شنبه ۴ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۴۱ - Nov 25, 2006
معاون وزير نيرو در امور آب خبرداد:
سه طرح سدسازي براي واگذاري
به بخش خصوصي نهايي مي شود
درخواست تعيين تكليف آب در سياست هاي كلي اصل 44
003126.jpg
گروه اقتصادي براي روشن شدن تكليف بخش آب در سياست هاي كلي اصل 44 از مقام معظم رهبري درخواست تعيين تكليف كرده ايم.
رسول زرگر معاون وزير نيرو در امور آب در گفتگو با خبرنگار ما با اعلام اين خبر افزود: از هنگام طرح سياست هاي كلي اصل 44 مسئله آب در اين سياست ها مطرح شده بود و انتظار براي ابلاغ سياست هاي خصوصي سازي در اين بخش وجود داشت ولي با ابلاغ اين سياست ها اين مسئله مطرح نشد. با هدف برنامه ريزي در آينده از مقام معظم رهبري درخواست تعيين تكليف كرده ايم. وي در ادامه همچنين از آماده شدن دو طرح سد سازي از مجموع يازده طرح براي عرضه به بخش خصوصي خبرداد كه در استان هاي بوشهر، فارس و زنجان قراردارند. وي تاكيد كرد كه بخش خصوصي به رغم تضمين هايي كه از سال 82 براي سرمايه گذاري براي سدسازي در كشور داده شده است هنوز براي اين كار با ترديدهايي روبه روست كه مهمترين آن تضمين براي خريد آب است و به همين دليل لايحه اي تدوين شده كه بزودي به مجلس ارايه مي شود.
معاون وزير نيرو تاكيد كرد: از سال 82 براي بخش خصوصي امتيازهايي در نظر گرفته شده كه شامل حق انحصاري آب موجود پس از حذف حق آبه، واگذاري زمين هاي پاي آب به قيمت هاي منطقه اي و فروش آب به هر قيمت است. وي اظهار اميدواري كرد كه احداث سد توسط بخش خصوصي با امضاي نخستين قرارداد در بوشهر به يك تحول در اين زمينه منجر شده و پس از چهار سال از زمان تصويب حضور بخش خصوصي در اين بخش اين مهم عملي شود.
زرگر همچنين از تشويق بخش خصوصي براي توليد آب بسته بندي شده خبر داد و گفت: تا كنون 80 مجوز صادر شده است كه از اين ميزان 50 مورد كار توليد روزانه 5 ميليون بسته آب را آغاز كرده اند و 30 مورد نيز در حال راه اندازي هستند. وي تاكيد كرد كه معاونت آب وزارت نيرو قصد دارد كه توليد آب بسته بندي شده را به 15 ميليون بسته برساند.
معاون وزير نيرو در امور آب، شمار سدهاي در دست بهره برداري، ساخت و در دست مطالعه كل كشور را براساس جديدترين آمار ??? سد با ظرفيت بيش از ??? ميليارد مترمكعب عنوان كرد. وي تعداد سدهاي بزرگ مخزني و تنظيمي در دست بهره برداري در كشور را ???سد با ظرفيت ??/? ميليارد مترمعكب عنوان كرد. به گفته وي، براساس آمار جديد ?? سد كوچك با ظرفيت ??? ميليارد متر مكعب در كشور وجود دارد كه ارتفاع اين سدها كمتر از ??متر و حجم مخزن آنها كمتر از ? ميليون مترمكعب است.
احمد خالد العلي وزير برق سوريه ديروز در جريان بازديد از نمايشگاه بين المللي آب در تهران از آماده بهره برداري شدن دو واحد طرح نيروگاه بانياس در سوريه كه توسط شركت آذرآب ايران احداث شده خبرداد و گفت: ظرفيت هر واحد آن معادل ???مگاوات است .

در اجلاس منطقه اي مجمع جهاني اقتصاد مطرح شد
ايران نيازمند توسعه انرژي هاي جديد است
003123.jpg
گروه اقتصادي- اجلاس منطقه اي مجمع جهاني اقتصاد (WEF) در استانبول تركيه كه اولين اجلاس بزرگ اين مجمع در اروپا و خارج از داووس سوئيس است، روزهاي پنج شنبه و جمعه با حضور معاون اول رئيس جمهوري كشورمان برگزار شد.در اين اجلاس دو روزه كه با سخنان رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه گشايش يافت، از 40 كشور جهان از جمله جمهوري اسلامي ايران بيش از چهارصد مقام سياسي ،اقتصادي وكارشناس و نزديك به 20 رئيس جمهور، نخست وزير يا معاونان آنها از كشورهاي مختلف شركت داشتند.سياست هاي منطقه اي انرژي، همگرايي منطقه اي، ايجاد فرصت هاي جديد، انتقال منابع انرژي از كشورهاي غرب آسيا به اروپا و تامين امنيت مواد خام، روند همگرايي تركيه با اتحاديه اروپا، مخاطرات جهاني كه اروپا با آن مواجه است و اهميت اين مخاطرات در دهه هاي آتي و گفتگوي تمدنها مهمترين مباحث اين اجلاس بود.
عليرضا شيخ عطار معاون اقتصادي وزير امور خارجه كشورمان در سخناني در اجلاس مجمع جهاني اقتصاد گفت: چنانچه مصرف بي ضابطه و رو به افزايش انرژي در ايران ادامه پيدا كند تا 20 سال آينده اين كشور از جرگه  صادركنندگان انرژي خارج خواهد شد.به گزارش رويترز، شيخ عطار در استانبول تركيه گفت: واقعيت اين است كه مصرف انرژي در ايران شديدا رو به افزايش است و به نظر ما دو گزينه ممكن براي مقابله با اين پديده استفاده از منابع انرژي جايگزين و بهينه كردن مصرف سوخت است و چنانچه چاره اي براي كنترل مصرف فزاينده و بي ضابطه انرژي در ايران انديشيده نشود تا 15 يا 20 سال آينده امكاني براي صادرات انرژي از سوي ايران وجود نخواهد داشت. وي در ادامه استفاده از انرژي هسته اي را يكي از گزينه هاي مورد توجه ايران براي تامين نيازهاي داخلي خود عنوان كرد و گفت: ما در نظر داريم 20 هزار مگاوات انرژي از طريق سوخت هسته اي توليد كنيم و اين مستلزم ساخت 20 نيروگاه هسته اي است.
پرويز داوودي معاون اول رئيس جمهوري كشورمان در سخنان خود در اين اجلاس اظهار داشت: مهمترين منبع منطقه، انرژي است كه تجميع و هدايت و مديريت آن به عنوان عامل اساسي توسعه و همكاري هاي منطقه مي تواند مطرح گردد.داوودي گفت: مجموع ذخاير نفت و گاز منطقه بايد حمايت كننده يك حركت جمعي و عظيم براي همكاري هاي عدالت محور در تمامي زمينه ها به ويژه تجارت، امنيت و انرژي در سطح منطقه و جهان باشد.
زوراب ناگايدلي نخست وزير گرجستان در ديدار با معاون اول رئيس جمهوري كشورمان در حاشيه اجلاس مجمع جهاني اقتصاد، ابراز اميدواري كرد كه مسئله واردات گاز اين كشور از ايران در ماه دسامبر آتي نهايي شود و واردات گاز از ايران در ماه ژانويه آغاز شود.

يادداشت
تركيه؛ميزبان منطقه اي داووس
عليرضا سلطاني
استانبول تركيه پنج شنبه و جمعه گذشته ميزبان نشست منطقه اي داووس ( مجمع جهاني اقتصاد ) بود . اين سومين نشست منطقه اي مجمع جهاني اقتصاد است كه در دو سال اخير در كشورهاي منطقه خاورميانه برگزار مي شود . پيش از اين اردن و مصر ميزبان اين نشست اقتصادي بودند . مجمع جهاني اقتصاد كه مقر آن در كشور سوئيس است و نشست اصلي آن به صورت سالانه در اين كشور و روستاي داووس برگزار مي شود بزرگترين نهاد غير دولتي موثر در حوزه اقتصادي است كه در گرد هم آوردن مقامات سياسي كشورها و بنگاههاي اقتصادي بزرگ و كوچك جهان موفقيت بالايي داشته است و به اعتقاد برگزاركنندگان آن ،نقش اين نهاد را در سالهاي اخير بايد در تقويت مناسبات سياسي و اقتصادي ، ايجاد همفكري ميان بازيگران موثر در عرصه جهاني براي حل و فصل مسائل و بحرانها ، كمك به گسترش همكاريهاي اقتصادي از طريق معرفي زمينه ها و بسترهاي اقتصادي و همچنين كمك به فرايند جهاني شدن اقتصاد ، برجسته ديد .
نشستهاي منطقه اي مجمع جهاني اقتصاد سابقه زيادي ندارد . شايد بتوان گفت خاورميانه از جمله پيش تازان ميزباني اين نشست ها است كه البته در اين زمينه نبايد از نقش متغير ملاحظات سياسي به ويژه نگاه خاص به خاورميانه پس از حوادث يازده سپتامبر غافل بود . به نظر مي رسد جرياني جهاني به صورت هدفمند در جهت همراه ساختن اين منطقه با تحولات اقتصاد جهاني فعال شده كه در اين ميان مجمع جهاني اقتصاد در نقش مثبت و نرم افزارانه كاركردي محوري دارد . برپايي سه نشست منطقه اي با گستره بين المللي و با حضور مقامات سياسي و اقتصادي در سه سال اخير گواهي بر اين مدعاست . اما فارغ از اين ملاحظات بايد پذيرفت كه خاورميانه از كم تحرك ترين مناطق جغرافيايي در فرايند توسعه اقتصادي و تعامل كارآمد با اقتصاد جهاني است و برگزاري اين نشستها در شكست اين فضا و به جريان افتادن روند هاي توسعه اقتصادي تاثيرگذار است .
نشست منطقه اي داووس در استانبول جداي از آثار منطقه اي دستاوردهاي منحصربه فردي براي ميزبان آن يعني تركيه دربرخواهد داشت . مقامات تركيه كه در سالهاي اخير موفقيتهاي قابل توجهي در مديريت اقتصاد به ويژه مهار تورم داشته اند از ابتدا برنامه ريزي وسيعي براي برگزاري اين نشست و بهره برداري از آن به عنوان فرصتي براي نهادينه كردن سياستهاي اقتصادي از طريق جذب هرچه بيشتر سرمايه گذاري و تكنولوژي خارجي و مهمتر از آن تسريع در عضويت تركيه در اتحاديه اروپايي كردند . حضور بيش از چهارصد مقام سياسي از كشورهاي منطقه و خارج منطقه و همچنين مديران بنگاههاي اقتصادي بزرگ در اين نشست و آشنايي آنها با تواناييها و امكانات اقتصادي تركيه مويد اين مطلب است . كمترين اثر اين نشستها براي كشورهايي همچون تركيه بالا رفتن اعتماد بنگاههاي اقتصادي براي حضور در اين كشور و كاهش ريسك فعاليت اقتصادي آنهاست . پيامدهاي مثبت نشست مجمع جهاني اقتصاد در استانبول تركيه در آينده نزديك و در قالب بهبود قابل توجه شاخص هاي اقتصادي نمايان خواهد شد.

قرارداد توسعه ميدان يادآوران
به زودي با چين امضا مي شود
گروه اقتصادي قرارداد توسعه ميدان يادآوران با شركت چيني سينوپك نهايي شده و بزودي به امضاء مي رسد.
غلام حسين نوذري مديرعامل شركت ملي نفت ايران در حاشيه مراسم امضاي قرارداد آغاز عمليات اجرايي طرح توسعه ميدان آزادگان با پيمانكار ايراني با اعلام اين خبر همچنين از كشف ذخاير جديد نفت و گاز در منطقه سازند خامي اهواز خبرداد.
نوذري افزود: توان توليد گاز از اين مخزن بيش از 150 ميليون فوت مكعب در روز و توان توليد نفت و مايعات گازي آن نيز بيش از 37 هزار بشكه در روز است.وي ارزش اقتصادي اين مخزن را با فرض قيمت نفت هر بشكه 35 دلار و هر بشكه مايعات گازي 40 دلار و هر متر مكعب 5/2 سنت بالغ بر 7 ميليارد و 300 ميليون دلار اعلام كرد.
نوذري درمورد طرح آزادگان تاكيد كرد:توان داخلي در اجراي همه مراحل طرح بالا است و هيچ مشكلي در راه اجراي طرح وجود ندارد و بزودي قرارداد حفاري اين ميدان نيز با يك شركت داخلي به امضاء مي رسد.

پيشنهاد ايران براي تأسيس سازمان
تجارت اسلامي و صندوق اسلامي پول
گروه اقتصادي- وزير امور اقتصاد و دارايي جمهوري اسلامي ايران، تاسيس سازمان تجارت اسلامي و صندوق اسلامي پول را به نمايندگان كشورهاي اسلامي  پيشنهاد كرد.
به گزارش ايرنا، داود دانش جعفري كه روز پنج شنبه در استانبول در بيست و دومين اجلاس وزيران كميته دائمي همكاريهاي تجاري و اقتصادي سازمان كنفرانس اسلامي (كمسك) سخن مي گفت، بر لزوم افزايش حجم مبادلات تجاري ميان كشورهاي اسلامي تأكيد كرد و گفت: حضور در اجلاس كمسك براي توضيح شرايط جديدي كه در كشورمان هست، موقعيت بسيار مناسبي است تا جاذبه هاي فراوان كشور براي جذب سرمايه گذاري خارجي معرفي شود.
وي در مورد شرايط جديد گفت: با توجه به سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي كه مقام معظم رهبري ابلاغ كرده اند، براي سرمايه گذاري خارجي و به طور كلي بخش خصوصي در كشور ما موقعيت بسيار مناسبي فراهم شده است.

گفت وگوي امروز
تصويب سند توسعه
بخش تعاون در راستاي سياستهاي اصل 44
گروه اقتصادي - از جمله بندهاي مهم و بنيادي سياستهاي اصل 44 قانون اساسي بند ب اين سياستهاست كه مربوط به توسعه بخش تعاون است . به نظر مي رسد روند اجراي سياست هاي كلي اصل 44 به دلايل مختلف از آهنگ سريع و قابل قبولي برخوردار نيست كه بخش تعاون نيز از اين قاعده مستثني نيست . با محمد ناظمي  اردكاني وزير سابق تعاون گفتگو كرده ايم.
***
*چه اقداماتي از سوي مسئولان وزارت تعاون پس از ابلاغ سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي انجام گرفته است؟
واگذاري سهام عدالت و توزيع آن از طريق تعاوني هاي شهرستاني، تصويب سند توسعه ملي بخش تعاون، ساماندهي و توانمند سازي تعاوني هاي موجود و آبادكردن زمين هاي پايين دست سد ها از سوي تعاوني هاي كشاورزي از مهمترين ماموريت هاي وزارت تعاون بودند كه انجام شده اند. در زمينه توزيع سهام بنگاه هاي دولتي هم كه مربوط به بند هاي الف و ج سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي است ،وزارت امور اقتصادي و دارايي سهام مذكور را آماده كرده است و شركت هاي تعاوني شهرستاني نيز ايجاد شده اند. هم اكنون نيز۲۵۰ شركت تعاوني شهرستاني براي توزيع سهام عدالت اعلام آمادگي كرده اند و اعضاي اوليه شركت ها هم نزديك به 5 ميليون نفر هستند كه شناسايي شده اند. در واقع وزارت تعاون آمادگي كامل دارد كه از طريق وزارت امور اقتصادي و دارايي و از سوي شركت هاي تعاوني شهرستاني سهام عدالت را بين اعضاي مشمول توزيع كند.
* يعني هيچ نگراني در اين بخش در زمان تصدي پست وزارتي از سوي شما براي اجراي صحيح سياست هاي كلي اصل 44 وجود نداشته است؟
تنها دغدغه  بخش تعاون عدم اجراي صحيح سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي بود. در اين عرصه انتظار ما آن بود كه پتانسيل هاي بخش تعاون ديده شوند و فرهنگ تعاون بر اقتصاد كشور حاكم گردد. از آنجايي كه سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي 5 بند دارد كه بند ب آن مختص بخش تعاون كشور است، لذا در خصوص اين بند، سند توسعه بخش تعاون كشور در سازمان مديريت و برنامه ريزي به تصويب رسيده است تا براي اخذ بودجه هاي ساليانه كمتر مشكل داشته باشيم و براي قانونمند شدن اين حركت، لايحه توسعه بخش تعاون در 52 ماده تنظيم و تقديم دولت شده است.
* تدوين استراتژي بخش تعاون به كجا رسيده است ؟
هم اكنون استراتژي بخش تعاون كشور براي 10 سال آينده تدوين شده است كه اهداف كمي و كيفي 10 سال آينده بخش تعاون كشور در اين استراتژي پيش بيني شده است .

هرسال براي تردد خودرو هاي شخصي
موانعي ايجاد مي شود
ايسنا: بر اساس مصوبه هيأت نمايندگان ويژه رئيس جمهوري تا 2 ماه آينده تمامي مسافربرهاي شخصي و وانت بارها در كشور شناسايي و ساماندهي مي شوند.
علي اكبر محرابيان رئيس ستاد طرحهاي ويژه دولت گفت : در اين خصوص وزارت كشور، آيين نامه اي را پيشنهاد كرده كه كليات آن با تغييراتي به تصويب رسيد و وزارت كشور در حال مهيا كردن مقدمات كار براي ساماندهي است و اين طرح طي 2 ماه آينده در سراسر كشور اجرايي مي شود. وي همچنين با اشاره به تبصره 13 و آيين نامه هاي اجرايي آن كه بر توسعه اتوبوسراني و تاكسيراني با محوريت شركت هاي تعاوني خصوصي تاكيد كرده است گفت :دولت اين مسئله را به عنوان يك سياست به شهرداري ها توصيه كرده و شهرداري ها نيز توسط شوراهاي شهر اين توصيه را عملياتي كرده اند و در تهران، شركت هاي تعاوني و خصوصي در اين زمينه فعال شده اند كه احتمالا اين فعاليت توسعه مي يابد.
محرابيان از سياست هاي جديد هماهنگ با توسعه حمل و نقل شهري براي كاهش حمل و نقل شخصي خبرداد و گفت : پيش بيني شده هر سال محدوديت هاي جديدي براي تردد خودروهاي شخصي وضع شود. وي همچنين از عملياتي شدن كارت هوشمند سوخت در كشور تا پايان امسال خبر داد.

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |