شنبه ۴ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۴۱ - Nov 25, 2006
جا به جايي هاي تازه در جمع بزرگان بورس
003066.jpg
گروه بورس تازه ترين آمار دريافتي از صعود چشم گير سهام پتروشيمي در جمع بزرگان بورس تهران حكايت دارد.
به گزارش همشهري، در پايان آبان ماه امسال ارزش كل سهام شركت هاي پتروشيمي و شيميايي فعال در بورس تهران به 43 هزار ميليارد ريال رسيد. به اين ترتيب براي نخستين بار در تاريخ فعاليت بورس اوراق بهادار، گروه پتروشيمي جايگاه سوم را در جمع گروه هاي بزرگ بازار سهام به خود اختصاص داد. پيش از اين گروه هلدينگ ها چنين جايگاهي را در اختيار داشت. اما اكنون اين گروه با توجه به نزول قابل توجه و صف هاي طولاني فروش تشكيل شده براي سهام شركت هاي سرمايه گذاري بانك ملي و غدير به جايگاه چهارم بورس اكتفا كرده است.پيش بيني مي شود با توجه به روند رو به صعود سهام معادن و نزول دامنه دار هلدينگ ها در زمستان امسال، اين گروه جاي خود را به سهام شركت هاي معدني بدهند.در حال حاضر ارزش كل سهام معادن پذيرفته شده در تالارهاي مبادلات بورس اوراق بهادار به 36 هزار ميليارد ريال رسيده است. گروه هم خانواده معادن يعني فلزات نيز با ارزش بازاري معادل 13 هزار و 800 ميليارد ريال در جمع 10 گروه اول بازار از نظر ارزش جاي دارد.
بر اين اساس تا آبان ماه دو گروه معادن و فلزات در مجموع با ارزش بازاري نزديك به 51 هزار ميليارد ريال بزرگترين مجموعه بورس به حساب مي آيند.
ضمن اين كه از طرف ديگر با توجه به برنامه عرضه قريب الوقوع دو شركت معظم صنايع مس و فولاد مباركه بايد شاهد تحولات تازه در حوزه سهام معادن و فلزات در بورس تهران ظرف چهارماه باقي مانده از سال 85 بود.
جايگاه تازه داروسازان
داروسازان بورس هم در طول آبان ماه رشدي قابل توجه را در جدول بزرگان بازار سهام به نمايش گذاشتند. در پايان اين ماه ارزش كل سهام داروسازان بورس به 14 هزار ميليارد ريال رسيد. شركت هاي داروسازي در مجموع 2/4 درصد از كل ارزش هاي موجود در بورس را به خود اختصاص داده اند.
از سوي ديگر آمار دريافتي نشان مي دهد، دو گروه سرمايه گذاري ها و بانك ها نزولي شديد را در آبان 85 تجربه كرده اند. در اين ماه ارزش سهام شركت هاي سرمايه گذاري به 13 هزار و 500 ميليارد ريال رسيده و ارزش سهام سه بانك پارسيان، اقتصاد نوين و كارآفرين به 11 هزار ميليارد ريال تنزل كرده است.
جا به جايي در صدر
در پايان آبان 85 ، شركت هاي خودروسازي كه ظرف دو سال گذشته بزرگترين گروه فعال در بورس از نظر ارزش بازار به حساب مي آمدند، به جايگاه دوم سقوط كردند. خودروسازان بورس با توجه به ابهامات موجود در اجراي پروژه لوگان و هم چنين مشكلات مديريتي در شركت سايپا دوره  اي نامطلوب را در ماه گذشته پشت سر گذاشته اند. به اين ترتيب در حال حاضر گروه توليدكنندگان سيمان پس از دو سال بار ديگر با ارزش بازاري معادل 50 هزار و 300 ميليارد ريال به جايگاه اول بازار سهام بازگشته اند.

برنامه واگذاري سهام
بانك ها و بيمه هاي دولتي
003042.jpg
گروه بورس - مسئولان سازمان خصوصي سازي همزمان با اعلام عرضه سهام 6 شركت دولتي از افزايش فشارها براي واگذاري بانك ها و بيمه ها خبر مي دهند.
در اين ميان خبرگزاري مهر به نقل از اسماعيل غلامي از فشارهاي وزارتخانه هايي همچون صنايع و معادن، مخابرات و نيرو به وزارت امور اقتصادي و دارايي براي واگذاري سهام بانك ها و بيمه هاي دولتي در قالب توزيع سهام عدالت خبر داد و گفت: بر همين اساس، درصدديم سهام آنها را در مرحله دوم سهام عدالت واگذار كنيم.معاون سازمان خصوصي سازي در خصوص واگذاري سهام بانك ها و بيمه هاي مشمول اصل 44 قانون اساسي گفت: با توجه به فشار سازمان خصوصي سازي به وزارت خانه هايي همچون صنايع ، نيرو و مخابرات براي واگذاري بخشي از سهام آنها در قالب سهام عدالت ، اين وزارتخانه ها به سازمان خصوصي سازي و وزارت اقتصاد معترض هستند كه چرا واگذاري سهام شركت ها از خود اين وزارت خانه آغاز نمي شود.اسماعيل غلامي با اشاره به سبد سهام تهيه شده براي واگذاري سهام هاي مشمول اصل 44 قانون اساسي تصريح كرد: سهام شركت هاي دولتي واگذار شده ، معمولا از اين چند وزارتخانه بوده است.
عضو هيأت عامل سازمان خصوصي سازي از تشكيل كميته اي براي واگذاري بانك ها وبيمه ها در وزارت اقتصاد زير نظر معاونت بانكي ، بيمه و شركت هاي دولتي خبرداد و تصريح كرد: البته بانك ها با مشكلاتي از جمله بدهي هاي دولت به سيستم بانكي و مشخص شدن وضعيت حساب هاي خاصي كه بين آنها وجود دارد، روبرو هستند.وي گفت: به سازمان بورس موضوع دريافت اطلاعات و انجام كارهاي مقدماتي بانك هاي تجارت ، ملت ، صادرات و رفاه اعلام شده تا براي انجام واگذاري سهام آنها از طريق بورس نيز آمادگي هاي لازم انجام شود.غلامي يكي از عمده ترين مشكلات بانك ها را اخذ نشدن وثيقه هاي قانوني از شركت هاي دولتي كه از اين بانك ها در گذشته وام دريافت كرده اند، اعلام كرد و افزود: در ابتدا بايد تكليف اين وثيقه ها مشخص شود.
وي همچنين از تشكيل سه كارگروه در بانك ها براي اين منظور خبرداد و گفت: بخشي از كارهاي اين كارگروه ها انجام و به وزير اقتصاد نيز گزارش شده است.

عرضه سهام 6 شركت دولتي
از طرف ديگر معاون واگذاري سازمان خصوصي سازي در گفت و گوبا ايسنا خبرداد: افزايش در ميزان سهام ترجيحي مستلزم مصوبه هيات عالي واگذاري و هيات دولت است كه حداكثر ظرف يك ماه آينده اين مصوبه را اخذ خواهيم كرد.سيد مهدي عقدايي به افزايش ميزان مبلغي كه به كارگران بابت سهام اختصاص خواهد يافت اشاره كرد و گفت: حداكثر ظرف يك ماه آينده اين مصوبه براي افزايش مبلغ واگذاري براي سهام به كارگران اخذ خواهد شد.معاون واگذاري سازمان خصوصي سازي هم چنين از مزايده 6 شركت دولتي در هفته آينده خبر داد و افزود: سهام شركت هايي كه در روز هاي گذشته آگهي آن ها منتشر شده بود در روز چهارشنبه هشتم آذرماه مزايده آن ها برگزار خواهد شد.

رئيس سازمان بورس اوراق بهادار خبر داد:
رسيدگي به پرونده تخلفات مديران چند شركت بورس
مهر :رئيس سازمان بورس اوراق بهادار در ارزيابي عملكرد خود در يك سال گذشته، اطمينان بخشي و ايجاد امنيت در بازار سرمايه را مهمترين هدف سازمان بورس اعلام كرد .
علي صالح آبادي گفت: اگر در اين مدت مي خواستيم شاخص ها را حفظ كنيم بايد بسياري از نماد شركت هاي بورسي را باز نمي كرديم.صالح آبادي افزود: تاكنون كارهاي بسياري براي ورود شركت هاي بزرگ مثل سازمان گسترش ، گسترش سرمايه گذاري ايران خودرو ، شركت مس ، فولاد مباركه و فولاد خوزستان انجام شده و اگر همين 5 شركت وارد بورس شوند اثر بسياري بر بازار خواهند گذاشت و ارزش بازار به طور قابل توجهي افزايش خواهد يافت. رئيس سازمان بورس اوراق بهادار در پاسخ به پرسشي مبني بر اين كه اقدامات انجام شده درجهت اجراي اصل فصل 6 قانون جديدچيست ؟، گفت: فصل 6 قانون جديد مديران شركت ها را در مقابل عملكرد آنها پاسخگو مي كند و سازمان نيز در يكسال گذشته گذشته در اين جهت اقداماتي را انجام داده است. ماهيت فصل۶ ، ماهيت قضايي است و ما تا زماني كه پرونده شخصي به نتيجه قطعي قضايي نرسد نمي توانيم آن را اعلام كنيم و فصل 6 به شكل محرمانه در حال پيگيري است.وي در پايان گفت: در حال حاضر چند پرونده در اجراي فصل 6 و در مورد عملكرد مديران شركت ها در حال رسيدگي است كه برخي در سازمان و برخي در مراجع قضايي پي گيري مي شود و تا زماني كه پرونده از استحكام كافي برخوردار نباشد نمي توانيم آن را اعلام كنيم.

كوتاه
تالار بورس گلستان 12آذرماه افتتاح مي شود

ايرنا : تالار بورس استان گلستان دوازدهم آذرماه سال جاري همزمان با سالروز ميلاد حضرت امام رضا(ع) افتتاح مي شود.سيد محمد موسوي، معاون استاندار گلستان، اظهارداشت: با افتتاح اين تالار، سرمايه هاي مردمي در مسير اصلي توليد و توسعه اقتصادي كشور و منطقه به كار گرفته مي شود.

رشد 24 درصدي بورس كشاورزي در آبان ماه
ايلنا: بورس كالاي كشاورزي شاهد عرضه 8/7 ميليون تن كالا شامل شكر ، چاي ، جو ، ذرت ، برنج وكنجاله بود كه عرضه و فروش دو محصول شكر و چاي طي دو سال اخير در اين ماه صورت گرفت. در ماه گذشته 29 هزار و 145 تن كالا به ارزش 58 ميليارد ريال در تالار معاملات بورس كشاورزي به فروش رفت.با توجه به آمارمعاملات بورس در مهرماه، ارزش معاملات بورس كشاورزي طي آبان ماه 24 درصد و حجم معاملات 16 درصد افزايش يافت.

استقبال از پذيره نويسي سيمان خرم آباد
گروه بورس مديرعامل سيمان خرم آباد پيش بيني كرد به دليل پتانسيل هاي اين شركت سهامداران از سود مطلوبي برخوردار شوند.محمد خدري مديرعامل شركت سيمان خرم آباد تاكيد كرد، به دليل امتيازات ويژه كارخانه سيمان خرم آباد، استقبال زيادي از پذيره نويسي اين شركت انجام شود.پذيره نويسي شركت سيمان خرم آباد از 20 آبان ماه از طريق شعب بانك سپه در سراسر كشور آغاز شده است.

مدير اجرايي بورس دوبي اخراج شد
ايسنا: مدير اجرايي بورس دوبي درپي شدت يافتن بحران در اين بازار مالي اخراج شد.
طولاني شدن بحران در بازارهاي مالي امارات و شدت يافتن بحران در سه هفته اخير، مسئولان بازار مالي دوبي را مجبور كرد تا تغييراتي در كادر مسئولان و مديران صورت دهند.ميزان خسارت هاي وارده به سهامداران و سرمايه گذاران در چند هفته گذشته رشد بي سابقه اي داشته و از مرز ميلياردها درهم گذشت.به همين دليل مدير اجرايي بورس دوبي تغيير كرد و حامد احمد علي به عنوان مدير اجرايي جديد بورس دوبي معرفي شد.

دادوستد 556 ميليارد ريالي در بورس فلزات
ايسنا: هفته گذشته  ۶۰ هزار و  ۸۳۰ تن انواع فولاد، مس، آلومينيوم و كنسانتره موليبدن ، به ارزش  ۵۵۶ ميليارد و  ۷۹۴ ميليون و  ۵۸۰ هزار ريال در بورس فلزات تهران داد و ستد شد.تالار اين بورس در هفته قبل شاهد  ۷۶ هزار و  ۷۹۰ تن عرضه و در مقابل  ۲۴۸ هزار و  ۲۴۰ تن تقاضا بود.آمار كل معاملات بورس فلزات در هفته قبل نسبت به هفته قبل از آن از لحاظ حجم  ۷۰ درصد و از نظر ارزش  ۵۸ درصد كاهش نشان مي دهد.

روندها
انتظار براي شكست سقف 9700
گروه بورس تحولات يك هفته گذشته در ادامه روند چند هفته اخير بازار سرمايه شكل گرفت. در اين دوره با وجود نوسانات روي داده در مسير حركت شاخص هاي بورس، شاخص كل بورس اوراق بهادار با 30 واحد رشد به مرز 9700 نزديك شد.
پس از ناكامي هاي پي درپي نشست گروه 1+5 در تصويب قطعنامه عليه ايران و در كنار انتشار اخباري از امكان تصويب طرح پيشنهادي ايران براي كمك سازمان بين المللي انرژي اتمي در تكميل نيروگاههاي جديد هسته اي در ايران، اقبال بيشتر
معامله گران به بورس اوراق بهادار را شاهد بوديم. البته بخش عمده اي از رشد شاخص در روز پاياني هفته و آغازين روز آذرماه روي داد. در چهار روز نخست هفته و با توجه به نزديكي روزهاي پاياني آبان ماه، عرضه هاي نسبتا سنگيني در بسياري از نمادهاي مطرح بازار روي داد. اما در معاملات روز چهارشنبه جهت معاملات كاملا عوض شد و صف خريد اكثر سهم ها سنگين تر شد.
البته در هفته گذشته با توجه به بازديد روز سه شنبه گروهي از كارشناسان و كارگزاران بورس از مجموعه شركتهاي معادن روي در زنجان، نقطه عطفي در معاملات اين گروه ايجاد شد. پس از رشد جالب توجه اكثر شركتهاي اين گروه و سخت گيري هاي بورس در مورد ميزان سود اعلام شده اين شركتها، بازار منتظر محرك قوي براي تصميم گيري در مورد ادامه روند قيمتي سهام شركتهاي معدني بود. در پي اين بازديد شاهد سيل عظيم تقاضا براي خريد سهام معدني بوديم. جالب اين كه شركت توسعه معادن روي نيز كه به عنوان مطرح ترين شركت بورس طي دو هفته اخير با حجم معاملات زياد و روند منفي همراه بود، تحت تاثير همين بازديد در روز چهارشنبه با چرخش 180درجه اي با صف خريد سرمايه گذاران روبرو شد.
در گروه استخراج كاني هاي فلزي ادامه عرضه هاي سنگين سهام شركت هاي چادرملو و گل گهر با استقبال خريداران مواجه شد. با وجود افزايش چشمگير نسبت قيمت به درآمد در اين دو شركت، فشار خريد ، ادامه روند روبه رشد آنها را فراهم كرده است. البته از هر دو شركت توليد سنگ آهن خبرهايي از تعديل سود سالانه و نيز افزايش سرمايه به گوش مي رسد. در همين گروه سرمايه گذاري معادن و فلزات كه خود عرضه كننده دو سهم فوق بوده است، با عرضه هاي سنگيني مواجه شد. البته در آخرين روز معاملات روند اين سهام نيز دچار دگرگوني اساسي شد. به نظر مي رسد كه همچنان بازار به سهام شركتهاي استخراج كاني هاي فلزي با اعتماد كامل توجه خاصي دارد. توسعه معادن روي نيز پس از دو هفته معامله هنوز مورد توجه سهامداران حقيقي و شركتهاي حقوقي است. با وجود درصد سهام شناور بالاي اين شركت و عرضه هاي سنگين توسط سهامداران جزء ، دو سرمايه گذار حقوقي بيمه مركزي ايران و شركت سرمايه گذاري انديشه محوران طي دو هفته اخير نزديك به 3درصد سهام اين شركت را خريداري كرده اند. شركتهاي خودروسازي نيز با كاهش نسبتا زياد در نسبتهاي قيمت به درآمد مورد توجه تعداد زيادي از سهامداران با ديد بلندمدت در بورس قرار دارند. گروه خودرو و ساخت قطعات هم اكنون به عنوان ارزان ترين سهم هاي بورس با توجه به سود تقسيمي سالانه مطرح هستند و در اين ميان شركتهاي ايران خودرو ، ايران خودروديزل و سايپا از توجه بيشتري برخوردارند. اما گروه دارو كه رفته رفته جايگاه خود را در صدر جدول سهام پربازده بورس مستحكم تر مي كند طي يك هفته گذشته با شكستن طلسم عرضه هاي اندك، با حجم نسبتا زيادي از معاملات همراه شد. البرز دارو كه مدتها با عرضه هاي بسيار كم در صدر جدول برترين هاي روز خودنمايي مي كرد طي هفته اخير در بنياد 15 خرداد و سرمايه گذاري سبحان، حجم بالايي از آن را عرضه كردند ولي با اين وجود بازهم با صف خريد به كار خود پايان داد. در گروه دارو همچنين ايران دارو، دارويي رازك و سينا دارو با رشد جالب توجه در رديف 10 شركت پربازده بورس قرار گرفتند.
كارشناسان پيش بيني مي كنند ، هفته جاري، با ادامه اقبال سرمايه گذاران به گروه هاي معدني و دارويي ، بازگشايي چند نماد جديد و شكستن مرز 9700 شاخص كل همراه باشد.
بررسي روند يك ماهه گذشته شركتهاي دارويي و نقل و انتقالات مهم سهام در اين گروه را فردا در همين ستون بخوانيد.
www.IraTahlil.com

تغييرات قيمت سهام
003015.jpg
003018.jpg
003021.jpg

بـورس
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بورس
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |