شنبه ۴ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۴۱ - Nov 25, 2006
اعلام حضور
ائتلاف اصولگرايان اصلاح طلب
گروه سياسي - مرتضي طلايي عصر ديروز با شركت در يك كنفرانس خبري ضمن اعلام موجوديت ائتلاف اصولگرايان اصلاح طلب، برنامه ها و مواضع انتخاباتي اين تشكل را اعلام و تأكيد كرد: ما بر حضور حداكثري مردم در انتخابات خبرگان و شوراها تأكيد داريم، به اصولگرايي حداكثري و نه حداقلي معتقديم، از اصلاح روشها براي خدمت بهتر به مردم گريز نداريم و راه حل مشكلات شهروندان را سياسي كاري نمي دانيم.
مرتضي طلايي در ابتداي سخنان خويش با گراميداشت هفته بسيج گفت: من حدود يك ماهي است كه بازنشسته شده ام و در حوزه مسايل اجتماعي فعاليت مي كنم. در طول اين يك ماه دوستان رسانه اي تماس هاي زيادي با من داشتند و مي خواستند از فعاليت هايم مطلع شوند.
وي در خبري كه مهر آن را منتشر كرده است،  در توضيح اصول و مباني فعاليتهاي اين ائتلاف گفت: اصول بنده و دوستانم در اين ائتلاف اعتقاد به مباني اسلام ، انقلاب اسلامي ، حضرت امام(ره)، مقام معظم رهبري و خدمتگزاري مردم است.
طلايي در خصوص دليل انتخاب نام اصولگرايان اصلاح طلب براي ائتلاف خويش گفت: مباني اين انتخاب حفظ اصول با اصلاح روشها به صورت روز به روز و نو به نو است كه از فرمايشات مقام معظم رهبري طي يك سال گذشته برگرفته شده است.
وي افزود: مقام معظم رهبري به صراحت و بارها فرمودند كه تقسيم بندي اصلاح طلب و اصولگرا صحيح نيست، نقطه مقابل اصولگرايي اصلاح طلبي نيست و نقطه مقابل اصلاح طلبي هم اصولگرايي نيست.
طلايي تصريح كرد: ما به اصولگرايي حداكثري معتقديم چون چتر اصولگرايي بسيار وسيع است.
وي اهداف ائتلاف اصولگرايان اصلاح طلب را چنين معرفي كرد: حمايت و تقويت دولت و همكاري با دولت براي اصلاح امور و تحقق اهداف عاليه نظام، حمايت و تقويت مديريت شهري و ايجاد آمادگي براي منظور تحولي اساسي در شهر و خدمت رساني به شهروندان و بهره گيري از تمام ظرفيت هاي علمي، كارشناسي و خردجمعي به منظور افزايش كارآمدي و خدمتگزاري شهروندان.
طلايي تصريح كرد: ما به تهران فردا مي انديشيم و ساختن تهران فردا لازمه اش اين است كه شوراي شهري با كاركردي فرهنگي اجتماعي تشكيل شود و ماهيت شوراي شهر ماهيت فرهنگي اجتماعي باشد و رقابت اجتماعي جايش را به رقابت سياسي ندهد.
وي ضمن اشاره به لزوم مسئوليت پذير بودن و پاسخگويي شوراي شهر به شهروندان اظهار داشت: شوراي شهر بايد نيازها را از بدنه جامعه در بياورد و در حوزه تصميم سازي و تصميم گيري عمل كند و آن را بر مديريت شهري ابلاغ و بر آن نظارت كند.
طلايي گفت: ما شوراي شهر را مدعي العموم مردم در مقابل مديريت شهري مي دانيم، شوراي شهر صداي شهروندان است. وي گفت: ما چندين راهبرد كلان براي شوراي شهر داريم كه راهبردهاي ايجاد شهري انساني، شهروند فعال و استفاده از خرد جمعي از آن جمله است.
وي در ادامه با اشاره به چالش هاي شهر تهران گفت: ما در شهر جمعيت داريم ولي جامعه نداريم، سالن داريم ولي شهروند نداريم، هويت تهران بايد از هويت محلي شكل بگيرد و هويت محلي هم بايد با محوريت مسجد شكل بگيرد. ما بايد يك مديريت ديني - مردمي در شهر داشته باشيم.
طلايي اهتمام ويژه به حل آنچه كه معضلات كهنه شهر تهران توصيف كرد را يكي از اولويت هاي ائتلاف خويش توصيف كرد و گفت: امروز برخي حاشيه ها در متن قرار گرفته اند. محلاتي مثل كمپ در ميدان آزادي ، عودلاجان در جنوب تهران از اين جمله است كه باعث عدم تعادل زندگي اجتماعي شهري شده است.وي در بخش ديگري از سخنانش گفت: من به طور جدي خواستار همدلي و وحدت اصولگرايان هستم و به سهم خود هم در اين راه تلاش كرده ام. طلايي گفت: ما بر حضور حداكثري شهروندان در انتخابات خبرگان و شوراها تاكيد داريم و نشاط سياسي براي اين حضور حداكثري لازم است و اين با كمك رسانه ها، نخبگان و گروههاي مرجع ممكن است.
طلايي در پايان اين نشست خبري در پاسخ به سؤالات خبرنگاران، از گروههاي حزب سبز ، خدمتگزاران مستقل ايران اسلامي، آبادگران جهادي، جبهه نسل سوم و جهادگران انقلاب اسلامي به عنوان گروههايي كه تا كنون عضو ائتلاف اصولگرايان اصلاح طلب شده اند نام برد. ضمن اينكه مذاكرات ساير گروههاي اصولگرا براي رسيدن به ليست واحد با ائتلاف اصولگرايان اصلاح طلب در جريان است.وي گفت: تا آخر هفته آينده ليست قطعي خود را ارائه خواهيم كرد.

ديدار داوودي
با مقامات ارشد تركيه
گروه سياسي- معاون اول رئيس جمهوري اسلامي  ايران در سفر دو روزه به تركيه با رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه و احمد نجدت سزر رئيس جمهوري اين كشور ديدار و گفت وگو كرد.
در ديدار پرويز داوودي با اردوغان كه عصر پنج شنبه در محل برگزاري  اجلاس منطقه اي مجمع اقتصادي جهان (دبيليو.ئي.اف) در استانبول صورت گرفت و ايرنا خبر آن را منتشر كرد، داوودي به تحولات اخير در منطقه خاورميانه و همچنين حمايتهاي جمهوري اسلامي  ايران از دولت مردمي  عراق اشاره كرد و گفت: قطعاً با خروج اشغالگران از عراق، دولت آن كشور با مردم و دوستان خود خواهد توانست آرامش و امنيت را در عراق ايجاد كند.
اردوغان نيز در اين ديدار با اشاره به حجم پنج ميليارد دلاري روابط دو كشور در پايان سال ???? گفت: در چند سال آينده و با توجه به روابط رو به گسترش اقتصادي دو كشور، اين مبادلات دو برابر خواهد شد.
وي با اعلام حمايت تركيه از حق مسلم ايران در استفاده صلح آميز از فناوري هسته اي، به حفظ وحدت و استقلال ايران و همچنين ايجاد آرامش و ثبات سياسي در لبنان تأكيد كرد.

هاشمي رفسنجاني :
در زمينه خدمات دانشگاه آزاد اطلاع رساني كنيد
003075.jpg
گروه سياسي رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در واكنش به برخي انتقادات نسبت به عملكرد دانشگاه آزاد اسلامي گفت: مطمئن باشيد برخي موذي گري ها نسبت به حركت اساسي دانشگاه آزاد اسلامي شكست خواهد خورد.
آيت الله اكبر هاشمي رفسنجاني كه عصر پنجشنبه در جمع اساتيد منطقه چهار دانشگاه آزاد اسلامي در دانشگاه آزاد واحد نجف آباد سخن مي گفت و ايرنا خبر آن را منتشر كرد، گفت: برخي تخريب ها به جهت رقابت و حسادت است و شما بايد به اين تخريب ها پاسخ داده و در زمينه فعاليت هاي دانشگاه آزاد اسلامي اطلاع رساني كنيد.
رئيس هيات امناء دانشگاه آزاد اسلامي، اين دانشگاه را يكي از بزرگترين واحدهاي دانشگاهي دنيا توصيف كرد و گفت: متاسفانه تاكنون قادر به اطلاع رساني در زمينه عملكرد دانشگاه آزاد به مردم نبوده ايم. وي با اشاره به موقعيت دانشگاه آزاد در جذب دانشجويان گفت: اگر اين جريان عظيم علمي و ديني راه نيفتاده بود، تعداد زيادي در زمان حاضر يا ديپلم بيكار بودند و يا شغلهاي پاييني داشتند و يا اينكه به جهت محروميت از تحصيل ، سرخورده شده بودند.
هاشمي رفسنجاني، از منتقدان دانشگاه خواست كه اين سؤال را پاسخ دهند كه اگر دانشگاه آزاد نبود بيش از سه ميليون دانشجو و فارغ التحصيل و دهها هزار عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي الان كجا بودند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه بنا داريم هيات موسس دانشگاه آزاد را تقويت كنيم، گفت : ما در جلسه اخيرمان تصويب كرديم كه هيات موسس دانشگاه آزاد اسلامي تقويت شود و افراد جديدي را به شوراي عالي انقلاب فرهنگي معرفي كنيم.
هاشمي رفسنجاني با يادآوري ماده ?? اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامي مبني بر اينكه هر تغييري در اين اساسنامه بايد با پيشنهاد هيات موسس و تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي صورت گيرد گفت : بر اين اساس هيچ كس حق پيشنهاد كردن در اين زمينه را ندارد. وي تاكيد كرد: عملكرد دانشگاه آزاد اسلامي به عنوان يك افتخار باقي خواهد ماند.
رئيس هيات امناي دانشگاه آزاد اسلامي با آرزوي توفيق دانشگاه آزاد اسلامي در كاهش شهريه ها، اقدامات مشترك مجلس و دولت را براي كمك به پرداخت وام دانشجويي و تعهد دولت به پرداخت اعتبارات اختصاص يافته به دانشگاه را مورد تاكيد قرار داد.
ديدار با احزاب
هاشمي رفسنجاني طي سفر اخيرش به اصفهان با برخي احزاب و تشكل هاي سياسي در اين استان ديدار كرد. به گزارش مهر رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ديداري كه به دعوت دفتر استاني حزب اعتدال و توسعه در اصفهان انجام شد، ضمن تاكيد بر برگزاري سالم انتخابات 24 آذر ، گفت: بايد سعه صدر وجود داشته باشد و اجازه داد رقابت باشد و حركت باندي نبايد به نظام تزريق شود.
وي افزود : من هميشه توصيه كرده  ام تعادل درهمه  زمينه ها رعايت شود و عملا در دولتي كه تشكيل داده بودم از تمام نيروها با سلايق مختلف استفاده كردم و توصيه ام به وزيران كشور هميشه اين بود كه تعادل در سليقه ها را رعايت كنيد و در انتخاب فرمانداران و استانداران از همه سليقه ها استفاده كرديم ولي در حال حاضر با چه استدلالي مي توان توجيه كرد كه نيروهايي بزرگ، انبوه و پر از توان كه افتخار روي پيشاني شان نوشته شده را بركنار كنيم.وي در بخش ديگري از سخنانش تاكيد كرد: امروز تفكري براي كنار گذاشتن نيروهاي قديمي فعاليت مي كند و از آن بدتر به دنبال بدنام كردن اين افراد است كه ما با چنين فعاليت هايي به شدت مخالف هستيم.

طالباني، امروز در تهران
گروه سياسي رئيس جمهوري عراق امروز به تهران مي آيد. سخنگوي جلال طالباني ديروز در گفت وگو با روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن ضمن اعلام اين خبر گفت: جلال طالباني شنبه سفر رسمي خود را به ايران كه به دعوت  محمود احمدي نژاد رئيس جمهور ايران انجام مي شود، آغاز مي كند و اين سفر چند روز به طول مي انجامد.
منوچهر متكي، وزير امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا درباره ديدار رؤساي جمهور ايران، عراق و سوريه در خصوص حل و فصل مسائل عراق گفت: چنين نشست توافق شده اي هنوز در دستور كار قرار ندارد، هر وقت اين نشست يا نشست هاي مشابهي هماهنگ و نهايي شود به آگاهي مردم خواهد رسيد اما اين پيشنهاد خوبي است و ما از آن استقبال مي كنيم.
به گفته كامران قره داغي،  سخنگوي رئيس جمهور عراق، هوشيار زيباري وزير امور خارجه و حسين شهرستاني وزير نفت، جلال طالباني رئيس جمهوري عراق را در سفر وي به ايران همراهي مي كنند و تحكيم روابط ميان دو كشور، فعال كردن بخش بازرگاني بين بغداد و تهران و همچنين مسئله انرژي برق در دستور كار وي قرار دارد.

از سوي مقام معظم رهبري
مراسم بزرگداشت آيت الله تبريزي
امروز برگزار مي شود
گروه سياسي - مراسم بزرگداشت آيت الله حاج ميرزا جواد آقاي تبريزي امروز از ساعت 15 الي۱۶.30از سوي مقام معظم رهبري در مدرسه عالي شهيد مطهري در تهران برگزار مي شود.
در اطلاعيه دفتـر مقـام معظّـم رهبـري ضمن اشاره به ضايعه  مؤلمه  درگذشت مرجع عاليقدر تقليد و فقيه بزرگوار حضرت آيت الله آقاي حاج ميرزا جواد آقاي تبريزي قدس الله سرّه آمده است : اين فقدان اسفبار را به مراجع بزرگ تقليد و علماي اعلام و حوزه هاي علميه به ويژه حوزه مقدسه قم و عموم علاقمندان ايشان خاصّه آقازادگان و بازماندگان محترم آن مرحوم تسليت عرض مي كنيم و به همين مناسبت مجلس بزرگداشتي از جانب رهبر معظّم انقلاب حضرت آيت الله خامنه اي (مدظله العالي) در تهران مدرسه عالي شهيد مطهري در روز شنبه مورخ 4/9/85 از ساعت 15 الي۱۶.30 برقرار است.
به گزارش فارس ، هيئت وزيران هم در اطلاعيه اي با عرض تسليت به مناسبت ارتحال عالم رباني آيت الله ميرزا جواد آقا تبريزي اعلام كرد در مراسم بزرگداشت آن عالم رباني كه از سوي مقام معظم رهبري برگزار مي شود، همراه با مردم شريف شركت خواهد كرد.

رئيس جمهوري خواستار شد
روش هاي جديد كشورهاي اسلامي
براي اداره بهتر جهان
003072.jpg
گروه سياسي- رئيس جمهوري در ديدار وزير خارجه مالزي تاكيد كرد: كشورهاي اسلامي بايد روش هاي جديدي براي اداره بهتر جهان ارائه كنند. محمود احمدي نژاد پنج شنبه شب در ديدار حميد البار وزير امور خارجه مالزي در سخناني كه فارس آن را منتشر كرد، نتايج انتخابات اخير آمريكا را نه تنها شكست حزب حاكم اين كشور بلكه شكست سياست هاي دولت آمريكا دانست و گفت: نتايج اين انتخابات موجب تسريع روند فروپاشي و اضمحلال نظام سلطه آمريكايي خواهد شد.
رئيس جمهوري موقعيت ايران و مالزي را در جهان اسلام ممتاز خواند و با بيان اين كه تهران آماده گسترش و توسعه همكاري ها با كوالالامپور در همه زمينه هاست، گفت: جمهوري اسلامي ايران و مالزي بايد به عنوان دو كشور و دو ملت دوست و برادر و همسو در مسائل منطقه اي و بين المللي همه ظرفيت هاي اقتصادي را براي گسترش مناسبات دوجانبه فعال كرده و مكمل اقتصاد يكديگر باشند.
حميد البار وزير امور خارجه مالزي نيز در اين ديدار با مثبت ارزيابي كردن نتايج ششمين كميسيون مشترك همكاري هاي دو كشور، جمهوري اسلامي ايران را مشوق و الگوي كشورهاي اسلامي دانست و تاكيد كرد: با همكاري و وحدت ملت هاي مسلمان نور اسلام در همه جاي جهان فراگير خواهد شد.
منوچهر متكي هم در كنفرانس خبري مشترك به همراه حامد البار وزير امور خارجه مالزي كه صبح پنج شنبه برگزار شد،  با اشاره به سفر البار در رأس هيأت بلندپايه  سياسي و اقتصادي به ايران و به منظور شركت در ششمين كميسيون مشترك ايران و مالزي  با اشاره به مذاكرات انجام شده خاطر نشان كرد: حاصل اين گفت و گو ها آماده سازي سند مذاكرات اين كميسيون و توافقاتي در 77 بند بود كه به امضاي وزراي خارجه دو كشور به عنوان مسئولان كميسيون مشترك ايران و مالزي رسيد.

براي توسعه پروژه اراك
آژانس انرژي اتمي به ايران كمك نمي كند
ارسال اولين سري سيستم هاي تور.ام.يك روسي به ايران
ايسنا: خبرگزاري اينترفكس به نقل از منبعي نظامي گزارش داد: روسيه ارسال سيستم هاي دفاعي تور.ام.يك به ايران را در چارچوب توافقي كه ميان دو طرف به امضا رسيده، آغاز كرده است.اين خبرگزاري به نقل از منبع يادشده افزود: ارسال تور.ام.يك به ايران آغاز شده است و اولين سيستم ها به ايران ارسال شده اند.وي همچنين گفت: آن دسته از نيروهاي ايراني كه قرار است بر روي اين سيستم ها كار كنند در روسيه آموزش مي بينند.
گروه سياسي 35 عضو شوراي حكام درخواست ايران براي دريافت همكاري هاي فني آژانس جهت ايمني رآكتور اراك را در آخرين جلسه سالانه شوراي حكام درسال جاري ميلادي ناديده گرفتند.
ادعاي البرادعي در مورد موافقت ايران با ارائه سوابق برخي فعاليت هاي غني سازي، پيشنهاد جديد روسيه و پاسخ ايران به آن، درخواست شوراي روابط خارجي آمريكا مبني بر مذاكره بدون پيش شرط اين كشور با ايران و بيانيه ايران در شوراي حكام از جمله مهمترين رويدادهاي اين حوزه بود كه در دو روز اخير روي داده است.
ادعاي البرادعي
محمد البرادعي نسبت به حل مسأله هسته اي ايران از طريق گفت وگو ابراز اميدوار كرد و نيز اعلام كرد كه اين كشور با درخواست آژانس براي نمونه گيري هاي محيطي و نيز ارايه سوابق عملياتي مربوط به غني سازي سوخت موافقت كرده است.
براساس گزارش پايگاه اينترنتي آژانس بين المللي انرژي اتمي، محمد البرادعي، مدير كل آژانس در سخنراني اش در آغاز نشست شوراي حكام آژانس درباره اجراي توافقنامه پادمان هاي ان.پي.تي در جمهوري اسلامي ايران اظهار كرد: گزارشي كه درباره اجراي پادمان هاي آژانس در جمهوري اسلامي ايران در برابر شماست به روز شده گزارش قبلي ام است كه در 31 ماه اوت ارايه شد.
البرادعي افزود: گزارشي كه پيش روي شماست به روشني نشان مي دهد كه ايران فعاليت هاي مربوط به غني سازي را متوقف نكرده است. علاوه بر آن آژانس بين المللي انرژي اتمي نتوانسته است پيشرفت بيشتري را در حل مسايل باقيمانده اين كشور حاصل كند.وي گفت: اين امر از آنجا ناشي مي شود كه ايران تصميم گرفته همكاري هاي خود با آژانس را تنها به اجراي توافقنامه پادمان محدود كرده و هر نوع همكاري بيشتر به ويژه در مورد معيارهاي شفاف ساز را به ملاحظات جاري درباره برنامه هسته اي ايران در شوراي امنيت مرتبط سازد.البرادعي اظهار كرد: براي اين منظور به شما اطلاع مي دهم كه در روزهاي اخير از ايران مكاتبه هايي دريافت كرده ام كه براساس آن با درخواست آژانس براي نمونه گيري هاي محيطي بيشتر
از تجهيزاتي كه قبلاً در يك دانشگاه فني نمونه برداري شده اند موافقت كرده است.وي افزود: علاوه بر آن ايران موافقت كرده است كه دسترسي به سوابق عملياتي تأسيسات پيلوت غني سازي سوخت را امكان پذير كند. اين گام هايي در مسير صحيح است.
واكنش ايران
در همين حال ايران در بيانيه اي كه توسط علي اصغر سلطانيه قرائت شد نسبت به اقدامات اخير شوراي حكام و گزارش البرادعي موضع گرفت.
در بيانيه ايران كه توسط نماينده كشورمان در نشست شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي ارايه شد با تاكيد بر پايبندي ايران به تعهدات توافقنامه جامع پادمان هسته اي، راهكار حل مسايل اندك باقي مانده، بازگشت پرونده از شوراي امنيت به آژانس عنوان شده است.
در بيانيه علي اصغر سلطانيه نماينده دايم كشورمان در آژانس بين المللي انرژي اتمي همزمان با برگزاري نشست 35 عضو شوراي حكام اين آژانس در وين از اين كه بار ديگر مسئله اجراي توافقنامه پادمان در ايران همچنان در دستور كار آژانس قرار دارد، ابراز تأسف شده است.
سلطانيه همچنين از اين كه شوراي امنيت به مسأله اي صرفاً فني وارد شده كه در حدود اختيارات آژانس است ابراز تأسف كرد و ارجاع پرونده هسته اي كشورمان به اين شورا را باعث تعليق همكاري هاي داوطلبانه ايران براساس پروتكل الحاقي عنوان كرد.
در اين بيانيه با اشاره به گزارش اخير محمد البرادعي مديركل آژانس بين المللي انرژي هسته اي درباره برنامه هسته اي ايران بر آمادگي ايران براي حل مسائل اندك باقي مانده در صورت بازگشت پرونده كشورمان از شوراي امنيت به آژانس تصريح شده است.
شوراي حكام در پي صرف نظر اعمال فشار آمريكا در مخالفت با كمك آژانس در كليه پروژه هاي هسته اي با كمك به هفت پروژه ديگر ايران موافقت كرد.
آسوشيتدپرس همچنين گزارش داد: علي اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي اظهار كرد: ترديدي نيست كه ايران و دولت ايران مصمم به تداوم ساخت اين پروژه آب سنگين (اراك) است.
وي در توجيه اقدام ايران گفت: زيرا بيمارستانها به راديو ايزوتوپ هايي كه رآكتور تحقيقاتي پنج مگاواتي تهران توليد مي كند، نياز دارند و اين راكتور از كار افتاده است.
اين در حالي است كه نماينده آمريكا در آژانس بين المللي انرژي اتمي مدعي شد، پروژه اراك به طور كامل از برنامه آژانس بين المللي اتمي كنار گذاشته شد.
گريگوري شولتي، نماينده آمريكا در آژانس گفت: پروژه اراك به تعويق نيافتاد. اين پروژه به طور كامل از برنامه آژانس بين المللي انرژي اتمي حذف شد.
اين در حالي است كه شوراي حكام روز پنج شنبه بررسي درخواست ايران براي دريافت كمك فني از آژانس در ساخت راكتور توليد پلوتونيوم اراك را به زماني نامعلوم در آينده موكول كرد اما در را براي طرح دوباره اين پروژه از جانب ايران در آژانس باز گذاشت.
نكات مبهم پيشنهاد مسكو
غلامرضا انصاري از روسيه خواست تا نكات مبهمي را كه در پيشنهاد غني سازي مشترك اين كشور با ايران وجود دارد روشن كند.
به گزارش مهر به نقل اينترفكس وي همچنين گفت: از نظر تهران پيشنهاد غني سازي مشترك در روسيه پيشنهاد جذابي است، اما موارد ابهام در آن بايد روشن شود.
انصاري افزود: مسئولان ايران آماده گفتگو درباره پيشنهاد روسيه هستند، به شرط اين كه روسيه جزئيات خاصي را در پيشنهاد خود روشن كند.
سفير ايران در مسكو با اشاره به اين كه چند نكته در پيشنهاد روسيه بايد روشن شود گفت: از جمله اين نكات نقش ايران در بخش مالي و بازاريابي پروژه است كه بايد روشن شود.در همين زمينه خاوير سولانا از روسيه به خاطر حمايت اين كشور از مأموريت ميانجيگري وي در زمينه حل اوضاع به وجود آمده در رابطه با برنامه هسته اي ايران قدرداني كرد.

يادداشت
آمريكا، لبنان و عراق
علي اصغر محمدي
با روشن شدن نتايج انتخابات ميان دوره اي آمريكا و پيامي كه افكار عمومي مردم اين كشور به دولتمردان خويش داده بودند، اين پرسش مطرح شد كه چه تغييري در سياست خاورميانه اي آمريكا روي خواهد داد و آيا اساساً اين تغيير سريع خواهد بود ؟
جرج بوش بلافاصله به اين پرسش پاسخ داد. تغيير رامسفلد و به كار گماردن روبرت گيتس درواقع نمود اين تغيير سياست بود. برخلاف رامسفلد كه روش هاي سخت افزارانه و برخورد مستقيم با جريان هاي مخالف را درپيش مي گرفت، سوابق گيتس او را به عنوان شخصيتي معرفي مي كند كه با بهره گيري از زمينه اختلافات در منطقه مي كوشد تا با دامن زدن به آنها و ايجاد تضاد ميان جريان هاي بومي، بيشتر از متحدين آمريكا براي پيشبرد برنامه هاي اين كشور بهره گيرد. البته ايجاد اختلاف و تفرقه ميان جريان هاي مختلف در منطقه نيز به طور جدي در دستور كار قرار مي گيرد.طولي نكشيد كه ترجمه اين سياست جديد در خاورميانه به نمايش درآمد. آمريكا در تلاش است تا با محوريت عراق و لبنان اين وضعيت را در منطقه شكل دهد.در لبنان وقتي آمريكا احساس كرد متحدانش در انفعال قرار دارند و حزب الله و جريان هاي متحد آن ابتكار عمل را در دست گرفته اند، ناگهان يكي از چهره هاي جريان 14 مارس ترور شد. توجه به اين نكته ضروري است كه امين جميل پدر پير جميل وزير فقيد صنايع لبنان، اخيراً تلاش هايي را براي فراهم آوردن زمينه حل اختلاف طرفين و رسيدن به يك راهكار سياسي را آغاز كرده بود. ناگفته نماند كه سمير جعجع رهبر تندروي نيروهاي لبناني فالانژيست ها پيش از اين به جرم ترور نخست وزير اسبق لبنان و داني شمعون يكي از چهره هاي معروف مسيحي به حبس ابد محكوم شده بود. ارتباط قديمي سمير جعجع با اسرائيل و توانايي ويژه اش در انجام ترورهاي پيچيده اين احتمال را قوت مي دهد كه از طراحي ترور پيرجميل دور نباشد. آمادگي جريان 14 مارس براي بهره برداري سياسي از كشته شدن پيرجميل و حركت در مسير به انفعال  كشانيدن جريان 8 مارس حزب الله و متحدانش اين نظر را تقويت مي كند. در اين روند رسيدن چندين محموله سلاح به جعجع توسط آمريكا و يكي از كشورهاي بدنام عربي قابل توجه است.
هرچه باشد اينك لبنان در آستانه يك انفجار عظيم قرار گرفته است.
در عراق نيز مشاهده مي شود كه جريان بعثي تكفيري به گونه اي بي سابقه عمليات خود عليه شهروندان مظلوم اين كشور را اوج داده است. در گذشته نيز به اين نكته اشاره كرده ايم كه سياست جريان بعثي - تكفيري در دامن زدن به تضادهاي مذهبي و قومي در عراق متأثر از تمايلات و برنامه ريزي هاي آمريكاست. به همين دليل نيز رهبران عاقل و حكيم شيعيان در عراق نيروهاي اشغالگر به ويژه آمريكا را مسئول ريخته شدن خون شيعيان مظلوم و بيگناه قلمداد مي كردند و طرفداران خود را از هرگونه عكس العمل نسبت به برادران سني خويش بر حذر مي داشتند. اما گويي طرح فتنه گسترده تر و وسيع تر از آن است كه اين هميشه مظلومان تاريخ مي پنداشتند.
نكته ديگري كه در ارتباط با تحولات چند روز اخير خاورميانه بايد به آن اشاره شود تلاش آمريكا براي فعال كردن همه جبهه هاست. اگر پيش از اين آمريكا با آرام كردن يك جبهه به سراغ جبهه اي ديگر مي رفت، گويي اينك تصميم گرفته  است كه با استفاده از متحدان خود همه جبهه ها را با هم فعال كند.آنچه كه در چند روز اخير در فلسطين روي داد به همراه تحولات عراق و لبنان مؤيد اين نظر است به ويژه آنكه داغ شدن درگيري هاي سياسي در لبنان نگاهي جدي به سوريه دارد و در تلاش است تا پاي آن را نيز به معركه بكشاند.اما ملت هاي منطقه در دو سه دهه اخير نشان داده اند كه از توانايي لازم براي رويارويي با طرح هاي آمريكا برخوردارند. لذا هيچ يك از جريان هاي رودرروي آمريكا در منطقه از نتيجه اين رويارويي نگراني ندارند؛ اما بايد به اين نكته اساسي اشاره شود كه متأسفانه گويي برخي از قدرت هاي منطقه اي عمق توطئه را درنيافته اند و خود در اين دام فرو مي افتند. رفتار عربستان سعودي در لبنان پيام مثبتي را به ملت هاي منطقه منتقل نمي كند. اميد آن بود كه اين كشور متحدانش را از فروافتادن در اين دام بزرگ باز دارد اما گويي چنين نيست. عربستان سعودي و مصر به عنوان دو كشور مهم كه مي توانند نقش بسيار تعيين كننده اي در منطقه ايفا كنند، قاعدتاً بايد به پيامدهاي سوء سياست كنوني آمريكا در لبنان و عراق بيشتر توجه كنند؛ آن هم پيش از آنكه علاج واقعه ناممكن شود.

... تا انتخابات
*ائتلاف خبرگان و كارآمدي طي بيانيه اي رسمي اعلام موجوديت كرد. در بخشي از اين بيانيه آمده است:اين ائتلاف بر آن است كه براي تشكيل مجلس خبرگان از فقيهان نوانديش جوان و آشنا با تخصص هاي مورد نياز نظير حقوق، اقتصاد، مديريت و نظام بين المللي، افرادي مستقل، كارآمد و آماده را شناسايي و معرفي نمايند.
سخنگوي جبهه پيروان خط امام و رهبري گفت: هفته جاري براي اصولگرايان هفته سرنوشت سازي خواهد بود. سجادي، در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: در حال حاضر گروه 5 نفره در حال مذاكره با حاميان دولت ، شهردار و ساير اصولگراها جهت رسيدن به ليست واحد براي انتخابات شوراها هستند.
* حسين فدايي، رئيس هيات نظارت بر انتخابات گفت: خبرهاي منتشر شده در خصوص رد صلاحيت هاي گسترده صحيح نيست، از ميان مجموع داوطلبين 5 درصد رد صلاحيت شدند. حسين فدايي با اشاره به ادامه روند كار هيات نظارت خاطر نشان كرد: پرونده هايي را كه هيات هاي نظارت اجرايي اعم از تائيد يا رد صورت جلسه كردند در هيات هاي نظارت در حال بررسي است كه در روز دوشنبه نتيجه كار اعلام خواهد شد.
* سيدمصطفي تاج زاده، عضو جبهه  مشاركت ايران اسلامي درباره  سياست اين تشكل در زمينه ي ائتلاف گفت: ما در تهران و مراكز استان ها و شهرستان ها از دوستان خواهش كرده ايم كه به هر قيمتي با حفظ هويت، به يك فهرست ائتلافي برسند چون پيروزي در اين انتخابات مهم تر از آن است كه فردي از يك حزب در ليست باشد. خوشبختانه تا آن جا كه ما خبر داريم چه در مراكزي كه نامزدهاي ما تاييد شده اند و چه در آن جايي كه رد شده اند، هنوز خبر منفي نداريم كه به ائتلاف نرسيده باشند و يا عده اي حساب خود را جدا كرده باشند. حتي در تهران هم كه بعضي صحبت ها مبني بر ارائه  ليست جداگانه از سوي حزب اعتماد ملي مطرح بود، تصور مي كنم كه ليست آن ها با ليست اصلاح طلب ها حداقل 80مشترك و حداكثر در 2 يا 3نفر اختلاف وجود داشته باشد. بنابراين فكر مي كنم كه فهرست ائتلافي خوبي در تهران و استان ها داشته باشيم.
* ستاد ائتلاف حاميان دولت تغيير نام داد. به گزارش فارس، يك منبع مطلع خبر داد ستاد ائتلاف حاميان دولت از اين به بعد با عنوان ستاد مردمي ائتلاف سراسري رايحه خوش خدمت فعاليت مي كند.
* حسن غفوري فرد از رياست ستاد انتخابات شوراهاي جبهه پيروان خط امام و رهبري استعفا داد. حسن غفوري فرد كه پيش از اين از سوي شوراي مركزي جبهه پيروان خط امام و رهبري به عنوان رئيس ستاد انتخابات شوراهاي اين جبهه انتخاب و معرفي شده بود به دليل كانديداتوري براي انتخاب ميان دوره اي مجلس شوراي اسلامي از شهر تهران از اين سمت استعفا داد.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |