شنبه ۴ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۴۱ - Nov 25, 2006
افت كيفيت نظام آموزشي در عراق
تا پيش از جنگ كويت در سال 1991 ، عراق يكي از بهترين عملكردهاي آموزشي را در منطقه داشت
003024.jpg
گروه علمي فرهنگي- در جريان حادثه اي كه اخيراً در بغداد رخ داد، مردان مسلح ملبس به لباس پليس عراق حدود 150 نفر از استادان دانشگاههاي اين كشور را از وزارت آموزش عالي ربودند. علا مكي رئيس كميته آموزش عراق اين اقدام را فاجعه اي ملي خواند و عابد ذهاب العجيلي وزير آموزش عالي اعلام كرد فعاليت دانشگاههاي بغداد تا زماني كه جزئيات حادثه روشن شود، متوقف خواهد شد. وي افزود: ما ديگر نمي خواهيم استادان بيشتري را از دست دهيم. تا چند روز پس از حادثه 70 نفر از اين استادان آزاد شدند،  اما از سرنوشت سايرين اطلاعي در دست نيست.
به گزارش اينترپرس نيوز، دانشگاهيان در كنار ساير متخصصان از جمله اقشاري هستند كه در خشونتهاي لگام گسيخته در مناطق مختلف عراق به طور فزاينده اي هدف قرار دارند. هزاران نفر از پژوهشگران و استادان دانشگاه از اين كشور جنگ زده گريخته اند. مدير امور اداري يكي از دانشگاههاي بزرگ در بغداد گفت: دانشگاههاي عراق به ستاد شبه نظاميان و جوخه هاي مرگ تبديل شده اند. وي افزود هر روز كه سر كار مي رود،  به خاطر جان خود مي ترسد. به گفته وي، به نظر مي رسد دولت اين وضع را پذيرفته است چون كاري براي تغيير اوضاع انجام نمي دهد.
اين اتهام به نيروهاي امنيتي عراق وارد مي شود كه در چندين آدم ربايي دسته جمعي شركت كرده اند يا دست كم آن را ناديده گرفته اند. بسياري معتقدند حوادثي از اين دست كار گروههاي فرقه اي است.
تهاجم آمريكا و اشغال عراق به همراه وعده هاي بي عمل در مورد بازسازي و نوسازي نظام آموزشي كشور تنها عامل فاجعه كنوني نيست. يونسكو گزارش داده بود كه تا پيش از جنگ كويت در سال 1991 ، عراق يكي از بهترين عملكردهاي آموزشي را در منطقه داشت. ميزان باسوادي بسيار بالا و ثبت نام در مدارس ابتدايي 100 درصد بود.
در زمان زمامداري صدام حسين، شمار مدارس عراق در نتيجه تصويب قانون آموزش اجباري در دهه 1970 به دو برابر افزايش يافت؛ برنامه اي عظيم براي ريشه كني بي سوادي ترتيب يافت و مردم براي پرهيز از تبعات قانوني، بچه هايشان را به مدرسه مي فرستادند.
به علاوه، كارگزاران آموزشي و آموزگاران ترجيح مي دادند عمدتاً براي امنيت شغلي به حزب حاكم بپيوندند، اما به هر حال بايد از نظر علمي تاييد مي شدند.
با آغاز تهاجم آمريكا و به خصوص در زمان حاكميت دولت موقت عراق به رياست پل برمر،  بيشتر آموزگاران بر اساس طرح بعثي زدايي اخراج، بازداشت يا بعداً توسط جوخه هاي مرگ ترور شدند. كساني جايگزين آنان شدند كه از جانب احزاب حاكم معرفي مي شدند. اين عوامل در كنار وضعيت دشوار اقتصادي باعث آسيب شديد به نظام آموزشي عراق شده است.
در اين ميان بعضي از آموزگاران پيرتر از آن هستند كه درس بدهند و برخي ديگر كه از جانب احزاب سياسي شبه نظامي فرستاده شده اند، مدرك قلابي دارند. ظاهراً ميلياردها دلار صرف بازسازي مدارس عراق شده است كه در جريان تهاجم آمريكا، به شدت بمباران شدند.
اما كيفيت كار انجام شده توسط پيمانكاران خارجي مانند شركت بكتل به قدري پايين بوده است كه هنوز هزاران مدرسه در سراسر كشور در وضعيت اسفناكي به سر مي برند. بيشتر اين پول صرف نقاشي مجدد و خريد وسايلي شده است كه دوام چنداني نداشته اند.
يكي از مديران آموزشي گفت: پول بازسازي مدارس بين شوراي حكومتي عراق كه منصوب آمريكا بود و پيمانكاران غربي ناپديد شد. ما سعي خود را مي كنيم كه فعاليت آموزشي را تسهيل كنيم اما در اين راه با مشكلات بزرگي مواجه هستيم.
مشكل ديگر در برخي مناطق آن است كه مدارس در اختيار اداره آموزش نيست. مردم در شهرهاي ناآرام مانند رمادي و بخشهايي از بغداد شكايت كرده اند كه سربازان آمريكايي از ساختمانهاي آموزشي به منظور استقرار نيروي رزمي از جمله تك تيراندازان استفاده مي كنند. شبه نظاميان و جوخه هاي مرگ از ساير مدارس در بغداد و استانهاي جنوبي كشور استفاده مي كنند.
امروز، امنيت احتمالاً مُبرم ترين نياز نظام آموزشي در عراق است. در چنين وضعيت ناامني، آموزگاران و دانش آموزان مي گويند تردد بين خانه و مدرسه بسيار خطرناك است. ترس زيادي از ربوده شدن براي باج گيري و احتمال ترور توسط جوخه هاي مرگ وجود دارد.
اوضاع نابسامان اقتصادي نيز مزيد بر علت شده است. عمر جاسم پدر چهار بچه است كه در بغداد سكونت دارد. وي گفت: من به هيچ شكلي نمي توانم هزينه مدرسه را بدهم. من بيكارم و زندگي بسيار پرهزينه است. پول سرويس مدرسه و لباس بچه ها را ندارم. مجبورم نگذارم بچه ها به مدرسه بروند و وادارشان كنم براي تامين معاش به من كمك كنند.
بسياري از خانواده ها تصميم گرفته اند بچه هايشان را به جاي مدرسه، به كار نظافت يا گدايي در خيابان وادارند. ماه گذشته وزارت آموزش عراق آماري را منتشر كرد كه نشان مي داد فقط 30 درصد از 5/3 ميليون نفر جمعيت دانش آموزان كشور در سر كلاس حاضر مي شوند. اين نصف نسبت سال پيش است كه 75 درصد بود.
ميزان افراد مدرسه رو در آغاز سال تحصيلي جديد در اول مهر به شكل بي سابقه اي كاهش يافت. تا پيش از تهاجم آمريكا نسبت حضور در مدرسه 100 درصد بود. در خلال دوران اشغال،  حدود 270 استاد دانشگاه در عراق كشته شده اند.

نگـاه
خشونت در مدارس آفريقاي جنوبي
ميراث تبعيض نژادي
003027.jpg
گروه علمي فرهنگي- بالا رفتن سطح خشونت در مدارس آفريقاي جنوبي باعث نگراني گسترده شده است. اين امر نشان دهنده مشكلي بزرگتر در كشوري است كه داراي يكي از بالاترين آمارهاي خشونت در جهان است. بسياري اين مشكل را ناشي از نبود نظارت كافي،  شكاف فزاينده بين فقير و غني و ميراث دردناك آپارتايد مي دانند.
آموزگاران هشدار مي دهند خشونت در مدرسه، به افت استانداردهاي آموزشي كمك كرده است. كمبود كادر آموزشي، شيوع ايدز كه معلمان زيادي را مبتلا كرده است، كلاسهاي شلوغ و كمبود كتب درسي از ديگر عوامل افت سطح آموزش در آفريقاي جنوبي است.
يه گزارش رويتر، اين مشكل در خلال چند هفته اخير و پس از يك رشته چاقوكشي مرگبار در مدارس در رأس دستور كار سياسي كشور قرار گرفته است. در اين حوادث هم عاملان و هم قربانيان نوجوان بودند. در پاسخ، نالدي پاندور وزير آموزش آفريقاي جنوبي به مديران مدارس خاطرنشان كرد آنان اختيار دارند براي يافتن اسلحه و مواد مخدر، دانش آموزان را بگردند. وي افزود در حال بررسي اقدامات سختگيرانه تر مانند آزمايش اتفاقي اعتياد در ميان دانش آموزان است.
وزارت آموزش در مراحل پاياني تدوين قانون تشديد موارد ايمني است كه شامل پيشنهاد نصب فلزياب، دستگاه اشعه ايكس و نصب دوربين امنيتي در مدرسه است. پاندور پيش تر هشدار داده بود كيفيت پايين آموزش رشد آتي را تهديد مي كند.
با وجودي كه در دوره پس از تبعيض نژادي، آموزش جداگانه بر اساس نژاد برچيده شده است،  تاثير سياستهاي دوران قبل هنوز باقي است و همچنان دولت متهم مي شود به مدارس دولتي به خصوص در شهركهاي فقيرنشين بي توجه است. مقامات كوشيده اند آموزش با كيفيت را در مناطق روستايي عرضه كنند ، هرچند كه شهريه مدرسه در يك چهارم مدارس يعني مدارسي كه نياز دارند، لغو شده است.
گزارش پليس حاكي از آن است كه رفتارهاي ناهنجار و خشونت جنسي در مدارس محلات فقيرنشين و هم در مدارس مناطق برخوردار ديده مي شود. كميسيون حقوق بشر آفريقاي جنوبي اخيراً جلساتي به مدت دو روز در مورد خشونت در مدارس برگزار كرد و گزارش اين جلسات در دي ماه منتشر خواهد شد. انتظار مي رود انتشار اين گزارش به مباحثات عمومي در اين زمينه دامن بزند.
مدتي پيش در دبستان بوتلهادي در شهر اواتون دو دانش آموز بر سر پول با ميله فلزي به جان هم افتادند. وقتي اولياي مدرسه والدين آنان را دعوت كردند، هيچ كس نيامد. كلمنت نخومسه مدير مدرسه گفت در زمينه انضباط،  اولياي مدرسه درمانده شده اند. وي افزود: فكر نمي كنم استفاده از تنبيه جسمي لازم باشد اما روشهاي فعلي هم جواب نمي دهد.
حدود 10 درصد حملات به كودكان در آفريقاي جنوبي در مدارس رخ مي دهد. آمار بيمارستان كودكان در كيپ تاون شامل 441 مورد تجاوز، خفه كردن و حمله با ميله فلزي در خلال سالهاي 1991 تا 2002 است. البته تعداد بي شماري از موارد گزارش نمي شود. در حومه شهرها و شهركها، كودكان تفريح چنداني ندارند. كارشناسان مي گويند افزايش مشاركت والدين و برنامه هاي اجرايي در محلات مي تواند فضاي آموزشي بهتري به وجود آورد. گروهي از كارشناسان معتقدند افزايش اقدامات امنيتي مي تواند نتيجه معكوس داشته باشد. به گفته آنان، بچه هايي كه از مدرسه اخراج مي شوند،  بيشتر در خطر بزهكاري هستند و بگير و ببند فقط اضطراب دانش آموزان را افزايش مي دهد. اما كساني كه قرباني حملات بوده اند،  مي گويند نرم گيري علاج مشكل نيست.

خبر
اولين همايش
ملي مهندسي فرهنگي
در تهران
گروه علمي فرهنگي اولين همايش ملي مهندسي فرهنگي كشور با هدف فراهم كردن زمينه تبادل افكار و آرا پيرامون مهندسي فرهنگي، بيستم دي توسط شوراي عالي انقلاب فرهنگي برگزار مي شود.
اين همايش با حضور نخبگان، انديشمندان و صاحب نظران و با همكاري سازمان صداوسيما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و دانشگاههاي تهران و علامه طباطبايي در مركز همايش هاي بين المللي صداوسيما برگزار مي شود.
دبيرخانه همايش از كارشناسان و صاحب نظران به مسائل فرهنگي و اعضاي هيأت علمي دانشگاه ها دعوت كرده است تا مقاله ها و پژوهش هاي خود را در حوزه فرهنگي تهيه و تا 25 آذر به دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي واقع در خيابان فلسطين شمالي پلاك 101، دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارسال نمايند.

برگزاري نمايشگاه بين المللي كتب كاربردي و دانشگاهي
ايرنا: چهارمين نمايشگاه بين المللي كتب كاربردي و دانشگاهي، ?? تا ?? آذرماه در مركز آفرينش هاي فرهنگي- هنري كانون پرورش فكري برگزار مي شود.
به گزارش دفتر ارتباطات رسانه اي نمايشگاه كتب كاربردي و دانشگاهي، در نمايشگاه امسال حدود ??? ناشر بزرگ و معتبر بين المللي، بيش از ?? هزار عنوان از كتاب هاي خود را ارائه مي كنند.
فني و مهندسي، علوم پزشكي، علوم انساني، فرهنگ و هنر، كشاورزي، علوم اجتماعي و ساير رشته هاي مرتبط، موضوع كتاب هايي است كه در اين نمايشگاه عرضه خواهد شد.
بر اساس اين گزارش، اين كتاب ها جديدترين عنوان هاي منتشرشده در سال ???? و قبل از آن است كه در نمايشگاه امسال با تخفيف ويژه و بدون محدوديت و سقف خريد، به متقاضيان عرضه مي شود.
چهارمين نمايشگاه بين المللي كتب كاربردي و دانشگاهي، همه روزه از ساعت ? صبح تا ?? بعدازظهر پذيراي بازديدكنندگان است.

فرهنگ و آموزش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |