سه شنبه ۷ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۴۴ - Nov 28, 2006
شهردار تهران در مراسم گشايش جشنواره تئاتر رضوي
اميدواريم تئاتر در همه محله هاي تهران نهادينه شود
003522.jpg
گروه ادب و هنر- چهارمين جشنواره تئاتر رضوي طي مراسمي ويژه با حركت گروه هاي سيار نمايشي از ميدان انقلاب به تئاتر شهر گشايش يافت. در اين مراسم دكتر محمدباقر قاليباف، شهردار تهران طي سخناني گفت: هنرمندان ما در طول تاريخ نشان داده اند كه دوستداران اهل بيت (ع) هستند و امروز نيز هنرمندان ما به نمايندگي از مردم عشق خود را در قالب نمايش عينيت بخشيدند.وي افزود: شهرداري تهران در تلاش است توجه ويژه اي به هنر تئاتر در سطح شهر داشته باشد تا اين هنر درتمام محلات تهران و ديگر شهرها به خوبي نهادينه شود.قاليباف اظهار اميدواري كرد ارتقاي هنر تئاتر گامي در جهت فرهنگ و جلوگيري از آسيب هاي اجتماعي باشد.دكتر ايماني خوشخو، معاون هنري وزير ارشاد نيز كه دراين مراسم حضور داشت با اظهار خوشحالي از اين كه چند سال است جامعه فرهنگي ميزبان اين جشنواره است، افزود: امسال نمايش ها از نظر تكنيك و كيفيت جزو بهترين ها هستند. ميزباني اين جشنواره توفيقي بزرگ است كه نصيب ما شده و اميدواريم بتوانيم با ترويج فرهنگ رضوي قابليت هاي هنري را به اين مقوله مهم گسترش دهيم.
معاون هنري ارشاد اظهار اميدواري كرد سال به سال اين جشنواره بهتر شود و با گسترش اين فعاليت ها در سطح بين المللي فرهنگ رضوي در سراسر دنيا ترويج يابد. وي تاكيد كرد: اين فرهنگ جزو ميراث فرهنگي كشور محسوب مي شود و وزارت ارشاد با حمايت هاي لازم از هنرمندان و اجراي مناسبت هاي مختلف الگوسازي مي كنند.
مجيد سرسنگي دبير چهارمين جشنواره تئاتر رضوي در مصاحبه با خبرنگار ما درباره جشنواره رضوي گفت: اين جشنواره از 4 بخش تشكيل شده است كه اجراي نمايش تئاتر از جانب 23 گروه از سراسر كشور در سالن هاي تئاتر شهر‎/ تالار مولوي و تالار وحدت بخشي از اين جشنواره را شكل مي دهد.
وي اجراي نمايش هاي آييني از طرف 25 گروه تعزيه و نمايش هاي آييني از سراسر كشور در محوطه باز تئاتر شهر را بخش ديگري از اين برنامه ها دانست و افزود: توليد 9 نمايشنامه و 6 پژوهش در حوزه تئاتر ديني و رضوي از ديگر برنامه هاي اين جشنواره است كه به صورت كتابي به چاپ رسيده است.گفتني است چهارمين جشنواره تئاتر رضوي كه با همكاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران، دبيرخانه جشنواره فرهنگي، هنري امام رضا(ع)، مركز هنرهاي نمايشي، دانشگاه تهران و صدا و سيما برگزار مي شود تا جمعه 10 آذر در تهران برپاست.
برنامه هاي امروز
امروز سه شنبه هفتم آذر ماه در جشنواره تئاتر رضوي هفت نمايش از تهران روي صحنه مي رود. در اين روز تالار وحدت ميزبان نمايش بهروز غريب پور با عنوان آهو ياهو در ساعت 19 است. نمايش پنجره فولاد نوشته مهدي متوسلي و به كارگرداني سيد جواد هاشمي، ساعت 18:30 در تالار اصلي اجرا مي شود. بر اين اساس، نمايش باده خالص نوشته هادي حوري و به كارگرداني امير دژاكام در سانس هاي 18 و 20 در تالار چهارسو اجرا مي شود. نمايش اباالحسن نام نمايشي است كه وحيد نفر آن را كارگرداني كرده و اين نمايش در سانس هاي 17:30 و 19:30 در تالار سايه روي صحنه مي رود. نمايش هفت مجلس نوشته سعيد همتي و به كارگرداني سعيد نجفيان در تالار كوچك در سانس هاي 17:30 و 19:30 روي صحنه مي رود. مهتاب بر زمين نيز نوشته مهدي ايوبي است كه سليماني آن را كارگرداني كرده و اين نمايش در تالار نو و سانس هاي 16:30 و 18:30 اجرا مي شود.
معمار لحظه ها نيز نام نمايشي است كه فريبا رئيسي نوشته و افشين رازي كارگرداني كرده است، اين نمايش در تالار مولوي و در دو سانس 15 و 17:30 اجرا مي شود. فضاي باز مجموعه تئاترشهر هم در ساعت هاي 14 و۱۷ ميزبان گروه هاي تعزيه و آيين هاي نمايش است. اين جشنواره تا دهم آذر ماه در تهران برگزار مي شود.

نمايش آثار نقاشان جهان اسلام و هنرمندان تجسمي مقاومت
گروه ادب و هنر- چهارمين دوسالانه بين المللي نقاشي معاصر جهان اسلام پس از طي مراحل چندماهه انتخاب آثار، از روز گذشته در نگارخانه هاي صبا، خيال، آينه، خيال شرقي و نگارخانه ملي ايران وابسته به موسسه فرهنگي- هنري صبا و با حضور مسئولان و چهره هاي فرهنگي و هنري ايران گشايش يافت. اين دوسالانه 25روزه با هدف ايجاد ارتباط ميان هنرمندان در ارائه ويژگي هاي هنر معاصر جهان اسلام، كشورهاي اسلامي و جوامع اسلامي در كشورهاي غيراسلامي برنامه ريزي مي شوند.
از بين ده هزار اثر ارسالي، بيش از 1000اثر از هنرمندان ايران و 35 كشور جهان اسلام به نمايش گذاشته مي شود. اين دوسالانه در دو بخش آزاد و خيال شرقي برگزار مي شود و انتخاب آثار به عهده محمدعلي ترقي جاه، ايرج اسكندري، مصطفي گودرزي و حبيب الله صادقي بوده است و هيأت انتخاب به همراه يك هنرمند استاني و سه داور خارجي در مرحله پاياني، كار داوري آثار را برعهده خواهند داشت.
همزمان با گشايش دوسالانه نقاشي جهان اسلام، نخستين جشنواره بين المللي تجسمي مقاومت نيز از ديروز در محل موزه هنرهاي معاصر تهران افتتاح شده است و به مدت 20 روز ادامه خواهد داشت. عليرضا عاقل زاده - مديرعامل انجمن هنرمندان انقلاب و دفاع مقدس- در خصوص اين جشنواره گفته است: از يك سال پيش براي فراهم كردن مقدمات برگزاري اين جشنواره، وقت صرف شده است و اين جشنواره حركتي نو به شمار مي رود كه نياز به تداوم و تجربه دارد و توانسته در قالب ارائه آثار خود نگاهي دوباره و رويكردي متفاوت به هنر و ارزش هاي انقلاب داشته باشد.
از ميان 3350 اثر از 1332 هنرمند جوان و پيشكسوت، به ترتيب 49 اثر نقاشي از 43 هنرمند و 93 پوستر از 57 هنرمند، 35 كاريكاتور از 23 هنرمند و 68 تايپوگرافي از 48هنرمند، 48 كار حجمي از 46 هنرمند و 47 عكس از 31هنرمند به نمايشگاه راه يافته اند. قرار است در كنار برگزاري اين نمايشگاه 9شماره ويژه نامه تخصصي درباره اين جشنواره نيز منتشر شود.

ميم مثل مادر همچنان در صدر
003525.jpg
ايسنا: آمار فروش فيلمهاي ايراني و خارجي به نمايش درآمده در سينماهاي تهران تا تاريخ سوم آذر ماه اعلام شد.
تقاطع به كارگرداني ابوالحسن داودي در 37 روز نمايش در پانزده سينما فروشش از مرز 173 ميليون تومان گذشت.
ميم مثل مادر به كارگرداني رسول ملاقلي پور بعد از يك ماه نمايش در 15 سينما به فروش بيش از 309 ميليون تومان دست يافت. قتل آن لاين به كارگرداني مسعودآب پرور در 56 روز نمايش در 3 سينما فروشش از مرز 171 ميليون تومان گذشت. وقتي همه خواب بودند به كارگرداني فريدون حسن پور در 31 روز نمايش در 9 سينما بيش از 70 ميليون فروخت. ابراهيم خليل الله در 4 سينما طي 56 روز نمايش بيش از 78 ميليون فروش داشت.
باد برمرغزار مي وزد در سه سينما طي 37 روز نمايش بيش از يك ميليون فروخت. آلبوم در 16 روز نمايش در دو سينما بيش از چهار ميليون فروش داشت.
چه كسي امير را كشت به كارگرداني مهدي كرم پور در 5 سينما، طي 30روز نمايش بيش از 99 ميليون تومان فروخت. بي وفا به كارگرداني اصغر نعيمي در 16 سينما طي 3 روز نمايش فروشش از مرز 22 ميليون گذشت. قطار مرگبار نيز در يك سينما طي 16 روز نمايش، نزديك به يك ميليون فروش داشت.

جايزه اصلي مهرگان ادب را نويسندگان زن بردند
گروه ادب وهنر- كتاب و ديگران نوشته نويسنده اراكي، محبوبه ميرقديري جايزه بهترين رمان سال۸۴ مهرگان ادب را دريافت كرد.
ميرقديري پس از دريافت جايزه، بسيار خوشحال و راضي پشت تريبون ايستاد و دقايقي را درباره توجه به نويسندگان شهرستاني صحبت كرد. علاوه بر كتاب و ديگران ، بازي آخر بانو نوشته بلقيس سليماني و رؤياي تبت نوشته فريبا وفي نيز به عنوان آثار تقديري، لوح مهرگان ادب را دريافت كردند.
مهرگان در بخش ديگري نيز برگزيدگان خود را معرفي كرد. در چهارمين دوره رشته رمان نوجوان، هوشنگ مرادي كرماني با كتاب شما كه غريبه نيستيد به عنوان نويسنده برگزيده سال 84 معرفي شد.
علاوه بر مرادي كرماني، شكوه قاسم نيا با كتاب كاش يكي قصه اش را مي گفت ، آرمان آرين با پارسيان و من: رستاخيز فرا مي رسد و مينو كريم زاده با وقتي كه يلدا نبود برگزيدگان قابل تقدير هيأت داوران رمان نوجوان بودند. هيأت داوران اين بخش نيز عبارت بودند از: چيستا يثربي، شهرام اقبال زاده و رضي هيرمندي(خدادادي).

گزارش بازار كتاب به نقل از 35 ناشر راسته انقلاب
پرفروش ترين كتاب 2هزار نسخه فروخت
گروه ادب و هنر- بالاترين درصد فروش كتاب متعلق به دسته كتاب هاي آموزشي و كمك درسي است؛ چرا كه كنكوري ها و دانشجويان بيشترين جمعيت خريداران بازار كتاب راسته انقلاب را تشكيل مي دهند. كمتر فردي را مي بيني كه سراغ كتاب هاي ادبي، اجتماعي، رمان و عمومي برود.
كنكوري ها طبق معمول در پي خريد كتاب هاي تست و كمك آموزشي هستند و دانشجويان هم با نزديك شدن به آخر ترم به دنبال حلال (اسم عرف حل المسائل در بازار كتاب) هستند.يكي از 35 ناشري كه با او درباره پرفروش هاي هفته گذشته صحبت كرديم مي گويد: بدون دانشجويان بازار كتاب رونقي ندارد، كسي كتاب نمي خواند. آن وقت يك ليست پنج - شش صفحه اي از كتاب هاي تازه منتشر شده نشان مان داد (كه همگي درسي بودند) و گفت: اين ليستي كه الان مي بينيد، خيلي كم است؛ قبلاً پنجاه - شصت صفحه بود. اما با اين شرايط قرآن و اشعار حافظ مثل هميشه در صدر پرفروش ترين ها هستند.
به گفته مسئول انتشارات نيك كتاب گمشده اي كه همه به دنبال آن مي گرديم به قلم زهره زاهدي فاصله زيادي را با ساير رقباي خود ايجاد كرده به طوري كه ظرف هفته گذشته، موفق به فروش دو هزار نسخه اي شده است.در اين ميان خالق آثار ميرا و ملكه صحرا هم بيكار نبوده اند و هر دو كتاب فروش تقريباً يكساني داشته اند.
سهم فروش اين دو كتاب كه به ترتيب اثر كريستوفر فرانك (ترجمه ليلي گلستان) و جنت والاچ (ترجمه مهين خالصي) است، رقمي در حدود هزار و دويست نسخه در يك هفته بوده است.علاقمندان به كتاب هاي حوزه روانشناسي همچنان مشتري كتاب هاي چه كسي پنير مرا جابجا كرد؟ اثر جان اسپنسر جانسون، حكايت دولت و فرزانگي به قلم مارك فيشر و چهار اثر از فلورانس اشكاول شين نوشته فلورانس (ترجمه گيتي خوشدل) هستند.
با نزديك شدن به انتهاي بازار كتاب، شمارانداز فروش كتاب هاي پائولو كوئيلو هم بالا رفته است، چرا كه رمان هاي كيمياگر و ورونيكا هر دو از همين نويسنده و ترجمه آرش حجازي طرفداران خاص خود را پيدا كرده است.
در ضمن چاپ اول كتاب خاطرات كولينا  از پيرلوئيجي كولينا و تاريخچه تقريباً همه چيز كه برنده جايزه كتاب سال دو هزار و چهار آمريكا هم بوده است، نوشته بيل برايسون (ترجمه محمدتقي فرامرزي) با استقبال خوبي روبرو شده اند. وقتي ذهنمان كمي از اين آمار و ارقام فارغ مي شود، چشم مان به برگزيده اي از كتاب لبخند خدا كه روي ديوار يكي از همين كتابفروشي ها نصب شده است افتاد كه نوشته بود: وقتي ناراحتيد، از اين كه به چيزي كه مي خواستيد نرسيديد، محكم بنشينيد و خوشحال باشيد، زيرا خداوند در فكر چيز بهتري براي شماست.

هنر ايراني
مشهد - 36 فيلم در جشنواره امام رضا(ع)
36 فيلم پس از پايان بازبيني از سوي هيات داوران، به بخش نهايي جشنواره فرهنگي و هنري امام رضا(ع) راه يافتند. اين آثار از بين 100 اثر ارسالي انتخاب شده كه شامل 9 مستند حرفه اي و غيرحرفه اي، 10نماهنگ، 4پويانمايي و 13 اثر داستاني است. جشنواره فيلم نماهنگ و پويانمايي امام رضا(ع) روز هفتم آذرماه در سينما قدس مشهد كليد مي خورد .
آبادان - جشنواره فيلم پليس
شهر آبادان به عنوان ميزبان دومين جشنواره سراسري فيلم پليس انتخاب شد. اين جشنواره در سينما نفت و تالار مهر آبان تحت عنوان سينماي پليسي در كرانه هاي سرزمين ايران برگزار خواهد شد. فيلم ها به مدت سه روز و هر روز در چهار سانس براي شهروندان به نمايش گذاشته مي شود كه دو سانس آن مربوط به دانش آموزان به تفكيك دختر و پسر، يك سانس عمومي و يك سانس مربوط به خانواده هاي كاركنان نيروي انتظامي خواهد بود.
گرگان - جشنواره تئاتر و سرود شاهد
دومين جشنواره تئاتر و سرود شاهد و ايثارگر كشور در تالار فخرالدين اسعد گرگاني آغاز شد. اين جشنواره به مدت 3روز در تالار فخرالدين اسعد گرگاني و كانون فرهنگي تربيتي طه گرگان برگزار مي شود. در اين جشنواره، هفت گروه نمايش از استان هاي آذربايجان شرقي، زنجان، سيستان و بلوچستان، خوزستان(دو گروه)، قزوين و مازندران شركت دارند. همچنين شش گروه سرود از استان هاي آذربايجان شرقي، خوزستان(سه گروه)، گلستان و لرستان آثار خود را ارائه كرده اند.
لرستان - جشنواره آيين هاي مذهبي
نخستين جشنواره سراسري آيين ها و آواهاي زيارتي و مذهبي لرستان با عنوان سراج خراسان با معرفي نفرات برگزيده در خرم آباد به كار خود پايان داد.هيات داوران در بخش عكس جشنواره ضمن تقدير از حضور عكاسان جاسم غضبان پور، حسن سربخشيان و مجيد ناگهي، حسن غفاري را به عنوان هنرمند برگزيده اين بخش معرفي كردند.
قم - داوري كتاب سال
داوري مرحله نهايي دهمين جشنواره انتخاب كتاب سال نشريات سلام بچه ها و پوپك در قم آغاز شد.
اعضاي هيأت داوران از تحريريه سلام بچه ها و پوپك انتخاب شده و در بخش تصويرگري به دليل نبودن تصويرگر در هيأت تحريريه، داوران بخش مسابقه از جمع تصويرگران برجسته انتخاب خواهند شد.
دهمين دوره انتخاب كتاب سال مجلات سلام بچه ها و پوپك وابسته به دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم و با دبيري محمود پوروهاب، با ارزيابي علمي و ادبي بيش از 350عنوان كتاب در سه بخش شعر، داستان و تصويرگري كودك و نوجوان برگزار مي شود.
چابهار - نمايش مستند اينجا كجاست؟
همزمان با سفر رئيس مجلس شوراي اسلامي به چابهار، فيلم مستند اينجا كجاست؟ به نمايش درمي آيد. محمدجواد صادقي -كارگردان اين فيلم- با اعلام اين مطلب گفت:  اين فيلم مستند درباره منطقه اي است به نام جنگ آرك واقع در 85كيلومتري چابهار  كه مردم آنجا به خاطر كمبود امكانات آموزشي و بهداشتي، به شدت در مضيقه هستند. اينجا كجاست؟ در 18دقيقه توسط مهران جهانگيري تصويربرداري شده و حسام عباس زاده آن را تدوين كرده است. صادقي پيش از اين به عنوان بازيگر در دو فيلم گل يا پوچ و حافظ به كارگرداني ابوالفضل جليلي به ايفاي نقش پرداخته است.
ياسوج - جشنواره تئاتر منطقه اي
چهار نمايش از خوزستان به جشنواره تئاتر منطقه اي كشور راه يافت. شرحي پراكنده از زني تنها به كارگرداني سعيد آلبوعبادي از ماهشهر، تقديم به پدر و پسرم با عشق و رنج به كارگرداني عبدالرضا ثامري از آبادان ، عروسي خين به كارگرداني حاجي زاده از مسجدسليمان در بخش صحنه اي و نمايش سواره از پياده خبر ندارد به كارگرداني عبدالله حليات از خرمشهر در بخش خياباني اين جشنواره حضور دارند.

اخبار كوتاه
بر ديوار نگارخانه ها
003519.jpg
گالري شيو: نمايشگاه نقاشي فاطمه فاطمي‎/ 10 تا 16آذر‎/ خيابان مطهري، روبه روي جم، پلاك 1/221/ تلفن: 88730864.
نگارخانه شيرين: نمايشگاه نقاشي گروهي‎/ 10 تا 17 آذر‎/ تجريش، فناخسرو، پلاك 120/ تلفن: 22746758.
گالري گلستان: نمايشگاه طراحي و ساخت زيورهاي فانتزي هايده چنگيزيان‎/ 10 تا 16 آذر‎/ دروس، كماسايي، شماره 42/ تلفن: 66541589.
نگارخانه ملل: نمايشگاه نقاشي روي سراميك الطافي‎/ تا 10 آذر‎/ پارك قيطريه، فرهنگسراي ملل‎/ تلفن:22671718.
نگارخانه پاسارگاد: نمايشگاه تاپستري روجا شعباني‎/ تا 8 آذر‎/ خيابان دولت، جنب داروخانه اكسير، كوي سلمي، كاشي 26/ تلفن: 22540407.
اجراي جنين در برزخ: نمايش "جنين در برزخ" به همت اداره ارشاد شهرستان شميرانات با همكاري انجمن نمايش از هفتم تا يازدهم آذر ماه در خانه فرهنگ حكيميه اجرا مي شود. اين نمايش به كارگرداني و نويسندگي ندا ثابتي با بازي ليدا جدائيان و سياوش حسيني كاري از گروه نمايشي وصال است.
اتحاديه فيلم كوتاه: اتحاديه فيلم كوتاه كشورهاي اسلامي شب گذشته با حضور معاون سينمايي وزير ارشاد و 10 تن از نمايندگان كشورهاي اسلامي حاضر در جشنواره فيلم كوتاه تهران تأسيس شد.
جايزه براي عصر جمعه: جايزه دوم چهل و هفتمين دوره جشنواره بين المللي فيلم تسالونيكي شامل تنديس اسكندر نقره اي و يك چك 22 هزار يورويي به مونا زندي حقيقي براي كارگرداني "عصر جمعه" رسيد.
بزرگداشت مميز :مراسم بزرگداشت زنده ياد مرتضي مميز با ايراد سخنراني و نمايش فيلمي در باره زندگي و فعاليت هنري وي ساعت 17 امروز در موزه هنرهاي معاصر برگزار مي شود.در اين مراسم تني چند از دوستان مرحوم مميز به سخنراني در باره ويژگي هاي هنري اين گرافيست بزرگ و پدر گرافيك نوين ايران خواهند پرداخت و فيلم آخر پاييز به كارگرداني سارا طاهر مقدس درباره زندگي و هنر استاد پخش مي شود.
هند ميزبان شاعر زباله ها: فيلم "شاعر زباله ها" ساخته محمد احمدي در بخش مسابقه  جشنواره بين المللي فيلم هند حضور مي يابد. سي و هفتمين جشنواره بين المللي فيلم هند از دوم تا دوازدهم آذر ماه در "گوآي" هند برپاست.
سري جديد مستند چهار: پخش سري جديد برنامه "مستند چهار" كاري از گروه مستند شبكه چهار سيما به زودي آغاز مي شود. در هر قسمت يك گونه از سينماي مستند مانند مستندهاي اجتماعي، سياسي، حيات وحش و... معرفي و يك فيلم بلند مستند در هر ژانر به نمايش درخواهد آمد.
تقاضاي يك كارگردان: بهمن قبادي كارگردان ايراني، خواستار آن شد كه به او فرصت بيشتري براي نمايش فيلم هايش در سينماهاي ايران داده شود. قبادي گفت: در كشورهايي چون اسپانيا برخي اوقات تا ?? سينما فيلم او را به اكران درمي آورند اما در ايران كه كشور خودم است، متاسفانه بي توجهي زيادي در اين زمينه وجود دارد.
نخستين فيلم كارگاه مجيدي : نخستين فيلم از كارگاه مجيد مجيدي در بم 60 درصد فيلمبرداري را پشت سر گذاشت.اين فيلم مستند كه توسط عليرضا تقاصي ساخته مي شود، درباره جواني معلول است كه پس از زلزله بم به همراه مادرش تنها زندگي مي كند. او براي امرار معاش به دنبال كار مي گردد و جايي نمي يابد. از آنجايي كه علاقه زيادي به بازيگري دارد به انجمن سينماي جوانان بم مراجعه مي كند و  با اولين كسي كه در اين راه مواجه مي شود پرويز پرستويي است.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |