكور روبه افزايش بوده و بر توان مديريت ترافيك براي ساماندهي سفرها افزوده است.

نگاه
002346.jpg
داود كاظمي

چهار روز در معرض عموم است:
دستاوردهاي زيباسازي شهر تهران در تالار آبي كاخ نياوران
سازمان زيباسازي شهر تهران براي نخستين بار دستاوردهاي سالهاي اخير خود را در نمايشگاهي با شعار آغازي براي تجربه هاي ايده آل در فضا و منظر شهري در تالار آبي كاخ نياوران به نمايش مي گذارد.
به گزارش روابط عمومي سازمان زيباسازي شهر تهران اين نمايشگاه چهار روزه با هدف ارتقاي كيفي محيط زيست شهري، ايجاد هماهنگي در چيدمان مبلمان شهري با فضاي شهر، ارائه جديدترين دستاوردهاي نورپردازي ليزري به عنوان معماري نور و همچنين بهبود و بهسازي محيط شهري با حمايت از توليدكنندگان داخلي مبلمان شهري برگزار مي شود.
حجت الله ملاصالحي مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران در اين رابطه با بيان اين كه تلاش ما براي اصلاح وضعيت موجود و كمك به ارتقاي كيفيت محيط زيست شهري از طريق برقراري ارتباط صحيح بين تجهيزات شهري،  محيط شهري و شهروندان است گفت: در اين نمايشگاه دستاوردهاي معاونت هاي مختلف سازمان زيباسازي نظير معاونت هاي طرح و برنامه، فني و مهندسي، آموزش و امور مناطق، ادارات مبلمان شهري، طراحي سيما و منظر شهري، گرافيك و نقاشي ديواري، آثار حجمي و همچنين ادارات زيباسازي مناطق 22 گانه شهرداري تهران و اداره كل روابط عمومي و امور بين الملل به نمايش گذاشته شده است.
ملاصالحي با اشاره به نخستين اجراي نورپردازي ليزري و نمايش ليزري در ايران توسط سازمان زيباسازي گفت: در اين نمايشگاه سازمان زيباسازي دستاوردهاي معماري نور در فضاي شهري با استفاده از نور ليزر را به عنوان يكي از مهمترين مؤلفه هايي كه مي تواند در آينده نزديك تحول بزرگي در زيبايي شب شهر تهران مؤثر باشد ارائه كرده است. مديرعامل سازمان زيباسازي با اشاره به نورپردازي ليزري كاخ نياوران به مناسبت برپايي نمايشگاه دستاوردهاي سازمان گفت: در زمينه نورپردازي ليزري و نمايش ليزري در آينده حرفهاي زيادي براي گفتن داريم كه بخشي از اين اقدامات را در نخستين نمايشگاه سازمان ارائه كرده ايم.
علاقه مندان به بازديد از اين نمايشگاه مي توانند از ساعت 9 صبح تا 19:30 از دستاوردهاي سازمان زيباسازي در سالهاي اخير ديدن كنند.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
علمي فرهنگي
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |