سه شنبه ۷ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۴۴ - Nov 28, 2006
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
خداوند به من وحي فرستاده كه فروتني كنيد تا كسي بر كسي افتخار نكند و كسي بر كسي تعدي نكند.
نهج الفصاحه، ج 678
امروز با حافظ
سرتا قدمش چون پري از عيب بري بود
آن يار كزو خانه ما جاي پري بود
بيچاره ندانست كه يارش سفري بود
دل گفت فروكش كنم اين شهر به بويش
آب و هوا
003639.jpg

عكس روز
003648.jpg
عكس: رويترز / آلبرت گيا
ديويد نايت موتورسوار انگليسي، ستاره رقابت هاي موتورسواري داخل سالن بارسلونا اسپانيا بود كه ديروز برگزار شد.

در شهر چه خبر
گراني روغن
اين روزها در مقابل ثبات نرخ روغن هاي نيمه جامد كالابرگي، قيمت روغن در بازار آزاد اندكي افزايش يافته است. با اين كه ميزان رشد قيمت روغن در برخي محافل خبري حدود 30 درصد اعلام شده اما نظر ابوالحسن خليلي دبير انجمن صنفي صنايع روغن نباتي ايران با اين رقم انطباق ندارد. او مي گويد: با توجه به افزايش توليد در 2 تا 3 سال گذشته و بالا بودن عرضه نسبت به تقاضا، قيمت روغن افزايش محسوسي نداشته و در حال حاضر نيز افزايش قيمت در بازار، به دليل افزايش جهاني قيمت روغن خام در طول 8 ماه گذشته است و بنابراين افزايش يك باره و ناگهاني قيمت روغن واقعيت ندارد.

محور جديد
اداره راه و ترابري مازندران براي برقراري ارتباط بين محور هراز- فيروزكوه راه ارتباطي جديدي در منطقه پلور احداث مي كند. اين جاده از پيچ لاسم واقع در محور هراز در منطقه پلور آغاز شده و پس از طي مسافتي از روستاهاي ييلاقي مسير به شهرستان فيروزكوه واقع در محور فيروزكوه متصل مي شود. اين محور در منطقه كوهستاني قرار داشته و داراي شيب طولي متوسط است. طول آن نيز حدود 75 كيلومتر است. تاكنون 50 كيلومتر از طول راه مزبور زيرسازي و آسفالت شده است.

تخفيف دانش آموزي
دانش آموزان 6 تا 12 ساله از خدمات ويژه دندانپزشكي با 80 درصد تخفيف بهره مندمي شوند. به موجب توافق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و سازمان بيمه خدمات درماني، دانش آموزان با در دست داشتن معرفي نامه مدرسه و دفترچه خدمات درماني مشمول تخفيف ويژه دانش آموزي خواهند شد. با اجراي اين طرح هزينه
80 هزار ريالي پركردن هريك از دندان ها كاهش مي يابد.

تبادل كتاب
كتابخانه دكتر حسابي نيز به ديگر پايگاه هاي مبادله كتاب پيوست. اين كتابخانه به منظور بزرگداشت هفته كتاب و ترويج فرهنگ كتابخواني تا 25 آذرماه به تبادل كتاب اختصاص داده شده است. علاقه مندان به اين فعاليت مي توانند به نشاني ميدان ابوذر، كوچه شهيد محلاتي، كتابخانه دكتر حسابي مراجعه كنند و يا با شماره تلفن 55731697 تماس بگيرند.

چاقوي بي دسته
از زماني كه چيني ها به بازار چاقو هم هجوم آورده اند چاقوي ايراني با بي اعتنايي خريداران مواجه شده است. رئيس اتحاديه چاقوسازان مي گويد: قيمت ارزان كالاي چيني اغلب شاغلان اين صنف را با بيكاري روبه رو كرده است و چاقوسازان فقط به اميد صادرات انواع سنتي و دست ساز مشغول هستند.

كابل برگردان
عمليات كابل برگردان با هدف توسعه شبكه كابل در مراكز مخابرات شهيد باهنر، شهيد بهشتي، شهيد صالح طبري، امامت، قدس و شهيد عاطف آغاز  شد. با اجراي اين عمليات، ارتباط تلفني 350 مشترك در مركز مخابرات شهيد باهنر با پيش شماره هاي 2260، 2261، 2200 و 2264 در محدوده خيابان  شريعتي خاقاني رودكي، حدفاصل كوي باغ گلشن تا بن بست مريم و دانشگاه آزاد اسلامي، در مركز مخابرات شهيد بهشتي با پيش شماره هاي 8840 تا 8845 در محدوده خيابان شهيد وزوايي، كوچه سرو، نارنج، كوچه هاي نرگس و گل سرخ، در مركز مخابرات شهيد صالح طبري با پيش شماره هاي 4463 تا 4467 در محدوده آ،۵ بلوار مدرسه و آ۴ و در مركز مخابرات امامت با پيش شماره هاي 7740 تا 7744، 7746 تا 7748، 77980 تا 77985 در محدوده خيابان  بسطامي، مسيل منوچهري، امامت و تيموري حداكثر به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است. همچنين در مركز مخابرات قدس با پيش شماره هاي 8863، 8833، 8800 تا 8802 در محدوده خيابان  چهل و يكم، سي و هفتم، جهان آرا و كردستان و در مركز مخابرات شهيد عاطف با پيش شماره هاي 7729، 7770، 7771، 7786، 7787 و 7788 در محدوده خيابان 136، دماوند، 117 و تيرانداز نيز حداكثر به مدت 48 ساعت با اختلال همراه است.

بازديد رايگان
بازديد بسيجيان و اعضاي خانواده آنان از موزه هاي كشور پنج شنبه اين هفته رايگان است. تمامي بسيجيان كشور با در دست داشتن كارت شناسايي مي توانند از موزه هاي سطح شهر به صورت رايگان بازديد كنند. بر اساس دستورالعمل اداره كل موزه هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اين برنامه فقط در روز پنج شنبه 9 آذرماه اجرا مي شود.

بازار
003675.jpg
نرخ جديد فرآورده هاي آماده مرغ

۴۰ تا 50 هزار تن مرغ از مرغداري ها خريداري مي شود تا روزهاي آينده بازار گوشت سفيد مشكلي براي مصرف كنندگان ايجاد نكند. در حال حاضر در سطح ميادين ميوه و تره بار هر كيلو مرغ با قيمت يك هزار و 620 تومان و در سطح ساير فروشگاه ها كيلويي يك هزار و 700 تومان عرضه مي شود. علاوه بر اين نرخ انواع فرآورده هاي آماده طبخ مرغ در ميادين ميوه و تره بار نيز اعلام شده است. اين در حالي است كه چندي پيش با ورود مرغ هاي منجمد مصرف كنندگان به تازه و يا منجمد بودن مواد اوليه تهيه اين آماده ها مشكوك بودند و به همين دليل سطح تقاضا براي اين محصولات كاسته شد. اما در حال حاضر با كوچ مرغ هاي يخ زده مشكوك از سطح ميادين ميوه و تره بار، اين بازار شرايط باثباتي را تجربه مي كند. در صورت منطبق نبودن اتيكت نرخ محصولات آماده با نرخ نامه روابط عمومي سازمان ميادين خريداران مي توانند مراتب را با بازرسان موجود در ميادين در ميان بگذارند.

سكه، طلا و ارز
003678.jpg

آدينه با جوانان
فرهنگسراي طبيعت اقدام به برگزاري گردهمايي با حضور جوانان و مسئولين در تاريخ 10 آذرماه كرده است.
اين گردهمايي كه به منظور آشنايي هر چه بيشتر جوانان و نوجوانان با مسئولين فرهنگي و افراد شاخص هنري، ورزشي، اجتماعي منطقه است در روزهاي جمعه هر هفته برگزار مي شود. علاقمندان مي توانند براي شركت در اين برنامه در اين تاريخ ساعت 10 تا 12 به نشاني فلكه دوم تهرانپارس خيابان جشنواره فرهنگسراي طبيعت مراجعه كنند و يا با شماره تلفن 77354735 تماس بگيرند.

آموزش شعر و قصه كودكان
خانه فرهنگ حافظيه به منظور پرورش استعدادهاي هنري و خلاقيت كودكان، اقدام به برگزاري كلاس هاي شعر و قصه ويژه گروه هاي سني 5/3 تا 6 ساله كرده است.
در اين كلاس هاي آموزشي به كودكان شعرهاي كوتاه، قصه هاي ايراني، بازي و سرگرمي و نقاشي آموزش داده مي شود. علاقه مندان براي ثبت نام و يا كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني: فلكه آشتياني، خيابان بلال حبشي نرسيده به خيابان
بابا طاهر مراجعه كنند و يا با شماره تلفن: 77424344 تماس بگيرند.

بازار تقلب، سكه شد
در حالي كه نايب رئيس اتحاديه طلا و جواهر از توزيع سكه هاي تقلبي
پلمب شده در سطح بازار خبر مي دهد، رئيس اين اتحاديه مي گويد؛ تعداد سكه هاي تقلبي پلمب شده بسيار ناچيز است.
محمد كشتي آراي، نايب رئيس اتحاديه طلا و جواهر گفته، اتحاديه فروشندگان طلا و جواهر با همكاري نيروي انتظامي در حال جمع آوري سكه هاي تقلبي
پلمب شده از سطح بازار است.
به گفته او به تازگي تعدادي سكه ربع، نيم و تمام بهار آزادي به صورت پلمب شده و با نام طلافروشي هاي معتبر روانه بازار شد، كه بخشي از آن ها را اداره آگاهي كشف و ضبط كرده است.
در اين ميان، كورش گوهربين، رئيس اتحاديه طلا و جواهر تأكيد كرد: متقاضيان خريد سكه فقط به 70 واحد داراي مجوز فروش مسكوكات مراجعه كنند. به گفته او بيشتر واحدهاي داراي مجوز در خيابان فردوسي تهران و برخي نقاط ديگر شهر تهران مستقرند. گوهربين توصيه كرده، متقاضيان از خريد سكه هايي كه، در گالري هاي غير معتبر و بدون مجوز پلمب شده اند، خودداري  كنند.
آن طور كه رئيس اتحاديه طلا و جواهر اعلام كرده، نتايج تحقيقات اين اتحاديه و اداره آگاهي درباره نحوه عرضه سكه هاي تقلبي به اطلاع عموم خواهد رسيد.

فرهنگسرا
داستاني براي كودكم
نخستين مسابقه داستان نويسي مادران با عنوان داستاني براي كودكم را كتابخانه شيخ هادي نجم آبادي برگزار مي كند. اين مسابقه با هدف بيان احساسات مادرانه نسبت به فرزندان و ثبت آن به زبان جذاب و تاثيرگذار داستاني در خاطرات زندگي فرزندان برگزار مي شود. مسابقه داستان نويسي داستاني براي كودكم به مناسبت هفته كتاب آغاز شده و تا 30 آذرماه پذيراي آثار ارسالي مادران است. مادران علاقمند مي توانند آثار خود را تا پايان آذرماه به نشاني: شهرزيبا- شهران- بلوار شهران نرسيده به فلكه دوم، فرهنگسراي تفكر، كتابخانه شيخ هادي نجم آبادي ارسال كنند و براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره  تلفن هاي 44319303 ، 9-44304978۴۴۳۰۴۸۵۸، تماس بگيرند.

كارگاه آموزش خانواده
امور بانوان فرهنگسراي بهمن با هدف ارتقاء سطح آگاهي خانواده ها در زمينه برخورد با فرزندان خود اقدام به برگزاري كارگاه آموزشي در اين زمينه كرد ه است.
در اين كارگاه آموزشي موضوع نحوه رفتار والدين با فرزندان با حضور استادان دانشگاه و كارشناسان امور تربيتي مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد. اين برنامه روز چهارشنبه هشتم آذرماه از ساعت 9 تا 11 در تالار فرهنگ فرهنگسراي بهمن برگزار خواهد شد. شركت براي عموم بانوان آزاد و رايگان است. علاقه مندان شركت در اين برنامه مي توانند به نشاني ميدان راه آهن- ميدان بهمن فرهنگسراي بهمن مراجعه كنند و يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 55311653 تماس بگيرند.

افسانه پرجادويي
فرهنگسراي اقوام به منظور غني سازي اوقات فراغت كودكان و نوجوانان نمايش شاد و آموزنده افسانه پر جادويي را برگزار مي كند.
اين نمايش به نويسندگي و كارگرداني محمد تقي پور و با موضوع آموزش خصائص اخلاقي و عدم طمع ورزي ويژه كودكان دبستاني و پيش دبستاني در سئانس هاي صبح و بعد از ظهر در سينماتئاتر بهاران (فرهنگسراي اقوام) به اجرا درمي آيد. علاقه مندان براي تماشا و رزرو بليت به نشاني: ميدان ابوذر ميدان بهار فرهنگسراي اقوام مراجعه كند و يا با شماره تلفن هاي 66299864 و 66237470 تماس بگيرند.

اردوهاي يكروزه
فرهنگسراي انقلاب به مناسبت جشن كتاب تهران، با هدف ترويج فرهنگ مطالعه و كتابخواني اردوهاي يكروزه، برگزار مي كند. اين اردوها شامل بازديد از مركز اسناد انقلاب اسلامي، كتابخانه ملي، كتابخانه مجلس بوده و از 8 تا 29 آذر از ساعت 9 تا 12 برگزار مي شود. علاقه مندان مي توانند براي ثبت نام به واحد فرهنگي فرهنگسراي انقلاب واقع در بزرگراه شهيد نواب صفوي خيابان كميل شرقي مراجعه و يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن هاي 9-55419057 تماس بگيرند.

سينما
003645.jpg
وقتي همه خواب بودند
كارگردان: فريدون حسن پور
بازيگران: گلاب آدينه، محمدرضا فروتن، صادق صفايي و غزل شاكري
سينماهاي نمايش دهنده: ايران  و فرهنگ
خلاصه داستان: بچه هاي يك روستا تصميم مي گيرند مادربزرگ را به سفر حج بفرستند اما كسي نمي خواهد خبر بد لغو مجوز سفر وي را به او بدهد.

تلويزيون
003681.jpg

آلودگي هواي تهران
003642.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
روزهاي اميد
سال ها در حسرت بچه دار شدن بودند و هيچيك از بچه هايشان بعد از تولد زنده نمي ماند، هربار پدربزرگ بچه را با مراسم خاصي در سبد گذاشته و به گورستان ده مي برد و در آنجا به خاك مي سپرد. اين سبد ديگر به نظر شوم و نحس مي آمد. آخرين بار پس از دفن بچه، سبد هم سوزانده شد و حالا همه در انتظار بچه اي ديگر روزهاي اميد را پشت  سر مي گذاشتند. بچه به دنيا آمد و زنده ماند، اما پدربزرگ ماه ها پيش بي آنكه شيريني به آغوش  كشيدن نوه عزيزش را تجربه كند، خود در آغوش خاك آرام گرفته بود.
اكبر عليزاده اعتمادي

گشتي در دنياي خبرها
۶ كارت قرمز در يك بازي
مادريد: يك داور در يكي از بازي هاي رقابتهاي دسته دوم فوتبال اسپانيا 6 بار كارت قرمز از جيبش بيرون آورد. وي با استفاده از اين كارت 5 بازيكن و يك مربي را از زمين اخراج كرد. البته وي نخستين بار از كارت قرمز در دقيقه نهم نيمه دوم بازي استفاده كرد و 5 كارت قرمز ديگر را در 8 دقيقه پاياني بازي به بازيكنان دو تيم و مربي خاطي تيم ميهمان نشان داد.
ترافيك لندن
لندن: ترافيك شهر لندن باعث شد تا تيم فوتبال كاونتري سيتي با مترو خود را به محل برگزاري ديدارش با تيم لندني كوئينز پارك رنجرز برساند. داستان از اين قرار بود كه اتوبوس حامل بازيكنان تيم كاونتري سيتي در ترافيك شهر لندن گير افتاد و چون بيم آن مي رفت كه در موعد مقرر در ورزشگاه اختصاصي كوئينز پارك رنجرز حاضر نشوند. به همين دليل، بازيكنان و كادر فني اين تيم با خريد بليت مترو سوار بر قطار شدند و به هر زحمتي كه بود 40 دقيقه پيش از شروع بازي خود را به ورزشگاه رساندند. جالب اينكه بازيكنان تيم كاونتري در مترو با تماشاگران تيم حريف مواجه شدند به همين دليل، در طول مسير تماشاگران رنجرز عليه آنها شعار دادند. اما جالب تر اينكه كاونتري در اين بازي با يك گل به پيروزي رسيد.
بحث شيرين انرژي وين روني
003654.jpg
پاريس: اخيرا يك دانشمند تحقيق بسيار جالبي در مورد انرژي صرف شده توسط بازيكنان فوتبال انجام داده است. وي به عنوان نمونه عملكرد وين روني بازيكن تيم منچستر يونايتد و تيم ملي انگليس را مورد ارزيابي قرار داد. وي در نهايت به اين نتيجه رسيد انرژي صرف شده توسط وين روني در يك فصل(در صورتي كه 52 بازي انجام بدهد) براي تامين انرژي مورد نياز يك خانه به مدت 10 روز كافي است. بر اساس تحقيقات اين دانشمند، انرژي صرف شده توسط وين روني در يكي از بازي هاي تيم ملي انگليس براي روشن نگاه داشتن 17 لامپ 60 وات به مدت 5/1 ساعت، جوش آوردن آب براي 16 ليوان چاي و روشن نگاه داشتن تلويزيون براي 5/6 ساعت كافي است. در واقع روني به طور متوسط در هر بازي 6700 كيلوژول انرژي صرف مي كند كه معادل 86/1 كيلووات در ساعت است. اين در حالي است كه دستمزد هفتگي وين روني 100 هزار پوند است آنهم در شرايطي كه متوسط هزينه هفتگي برق يك خانه در انگليس 8 پوند است.
صرفه جويي در ارتش
منچستر: يكي از فرماندهان نيروي دريايي ارتش انگليس با خاموش كردن سيستم گرمايشي يكي از ساختمانهاي اين نيرو جنجال آفريد. وي هر روز سيستم گرمايش اين ساختمان را خاموش مي كند به همين دليل پرسنل اين نيرو مجبور هستند در دماي 5 درجه سانتيگراد بالاي صفر فعاليت روزانه خود را انجام بدهند. وي علت اين اقدام خود را صرفه جويي در مصرف انرژي اعلام كرده است. وي مي گويد با خاموش شدن سيستم گرمايشي ساختمان هر روز 3 هزار پوند در هزينه هاي ارتش كه با كمبود شديد بودجه مواجه است، صرفه جويي مي شود.
كتك كاري زير نظر داور
003651.jpg
نيويورك: رقابت هاي هاكي روي يخ در آمريكا معمولا با درگيري فيزيكي ميان بازيكنان دو تيم همراه است. همانگونه كه در تصوير مشخص است دو بازيكن از تيمهاي كالگري و داكس درمقابل چشمان داور به جان هم افتاده اند و همديگر را كتك مي زنند.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |