شنبه ۴ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۴۱ - Nov 25, 2006
معرفي بهترين رسانه ها در قلمرو نشر
همشهري، برترين رسانه كشور در حوزه كتاب شد
خبرنگار روزنامه همشهري نيز به رتبه نخست در بخش يادداشت و تحليل در حوزه اطلاع رساني مربوط به كتاب دست يافت
003036.jpg
گروه ادب و هنر - روزنامه همشهري در پنجمين جشنواره كتاب و رسانه برتر در ميان تمام مطبوعات كشور، به عنوان رسانه برتر در حوزه كتاب معرفي شد.
همچنين در اين جشنواره كه شامگاه روز چهارشنبه گذشته، همزمان با آخرين روز هفته كتاب و كتابخواني برگزار شد، كامران محمدي ، خبرنگار روزنامه همشهري نيز به عنوان رتبه نخست در بخش يادداشت و تحليل، دست يافت. پس از محمدي، سعيد طباطبايي (روزنامه حيات نو) و صادق خاموشي (روزنامه كارون) نفرات دوم و سوم اين بخش معرفي شدند.
در بخش مصاحبه، مصطفي خلجي (خبرگزاري فارس)، سجاد صاحبان زند (روزنامه اعتماد ملي) و آرش شفاعي (روزنامه جام جم)، به ترتيب رتبه هاي اول تا سوم را از آن خود كردند.
برگزيدگان بخش گزارش به ترتيب عبارت بود از: آي سان نوروزي (روزنامه قدس)، غلامرضا حميدزاده (روزنامه كيهان) و ماهور نبوي نژاد (روزنامه حيات نو) و در بخش خبر نيز، سيد مسعود حسيني لواساني (خبرگزاري مهر)، ليلا جعفري (پايگاه اطلاع رساني حيات) و بهروز واثقي (خبرگزاري ميراث)، جايزه اول تا سوم را از معاون فرهنگي وزارت ارشاد، دريافت كردند.
اما جالب آن كه در پنجمين دوره جشنواره كتاب و رسانه برتر، هيچ اثري در بخش عكس و كاريكاتور به هيأت داوران نرسيده است و طبيعتا برگزيده اي نداشته، اما در بخش رسانه برتر، هيأت داوران ضمن تقدير از صدا و سيما و خبرگزاري مهر به علت توجه بيشتر به حوزه كتاب و ارايه نقد و آثار مطلوب و بسترسازي مناسب ، روزنامه همشهري را به دليل انعكاس مطالب ارزنده، پوشش خبري مناسب و نقد و تفسير در حوزه كتاب به عنوان بهترين نشريه و پايگاه اطلاع رساني حيات را به عنوان بهترين خبرگزاري، معرفي كرد.

جشنواره فرهنگي هنري امام رضا(ع) در قم گشايش يافت
ايسنا: جشنواره فرهنگي و هنري امام رضا (ع)، با حضور مسوولان استاني و وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در كنار بارگاه ملكوتي حضرت معصومه (س) گشايش يافت.در مراسم آغاز به كار اين جشنواره، محمدحسين صفارهرندي در سخناني، حضور امام رضا (ع) در ايران را ماجراي بزرگي براي ملت ايران در تمامي اعصار دانست و گفت: با هجرت اين امام بزرگوار ايران هويتي تازه يافت؛ هويتي كه تا پيش از آن رنگ ناچيزي داشت و آن ولايت مداري مردم ايران زمين بود كه دورادور حول محور ولايت مي چرخيدند.وي تصريح كرد: وجود امام رضا (ع) در ايران، مهري را بر پيشاني اين كشور زد كه شايستگي اشاعه معارف اهل بيت را براي همه جهات داشته باشد.توسعه دانش و معرفت اهل بيت از طريق ايشان از مسير ايران راه تازه اي را گشود و نيز وعده پيامبر اسلام (ص) كه فرمودند: مردان اين سرزمين (ايران) اسلام را در جهان پرآوازه مي كنند، با حضور امام هشتم (ع) در ايران تحقق يافت.وي در ادامه به حضور حضرت معصومه (س) در قم اشاره و تصريح كرد: شايد كسي باور نمي كرد زماني قم به عنوان مركز اشاعه انديشه اسلامي و مهد پرورش عالمان شاخص در جهان اسلام ظاهر شود.صفارهرندي گفت: اسرار ظاهري اهميت چنداني ندارد، هر وسيله اي را خدا براي كارهاي بزرگ خود مي تواند وسيله قرار دهد و اين گونه است كه شخصيت فاطمه معصومه (س) تبديل به كانون توسعه فرهنگ ناب ديني واسلامي به سراسر جهان مي شود.

ملاقلي پور عصر روز دهم را در كربلا مي سازد
گروه ادب و هنر رسول ملاقلي پور به زودي به عراق مي رود.اين فيلمساز كه قصد دارد عصر روز دهم را مقابل دوربين ببرد، هفته آينده براي انتخاب لوكيشن به كربلا مي رود.ملاقلي پور هم اكنون مشغول بازنويسي فيلمنامه عصر روز دهم است. اين فيلمنامه كه مضمون جنگي دارد با حضور بازيگران ايراني و عراقي ساخته خواهد شد. عصر روز دهم ماجراي يك خانواده خرمشهري است كه دختر نوزادشان توسط يك سرباز عراقي ربوده مي شود. محمد پسر خانواده كه چهار سال دارد، اين ماجرا را از ياد نمي برد. 25 سال بعد او يك خبرنگار و مستندساز است كه براي انجام مأموريتي به عراق رفته است. او به كربلا مي رود به جستجوي خواهر گمشده اش مي پردازد. عصر روز دهم توسط منوچهر محمدي تهيه خواهد شد. هنوز تركيب بازيگران فيلم مشخص نشده است. اين فيلم احتمالاً تا يك ماه آينده در خوزستان كليد خواهد خورد و پس از فيلمبرداري سكانس هاي خرمشهر و آبادان گروه به عراق خواهند رفت.در حالي كه برخي از رسانه ها از حضور عصر روز دهم در بيست و پنجمين جشنواره فيلم فجر خبر داده بود، چنين اتفاقي بعيد به نظر مي رسد. اگر مراحل پيش توليد طبق روال پيش بيني شده طي شود، در روزهاي برگزاري جشنواره فيلم فجر، ملاقلي پور در حال كارگرداني عصر روز دهم خواهد بود.

جشنواره زنان فيلمساز با ياد پروين اعتصامي
گروه ادب و هنر دومين جشنواره زنان فيلمساز از 3 تا 8 دي ماه سال جاري در خانه هنرمندان ايران برگزار مي شود.
مازيار رضاخاني مدير اين جشنواره در يك نشست خبري، برنامه هاي اين دوره از جشنواره را تشريح كرد.وي گفت: اين جشنواره در سه بخش نيلوفر، نگاه نو و پيامبر اعظم (ص) برگزار مي شود.در بخش نيلوفر زرين (مختص زنان فيلمساز) و نيلوفر سيمين (مختص فيلمهاي با موضوع زن به كارگرداني مردان فيلمساز) است.رضاخاني همچنين از انتخاب ماندگارترين نقش زن در سينماي ايران خبر داد و گفت:  در اين دوره از جشنواره، بهترين و ماندگارترين نقش زن در سينماي ايران، توسط 52 منتقد انتخاب مي شود.
در بخشي از اين جلسه، فرناز قيصري پور، مدير خانه زنان هنرمند ايران، با بيان توضيحاتي درباره جشنواره، گفت: با توجه به پيام آقاي جعفري جلوه كه به نخستين جشنواره زنان فيلمساز ارسال شد، اين دوره از جشنواره با ياد واره پروين اعتصامي، بانوي شاعر ايراني برگزار مي شود. با توجه به متن آن پيام كه آمده بود: در درون هر بانوي سينماگري، پروين وجود دارد، پروين سينماي ملي ايران كجاست؟ وي همچنين يكي از مهم ترين اهداف برگزاري جشنواره زنان فيلمساز را حمايت از زنان فيلمساز شهرستاني دانست و گفت: اين گروه از امكانات بسيار اندكي برخوردار هستند، بنابراين اميدواريم اين زنان بتوانند از طريق شركت در اين جشنواره، آثار خود را معرفي كنند.

لوسين فرويد محبوب ترين هنرمند بريتانيا شد
ايلنا:  ژلوسين فرويد  ژصدر نشين فهرست هنرمندان محبوب انگلستان شد.وي حتي از هنرمنداني همچون: رامبراند، ون گوگ نيز محبوب تر است. اين نظر سنجي در ميان جامعه هنرمندان انگليس انجام شد.لازم به ذكر است كه هنرمندان جوان انگلستان از جمله تريسي امين، كريس اوخيلي و دمين هرست در اين فهرست حضور نداشتند.هرست كه در سال 1995 برنده جايزه ترنر شد از ميان 500 راي اين نظر سنجي فقط يك راي را به خود اختصاص داد در حالي كه امين و او خيلي همين يك راي را هم نداشتند ؛ اين در حالي است كه 70 درصد هنرمندان انتخاب شده زنده هستند؛ به گونه اي كه اساتيد قديمي همچون: تيتان، گويا، داوينچي و ولاسكوئز نيز جاي خود را به هنرمندان معاصر داده اند.فرويد در سال 1922 در برلين متولد شد ؛ وي نوه زيگمويد فرويد روانشناس مشهور است كه در سال 1933 به همراه خانواده اش به لندن مهاجرت كرد گريت آرت اخير بزرگترين نمايشگاه هنري انگلستان است و از 30 نوامبر تا 3 دسامبر در قصر الكساندر لندن برگزار مي شود.لوسين فرويد، هاوارد هادكين، ديويد هاكني، جي ام دبليو ترنر،  ژآنتوني تيپس، رامبراند، جك وترياتو، بارابارارائه، فرانك اورباخ و ون گوگ ده نفر برتر فهرست مذكور هستند.

يادداشت
موجز و مفيد
گروه ادب و هنر - پنجمين جشنواره كتاب و رسانه برتر، در شرايطي در سراي اهل قلم  خانه كتاب برگزار شد كه با كمترين حجم اطلاع رساني، عملا نتوانست توجه فعالان عرصه كتاب را چندان به خود جلب كند. سالن كم و بيش كوچك سراي اهل قلم، با ستون هاي فراواني كه مانع ديد حاضران است، بدون سن، بدون شيب و بدون فضاي كافي براي مانور مجري و اهداكنندگان جايزه و گيرندگان آن، مكان چندان مناسبي براي اين مراسم به نظر نمي رسيد؛ هر چند شايد هدف اصلي مسئولان خانه كتاب از استفاده از اين سالن، تبليغ مكان تازه تأسيس خود نيز بوده باشد. با اين حال، فضاي آرام جلسه، بيانيه كوتاه و قوي، پذيرايي منظم و سر وقت و از اين ها مهم تر، جلوگيري از سخنراني هاي بسيار طولاني و پر از حرف هاي تكراري درباره اهميت كتاب و كتاب خواني مراسم جشنواره كتاب و رسانه برتر را مراسمي قابل تحمل تر از اجراهاي مشابه جلوه مي داد. با اين وصف، اين پرسش حتي پررنگ تر از قبل به ذهن مي رسد كه چطور اطلاع رساني جشنواره  اي كه به مبحث اطلاع رساني در حوزه كتاب اختصاص دارد، اين طور كمرنگ و در حد صفر است؟
در بيانيه هيأت داوران، ضمن تأكيد بر قدرت قابل قبول آثار برتر و نكات مثبت موجود در كليه آثار، چهار نكته قابل تأمل نيز آمده است:
1 - در حوزه خبر، حجم اخبار توليدي، ناچيز است و اخبار با تكيه بر خبرهاي روابط عمومي ها نگارش مي شود.
۲ - در حوزه گزارش، توجه به موضوع روز حوزه كتاب كه همانا فرهنگ كتابخواني است، كمتر ديده مي شود.
۳ - در حوزه تحليل، عمق تحليل ها چشم گير نبود و اصول علمي و حرفه اي تحليل در نگارش آنها كمتر رعايت شده بود. به ياد داشته باشيم شرط بي طرفانه بودن تحليل ها، كليد موفقيت آنهاست.
۴ - در حوزه مصاحبه، كمتر زمينه هاي چالشي را مي توان يافت و حضور خبرنگار در فضاي مصاحبه ها ملحوظ نبود. بيانيه 5/2 صفحه اي داوران، برخلاف بيشتر بيانيه هاي از اين دست، مختصر، مفيد و واجد نكاتي بود كه همچون يك تحليل و يادداشت مي توانست براي مخاطبان، شنيدني باشد. مطابق اين بيانيه، امسال مجموعا 260 اثر به كميته داوران ارائه شده است كه در جلسات مشترك، به منظور عينيت بخشيدن به مراحل مختلف داوري، ملاك ها به صورت مشترك در چهار حوزه ياد شده و در مواردي، ملاك هاي ويژه در يك يا دو حوزه خاص، انتخاب و شرايط امتيازدهي براي آنها تعيين گرديد. آثار برگزيده و معرفي شده، در مراحل مختلف داوري توانسته اند بالاترين امتياز را در حوزه خود با اكثريت آرا كسب نمايند. جشنواره كتاب و رسانه برتر، هر سال به همت خانه كتاب و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، بهترين هاي اطلاع رساني در حوزه كتاب را معرفي مي كند، اما كاش دست كم اطلاع رساني در حوزه اطلاع رساني كتاب، كمي آبرومندانه تر بود.

اخبار كوتاه
كنسرت موسيقي- كنسرت زيباترين آوازهاي جهان به خوانندگي رشيد وطن دوست و سرپرستي اميد يوسفي شنبه و يكشنبه، چهارم و پنجم آذر ساعت 19 در سالن اصلي فرهنگسراي نياوران اجرا مي شود.گروه كر زيتون در اين برنامه، آيه مارياي كاچيني، لايه لايت چارلي چاپلين، با تو سفر خواهم كرد سارتوري، لاتراوياتا چوزپه وردي و بخش 14 درياچه قو چايكوفسكي را براي نخستين بار در ايران اجرا خواهند كرد.
جشن يك ماهه كتاب- جشن يك ماهه كتاب با هدف ترويج كتاب و كتابخواني شامل 17 برنامه متنوع فرهنگي همراه با مراسم اهداي كتاب به جوانان در منطقه يازده شهرداري تهران برگزار مي شود.برنامه
يك ماهه جشن كتاب با برگزاري 17 برنامه مرتبط با كتاب و كتابخواني، راه اندازي كارناوال كتاب و اهداي كتاب به جوانان از 4 آذر 1385 تا 4 دي ماه برگزار مي شود.اين برنامه براي گروه هاي سني مختلفي از كودكان، نوجوانان و بزرگسالان طراحي شده است. به جز اين در اين ماه مراسمي با عنوان خانه نخست برگزار مي شود كه به معرفي نويسندگاني كه اولين كتابشان را در سال 1385 منتشر كرده اند، اختصاص دارد.
وهم سرخ در خانه نمايش - حسين احمدي نسب، كارگردان نمايش وهم سرخ كه بزودي اجراي آن در خانه نمايش اداره تئاتر آغاز مي شود، در جمع خبرنگاران درباره كار جديدش گفت: زار مراسم معروفي است كه درباره آن بسيار شنيده ام، مراسم آئيني است كه جنوبي ها به آن اعتقاد دارند، بر اساس اين اعتقاد بادهاي آزاردهنده، مي توانند باد جن را از تن بيمارشان خارج كنند.
وي ضمن ارائه توضيحاتي درباره اين مراسم به نمايش وهم سرخ اشاره كرد و گفت: در هر آئين، مقوله و پديده اي كه در عرصه هنر وجود دارد، بايد دخل و تصرف هنرمندانه اي كرد. چه بسا كه مراسم زار هفت شب طول مي كشد، در حاليكه ما آن را در يك ساعت اجرا مي كنيم.
003039.jpg
پروانه معصومي فيلم بلند مي سازد- ايسنا : پروانه معصومي جايزه دوم هيأت داوران جشنواره فيلم آينه و آفتاب را دريافت كرد.در اين جشنواره كه در اصفهان برگزار شد، فيلم چشمان پدر به كارگرداني پروانه معصومي لوح تقدير و جايزه نقدي اين جشنواره را دريافت كرد. ضمن آنكه لوح تقديري هم به بازيگر خردسال اين فيلم اهدا شد.اين بازيگر باسابقه به زودي يك فيلم بلند سينمايي را مقابل دوربين خواهد برد.او كه طرح سينمايي مهمان خاص فيلمنامه اي از زهرا خوش مرام را آماده ساخت دارد، از بازنويسي نهايي اين فيلمنامه توسط مينو فرشچي خبر داد و گفت: اين فيلم به تهيه كنندگي احمد ميرعلايي، با مشخص شدن كارگردان آن در زمان حج تمتع سال جاري مقابل دوربين مي رود.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |