شنبه ۴ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۴۱ - Nov 25, 2006
استقلال و سپاهان هم در معرض حذف
از مسابقات باشگاه هاي آسيا هستند
پيامدهاي حكم فيفا
عليه فدراسيون فوتبال
003078.jpg
گروه ورزشي فيفا، بالاترين مرجع تصميم گيري در فوتبال جهان بالاخره تهديد خود را عملي ساخت و عصر روز پنج شنبه گذشته با صدور اطلاعيه اي فعاليت بين المللي فوتبال ايران را به  حال تعليق درآورد. اين تصميم درست در آستانه بازي هاي آسيايي دوحه و در پيش بودن ليگ قهرمانان آسيا شوك بزرگي براي ورزش ايران بود. كميته اضطراري فيفا كه متشكل از رئيس فيفا و يك نماينده از هر شش كنفدراسيون است
به دليل آنچه كه دخالت دولت در امور فوتبال خوانده شد و اين امر را مغاير با ماده 17 اساسنامه فيفا دانست، در اقدامي يكجانبه فعاليت هاي بين المللي فوتبال ايران را به حالت تعليق درآورد.طبق اساسنامه فيفا، فدراسيون ها بايد مستقل و خارج از مسير تصميم گيري دولتي اداره شوند. اين موضوع بيشتر شامل حال كشورهايي مي شود كه فوتبال آنان وابستگي به بودجه دولت نداشته باشد.پس از كش و قوس هاي چندماه اخير و گزارش هايي كه از طريق كانال هايي خاص به فدراسيون بين المللي ارسال مي شد، سرانجام تهديدات فيفا شكل عملي به خود گرفت و اين درحالي بود كه مسئولان فدراسيون فوتبال و سازمان ورزش در روزهاي اخير خبر از حل اين موضوع مي دادند. اما سه راه حل فيفا براي خروج از اين بن بست:
۱ تشكيل كميته ساماندهي فدراسيون فوتبال ايران كه تركيبي از نفرات مستقل و مورد اعتماد فيفا و كنفدراسيون فوتبال آسيا خواهد بود. نفرات اين كميته از سوي اين دو نهاد تعيين مي شود.
۲ اساسنامه جديد اصلاح شده براساس اساسنامه فيفا.
۳ برگزاري انتخابات جديد تحت نظر فيفا و كنفدراسيون فوتبال آسيا پس از تأييد نهايي اساسنامه اي كه در بالا به آن اشاره شد.در همين رابطه سازمان تربيت بدني با تشكيل جلسه فوق العاده اي به بررسي اين موضوع پرداخت. يك مقام آگاه كه نمي خواست در اين زمينه نام وي فاش شود گفت: ايران مي تواند از فيفا شكايت كند زيرا 95 درصد اعتبارات فوتبال ايران از منابع دولتي تأمين مي شود. بنابراين فوتبال ما دولتي است و اين حق براي مسئولان ورزش محفوظ است كه به رأي فيفا اعتراض كنند.در همين رابطه محمد بن همام رئيس كنفدراسيون فوتبال آسيا و عضو كميته اضطراري فيفا درباره محروميت ايران گفت: اميدواريم متوليان فوتبال ايران شرايط مطرح شده را بپذيرند كه اين مسأله نه تنها براي بهبود وضعيت فوتبال در آسيا بلكه براي حضور تيم هاي فوتبال ايران در مسابقات مهم آسيايي اهميت دارد.در فاصله كمتر از يك هفته به آغاز بازي هاي آسيايي دوحه اين محروميت شامل تيم اميد ايران مي شود كه يكي از بخت هاي اصلي كسب عنوان قهرماني است. ايران در دو دوره گذشته به عنوان قهرماني اين بازي ها رسيده است و با غيبت در اين بازي ها لطمه بزرگي به كيفيت اين رقابت ها خواهد زد.
آندرياس هرن سخنگوي فيفا در اين باره گفت: فيفا براي مدت زيادي پرونده ايران را زير نظر دارد. در آگوست سال 2006 فيفا به فدراسيون فوتبال ايران تا روز 15 نوامبر 2006 (24 آبان ماه) مهلت داده بود محمد دادكان رئيس فدراسيون را دوباره به پست قبلي بازگرداند و اساسنامه اش را مطابق با اساسنامه فيفا تغيير دهد اما اين مهلت از سوي فدراسيون فوتبال ايران رعايت نشد كه همين امر باعث اين تصميم گيري شد. اگر سازمان تربيت بدني و فدراسيون فوتبال ايران از امروز نيز دست به كار شوند تا به خواسته هاي فيفا عمل كنند زمان زيادي صرف خواهد شد و قطعاً تيم اميد نمي تواند در بازي هاي آسيايي دوحه شركت كند. اما اميدواريم با تدابير سازمان تربيت بدني و فدراسيون فوتبال دو تيم استقلال و سپاهان بتوانند در رقابت هاي ليگ قهرمانان آسيا كه در دي ماه قرعه كشي آن صورت مي گيرد ،حضور پيدا كنند.

ايران قهرمان جشنواره ورزش هاي زورخانه اي آسيا
گروه ورزشي: نخستين جشنواره ورزشهاي زورخانه اي آسيا در تهران با قهرماني تيم ايران و با تصاحب ?? امتياز به پايان رسيد.
در خاتمه مسابقه هاي اين جشنواره كه با شركت تيم هاي ?? كشور آسيايي در سالن ورزشي شهداي هفتم تير تهران برگزار شد، تيم هاي عراق و تاجيكستان به ترتيب با ?? و ?? امتياز مقامهاي دوم و سوم را كسب كردند.

نگاه
راهكار خروج از بحران فيفا
علي شاكري
دود كشمكش هاي چندين ماهه مسئولان ورزش و رئيس سابق فدراسيون فوتبال، با تعليق فعاليت بين المللي از سوي فيفا به چشم ورزش ايران رفت. مطمئناً از لحظه اعلام اين محروميت دو طرف ماجرا هر كدام سعي در مقصر جلوه دادن همديگر خواهند داشت و اين كه پاي خود و اطرافيانشان را از اين ماجرا بيرون كشيده و به مردم بگويند كه در اين قضايا بي گناهند!
اكنون جاي اين حرف ها نيست، دعواها را بگذاريد براي بعد. هرچه سريع تر آستين همت را بالا بزنيد و به دنبال راهكار خروج از اين بحران خودساخته باشيم تا در وهله نخست زحمات چند ساله تيم فوتبال اميد ايران به هدر نرود.ايران نخستين كشوري نيست كه از سوي فيفا محروم شده است و قبل از ما كشورهاي بنگلادش (3 ماه)، جمهوري آذربايجان (20 روز)، لبنان (2 ماه)، يونان (يك هفته) وضعيت فوتبال شان به تعليق درآمد كه با تغيير اساسنامه خود اين كشورها از محروميت نجات يافتند. ما نيز مي توانيم همانند بسياري از اين كشورها خيلي زودتر از آنچه كه تصور مي رود در سايه همدلي و وحدت مهر محروميت بين المللي را از پيشاني فوتبالمان پاك كنيم به شرطي كه بدانيم فعلا فرصت پيداكردن راهكاراست نه جاي تسويه حساب!

خبرهاي فوتبال جهان
تاتنهام در آلمان لوركوزن را شكست داد
003084.jpg
گروه ورزشي رقابت هاي جام يوفا در گروه هاي مختلف برگزار شد و طي آن در مهمترين بازي ها نتايج زير رقم خورد.اوسر در خانه مقابل گلاسكو رنجرز با تساوي دو بر دو متوقف شد. تاتنهام در آلمان مقابل باير لوركوزن به پيروزي يك بر صفر رسيد. در اين بازي برباتوف مهاجم بلغاري تاتنهام در دقيقه 36 دروازه تيم سابق خود را گشود.فنرباغچه در مصاف با پالرمو به پيروزي سه بر صفر دست يافت. نيوكاسل در سنت جيمز پارك سلتاويگو اسپانيا را با نتيجه دو بر يك شكست داد. در اين ديدار آنتوان سيبرسكي در دقيقه 37 و تايلور در دقيقه 86 براي نيوكاسل و كانوبيو در دقيقه 9 براي سلتا گلزني كردند.ديدار تيم هاي اسپارتاپراگ با آژاكس، فاينورد با بلكبرن به تساوي بدون گل رسيد. در پر گل ترين بازي نيز اسپانيول با نتيجه شش بر دو تيم زولت وارگم بلژيك را مغلوب كرد.
دروگبا و بالاك به بازي در اولدترافورد رسيدند
تيم فوتبال چلسي در ديدار فردا مقابل منچستر يونايتد از ميشائيل بالاك و ديديه  دروگبا در تركيب اصلي خود بهره  خواهد برد.اين دو بازيكن در ديدار مقابل وردربرمن كه با شكست يك بر صفر چلسي توام شد با مصدوميت روبرو شدند.

بازتاب محروميت فوتبال ايران از نگاه كارشناسان و نمايندگان مجلس
صفايي فراهاني: بايد هر چه سريع تر
انتخابات برگزار و اساسنامه اصلاح شود
ايسنا: رئيس اسبق فدراسيون فوتبال با اشاره به تعليق فوتبال ايران از سوي فيفا تاكيد كرد: بايد با اين تعليق به صورت منطقي برخورد كرد و در اولين فرصت با برآورده كردن خواسته هاي فدراسيون جهاني فوتبال و انجام تغييرات مورد نظر به تعليق پايان دهيم. محسن صفايي فراهاني اظهار كرد: تعليق فوتبال ايران از سوي فدراسيون جهاني فوتبال قابل پيش بيني بود، چرا كه با توجه به اتفاقات فوتبال و تاكيدات فيفا مبني بر انجام اصلاحات در اساس نامه فدراسيون هاي تحت تابعه خود اين روند به گونه اي طي شد كه فوتبال ايران به اين خواسته ها جامه عمل نپوشاند و احتمال اين تعليق نيز وجود داشت.
خبيري: فيفا نظارت مي كند نه دخالت
محمد خبيري درباره اساسنامه فوتبال ايران گفت: وضعيت و ساختار فدراسيون فوتبال ايران در مقايسه با استانداردهاي بين المللي حال حاضر جهان بسيار كهنه و قديمي است. ما نمي توانيم با ساختار كهنه و قديمي 30 سال پيش خود فوتبال نوين امروز را به درستي اداره كنيم. فدراسيون بين المللي فوتبال با تاكيد بر استقلال فدراسيون هاي عضو از آنها مي خواهد كه در تصميم گيري ها مستقل عمل كرده و از دخالت دولت ها در فوتبال جلوگيري كنند.
خادم: سازمان تربيت بدني دوباره اعلام كرد كه مشكل قابل حل است
رئيس كميته تربيت بدني مجلس با اشاره به تعليق فوتبال ايران از سوي فيفا و استعلام وي از سازمان تربيت بدني در اين رابطه گفت: مسئولان سازمان تربيت بدني عنوان كردند مساله ايجاد شده قابل حل بوده و به دنبال حل مشكل هستند.
اميررضا خادم گفت: بايد يادآور شد و تاكيد كرد كه درست است كه راي فيفا همه را متاثر كرده، ولي نگاه و برخوردهاي احساسي با اين موضوع طبيعتا حل كننده اين مشكل نيست. نماينده تهران تصريح كرد: چارچوب وظايف قانوني ما در مجلس و در كميسيون فرهنگي در ارتباط با برخورد با مسايل بخصوص در سازمان هايي كه به عنوان زيرمجموعه رياست جمهوري مطرح است و همچنين كساني كه طرف مستقيم سئوال ما نيستند، كاملا مشخص است.

ايران مي تواند از فيفا به دادگاه لوزان شكايت كند
گروه ورزشي كارشناس داوري فوتبال ايران پيرامون برخورد با محروميت فيفا گفت: بهترين شيوه اين است كه همزمان با تدوين اساسنامه جديد به دادگاه عالي ورزش CAS در لوزان سوئيس شكايت كنيم. هوشنگ نصيرزاده افزود: قيد ماده 17 در ابتداي صورتجلسه فيفا نشان مي دهد كه آنها استعفاي دادكان را نپذيرفتند و امضاي اعضاي مجمع عمومي را به رسميت نشناخته اند در حالي كه اين خلاف عرف حاكم بر روابط فيفا و دويست كشور عضو آن است. تصور مي رود با توجه به شناختي كه از شيوه كار فيفا وجود دارد اين نهاد جهاني يادداشت ديگري بر خلاف آنچه كه در مستندات سازمان تربيت بدني وجود داشته دريافت كرده است.
اين كارشناس داوري اضافه كرد: ايران مي تواند به لحاظ رفتار غيرمنطقي كميته اضطراري فيفا به استناد مواد 59 و 60 اساسنامه به دادگاه عالي ورزش در لوزان شكايت كند.

قرعه كشي جام حذفي فوتبال با حضور 100 تيم
گروه ورزشي- مراسم قرعه كشي جام حذفي فوتبال ايران (جام خرمشهر) با حضور نمايندگان با شگاهها در فدراسيون فوتبال برگزار شد.
در اين دوره يكصد تيم از ليگ برتر، ليگ دسته اول و ليگ دسته دوم و قهرمان استان ها شركت دارند. تمامي ديدارها تا فينال به صورت تك حذفي بوده و تنها فينال به شكل رفت و برگشت انجام خواهد شد.با شماره هاي فرد و زوج قرعه تيم هاي ميزبان و ميهمان مشخص شد و در دور دوم اگر تيمي در دور اول ميزبان بود در بازي دوم ميهمان خواهد شد و بالعكس.
اگر دو ميهمان و يا دو ميزبان به هم برخورد كنند به قيد قرعه ميزبان و ميهمان تعيين خواهد شد.قرعه كشي با شماره هاي 85 تا 100 اختصاص به تيم هاي ليگ برتري داشت و دو تيم استقلال و پرسپوليس در صورت غلبه بر حريفان خود در مرحله يك هشتم نهايي روبه روي هم خواهند ايستاد.

ديدار عبدالله موحد با ملي پوشان كشتي
003081.jpg
گروه ورزشي - عبدالله موحد، اسطوره كشتي آزاد ايران با حضور در جمع ملي پوشان كشتي آزاد و فرنگي؛ گفت: در بازي هاي آسيايي خوب مبارزه كنيد تا مردم با محبت شان پاداش شما را بدهند.دارنده شش مدال طلاي كشتي آزاد جهان و المپيك پس از بازگشت به كشور به خانه كشتي رفت و در جمع ملي پوشان به صحبت پرداخت.موحد كه لباس ورزشي بر تن داشت، در جمع كشتي گيران اعزامي به بازي هاي آسيايي گفت: شما سربازان وطن هستيد و بازي هاي آسيايي براي ورزش ما مهم است. در اين مسابقات به فكر بهترين نتيجه باشيد اما، به دنبال پاداش نباشيد. اگر خوب كشتي بگيريد، اين مردم هستند كه با محبت شان به شما پاداش مي دهند.موحد به امكانات در اختيار گذاشته شده اشاره كرد و گفت: در حال حاضر امكانات خوبي براي شما مهيا شده در حالي كه در قديم چنين شرايطي نداشتيم. قدر جواني خود را بدانيد و از آن نهايت بهره را ببريد.

آيان خطاب به افشارزاده:
حداكثرتلاش را براي
رفع مشكلات وزنه برداري ايران انجام مي دهم
گروه ورزشي- بهرام افشارزاده سرپرست فدراسيون وزنه برداري در بازگشت از سفر به مجارستان و ملاقات با تاماش آيان رئيس فدراسيون جهاني وزنه برداري گفت: مقرر شده است كه جريمه 400 هزار دلاري ايران در 10 قسط پرداخت شود كه به دليل حضور حسين رضازاده و اصغر ابراهيمي در بازي هاي آسيايي دوحه قسط اول را پرداخت كرده ايم. وي افزود: موافقت شد كه مسئله كاهش محروميت دوساله 8 وزنه بردار تيم ملي نيز در اجلاس آتي فدراسيون جهاني مورد بررسي قرار گيرد.گفته مي شود كه در اين ديدار آيان با حمايت از افشارزاده به وي گفته است: با توجه به دوستي 27 ساله خودم با شما و دكتر شهابي، شرايط ويژه وزنه برداران ايران را درك كرده و حداكثر فعاليت و تلاش خودم را براي رفع مشكلات وزنه برداري ايران انجام خواهم داد.

ورزش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |