شنبه ۴ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۴۱ - Nov 25, 2006
انفجارهاي بغداد 209 قرباني گرفت
دور تازه خشونت و انفجار در عراق
003099.jpg
گروه بين الملل- بغداد روز پنجشنبه خونين ترين روز خود را پس  ازاشغال عراق پشت سر گذاشت.
روز پنجشنبه بر اثر انفجار چهار خودرو بمب گذاري شده و نيز پرتاب دو خمپاره به شهرك صدر در حومه بغداد نزديك به 600 نفر كشته و مجروح شدند. شهرك صدر بطور سنتي از آغاز اشغال عراق محل اصلي تجمع هواداران مقتدا صدر است. اين شهرك طي ماه هاي گذشته بارها شاهد درگيري و زد و خورد بين نيرو  هاي آمريكايي و هواداران صدر بوده است. در عمليات تروريستي روز پنجشنبه ابتدا چهار خودرو بمب گذاري شده به تناوب در نقاط پر تردد شهر از جمله بازار آن منفجر شد و به همراه آن تروريست ها دو خمپاره نيز شليك كردند. شدت انفجار و حجم تلفات به حدي بوده است كه بسياري از جنازه ها قابل شناسايي نيست و مردم براي پيدا كردن اعضاي مفقود خانواده خود مجبورشدند ديروز به رغم مقررات منع آمدوشد به بيمارستان مراجعه كنند. در همين حال گزارش ها حاكي از آن است كه وضعيت بسياري از مجروحان بحراني است و احتمال مي رود كه بر تعداد كشته شدگان اين حادثه افزوده شود.
از آنجا كه شهرك صدر شيعه نشين است مسئولان عراقي نگران هستند كه اين حادثه به افزايش درگيري هاي قومي در كشور بيانجامد از همين رو آيت الله سيستاني رهبر شيعيان عراق طي بيانيه اي ضمن جنايت آميز خواندن اين اقدام اعلام داشت كه اين عمليات از سوي ائتلاف صداميان صورت گرفته و از مردم خواست تا ضمن پرهيز از واكنش هاي غير منضبط فقط در چارچوب قانون عمل كنند.
همچنين پس از اين حادثه جلال طالباني رئيس جمهور عراق طي نشستي با آيت الله حكيم و طارق هاشمي به بحث در باره آن پرداختند. طالباني در اين نشست از مردم به ويژه شيعيان عراق خواست تا آرامش خود را حفظ كنند.
بقيه از صفحه اول
حكيم به عنوان رهبر پر نفوذ شيعيان عراق نيز همين درخواست را مطرح كرد و طارق هاشمي به عنوان يكي از رهبران اهل تسنن عراق با محكوم كردن اين جنايت آن را تلاشي براي وقوع جنگ هاي فرقه اي در عراق خواند.عراق پس از حمله تروريست ها به مسجدي در سليمانيه درگير نوعي جنگ فرقه اي شده و مسئولان عراقي بيم آن دارند كه چنين حوادثي بر آتش درگيري هاي ديني و فرقه اي بيفزايد.
از سوي ديگر بنا بر آمارهرروز بر ميزان حوادث خشونت بار در بغداد افزوده مي شود. طبق آمار تنها از ماه اكتبر(مهر) تاكنون 3700 نفر طي عمليات تروريستي در بغداد به قتل رسيده اند در همين مدت در مركز عراق و پيرامون آن 3254 جسد مجهول الهويه كشف شده است. جمعه نيز عراق روز آرامي را پشت سر نگذاشت. در شهر تلعفر از توابع موصل انفجار خودرو بمب گذاري شده به كشته شده 22 تن و جراحت۲۶ تن ديگر منجر شد. در همين روز در حمله به يك مسجد در بصره 15 نفر مجروح شدند. در بغداد نيز اين بار در شهرك عظيميه حمله تروريستي به يك مسجد اهل تسنن منجر به كشته شدن يك نفر و جراحت 16 تن ديگر شد. از سوي ديگر در يك اقدام قابل توجه روز پنجشنبه بيش از يكصد تروريست در منطقه حفاظت شده بغداد موسوم به منطقه سبز به وزارت بهداشت عراق كه در آن بيش از دوهزار نفر به كار مشغولند حمله كردند. اين وزارتخانه از سوي علي الشماري از هواداران مقتدا صدر اداره مي شود. چند روز پيش يكي از معاونان الشماري از يك سوءقصد جان سالم بدر برد. در همين حال مقتدا صدر اعلام كرد كه حمله به مردم بي گناه شهرك صدر با اطلاع و اجازه نيرو هاي  آمريكايي بوده است وي همچنين نوري مالكي نخست وزير عراق را تهديد كرد كه اگر در سفر به اردن با جرج بوش رئيس جمهور آمريكا ديدار كند جناح وي از كابينه خارج خواهد شد.

نشست رئيس جمهوري روسيه با سران اتحاديه اروپا
گروه بين الملل - رئيس  جمهوري  روسيه  و مقامات  اتحاديه  اروپا ديروز درباره  موضوعات مهم  دوجانبه  و بين المللي  از جمله  مساله  اتمي ايران  و كره  شمالي بحث  و تبادل  نظر كردند.
اجلاس  هجدهم  سران  روسيه  و اتحاديه  اروپا در حالي  در هلسينكي  پايتخت فنلاند برگزار شد كه  لهستان  يكي  از اعضاي  اين  اتحاديه  مخالفت  خود را با مذاكرات  اروپا با روسيه  در مورد امضاي  موافقت نامه  جديد ده ساله  اعلام  كرده است .
علت  اين  مخالفت ، منع  صادرات گوشت  لهستان  به  روسيه  و خودداري  مسكو از امضاي  منشور انرژي  اروپا است  كه  بر اساس  آن كشورهاي  اروپايي  حق  مشاركت  در خطوط لوله  نفت  و گاز روسيه  را خواهند داشت .
مدت  زمان  موافقت  نامه  فعلي  روسيه  و اتحاديه  اروپا در اول  ژانويه  سال ۲۰۰۷ به پايان  مي رسد.
به گزارش ايرنا رسانه هاي  خبري  روسيه  مخالفت  لهستان  با اين  امر را تلاش  اين  كشور با هماهنگي  آمريكا براي  جلوگيري  از گسترش  همكاريهاي  روسيه  و اروپا دانستند.
ورشو از احداث  خط لوله  گاز اروپاي  شمالي  بين  روسيه  و آلمان  كه  با بهره برداري  از آن در پنج  سال  آينده  روسيه  از ترانزيت  گاز خود به  اروپا از طريق  لهستان  بي نياز مي شود به شدت  ناراضي  است .
اتحاديه  اروپا با بيش  از 60 ميليارد يورو حجم  مبادلات  بازرگاني  سالانه با روسيه  عمده ترين  شريك  تجاري  اين  كشور در جهان  است  و 44 درصد گاز و 30درصد نفت  مورد نياز خود را از اين  كشور تامين  مي كند.
روسيه  و اتحاديه  اروپا در مورد مسايل  مهم  بين المللي  از جمله  حل  و فصل مسايل  خاورميانه  و بحران  اتمي كره  شمالي  و نيز نقش  مركزي  سازمان  ملل  متحد در حل  و فصل  اختلافات  بين المللي  اتفاق  نظر دارند.

در پي ترور پيرجميل صورت گرفت
صف آرايي نيروهاي سياسي در لبنان
گروه بين الملل- مراسم تشييع جنازه پيرجميل وزيرصنايع و از اعضاي گروه  مخالف سوريه و حزب الله لبنان در كابينه سينيوره به ميتينگ سياسي و صف بندي جناح هاي لبناني تبديل شد.
در اين مراسم كه با سخنراني تعدادي از اعضاي برجسته جناح اكثريت پارلمان و كابينه همراه بود سخنوران با اشاره و گاه مستقيم سوريه را عامل اين ترور اعلام كرده و به حزب الله و هوادارانش هشدار دادند كه نوعي رويارويي جدي جناحي در لبنان شكل گرفته است.
در اين مراسم وليد جنبلاط گفت كه عاملان اين ترور مخالف تشكيل دادگاه بين المللي ترور رفيق حريري هستند و با اين كار مي خواستند تصويب اين دادگاه در دولت را تحت الشعاع قرار دهند. اين سخنان در حالي مطرح مي شود كه حزب الله لبنان، جنبش امل به رهبري نبي بري رئيس مجلس لبنان و اميل لحود رئيس جمهور اين كشور از اصلي ترين مخالفان تشكيل دادگاه مذكور به شيوه بين المللي هستند.
سعد حريري رهبر جناح اكثريت و گروه موسوم به 14مارس نيز در سخنراني خود گفت اين تجمع ثابت كرد كه ما در اكثريت هستيم و اقليت بايد اين واقعيت را پذيرا باشد. اين سخنان حريري اشاره به اظهارات حزب الله لبنان است. حزب الله لبنان و متحدان آن معتقدند كه مخالفان در حال حاضر داراي اكثريت آرا در لبنان نيستند و از اين روي خواهان تشكيل دولت وحدت ملي و برگزاري انتخابات پيش از موعد هستند.
سمير جعجع نيز با اشاره به مخالفان سياسي جناح 14 مارس و پير جميل اعلام كرد كه آنان عامل اين ترور هستند و سپس اظهار داشت كه عاملان اين ترور بايد آماده رويارويي باشند.
امين جميل پدر پيرجميل نيز در اين مراسم در اظهاراتي صريح سوريه را عامل اين ترور معرفي كرد و گفت: اين ترور بخشي از برنامه بشار اسد رئيس جمهوري سوريه براي فروبردن لبنان در هرج و مرج بود. وي در سخنان خود از اميل لحود رئيس جمهوري لبنان به عنوان ستون پنجم دشمن نام برد و گفت كه رئيس جمهوري در جهت منافع سوريه و حزب الله حركت مي كند.
در واكنش به اين اظهارات تند و تحريك مردم ديروز حسن نصر الله رهبر حزب الله لبنان، مردم را به صبوري و پرهيز از خشونت فراخواند. نصرالله به ويژه پس از آن كه گروهي از هوادارانش در واكنش به توهين هايي كه به وي و سليم  الحص نخست وزير سابق لبنان صورت گرفت راه فرودگاه بيروت را بسته بودند گفت: بايد منتظر توهين هاي ديگري هم بود اما مواظب باشيد كشور به سمت هرج و مرج نرود. وي از هوادارانش خواست بدون هيچ عكس العملي به خانه هاي خود بروند.
حزب الله لبنان بنا داشت در هفته جاري هوادارانش را در اعتراض به ديكتاتوري اكثريت به تظاهرات فراخواند و پيش بيني ها نشان مي داد كه پيامد اين تظاهرات به همراه خروج وزراي مخالف سينيوره مي توانست دولت را ساقط كند اما ترور جميل مانع از تحقق آن شد و عملاً فرصتي را در اختيار جناح اكثريت و هواداران 14 مارس قرار داد تا خود را بازسازي كنند. اما شواهد نشان مي دهد با اين ترور لبنان به بحران تازه اي غلتيده كه خروج از آن معلوم نيست چگونه خواهد بود.
در همين حال در حالي كه كابينه لبنان قرار است امروز طرح تشكيل دادگاه بين المللي ترور رفيق حريري را تصويب كند، سازمان ملل اعلام كرد در پي تقاضاي دولت لبنان از شوراي امنيت سازمان ملل براي تحقيق در خصوص ترور پير جميل ، شوراي مذكور موافقت خود را با اين تقاضا اعلام كرده است.
پير جميل ششمين شخصيت سياسي مخالف سوريه است كه طي دو سال گذشته در لبنان ترور شده اند.

هلند براي تشكيل دولت جديد
در برابر شرايط سختي قرار دارد
گروه بين الملل- پس از برگزاري انتخابات زودرس مجلس هلند كه با كاهش آراي تمام احزاب بزرگ روبرو شد، اين كشور در برابر شرايط سختي براي تشكيل ائتلاف و دولت جديد قرار دارد.
نتيجه انتخابات روز چهارشنبه در هلند نشان مي دهد با وجود اينكه حزب دمكرات مسيحي يان پتر بالكننده نخست وزير كنوني همچنان قوي ترين حزب است، ائتلاف آينده در اين كشور بايد حداقل متشكل از سه حزب باشد.
بالكننده كه از امكانات براي ائتلاف با ديگر احزاب سخن گفته است اميد دارد كه بئاتريس ملكه هلند بار ديگر وي را براي تشكيل ائتلاف و معرفي دولت جديد هلند برگزيند.
به گزارش ايرنا، در حالي كه حزب دمكرات مسيحي ??كرسي از ???كرسي مجلس را به خود اختصاص داده، تعداد كرسي هاي حزب سوسياليست از ?به ??كرسي افزايش يافته است اما حزب سوسيال دمكرات (پ.فا.د.آ.) ??كرسي، حزب ليبرال وي.وي.دي. ? كرسي و حزب سبزها يك كرسي خود را از دست داده و به ترتيب ??، ??و ? كرسي در مجلس آينده خواهند داشت.
حزب آزادي ?،حزب سوسيال مسيحي ?،حزب راست گرت ويلدرس ?و حزب حمايت از حيوانات ?كرسي از مجلس را كسب كرده اند.
بالكننده كه تا زمان تشكيل كابينه جديد هلند در پست خود باقي است، هم اكنون به عنوان رئيس فراكسيون حزب دمكرات مسيحي انتخاب شده است و بدين ترتيب مهمترين سياستمدار اين حزب محسوب مي شود.
حزب دمكرات مسيحي هلند تاكنون در ائتلاف با حزب ليبرال وي.وي.دي. دولت هلند را در اختيار داشت اما با توجه به كاهش كرسي هاي اين حزب احتمال همكاري مجدد آنها اندك است.

كوتاه از جهان سياست
جاسوس سابق كاگ ب در بيمارستاني در لندن درگذشت
گروه بين الملل الكساندر ليتويننكو جاسوس  پيشين دستگاه  اطلاعاتي  شوروي  پيشين، دربيمارستاني  در لندن  درگذشت.  گفته  مي شود وي  سه  هفته  پيش  در ملاقات  بابرخي  رابط هاي  روس  در هتلي  در پايتخت  انگليس  مسموم  شده  بود.
به  گزارش  خبرگزاري  آلمان  از لندن ، سخنگوي  بيمارستان  دانشگاه  لندن  بااعلام  اين  خبر گفت  ليتويننكو پس  از ملاقات  روز يكم  نوامبر با دو مرد روس كه  گفته  مي شود يكي  از آنها مامور سابق ،كا گ  ب ، بوده  است  به  شدت  بيمارشد و در نهايت  پنج  شنبه  شب  فوت  كرد.
 وي  كه  سرهنگ  دستگاه  جاسوسي  شوروي  سابق  و سازمان  جاسوسي  كنوني  روسيه  بوده  است ، شش  سال  پيش  به  لندن  فرار كرد و به  تازگي  به  عنوان  شهروند درانگليس  مقيم  شده  بود. دوستان  وي  معتقدند كه  اين  مامور چهل  و سه  ساله  اسبق  به  علت  انتقاد از ولاديمير پوتين  رئيس  جمهور مسموم  شد اما كرملين  و دستگاههاي  اطلاعاتي  روسيه  چنين  اتهامي  را رد مي كنند. گفته مي شود كه وي درپي افشاي نام كساني بوده است كه دو هفته پيش يك روزنامه نگار روسي را كه منتقد سياست هاي روسيه در چچن بود جلوي منزلش در مسكو به قتل رساندند.
عقب نشيني نظاميان از پايتخت كنگو
گروه بين الملل- نظاميان هوادار معاون رئيس جمهوري كنگوي دمكراتيك از كينشازا پايتخت اين كشور عقب نشيني كردند.
به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره ژوزف كابيلا رئيس جمهوري كنگوي دمكراتيك به نيروهاي ژان پيير بيمبا چهل و هشت ساعت مهلت داده بود از پايتخت عقب نشيني كنند. طرفداران بيمبا در اعتراض به نتايج انتخابات رياست جمهوري كه كابيلا در آن به پيروزي رسيد در مقابل ساختمان دادگاه عالي تظاهرات كردند. ژوزف كابيلا در دور دوم انتخابات كنگو كه زير نظر هياتهايي از اتحاديه اروپا برگزار شد توانست رقيب خود بيمبا را شكست دهد. بيمبا كه به نتايج انتخابات معترض است هنوز تن به پذيرش اين نتايج نداده است.
فايننشال تايمز : فعاليت ها و نقش ناتو افزايش مي يابد
گروه بين الملل - روزنامه فايننشال تايمز چاپ لندن نوشت: براساس سند محرمانه اي كه در نشست هفته آينده  ناتو امضا مي شود، نقش و ماموريت هاي اين ائتلاف نظامي به مبارزه با تروريسم و جرائم اينترنتي و همچنين تامين منابع طبيعي تسري مي يابد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از لندن، سند ياد شده كه فايننشال تايمز آن را پيش از علني شدن در هفته آينده به دست آورده، پيش از آغاز گردهمايي روز سه شنبه  وزيران دفاع در ريگا ي لتوني، مورد تائيد وزيران قرار گرفته است. سند محرمانه ياد شده ايجاد چارچوب و سمت و سويي سياسي را براي تغيير مستمر ناتو در ??تا ??سال آينده دنبال مي كند.
اتحاديه  اروپا دسترسي  آمريكا به  اطلاعات  بانكي  محرمانه  را غيرقانوني  خواند
گروه بين الملل- اتحاديه  اروپا دادن  اطلاعات  بانكي  محرمانه  به  دولت  امريكا را غير قانوني خواند.
به  نوشته  روزنامه  نيويورك  تايمز ، يك  هيأت اتحاديه  اروپا، به  اين  نتيجه  رسيد كه  يك  كنسرسيوم  بانكي  مستقر در بلژيك  موسوم به  سوئيفت  با فراهم  ساختن  امكان  دسترسي  دولت  بوش  به  ميليون  ها مورد از سوابق  معاملات  مالي  خصوصي  قوانين  اتحاديه  اروپا در محافظت  از اطلاعات  رانقض  كرد. اين  كنسرسيوم  در برنامه  اي  مشاركت  داشته  است  كه  به  تحليلگران  سازمان اطلاعات  مركزي  (سيا) و ديگر آژانس  هاي  امريكايي  اجازه  مي دهد ميليون ها معامله  مالي  محرمانه  تحت  نظارت  اين  كنسرسيوم  را در جستجوي  معاملات مالي  احتمالي  براي  تروريست  ها مورد تجسس  قرار دهند. هيأت اتحاديه  اروپا كه  مسئول  رسيدگي  به  عملكرد سوئيفت  است  در پيش نويس  بيانيه  اي  گفته  است  نهادهاي مالي  اين  اتحاديه  مشتركا با سوئيفت  مسئول  نقض  آزاديهاي  مدني  اروپا بوده اند. آمريكا از برنامه  سري  انتقال  اطلاعات  محرمانه  كه  پس  از يازده  سپتامبر 2001 آغاز شد دفاع  كرده  است  اما استدلال  منتقدان  در اروپا اين  است  كه  اين  برنامه  منافع  امنيتي  امريكارا بر هنجارهاي  حقوق  بشر اروپامقدم  شمرده  است . مقامات  اتحاديه  اروپا در پاسخ  به  گزارش  هيأت اروپايي گفتند كميسيون  اروپا درباره  شكايت  از بلژيك  به  علت  قصور در مجبور ساختن سوئيفت  به  رعايت  قوانين  محافظت  از اطلاعات  تصميم  گيري  خواهد كرد.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |