سه شنبه ۷ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۴۴ - Nov 28, 2006
هند تا سال 2012 كاوشگري را براي تحقيق در مريخ پرتاب مي كند
هند به مريخ چشم دارد
003537.jpg
گروه علمي فرهنگي- دانشمندان فضايي هند فقط به ماه چشم ندوخته اند. آنان در نظر دارند سال ۲۰۱۲ كاوشگري را براي تحقيق در مورد وجود حيات در مريخ به فضا پرتاب كنند. اين ماموريت بين شش تا هشت ماه طول مي كشد. موضوع هاي مختلفي در اين ماموريت بررسي خواهد شد؛  از خواص شيميايي جو مريخ تا اسرار مدفون زير سطح آن. به نوشته روزنامه هندوستان تايمز، در اين ماموريت از ابزارهاي حس گر نيرومند در فضاپيمايي به وزن 500كيلوگرم استفاده خواهد شد. رئيس سازمان تحقيقات فضايي هند گفت: مريخ در برنامه ما ظاهر شده است. شبكه فضايي عميق ما كاوشگر را رديابي خواهد كرد. به رغم فاصله زياد، علاقه زيادي به مريخ وجود دارد. ماموريت هاي سازمان هاي فضايي آمريكا و اروپا داده هاي خوبي در اختيار ما گذاشته است. بايد ديد ماموريت ما چه اطلاعاتي به اين مجموعه اضافه خواهد كرد .يكي از مقامات سازمان تحقيقات فضايي هند خاطرنشان كرد در مريخ ساختاري مانند گرند كانيون در آمريكا وجود دارد؛ با اين تفاوت كه سه برابر بزرگ تر است. براي يافتن پاسخ براي چگونگي شكل گيري آن،  اطلاعات تصويري جمع آوري خواهد شد. آنان معتقدند اين ماموريت، مستلزم وجود دانشمندان خوب جوان و دانشمندان رده متوسط با صفات راهبري است تا اين برنامه را به پيش ببرند.

حيله جديد هرزنامه نويسان
گروه علمي فرهنگي-ارسال كنندگان هرزنامه ها(ايميل هاي تبليغاتي) به تازگي به منظور فريب فيلترهاي مسدودكننده اين قبيل ايميلها، عكسهاي حاوي متن را در هرزنامه ها جايگزين متون تبليغاتي كرده اند. به گزارش سايت اينترنتي "نيوساينتيست"، فيلترهاي مسدودكننده هرزنامه ها معمولا براي تشخيص هرزنامه ها از ايميلهاي واقعي، درون تمامي ايميلهاي ورودي به ميل باكس كاربران را براي يافتن كلماتي كه معمولا در ايميلهاي تبليغاتي مورد استفاده قرار مي گيرند، جستجو مي كنند. تحقيقات شركت توليدكننده نرم افزارهاي امنيتي "سوفوس" در انگليس نشان مي دهد برخي ارسال كنندگان هرزنامه ها ديگر در اين ايميلهاي تبليغاتي متن تعبيه نكرده و در عوض تصاويري را كه حاوي پيغامها و متون تبليغاتي هستند ضميمه اين ايميلها مي كنند.
فيلترهاي مورد استفاده براي شناسايي هرزنامه ها تنها قادر به خواندن متون هستند و نمي توانند همانند انسان درون يك عكس را براي شناسايي متون موجود در عكس بازبيني كنند و به همين جهت اين نوع جديد از هرزنامه ها مي توانند از فيلترها عبور كرده و به ميل باكس كاربران وارد شوند. به علاوه ارسال كنندگان اين قبيل هرزنامه ها تصاوير پس زمينه عكسهاي مورد استفاده خود را نيز به صورت تصادفي تغيير مي دهند تا نتوان فيلتري طراحي كرد كه يك عكس خاص را شناسايي و از ورود آن به ميل باكس كاربران جلوگيري كند. به گفته "كارول ثريالت" محقق شركت "سوفوس"، در ابتداي سال ميلادي جاري تنها 18درصد از هرزنامه ها از نوع هرزنامه هاي مجهز به عكسهاي تبليغاتي بودند اما هم اكنون 40درصد از هرزنامه ها بدين شكل هستند. كارشناسان رايانه اي هم اكنون براي دستيابي به فناوري نرم افزاري جديدي تلاش مي كنند كه بتواند به صورت خودكار محتويات درون عكسها را بررسي كرده و حتي متون موجود درون عكسها را بخواند اما به گفته "پائول باكا" ديگر كارشناس شركت "سوفوس"، دستيابي به چنين فناوري پيچيده اي احتمالا بين 10 تا 30سال زمان نياز خواهد داشت و به علاوه استفاده از اين فناوري در فيلترهاي هرزنامه هزينه بر بوده و به توان محاسباتي بالايي نياز خواهد داشت.

ثبت يك آتشفشان در بستر اقيانوس
ايرنا: دانشمندان براي نخستين بار و به صورت تصادفي موفق به ثبت وقوع يك آتشفشان در بستر اقيانوس شده اند.
به گزارش سايت اينترنتي واشنگتن تايمز ، گروهي از محققان بنياد ملي علوم آمريكا حين مطالعه ناحيه اي از اقيانوس آرام به عمق دو هزار و 400 متر و در 640 كيلومتري غرب مكزيك بر فراز شكاف عظيمي در پوسته زمين موفق به شناسايي مكاني شده اند كه به تازگي يك آتشفشان زيردريايي در آن رخ داده است.
در اين ناحيه از بستر دريا صفحات تكتونيك زمين به تدريج در حال فاصله گرفتن از يكديگر هستند و محققان در برنامه اي علمي به نام "ريج 2000"2000 (Ridge) مشغول به جمع آوري اطلاعات از اين ناحيه اند. محققان بنياد ملي علوم آمريكا در اين مطالعه تعداد زيادي تجهيزات علمي را براي جمع آوري اطلاعات به بستر اقيانوس فرستادند و زماني كه قصد داشتند اين تجهيزات را از بستر اقيانوس بالا بياورند متوجه شدند تنها چهار مورد از آنها باقي مانده و بقيه از بين رفته اند. اين محققان براي شناسايي دليل از بين رفتن تجهيزات علمي، اقدام به اندازه گيري دما، غلظت نمك و ميزان گل آلودگي آب در بستر دريا كردند و متوجه شدند كه آب اقيانوس در اين ناحيه به صورت غيرطبيعي گرم و تيره رنگ است كه اين مي تواند نشانه وقوع يك آتشفشان در زير دريا باشد.
در ادامه دانشمندان براي حل اين معما از زيردريايي براي بررسي وضعيت بستر اقيانوس در اين ناحيه استفاده كردند و متوجه شده اند در اين ناحيه مواد مذابي كه به تازگي از زير زمين خارج شده قابل رويت است و هيچ حيات دريايي نيز در آن ناحيه به چشم نمي خورد. "مايك پرفيت" پروفسور دانشگاه فلوريدا و محقق حاضر در اين تحقيقات اعلام كرد پيش از اين انسان هيچ گاه موفق به شناسايي وقوع يك آتشفشان در بستر اقيانوس نشده بود.
در مطالعه "ريج 2000 "كه آتشفشان مذكور به صورت تصادفي در آن شناسايي شده، از ابزارهاي علمي مختلف براي مطالعه پيدايش اين شكاف عظيم در بستر دريا از جنبه هاي زمين شناسي، آب شناسي، زيست شناسي و ژئوفيزيكي استفاده مي شود.

كاتاليزور mp3
003534.jpg
گروه علمي فرهنگي- امروزه ديگر فايل هاي mp3 از سر و كول ما بالا مي روند؛ تلفن همراه mp3 پلير، ضبط خانه و ماشين، كامپيوتر، لپ تاپ و بسياري از ابزارهاي ديگر، همه و همه فايل mp3 را مي توانند پخش كنند. پس لازم است در كنار اين فايل ها، نرم افزار تبديل و تغيير شكل و فرمت آن ها را هم در اختيار داشته باشيد. نرم افزار پيشنهادي ما، mp3&wav coverter نام دارد . البته اين نرم افزار، سه بخش كاربردي دارد كه اولين آن ها كار تبديل فرمت فايل ها را انجام مي دهد؛ دو ابزار ديگر براي ضبط صدا و برش صدا به كار مي روند. اين نرم افزار از انواع shareware است و با سيستم عامل هاي ويندوز 2000، T، Me و XP كار مي كند.
حجم آن حدود 2340 كيلوبايت است و از زمان اضافه شدن آن به مجموعه دانلودهاي مجلة معتبر پي سي ورلد (حدود 5/1 ماه پيش) حدود 140هزار بار دانلود شده است.

نگارش جديد ضدويروس نورتون
گروه علمي فرهنگي- سيمانتك، بزرگترين توليدكننده نرم افزارهاي ضدويروس جهان نگارش آزمايشي مجموعه جديد نرم افزارهاي امنيتي نورتون 360 خود را منتشر كرد.
به گزارش پي سي مگزين، اين مجموعه جديد علاوه بر حفاظت كاربران در برابر ويروس هاي اينترنتي، نرم افزارهاي مخرب موسوم  به تروجان، نرم افزارهاي جاسوسي اسپاي ور و كدهاي مخرب مورد استفاده هكرها، به قابليت هاي جديدي نظير تنظيم رايانه براي عملكرد بهينه و نيز پشتيباني خودكار از فايلهاي موجود در هاردديسك در برابر حذف شدن تصادفي نيز مجهز شده است.
مجموعه نورتون 360 به علاوه به قابليت هاي امنيتي مجهز است كه ايمني خريد اينترنتي و عمليات بانكي آن لاين كاربران را افزايش داده و مانع از ربوده شدن اطلاعات حساسي نظير كلمات عبور مورد استفاده كاربران در وب سايتها مي شود.
به گفته انريكو سالم مدير بخش تجاري سيمانتك، مجموعه نورتون 360سطح بالايي از ايمني را به رايانه هاي كاربران آورده و با قابليتهاي حفاظتي خودكار، كارآمد و در همين حال با ظاهري ساده و قابل فهم در اختيار كاربران قرار گرفته  است. نگارش آزمايشي نورتون 360 هم اكنون به صورت رايگان از وب سايت سيمانتك قابل دانلود است. سيمانتك تاريخ عرضه نسخه نهايي اين محصول را ماه مارس سال 2007 اعلام كرده  است.

آموزش عالي
برگزاري آزمون جامع برخي داوطلبان دانشگاه جامع علمي كاربردي
گروه علمي فرهنگي- آزمون جامع داوطلباني كه در دومين آزمون جامع دوره هاي پودماني دانشگاه جامع علمي- كاربردي  موفق به دريافت كارت ورود به جلسه آزمون نشده اند، صبح روز جمعه 10 آذر ماه در حوزه هاي امتحاني سراسر كشور برگزار مي شود. معاون آموزشي دانشگاه جامع علمي- كاربردي با اعلام اين خبر گفت: داوطلبان واجد شرايط كه اسامي آنها از طريق مراكز آموزشي و واحدهاي استاني به دانشگاه اعلام و كارت ورود به جلسه آزمون را از مركز آموزشي خود دريافت كرده اند،  لازم است از روز چهارشنبه 8 آذر نسبت به دريافت اطلاعات تكميلي و نشاني حوزه هاي امتحاني خود از طريق واحدهاي استاني،  مراكز آموزشي محل تحصيل و سايت معاونت آموزشي دانشگاه به نشاني
www.edu-uast.orgاقدام كنند.
آزمون بعدي جامع علمي- كاربردي قبل از پايان سال جاري برگزار خواهد شد كه اطلاعات اعلام مي شود.
اعلام زمان برگزاري مرحله تشريحي دروس
رشته موسيقي آزمون كارشناسي ارشد 85
گروه علمي فرهنگي- زمان برگزاري مرحله تشريحي دروس رشته موسيقي آزمون كارشناسي ارشد سال 85 اعلام شد.
آزمون مجدد در دو درس هارموني و كنتراپون رشته موسيقي روز جمعه 10 آذرماه در محل دانشكده كاربردي دانشگاه هنر برگزار مي شود.
كارت ورود به جلسه اين آزمون 8 صبح روز جمعه 10 آذرماه در محل برگزاري آزمون توزيع خواهد شد.
برنامه زماني مصاحبه رشته هاي نيمه متمركز
نمايش و هنرهاي نمايشي
ايسنا: برنامه زماني مصاحبه رشته هاي نيمه متمركز نمايش و هنرهاي نمايشي كنكور 85 تغيير كرد.
برنامه زماني مصاحبه از معرفي شدگان چند برابر ظرفيت رشته هاي نيمه متمركز نمايش و هنرهاي نمايشي دانشگاه هاي تهران و هنر و موسسات آموزش عالي غير انتفاعي سوره و نبي اكرم(ص) تبريز در آزمون سراسري سال 85 تغيير كرد. داوطلبان اين رشته ها بايد بر اساس حروف اول نام خانوادگي خود از روز چهارشنبه اول تا روز چهارشنبه 15 آذرماه براي شركت در مرحله مصاحبه اقدام كنند.
۱۲۶ ميليارد ريال از اعتبارات صندوق رفاه دانشجويان تاكنون پرداخت نشده است
ايسنا: رئيس صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با بيان اينكه هيچ سالي 100 درصد اعتبارات وام هاي صندوق پرداخت نشده است، از عدم پرداخت 126 ميليارد ريال از اعتبارات صندوق رفاه دانشجويان تاكنون خبر داد. مهرداد فولادي نژاد با بيان اينكه صندوق رفاه دانشجويان علاوه بر وام شهريه، 16 نوع وام در اختيار دانشجويان قرار مي دهد،  اظهار كرد: متاسفانه اعتبار اين وام ها به صورت يكجا پرداخت نمي شود، بلكه تخصيص ها 3 ماهه بوده و در پايان نيز 100 درصد آن تخصيص نمي يابد.
افزايش نيافتن اعتبارصندوق
وي با بيان اينكه اعتبار مصوب سال 85 نسبت به سال گذشته افزايشي نداشته است، اظهار كرد: اين مبلغ 28ميليارد و 657 ميليون ريال نيز در بودجه عمومي كاهش داشته است. همچنين تاكنون كه هشت ماه از سال گذشته است، از مبلغ 266 ميليارد و 878 ميليون ريال اعتبار مصوب برنامه خدمات رفاهي دانشجويان تنها 112 ميليارد ريال يعني حدود 42 درصد به صندوق تخصيص داده شده است. وي افزود: در بخش تملك و دارايي هاي سرمايه اي نيز تنها 15 درصد بودجه مصوب تخصيص يافته است.
وي با اشاره به ضرورت تخصيص يكجاي اعتبار وام هاي ضروري صندوق رفاه دانشجويان، اظهار كرد: تخصيص سه ماهه اين اعتبارات، دانشجويان را با مشكلات زيادي روبه رو كرده است، چرا كه دانشجويان در برخي از ايام خاص به وام احتياج دارند كه در آن زمان ها اعتباري در اختيار صندوق قرار ندارد.
پرداخت سالانه حدود 90درصد اعتبارات كل صندوق
وي با بيان اينكه هر ساله به طور ميانگين حدود 90 درصد اعتبارات كل صندوق پرداخت مي شود، گفت: اعتبارات دريافتي صندوق از سال 53 تاكنون نسبت به اعتبارات مصوب 126 ميليارد و 609 ميليون ريال كسري داشته است، چرا كه هيچ سالي 100 درصد اعتبارات صندوق تخصيص داده نشده است.
فولادي نژاد در خاتمه با بيان اينكه دانشجويان بيش از 1400 موسسه آموزش عالي با صندوق رفاه دانشجويان در ارتباط هستند، تصريح كرد: پيشنهاد صندوق رفاه تخصيص اعتباراتي براي پوشش 60 درصدي متقاضيان است، در حالي كه در حال حاضر حتي با تخصيص 100درصدي اعتبارات مصوب نيز تنها 24 درصد متقاضيان وام هاي مختلف صندوق پوشش داده مي شوند.

ميراث و گردشگري
برگزاري نمايشگاه سلامت در گردشگري
گروه علمي فرهنگي- نمايشگاه سلامت از 30 آبان تا 3 آذر در محل دائمي نمايشگاه هاي تهران برگزار شد.
در اين نمايشگاه 5 محور اصلي از جمله توريسم درماني، طبيعت و سلامت، آب هاي درماني، طب سنتي به عنوان ميراث سلامت كشور و جاذبه هاي گردشگري كشور مورد توجه قرار گرفت.
به گفته دبير كميته راهبردي گردشگري طي اين سه روز 20 هزار نفر از اين نمايشگاه ديدن كردند. وي همچنين از حضور كميته راهبردي گردشگري سلامت سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در اين نمايشگاه خبر داد.

علمي فرهنگي
برگزاري همايش از توسعه علمي تا توسعه ملي
فارس: دومين همايش دانشگاهيان از توسعه علمي تا توسعه ملي به همت مجمع صنفي اعضاي هيات علمي دانشگاه ها، برگزار مي شود.
بيژن لطيف، دبير برگزاري همايش از توسعه علمي تا توسعه ملي با اشاره به اينكه اين همايش دو سال يك بار برگزار مي شود، گفت: دومين همايش از توسعه علمي تا توسعه ملي در ارديبهشت ماه سال آينده برگزار مي شود، اما دانشجويان و علاقه مندان به شركت در اين همايش مي توانند مقالات خود را تا بهمن ماه به دبيرخانه اين همايش ارسال كنند.
وي با تاكيد بر اينكه توسعه ملي كشور در گرو توسعه علمي است، افزود: اين همايش با هدف ارتقاي سطح علمي دانشجويان و تبادل اطلاعات و نظرات آنها برگزار خواهد شد. وي اضافه كرد: مفهوم شناسي و بازشناسي مفاهيم، اخلاق حرفه اي و فرهنگ دانشگاهي، نقش دانشگاهيان در ارتقاي بهره وري مديريت و كيفيت، نقش دانشگاهيان در تحقق جامعه دانايي محور، مشاركت دانشگاهيان در تصميم سازي هاي ملي، جايگاه مديريت علمي در فرآيند توسعه ملي، پژوهش علمي توليد و توسعه سه حلقه ناگسستني، تنگناهاي پژوهش هاي علمي در توسعه ملي و طرح هاي تحقيقاتي ناكارآمد و توسعه نيافتگي محورهاي اصلي اين همايش هستند.
اختصاص 5 درصد اعتبار معاونت دانشجويي
به مراكز مشاوره
مهر: دانشگاه ها از سال جاري 5 درصد اعتبار معاونت دانشجويي را به مراكز مشاوره اختصاص دهند. اين موضوع به امضاي معاونت هاي دانشجويي و فرهنگي وزارت علوم رسيده و به دانشگاه ها نيز ابلاغ شده است و روساي دانشگاه ها موظف به اجراي آن هستند.
فرامرز سهرابي- مدير دفتر مركزي مشاوره وزارت علوم- رويكرد جديد وزارت علوم را در زمينه مشاوره دانشجويان پيشگيري ذكر كرد و گفت: در اختلالات رواني و مشكلات رفتاري نيز هميشه پيشگيري بهتر از درمان است.
وي اظهار داشت: در اين راستا بيشترين تلاش دفتر مركزي مشاوره در وزارت علوم اطلاع رساني و آموزش مهارت هاي اجتماعي و زندگي و توانمندسازي دانشجويان در برابر مشكلات است.
مدير دفتر مركزي مشاوره وزارت علوم گفت: تلطيف ارتباط با دانشجو و ايجاد ارتباط تنگاتنگ با خانواده دانشجويان نيز از برنامه هاي مهم اين دفتر به شمار مي آيد.
وي با اشاره به ميزان مراجعه دانشجويان به مراكز مشاوره دانشگاه ها افزود: بيشترين دليل مراجعه دانشجويان به مراكز مشاوره در دانشگاه ها بروز مشكلاتي در زمينه هاي تحصيلي و هويتي است. دانشجوي امروز دور نماي مشخصي پس از فراغت از تحصيل ندارد.
ژاپني ها تا سه سال ديگر خودروهاي برقي به بازار عرضه مي كنند
ايرنا: يك شركت خودروساز ژاپني قصد دارد تا سه سال ديگر خودروهاي برقي كوچكي را طراحي، توليد و روانه بازارهاي جهاني كند.
به گزارش خبرگزاري رويترز، روزنامه ژاپني "نيهون كي زاي" در شماره روز يكشنبه خود خبر داد كه اين شركت براي تامين انرژي اين خودروها از باطري هاي "يون ليتيوم" استفاده خواهد كرد كه اين باطري ها نيز توسط خود "نيسان" ساخته خواهند شد.
اين شركت كه هم اكنون دومين خودروساز بزرگ كشور ژاپن نيز محسوب مي شود براي رقابت با ساير شركتها در زمينه توليد محصولات سازگار با محيط زيست، تا سال 2010علاوه بر خودروهاي برقي، مدلهايي از خودروهاي دوگانه سوز (هايبريد) از نوع گازي- برقي را نيز توليد خواهد كرد.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |