شنبه ۴ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۴۱ - Nov 25, 2006
سياه چاله اي كه در هر ثانيه هزار بار دور خود مي چرخد
003048.jpg
گروه علمي فرهنگي- با اندازه گيري سرعت چرخش يك سياه چاله در كهكشان راه شيري كه با سرعت حدود هزار بار در ثانيه دور خود مي چرخد، ركورد سرعت ثبت شده براي چرخش وضعي سياه چاله ها شكسته شد.
به گزارش ايرنا، سياه چاله ها اجرام آسماني عظيمي هستند كه به علت برخورداري از جاذبه بسيار زياد، همه چيز، حتي نور را در خود فرو مي برند و از آنجا كه هيچ نوري از آنها خارج نمي شود، مركز آنها توسط انسان قابل رويت نيست و كاملا تاريك به نظر مي رسد.
برخي از سياه چاله ها دوران ندارند و برخي ديگر به دور خود مي چرخند و به همين علت مواد به جاي بلعيده شدن توسط سياه چاله شروع به گردش دور آن مي كنند. دانشمندان معمولا براي اندازه گيري سرعت چرخش اين سياه چاله ها، قطر حلقه هايي از جنس ماده را كه در اطراف آنها چرخش مي كنند، اندازه مي گيرند. هرچه سرعت چرخش سياه چاله بيشتر باشد، موادي كه در مدارش مي چرخند نيز به آن نزديكتر مي شوند.
هم اكنون محققان مركز فيزيك نجوم "هاروارد-اسميثونيان" در "كمبريج" واقع در ماساچوست با استفاده از تلسكوپهاي پرتوهاي اكس سازمان "ناسا" موفق به شناسايي سريع ترين سياه چاله در حال چرخش جهان شده اند.
اين سياه چاله عظيم با نام "جي آراس "????در فاصله ??هزار سال نوري از كره زمين، در كهكشان راه شيري قرار گرفته و در هر ثانيه ???بار دور خود مي چرخد. طبق برخي نظريه هاي موجود، چنانچه سرعت چرخش وضعي ستاره هاي عظيم از حد معيني(هزار و ???بار در ثانيه) بالاتر برود، اين ستاره ها در انفجارهايي بسيار بزرگ موسوم به انفجار پرتوهاي گاما متلاشي شده و به جاي آنها يك سياه چاله در فضا ايجاد مي شود و هرآنچه از ماده موجود در ستاره اوليه باقي مانده، شروع به چرخش حول اين سياه چاله مي كند.
اين مواد با سرعتي بسيار زياد حول سياه چاله چرخيده و به مرور با نزديك شدن به مركز سياه چاله تا چند ميليون درجه سانتي گراد داغ شده و در آن فرو مي روند كه اين پديده با انتشار ميزان بسيار زياد پرتوهاي اكس در فضا همراه است.
پيش از اين برخي ستاره شناسان عنوان كرده بودند كه از لحاظ نظري ستاره ها نمي توانند به سرعت چرخش وضعي كافي براي متلاشي شدن و تبديل شدن به يك سياه چاله دوار(يعني همان هزار و ???بار در هر ثانيه) دست يابند، اما شناسايي اين سياه چاله كه خود هزار بار در ثانيه حول محورش مي چرخد نشان مي دهد ستاره مادر آن نيز در لحظات پاياني عمر خود با سرعت هاي مشابهي در حال چرخيدن بوده  است.

بزرگترين نيروگاه خورشيدي جهان
003045.jpg
گروه علمي فرهنگي- چين در تلاش براي كاهش وابستگي خود به زغال سنگ براي تامين نيازهاي روزافزون انرژي قصد دارد بزرگترين نيروگاه خورشيدي جهان را در استان فقير، اما آفتابي گانسو واقع در شمال غرب اين كشور ايجاد كند.
خبرگزاري رويترز از پكن به نقل از خبرگزاري شين هوا گزارش داد، هزينه ساخت اين طرح ???مگاواتي حدود ?/?ميليارد يوان ( ???ميليون دلار) برآورد شده است و ساخت آن پنج سال به طول خواهد انجاميد.
رشد اقتصاد چين ??درصد در سال است و زغال سنگ حدود ??درصد انرژي مصرفي اين كشور را تامين مي كند.
چين در تلاش براي كاهش آلودگي هواي اين كشور كه روز سه شنبه در پكن به سطح خطرناك رسيد، سرمايه گذاري در طرح هاي انرژي در خارج از كشور و نيروگاه هسته اي را نيز افزايش داده است.
برنامه ريزان، شهر واحه دانهوانگ را براي ساخت اين نيروگاه خورشيدي برگزيده اند.
شين هوا اعلام كرد در دونهوانگ با ??هزار و ???متر مربع مساحت، هر سال سه هزار و ???ساعت آفتاب مي تابد و به عنوان منطقه مناسبي براي توسعه انرژي خورشيدي برگزيده شده است.
دسترسي آسان به انتقال برق و ارتباطات از ديگر مزاياي اين شهر است.
شين هوا ادعا كرد بزرگترين نيروگاه خورشيدي فعلي در جهان يك طرح پنج مگاواتي در لايپزيك آلمان است كه ??هزار و 500 صفحه خورشيدي دارد.
با اين وجود، يك نيروگاه خورشيدي در آرنشتاين در نزديكي ورتسبورگ آلمان بنابه گفته شركت گرداننده آن يعني اس اي جي سولاراستروم توان ?? مگاواتي دارد.

كاوشگر مريخ پيدا نشد
003051.jpg
گروه علمي فرهنگي- براساس اعلام سازمان فضانوردي ناسا تلاش ها براي يافتن كاوشگر مارس گلوبال سروير مريخ تاكنون ناكام مانده است. پس از گذشت بيش از دو هفته از سكوت اين كاوشگر، اميد براي يافتن اين فضا پيما رو به پايان است. با اين حال، سازمان ناسا قصد دارد بار ديگر تلاش خود را به كار گيرد.
كاوشگر ???ميليون دلاري نقشه بردار سياره مريخ كه انتظار مي رفت فقط دو سال كار كند اما حدود يك دهه به ارسال اطلاعات به زمين ادامه داد، قديمي ترين كاوشگر از بين پنج كاوشگر فعال در سطح يا در مدار مريخ است.
اين كاوشگر با ارسال بيش از ???هزار عكس از اين سياره سرخ فام، بهترين چشم انداز را از اين مريخ ارايه داده است. اين كاوشگر اثبات كرد زماني آب در سطح اين سياره جريان داشته است. كارشناسان معتقدند احتمالا در دستگاهي كه صفحات خورشيدي مارس گلوبال سروير را حركت مي دهد، اشكالي پيدا شده و باعث قطع ارتباط آن شده است. ناسا اميدوار بود دوشنبه شب از اين فضاپيما كه ارتباط آن روز دوم نوامبر با زمين قطع شد، نشاني بيابد اما مدارگرد شناسايي مريخ Mars Rcoaissace اثري از آن نيافت.
اين كاوشگر طبق برنامه ريزي مي بايست پيامي به ايستگاه زمين شناسي روباتيك ناسا يعني آپورچونيتي كه در نزديك خط استوا مريخ مستقر است بفرستد. آپورچونيتي هر پيام دريافتي از مدارگرد را از طريق مارس اوديسه در روز 1 / 9/ 85 چهارشنبه ارسال كرد.
اين كاوشگر كه نوامبر سال ????به فضا پرتاب شد بهترين نقشه را از يكي از كرات منظومه شمسي را تهيه كرده است. اين نقشه به دانشمندان كمك نمود محل فرود آپورچونيتي و دو قلوي آن يعني اسپريت را انتخاب كنند و براي ارزيابي محل هاي فرود نسل بعدي كاوشگرهاي مريخ يعني فونيكس(ققنوس) و مارس ساينس لاباراتوري (آزمايشگاه علمي مريخ) مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

فرهنگي
مجمع جهاني فرهنگ در برزيل آغاز به كار كرد
گروه علمي فرهنگي- اقتصاد فرهنگ و خلاقيت و نقش آن در توسعه پايدار، موضوع همايش 10روزه اي است كه از ديروز با حضور كارشناسان، هنرمندان و مقامات دولتي بيش از 70كشور جهان، در دو شهر برزيل آغاز شد.
در چارچوب اين گردهمايي و از فردا، نشستي سه روزه در مورد اقتصاد خلاقيت با عنوان راهبردهاي قرن بيست ويكم براي توسعه برگزار مي شود كه رياست آن بر عهده گيل گيلبرتو(وزير فرهنگ برزيل) و يي پينگ ژو(مدير واحد ويژه برنامه توسعه سازمان ملل براي همكاري جنوب-جنوب) است.
اقتصاد خلاقيت كه هنوز تعريف دقيقي از آن نشده است، شامل صنايع دستي،  انواع فرآورده هاي هنري و فناوري هاي جديد مانند نرم افزار كامپيوتر است. از اين رو فرهنگ، نقش مهمي  در گسترش آن دارد.
به گزارش اينترپرس نيوز، ديتر يانيكه- مديركل مجمع جهاني فرهنگ- گفت: اكنون كالاها و خدمات فرهنگي، اهميت به سزايي در اقتصاد بسياري از كشورها دارد و در برخي موارد، آنها محرك اصلي گردشگري و عمده كالاهاي صادراتي هستند. مجمع جهاني فرهنگ از 3 تا 9 آذر در ريودوژانيرو و از 10 تا 12 آذر در سالوادور برگزار مي شود.
يانيكه خاطرنشان كرد: بسياري از كشورهاي كوچك مانند جاماييكا توانسته اند از رهگذر موسيقي خاص خود، جايگاهي معتبر براي خود دست وپا كنند. كشورهاي ديگري در منطقه كارائيب و آفريقا توانسته اند خود را به آمريكا برسانند كه فيلم و كالاهاي فرهنگي، دومين قلم صادراتي عمده آن است.
بر اساس برآورد سازمان ملل، فرهنگ حدود 7درصد توليد ناخالص داخلي جهان را تشكيل مي دهد كه ارزش آن به حدود 3/1تريليون دلار بالغ مي شود. اين بخش به ميزان 10درصد در سال رشد مي كند كه به طور قابل ملاحظه اي بيشتر از رشد كل اقتصاد جهان است. از اين رو، فرهنگ يكي از كليدهاي توسعه در آينده است.
گيل كه بيشتر به عنوان خواننده و ترانه سرا معروف است، به اقتصاد خلاقيت علاقه مند است و درصدد آن است كه برزيل، اولين مركز مختص اين زمينه را تاسيس كند. وي در گزارشي كه پس از چهار سال وزارت ارائه داد، گفت: يكي از ابتكارات وي آن بوده است كه فعاليت هاي فرهنگي را به عنوان فعاليت هاي اقتصادي مطرح كند.
از جمله موضوع هايي كه در جريان نشست هاي اين گردهمايي به آن پرداخته خواهد شد،  مالكيت فكري و پيشنهادهايي براي انعطاف پذيري بيشتر مقررات آن با توجه به پيدايش اينترنت و ساير فناوري هاست. نشست وزراي فرهنگ مركوسور(بازار مشترك آمريكاي جنوبي) در اين چارچوب صورت خواهد گرفت. يانيكه افزود: فرهنگ و هنر در آموزش و پيشگيري از مناقشه اهميت دارد و به همين دليل،  بحث در مورد فرهنگ صلح، از ديگر موضوع هاي دستور كار اين گردهمايي است. تجارب جالب مانند استفاده از طرح هاي هنري براي كاهش تنش و خشونت مثلا در زاغه نشين هاي برزيل عرضه خواهد شد. بحث در مورد مسائلي از اين دست و غيره از قبيل رابطه بين فرهنگ و توسعه، جهاني شدن، حقوق و همكاري بخشي از اين كنوانسيون جهاني است كه 500 كارشناس و هنرمند به آن دعوت شده اند. 400 نفر از اين تعداد از خارج از برزيل دعوت شده اند. افراد يادشده در قالب كارگاه،  سخنراني و گفت وگو مشاركت خواهند كرد. اين مجمع رخدادي است كه شامل ده ها نمايش هنري مانند تئاتر و موسيقي و نمايشگاه هاي هنرهاي زيبا،  عكاسي و طراحي به خصوص از آفريقا و آمريكاي جنوبي مي شود. 11 فيلم مستند نيز به نمايش درخواهد آمد. يك شب در اين ده روز شب سفيد نامگذاري شده است. در اين شب، فعاليت هاي فرهنگي آغاز مي شود كه بي وقفه تا 24ساعت ادامه خواهد داشت.
در حاشيه اين رخداد بزرگ، نشست سالانه شبكه بين المللي سياست هاي فرهنگي شامل نمايندگان وزارتخانه هاي فرهنگ بيش از 60 كشور و شبكه بين المللي تنوع فرهنگي برگزار مي شود كه شامل 300 سازمان فرهنگي و هنري از 50 كشور است. اين دومين نشست مجمع جهاني فرهنگ است. نخستين نشست سال 2004 در سائوپائولو برگزار شد كه 15هزارنفر در رخدادهاي جنبي آن شركت و 150هزارنفر از آن ديدن كردند. امسال اميد مي رود اين آمار دست كم در همين سطح حفظ شود. اجلاس بعدي، دو سال ديگر در كشوري برگزار مي شود كه هنوز انتخاب نشده است. اين مجمع، ابتكار 51سازمان دولتي و غيردولتي است. باني اجلاس امسال، وزارت فرهنگ برزيل،  بنياد خدمات اجتماعي، بخش خصوصي و موسسه فرهنگي كاساويا ماجيا در سالوادور است.

آموزش
معاون وزير علوم خبر داد:
رشد 20 درصدي پذيرش دانشجو در سال 1386
ايسنا: معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ظرفيت پذيرش دانشجو و جمعيت دانشجويي كشور براي سال آينده را اعلام كرد.
حسن خالقي با بيان اينكه امسال حدود يك ميليون نفر در مجموع وارد سيستم آموزش عالي كشور شده اند، گفت: پيش بيني مي شود سال آينده اين ميزان با رشدي 20 درصدي به يك ميليون و 200 هزار نفر مي رسد.
خالقي با اشاره به افزايش و رشد قابل توجه ظرفيت دوره هاي روزانه در سال جاري، تصريح كرد: امسال در بخش روزانه مقطع كارشناسي افزايش ظرفيت بين 20 تا 25 درصد داشته ايم كه اين رشد طي 8 سال گذشته بي سابقه بوده است. معاون آموزشي وزارت علوم با اشاره به توسعه آموزش عالي در بخش
غيردولتي، اظهار كرد: ظرفيت پذيرش دانشجو در دانشگاه هاي غيرانتفاعي غيردولتي امسال دو برابر و از 45 به 90 هزار نفر رسيده است.

رونمايي از كارت فرهنگي دانشجو، اواسط آذر
ايسنا : معاون فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از رونمايي كارت هاي فرهنگي دانشجويي تا نيمه آذرماه جاري خبر داد.
محمد باقر خرمشاد گفت: اين كارتها به منظور دستيابي ارزان و سريع جامعه دانشجويي كشور به محصولات و امكانات فرهنگي طراحي شده اند.
وي خاطرنشان كرد: اين كارت ها به منظور دسترسي دانشجويان به محصولات و كالاهاي فرهنگي نظير سينماها، موزه ها، مراكز فرهنگي هنري و خانه هاي فرهنگ با تخفيف ويژه و شرايط دسترسي آسانتر ايجاد شده و در اختيار دانشجويان دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي سراسر كشور قرار مي گيرد.

برگزاري دوره آموزش اصول مديريت
گروه علمي فرهنگي- دوره عمومي مديريت طي روزهاي پنجم و هشتم آذرماه در مجموعه فرهنگي هنري تهران برگزار مي شود.
در اين دوره، موضوعاتي همچون: مروري بر تاريخچه مديريت، بررسي سير تحولات نظريات مديريت، مديريت نوين، وظايف اصلي مديران، مديريت رفتار سازماني و مديريت منابع انساني، بررسي خواهد شد.

پذيرش 40 هزار دانشجو در تكميل آزمون سراسري
فارس: معاون سازمان سنجش از پذيرش 39 هزار و 796 دانشجو در تكميل ظرفيت  آزمون سراسري خبر داد.حسين توكلي با اشاره به اينكه 21 هزار و 291 داوطلب پذيرفته شده زن و 18 هزار و 505 داوطلب پذيرفته شده مرد هستند، گفت: داوطلبان پذيرفته شده در تكميل ظرفيت  آزمون سراسري براي ثبت نام بايد در روزهاي 4 و 5 آذرماه به دانشگاه ها مراجعه كنند.
وي همچنين با اشاره به اينكه در تكميل ظرفيت آزمون كارداني به كارشناسي
۳ هزار و 447 داوطلب در دانشگاه هاي كشور پذيرش شدند، افزود: در تكميل ظرفيت آزمون كارداني به كارشناسي هزار و 456 نفر زن و هزار و 991 نفر مرد پذيرش شده اند كه اين افراد بايد در روزهاي 11 و 12 آذر براي ثبت  نام به دانشگاه هايي كه در آن قبول شده اند، مراجعه كنند.

بيش از 500 كتاب و مقاله در نمايشگاه آثار مكتوب امام رضا(ع)
گروه علمي فرهنگي- 300 عنوان كتاب در (بالغ بر 500 جلد) با موضوع زندگاني و ابعاد وجودي حضرت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) در نخستين نمايشگاه تخصصي آثار مكتوب ويژه جشنواره فرهنگي و هنري
امام رضا(ع) به نمايش گذاشته مي شود.
اين نمايشگاه از 6 تا 12 آذر ماه جاري در موزه هنرهاي ديني امام علي(ع) واقع در خيابان ولي عصر(عج) مقابل بزرگراه نيايش، بلوار اسفنديار برپا خواهد شد.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |