سه شنبه ۷ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۴۴ - Nov 28, 2006
كارآفريني با محور يادگيري فردي
003507.jpg
نوشين محمدزاده
بهترين تعريفي كه درباره كارآفريني گفته شده، چنين است: كارآفريني، فرآيندي است كه طي آن فردي خلاق با پذيرفتن تمامي خطرات، فرصت ها را شناسايي نموده و با درنظرگرفتن امكانات بالقوه و بالفعل، دست به انجام يك فعاليت اقتصادي مي زند و هدف او رسيدن به سودآوري است.
در تعريف فوق، كلمات، خلاقيت، خطر، شناسايي فرصت، امكانات و سودآوري از اهميت بيشتري برخوردارند.
* خلاقيت: يك ويژگي فردي است كه همه افراد برحسب شرايط آموزشي و تربيتي خود به درجات مختلف از آن برخوردارند. خلاقيت، شرط لازم براي انجام هر كاري است و در مقوله كارآفريني ارزش ويژه اي دارد. در مطالعه تاريخ، به كارآفريناني برمي خوريم كه مشتركاً از اين نيروي ذهني برخوردار بوده اند. اكثر آنها سرمايه يا موقعيت اجتماعي- اقتصادي بالايي نداشته اند، اما يك ايده نو را در قالب محصول يا خدمت جديدي ارائه كرده اند. بنابراين تا زماني  كه خلاقيت ذهني، پرورش لازم را نداشته باشد، بهترين فرصت ها و امكانات، يا شناسايي نمي شود و يا با استفاده نابجا، از دست مي رود.
* خطرات: شروع يك فعاليت اقتصادي، خطرات فراواني را پيش رو دارد. شكل گيري نادرست كار به دليل نداشتن اطلاعات كافي و يا سرمايه گذاري نامعقول در اثر تجربه و تخصص ناكافي، همواره فضاي ابتداي كار را تهديد مي كنند. مضاف بر اين، تغيير رويه هاي اقتصادي و اجتماعي مانند مجوزها يا باورهاي عمومي در جهت خلاف موقعيت هستند. گاهي عوامل خطر، فردي اند. براي مثال، فقدان قدرت رهبري و مديريت يا عدم قاطعيت در تصميم گيري، به محيط كار ضربه مي زند. نداشتن اعتماد به نفس در برخورد با مشتري و يا تكبر و غرور بي جا مانع بزرگي در رسيدن به حداكثر سودآوري است. شروع و اداره يك فعاليت اقتصادي، جسارت و شجاعت مضاعفي را طلب مي كند تا فرد بتواند در مواجهه با رقبا از استراتژي مناسب بهره جويد و نيز توانايي قدرت تصميم گيري با مدل اقتضايي، به فرد اين امكان را مي دهد تا در هر شرايطي بهترين باشد.
مطالعه گذشته كارآفرينان بزرگ، اين نكته را نشان مي دهد كه فرد در اجراي تفكر و ايده خلاقانه خود، ملزم به پذيرفتن خطرات است و بايد در مهار آنها سعي كند و اين امر، تسلط، اراده و روحي بزرگ مي طلبد.
* شناسايي فرصت: فرصت هاي اقتصادي هميشه وجود دارند اما خود را پنهان نگاه مي دارند. افراد كارآفرين، اين فرصت ها را شناسايي مي كنند و در اين ميان، عامل زمان را بسيار مهم در نظر مي گيرند. اگر فرصت اقتصادي شناسايي شود يا به اصطلاح شكاف بازار كشف شود، اگر نتوان به موقع با عكس العمل صحيح وارد ماجرا شد، نه تنها فرصت از دست مي رود، افسوس و حسرت آن براي مدتي باقي مانده و درك فرصت هاي بعدي را هم مشكل مي سازد؛ آن هم با توجه به بازار رقابتي امروز كه هر لحظه هزاران رقيب براي خلاقيت و تفكر ما وجود دارد. براي مثال اگر در زمينه توليد مواد غذايي ايده اي نو داريد، تخصص و آگاهي لازم در اين باره را هم مي دانيد. اگر براي اجراي دقيق و حساب شده آن غفلت كنيد و زمان را بيش از حد طولاني در نظر بگيريد، مطمئن باشيد ديگران از شما پيشي مي گيرند. بنابراين شناسايي فرصت از دو جنبه نياز به تفكر دارد: 1- ذهني خلاق و توانمند كه فرصت را شناسايي كند 2- فردي با اراده و آگاه كه قدرت اجرا در زمان مقتضي را دارا باشد.
* در تعريف كارآفريني از امكانات به صورت بالقوه و بالفعل ياد شده است. امكانات داراي دو جنبه است:
الف: امكانات فردي شامل استعداد، تخصص، مهارت و داشتن اطلاعات ويژه.
ب: امكانات برون فردي كه شامل كسب سرمايه يا اطلاعات از محيط پيرامون است.
امكانات بالفعل، مورد اول است؛ يعني فرد به عنوان متخصص و آگاه از يك حيطه، ايده هايي دارد، فرصتي را شناسايي كرده و توانايي اجراي آن را در خود مي بيند؛ مضاف بر اين، سرمايه مالي خود را هم مي داند.
امكانات بالقوه، شامل دسته دوم است؛ به عبارتي، كمتر پيش مي آيد كه فرد، تمامي سرمايه ها و اطلاعات لازم در يك حيطه را دارا باشد. او نيازمند كمك هاي جانبي براي تأمين مالي و اطلاعاتي خويش است. او براي اجراي ايده خود و رسيدن به موفقيت، بايد از اين امكانات بهره مند باشد لذا در مفهوم امكانات نيز جنبه فردي، اهميت بيشتري نسبت به حمايت هاي اجتماعي دارد. امروزه- به خصوص در ميان جوانان- بزرگ ترين مانع براي اجراي ايده هاي اقتصادي، نبود امكانات و عدم حمايت هاي اجتماعي مطرح مي شود اما در حقيقت، امكان اصلي و مهم در اجرا، داشتن انگيزه و توانايي برقراري پيوندهاي مناسب ميان مفروضات است كه در اين صورت، امكانات و حمايت هاي اجتماعي حتي با درنظرگرفتن سخت ترين موانع، قابل دستيابي است.
* سودآوري: فرد با تمامي موارد فوق، پيروزمندانه برخورد مي كند؛ محصولي توليد يا خدمتي ارائه مي دهد و هدف او رسيدن به سود آوري قانوني و مشروع است. آنچه مسلم است اگر تمامي فرآيند كارآفريني، درست سازماندهي شود، نتيجه اين فرآيند چيزي جز سوددهي نيست.
اينك تصور شما راجع به فرآيند كار آفريني، منظم تر از گذشته است. در تمامي موارد توضيحي فوق، نمي توان عامل فرد را حذف كرد. شرط لازم براي انجام اين فرآيند فردي است كه داراي صفات خاصي است. اين ويژگي ها در همه افراد به چشم مي خورند، اما در اين تعريف، فرد بايد حداكثر توانمندي را از خود نشان دهد. شجاعت، خلاقيت، ذهن آماده براي شناسايي فرصت، جسارت در اجراي ايده، قدرت و توانايي در جذب امكانات و حمايت و... .
تمامي موارد فوق، فردي است؛ بنابراين براي شروع هر فعاليت اقتصادي، لازم است كه فاعل آن به درستي و به صورت تخصصي مورد بررسي قرار گيرد تا بتوان نسلي تربيت كرد كه در اين زمينه قدرتمند باشند و بتوانند جامعه اي كارآفرين پديد آورده و علاوه بر ايجاد روحيه كار، اقتصاد را متحول كنند.
با مطالعه زندگي كارآفرينان موفق و بزرگ، به مشتركاتي در شيوه تربيتي و آموزشي آنها مي رسيم:
* دوران رشد و كودكي: از آنجا كه بستر رشد هر دانشمند، فيلسوف و متفكري خانه و شيوه تربيتي اوست لذا مي توان انديشيد كه افراد كارآفرين از ميان خانواده هايي آمده اند كه ابزارهاي خلاقيت و اتكا به نفس را به آنها داده اند. به عبارتي تحت شيوه تربيتي بوده اند كه تجارب يادگيري آنها در جهت شكوفاساختن نيروهاي ذهني بوده است، نه سركوب و تخريب خلاقيت.
يادگيري از بدو تولد رخ مي دهد. از نقطه آغازين اين يادگيري، روش مهم است؛ روشي كه متناسب با ذهن و توانايي كودك است، محيطي كه غني از محرك بوده و كودك براي دستيابي به خواسته هايش مجبور به تلاش باشد.
محيط آماده و مهيا كمتر كودك را به تفكر وامي دارد اما محيط محدودتر، به كودك ياد مي دهد كه براي رسيدن به خواسته هايش بايد فكر كند، ايده دهد، تلاش كند و مختصات رسيدن به آن را طراحي كند. از اين رو شيوه يادگيري در دوران پيش از مدرسه، وابسته به پدر و مادر و الگوي تربيتي آنهاست. هر چقدر اين جامعه از چگونگي رشد عقلي و هوشي كودك آگاهي درست تري داشته باشد، در جهت ساختن او علمي تر و موفق تر گام برمي دارند.
* دوران آموزش رسمي: از زماني كه افراد آموزش رسمي يا مدرسه را شروع مي كنند، جدا از توشه تربيتي كه از سوي خانواده حمل مي كنند، تحت سوادآموزي و مهارت آموزي قرار مي گيرند و پس از گذشت زمان، در مسيري قرار مي گيرند كه رشته اي تحصيلي را در دانشگاه انتخاب نموده و متخصص يك علم يا فن مي شوند.
ايده آل اين است كه فرد، رشته تحصيلي و آموزشي را انتخاب كند كه متناسب با هوش، استعداد و سبك يادگيري او باشد. اگر اين دو مقوله يعني روش آموزشي و سبك يادگيري فرد در يك راستا و همگن باشند، حاصل، فرهيخته اي خواهد بود كه در راه رسيدن به اهداف شخصي، حداكثر انگيزه و تلاش را داراست و در صورت عدم تناسب ميان اين دو، حاصل، متخصصي دلزده و افسرده است كه به ناچار در راهي قدم برمي دارد و جز آنچه تقدير براي او رقم مي زند، تلاش و انگيزه اي ندارد.
به نظر شما كدام مطلوب است؟
براي نيل به ايده ال در هر جامعه، سيستم آموزشي به گونه اي طراحي مي شود كه افراد را در جهت مناسب هدايت كند اما يك دانش آموز يا دانشجو، خود نيز براي يافتن نياز، انگيزه و هدف اصلي بايد كوشا باشد. از ابتدا بايد علومي را برگزيند كه متناسب با سبك يادگيري او باشد، به كسب مهارت هايي بپردازد كه استعداد و علاقه او را پوشش دهد و نيز آينده اي را براي خود طراحي كند كه واقعي و در حد توانايي او باشد.
شايد علت عمده دلزدگي هاي شغلي و تحصيلي رعايت نكردن همين تناسب هاست لذا با آگاهي بيشتر نسبت به خويشتن، ادراك بهتر از توانمندي هاي بالقوه، همچنين انتخاب اهداف يادگيري صحيح، مي توان بستر را براي رسيدن به آرامش و كمال در زندگي هموار ساخت.
چنين فردي ايده هاي ذهني خود را مي شناسد، توانايي هاي خود را مي داند و باورهاي درستي راجع به جامعه و محيط اجتماعي دارد. او مي تواند با اتكا به نفس، خطرات را پذيرفته و به جاي هدايت شدن، مديريت را بياموزد و زندگي شغلي خود را طراحي كند و يك كارآفرين موفق باشد و افرادي اين چنين، جامعه اي مولد و كارآمد طراحي مي كنند و... .
و بينديشيم امروز من در كجاي اين مسير ايستاده ام؟

بهترين تعريف از يك معلم
003510.jpg
خصوصيات، ويژگي ها و تكنيك هاي بسياري وجود دارد كه باعث موفق شدن يك معلم مي شود. اين صفات و خصوصيات مي تواند به اندازه خود معلمان، متنوع و متفاوت باشد. با اين وجود، صفات خاص، مشخصه ها و عملكردهاي آزمايش شده اي نيز وجود دارند كه به ميزان زيادي در موفقيت معلمان دست دارند.
فهرست زير شامل عبارات و واژه هايي است كه دانش آموزان براي توصيف بهترين معلمان خود، مورد استفاده قرار داده اند:
۱ - شور و اشتياق
- دانش آموزان مي توانند اين هيجانات را احساس كنند.
- دانش آموزان به آساني عشق و علاقه معلم را به كار خود و موضوع مورد بحث و تدريس را تشخيص مي دهند.
۲ - آمادگي
- معلم به موضوع درس اشراف و آگاهي دارد.
- معلم هر روزه به برنامه ريزي و آماده كردن دروس مي پردازد.
۳ - وقت شناسي
- هميشه سر وقت مي آيد.
- كلاس را سر وقت شروع و تمام مي كند.
- انتظار دارد دانش آموزان نيز سر وقت آمده و آنان را به اين كار تشويق مي كند.
۴ - حمايت از دانش آموزان و اهميت دادن به آنان
- به دانش آموزان مي فهماند كه وي به موفقيت آنان اهميت مي دهد.
- براي دانش آموزان وقت صرف مي كند.
- امكان خلاقيت به آنان مي دهد.
- با آنان دوست بوده و مهرباني مي كند.
- حامي و مشوق آنان است.
- هميشه متبسم است و به آنها توجه مي كند و دوستشان مي دارد.
۵ - پايداري و سازگاري
- هيچگاه كلاس را از دست نمي دهد.
- رفتار مثبت خود را متناسب با دانش آموزان كرده و با آنان سازش و مدارا مي كند.
- هميشه براي تدريس كلاس آماده و مهيا است.
۶ - مودب بودن
- با دانش آموزان با احترام رفتار مي كند.
- خود را كوچك نمي كند.
- از گيج كردن دانش آموزان در كلاس خودداري مي كند.
۷ - قاطعيت و كنترل
- قاطع و در عين حال مهربان است.
- از برخورد، به هنگام تدريس پرهيز مي كند.
۸ - استثنا قائل نمي شود.
۹ - ارائه كمك شخصي
- براي توضيح بعضي مفاهيم وقت مي گذارد.
- به تك تك دانش آموزان توجه دارد.
۱۰ - تفاوت هاي فردي را به راحتي مي پذيرد.
۱۱ - روش هاي موثر كاري را مورد استفاده قرار مي دهد.
- براي درك مطالب توضيحات كافي مي دهد.
- در كار آموزش خود يك احساس شادي و بذله گويي ايجاد مي كند.
- تحقير و عادات بد و تحريك كننده را از ميان برمي دارد.
۱۲ - باعث كمرويي و كاهش جرات دانش آموزان نمي شود.
- از انتقاد كردن نابجا و بي موقع از دانش آموزان مي پرهيزد.
۱۳ - از اعضاي كلاس انتظار بالايي دارد.
۱۴ - فروتن است.
۱۵ - منصف، صادق و روراست است.
۱۶ - از تنوع استفاده مي كند.
- فعاليت هاي آموزشي متنوع به كار مي برد
- تجربه و آزمون مي كند.
- اجازه حاضرجوابي را مي دهد.
۱۷ - داراي خلق و خوي بذله گو و خونسرد است.
۱۸ - از زمان موجود استفاده مي كند.
- سرعت كار را تنظيم كرده و امكان تغيير آن را فراهم مي آورد.
- از درگير كردن دانش آموزان در مشغله كاري پرهيز مي كند.
۱۹ - استفاده از متون
- برده متون برنامه درسي نمي شود.
- از متون به عنوان نقشه راه استفاده مي كند.
۲۰ - روند پيشرفت كاري را در محدوده برنامه آموزشي تدوين شده، يكي دو روزه حفظ مي كند.
۲۱ - سفرهاي كوتاه آموزشي و ديگر فعاليت هاي مربوطه را انجام مي دهد.
- تجارب دانش آموزان را در كار كلاسي آنها به كار مي گيرد.
۲۲ - هميشه در يك وضعيت ايستاده و يا نشسته به تدريس نمي پردازد.
۲۳ - روابط خصوصي و شخصي با دانش آموزان.
- به دانش آموزان اجازه نمي دهد، وي را با نام كوچك صدا كنند.
- سعي نمي كند در مسابقه محبوبيت برنده شود.
- رابطه سالم بين دانش آموز و معلم را حفظ مي كند.
- به دانش آموز احترام مي گذارد. (به ياد مي سپارد گاهي اوقات آنچه را كه معلم فكر مي كند مناسب است، مثل شوخي با دانش آموزان، ممكن است توسط آنان مورد مخالفت واقع شود و يا با عدم استقبال آنان مواجه شود).
۲۴ - اجازه نمي دهد كه يك يا چند نفر از دانش آموزان مبادرت به انحصاري كردن كلاس و حكومت نمايند.
۲۵ - سوابق دقيقي از امور زير را تهيه و نگهداري مي كند:
- كار به اتمام رسيده؛
- حضور؛
- نتايج امتحان؛
- نمرات.
توصيه هاي بيشتر
۱ - آماده براي تغييرات فعاليت ها (مواردي جداي از برنامه درسي مثل كارهاي تفنني و امور جنبي) باشد.
۲ - تا اندازه اي غيرقابل پيش بيني باشد، به طوري كه دانش آموزان نتوانند بفهمند مرحله بعدي چه برنامه اي است (دانش آموزان را به نوعي در هوا نگه دارد).
۳ - تنوع داشته باشد (تنوع در تدريس باعث ايجاد علايق تازه در موضوع مي شود). از تنوع براي كارهاي جمعي دانش آموزان استفاده كند. هميشه يك تعداد افراد خاص را با هم در يك گروه قرار ندهد. زمينه را براي تنوع در فعاليت هاي آموزشي فراهم كند.
برخي از توصيه ها براي ايجاد تنوع
- حذف تكاليف؛
- مقابله با آشفتگي هاي فكري و ناگهاني؛
- پرهيز از جلسات شلوغ و پر سر و صدا؛
- بحث هاي عمومي و جمعي؛
- بحث هاي گروهي؛
- بحث هاي حل مشكلات؛
- موزيك؛
- بازي هاي آموزشي؛
- سؤالات و آزمون ها؛
- گزارشات و گفت وگوها؛
- ايفاي نقش؛
- تهيه اوراق كاري؛
- گردهمايي و اجتماع؛
- نمايش هاي دراماتيك؛
- داستان گويي؛
- استفاده از گچ و تخته در حالت كلي؛
- رسم تصاويري با گچ و تخته؛
- چارت و نقشه ها؛
- نمايش فيلم ها؛
- گروه هاي ورزشي؛
- بازي هاي سرگرم كننده (پازل)؛
- فيلم هاي سينمايي؛
- نمايش با پروژكتور؛
- نمايش با اورهد؛
- عكس ها و پوسترها؛
- ضبط با نوار ويدئويي؛
- ضبط با نوار صوتي؛
- كلاس، همراه با نوار ويدئويي؛
- شركت دادن بازديدكنندگان و ميهمانان در بعضي مراسم  مدرسه اي؛
- فعاليت هاي مشترك با كلاس هاي ديگر.
۴ - شركت و حركت لحظه اي
ايجاد برنامه ها و تكنيك هاي موارد لحظه اي كه مي توان از آنها براي جلب توجه دانش آموزان به منظور چيزي كه قرار است ارائه شود، استفاده كند.
۵ - تماس چشم در چشم داشته باشد.
۶ - براي تنوع هم كه شده، سبك و روش تدريس را عوض كند.
۷ - سرعت پيشرفت: يك تغيير در سرعت پيشرفت، مي تواند باعث رفع خستگي و تمدد اعصاب شده و به دانش آموز كمك كند تا دوباره وارد فرآيند يادگيري شود.
۸ - تغيير در برنامه: در زمان هايي مناسب برگزاري جلسات در مكاني متفاوت و با برنامه اي متفاوت، جالب و جذاب بوده و به كار يادگيري، حالتي خاص مي دهد.
برخي از نكاتي كه
از نظر دانش آموزان چالش برانگيز است
۱ - معلمان خيلي تند صحبت مي كنند، به خصوص در پايان كلاس و به هنگام به پايان رسيدن زمان كلاس.
۲ - هنگامي كه معلم به سؤالات ديگر دانش آموزان پاسخ مي دهد، آنان خسته مي شوند.
۳ - فهميدن بعضي كتب درسي برايشان مشكل است.
۴ - صحبت كردن دانش آموزان در خارج از نوبت، اغلب مسأله ساز است.
۵ - معلماني كه به خوبي برنامه ريزي نكرده و مجبور به برگزاري كلاس هاي فوق العاده مي شوند و يا كلاس را با خوردن زنگ آزاد نمي كنند.
جالب است گفته شود كه دانش آموزان همچنين يادآوري كرده اند كه معلم تنها كسي نيست كه بايد روي مسائل و تمرين ها كار كند. آنان نيز بايد در اين مسئوليت شركت كنند. در خاتمه، در زير به واژه هايي اشاره مي شود كه در مورد يك معلم خوب به كار بردند.
- جالب‎/ مفرح و بذله گو؛
- مهربان؛
- متبسم؛
- توضيح دهنده به ميزان كافي؛
- ارائه واژه هاي مترادف و ساده؛
- ياور و كمك كننده  هميشگي؛
- از بين برنده استرس‎/ حذف ارعاب و تهديد؛
- داراي روحي مهربان و لطيف.
ترجمه: منيژه عسگري
منبع: Humaities.edu/elc/ teacher/teacher corer

براي مقايسه
سيستم دوگانه آموزشي در اروپا
003504.jpg
پنج سال پيش ليسبن (پرتغال) به عنوان رئيس اتحاديه اروپا، طرحي را در زمينه آموزش و پرورش ارائه كرد كه ادعا مي شد با اين طرح، قاره پير اروپا در زمينه رقابت در فناوري، تا سال 2010 ميلادي در سطح جهان، رتبه اول را به دست خواهد آورد.
فرانسه اين طرح را اجرا كرد، ولي اكنون نتايج حاصله نشان مي دهد نه تنها موفقيتي بدست نياورده، بلكه از ارزش و اعتبار بين المللي كيفيت آموزش در كشور نسبت به گذشته به ميزان زيادي كاسته شده است. پس از درگيري هاي پيش آمده در حومه پاريس، بيش از پيش روشن شد، فرانسه با اينكه مدرن ترين دانشگاه ها و سيستم هاي آموزشي را داراست، اما در جهت متمايز كردن افراد و اعمال تبعيض در ايجاد فرصت هاي يكسان در آموزش كشور گام برمي دارد.
جدا كردن دانش آموزان به گروه هاي متفاوت از نظر قدرت درك و تفهيم دروس، باعث خواهد شد كه علاوه بر برخوردهاي تبعيض آميز با محصلين، در واقع ارزش انساني و توانايي فكري آنان دست كم گرفته شود. آمار جهاني نشان مي دهد، تفاوت يادگيري و پيشرفت در مدارس كشورهايي كه دانش آموزان را به گروه هاي متفاوت تقسيم بندي مي كنند و بين آنان تبعيض قائل مي شوند، نسبت به ديگر كشورها بيشتر است.
براي مثال مدارس آلماني، دانش آموزان را قبل از رسيدن به سن ده سالگي، به ادامه تحصيل در رشته هاي آكادميك هدايت مي كنند و بدين ترتيب فرزندان افرادي كه داراي تمكن مالي هستند، حتي اگر فرزندانشان هم به خوبي درس نخوانند، پست هاي آموزشي و دانشگاهي را در اختيار خواهند گرفت و در مقابل فرزندان كشاورزان و كارگران به ديگر رشته هاي آموزشي براي كسب مشاغل فني و حرفه اي هدايت مي شوند، حتي اگر داراي برتري يادگيري نسبت به فرزندان افراد پولدار و تحصيلكرده هم باشند.
آمار نشان مي دهد فرزندان افراد پولدار و تحصيلكرده، حتي اگر سواد كمتري هم داشته باشند چهار برابر فرزندان افراد فقير، پست هاي آكادميك را در اختيار دارند. سياسيون آلماني تلاش هاي فراواني براي انجام اصلاحات در سيستم آموزشي كشور انجام داده اند، ولي ناتوان از رفع برخورد دوگانه با كودكان هستند و سيستم  آموزشي كشور همچنان در خدمت فرزندان تحصيلكرده ها و پولدارهاي جامعه است.
از سوي ديگر فرانسه حتي تمايلي براي بررسي برخورد دوگانه در سيستم آموزشي و اثرات منفي آن در كشور از خود نشان نداده است. همين شرايط در 30كشور عضو سازمان توسعه همكاري هاي اقتصادي نيز وجود دارد. در اين كشورها اگر چه در سال هاي اخير به طور چشمگيري بر تعداد دانشجويان افزوده شده است، ولي بعضي از دانشجويان به سرعت به درجات عالي مي رسند و تعدادي نيز با تأخير، تحصيلات خود را به اتمام مي رسانند. كره جنوبي از سال 1960 ميلادي تاكنون توانسته است تعداد دانشجويان خود را سه برابر كند و از رده بيست و يكم به رده سوم كشورهاي عضو اتحاديه توسعه همكاري هاي اقتصادي برسد. فرانسه، انگليس و ايتاليا رده خود را حفظ كرده اند، ولي آلمان از رده چهاردهم به رده بيست و سوم تنزل كرده است. خيلي از كشورهاي عضو اتحاديه اروپا، بودجه كافي براي مؤسسات عالي كشور در نظر نمي گيرند و به طور متوسط بودجه اختصاصي بر مبناي هر دانشجو در كشورهاي اروپايي، نصف بودجه اي است كه آمريكا براي اين منظور اختصاص مي دهد. كشورهاي اروپايي اجازه دريافت شهريه را به دانشگاه ها نمي دهند، زيرا معتقد هستند در صورت دريافت شهريه، دانشجويان كم درآمد و فقير دچار فشار اقتصادي خواهند شد. در حال حاضر تعداد دانشجويان در كشورهاي اروپايي رو به كاهش است، به طوري كه فقط يك سوم دانش آموزان كشورهاي آلمان و فرانسه براي ادامه تحصيلات وارد دانشگاه مي شوند.
در بعضي ديگر از كشورهاي اروپا، دو سوم فارغ التحصيلان دبيرستان براي ادامه تحصيل وارد دانشگاه ها مي شوند و دولت بودجه مناسبي را براي مراكز آموزش عالي اين كشورها در نظر مي گيرد. آمريكا و ديگر كشورهاي انگليسي زبان، از طرفي با تعيين شهريه ناچيز و از طرفي ديگر با ايجاد تسهيلات فراوان، زمينه را براي افزايش تعداد دانشجويان فراهم آورده و در اين راستا موفقيت هاي زيادي نيز بدست آورده اند. مؤسسات عالي كشورهاي اروپايي تاكنون نتوانسته اند به يك مركز مدرن علمي تبديل شوند، زيرا از طرفي بودجه كافي در اختيار آنان قرار نگرفته و از طرف ديگر، تحقيقات لازم براي كشف بهترين نحوه انتقال مفاهيم و يادگيري دانش آموزان و دانشجويان به طور جدي صورت نگرفته است.
بعضي ها ادعا مي كنند كه اگر مسئوليت اداره مركز آموزشي را به خود مؤسسات واگذار نماييم، تفاوت ها و تبعيض ها افزايش خواهند يافت، در صورتي كه در كشور فنلاند- كه سال هاست اين برنامه را اجرا مي كند- هم دانش آموزان و دانشجويان در سطح جهاني در رتبه اول قرار دارند و هم تفاوت زيادي بين مدارس و مؤسسات عالي اين كشور مشاهده نگرديده است. اين در حالي است كه مؤسسات آموزشي كشورهاي انگليس، فرانسه، آلمان و سوئيس كه قدرت تصميم گيري در آنها با مقامات سياسي است، هم در سطح بين المللي در رده هاي پايين قرار دارند و هم تبعيض و تفاوت در مراكز آموزشي آنان به وفور ديده مي شود.
اندراس اسچيلچر / ويما- اوت 2006
(به نقل از تحفه، ماهنامه فرهنگي، اجتماعي رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در آتن)

اخبار علمي فرهنگي
نحوه صدورگواهي تحصيلي دانش آموزان متقاضي شركت در كنكور
گروه علمي فرهنگي- نحوه صدور گواهي رشته تحصيلي دوره هاي متوسطه و پيش دانشگاهي براي متقاضيان شركت در آزمون سراسري سال 86 اعلام شد.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، بر اين اساس كليه داوطلبان متقاضي در آزمون سراسري به جز دانش آموزان و ديپلمه هاي سنوات قبل نظام قديم و فارغ التحصيلان و دانش آموزان دوره پيش دانشگاهي نظام جديد كه بخش محل تحصيل آنان در سال آخر متوسطه و يا دوره پيش دانشگاهي يكي از بخش هاي مركزي شهرستان هاي اصفهان، تبريز، تهران، شميرانات، شيراز، كرمان و مشهد است، بايد نسبت به تكميل مندرجات فرم گواهي تحصيلي اقدام كنند. براي دانش آموزاني كه دوره پيش دانشگاهي را در بيش از يكسال تحصيلي گذرانيده اند و يا مي گذرانند صرفا سالي كه مدرك دوره پيش دانشگاهي را اخذ كرده اند و يا مي كنند ملاك عمل است.

دانشگاه علوم پزشكي 14 خوابگاه در حال ساخت دارد
كاشان- خبرنگار همشهري: هم اكنون چهارده خوابگاه دانشجويي توسط دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور در دست ساخت است.
معاون آموزش و امور دانشجويي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با اعلام اين خبر گفت: اكثر اين خوابگاه ها، بالاي 60 درصد پيشرفت فيزيكي دارند. محمدعلي محققي، كمبود خوابگاه هاي دانشجويي را مهمترين چالش اين وزارتخانه عنوان كرد. وي در مورد توسعه و تكميل طرح هاي فرهنگي دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور گفت: اخيراً با عنايت دولت و همكاري سازمان مديريت و برنامه ريزي به اين طرح ها توجه بيشتري شده، به طوري كه اغلب آنها امسال و يا سال آينده به بهره برداري مي رسند. وي، دانشگاه علوم پزشكي كاشان را يكي از دانشگاه هاي موفق كشور ذكر كرد و افزود: اين دانشگاه به لحاظ تحقيقات و توسعه، پيشرفت خوبي داشته است. محققي تصريح كرد: در طول برنامه پنج ساله كه سه سال و چند ماه از آن باقي مانده، فضاهاي ديني و ورزشي دانشگاه ها بايد به حد قابل قبولي ارتقا يابند.

دستگيري 23 عضو باند حفاري هاي غيرمجاز
گروه علمي و فرهنگي - 5 باند حفاري غيرمجاز در هفته گذشته متلاشي شده و طي آن 23 نفر از اعضاي اين باندها دستگير شدند.
عباسعلي روحي، فرمانده يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري با بيان اين مطلب گفت: بيشترين باند حفاري غيرمجاز متلاشي شده طي هفته گذشته در چهارمحال و بختياري بوده است و طي اين عمليات يازده نفر دستگير شده اند. وي همچنين از كشف يك كتيبه، يك مجسمه بز كوهي، 9عدد سكه طلا (قاجاريه) بيش از 135 قطعه انواع سكه، مجسمه هاي فلزي، ظروف مفرغي و ساير ادوات حفاري توسط گشت هاي آشكار و پنهان خبر داد.

فرهنگ و آموزش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |